De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..] Ik wil de daden van Hamas op geen enkele manier goed praten. Maar er is een reden dat zij terroristische aanslagen plegen en daarin is Israël een heel groot onderdeel in.
Tja, door met de vinger te wijzen naar Israël als rechtvaardiging van het Palestijnse terreur, doe je dat dus wel. De realiteit is dat enkel de Palestijnen zelf verantwoordelijk zijn voor hun aanhoudende terrorisme. Zij kiezen doelbewust voor dat terreur en dat doet men inmiddels al meer dan eeuw.
quote:
Op woensdag 24 april 2024 17:45 schreef Qarrad het volgende: [ x ] Als dit inderdaad actuele beelden zijn, dan beweegt het dus weer rond Rafah...
Dat is uitstekend nieuws, het laatste rovershol dat uitgerookt zal moeten worden.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Op woensdag 24 april 2024 17:54 schreef HowardRoark het volgende: Tja, door met de vinger te wijzen naar Israël als rechtvaardiging van het Palestijnse terreur, doe je dat dus wel. De realiteit is dat enkel de Palestijnen zelf verantwoordelijk zijn voor hun aanhoudende terrorisme. Zij kiezen doelbewust voor dat terreur en dat doet men inmiddels al meer dan eeuw.
Het concept waar 2 vechten hebben er twee schuld is jou totaal onbekend?
Dat gaat lang niet altijd op. Zie bijvoorbeeld ook de oorlog in Oekraïne, er vechten daar twee maar er heeft maar één partij schuld, namelijk Rusland. Hier is dat niet anders, in dit inmiddels al langslepende conflict zijn er niet twee schuldigen, maar één: de Palestijnen. En wat zou de link die jij deelt precies aan moeten tonen?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Tja, door met de vinger te wijzen naar Israël als rechtvaardiging van het Palestijnse terreur, doe je dat dus wel.
De Israeliers - en jij ook - wijzen daarentegen de hele tijd naar de Palestijnen als rechtvaardiging voor hun terreur, waarbij de Israelische terreur vele malen dodelijker en gerichter is dan het amateurisme van de Hamas.
Dat gaat lang niet altijd op. Zie bijvoorbeeld ook de oorlog in Oekraïne, er vechten daar twee maar er heeft maar één partij schuld, namelijk Rusland. Hier is dat niet anders, in dit inmiddels al langslepende conflict zijn er niet twee schuldigen, maar één: de Palestijnen.
Appels en peren. Rusland valt een soeverein land binnen. Israël is een door het westen opgezette koloniestaat die bewust Palestijnen van hun ( en dan niet de Palestijnen als geheel maar bewoners op zichzelf) uit hun huizen heeft gejaagd en land/grond huizen heeft geconfisqueerd.
quote:
En wat zou de link die jij deelt precies aan moeten tonen?
Israeli forces killed two Palestinians, including a 16-year-old child, and injured two others in two separate demonstrations against settlement expansion in the Ramallah area
Bovenstaande uit de link, vindt je dat geen daad van terrorisme?
[ Bericht 10% gewijzigd door Electric_Eye op 24-04-2024 18:16:09 ]
[..] De Israeliers - en jij ook - wijzen daarentegen de hele tijd naar de Palestijnen als rechtvaardiging voor hun terreur, waarbij de Israelische terreur vele malen dodelijker en gerichter is dan het amateurisme van de Hamas.
Het Israëlische terreur? Er is van de kant van Israël geen sprake van terrorisme. Het bestrijden van terrorisme proberen weg te zetten als terrorisme, is gaslighting van de hoogste orde.
[..] Appels en peren. Rusland valt een soeverein land binnen. Israël is een door het westen opgezette koloniestaat die bewust Palestijnen van hun ( en dan niet de Palestijnen als geheel maar bewoners op zichzelf) uit hun huizen heeft gejaagd en land/grond huizen heeft geconfisqueerd. [..] Appels en peren. Rusland valt een soeverein land binnen. Israël is een door het westen opgezette koloniestaat die bewust Palestijnen van hun ( en dan niet de Palestijnen als geheel maar bewoners op zichzelf) uit hun huizen heeft gejaagd en land/grond huizen heeft geconfisqueerd.
En daar valt het masker af ..
[..] Het Israëlische terreur? Er is van de kant van Israël geen sprake van terrorisme.
Vind jij. Het willekeurig doden van Palestijnse burgers is best terreur te noemen anders. Het maakt voor de onschuldige slachtoffers ook niet uit welk labeltje je erop plakt, ze zijn evengoed bewust gedood door Israel. En daar zijn er veel meer van dan slachtoffers van Hamas.
[..] Appels en peren. Rusland valt een soeverein land binnen. Israël is een door het westen opgezette koloniestaat die bewust Palestijnen van hun ( en dan niet de Palestijnen als geheel maar bewoners op zichzelf) uit hun huizen heeft gejaagd en land/grond huizen heeft geconfisqueerd.
Ik word een beetje moe van al die holle frasen die als je de achterliggende logica consequent gaat toepassen een oorlog zouden veroorzaken in bijna heel de wereld.
Afgezien van Turkije zijn het trouwens allemaal door het westen opgezette koloniestaten in die regio.
Israël is een door het westen opgezette koloniestaat die bewust Palestijnen van hun ... ->
Egypte, Afghanistan, Irak, Turkije (Midden-Oosten dus) en zo voorts - maar ook Ethiopië, Paraguay en dergelijke (wereldlanden) - werden lid van de Volkenbond en tekende het mandaat gebied mee af en stichtte het idee mede.
Dat is niet alleen "het Westen" dat is de gehele Volkenbond en later Verenigde Naties.
@HowardRoark zegt dus terecht in mijn ogen 'daar valt het masker af' - want je bijdrage klinkt enorm ongeïnformeerd hierdoor.
[..] Vind jij. Het willekeurig doden van Palestijnse burgers is best terreur te noemen anders. Het maakt voor de onschuldige slachtoffers ook niet uit welk labeltje je erop plakt, ze zijn evengoed bewust gedood door Israel. En daar zijn er veel meer van dan slachtoffers van Hamas.
Nee, het is simpelweg een feit. Bovendien zijn niet maar zo willekeurige Palestijnse burgers het doelwit. En als deze al om het leven komen is het altijd in een interactie met het Israëlische leger.
Brandbommen, stenen of andere projectielen gooien, steekpartijen, aanslagen, het zijn allemaal zaken wat Palestijnen helaas al op jonge leeftijd tot een kunst hebben verheven. En vaak is dit gericht jegens militairen, uitkijkposten of checkpoints. Zulke belachelijke acties kunnen je inderdaad het leven kosten als een confrontatie uit de hand loopt. En heel Israël offert hun eigen kinderen op, die in het leger moeten op jonge leeftijd om met dit verwerpelijke terreurvolk te moeten dealen.
[..] Egypte, Afghanistan, Irak, Turkije (Midden-Oosten dus) en zo voorts - maar ook Ethiopië, Paraguay en dergelijke (wereldlanden) - werden lid van de Volkenbond en tekende het mandaat gebied mee af en stichtte het idee mede.
Dat is niet alleen "het Westen" dat is de gehele Volkenbond en later Verenigde Naties.
@:HowardRoark zegt dus terecht in mijn ogen 'daar valt het masker af' - want je bijdrage klinkt enorm ongeïnformeerd hierdoor.
Ik heb in het andere topic al aangegeven dat ik te ongeïnformeerd ben.
[..] Nee, het is simpelweg een feit. Bovendien zijn niet maar zo willekeurige Palestijnse burgers het doelwit. En als deze al om het leven komen is het altijd in een interactie met het Israëlische leger.
Brandbommen, stenen of andere projectielen gooien, steekpartijen, aanslagen, het zijn allemaal zaken wat Palestijnen helaas al op jonge leeftijd tot een kunst hebben verheven. En vaak is dit gericht jegens militairen, uitkijkposten of checkpoints. Zulke belachelijke acties kunnen je inderdaad het leven kosten als een confrontatie uit de hand loopt. En heel Israël offert hun eigen kinderen op, die in het leger moeten op jonge leeftijd om met dit verwerpelijke terreurvolk te moeten dealen.
M.I is dit een zienswijze zonder enige vorm van objectieve beoordeling. Maar ik ben wat ongeïnformeerd hierin natuurlijk en ken de geschiedenis van Israël onvoldoende.
[..] ... Dat is uitstekend nieuws, het laatste rovershol dat uitgerookt zal moeten worden.
Ik begin inmiddels best te twijfelen. Er komen nog steeds raketten uit andere delen van Gaza en ze trokken honderden terroristen uit dat ziekenhuis in bezet gebied, dus mijn beeld van de controle na de verovering is wat gekelderd.
Ik hoop dat ik het fout heb en dat de verovering van Rafah er inderdaad voor zorgt dat de kop van de slang eraf gaat en dat deze fase afgesloten kan worden ten gunste van meer constructieve stadia.
Tot anderhalve maand geleden zou ik gezegd hebben dat het voor de Gazanen ook het minste van twee kwaden was als Rafah zo snel mogelijk in Israëlische handen viel, maar ook op dat front zie ik weinig goeds qua ontwikkelingen. Je hoort steeds over tenten die de bevolking op zou moeten vangen, maar het komt nog niet van de grond.
[..] Nee, het is simpelweg een feit. Bovendien zijn niet maar zo willekeurige Palestijnse burgers het doelwit. En als deze al om het leven komen is het altijd in een interactie met het Israëlische leger.
Verwerpelijk terreurvolk? Jij bent anders ook aardig aan het radicaliseren. Waar je eerst nog geen begrip had voor Israëlische kolonisten die aan landjepik doen, zag ik je in een ander topic nu zelfs hun agressie bewonderen. Ga wat anders doen in je vrije tijd ipv dat geraaskal dat steeds hatelijker wordt.
Ik weet dat dit misschien vreemd klink maar: het is echt zo.
Als het niet willekeurig was had ik Nethanyahu er ook nog wel voor aangezien dat hij 7 10kt had losgelaten op het gebied - maar zo werkt het Israëlische rechtssysteem en defensieapparaat niet. Die is iets wat anders ingericht dan het Nederlandse - maar in alle gevallen is 7 keer 10 kt, als optie, behoorlijk ehh.. niet selectief.
[..] Ik weet dat dit misschien vreemd klink maar: het is echt zo.
Het is niet echt zo, maar dat is misschien lastig om te accepteren.
Er was een Nederlands gezin in Gaza toen de Israelische bombardementen begonnen. De moeder van dat gezin ging dood. Vertel, onwillekeurig hoe?
En zo kunnen we een lijst maken van 30-40 duizend namen, al dan niet met beelden hoe ze zomaar van een afstand worden neergeschoten door Israeliers, hele gezinnen en families wiens huis wordt gebombardeerd maken. Nog even los van de willekeur van de door Israel veroorzaakte hongersnood in de Gazastrook.
Israel terroriseert de Gazanen met de dood tot gevolg. Meer dan andersom Hamas bij de Israeliers doet.
[..] Het is niet echt zo, maar dat is misschien lastig om te accepteren.
Er was een Nederlands gezin in Gaza toen de Israelische bombardementen begonnen. De moeder van dat gezin ging dood. Vertel, onwillekeurig hoe?
En zo kunnen we een lijst maken van 30-40 duizend namen, al dan niet met beelden hoe ze zomaar van een afstand worden neergeschoten door Israeliers, hele gezinnen en families wiens huis wordt gebombardeerd maken. Nog even los van de willekeur van de door Israel veroorzaakte hongersnood in de Gazastrook.
Israel terroriseert de Gazanen met de dood tot gevolg. Meer dan andersom Hamas bij de Israeliers doet.
Is dat aantal met of zonder de 500 doden van het ziekenhuis wat Hamas claimde dat door Israël gedaan zou zijn en achteraf totale onzin bleek?
[..] Het is niet echt zo, maar dat is misschien lastig om te accepteren.
Er was een Nederlandse jongen, onder de gegijzelden; wat wil je nu eigenlijk aan mij vragen?
Ik zeg je - door de dingen die ik meegemaakt heb in het Gazagebied en door de situatie die ik heb zien ontstaan in Israël - kan ik het niet eens zijn met de aanpak van de regering en vind ik dat de Knesset zijn volledige macht niet benut, tegen een raaskal al Nethanyahu. Maar Hamas en haar "regels" en "ministerie" is een probleem geweest voor de stammen in het Gazagebied en de steden in het Gazagebied.
Zonder teveel juridisch in te gaan op de Israëlische wetgeving en de banden met de Verenigde Naties - dan het volgende:
Het is wellicht heel onwaarschijnlijk voor je om te bedenken en ik krijg geen antwoord op mijn persoonlijke vragen (dus daar beginnen we al) maar wist je dat ook Nederlandse mensen graag zouden willen leven in een land waar de Sharia heerst en Islam de hoofdmoot gaat voeren.
Ik zie dat niet voor mij als wenselijk - ik wil graag een gelijkwaardige start. Ik wil graag vrede en een mogelijkheid voor het gebied waar ik nu leef. Voor de mensen die met mij samen hunkeren naar vrede en samenleving.
Oke, nu de emotie loslatende: ja. Nethanyahu roept wel wat hij willen kan - hij zou graag die 7 10 kt op zijn plaats in het Gazagebied zien. Maar het is niet gebeurd. Begrijp je mij?
[..] Ik begin inmiddels best te twijfelen. Er komen nog steeds raketten uit andere delen van Gaza en ze trokken honderden terroristen uit dat ziekenhuis in bezet gebied, dus mijn beeld van de controle na de verovering is wat gekelderd.
Ik hoop dat ik het fout heb en dat de verovering van Rafah er inderdaad voor zorgt dat de kop van de slang eraf gaat en dat deze fase afgesloten kan worden ten gunste van meer constructieve stadia.
Tot anderhalve maand geleden zou ik gezegd hebben dat het voor de Gazanen ook het minste van twee kwaden was als Rafah zo snel mogelijk in Israëlische handen viel, maar ook op dat front zie ik weinig goeds qua ontwikkelingen. Je hoort steeds over tenten die de bevolking op zou moeten vangen, maar het komt nog niet van de grond.
Het enige wat Hamas gaat stoppen is alle kopstukken dood inclusief de middenlaag, eventuele opvolgers en alles en iedereen die verzet pleegt tegen deze schoonmaak.
[..] Het enige wat Hamas gaat stoppen is alle kopstukken dood inclusief de middenlaag, eventuele opvolgers en alles en iedereen die verzet pleegt tegen deze schoonmaak.
[..] Er was een Nederlandse jongen, onder de gegijzelden; wat wil je nu eigenlijk aan mij vragen?
Ik zeg je - door de dingen die ik meegemaakt heb in het Gazagebied en door de situatie die ik heb zien ontstaan in Israël - kan ik het niet eens zijn met de aanpak van de regering en vind ik dat de Knesset zijn volledige macht niet benut, tegen een raaskal al Nethanyahu. Maar Hamas en haar "regels" en "ministerie" is een probleem geweest voor de stammen in het Gazagebied en de steden in het Gazagebied.
Zonder teveel juridisch in te gaan op de Israëlische wetgeving en de banden met de Verenigde Naties - dan het volgende:
Het is wellicht heel onwaarschijnlijk voor je om te bedenken en ik krijg geen antwoord op mijn persoonlijke vragen (dus daar beginnen we al) maar wist je dat ook Nederlandse mensen graag zouden willen leven in een land waar de Sharia heerst en Islam de hoofdmoot gaat voeren.
Ik zie dat niet voor mij als wenselijk - ik wil graag een gelijkwaardige start. Ik wil graag vrede en een mogelijkheid voor het gebied waar ik nu leef. Voor de mensen die met mij samen hunkeren naar vrede en samenleving.
Oke, nu de emotie loslatende: ja. Nethanyahu roept wel wat hij willen kan - hij zou graag die 7 10 kt op zijn plaats in het Gazagebied zien. Maar het is niet gebeurd. Begrijp je mij?
Oh en ik wil nog echt even gezegd hebben, @VoMy en anderen:
Die beelden die jij gezien hebt waren mijn werkelijkheid.
Ik heb moeders, vrouwen, kinderen en mannen, jongens onder mijn handen gehad. Ik denk héél goed te weten wat het doet met een omgeving en een land.
Ik denk alleen dat het stelselmatig herhalen van anekdotische voorbeelden niet gaat werken - ja, evenals mijn 7 10 kilotonners. Weet je wat de uitwerking daar van is?
Conclusie voor mij is: er is selectief gewerkt door de IDF. Met nadruk op selectief (!) want anders waren er meer doden.
Het is sneu, droevig en pijnlijk: maar selectief!
PS: oh en - kijk nog eens terug naar het topic over de telling van Hamas en haar 'ministerie' van doden, gewonden en haar rectificatie. Alsjeblieft, zie in dat ik heel goed weet en voel waar alle mensen door heen gaan en dat ik anders wil.
[..] Verwerpelijk terreurvolk? Jij bent anders ook aardig aan het radicaliseren. Waar je eerst nog geen begrip had voor Israëlische kolonisten die aan landjepik doen, zag ik je in een ander topic nu zelfs hun agressie bewonderen. Ga wat anders doen in je vrije tijd ipv dat geraaskal dat steeds hatelijker wordt.
Toon maar aan, laat mijn bijdrages maar zien waar ik zulke standpunten heb ingenomen ...