abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213272092
https://www.autoblog.nl/n(...)rk-te-rijden-6876781

Werknemers betalen zelf reiskosten om naar het werk te rijden

Zelf de reiskosten betalen om op je werk te verschijnen. Het is de realiteit voor sommigen.

Rijdende langs tankstations is de prijs op de borden elke keer weer confronterend. Dat het begint met een cijfertje ‘2’ zijn we inmiddels gewend. Achter de komma loopt het nog altijd flink op de afgelopen maanden. Dat voel je in de portemonnee. Helemaal als de reiskosten niet goed geregeld zijn.

Als je een nette werkgever hebt denkt deze een reiskostenvergoeding van ¤0,23 per kilometer. Misschien denk je zelfs dat dit normaal is. Helaas kunnen honderdduizenden werknemers in Nederland niet meepraten op dit gebied. Ze krijgen een lagere of zelfs geen vergoeding om op het werk te verschijnen met de privé-auto. Daarover bericht de Telegraaf deze zaterdagochtend naar aanleiding van een onderzoek van vakbond CNV.

In de CAO’s van de horeca en bij supermarkten is bijvoorbeeld niets afgesproken over een reiskostenvergoeding. De baas kan dan gewoon zeggen dat je niks krijgt voor de reiskosten die je maakt. Bij veel andere CAO’s zijn er wel dingen geregeld, maar niet tot het maximale. Voor ziekenhuismedewerkers ligt de afspraak op 0,16 eurocent per km en schoonmaakpersoneel moet het doen met slechts 0,14 eurocent.

Dan hakt de benzineverhoging er hard in. Zeker als er weer een accijnsverhoging op de loer ligt. Het kost steeds meer geld om op je werk te verschijnen. Je blijft steeds minder overhouden voor dat uurtje werken.

De maximale reiskostenvergoeding van 0,23 eurocent is een gevalletje ‘beter iets dan niets’. Vereniging Zakelijke Rijders trok al eerder aan de bel en stelde dat een realistische vergoeding tussen de 0,35 eurocent en 0,49 eurocent moet bedragen om de kosten te dekken. De kans is klein dat dat gaat gebeuren. Van tevoren goede afspraken maken met je werkgever over een eerlijke vergoeding is in elk geval aan te raden. Helemaal zelf opdraaien voor de reiskosten zoals in sommige sectoren nu het geval is betekent dat het eerste uurtje werken naar de benzine gaat. Lekker dan.

Ts.

Daarom loont werken niet met een minimum loon.
Ja als loop of fiets afstand zit.
En dan vreemd vinden dat mensen dus deel tijds werken.
Omdat anders de kosten te veel gaan oplopen en natuurlijk de bonus ondersteuning van de belastingdienst zoals huursubsidie.
pi_213272139
In de CAO’s van de horeca en bij supermarkten is bijvoorbeeld niets afgesproken over een reiskostenvergoeding.

Misschien zit ik er compleet naast maar als je in de horeca of supermarkt werkt is dat vaak op steenworp afstand. Verder TLDR.
  zaterdag 20 april 2024 @ 17:11:14 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213272148
Dan ga je toch ergens anders werken. Er is werk genoeg.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 20 april 2024 @ 17:13:14 #4
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_213272161
quote:
84s.gif Op zaterdag 20 april 2024 17:11 schreef Starhopper het volgende:
Dan ga je toch ergens anders werken. Er is werk genoeg.
Het zou voor iedereen wel heel vervelend worden als al het ziekenhuispersoneel zou besluiten ergens anders te gaan werken.
pi_213272255
Ook 0,49 cent vind ik wel heel weinig. Voor 49 cent doe ik het wel.
  zaterdag 20 april 2024 @ 17:28:50 #6
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_213272257
Als je meer dan 5x per maand reist en je niks vergoedt krijgt, kan je dit gewoon bij je inkomstenbelasting aangifte invullen.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_213272267
Opvallend wel dat er aan de ene kant een enorm personeelstekort is maar dat aan de andere kant werknemers zich nog steeds laten naaien omdat ze niet voor hun rechten op durven komen.
  zaterdag 20 april 2024 @ 17:32:50 #8
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213272282
En sommige mensen hebben een hoger salaris dan anderen. En niet iedereen heeft dezelfde woonlasten. Het is wat zeg, al die onderlinge verschillen in Nederland.
pi_213272297
49 cent per kilometer moet normaal zijn _O- Dat is dan ook wel weer zwaar overdreven. Een beetje normale auto rijdt minimaal 1 op 15, wil je rijden in een auto die meer verbruikt dan is dat aan je zelf. Benzine buiten de snelwegen kost maximaal ¤2,10. : 23 cent (wat de standaard dus is) is ¤3,45 wat je vergoed krijgt per liter benzine. Hou je dus ook geld over voor onderhoud, wegenbelasting, bandjes, APK ed. Je zal er immers ook privé wel mee rijden, en een auto kost nou eenmaal geld.

Dat werkgevers niks betalen of lagere bedragen moet je maar over onderhandelen dan. Dat is aan je zelf.
  zaterdag 20 april 2024 @ 17:43:16 #10
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213272351
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 17:32 schreef VoMy het volgende:
En sommige mensen hebben een hoger salaris dan anderen. En niet iedereen heeft dezelfde woonlasten. Het is wat zeg, al die onderlinge verschillen in Nederland.
Nou ja, als je je als werkgever wel een beetje bekommerd en netjes wil omgaan met je personeel, dan doe je gewoon aan reiskostenvergoeding.

En dat is het m nu juist. Voor heel veel werkgevers zijn werknemers inwisselbare voorraad. Zie de naam van veel personeelsafdelingen: human resources.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 20 april 2024 @ 17:46:44 #11
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_213272403
quote:
Ik woon een paar honderd meter van België af, dus tank met mijn Nederlandse reiskostenvergoeding altijd daar. Pek en veren!
  Moderator zaterdag 20 april 2024 @ 17:55:01 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213272437
quote:
Nou, dit.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 20 april 2024 @ 17:57:36 #14
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213272448
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 17:43 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Nou ja, als je je als werkgever wel een beetje bekommerd en netjes wil omgaan met je personeel, dan doe je gewoon aan reiskostenvergoeding.

Of je geeft iedereen iets meer salaris en degenen die dichtbij werk wonen profiteren net iets meer. Keuzes keuzes.
pi_213272454
Werknemers een pensioen aanbieden is ook helemaal niet verplicht. Dat vind ik nog veel erger.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
  zaterdag 20 april 2024 @ 18:04:34 #16
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_213272496
Dit is toch heel normaal? Ik heb zoveel werkgevers gehad waar je een max bedrag vergoed kreeg en de rest zelf moest betalen ( kwam altijd met het ov, misschien dat het met de auto anders is).
Waren vaak ook nog een banen waar je toch al weinig verdiende.
pi_213272540
Bij zulke werkgevers zou ik zo'n Peter Gibbons worden, kwartiertje te laat binnen, goed de tijd nemen om te schijten, beetje voor me uit staren. Act your wage.
  zaterdag 20 april 2024 @ 18:14:54 #18
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_213272568
quote:
In de CAO’s van de horeca en bij supermarkten is bijvoorbeeld niets afgesproken over een reiskostenvergoeding.
Toevallig sectoren waar vaak geklaagd wordt dat men geen personeel kan vinden.

Zou het ermee te maken hebben?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zaterdag 20 april 2024 @ 18:26:46 #19
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213272636
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 17:46 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat doe jij eigenlijk voor de kost?
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_213272738
quote:

En dat is het m nu juist. Voor heel veel werkgevers zijn werknemers inwisselbare voorraad. Zie de naam van veel personeelsafdelingen: human resources.
Tot hoever moet dat netjes omgaan dan gaan? Personeel met een auto van de zaak heeft geen kosten aan woon-werkverkeer, terwijl personeel met een privé auto de kosten slechts voor een deel vergoed krijgen (of dus helemaal niet). Ongelijkheid heb je sowieso, ook al binnen een werkgever zelf.
  zaterdag 20 april 2024 @ 19:04:00 #21
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_213272993
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 18:39 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Tot hoever moet dat netjes omgaan dan gaan? Personeel met een auto van de zaak heeft geen kosten aan woon-werkverkeer, terwijl personeel met een privé auto de kosten slechts voor een deel vergoed krijgen (of dus helemaal niet). Ongelijkheid heb je sowieso, ook al binnen een werkgever zelf.
Netjes is, dat je als werkgever zorgt voor een reiskosten vergoeding en opneemt in een cao. Dat heeft totaal niets te met ongelijkheid te maken.
  zaterdag 20 april 2024 @ 19:12:04 #23
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213273015
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 19:04 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik begrijp hieruit dat je geen antwoord wil geven maar anderen wel de maat neemt?
Nee?
Ik geef advies ^O^
pi_213273043
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 17:57 schreef VoMy het volgende:

[..]
Of je geeft iedereen iets meer salaris en degenen die dichtbij werk wonen profiteren net iets meer. Keuzes keuzes.
En het mooiste daarvan is dat dan de prijzen omhoog gaan en dat we weer voer hebben voor een boos topic op FOK! over de hoge prijzen ;)
pi_213273044
De afstand tot het werk is een ondergeschat iets.
Bij reiskosten hebben we het alleen maar over de kosten voor brandstof, of vervoersbewijs bij OV.
Maar de tijd die je kwijt bent aan het reizen is jouw tijd. Eigenlijk zou reistijd ook werktijd moeten zijn.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zaterdag 20 april 2024 @ 19:20:07 #26
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_213273083
quote:

[..]

Ja, sorry dat ik het zeg, hoor, maar ondanks dat iedereen zichzelf ongetwijfeld een uniek sneeuwvlokje vind is het toch wel vrij essentieel in het moderne bedrijfsleven dat werknemers inderdaad inwisselbaar zijn, als ze dat niet zouden zijn zou een werknemer die met pensioen gaat of van baan veranderd het hele bedrijf lam leggen.

Daarbij speelt ook nog dat het uitbannen van variatie een enorme rol speelt in productie van bedrijven, variatie gaat ten koste van efficiency en leid tot hogere kosten voor het bedrijf.

Je wil als bedrijf dat vakkenvuller A hetzelfde doet als vakkenvuller B, proces-operator A hetzelfde kan en doet als proces-operator B en dat verpleegkundige A dezelfde kennis en kunde heeft als verpleegkundige B. Inwisselbaar dus.

Maar goed, dat even terzijde, in Nederland zijn we nog redelijk goed af, in heel veel Westerse landen is reiskosten vergoeding gewoon helemaal niet aanwezig.
Ik ben er overigens een groot voorstander van dat iedere werknemer zijn reiskosten door de werkgever vergoed zou moeten krijgen.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2024 19:22:25 ]
  zaterdag 20 april 2024 @ 19:23:01 #28
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_213273104
Mijn supermarkt:

quote:
Wanneer ontvang je een tegemoetkoming?
Als je voor een enkele reis meer dan vijf kilometer reist om vanaf je huisadres op je werk te komen ontvang je een tegemoetkoming. Je moet die dag dan wel op je werklocatie hebben gewerkt. Dat geldt ook als je op therapeutische basis op je werklocatie werkt. Je ontvangt de tegemoetkoming voor elke werkdag op de werklocatie, ook als je zes dagen in een week werkt.

Omdat er alleen naar de reisafstand wordt gekeken ontvang je ook een tegemoetkoming als je met iemand carpoolt of als je student bent en je heb een OV-regeling van de overheid.

[ Bericht 5% gewijzigd door Rabieluh op 20-04-2024 19:29:24 ]
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_213273269
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 19:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
Bij reiskosten hebben we het alleen maar over de kosten voor brandstof, of vervoersbewijs bij OV.
Maar de tijd die je kwijt bent aan het reizen is jouw tijd. Eigenlijk zou reistijd ook werktijd moeten zijn.
Helemaal mee eens, dat de reistijd als werktijd zou moeten tellen. Maar ook de tijd die men moet recupereren van het werk zou men als werktijd moeten tellen.
pi_213273343
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 19:08 schreef Cherni het volgende:
Netjes is, dat je als werkgever zorgt voor een reiskosten vergoeding en opneemt in een cao. Dat heeft totaal niets te met ongelijkheid te maken.
Waarom moet je daar als werkgever voor zorgen? De ene werkgever biedt reiskostenvergoeding aan, terwijl een ander misschien compenseert met een wat hoger loon. Of die werkgever vindt het prima als personeel 3/4 dagen per week vanuit huis werkt, terwijl de werkgever met reiskostenvergoeding iedereen 5 dagen per week op kantoor verwacht. Verschil zit 'm in veel meer dan wel/geen reiskostenvergoeding.
pi_213273384
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 19:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zou een goed plan zijn. Alleen al om werkgevers meer te dwingen om personeel vaker vanuit huis te laten werken. Wordt het ook weer rustiger op de weg, vraag naar brandstof neemt af, dus die prijzen zullen wat terugzakken. Scheelt ons allemaal weer in de kosten.
pi_213273467
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 19:58 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Zou een goed plan zijn. Alleen al om werkgevers meer te dwingen om personeel vaker vanuit huis te laten werken. Wordt het ook weer rustiger op de weg, vraag naar brandstof neemt af, dus die prijzen zullen wat terugzakken. Scheelt ons allemaal weer in de kosten.
Dan loopt de overheid accijns mis, dus gebeurt het niet.
pi_213273594
10km met de auto ¤86 p 4 weken, nee ik ben te lui om te fietsen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_213273749
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 19:54 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Waarom moet je daar als werkgever voor zorgen? De ene werkgever biedt reiskostenvergoeding aan, terwijl een ander misschien compenseert met een wat hoger loon. Of die werkgever vindt het prima als personeel 3/4 dagen per week vanuit huis werkt, terwijl de werkgever met reiskostenvergoeding iedereen 5 dagen per week op kantoor verwacht. Verschil zit 'm in veel meer dan wel/geen reiskostenvergoeding.
Ik krijg reiskosten aan de hand van het aantal km. Zou ik maar 3 dagen werken in die week kreeg ik ook maar 3 dagen reiskosten over die week. Iedere maand geef ik gewoon het aantal km door.

Zou ik thuis werken krijg ik niets.
pi_213273793
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 18:09 schreef Fleischmeister het volgende:
Bij zulke werkgevers zou ik zo'n Peter Gibbons worden, kwartiertje te laat binnen, goed de tijd nemen om te schijten, beetje voor me uit staren. Act your wage.
Geweldige film! _O_
pi_213273937
8 cent per kilometer in de CAO gehandicaptenzorg :'(
pi_213274214
quote:
84s.gif Op zaterdag 20 april 2024 19:12 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Nee?
Ik geef advies ^O^
Zoals een echte FoKker. Grote bek,beetje uitdagen en uiteindelijk niets tot niks veel waard.nietwaar Nikonlover?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2024 21:32:40 ]
pi_213274546
Nul cent kilometervergoeding, maar wel een (betaalde) OV-kaart.

Toch ga ik nog steeds met de auto. :{
pi_213274600
Ik heb gelukkig de luxe om met een OV-kaart van de baas naar kantoor te kunnen. Totale reistijd is hooguit 40 minuten.

Maar ik snap dat het voor velen best zuur is. Ik ken genoeg collega's die 3 keer langer onderweg zijn met het OV dan als zij de auto pakken.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_213274630
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 18:09 schreef Fleischmeister het volgende:

[ Bericht 17% gewijzigd door HSG op 20-04-2024 22:25:46 ]
pi_213274712
Simpel op te lossen: maak het mogelijk voor werknemers om reiskosten af te trekken van de IB/PVV…

Maar dat doet de politiek niet, die legt liever de zwarte piet bij de werkgevers.
  zaterdag 20 april 2024 @ 22:26:32 #42
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213274719
Kan mij hier niet druk om maken
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_213276876
quote:
16s.gif Op zaterdag 20 april 2024 22:26 schreef FlippingCoin het volgende:
Kan mij hier niet druk om maken
Ik ook niet, gewoon 1 of 2 wekelijks lading Duitse statiegeld flessen inleveren bij de Lidl vlak over de grens, dan 500 meter verderop bij de Aral tankstelle de tank volgooien met E5 (kost momenteel 1,89 euro, vooral in de avond iets goedkoper tarief) en dan met volle tank binnen10 minuten weer thuis. :Y
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
  zondag 21 april 2024 @ 08:59:04 #44
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_213276899
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 08:58 schreef -Hakuna- het volgende:

[..]
Ik ook niet, gewoon 1 of 2 wekelijks lading Duitse statiegeld flessen inleveren bij de Lidl vlak over de grens, dan 500 meter verderop bij de Aral tankstelle de tank volgooien met E5 (kost momenteel 1,89 euro, vooral in de avond iets goedkoper tarief) en dan met volle tank binnen10 minuten weer thuis. :Y
Ja iedereen weet wel dat jij daar hele dagen tijd voor hebt
pi_213277026
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 17:30 schreef Farenji het volgende:
Opvallend wel dat er aan de ene kant een enorm personeelstekort is maar dat aan de andere kant werknemers zich nog steeds laten naaien omdat ze niet voor hun rechten op durven komen.
Dit dus. Mensen zeiken wel maar ondernemen geen actie.

Daarnaast boeit reiskosten vergoeding amper als dicht bij je werkt woont. Dus geld niet voor iedereen.
pi_213277098
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 22:26 schreef VEM2012 het volgende:
Simpel op te lossen: maak het mogelijk voor werknemers om reiskosten af te trekken van de IB/PVV…

Maar dat doet de politiek niet, die legt liever de zwarte piet bij de werkgevers.
Liever bij de werkgevers...anders moet de belastingdienst alles gaan controleren op basis van informatie die ze niet makkelijk kunnen controleren terwijl de werkgever er toegang tot heeft.

Word leuk als je medewerkers hebt die veel reizen naar verschillende locaties/klanten.
pi_213277145
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 17:10 schreef smizy het volgende:

Misschien zit ik er compleet naast maar als je in de horeca of supermarkt werkt is dat vaak op steenworp afstand. Verder TLDR.
Alsof dat voor alle gevallen geldt. Maargoed, er is ook een reden dat in iedere supermarkt of horeca tent a4 tjes hangen dat ze personeel zoeken.

Wellicht eens fatsoenlijk betalen, die maximale prijsverhogingen van een biertje mogen best wat meer doorvloeien naar het personeel.
pi_213277163
quote:

Zo simpel is dat niet, genoeg mensen die totaal geen kaas gegeten hebben van hun ib. Dan maak je het alleen maar moeilijker.
  zondag 21 april 2024 @ 09:30:45 #49
335133 MichaelScott
pi_213277503
quote:

Waarom zou het bedrijfsleven nog meer gesubsidieerd moeten worden?
pi_213277553
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 09:08 schreef descon het volgende:

[..]
Liever bij de werkgevers...anders moet de belastingdienst alles gaan controleren op basis van informatie die ze niet makkelijk kunnen controleren terwijl de werkgever er toegang tot heeft.

Word leuk als je medewerkers hebt die veel reizen naar verschillende locaties/klanten.
Dus werkgevers moeten de taken van de Belastingdienst uitoefenen en als ze daarbij in het ootje genomen worden ook nog de boetes ophoesten.

Op basis van?
pi_213277600
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 09:12 schreef 111210 het volgende:

[..]
Zo simpel is dat niet, genoeg mensen die totaal geen kaas gegeten hebben van hun ib. Dan maak je het alleen maar moeilijker.
Wat een onzin: kan gewoon met het invullen van postcode/huisnummer dan wel enkele reis afstand, aantal dagen en het programma rekent het uit.

De eigen woning is al gecompliceerder en dat lukt ook iedereen.
pi_213277623
We gaan richting de 3 euro per liter volgend jaar. Mooi man!
pi_213277639
quote:
14s.gif Op zondag 21 april 2024 09:30 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Waarom zou het bedrijfsleven nog meer gesubsidieerd moeten worden?
Dit heeft werkelijk niets te maken met subsidiëren van het bedrijfsleven. En alles met een overheid die wel steeds meer geld wil van de burgers, maar daar steeds minder tegenover wil stellen.

Zoals: iedereen moet een (hybride) warmtepomp vanaf 2026…. Wat bedoel je, het elektriciteitsnetwerk aanpassen aan het meerverbruik aan elektra? Mij niet bellen!
pi_213277655
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 09:36 schreef Nober het volgende:
Dat is inderdaad goed nieuws. Maar wat is je punt?
pi_213277900
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 09:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat is inderdaad goed nieuws. Maar wat is je punt?
Goed nieuws zegt ie. Klimaatgekkie gespot.
pi_213277961
Bij ons is de reiskostenvergoeding per km minder dan 20 cent. Vermoedelijk om gebruik van het OV te stimuleren. Nou woon ik zelf op loopafstand, maar collegas die op 60km ergens in een dorp met 1 bushalte wonen hebben het moeilijker. Het argument is dan dat je maar moet verhuizen, maar dat is nog duurder dan elke dag in een big block v8 naar je werk rijden.
  zondag 21 april 2024 @ 10:25:55 #57
335133 MichaelScott
pi_213278765
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 09:37 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dit heeft werkelijk niets te maken met subsidiëren van het bedrijfsleven. En alles met een overheid die wel steeds meer geld wil van de burgers, maar daar steeds minder tegenover wil stellen.

Zoals: iedereen moet een (hybride) warmtepomp vanaf 2026…. Wat bedoel je, het elektriciteitsnetwerk aanpassen aan het meerverbruik aan elektra? Mij niet bellen!
Het is letterlijk bedrijfskosten betalen met belastinggeld.

Nog meer een subsidie dan de huur- of zorgtoeslag die nodig is omdat bedrijven geen leefbaar inkomen betalen.
  zondag 21 april 2024 @ 12:44:49 #58
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_213280680
80 cent voor een liter LPG. ^O^
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_213280835
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 17:34 schreef FvanS het volgende:
49 cent per kilometer moet normaal zijn _O- Dat is dan ook wel weer zwaar overdreven. Een beetje normale auto rijdt minimaal 1 op 15, wil je rijden in een auto die meer verbruikt dan is dat aan je zelf. Benzine buiten de snelwegen kost maximaal ¤2,10. : 23 cent (wat de standaard dus is) is ¤3,45 wat je vergoed krijgt per liter benzine. Hou je dus ook geld over voor onderhoud, wegenbelasting, bandjes, APK ed. Je zal er immers ook privé wel mee rijden, en een auto kost nou eenmaal geld.

Inderdaad elke kilometer kost geld. Dus de totale kosten per jaar delen door het totaal aantal kilometers en je weet wat die kilometer kost. Dat zou ook een uitgangspunt moeten zijn bij het vaststellen van je reiskostenvergoeding in plaats van de flauwekulredenering dat je "toch al een auto hebt".
-
pi_213280885
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 12:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
80 cent voor een liter LPG. ^O^
Nu nog wel. De plannen om de accijns op LPG gelijk te maken aan die op de benzine en diesel zijn al uitgebroed door een stel wereldvreemde ambtenaren met een OV abonnement. De hele LPG sector kan zichzelf opdoeken terwijl ze zich bezig houden met de schoonste fossiele motorbtandstof die er is.

En voor de planeet helpt het ook niks want LPG is een restproduct, als het niet meer verkocht kan worden gaat het gewoon terplaatse in de fik d.m.v. affakkelen.
-
  Moderator zondag 21 april 2024 @ 13:02:09 #61
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213280922
tanken of laden op kosen van de baas, dan boeit het mij niet wat het kost ^O^
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 21 april 2024 @ 13:07:56 #62
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_213281000
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 12:59 schreef quo_ het volgende:

Nu nog wel. De plannen om de accijns op LPG gelijk te maken aan die op de benzine en diesel zijn al uitgebroed door een stel wereldvreemde ambtenaren met een OV abonnement.
Ik kan het me bijna niet voorstellen, want het levert de staat geen drol op. Ongeveer 1,2% van alle auto's in Nederland rijdt op LPG.

Edit: het geldt voor propaan in het algemeen, dus ook voor bedrijven.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_213281037
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 09:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat een onzin: kan gewoon met het invullen van postcode/huisnummer dan wel enkele reis afstand, aantal dagen en het programma rekent het uit.

De eigen woning is al gecompliceerder en dat lukt ook iedereen.
Ja want jij kent iedereen? Ik ken toch echt heel veel mensen die niks van hun ib invullen snappen en dit laten uitbesteden.

Het is niet voor niks dat de belasting dienst met campagnes komt waarbij je de belastingtelefoon om hulp kan vragen.

Zodra je maar een beetje afwijkt door een hypotheek, 2 banen, zzp dan wordt het al een stuk moeilijker
pi_213282294
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 20:43 schreef Cherni het volgende:
Ik krijg reiskosten aan de hand van het aantal km. Zou ik maar 3 dagen werken in die week kreeg ik ook maar 3 dagen reiskosten over die week. Iedere maand geef ik gewoon het aantal km door.

Zou ik thuis werken krijg ik niets.
Nee, logisch toch? Je maakt die dagen immers ook geen reiskosten. Daarom ben je niet per definitie beter af met een werkgever die reiskostenvergoeding geeft. Als die je vijf dagen per week laat opdraven tegen een vergoeding die lager is dan de kosten (wat dus bijna altijd het geval is) dan heb ik liever een werkgever die me maar 1 keer per week naar kantoor laat komen.

Of een werkgever een goede werkgever is valt of staat niet met het bieden van reiskostenvergoeding. Daar komt veel meer bij kijken.
pi_213282516
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 09:36 schreef Nober het volgende:
Er komt vanzelf een punt waarop mensen hun woon-werkverkeer niet meer kunnen betalen. Ga je op een gegeven moment terugzien in het ziekteverzuim. Enige optie straks voor de mensen die werken en nauwelijks meer rondkomen.
pi_213282547
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 09:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dus werkgevers moeten de taken van de Belastingdienst uitoefenen en als ze daarbij in het ootje genomen worden ook nog de boetes ophoesten.

Op basis van?
Nee, reiskosten is iets tussen werknemer & werkgever. Die bekijken zelf maar hoe ze het regelen en toepassen.

Werkgever kan zelf ook het beste inschatten of reiskosten terrecht zijn of welke vorm het meest praktisch is als onderdeel van de secundaire arbeidsvoorwaarden.

Fatsoenlijke werkgevers betalen een reiskosten vergoedingen en nemen dit mee in de interne kostprijs van medewerkers en/of door te berekenen aan klanten.

Zie geen reden waarom de Belastingdienst daar tussen moet zitten om dit te regelen.

Vind je als werknemer dat je te weinig krijgt moet je maar oplossen met de werkgever. De werkgever moet dan niet gaan zeuren als deze geen personeel kan vinden omdat ze een karige reiskosten regeling hebben.
pi_213282592
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 14:42 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Nee, logisch toch? Je maakt die dagen immers ook geen reiskosten. Daarom ben je niet per definitie beter af met een werkgever die reiskostenvergoeding geeft. Als die je vijf dagen per week laat opdraven tegen een vergoeding die lager is dan de kosten (wat dus bijna altijd het geval is) dan heb ik liever een werkgever die me maar 1 keer per week naar kantoor laat komen.

Of een werkgever een goede werkgever is valt of staat niet met het bieden van reiskostenvergoeding. Daar komt veel meer bij kijken.
Je vergeet even dat ik niet een dag thuis kan werken als ik werk. Sterker nog, vanwege onregelmatigheid kan ik bijna ook geen gebruik maken van het OV. maw niet iedereen werkt op kantoor.

Uiteraard staat niet vast of een reiskostenvergoeding automatisch zegt dat het een prima werkgever is. Het is een onderdeel van de cao.

Zonder reiskostenvergoeding zou ik een enorne schade hebben. Dat gezegd hebbende ben ik blij met een reiskostenvergoeding al dekt die niet de gehele lading. Maar dat is dan een keuze die ik maak om een afstand van 150 km retour af te leggen.
pi_213282723
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 15:02 schreef Cherni het volgende:
Je vergeet even dat ik niet een dag thuis kan werken als ik werk. Sterker nog, vanwege onregelmatigheid kan ik bijna ook geen gebruik maken van het OV. maw niet iedereen werkt op kantoor.

Uiteraard staat niet vast of een reiskostenvergoeding automatisch zegt dat het een prima werkgever is. Het is een onderdeel van de cao.

Zonder reiskostenvergoeding zou ik een enorne schade hebben. Dat gezegd hebbende ben ik blij met een reiskostenvergoeding al dekt die niet de gehele lading. Maar dat is dan een keuze die ik maak om een afstand van 150 km retour af te leggen.
Het gaat mij niet zozeer om jouw situatie. In het artikel in de OP schreeuwt zo'n vakbond alweer van de daken dat honderdduizenden werkenden benadeeld worden, omdat ze geen reiskostenvergoeding krijgen. Dat is wat mij betreft veel te simpel gesteld als je geen vergelijking tussen werkgevers maakt op andere arbeidsvoorwaarden. Zo kan een werkgever die wel reiskostenvergoeding geeft per saldo alsnog slechtere arbeidswoorden bieden dan een werkgever die geen reiskostenvergoeding geeft.

Daarbij zijn die vakbonden zelf altijd betrokken bij die CAO-onderhandelingen, dus ze tonen vooral weer aan hoe incapabel ze zelf zijn.
pi_213282971
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 15:12 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Het gaat mij niet zozeer om jouw situatie. In het artikel in de OP schreeuwt zo'n vakbond alweer van de daken dat honderdduizenden werkenden benadeeld worden, omdat ze geen reiskostenvergoeding krijgen. Dat is wat mij betreft veel te simpel gesteld als je geen vergelijking tussen werkgevers maakt op andere arbeidsvoorwaarden. Zo kan een werkgever die wel reiskostenvergoeding geeft per saldo alsnog slechtere arbeidswoorden bieden dan een werkgever die geen reiskostenvergoeding geeft.

Daarbij zijn die vakbonden zelf altijd betrokken bij die CAO-onderhandelingen, dus ze tonen vooral weer aan hoe incapabel ze zelf zijn.
Er is natuurlijk nog altijd een zeer groot deel dat niet thuis kan werken. Daar ben ik helemaal geen uitzondering in. Hoe dan ook zul je werknemers moeten compenseren voor de gemaakte kosten na afgelegde km wil je werknemers aantrekken.

Juist een reiskostenvergoeding is een eerlijk systeem al dekt dat niet de gehele lading. Alle andere arbeidsvoorwaarden staan daar los van. Daar moet je apart over onderhandelen.
pi_213283234
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 09:46 schreef Nober het volgende:

[..]
Goed nieuws zegt ie. Klimaatgekkie gespot.
Duik maar eens in mijn pohi… geen klimaatgekkie hier.
pi_213283248
quote:
14s.gif Op zondag 21 april 2024 10:25 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Het is letterlijk bedrijfskosten betalen met belastinggeld.

Nog meer een subsidie dan de huur- of zorgtoeslag die nodig is omdat bedrijven geen leefbaar inkomen betalen.
Het zijn geen bedrijfskosten, maar kosten ter verwerving van inkomen. Was vroeger gewoon een aftrekpost.
pi_213283279
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 13:09 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ja want jij kent iedereen? Ik ken toch echt heel veel mensen die niks van hun ib invullen snappen en dit laten uitbesteden.

Het is niet voor niks dat de belasting dienst met campagnes komt waarbij je de belastingtelefoon om hulp kan vragen.

Zodra je maar een beetje afwijkt door een hypotheek, 2 banen, zzp dan wordt het al een stuk moeilijker
Maar niet dit specifieke deel.

Voor mensen die functioneel zwakbegaafd is kan gewoon hulp krijgen bij de Belastingdienst.
pi_213283301
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 15:31 schreef Cherni het volgende:
Er is natuurlijk nog altijd een zeer groot deel dat niet thuis kan werken. Daar ben ik helemaal geen uitzondering in. Hoe dan ook zul je werknemers moeten compenseren voor de gemaakte kosten na afgelegde km wil je werknemers aantrekken.

Juist een reiskostenvergoeding is een eerlijk systeem al dekt dat niet de gehele lading. Alle andere arbeidsvoorwaarden staan daar los van. Daar moet je apart over onderhandelen.
Ja en wie zegt dat dat niet al gebeurt? Kan best dat van die honderdduizenden "gedupeerde" werknemers 80% het niet krijgen van reiskostenvergoeding voor lief neemt, omdat de andere arbeidsvoorwaarden dat voldoende compenseren. Het is zeker vanuit een vakbond gezien onzinnig om alleen iets te roepen over een gebrek aan reiskostenvergoeding.

Ik heb ook ooit voor een werkgever gewerkt waar de reiskostenvergoeding veel te laag was. Daar wilden ze niks aan veranderen, dus uiteindelijk is dat gecompenseerd met meer salaris. Dat was voor mij alleen maar beter, omdat dit ook doorwerkt in latere salarisverhogingen en pensioenopbouw. En dan zou zo'n vakbond daarover gaan roepen dat ik benadeeld wordt door een te lage reiskostenvergoeding. Dat is dan gewoon gelul natuurlijk.
pi_213283320
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 14:58 schreef descon het volgende:

[..]
Nee, reiskosten is iets tussen werknemer & werkgever. Die bekijken zelf maar hoe ze het regelen en toepassen.

Werkgever kan zelf ook het beste inschatten of reiskosten terrecht zijn of welke vorm het meest praktisch is als onderdeel van de secundaire arbeidsvoorwaarden.

Fatsoenlijke werkgevers betalen een reiskosten vergoedingen en nemen dit mee in de interne kostprijs van medewerkers en/of door te berekenen aan klanten.

Zie geen reden waarom de Belastingdienst daar tussen moet zitten om dit te regelen.

Vind je als werknemer dat je te weinig krijgt moet je maar oplossen met de werkgever. De werkgever moet dan niet gaan zeuren als deze geen personeel kan vinden omdat ze een karige reiskosten regeling hebben.
Ook jij draait het om. Het zijn geen kosten van de werkgever. Alleen wilde de (linkse) politiek dat men de fiets of het ov opgedrongen kreeg en daarom werd het extra lastig gemaakt. Daarna kwam de stap dat alles forfaitair geregeld werd, ongeacht de kosten. Daarmee kun je ook de kosten die afgetrokken mogen worden extra laag houden. Net zoals de auto van de zaak idioot zwaar wordt belast.
pi_213283429
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 12:55 schreef quo_ het volgende:

[..]
Inderdaad elke kilometer kost geld. Dus de totale kosten per jaar delen door het totaal aantal kilometers en je weet wat die kilometer kost. Dat zou ook een uitgangspunt moeten zijn bij het vaststellen van je reiskostenvergoeding in plaats van de flauwekulredenering dat je "toch al een auto hebt".
Ja, en de kosten die je voor je werk maakt kun je dus redelijk dekken met 23 cent. En daarom is mijn punt ook dat 23 cent prima is. Ik zelf rij in een auto van nog geen 1000 euro al 2 jaar, en maak er zelfs winst op, iemand die een BMW wil rijden van 50K maakt er ongetwijfeld verlies op, maar dat is toch echt je eigen keuze. Mij gaat het er om dat wanneer je 49 cent per kilometer zou gaan vergoeden iedereen wel verder weg werk zou zoeken, dat lijkt me nou weer niet echt de bedoeling.
pi_213284139
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 15:54 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Ja en wie zegt dat dat niet al gebeurt? Kan best dat van die honderdduizenden "gedupeerde" werknemers 80% het niet krijgen van reiskostenvergoeding voor lief neemt, omdat de andere arbeidsvoorwaarden dat voldoende compenseren. Het is zeker vanuit een vakbond gezien onzinnig om alleen iets te roepen over een gebrek aan reiskostenvergoeding.

Ik heb ook ooit voor een werkgever gewerkt waar de reiskostenvergoeding veel te laag was. Daar wilden ze niks aan veranderen, dus uiteindelijk is dat gecompenseerd met meer salaris. Dat was voor mij alleen maar beter, omdat dit ook doorwerkt in latere salarisverhogingen en pensioenopbouw. En dan zou zo'n vakbond daarover gaan roepen dat ik benadeeld wordt door een te lage reiskostenvergoeding. Dat is dan gewoon gelul natuurlijk.
Wat dacht je ervan als je en reiskostenvergoeding krijgt en een fixe salarisverhoging uit onderhandeld.

Hoe wil je volgens een cao op een eerlijke manier reiskosten in het salaris verwerken waarbij je te maken hebt met tredes en schalen en iedereen op een andere afstand van het werk woont?

[ Bericht 3% gewijzigd door Cherni op 21-04-2024 17:13:04 ]
pi_213284599
quote:
Wat hebben inkomensverschillen hier precies mee te maken?
"Pools are perfect for holding water"
pi_213284609
quote:

[..]

Toch leuk dat ik het in dit topic dan volmondig met je eens ben.
pi_213284626
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 17:57 schreef VoMy het volgende:

[..]
Wat heeft salaris hier nou weer mee te maken?

Kostenvergoeding
pi_213284635
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 19:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En het mooiste daarvan is dat dan de prijzen omhoog gaan en dat we weer voer hebben voor een boos topic op FOK! over de hoge prijzen ;)
https://www.dnb.nl/algeme(...)p-loon-prijsspiraal/
pi_213284904
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 16:05 schreef FvanS het volgende:

[..]
Ja, en de kosten die je voor je werk maakt kun je dus redelijk dekken met 23 cent. En daarom is mijn punt ook dat 23 cent prima is. Ik zelf rij in een auto van nog geen 1000 euro al 2 jaar, en maak er zelfs winst op, iemand die een BMW wil rijden van 50K maakt er ongetwijfeld verlies op, maar dat is toch echt je eigen keuze. Mij gaat het er om dat wanneer je 49 cent per kilometer zou gaan vergoeden iedereen wel verder weg werk zou zoeken, dat lijkt me nou weer niet echt de bedoeling.
Niet iedereen kan met een oud barrel uit. Er zijn ook werknemers die naar cliënten moeten. Waarbij het van belang is dat de auto het gewoon iedere dag doet.

Ook vergeet je dat er genoeg mensen zullen zijn die als ze geen auto nodig zouden hebben voor woon-werk verkeer prima toe zouden kunnen met een deelauto. Dus alleen maar de variabele kosten nemen (die je waarschijnlijk alsnog te laag inschat, aangezien de meeste mensen dat doen) is niet zo verstandig.
pi_213284919
Is aftrekbaar van de belasting, reiskosten die je niet terugkrijgt van de baas.
pi_213284991
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 18:13 schreef PotjeSambal het volgende:
Is aftrekbaar van de belasting, reiskosten die je niet terugkrijgt van de baas.
Dat is terug ingevoerd per wanneer volgens jou?
pi_213285015
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 18:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat is terug ingevoerd per wanneer volgens jou?
Ik kon het dit jaar invullen in ieder geval? Of ik moet me verschrikkelijk vergissen.
pi_213285155
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 18:16 schreef PotjeSambal het volgende:

Ik kon het dit jaar invullen in ieder geval? Of ik moet me verschrikkelijk vergissen.
Volgens mij alleen als je met het openbaar vervoer reist.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_213285197
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 18:23 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Volgens mij alleen als je met het openbaar vervoer reist.
Aha,
Dat is inderdaad het geval.
Dank voor ophelderen misverstand.
pi_213285244
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 18:26 schreef PotjeSambal het volgende:

Aha,
Dat is inderdaad het geval.
Dank voor ophelderen misverstand.
En dan moet je je ov-chipkaart gegevens uitprinten en bewaren voor als de belastingdienst daar om vraagt (de gegevens worden maar 1,5 jaar bewaard) en een openbaarvervoerverklaring van je werk hebben 8)7
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 21 april 2024 @ 19:32:43 #88
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213286321
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 17:50 schreef probeer het volgende:

[..]
Wat heeft salaris hier nou weer mee te maken?

Kostenvergoeding
Beiden kosten je werkgever gewoon geld. Als je minder kosten wil om naar je werk te reizen, moet je dichter bij je werk wonen. Waarom moeten andere werknemers opdraaien voor jou woongemak?

[ Bericht 1% gewijzigd door VoMy op 21-04-2024 19:51:30 ]
  zondag 21 april 2024 @ 19:45:15 #89
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213286592
quote:
14s.gif Op zondag 21 april 2024 17:49 schreef probeer het volgende:

[..]
Toch leuk dat ik het in dit topic dan volmondig met je eens ben.
Hoeft niet op alles tegenover elkaar te staan in t leven.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_213288050
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 19:32 schreef VoMy het volgende:

Beiden kosten je werkgever gewoon geld. Als je minder kosten wil om naar je werk te reizen, moet je dichter bij je werk wonen. Waarom moeten andere werknemers opdraaien voor jou woongemak?
Verhuizen is zo makkelijk tegenwoordig :+
pi_213288149
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 15:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ook jij draait het om. Het zijn geen kosten van de werkgever. Alleen wilde de (linkse) politiek dat men de fiets of het ov opgedrongen kreeg en daarom werd het extra lastig gemaakt. Daarna kwam de stap dat alles forfaitair geregeld werd, ongeacht de kosten. Daarmee kun je ook de kosten die afgetrokken mogen worden extra laag houden. Net zoals de auto van de zaak idioot zwaar wordt belast.
Het zijn kosten die een werknemer maakt voor zijn werkgever om op het werk te komen. De werkgever kan dr voor kiezen om die (gedeeltelijk) te vergoeden.

Net zoals een werknemer kan kiezen om ergens anders te gaan werken als het totaal pakket van de werkgever niet bevalt.

Wat zou het voordeel zijn als de belastingdienst er nog bij komt? Moet je ineens een administratie bij gaan doen bij de Belastingdienst die dan weer kan gaan checken met je werkgever of het klopt.
pi_213296679
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:20 schreef descon het volgende:

[..]
Het zijn kosten die een werknemer maakt om op het werk te komen. De werkgever kan dr voor kiezen om die (gedeeltelijk) te vergoeden.
Zo klopt ie
pi_213298811
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 18:29 schreef Isabeau het volgende:

[..]
En dan moet je je ov-chipkaart gegevens uitprinten en bewaren voor als de belastingdienst daar om vraagt (de gegevens worden maar 1,5 jaar bewaard) en een openbaarvervoerverklaring van je werk hebben 8)7
Hoezo uitprinten? Gewoon als PDF downloaden en in de cloud opslaan. Zoveel (moeite) kost dat nou ook weer niet.
  dinsdag 23 april 2024 @ 16:59:34 #94
456899 VenusFlyTrap
vind alles leuk
pi_213303633
Ik mag niet klagen: via werk een speed pedelec gekocht en krijg per kilometer een mooie vergoeding. Een voormalige werkgever had 60% reiskostenvergoeding,m
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')