Het zou voor iedereen wel heel vervelend worden als al het ziekenhuispersoneel zou besluiten ergens anders te gaan werken.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:11 schreef Starhopper het volgende:
Dan ga je toch ergens anders werken. Er is werk genoeg.
Nou ja, als je je als werkgever wel een beetje bekommerd en netjes wil omgaan met je personeel, dan doe je gewoon aan reiskostenvergoeding.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:32 schreef VoMy het volgende:
En sommige mensen hebben een hoger salaris dan anderen. En niet iedereen heeft dezelfde woonlasten. Het is wat zeg, al die onderlinge verschillen in Nederland.
Wat doe jij eigenlijk voor de kost?quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:11 schreef Starhopper het volgende:
Dan ga je toch ergens anders werken. Er is werk genoeg.
Ik woon een paar honderd meter van België af, dus tank met mijn Nederlandse reiskostenvergoeding altijd daar. Pek en veren!quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:32 schreef VoMy het volgende:
En sommige mensen hebben een hoger salaris dan anderen. En niet iedereen heeft dezelfde woonlasten. Het is wat zeg, al die onderlinge verschillen in Nederland.
Nou, dit.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:32 schreef VoMy het volgende:
En sommige mensen hebben een hoger salaris dan anderen. En niet iedereen heeft dezelfde woonlasten. Het is wat zeg, al die onderlinge verschillen in Nederland.
Of je geeft iedereen iets meer salaris en degenen die dichtbij werk wonen profiteren net iets meer. Keuzes keuzes.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nou ja, als je je als werkgever wel een beetje bekommerd en netjes wil omgaan met je personeel, dan doe je gewoon aan reiskostenvergoeding.
Toevallig sectoren waar vaak geklaagd wordt dat men geen personeel kan vinden.quote:In de CAO’s van de horeca en bij supermarkten is bijvoorbeeld niets afgesproken over een reiskostenvergoeding.
quote:
Tot hoever moet dat netjes omgaan dan gaan? Personeel met een auto van de zaak heeft geen kosten aan woon-werkverkeer, terwijl personeel met een privé auto de kosten slechts voor een deel vergoed krijgen (of dus helemaal niet). Ongelijkheid heb je sowieso, ook al binnen een werkgever zelf.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:43 schreef Red_85 het volgende:
Nou ja, als je je als werkgever wel een beetje bekommerd en netjes wil omgaan met je personeel, dan doe je gewoon aan reiskostenvergoeding.
En dat is het m nu juist. Voor heel veel werkgevers zijn werknemers inwisselbare voorraad. Zie de naam van veel personeelsafdelingen: human resources.
Netjes is, dat je als werkgever zorgt voor een reiskosten vergoeding en opneemt in een cao. Dat heeft totaal niets te met ongelijkheid te maken.quote:Op zaterdag 20 april 2024 18:39 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Tot hoever moet dat netjes omgaan dan gaan? Personeel met een auto van de zaak heeft geen kosten aan woon-werkverkeer, terwijl personeel met een privé auto de kosten slechts voor een deel vergoed krijgen (of dus helemaal niet). Ongelijkheid heb je sowieso, ook al binnen een werkgever zelf.
Nee?quote:Op zaterdag 20 april 2024 19:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik begrijp hieruit dat je geen antwoord wil geven maar anderen wel de maat neemt?
En het mooiste daarvan is dat dan de prijzen omhoog gaan en dat we weer voer hebben voor een boos topic op FOK! over de hoge prijzenquote:Op zaterdag 20 april 2024 17:57 schreef VoMy het volgende:
[..]
Of je geeft iedereen iets meer salaris en degenen die dichtbij werk wonen profiteren net iets meer. Keuzes keuzes.
Ja, sorry dat ik het zeg, hoor, maar ondanks dat iedereen zichzelf ongetwijfeld een uniek sneeuwvlokje vind is het toch wel vrij essentieel in het moderne bedrijfsleven dat werknemers inderdaad inwisselbaar zijn, als ze dat niet zouden zijn zou een werknemer die met pensioen gaat of van baan veranderd het hele bedrijf lam leggen.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nou ja, als je je als werkgever wel een beetje bekommerd en netjes wil omgaan met je personeel, dan doe je gewoon aan reiskostenvergoeding.
En dat is het m nu juist. Voor heel veel werkgevers zijn werknemers inwisselbare voorraad. Zie de naam van veel personeelsafdelingen: human resources.
quote:Wanneer ontvang je een tegemoetkoming?
Als je voor een enkele reis meer dan vijf kilometer reist om vanaf je huisadres op je werk te komen ontvang je een tegemoetkoming. Je moet die dag dan wel op je werklocatie hebben gewerkt. Dat geldt ook als je op therapeutische basis op je werklocatie werkt. Je ontvangt de tegemoetkoming voor elke werkdag op de werklocatie, ook als je zes dagen in een week werkt.
Omdat er alleen naar de reisafstand wordt gekeken ontvang je ook een tegemoetkoming als je met iemand carpoolt of als je student bent en je heb een OV-regeling van de overheid.
Helemaal mee eens, dat de reistijd als werktijd zou moeten tellen. Maar ook de tijd die men moet recupereren van het werk zou men als werktijd moeten tellen.quote:Op zaterdag 20 april 2024 19:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
De afstand tot het werk is een ondergeschat iets.
Bij reiskosten hebben we het alleen maar over de kosten voor brandstof, of vervoersbewijs bij OV.
Maar de tijd die je kwijt bent aan het reizen is jouw tijd. Eigenlijk zou reistijd ook werktijd moeten zijn.
Waarom moet je daar als werkgever voor zorgen? De ene werkgever biedt reiskostenvergoeding aan, terwijl een ander misschien compenseert met een wat hoger loon. Of die werkgever vindt het prima als personeel 3/4 dagen per week vanuit huis werkt, terwijl de werkgever met reiskostenvergoeding iedereen 5 dagen per week op kantoor verwacht. Verschil zit 'm in veel meer dan wel/geen reiskostenvergoeding.quote:Op zaterdag 20 april 2024 19:08 schreef Cherni het volgende:
Netjes is, dat je als werkgever zorgt voor een reiskosten vergoeding en opneemt in een cao. Dat heeft totaal niets te met ongelijkheid te maken.
Zou een goed plan zijn. Alleen al om werkgevers meer te dwingen om personeel vaker vanuit huis te laten werken. Wordt het ook weer rustiger op de weg, vraag naar brandstof neemt af, dus die prijzen zullen wat terugzakken. Scheelt ons allemaal weer in de kosten.quote:Op zaterdag 20 april 2024 19:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
De afstand tot het werk is een ondergeschat iets.
Bij reiskosten hebben we het alleen maar over de kosten voor brandstof, of vervoersbewijs bij OV.
Maar de tijd die je kwijt bent aan het reizen is jouw tijd. Eigenlijk zou reistijd ook werktijd moeten zijn.
Dan loopt de overheid accijns mis, dus gebeurt het niet.quote:Op zaterdag 20 april 2024 19:58 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Zou een goed plan zijn. Alleen al om werkgevers meer te dwingen om personeel vaker vanuit huis te laten werken. Wordt het ook weer rustiger op de weg, vraag naar brandstof neemt af, dus die prijzen zullen wat terugzakken. Scheelt ons allemaal weer in de kosten.
Ik krijg reiskosten aan de hand van het aantal km. Zou ik maar 3 dagen werken in die week kreeg ik ook maar 3 dagen reiskosten over die week. Iedere maand geef ik gewoon het aantal km door.quote:Op zaterdag 20 april 2024 19:54 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Waarom moet je daar als werkgever voor zorgen? De ene werkgever biedt reiskostenvergoeding aan, terwijl een ander misschien compenseert met een wat hoger loon. Of die werkgever vindt het prima als personeel 3/4 dagen per week vanuit huis werkt, terwijl de werkgever met reiskostenvergoeding iedereen 5 dagen per week op kantoor verwacht. Verschil zit 'm in veel meer dan wel/geen reiskostenvergoeding.
Geweldige film!quote:Op zaterdag 20 april 2024 18:09 schreef Fleischmeister het volgende:
Bij zulke werkgevers zou ik zo'n Peter Gibbons worden, kwartiertje te laat binnen, goed de tijd nemen om te schijten, beetje voor me uit staren. Act your wage.
Zoals een echte FoKker. Grote bek,beetje uitdagen en uiteindelijk niets tot niks veel waard.nietwaar Nikonlover?quote:
quote:Op zaterdag 20 april 2024 18:09 schreef Fleischmeister het volgende:
Bij zulke werkgevers zou ik zo'n Peter Gibbons worden, kwartiertje te laat binnen, goed de tijd nemen om te schijten, beetje voor me uit staren. Act your wage.
Ik ook niet, gewoon 1 of 2 wekelijks lading Duitse statiegeld flessen inleveren bij de Lidl vlak over de grens, dan 500 meter verderop bij de Aral tankstelle de tank volgooien met E5 (kost momenteel 1,89 euro, vooral in de avond iets goedkoper tarief) en dan met volle tank binnen10 minuten weer thuis.quote:
Ja iedereen weet wel dat jij daar hele dagen tijd voor hebtquote:Op zondag 21 april 2024 08:58 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Ik ook niet, gewoon 1 of 2 wekelijks lading Duitse statiegeld flessen inleveren bij de Lidl vlak over de grens, dan 500 meter verderop bij de Aral tankstelle de tank volgooien met E5 (kost momenteel 1,89 euro, vooral in de avond iets goedkoper tarief) en dan met volle tank binnen10 minuten weer thuis.
Dit dus. Mensen zeiken wel maar ondernemen geen actie.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:30 schreef Farenji het volgende:
Opvallend wel dat er aan de ene kant een enorm personeelstekort is maar dat aan de andere kant werknemers zich nog steeds laten naaien omdat ze niet voor hun rechten op durven komen.
Liever bij de werkgevers...anders moet de belastingdienst alles gaan controleren op basis van informatie die ze niet makkelijk kunnen controleren terwijl de werkgever er toegang tot heeft.quote:Op zaterdag 20 april 2024 22:26 schreef VEM2012 het volgende:
Simpel op te lossen: maak het mogelijk voor werknemers om reiskosten af te trekken van de IB/PVV…
Maar dat doet de politiek niet, die legt liever de zwarte piet bij de werkgevers.
Alsof dat voor alle gevallen geldt. Maargoed, er is ook een reden dat in iedere supermarkt of horeca tent a4 tjes hangen dat ze personeel zoeken.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:10 schreef smizy het volgende:
In de CAO’s van de horeca en bij supermarkten is bijvoorbeeld niets afgesproken over een reiskostenvergoeding.
Misschien zit ik er compleet naast maar als je in de horeca of supermarkt werkt is dat vaak op steenworp afstand. Verder TLDR.
Zo simpel is dat niet, genoeg mensen die totaal geen kaas gegeten hebben van hun ib. Dan maak je het alleen maar moeilijker.quote:Op zaterdag 20 april 2024 22:26 schreef VEM2012 het volgende:
Simpel op te lossen: maak het mogelijk voor werknemers om reiskosten af te trekken van de IB/PVV…
Maar dat doet de politiek niet, die legt liever de zwarte piet bij de werkgevers.
Waarom zou het bedrijfsleven nog meer gesubsidieerd moeten worden?quote:Op zaterdag 20 april 2024 22:26 schreef VEM2012 het volgende:
Simpel op te lossen: maak het mogelijk voor werknemers om reiskosten af te trekken van de IB/PVV…
Maar dat doet de politiek niet, die legt liever de zwarte piet bij de werkgevers.
Dus werkgevers moeten de taken van de Belastingdienst uitoefenen en als ze daarbij in het ootje genomen worden ook nog de boetes ophoesten.quote:Op zondag 21 april 2024 09:08 schreef descon het volgende:
[..]
Liever bij de werkgevers...anders moet de belastingdienst alles gaan controleren op basis van informatie die ze niet makkelijk kunnen controleren terwijl de werkgever er toegang tot heeft.
Word leuk als je medewerkers hebt die veel reizen naar verschillende locaties/klanten.
Wat een onzin: kan gewoon met het invullen van postcode/huisnummer dan wel enkele reis afstand, aantal dagen en het programma rekent het uit.quote:Op zondag 21 april 2024 09:12 schreef 111210 het volgende:
[..]
Zo simpel is dat niet, genoeg mensen die totaal geen kaas gegeten hebben van hun ib. Dan maak je het alleen maar moeilijker.
Dit heeft werkelijk niets te maken met subsidiëren van het bedrijfsleven. En alles met een overheid die wel steeds meer geld wil van de burgers, maar daar steeds minder tegenover wil stellen.quote:Op zondag 21 april 2024 09:30 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Waarom zou het bedrijfsleven nog meer gesubsidieerd moeten worden?
Dat is inderdaad goed nieuws. Maar wat is je punt?quote:Op zondag 21 april 2024 09:36 schreef Nober het volgende:
We gaan richting de 3 euro per liter volgend jaar. Mooi man!
Goed nieuws zegt ie. Klimaatgekkie gespot.quote:Op zondag 21 april 2024 09:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad goed nieuws. Maar wat is je punt?
Het is letterlijk bedrijfskosten betalen met belastinggeld.quote:Op zondag 21 april 2024 09:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dit heeft werkelijk niets te maken met subsidiëren van het bedrijfsleven. En alles met een overheid die wel steeds meer geld wil van de burgers, maar daar steeds minder tegenover wil stellen.
Zoals: iedereen moet een (hybride) warmtepomp vanaf 2026…. Wat bedoel je, het elektriciteitsnetwerk aanpassen aan het meerverbruik aan elektra? Mij niet bellen!
Inderdaad elke kilometer kost geld. Dus de totale kosten per jaar delen door het totaal aantal kilometers en je weet wat die kilometer kost. Dat zou ook een uitgangspunt moeten zijn bij het vaststellen van je reiskostenvergoeding in plaats van de flauwekulredenering dat je "toch al een auto hebt".quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:34 schreef FvanS het volgende:
49 cent per kilometer moet normaal zijnDat is dan ook wel weer zwaar overdreven. Een beetje normale auto rijdt minimaal 1 op 15, wil je rijden in een auto die meer verbruikt dan is dat aan je zelf. Benzine buiten de snelwegen kost maximaal ¤2,10. : 23 cent (wat de standaard dus is) is ¤3,45 wat je vergoed krijgt per liter benzine. Hou je dus ook geld over voor onderhoud, wegenbelasting, bandjes, APK ed. Je zal er immers ook privé wel mee rijden, en een auto kost nou eenmaal geld.
Nu nog wel. De plannen om de accijns op LPG gelijk te maken aan die op de benzine en diesel zijn al uitgebroed door een stel wereldvreemde ambtenaren met een OV abonnement. De hele LPG sector kan zichzelf opdoeken terwijl ze zich bezig houden met de schoonste fossiele motorbtandstof die er is.quote:
Ik kan het me bijna niet voorstellen, want het levert de staat geen drol op. Ongeveer 1,2% van alle auto's in Nederland rijdt op LPG.quote:Op zondag 21 april 2024 12:59 schreef quo_ het volgende:
Nu nog wel. De plannen om de accijns op LPG gelijk te maken aan die op de benzine en diesel zijn al uitgebroed door een stel wereldvreemde ambtenaren met een OV abonnement.
Ja want jij kent iedereen? Ik ken toch echt heel veel mensen die niks van hun ib invullen snappen en dit laten uitbesteden.quote:Op zondag 21 april 2024 09:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat een onzin: kan gewoon met het invullen van postcode/huisnummer dan wel enkele reis afstand, aantal dagen en het programma rekent het uit.
De eigen woning is al gecompliceerder en dat lukt ook iedereen.
Nee, logisch toch? Je maakt die dagen immers ook geen reiskosten. Daarom ben je niet per definitie beter af met een werkgever die reiskostenvergoeding geeft. Als die je vijf dagen per week laat opdraven tegen een vergoeding die lager is dan de kosten (wat dus bijna altijd het geval is) dan heb ik liever een werkgever die me maar 1 keer per week naar kantoor laat komen.quote:Op zaterdag 20 april 2024 20:43 schreef Cherni het volgende:
Ik krijg reiskosten aan de hand van het aantal km. Zou ik maar 3 dagen werken in die week kreeg ik ook maar 3 dagen reiskosten over die week. Iedere maand geef ik gewoon het aantal km door.
Zou ik thuis werken krijg ik niets.
Er komt vanzelf een punt waarop mensen hun woon-werkverkeer niet meer kunnen betalen. Ga je op een gegeven moment terugzien in het ziekteverzuim. Enige optie straks voor de mensen die werken en nauwelijks meer rondkomen.quote:Op zondag 21 april 2024 09:36 schreef Nober het volgende:
We gaan richting de 3 euro per liter volgend jaar. Mooi man!
Nee, reiskosten is iets tussen werknemer & werkgever. Die bekijken zelf maar hoe ze het regelen en toepassen.quote:Op zondag 21 april 2024 09:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus werkgevers moeten de taken van de Belastingdienst uitoefenen en als ze daarbij in het ootje genomen worden ook nog de boetes ophoesten.
Op basis van?
Je vergeet even dat ik niet een dag thuis kan werken als ik werk. Sterker nog, vanwege onregelmatigheid kan ik bijna ook geen gebruik maken van het OV. maw niet iedereen werkt op kantoor.quote:Op zondag 21 april 2024 14:42 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Nee, logisch toch? Je maakt die dagen immers ook geen reiskosten. Daarom ben je niet per definitie beter af met een werkgever die reiskostenvergoeding geeft. Als die je vijf dagen per week laat opdraven tegen een vergoeding die lager is dan de kosten (wat dus bijna altijd het geval is) dan heb ik liever een werkgever die me maar 1 keer per week naar kantoor laat komen.
Of een werkgever een goede werkgever is valt of staat niet met het bieden van reiskostenvergoeding. Daar komt veel meer bij kijken.
Het gaat mij niet zozeer om jouw situatie. In het artikel in de OP schreeuwt zo'n vakbond alweer van de daken dat honderdduizenden werkenden benadeeld worden, omdat ze geen reiskostenvergoeding krijgen. Dat is wat mij betreft veel te simpel gesteld als je geen vergelijking tussen werkgevers maakt op andere arbeidsvoorwaarden. Zo kan een werkgever die wel reiskostenvergoeding geeft per saldo alsnog slechtere arbeidswoorden bieden dan een werkgever die geen reiskostenvergoeding geeft.quote:Op zondag 21 april 2024 15:02 schreef Cherni het volgende:
Je vergeet even dat ik niet een dag thuis kan werken als ik werk. Sterker nog, vanwege onregelmatigheid kan ik bijna ook geen gebruik maken van het OV. maw niet iedereen werkt op kantoor.
Uiteraard staat niet vast of een reiskostenvergoeding automatisch zegt dat het een prima werkgever is. Het is een onderdeel van de cao.
Zonder reiskostenvergoeding zou ik een enorne schade hebben. Dat gezegd hebbende ben ik blij met een reiskostenvergoeding al dekt die niet de gehele lading. Maar dat is dan een keuze die ik maak om een afstand van 150 km retour af te leggen.
Er is natuurlijk nog altijd een zeer groot deel dat niet thuis kan werken. Daar ben ik helemaal geen uitzondering in. Hoe dan ook zul je werknemers moeten compenseren voor de gemaakte kosten na afgelegde km wil je werknemers aantrekken.quote:Op zondag 21 april 2024 15:12 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Het gaat mij niet zozeer om jouw situatie. In het artikel in de OP schreeuwt zo'n vakbond alweer van de daken dat honderdduizenden werkenden benadeeld worden, omdat ze geen reiskostenvergoeding krijgen. Dat is wat mij betreft veel te simpel gesteld als je geen vergelijking tussen werkgevers maakt op andere arbeidsvoorwaarden. Zo kan een werkgever die wel reiskostenvergoeding geeft per saldo alsnog slechtere arbeidswoorden bieden dan een werkgever die geen reiskostenvergoeding geeft.
Daarbij zijn die vakbonden zelf altijd betrokken bij die CAO-onderhandelingen, dus ze tonen vooral weer aan hoe incapabel ze zelf zijn.
Duik maar eens in mijn pohi… geen klimaatgekkie hier.quote:Op zondag 21 april 2024 09:46 schreef Nober het volgende:
[..]
Goed nieuws zegt ie. Klimaatgekkie gespot.
Het zijn geen bedrijfskosten, maar kosten ter verwerving van inkomen. Was vroeger gewoon een aftrekpost.quote:Op zondag 21 april 2024 10:25 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Het is letterlijk bedrijfskosten betalen met belastinggeld.
Nog meer een subsidie dan de huur- of zorgtoeslag die nodig is omdat bedrijven geen leefbaar inkomen betalen.
Maar niet dit specifieke deel.quote:Op zondag 21 april 2024 13:09 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja want jij kent iedereen? Ik ken toch echt heel veel mensen die niks van hun ib invullen snappen en dit laten uitbesteden.
Het is niet voor niks dat de belasting dienst met campagnes komt waarbij je de belastingtelefoon om hulp kan vragen.
Zodra je maar een beetje afwijkt door een hypotheek, 2 banen, zzp dan wordt het al een stuk moeilijker
Ja en wie zegt dat dat niet al gebeurt? Kan best dat van die honderdduizenden "gedupeerde" werknemers 80% het niet krijgen van reiskostenvergoeding voor lief neemt, omdat de andere arbeidsvoorwaarden dat voldoende compenseren. Het is zeker vanuit een vakbond gezien onzinnig om alleen iets te roepen over een gebrek aan reiskostenvergoeding.quote:Op zondag 21 april 2024 15:31 schreef Cherni het volgende:
Er is natuurlijk nog altijd een zeer groot deel dat niet thuis kan werken. Daar ben ik helemaal geen uitzondering in. Hoe dan ook zul je werknemers moeten compenseren voor de gemaakte kosten na afgelegde km wil je werknemers aantrekken.
Juist een reiskostenvergoeding is een eerlijk systeem al dekt dat niet de gehele lading. Alle andere arbeidsvoorwaarden staan daar los van. Daar moet je apart over onderhandelen.
Ook jij draait het om. Het zijn geen kosten van de werkgever. Alleen wilde de (linkse) politiek dat men de fiets of het ov opgedrongen kreeg en daarom werd het extra lastig gemaakt. Daarna kwam de stap dat alles forfaitair geregeld werd, ongeacht de kosten. Daarmee kun je ook de kosten die afgetrokken mogen worden extra laag houden. Net zoals de auto van de zaak idioot zwaar wordt belast.quote:Op zondag 21 april 2024 14:58 schreef descon het volgende:
[..]
Nee, reiskosten is iets tussen werknemer & werkgever. Die bekijken zelf maar hoe ze het regelen en toepassen.
Werkgever kan zelf ook het beste inschatten of reiskosten terrecht zijn of welke vorm het meest praktisch is als onderdeel van de secundaire arbeidsvoorwaarden.
Fatsoenlijke werkgevers betalen een reiskosten vergoedingen en nemen dit mee in de interne kostprijs van medewerkers en/of door te berekenen aan klanten.
Zie geen reden waarom de Belastingdienst daar tussen moet zitten om dit te regelen.
Vind je als werknemer dat je te weinig krijgt moet je maar oplossen met de werkgever. De werkgever moet dan niet gaan zeuren als deze geen personeel kan vinden omdat ze een karige reiskosten regeling hebben.
Ja, en de kosten die je voor je werk maakt kun je dus redelijk dekken met 23 cent. En daarom is mijn punt ook dat 23 cent prima is. Ik zelf rij in een auto van nog geen 1000 euro al 2 jaar, en maak er zelfs winst op, iemand die een BMW wil rijden van 50K maakt er ongetwijfeld verlies op, maar dat is toch echt je eigen keuze. Mij gaat het er om dat wanneer je 49 cent per kilometer zou gaan vergoeden iedereen wel verder weg werk zou zoeken, dat lijkt me nou weer niet echt de bedoeling.quote:Op zondag 21 april 2024 12:55 schreef quo_ het volgende:
[..]
Inderdaad elke kilometer kost geld. Dus de totale kosten per jaar delen door het totaal aantal kilometers en je weet wat die kilometer kost. Dat zou ook een uitgangspunt moeten zijn bij het vaststellen van je reiskostenvergoeding in plaats van de flauwekulredenering dat je "toch al een auto hebt".
Wat dacht je ervan als je en reiskostenvergoeding krijgt en een fixe salarisverhoging uit onderhandeld.quote:Op zondag 21 april 2024 15:54 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ja en wie zegt dat dat niet al gebeurt? Kan best dat van die honderdduizenden "gedupeerde" werknemers 80% het niet krijgen van reiskostenvergoeding voor lief neemt, omdat de andere arbeidsvoorwaarden dat voldoende compenseren. Het is zeker vanuit een vakbond gezien onzinnig om alleen iets te roepen over een gebrek aan reiskostenvergoeding.
Ik heb ook ooit voor een werkgever gewerkt waar de reiskostenvergoeding veel te laag was. Daar wilden ze niks aan veranderen, dus uiteindelijk is dat gecompenseerd met meer salaris. Dat was voor mij alleen maar beter, omdat dit ook doorwerkt in latere salarisverhogingen en pensioenopbouw. En dan zou zo'n vakbond daarover gaan roepen dat ik benadeeld wordt door een te lage reiskostenvergoeding. Dat is dan gewoon gelul natuurlijk.
Wat hebben inkomensverschillen hier precies mee te maken?quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:32 schreef VoMy het volgende:
En sommige mensen hebben een hoger salaris dan anderen. En niet iedereen heeft dezelfde woonlasten. Het is wat zeg, al die onderlinge verschillen in Nederland.
Toch leuk dat ik het in dit topic dan volmondig met je eens ben.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nou ja, als je je als werkgever wel een beetje bekommerd en netjes wil omgaan met je personeel, dan doe je gewoon aan reiskostenvergoeding.
En dat is het m nu juist. Voor heel veel werkgevers zijn werknemers inwisselbare voorraad. Zie de naam van veel personeelsafdelingen: human resources.
Wat heeft salaris hier nou weer mee te maken?quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:57 schreef VoMy het volgende:
[..]
Of je geeft iedereen iets meer salaris en degenen die dichtbij werk wonen profiteren net iets meer. Keuzes keuzes.
https://www.dnb.nl/algeme(...)p-loon-prijsspiraal/quote:Op zaterdag 20 april 2024 19:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En het mooiste daarvan is dat dan de prijzen omhoog gaan en dat we weer voer hebben voor een boos topic op FOK! over de hoge prijzen
Niet iedereen kan met een oud barrel uit. Er zijn ook werknemers die naar cliënten moeten. Waarbij het van belang is dat de auto het gewoon iedere dag doet.quote:Op zondag 21 april 2024 16:05 schreef FvanS het volgende:
[..]
Ja, en de kosten die je voor je werk maakt kun je dus redelijk dekken met 23 cent. En daarom is mijn punt ook dat 23 cent prima is. Ik zelf rij in een auto van nog geen 1000 euro al 2 jaar, en maak er zelfs winst op, iemand die een BMW wil rijden van 50K maakt er ongetwijfeld verlies op, maar dat is toch echt je eigen keuze. Mij gaat het er om dat wanneer je 49 cent per kilometer zou gaan vergoeden iedereen wel verder weg werk zou zoeken, dat lijkt me nou weer niet echt de bedoeling.
Dat is terug ingevoerd per wanneer volgens jou?quote:Op zondag 21 april 2024 18:13 schreef PotjeSambal het volgende:
Is aftrekbaar van de belasting, reiskosten die je niet terugkrijgt van de baas.
Ik kon het dit jaar invullen in ieder geval? Of ik moet me verschrikkelijk vergissen.quote:Op zondag 21 april 2024 18:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is terug ingevoerd per wanneer volgens jou?
Volgens mij alleen als je met het openbaar vervoer reist.quote:Op zondag 21 april 2024 18:16 schreef PotjeSambal het volgende:
Ik kon het dit jaar invullen in ieder geval? Of ik moet me verschrikkelijk vergissen.
Aha,quote:Op zondag 21 april 2024 18:23 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Volgens mij alleen als je met het openbaar vervoer reist.
En dan moet je je ov-chipkaart gegevens uitprinten en bewaren voor als de belastingdienst daar om vraagt (de gegevens worden maar 1,5 jaar bewaard) en een openbaarvervoerverklaring van je werk hebbenquote:Op zondag 21 april 2024 18:26 schreef PotjeSambal het volgende:
Aha,
Dat is inderdaad het geval.
Dank voor ophelderen misverstand.
Beiden kosten je werkgever gewoon geld. Als je minder kosten wil om naar je werk te reizen, moet je dichter bij je werk wonen. Waarom moeten andere werknemers opdraaien voor jou woongemak?quote:Op zondag 21 april 2024 17:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat heeft salaris hier nou weer mee te maken?
Kostenvergoeding
Hoeft niet op alles tegenover elkaar te staan in t leven.quote:Op zondag 21 april 2024 17:49 schreef probeer het volgende:
[..]
Toch leuk dat ik het in dit topic dan volmondig met je eens ben.
Verhuizen is zo makkelijk tegenwoordigquote:Op zondag 21 april 2024 19:32 schreef VoMy het volgende:
Beiden kosten je werkgever gewoon geld. Als je minder kosten wil om naar je werk te reizen, moet je dichter bij je werk wonen. Waarom moeten andere werknemers opdraaien voor jou woongemak?
Het zijn kosten die een werknemer maakt voor zijn werkgever om op het werk te komen. De werkgever kan dr voor kiezen om die (gedeeltelijk) te vergoeden.quote:Op zondag 21 april 2024 15:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook jij draait het om. Het zijn geen kosten van de werkgever. Alleen wilde de (linkse) politiek dat men de fiets of het ov opgedrongen kreeg en daarom werd het extra lastig gemaakt. Daarna kwam de stap dat alles forfaitair geregeld werd, ongeacht de kosten. Daarmee kun je ook de kosten die afgetrokken mogen worden extra laag houden. Net zoals de auto van de zaak idioot zwaar wordt belast.
Zo klopt iequote:Op zondag 21 april 2024 21:20 schreef descon het volgende:
[..]
Het zijn kosten die een werknemer maakt om op het werk te komen. De werkgever kan dr voor kiezen om die (gedeeltelijk) te vergoeden.
Hoezo uitprinten? Gewoon als PDF downloaden en in de cloud opslaan. Zoveel (moeite) kost dat nou ook weer niet.quote:Op zondag 21 april 2024 18:29 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En dan moet je je ov-chipkaart gegevens uitprinten en bewaren voor als de belastingdienst daar om vraagt (de gegevens worden maar 1,5 jaar bewaard) en een openbaarvervoerverklaring van je werk hebben
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |