abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213675019
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 10:23 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Dat is een slechte reden natuurlijk. Want dat impliceert dat als hij er niet over begonnen was in zijn speech
hij niet met klassenstrijd geassocieerd zou worden. Terwijl zijn opstelling in de kamer precies hetzelfde zou zijn. Daarom analyseer ik liever de daden dan de woorden die gezegd worden. Daden spreken voor zich maar woorden staan zeker in de politiek regelmatig haaks op de daden. Dus waarom is opkomen voor de rijken als daad geen populisme en klassenstrijd maar opkomen voor de armen als daad wel.
Nee, het is een prima reden. Zijn eerste daad als partijleider was de klassenstrijd weer aanwakkeren. En ja, dan wordt dat een punt, want de meeste mensen vinden de klassenstrijd iets van lang geleden. Als hij er niet over was begonnen, was die term idd niet in dit topic gevallen.

En vaak genoeg wordt opkomen voor rijken ook als populistisch neergezet. Zoals het beschermen van de rijke ouderen of het niet af willen schaffen van de HRA.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 25 mei 2024 @ 10:48:14 #77
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_213675281
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 10:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, het is een prima reden. Zijn eerste daad als partijleider was de klassenstrijd weer aanwakkeren. En ja, dan wordt dat een punt, want de meeste mensen vinden de klassenstrijd iets van lang geleden. Als hij er niet over was begonnen, was die term idd niet in dit topic gevallen.

En vaak genoeg wordt opkomen voor rijken ook als populistisch neergezet. Zoals het beschermen van de rijke ouderen of het niet af willen schaffen van de HRA.
Maar alleen het woord klassenstrijd bezigen betekent natuurlijk niks als de daden vervolgens achterwege blijven. Daarom is het ook te kort door de bocht om Jimmy Dijk alleen vanwege het bezigen van het woord klassenstrijd te associëren met klassenstrijd. Daden doen er toe. De rijken meer laten profiteren dan de rest wat de Rutte kabinetten hebben gedaan is ook een daad waarmee je de ene klasse meer tegemoet komt dan de andere klassen. Maar dat mag blijkbaar geen klassenstrijd of het gevolg van klassenstrijd heten want in die context zie ik dat woord op dit forum namelijk niet verschijnen.
pi_213675308
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 10:48 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Maar alleen het woord klassenstrijd bezigen betekent natuurlijk niks als de daden vervolgens achterwege blijven. Daarom is het ook te kort door de bocht om Jimmy Dijk alleen vanwege het bezigen van het woord klassenstrijd te associëren met klassenstrijd. Daden doen er toe. De rijken meer laten profiteren dan de rest wat de Rutte kabinetten hebben gedaan is ook een daad waarmee je de ene klasse meer tegemoet komt dan de andere klassen. Maar dat mag blijkbaar geen klassenstrijd of het gevolg van klassenstrijd heten want in die context zie ik dat woord op dit forum namelijk niet verschijnen.
Maar daden heeft Dijk nog nauwelijks gehad, hij is net begonnen. En zijn begin was met zijn eerste zin het over klassenstrijd hebben. We gaan zien hoe hij dat idee verder uitwerkt. Ik hoop dat hij slim genoeg is er nooit weer over te beginnen, want ik vind de SP helemaal niet zo onsympathiek en zie ze graag zetels weghalen bij de PVV. Met het aanwakkeren van een zeer ouderwetse en niet echt meer bestaande klassenstrijd gaat dat niet gebeuren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 25 mei 2024 @ 10:58:49 #79
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_213675433
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 10:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar daden heeft Dijk nog nauwelijks gehad, hij is net begonnen. En zijn begin was met zijn eerste zin het over klassenstrijd hebben. We gaan zien hoe hij dat idee verder uitwerkt. Ik hoop dat hij slim genoeg is er nooit weer over te beginnen, want ik vind de SP helemaal niet zo onsympathiek en zie ze graag zetels weghalen bij de PVV. Met het aanwakkeren van een zeer ouderwetse en niet echt meer bestaande klassenstrijd gaat dat niet gebeuren.
Natuurlijk is er wel klassenstrijd. Dat is een van de belangrijkste redenen voor lobbyen. Waarom denk je anders dat er vakbonden zijn en werkgeversorganisaties?

En inderdaad, we gaan zien hoe Dijk zijn idee verder uitwerkt. Maar dat zou je eerst moeten afwachten in plaats van dat op voorhand al in te vullen. Want woorden zijn nog geen daden.
pi_213675560
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 10:58 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Natuurlijk is er wel klassenstrijd. Dat is een van de belangrijkste redenen voor lobbyen. Waarom denk je anders dat er vakbonden zijn en werkgeversorganisaties?
Dat is niet wat er in de politiek bedoeld wordt met klassenstrijd: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Klassenstrijd

En sowieso is het noemen van een werkende klasse, zoals Dijk doet, nogal bijzonder. Bij die werkende klasse horen dan ook de werknemers met een inkomen van 100.000 euro of hoger?

Het is hier net zoals met het woord arbeiders, daar wil ook niemand meer bijhoren. Ga op een druk station op een houten kist staan en roep 'arbeiders, verzamelen!' en je zult zien dat je alleen blijft staan.
  zondag 26 mei 2024 @ 21:14:11 #81
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_213696306

Goede interview. Hier komt hij al wat beter uit de verf, opnemen voor mensen met een normaal inkomen en levensstijl. Hekelt pestbelastingen van PvdA, GL, D66 zoals brandstofaccijnzen en vliegtaksen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_213696379
We gaan het zien. Mijn stem gaat in elk geval naar de SP.
  zondag 26 mei 2024 @ 21:22:10 #83
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_213696447
Wat ik mij afvraag is hoe SP samenwerking voor zich ziet. Zij hebben meer gemeen met SP en VVD dan met woke-links.
@EttovanBelgie wat is jouw opinie?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 27 mei 2024 @ 09:29:38 #84
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_213699837
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 11:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is niet wat er in de politiek bedoeld wordt met klassenstrijd: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Klassenstrijd
Klassenstrijd volgens je link is conflict tussen verschillende klassen. Dat conflict is er natuurlijk en komt aan de oppervlakte bij onderwerpen als verhoging van het (minimum)loon, wel of geen vaste contracten en belastingen op arbeid en vermogen. Bij die conflicten spelen vakbonden en werkgeversorganisaties een rol maar ook politieke partijen. Er zijn partijen die traditioneel achter de vakbonden staan zoals SP en GL/PvdA en partijen die achter de werkgevers staan zoals VVD en D66. Er bestaan ook sterke banden tussen partijen en de de vertegenwoordigers van verschillende belangengroepen. De voorzitter van de grootste vakbond FNV is namelijk momenteel Tuur Elzinga van de SP. De voorzitter van de grootste werkgeversorganisatie VNO-NCW is Ingrid Thijssen van D66. Ik weet het niet helemaal zeker en ik heb nu geen tijd om het op te zoeken maar volgens mij is nog nooit iemand van SP, PvdA of GL voorzitter geweest van een werkgeversclub en nog nooit iemand van D66 of VVD voorzitter van een vakbond.
  vrijdag 7 juni 2024 @ 00:52:38 #85
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213818655
Bij de EP verkiezingen doet de SP het wel dramatisch slecht nu. Nou is Jimmy niet de Europese lijsttrekker. Maar hij heeft duidelijk nog niet de juiste toon gevonden.
  vrijdag 7 juni 2024 @ 07:32:23 #86
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_213819289
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 00:52 schreef Hexagon het volgende:
Bij de EP verkiezingen doet de SP het wel dramatisch slecht nu. Nou is Jimmy niet de Europese lijsttrekker. Maar hij heeft duidelijk nog niet de juiste toon gevonden.
Dat laatste is wel wat snel geconcludeerd, feit is gewoon dat een groot deel van NL de EP verkiezingen geen reet boeit. Zeker in de achterban van EU-kritische partijen, waar de SP ook bijhoort, al is hun toon dit jaar wel wat conctructiever geworden vond ik.
Robert Moog died for our synths
  dinsdag 18 juni 2024 @ 10:29:08 #87
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_213957759
pi_213957842
quote:
Ja, dat wist iedereen al met 2 hersencellen en werkend Internet voordat de avond voorbij was bij dat debat, het probeem in Heerlen is namelijk niet geld maar mankracht, het is heel leuk en stoer om bij zo'n debat zaken te roepen maar zoals altijd #hoedan word niet ingevuld.

Precies hetzelfde als het verhaal van die mevrouw die het geld NU nodig heeft. Was gewoon een PVV plant in het publiek en in 2027 krijgt ze de helft en mag ze meer betalen voor haar zorgverzekering.
  dinsdag 18 juni 2024 @ 17:37:41 #89
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_213961773
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 11:11 schreef Hanca het volgende:

[..]

En sowieso is het noemen van een werkende klasse, zoals Dijk doet, nogal bijzonder. Bij die werkende klasse horen dan ook de werknemers met een inkomen van 100.000 euro of hoger?

Het is hier net zoals met het woord arbeiders, daar wil ook niemand meer bijhoren. Ga op een druk station op een houten kist staan en roep 'arbeiders, verzamelen!' en je zult zien dat je alleen blijft staan.
De absolute have not's van de samenleving vormen tegenwoordig maar een heel klein deel, dat was 50 jaar geleden nog wel anders.

Merendeel heeft een huis gekocht voor een hele schappelijke prijs of gaat in de nabije toekomst een huis erven. Nederlanders hebben de afgelopen 75 jaar heel wat generational wealth opgebouwd. Generationele armoede komt enkel nog voor onder buitenlanders en de uithoeken van Nederland zoals Limburg en Groningen. Enkel die groep gaat je geen zetels opleveren.

Iemand kan hoogopgeleid zijn met een relatief goede baan en het slechter hebben dan een arbeider die het in zijn schoot geworpen heeft gekregen.
  dinsdag 18 juni 2024 @ 21:13:35 #90
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_213965487
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 00:52 schreef Hexagon het volgende:
Nog niet.
Maar hij heeft nog wel tijd. Gemeenteraadsverkiezingen zijn in 2026?
Tenzij dit gedrocht van een kabinet snel gaat vallen.

Ik vind hem zelf persoonlijk een grote verbetering tegenover L Marijnissen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 6 juli 2024 @ 08:56:51 #91
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214177573
Ik moet zeggen dat ik Jimmy bij de regeringsverklaring wel goed bezig vond.
pi_214778802
Nu bij de Slimste mens. Gaat ie toppen of floppen?
pi_214826147
Als hij maar geen voetballer wordt...

Ik denk niet dat er in de laatste jaren heel veel veranderd is in de SP, en ook niet gaat veranderen. Ze kunnen nog wel 10x van lijsttrekker wisselen en nog 10x dezelfde boodschap in een nieuw jasje proberen te verpakken, maar het is niet dat mensen er dan ineens massaal op gaan stemmen.

De SP is te reformistisch voor de revolutionairen, te radicaal voor de PvdA'ers, teveel oud-links voor nieuw-links, te conservatief voor progressief-links, te progressief voor nationalistische mensen die wel economisch linkse standpunten hebben, etc. Het is gewoon van alles een beetje niks. De traditionele arbeidersklasse is kleiner dan vroeger.

Stel bijvoorbeeld, iemand voelt zich na 3 jaar teleurgesteld door b.v. de PVV. Die kijkt dan weer eens naar de SP, maar tussen de regels doorlezend blijkt dat de SP in de praktijk gewoon een heel ruim migratiebeleid wil. Zolang de asielzoekers ook maar in kakwijken worden opgevangen en de arbeidsmigranten maar voldoende betaald worden.

Wat er dan nog overblijft op de meest linkse flank die daar geen moeite mee hebben, kan net zo goed bij BIJ1, PvdD of in sommige gevallen GroenLinks zitten. De SP kan wel tegen Timmermans zijn, maar veel van de moderne kiezers die open staan voor de SP, zullen wel strategisch op Timmermans hebben gestemd. Daar zijn ze in 2019 ook al een keertje mee op hun bek gegaan: plat links populisme net nu links meer anti-populistisch is dan ooit.

Een ander ding is dat je nu ziet dat drie van de laatste vier partijleiders allemaal hoogopgeleid zijn, en hoeveel er nu in hoge bestuursfuncties zitten. Kant is nu directeur van het Lareb, Roemer is nu gouverneur van Limburg. Lilian verschijnt nu meer in de roddelbladen, maar kan vast wel weer aan de slag als vakbondsbestuurder. Ze zijn gewoon voor een groot deel onderdeel van de polder geworden. Ik zal nooit zeggen dat de emancipatie van wie dan ook 'af' is, maar het is natuurlijk geen partij meer van lassers en worstendraaiers.

Er zijn wel groepen die ze proberen te organiseren en die de SP smoel geven, maar schoonmakers, zorgmedewerkers en maaltijdbezorgers zijn toch moeilijk om tot één doelgroep te smeden. Je kunt wel zeggen dat bijvoorbeeld maaltijdbezorgers onderdeel van de nieuwe uitgebuite arbeidersklasse zijn, en dat is vaak ook zo, maar die zijn moeilijk te organiseren omdat dat voor hen toch vaak tijdelijk werk is.

Als de samenstelling en ideologie van de SP hetzelfde blijft, dan blijft het ook gewoon een kiezerspotentieel van 2 tot 5 procent, en in het ongunstigste geval verdwijnen ze een keertje uit de Tweede Kamer.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 16:19 schreef RM-rf het volgende:
Mijn ervaring met de SP (20 jaar terug vooral in rotterdam, specifiek het Oude Noorden en andere volkswijken, ik was toen zelf geen lid ervan maar had wel contacten in een aantal wijkorganisaties en was zelf actief voor een andere politieke partij die deels in hetzelfde water vistte) was dat ze enorm sterk waren in hun veldwerk... veel contact met hun doelgroep en mensen die aan de basis van de partij werkten..

Natuurlijk is het makkelijk om het 'succes' vooral aan Jan Marijnisen en zijn Charisma te wijten, maar in die tijd haalden de SP initieel 5 zetels in 1998 en 9 in 2002/2003 (Jan Marijnissen was vanaf 1988 voorzitter en pas vanaf 1994 kwam hij in de 2e kamer toen ze 2 zetels haalden)...
Tevens waren ze enorm sterk bij lokale verkiezingen, wonnen ook daar bijna vortdurend, juist in de volkswijken

Mijn idee is vooral dat de partij ook juist zer sterk werd door dat basiswerk in de volkswijken waar ze ook een sterke doelgroep wonnen toen... Jan Marijnissen was hooguit een kers op de taart die volgens mij ook altijd goed doorhad dat hij die netwerk-basis in de volkswijken moest behouden en koesteren (alhoewel het op een enigszins maostische wijze ging, deels met een 'peitsche' van bovenaf, die na 2002 ook tot een aantal strubbelingen ging leiden onder steeds meer lokale vertegenwoordigers in lokaal vertegenwoordigende overheden die mer macht binnen de partij wilden, ten kostte van de wijk-organisaties )
Ik vraag me ook af in hoeverre dat nu nog zou kunnen. Als je nu in een oude volkswijk 'koud' aanbelt op een dinsdagavond, hoeveel mensen durven er nog open te doen? Hoeveel spreken er nog Nederlands? Waar zou je de inwoners anders vinden? In het buurthuis? Hoeveel mensen gaan er naar fysieke bijeenkomsten?
pi_214826786
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 17:13 schreef Vasilevski het volgende:
Stel bijvoorbeeld, iemand voelt zich na 3 jaar teleurgesteld door b.v. de PVV. Die kijkt dan weer eens naar de SP, maar tussen de regels doorlezend blijkt dat de SP in de praktijk gewoon een heel ruim migratiebeleid wil. Zolang de asielzoekers ook maar in kakwijken worden opgevangen en de arbeidsmigranten maar voldoende betaald worden.

Dit is gewoonweg kolder. Ze zijn juist altijd kritisch hierop geweest, al ver voor het een stokpaardje van rechts werd. Ook de enige partij afgelopen verkiezing die wilde stoppen met arbeidsmigratie (de grootste groep) waar iedereen op rechts stilzwijgend alleen maar meer van wil.

De partij is klassiek links die ook als een van de weinige tegen neoliberalistisch beleid in gaat en een alternatief voor zich ziet. Daar staan ze (op wellicht op een PvdD na) vrij alleen in (helaas). En dat alleen geeft ze al bestaansrecht wmb
pi_214838927
Mensen stemmen echt niet alleen maar op de PVV vanwege asielzoekers. Het asielzoekers thema is kunstmatig gecreëerd. Ze krijgen gratis huizen, de telegraaf interviewt alleen mensen die hierover klagen a la Pownrd en tada je hebt de waan van de dag op basis van informatie die niet klopt.

Over hoeveel nareizigers loog Yesilgoz ook alweer over? Voor de verkiezingen wat na de verkiezingen niet waar bleek te zijn.
  vrijdag 6 september 2024 @ 21:49:36 #96
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_214911785
Flop. Te ideologisch en onrealistische voorstellen tot aan het belachelijke. Het wordt tijd voor een nieuwe leider.
Science matters
pi_214911891
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 21:49 schreef Bassie48 het volgende:
Flop. Te ideologisch en onrealistische voorstellen tot aan het belachelijke. Het wordt tijd voor een nieuwe leider.
Hij is net begonnen :P
pi_214916074
Topkerel en de enige hoop voor Nederland.

Werkers alle landen verenigt u !
  dinsdag 10 september 2024 @ 07:20:12 #99
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_214938709
Jimmy is nu te zien in Goedemorgen NL van WNL. Waardeloos dus want nu kan ik het programma niet zien. Ik heb namelijk op de vroege ochtend geen zin in populistisch geklets en holle retoriek op de TV.
Science matters
  Trouwste user 2022 dinsdag 10 september 2024 @ 08:19:02 #100
7889 tong80
Spleenheup
pi_214938937
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 21:49 schreef Bassie48 het volgende:
:D

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')