Bron: https://www.nu.nl/economi(...)m-rond-te-komen.htmlquote:Een derde van de Nederlanders kan de eindjes met moeite aan elkaar knopen. Ook blijkt dat de problemen bij kwetsbare groepen zich opstapelen, merkt budgetinstituut Nibud.
Die constateert allereerst dat er wel verbetering zit in de financiële situatie van Nederlanders. Het aandeel huishoudens dat makkelijk rondkomt, is de afgelopen vijf jaar gestegen van 34 naar 42 procent. En het aandeel Nederlanders dat het financieel lastig heeft, is gedaald.
Toch heeft nog altijd een derde van de huishoudens moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Dat geldt voor ruim 2,7 miljoen huishoudens. Vooral huurders, jongeren en mensen met een laag of wisselend inkomen zitten in de problemen.
Deze groepen hebben bovengemiddeld vaak moeite met het betalen van hun rekeningen en hebben in veel gevallen amper reserves om tegenvallers op te vangen. Zo heeft 80 procent van de kwetsbare Nederlanders moeite om de boodschappen te betalen.
Veel Nederlanders hebben nauwelijks spaargeld
Uit het onderzoek blijkt ook dat 41 procent van de Nederlanders minder dan 10 procent van het inkomen spaart. Ook hier gaat het veelal om jongeren, huurders en mensen met een wisselend inkomen.
Een op de vijf Nederlanders heeft minder dan 1.000 euro spaargeld. Sommigen hebben zelfs helemaal geen reserves. "Deze huishoudens kunnen een tegenslag niet of maar heel moeilijk opvangen. Dat maakt hen financieel zeer kwetsbaar."
Volgens het Nibud kunnen toeslagen, zoals de huur- en zorgtoeslag, deze huishoudens helpen. Maar het is niet altijd meteen duidelijk waar ze recht op hebben. "Het is vaak echt een puzzel: wanneer heb ik waar recht op?", stelt directeur Arjan Vliegenthart.
De afhankelijkheid van toeslagen is toegenomen en het stelsel is te ingewikkeld en ontoegankelijk. "De onzekerheid die dat met zich meebrengt, moet worden opgelost door via inkomensbescherming niet achteraf, maar vóóraf zekerheid te bieden. Dat geeft grip op je geld en op je leven."
Huis verduurzamen lukt vaak niet
Verder meldt het Nibud dat kwetsbare huishoudens weinig mogelijkheden hebben om hun woning te verduurzamen. Een op de tien Nederlanders heeft geen geld om een huis energiezuiniger te maken. Bij veel anderen speelt het probleem dat ze afhankelijk zijn van de verhuurder.
"Alleen een eerlijke energietransitie heeft volgens ons kans van slagen", zegt Vliegenthart. "Dat wil zeggen dat de energietransitie voor iedereen mogelijk moet zijn. En dat het niet zo moet zijn dat de kwetsbaarste huishoudens het laatst aan de beurt zijn of zelfs helemaal niet mee kunnen komen."
De toon is gezet met een onzinnige oneliner.quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:39 schreef Scorpie het volgende:
Niet zo gek aangezien mensen tegenwoordig slecht met geld om kunnen gaan en altijd maar de nieuwste shit willen hebben, inclusief dikke huizen met alles aangekleed zoals hun favo social influencer ook heeft.
Echt hè.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:08 schreef Harvest89 het volgende:
Toen ik zag dat het topic was geopend door @:CoolGuy wist ik al dat hij kritiek zou geven op die desbetreffende huishoudens.
Dat 42 procent van de huishoudens gemakkelijk rond kan komen, is niet genoeg hè, die luxe moet 100 procent van de huishoudens hebben.quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:58 schreef Digi2 het volgende:
Dat 1/3 van de Nederlanders heeft moeite rond te komen, verbaast mij niet door de hoge inflatie van afgelopen jaren.Veel werknemers hebben hoge looneisen gesteld om dat te compenseren, maar lang niet iedereen kon daarvan profiteren, het aandeel huishoudens dat gemakkelijk rond kan komen, is de afgelopen vijf jaar gestegen van 34 naar 42 procent. Dat is dan wel weer positief.
Sommige mensen zijn onverzadigbaar, dus daar kan je als weldenkend mens maar beter niet vanuit gaan imo.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:24 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat 42 procent van de huishoudens gemakkelijk rond kan komen, is niet genoeg hè, die luxe moet 100 procent van de huishoudens hebben.
quote:Een op de vijf Nederlanders heeft minder dan 1.000 euro spaargeld.
Ik ken nogal wat mensen waarbij het geld in hun zakken brandt en daarom verbaast mij dat niets, dat ze niet of nauwelijks sparen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:26 schreef Jor_Dii het volgende:
De vaste lasten hakken er stevig in ja, dat merken we allemaal. Maar toch lukt het me nog steeds om een goed deel van m'n salaris te sparen. Dit vind ik wel echt zorgwekkend hoor:
[..]
Oké, maar minder dan 1000¤ aan reserves hebben vind ik dan nog van een ander kaliber. Bedoel je kunt ook 50¤ per maand sparen en dan bouw je ook langzaam iets op voor dat potje. Wil dus zeggen dat heel veel huishoudens structureel meer uitgeven dan dat er maandelijks binnen komt of dus amper tot niets overhouden iedere maand om opzij te zetten?quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ken nogal wat mensen waarbij het geld in hun zakken brand en daarom verbaast mij dat niets, dat ze niet of nauwelijks sparen.
Als het maar genoeg is hè, dus luxe is daarbij niet per se nodig.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:24 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat 42 procent van de huishoudens gemakkelijk rond kan komen, is niet genoeg hè, die luxe moet 100 procent van de huishoudens hebben.
Ze houden te weinig reserve aan voor onvoorziene kosten, een financieel beheerder kan dan nodig zijn. Omdat anders de reserve te gemakkelijk aan andere zaken wordt uitgegeven.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Oké, maar minder dan 1000¤ aan reserves hebben vind ik dan nog van een ander kaliber. Bedoel je kunt ook 50¤ per maand sparen en dan bouw je ook langzaam iets op voor dat potje. Wil dus zeggen dat heel veel huishoudens structureel meer uitgeven dan dat er maandelijks binnen komt?
Het sociaal stelsel hier is nog steeds erg ruimhartig , ik woon ertussen en heb direct te maken met 'minima'. Roken hakt er hard in bij deze mensen omdat die vaak roken en stevig ook. De laatste accijnsverhoging hakt er daar stevig in.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:33 schreef GGMM het volgende:
Meestal precies dezelfde mensen die niet bereid zijn om hun sigaretje op te geven of niet bereid zijn kleiner te gaan leven, of niet de nieuwste iphone aan te schaffen. Je maakt mij niet wijs dat 1 op de 3 huishoudens niet rond kán komen.
Jammer dat zo weinig mensen echt met geld om kunnen gaan, zo krijg je steeds meer dat mensen die dat wel kunnen al snel neerkijken op de groep die het lastig heeft. Terwijl er ook vast mensen tussen zitten die het echt moeilijk hebben.
Derhalve zijn dit soort berichten ook echt zorgwekkend:quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:39 schreef Scorpie het volgende:
Niet zo gek aangezien mensen tegenwoordig slecht met geld om kunnen gaan en altijd maar de nieuwste shit willen hebben, inclusief dikke huizen met alles aangekleed zoals hun favo social influencer ook heeft.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-massaal-afbetalappsquote:Minderjarigen maken massaal gebruik van afbetaalapps zoals Klarna en Riverty. In heel 2023 telde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) bijna 600.000 transacties via bankrekeningen van minderjarigen die te linken zijn aan afbetaalapps. “Minderjarigen vormen een uiterst kwetsbare doelgroep.”
Een dieper analyse waar de schoen precies wringt zou ik erg op prijs stellen. Roken zal een belangrijke rol spelen vermoed ik op basis van eigen ontmoetingen met minima uit mijn directe omgeving.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:33 schreef Hexagon het volgende:
Ah het periodieke NIBUD-bericht zonder duidelijke diepgang over hoevaak dit welke oorzaak heeft. En waar iedereen naar hartelust weer zijn stokpaardjes op kan projecteren.
Als 58% van de huishoudens steeds het geld moet tellen of zij een product wel kan aanschaffen, is dat niet goed voor de lokale economie.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:35 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Als het maar genoeg is hè, dus luxe is daarbij niet per se nodig.![]()
Dat komt omdat ze allemaal op Amazon bestellen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:46 schreef torentje het volgende:
[..]
Als 58% van de huishoudens steeds het geld moet tellen of zij een product wel kan aanschaffen, is dat niet goed voor de lokale economie.
Zo zwart/wit is het niet. Die 58% hoeft echt niet ieder dubbeltje om te draaien.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:46 schreef torentje het volgende:
[..]
Als 58% van de huishoudens steeds het geld moet tellen of zij een product wel kan aanschaffen, is dat niet goed voor de lokale economie.
Dit zo'n beetje. Het zal gewoon een combinatie van factoren zijn. Ja, je hebt mensen die echt niet met geld om kunnen gaan en gebaat zouden zijn bij wat financiële hulp, maar dat de inflatie enorm hoog is en dat inkomens niet genoeg mee groeien (om maar wat te noemen) helpt ook niet bepaald mee.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:29 schreef Tomatenboer het volgende:
Krijgen natuurlijk weer een heel topic vol gejank over “eigen verantwoordelijkheid” en het niet goed prioriteiten kunnen stellen enzovoort.
Maar als 33% moeite heeft met rondkomen zit er iets structureels mis.
Het is te makkelijk altijd alles maar af te schuiven op de eigen schuld van mensen.
Het is natuurlijk makkelijk om dat vanuit een luxepositie te doen. Als je al voorzien bent van een misschien wel een goed inkomen, 95 zonnepanelen met warmtepomp, dikke bmw voor de deur is het natuurlijk makkelijk daarop neerkijken.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:08 schreef Harvest89 het volgende:
Toen ik zag dat het topic was geopend door @:CoolGuy wist ik al dat hij kritiek zou geven op die desbetreffende huishoudens.
Ik vraag me dan wel af waar de ouders zijn om dit mede onder controle te houden, ze te leren met geld om te gaan en te waarschuwen voor dergelijke afbetaalschema's.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:41 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Derhalve zijn dit soort berichten ook echt zorgwekkend:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-massaal-afbetalapps
Het irritante is dat je er niks mee kan. We weten nu dus niet of er veel Nederlanders zijn die verantwoord en stabiel leven en toch niet rond kunnen komen omdat de koopkracht te laag is. Als die er zijn moet je daar naar kijken bij die specifieke inkomensgroepen en hun levenssituatie.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:43 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een dieper analyse waar de schoen precies wringt zou ik erg op prijs stellen. Roken zal een belangrijke rol spelen vermoed ik op basis van eigen ontmoetingen met minima uit mijn directe omgeving.
Met de huidige huizenprijzen kun je het best blijven zitten waar je zit. Genoeg mensen die wel van een eengezinswoning naar appartement willen maar waar dat financieel helemaal niet interessant is. Soms gaan ze er dan zelfs op achteruit omdat de huizenprijzen zo enorm gestegen zijn.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:33 schreef GGMM het volgende:
Meestal precies dezelfde mensen die niet bereid zijn om hun sigaretje op te geven of niet bereid zijn kleiner te gaan leven, of niet de nieuwste iphone aan te schaffen. Je maakt mij niet wijs dat 1 op de 3 huishoudens niet rond kán komen.
Jammer dat zo weinig mensen echt met geld om kunnen gaan, zo krijg je steeds meer dat mensen die dat wel kunnen al snel neerkijken op de groep die het lastig heeft. Terwijl er ook vast mensen tussen zitten die het echt moeilijk hebben.
Sorry, maar dat 'tellen' doen zij zichzelf aan.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:46 schreef torentje het volgende:
[..]
Ja.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:57 schreef Gunner het volgende:
[..]
Het is natuurlijk makkelijk om dat vanuit een luxepositie te doen. Als je al voorzien bent van een misschien wel een goed inkomen, 95 zonnepanelen met warmtepomp, dikke bmw voor de deur is het natuurlijk makkelijk daarop neerkijken.
Sinds de laatste accijnsverhoging op rookwaren hoor ik menig minima hierover klagen en dat is een aanzienlijk %tage van de minima.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het irritante is dat je er niks mee kan. We weten nu dus niet of er veel Nederlanders zijn die verantwoord en stabiel leven en toch niet rond kunnen komen omdat de koopkracht te laag is. Als die er zijn moet je daar naar kijken bij die specifieke inkomensgroepen en hun levenssituatie.
Er zullen ook mensen zijn die niet rond kunnen komen omdat ze iets overkomen is zoals baanverlies, scheiding, ziekte etc.. Die mensen moeten ook geholpen worden. Maar die zijn niet geholpen met generieke koopkrachtmaatregelen.
Mensen die niet rond kunnen komen omdat ze teveel geld uitgeven en weigeren na te denken over de gevolgen hun uitgavenpatroon daar heb ik dan weer 0 medelijden mee. Die zoeken het zelf maar uit.
quote:Roken naar geslacht, leeftijd en inkomen
Roken komt meer voor bij mensen in de laagste inkomensklasse dan bij mensen in de hoogste inkomensklasse, dit geldt zowel voor mannen als vrouwen afzonderlijk.
Het percentage rokers neemt af als de inkomensklasse hoger wordt. Bij mannen in de leeftijdsgroep 45 tot en met 65 jaar rookt de laagste inkomensgroep drie keer zo vaak als de hoogste inkomensgroep (37,2% versus 12,4%).
Waarbij je je dan ook nog af kan vragen in welke tijd dat geld gespaard is. Tientallen jaren geleden waren veel zaken toch een stuk goedkoper; hoor in ieder geval van die generatie vaak dat het toentertijd veel makkelijker was om te sparen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja.
Van de andere kant kun je je dan ook afvragen hoe diegene aan al die dingen is gekomen. Heeft ie dat in de schoot geworpen gekregen of heeft ie daar hard voor gewerkt en gespaard?
Ligt er ook een beetje aan in wat voor huis je zit; welke stad; welke vaste lasten een must have zijn voor een bepaald gezin etc. Wij zitten hier zelf al rond de 3000 netto aan vaste lasten en we hebben nog niet eens kinderen. Zitten wel wat kosten bij die niet strikt noodzakelijk zijn, maar de meeste uitgaven die wij hebben zal zo'n gemiddeld gezin ook wel hebben.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:08 schreef Jor_Dii het volgende:
Hoe hoog schatten jullie de vaste lasten momenteel in voor een gezin met 1 of 2 opgroeiende kinderen?
2500-3000¤ netto per maand voor huur/hypotheek, boodschappen, verzekeringen, tv/internet, elektra/gas, vervoer?
Waarom moet er meteen een disclaimer op zitten als iemand het nu goed voor elkaar heeft? Dan heeft ie vast geluk gehad in een goedkopere tijd, verdient gewoon goed, etc. Je hoeft niet neer te kijken op mensen die het minder goed hebben, maar je hoeft ook niet per se af te dingen op iemand die het wel goed voor elkaar heeft.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:23 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Waarbij je je dan ook nog af kan vragen in welke tijd dat geld gespaard is. Tientallen jaren geleden waren veel zaken toch een stuk goedkoper; hoor in ieder geval van die generatie vaak dat het toentertijd veel makkelijker was om te sparen.
En je zal altijd mensen hebben die gewoon goed verdienen en hun zaakjes goed op orde hebben, maar het neerkijken op mensen die het minder goed hebben is nooit echt nuttig inderdaad. Voor geen enkele partij.
Jij mag een disclaimer/vraag stellen, maar als ik het doe is het meteen ''af dingen op iemand die het wel goed voor elkaar heeft''? Als we het hebben over hoe iemand aan zijn/haar spaargeld is gekomen is dat gewoon iets om mee te nemen; dat heeft niks te maken met het aanvallen van iemand die het beter heeft. Alleen maar props als je het goed voor elkaar hebt hoor.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom moet er meteen een disclaimer op zitten als iemand het nu goed voor elkaar heeft? Dan heeft ie vast geluk gehad in een goedkopere tijd, verdient gewoon goed, etc. Je hoeft niet neer te kijken op mensen die het minder goed hebben, maar je hoeft ook niet per se af te dingen op iemand die het wel goed voor elkaar heeft.
Jep, zo kochten wij ons huis bijna 6 jaar geleden voor minder dan 2 ton.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:26 schreef miss_sly het volgende:
Dan heeft ie vast geluk gehad in een goedkopere tijd
Nee, ons 'liberale' kabinet is de grootste invloed op veel mensen hun inkomen en uitgaven. De collectieve lastendruk is onder Rutte van 35 naar 40% gestegen, energie, woonlasten en mobiliteit hoef ik niet meer te noemen denk ik, voedselprijzen en het kwijtmaken van 25% van ieders spaargeld en pensioenen is ook te danken aan beleid.quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:39 schreef Scorpie het volgende:
Wij kochten 6 jaar geleden ook een huis voor een interessante prijs, maar hebben ook huizen verkocht die onder water stonden.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:31 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Jep, zo kochten wij ons huis bijna 6 jaar geleden voor minder dan 2 ton.
Dat was geen disclaimer. Er werd gesteld dat het lekker gemakkelijk oordelen is vanuit een luxepositie met van alles. Veel mensen die in een dergelijke luxepositie zitten, hebben daar gewoon ook zelf hard voor gewerkt en gespaard.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:29 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Jij mag een disclaimer/vraag stellen, maar als ik het doe is het meteen ''af dingen op iemand die het wel goed voor elkaar heeft''? Als we het hebben over hoe iemand aan zijn/haar spaargeld is gekomen is dat gewoon iets om mee te nemen; dat heeft niks te maken met het aanvallen van iemand die het beter heeft. Alleen maar props als je het goed voor elkaar hebt hoor.
Ja, er werd gesteld dat het gemakkelijk oordelen is vanuit een luxepositie. Waarbij jij (terecht) de noodzaak voelde om een onderscheid te maken tussen twee groepen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat was geen disclaimer. Er werd gesteld dat het lekker gemakkelijk oordelen is vanuit een luxepositie met van alles. Veel mensen die in een dergelijke luxepositie zitten, hebben daar gewoon ook zelf hard voor gewerkt en gespaard.
Daarop zijn ook de lonen en uitkeringen recentelijk flink aangepast.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:36 schreef Cupfighter het volgende:
Logisch, ga maar eens boodschappen halen, prijzen zijn belachelijk hoog
Ja geweldig, jij zal er geen last van hebben dus dan heeft een ander er ook geen last van, zo kortzichtig, VVD toch?quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:41 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Daarop zijn ook de lonen en uitkeringen recentelijk flink aangepast. En al zeker begin vorig jaar, en daarbij nota bene ook nog flinke energietoeslagen op de koop toe, me dunkt.
Die loonsverhogingen zetten weinig zoden aan de dijk en het verdwijnt als sneeuw voor de zon door de grote hoop aan stijgende kosten.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:41 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Daarop zijn ook vrij recentelijk de lonen en uitkeringen flink aangepast.En al zeker begin vorig jaar, en daarbij nota bene ook nog flinke energietoeslagen op de koop toe, me dunkt.
Nee, zeker niet, maar het gegeven is dat anderen er ook weinig tot geen last van hoeven te hebben. Bedoel niet u hoor, maar helaas speelt vaak ook de kwestie mee dat bepaalde personen moeilijk met geld weten om te gaan. Pas dan ontstaan hierbij de meeste problemen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:42 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja geweldig, jij zal er geen last van hebben dus dan heeft een ander er ook geen last van, zo kortzichtig, VVD toch?
Ah, dus in tegenstelling tot het stigma dat hier vaak voorbijkomt rookt het merendeel (63%) van de minima dus helemaal niet.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:19 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Sinds de laatste accijnsverhoging op rookwaren hoor ik menig minima hierover klagen en dat is een aanzienlijk %tage van de minima.
[..]
Het artikel geeft toch aan dat mensen het moeilijk hebben, hoe staat er helaas niet bij, er zal een categorie zijn die niet met geld kan omgaan maar ook een categorie die het gewoon echt moeilijk heeft, gezien jou banden met de kerk had ik wat meer empathie voor die laatste groep verwacht van jou kantquote:Op dinsdag 9 april 2024 15:46 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Nee, het gegeven is dat anderen er ook weinig tot geen last van hebben. Bedoel niet u hoor, maar helaas speelt vaak ook de kwestie mee dat bepaalde personen moeilijk met geld weten om te gaan. Pas dan ontstaan hierbij de meeste problemen.
Klopt. Op den duur wel. Maar vertrouw erop dat verhoudingsgewijs hiermede rekening blijft worden gehouden.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:43 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Die loonsverhogingen zetten weinig zoden aan de dijk en het verdwijnt als sneeuw voor de zon door de grote hoop aan stijgende kosten.
37% rookt wel en dat is om meerdere redenen treurig vind ik. Het is erg duur, regelmatig roken de kindjes ook nog mee thuis, want daar houden lang niet alle minima rekening meequote:Op dinsdag 9 april 2024 15:48 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ah, dus in tegenstelling tot het stigma dat hier vaak voorbijkomt rookt het merendeel (63%) van de minima dus helemaal niet.
Zo blij moeten we daar niet mee zijn, want de loon-prijsspiraal ligt op de loer zo..quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:52 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Klopt. Op den duur wel. Maar vertrouw erop dat verhoudingsgewijs hiermede rekening blijft worden gehouden.
Hoeveel % van die 58% is het dan zelf schuld dat zij goed moeten oppassen om niet in de rode cijfers te komen?quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:46 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Nee, zeker niet, maar het gegeven is dat anderen er ook weinig tot geen last van hoeven te hebben. Bedoel niet u hoor, maar helaas speelt vaak ook de kwestie mee dat bepaalde personen moeilijk met geld weten om te gaan. Pas dan ontstaan hierbij de meeste problemen.
Maak je wel de aanname dat het dan gaat om dezelfde mensen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:58 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, klagen dat ze geen geld hebben en dat de regering meer moet geven kunnen velen als de beste.
Om bij de jaarwisseling weer honderd miljoen aan vuurwerk de lucht in te knallen.
Volgens VVD-ers natuurlijk vrijwel iedereen. Hadden ze maar moeten doorleren, moeten sparen, langer bij hun ouders moeten blijven wonen, geen hond / kat / kinderen moeten nemen, geen hobby’s moeten hebben, enz. enz.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:58 schreef torentje het volgende:
[..]
Hoeveel % van die 58% is het dan zelf schuld dat zij goed moeten oppassen om niet in de rode cijfers te komen?
Daar zit wel wat overlap in ja als je kijkt naar de wijken waar het meeste de lucht in gaat.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:59 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Maak je wel de aanname dat het dan gaat om dezelfde mensen.
Compleet raadsel waarom dat beïnvloeden nog steeds toegestaan is en al helemaal dat men er geld mee kan verdienen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:39 schreef Scorpie het volgende:
Uit eigen ervaring weet ik dat een aantal duurdere boodschappen veel lekkerder zijn dan de goedkopere boodschappen. Maar daar hoor je de VVD niet over.quote:Op dinsdag 9 april 2024 16:01 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Volgens VVD-ers natuurlijk vrijwel iedereen. Hadden ze maar moeten doorleren, moeten sparen, langer bij hun ouders moeten blijven wonen, geen hond / kat / kinderen moeten nemen, geen hobby’s moeten hebben, enz. enz.
Uiteindelijk kun je alles wel tot eigen verantwoordelijkheid kapot redeneren als je maar kortzichtig en egoïstisch genoeg bent.
Het is ook echt de schuld van de VVD ja dat je als consument voor A merk kiest terwijl er (bijna altijd) goedkopere alternatieven zijn.quote:Op dinsdag 9 april 2024 16:10 schreef torentje het volgende:
[..]
Uit eigen ervaring weet ik dat een aantal duurdere boodschappen veel lekkerder zijn dan de goedkopere boodschappen. Maar daar hoor je de VVD niet over.
En dat is andersom vaak ook, maar daar hoort men u niet over.quote:Op dinsdag 9 april 2024 16:10 schreef torentje het volgende:
[..]
Uit eigen ervaring weet ik dat een aantal duurdere boodschappen veel lekkerder zijn dan de goedkopere boodschappen. Maar daar hoor je de VVD niet over.
Drie barrels op de oprit en een televisie van 2 meter 20. En meerdere malen per week thuisbezorgd, uiteraard.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:33 schreef GGMM het volgende:
ja maar dan motten ze ook maar niet zoveel geld uitgeven aan chips, bier, zware shag en snackbarvoer voor de vette bekquote:
quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:33 schreef GGMM het volgende:
24, net even geteldquote:Op dinsdag 9 april 2024 17:01 schreef halfway het volgende:
En hoeveel daarvan hebben een niet Nederlandse afkomst?
450quote:Op dinsdag 9 april 2024 17:01 schreef halfway het volgende:
En hoeveel daarvan hebben een niet Nederlandse afkomst?
Maar die generatie deed lang met 1 tv, ging minder vaak op vakantie, vond uit eten gaan luxe, reed maar 1 auto, enz enz.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:23 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Waarbij je je dan ook nog af kan vragen in welke tijd dat geld gespaard is. Tientallen jaren geleden waren veel zaken toch een stuk goedkoper; hoor in ieder geval van die generatie vaak dat het toentertijd veel makkelijker was om te sparen.
En je zal altijd mensen hebben die gewoon goed verdienen en hun zaakjes goed op orde hebben, maar het neerkijken op mensen die het minder goed hebben is nooit echt nuttig inderdaad. Voor geen enkele partij.
[..]
Ligt er ook een beetje aan in wat voor huis je zit; welke stad; welke vaste lasten een must have zijn voor een bepaald gezin etc. Wij zitten hier zelf al rond de 3000 netto aan vaste lasten en we hebben nog niet eens kinderen. Zitten wel wat kosten bij die niet strikt noodzakelijk zijn, maar de meeste uitgaven die wij hebben zal zo'n gemiddeld gezin ook wel hebben.
Je kan ook stellen dat de schuldenaren kortzichtig en egoïstisch zijn... Geld uit blijven geven wat er niet is, daar geen verantwoording voornemen en anderen de schuld geven van de eigen gecreëerde situatie. (In de slachtofferrol kruipen)quote:Op dinsdag 9 april 2024 16:01 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Volgens VVD-ers natuurlijk vrijwel iedereen. Hadden ze maar moeten doorleren, moeten sparen, langer bij hun ouders moeten blijven wonen, geen hond / kat / kinderen moeten nemen, geen hobby’s moeten hebben, enz. enz.
Uiteindelijk kun je alles wel tot eigen verantwoordelijkheid kapot redeneren als je maar kortzichtig en egoïstisch genoeg bent.
Onzin, alles weer op 1 hoop schuiven en niet snappen doordat alles duurder wordt het lastiger kan worden zonder gekke dingen te doenquote:Op dinsdag 9 april 2024 17:37 schreef von_manstein het volgende:
[..]
Je kan ook stellen dat de schuldenaren kortzichtig en egoïstisch zijn... Geld uit blijven geven wat er niet is, daar geen verantwoording voornemen en anderen de schuld geven van de eigen gecreëerde situatie. (In de slachtofferrol kruipen)
Je komt niet "ineens" in de financiële shit. De oorzaak van financiële shit, is 'n op een stapeling van in het verleden tm heden gemaakte of niet gemaakte keuzes in het leven.
Als je het bovenstaande niet begrijp, dan moet je jezelf autonoom verklaren, regel een diplomatiek paspoort en hang een ambassade bordje aan de voordeur van je woning. Dan heb je ineens geen zorgen en schulden meer.
Vergeet de twee honden niet.quote:Op dinsdag 9 april 2024 16:14 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Drie barrels op de oprit en een televisie van 2 meter 20. En meerdere malen per week thuisbezorgd, uiteraard.
Wereldvreemdheid is wel weer groot in dit topic idd. Geen inlevingsvermogen dat er ook zaken zijn als pech, ziekte. Dat het nu als modaal verdiende starter op de huizenmarkt gewoon kut is. Ja, er zijn mensen die niet met geld om kunnen gaan en nog in de problemen zouden komen als er elke maand 10k netto binnen komt. Die onkunde is van alle tijden. Maar vaste lasten zijn duurder geworden laatste jaar waardoor er gewoon een groep is die minder geld aan het eind van de maand over heeft na alle vaste lasten. Als je een homogene groep zou maken die 2500 netto pm. verdienen. En dan de vaste lasten gaan van 1800 naar 2100 euro, dan is het logisch dat meer mensen in de financiële problemen komen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 17:41 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Onzin, alles weer op 1 hoop schuiven en niet snappen doordat alles duurder wordt het lastiger kan worden zonder gekke dingen te doen
En wat als die eerste 2 geen optie zijn?quote:
Dat is natuurlijk een utopie. 33% kan nauwelijks rondkomen, maar, het kan wel, 42% kan makkelijk rondkomen, als in 'niet op hoeven letten met boodschappen doen'. Blijft er nog 25% over, die rond kunnen komen, maar wel op moeten letten.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:24 schreef torentje het volgende:
[..]
D kortzichtige aannames maken over de financiële positie en het koopgedrag van complete vreemdenquote:
Usual suspects ook weer.quote:Op dinsdag 9 april 2024 17:58 schreef FlippingCoin het volgende:
Obsessief deze topics iedere keer om maar te roepen dat het mensen hun eigen schuld is.
Ja ik vermoed dat dit gebrek aan inlevingsvermogen komt door een antisociale persoonlijkheidsstoornis.quote:
De vraag is wat jij zou doen hè. Ik geloof niet dat de poll een uitspraak doet over het koopgedrag van anderen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 18:03 schreef probeer het volgende:
[..]
D kortzichtige aannames maken over de financiële positie en het koopgedrag van complete vreemden
Weetje Janneke, je bent toch docent op een middelbare school? Stel je bent nu weer die 25-jarige Janneke die net van HBO/WO afkomt en begint als docent op een middelbare school. Dan verdien je ongeveer 3300 euro bruto als ik zo snel even google. Je verdiend teveel voor sociale huur, maar eigenlijk te weinig voor vrije sector huur. Hoe denk je dat het dan gaat?quote:
Sinds ik gemakkelijker kon rondkomen heb ik geen last meer gehad van stress, en een stressloos leven gun ik ieder mens, want stress hebben is de ergste ziekte die een mens kan krijgen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 16:13 schreef Scjvb het volgende:
[..]
En dat is andersom vaak ook, maar daar hoort men u niet over.Lekkere producten voor weinig geld! (Aldi, Lidl).
En stel dat ik dat dan op wil lossen, welke van de drie opties in de poll gaat me in elk geval niet helpen?quote:Op dinsdag 9 april 2024 18:10 schreef Momo het volgende:
[..]
Weetje Janneke, je bent toch docent op een middelbare school? Stel je bent nu weer die 25-jarige Janneke die net van HBO/WO afkomt en begint als docent op een middelbare school. Dan verdien je ongeveer 3300 euro bruto als ik zo snel even google. Je verdiend teveel voor sociale huur, maar eigenlijk te weinig voor vrije sector huur. Hoe denk je dat het dan gaat?
Ik mis de optie: "uitgaven verlagen en proberen meer inkomen te genereren."quote:
Want die zijn niet ook veel duurder geworden?quote:Op dinsdag 9 april 2024 16:13 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is ook echt de schuld van de VVD ja dat je als consument voor A merk kiest terwijl er (bijna altijd) goedkopere alternatieven zijn.
Klagen gaat de situatie niet helpen nee. Maar wat heeft de 25-jarige Janneke verkeerd gedaan dat ze met een (hoogopgeleide) fulltime baan financieel niet uitkomt (als ze toch dat vrije sector appartement zou gaat wonen etc). Moet het normaal worden dat mensen nog een baan moeten hebben naast hun fulltime baan? Had 25-jarige Janneke maar verder door moeten leren?quote:Op dinsdag 9 april 2024 18:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En stel dat ik dat dan op wil lossen, welke van de drie opties in de poll gaat me in elk geval niet helpen?
Dat klinkt tenminste positief. Neem aan dat dit voor u actueel is, want het is u net als eenieder uiteraard gegund!quote:Op dinsdag 9 april 2024 18:14 schreef torentje het volgende:
[..]
Sinds ik gemakkelijker kon rondkomen heb ik geen last meer gehad van stress, en een stressloos leven gun ik ieder mens, want stress hebben is de ergste ziekte die een mens kan krijgen.
Waar lees jij dat iedereen die niet rondkomt iets verkeerd gedaan heeft? Dat staat er helemaal niet. Maar als je de situatie wil veranderen, dan zal je dat zelf moeten doen. De oplossing komt echt niet uit de lucht vallen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 18:20 schreef Momo het volgende:
[..]
Klagen gaat de situatie niet helpen nee. Maar wat heeft de 25-jarige Janneke verkeerd gedaan dat ze met een (hoogopgeleide) fulltime baan financieel niet uitkomt (als ze toch dat vrije sector appartement zou gaat wonen etc). Moet het normaal worden dat mensen nog een baan moeten hebben naast hun fulltime baan? Had 25-jarige Janneke maar verder door moeten leren?
Maar leerlingen zijn nog kinderen he. Een deel van hun zullen wel verantwoordelijk leren als ze ouder worden, gewoon door volwassen worden of dat de buitenwereld ze een keer een wijze les zal geven. En daar heb je als ouder natuurlijk ook wel een rol in. Bijvoorbeeld 5 euro zakgeld per week, dan gaan mama en papa geen geld bijleggen als die ene 80 euro ketting wil hebben, dan moet je leren sparen. Maar dat hoort natuurlijk ook bij volwassen worden. Een deel zal het nooit leren. Net als je nu ook genoeg volwassenen hebt (28 jaar of 78 jaar), die bijvoorbeeld een tv zouden kopen in een opwelling en daarom nu 5 euro op de rekening hebben staan.quote:Op dinsdag 9 april 2024 18:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waar lees jij dat iedereen die niet rondkomt iets verkeerd gedaan heeft? Dat staat er helemaal niet. Maar als je de situatie wil veranderen, dan zal je dat zelf moeten doen. De oplossing komt echt niet uit de lucht vallen.
En als je je afvraagt hoe dit combineert met mijn werk: simpel. Ook op school zie ik een groep leerlingen die geen enkele verantwoordelijkheid pakt voor het oplossen van problemen, zelfs de meest basale niet. Als je het al niet voor elkaar krijgt om uit eigen beweging een afspraak te maken met je docent om een toets in te halen als je toevallig ziek was (omdat ze verwachten dat wij dat wel even voor ze gaan regelen), wat denk je dat er dan uitkomt als ze echt zelfstandig in de maatschappij moeten functioneren? Dát probeer ik, en proberen mijn collega's, ze dus mee te geven. Dan kan het nog steeds dat het niet lukt natuurlijk, en de financiële valkuilen van de huidige samenleving zie ik heus wel, maar als je basishouding al niet is om je eigen probleem op te lossen, dan lukt het ook gewoon niet.
De keuzes in de poll zeggen wat over de standpunten / het perspectief van de maker van de poll.quote:Op dinsdag 9 april 2024 18:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De vraag is wat jij zou doen hè. Ik geloof niet dat de poll een uitspraak doet over het koopgedrag van anderen.
Dat je de moeite nog neemt om het uit te leggen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 17:54 schreef Momo het volgende:
[..]
Wereldvreemdheid is wel weer groot in dit topic idd. Geen inlevingsvermogen dat er ook zaken zijn als pech, ziekte. Dat het nu als modaal verdiende starter op de huizenmarkt gewoon kut is. Ja, er zijn mensen die niet met geld om kunnen gaan en nog in de problemen zouden komen als er elke maand 10k netto binnen komt. Die onkunde is van alle tijden. Maar vaste lasten zijn duurder geworden laatste jaar waardoor er gewoon een groep is die minder geld aan het eind van de maand over heeft na alle vaste lasten. Als je een homogene groep zou maken die 2500 netto pm. verdienen. En dan de vaste lasten gaan van 1800 naar 2100 euro, dan is het logisch dat meer mensen in de financiële problemen komen.
EN ZEVEN HONDEN!quote:Op dinsdag 9 april 2024 18:38 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Dat je de moeite nog neemt om het uit te leggen.
Al die mensen die moeilijk rondkomen roken en hebben een iPhone. Punt
Nee, ik lees hier 3 barrels op de oprit. (Want als modaal verdiener heb je natuurlijk een oprit, en zelfs een oprit met plek voor 3 auto's )quote:
Had je maar tot je 35ste bij je ouders moeten wonenquote:Op dinsdag 9 april 2024 18:43 schreef Momo het volgende:
[..]
Nee, ik lees hier 3 barrels op de oprit. (Want als modaal verdiener heb je natuurlijk een oprit, en zelfs een oprit met plek voor 3 auto's )
Dit wordt al jaaaaren geroepen en nooit is hiervoor noemenswaardig bewijs aangeleverd. Ik denk dat het aantal huishoudens dat niet gebruikt maakt van huur/zorg toeslag echt ontzettend laag is en dit voornamelijk niet-nederlanders zijn.quote:Volgens het Nibud kunnen toeslagen, zoals de huur- en zorgtoeslag, deze huishoudens helpen. Maar het is niet altijd meteen duidelijk waar ze recht op hebben. "Het is vaak echt een puzzel: wanneer heb ik waar recht op?", stelt directeur Arjan Vliegenthart.
Wat nou onzin? Bijna alles wordt elk jaar duurder, als de inflatie gemiddeld 4% per jaar is en het inkomen stijgt niet evenredig mee maar de uitgaven stijgen wel evenredig mee. Dan raak je uit eindelijk financieel in de shit.quote:Op dinsdag 9 april 2024 17:41 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Onzin, alles weer op 1 hoop schuiven en niet snappen doordat alles duurder wordt het lastiger kan worden zonder gekke dingen te doen
Alleenstaande moedertjes hebben het inderdaad ontzettend goed in dit land, dat neemt niet weg dat het merendeel in de bijstand die luxe niet heeft. Heeft ook te maken met dat je kinderen niet in bittere armoede wil laten opgroeien, als je als alleenstaande moeder een beetje aanpakt kun je een mooi autootje rijden en makkelijk een verre vakantie bekostigen ieder jaar.quote:Op dinsdag 9 april 2024 18:49 schreef Gia het volgende:
Maar als we nu eens vergelijken wat mensen te besteden hebben na plussen en minnen van vaste lasten, toeslagen, HRA, belastingteruggave, en we houden geen rekening met auto's, is dat verschil wat je dan per persoon te besteden hebt echt zo groot?
Dus, aan de ene kant heb je een moeder in de bijstand, die huurtoeslag, zorgtoeslag, alleenstaandetoeslag, kindgebonden budget, kinderbijslag, ?? krijgt.
Aan de andere kant een werkende moeder, salaris rond de 3500 bruto, die geen toeslagen krijgt.
Is het verschil in wat zij te besteden hebben na het betalen van de vaste lasten zo groot? Denk het niet.
Pardon dit topic is om af te geven op minimum inkomensquote:Op dinsdag 9 april 2024 18:53 schreef Elan het volgende:
Ik kan prima rond komen maar ik schrik wel van de prijzen, of dat nu huizen zijn of een kilo grillworst voor 20 euro of een liter benzine of de kaartjes voor een pretpark en is allemaal wel stevig geïndexeerd het afgelopen jaar.
Wat wij er aan loon bij hebben gekregen vliegt er inmiddels weer net zo hard uit zeg maar. Dat was een jaar geleden nog minder.
Op den duur ben je klaar met rekening houden en moet je bezuinigen op de eerste levensbehoefte, maar goed je snapt dit nietquote:Op dinsdag 9 april 2024 18:49 schreef von_manstein het volgende:
[..]
Wat nou onzin? Bijna alles wordt elk jaar duurder, als de inflatie gemiddeld 4% per jaar is en het inkomen stijgt niet evenredig mee maar de uitgaven stijgen wel evenredig mee. Dan raak je uit eindelijk financieel in de shit.
Voorbeeld: Met 2500 euro netto kan je nu minder kopen dan 10 jaar geleden. met 3500 netto p/m in 2024 kan je over 10 jaar in 2034 minder kopen.
Als je hier geen rekening mee houdt in je leven en blijft leven naar inkomen, dan sluit je uit eindelijk van zelf aan bij de 1/3 die niet kan rond komen als je salaris niet meer evenredig met de lasten stijgt.
Ik bepaal niet de keuzes van een ander in zijn of haar leven maar mijn eigen keuzes. Uiteindelijk pluk je de rijpe appels van de boom, of je raapt de rotte appels op van de grond.
Dan ken jij hele andere alleenstaande moeders dan ik. Ik zou niet willen zeggen dat die het heel goed of makkelijk hebben. Zelfs met wat toeslagen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 18:54 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Alleenstaande moedertjes hebben het inderdaad ontzettend goed in dit land, dat neemt niet weg dat het merendeel in de bijstand die luxe niet heeft. Heeft ook te maken met dat je kinderen niet in bittere armoede wil laten opgroeien, als je als alleenstaande moeder een beetje aanpakt kun je een mooi autootje rijden en makkelijk een verre vakantie bekostigen ieder jaar.
Ik leef zelf van het bestaansminimum en kan prima rondkomen, niet roken en niet drinken, geen thuisbezorgd en geen onzin kopen. Ken ook single mommies die drie á vierhonderd euro per maand oppotten, zonder enige moeite.
Precies, lekker makkelijk is dat.quote:Op dinsdag 9 april 2024 18:57 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Pardon dit topic is om af te geven op minimum inkomens
Wat ik bedoel te zeggen is dat de bijstandsmoeder heel veel aan toeslagen krijgt, maar de werkende moeder niet, terwijl die, vaak, wel hogere vaste lasten heeft, zoals kinderopvang, koopwoning of particuliere huur. Onder de streep maakt het geen zak uit.quote:Op dinsdag 9 april 2024 18:54 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Alleenstaande moedertjes hebben het inderdaad ontzettend goed in dit land, dat neemt niet weg dat het merendeel in de bijstand die luxe niet heeft. Heeft ook te maken met dat je kinderen niet in bittere armoede wil laten opgroeien, als je als alleenstaande moeder een beetje aanpakt kun je een mooi autootje rijden en makkelijk een verre vakantie bekostigen ieder jaar.
Ik leef zelf van het bestaansminimum en kan prima rondkomen, niet roken en niet drinken, geen thuisbezorgd en geen onzin kopen. Ken ook single mommies die drie á vierhonderd euro per maand oppotten, zonder enige moeite.
TS in een notendop.quote:Op dinsdag 9 april 2024 19:08 schreef Aberkullie het volgende:
De conclusies is uiteindelijk dat met name de TS hele goede, verstandige keuzes heeft gemaakt en dat andere mensen losers zijn.
Opgelost, slotje.
Zo voorspelbaar iddquote:Op dinsdag 9 april 2024 19:09 schreef Elan het volgende:
[..]
TS in een notendop.
Hij opent niet voor niks zo'n topic.
Je vergeet de flatscreen televisies 😱quote:Op dinsdag 9 april 2024 18:38 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Dat je de moeite nog neemt om het uit te leggen.
Al die mensen die moeilijk rondkomen roken en hebben een iPhone. Punt
Geil hem nou niet nog meer op.quote:Op dinsdag 9 april 2024 19:08 schreef Aberkullie het volgende:
De conclusie is uiteindelijk dat met name de TS hele goede, verstandige keuzes heeft gemaakt en dat andere mensen losers zijn.
Opgelost, slotje.
Maar wel met spaargeld op zijn rekening omdat hij zulke verstandige keuzes heeft gemaakt (rijk geboren worden)quote:Op dinsdag 9 april 2024 19:18 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Geil hem nou niet nog meer op.
Die staat zich dalijk af te trekken voor de spiegel.
Die oude beeldbuizen zijn nu waarschijnlijk duurder omdat allerlei verzamelaars er grof geld voor bieden om aan hun vintage collectie toe te voegen. Staat leuk bij de retro VHS speler en cassettebandjes.quote:Op dinsdag 9 april 2024 19:13 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Je vergeet de flatscreen televisies 😱
(dat er de laatste pakweg 15-20 jaar sowieso alleen nog maar flatscreens te koop zijn vergeet men gemakshalve maar even).
En A merken hequote:Op dinsdag 9 april 2024 19:26 schreef spectrumanalyser het volgende:
Eerst had je een TV-abonnement. Dat was het.
Nu een abonnement voor je mobiel, internet, streamingdienst1, streamingdienst2, sokken, spotify, hellofresh....
Onder de streep maakt het geen zak uit omdat je als samenleving kinderen niet in armoede wilt laten opgroeien idd. Ben het trouwens met je eens hoor.quote:Op dinsdag 9 april 2024 19:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Wat ik bedoel te zeggen is dat de bijstandsmoeder heel veel aan toeslagen krijgt, maar de werkende moeder niet, terwijl die, vaak, wel hogere vaste lasten heeft, zoals kinderopvang, koopwoning of particuliere huur. Onder de streep maakt het geen zak uit.
Blijft over de keuzes die je maakt, waar je je geld aan uitgeeft.
Kan je daadwerkelijk een abonnement afsluiten voor… sokken?quote:Op dinsdag 9 april 2024 19:26 schreef spectrumanalyser het volgende:
Nu een abonnement voor je mobiel, internet, streamingdienst1, streamingdienst2, sokken, spotify, hellofresh....
https://socksock.com/pages/abonnementquote:Op dinsdag 9 april 2024 19:44 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Kan je daadwerkelijk een abonnement afsluiten voor… sokken?
Mobiel was telefoonlijn, dat is niet zo gek veel veranderd, internet is wel een noodzaak tegenwoordig maar streaming, spotify en weet ik veel wat zijn dat natuurlijk niet. Als je daardoor niet goed rond kan komen dan maak je simpelweg verkeerde keuzes.quote:Op dinsdag 9 april 2024 19:26 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ligt er natuurlijk ook aan wat je als verkeerde keuzes maken definieert.quote:Op dinsdag 9 april 2024 19:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mobiel was telefoonlijn, dat is niet zo gek veel veranderd, internet is wel een noodzaak tegenwoordig maar streaming, spotify en weet ik veel wat zijn dat natuurlijk niet. Als je daardoor niet goed rond kan komen dan maak je simpelweg verkeerde keuzes.
Ik heb geen idee of een op de drie verkeerde keuzes maakt, overigens.
Ja, dat kan maar volgens mij maakte ik mij daar niet schuldig aanquote:Op dinsdag 9 april 2024 20:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Ligt er natuurlijk ook aan wat je als verkeerde keuzes maken definieert.
Als een gezin 4 keer per week thuisbezorgd laat komen, dan zullen veel mensen dat de verkeerde keuze vinden.
Als een gezin met kinderen 4 keer per week vlees eten bij het avondeten maken ze dan verkeerde keuzes?
Als een gezin al hun kinderen 1 keer per week op een sport doen, maken ze dan verkeerde keuzes?
Misschien is het ook anders voor mensen als het niet om kinderen gaat. Als Kees alleen woont maakt hij verkeerde keuzes als hij 4 keer per week vlees eet en op voetballen zit? Stel het is de schuld van Kees dat hij niet rond komt omdat hij 4 keer per week vlees eet. Is het dan wel ok als hij 7 keer per week een warm avondeten neemt? Hij kan dan ook brood eten. etc. Je kan het heel extreem doortrekken dat soort zaken.
Nee, jij zegt idd dat je geen idee hebt of die mensen verkeerde keuzes maken. Maar met dit soort voorbeelden is ook maar de vraag of andere mensen wel hun oordeel kunnen geven of mensen verkeerde keuzes maken. Wat is verkeerde keuzes maken?quote:Op dinsdag 9 april 2024 20:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat kan maar volgens mij maakte ik mij daar niet schuldig aan
quote:Op dinsdag 9 april 2024 19:46 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
https://socksock.com/pages/abonnement
quote:Op dinsdag 9 april 2024 19:46 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
https://socksock.com/pages/abonnement
Naar mijn mening is HelloFresh of meerdere streamingdiensten als je niet rond kunt komen een verkeerde keuze.quote:Op dinsdag 9 april 2024 20:05 schreef Momo het volgende:
[..]
Nee, jij zegt idd dat je geen idee hebt of die mensen verkeerde keuzes maken. Maar met dit soort voorbeelden is ook maar de vraag of andere mensen wel hun oordeel kunnen geven of mensen verkeerde keuzes maken. Wat is verkeerde keuzes maken?
Dit. Helemaal mee eens. Afgelopen 10 jaar is het geld 34% (inflatie op inflatie doorberekend) minder waard geworden. Je kunt nu met een miljoen euro kopen waar je tien jaar terug 650.000 euro voor nodig had. Inflatie zal jaarlijks ruim boven de 2% blijven gaan zijn door dure energie vanwege de energietransitie.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, ons 'liberale' kabinet is de grootste invloed op veel mensen hun inkomen en uitgaven. De collectieve lastendruk is onder Rutte van 35 naar 40% gestegen, energie, woonlasten en mobiliteit hoef ik niet meer te noemen denk ik, voedselprijzen en het kwijtmaken van 25% van ieders spaargeld en pensioenen is ook te danken aan beleid.
Dat gaat om vele honderden euro's per maand en spulletjes kopen omdat iets stuk gaat na 7 jaar of niet, is niet de grote factor.
Maakt dat iets uit dan?quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja.
Van de andere kant kun je je dan ook afvragen hoe diegene aan al die dingen is gekomen. Heeft ie dat in de schoot geworpen gekregen of heeft ie daar hard voor gewerkt en gespaard?
Zelfs al is je inkomen op het niveau van sociale huur, dan zijn daar ellenlange wachttijden voor, tot wel 15 jaarquote:Op dinsdag 9 april 2024 21:22 schreef MissionPhailed het volgende:
Inderdaad weer een ontzettend voorspelbare insteek van de topicstarter over dit onderwerp.
Wel of niet rondkomen is meestal een combinatie van leefstijl en geluk hebben, en de woningmarkt is tegenwoordig vóóral een kwestie van geluk of pech hebben. Ik kon in 2011 gelukkig nog vrij gemakkelijk een sociale huurwoning krijgen, en hier blijf ik net zolang wonen totdat er een huis/appartement kan worden gekocht. Maar ja, velen die nu op de woningmarkt komen vallen tussen wal en schip (teveel verdienen voor sociaal huren, te weinig voor koopwoning) en effectief sparen wordt een hele opgaaf als een sobere leefstijl al 2000 euro per maand opslurpt ...
10 jaar geleden lagen de salarissen ook heel veel lager. Weet nog dat je als hbo icter een startsalaris van 2200 pm bruto kon verwachten. Nu ligt dat rond de 3500 pm door niet alleen inflatie maar ook krapte op de arbeidsmarkt en vergrijzing.quote:Op dinsdag 9 april 2024 20:24 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Dit. Helemaal mee eens. Afgelopen 10 jaar is het geld 34% (inflatie op inflatie doorberekend) minder waard geworden. Je kunt nu met een miljoen euro kopen waar je tien jaar terug 650.000 euro voor nodig had. Inflatie zal jaarlijks ruim boven de 2% blijven gaan zijn door dure energie vanwege de energietransitie.
Dat zal waarschijnlijk de groep zijn waar het nu over gaatquote:Op dinsdag 9 april 2024 21:30 schreef Joppiez het volgende:
[..]
10 jaar geleden lagen de salarissen ook heel veel lager. Weet nog dat je als hbo icter een startsalaris van 2200 pm bruto kon verwachten. Nu ligt dat rond de 3500 pm door niet alleen inflatie maar ook krapte op de arbeidsmarkt en vergrijzing.
Mijn salaris is afgelopen tien jaar met 23% gestegen. Ik zit in de zorg, waar niks te onderhandelen valt en het geen zak uitmaakt of er krapte is of niet. Loonmatiging is het devies, zorg mag niet te duur worden en mensen die er werken moeten dat maar met hun hart doen en niet teveel willen. Afgelopen cao die nu bijna ten einde is 4% koopkrachtverlies gehad ondanks 9% koopkrachtreparatie (die nog steeds niet doorgevoerd is overigens). Dat gaat komende drie jaar weer gebeuren waarschijnlijk. Als de volgende cao 10% is in drie jaar mag ik in de handen knijpen. En zo gaat het door tot mijn pensioen. Elke cao een beetje inleveren, samen met de rest van de zorgmedewerkers. Om me heen heb ik vrienden die standaard inflatiecorrectie krijgen. Ik raad niemand meer aan de zorg in te gaan. Veel te link met huidige inflatietijden.quote:Op dinsdag 9 april 2024 21:30 schreef Joppiez het volgende:
[..]
10 jaar geleden lagen de salarissen ook heel veel lager. Weet nog dat je als hbo icter een startsalaris van 2200 pm bruto kon verwachten. Nu ligt dat rond de 3500 pm door niet alleen inflatie maar ook krapte op de arbeidsmarkt en vergrijzing.
Ik begrijp het heel goed. Een kleine 20% van mijn vrienden en kennissen zit structureel in de 1/3 groep.quote:Op dinsdag 9 april 2024 18:59 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Op den duur ben je klaar met rekening houden en moet je bezuinigen op de eerste levensbehoefte, maar goed je snapt dit niet
Tja dan heb ik andere ervaringen, mensen die echt moeten bezuinigen op eten of op andere eerste levensbehoefte en nee dat zijn geen rokers met een auto en huisdieren of een dure telefoonquote:Op dinsdag 9 april 2024 22:19 schreef von_manstein het volgende:
[..]
Ik begrijp het heel goed. Een kleine 20% van mijn vrienden en kennissen zit structureel in de 1/3 groep.
Mijn persoonlijke ervaring met deze vrienden en kennissen die structureel net of net niet rond kunnen komen, is dat er te veel keuzes zijn en worden gemaakt op basis van emotie ipv op rationeel denken. Er is altijd wel weer een excuus om gemaakte of niet gemaakte keuze voor zichzelf te rechtvaardigen en ze staan niet open voor feedback.
Ik heb een ding geleerd:
Om vriendschappen te behouden moet je mee bewegen en een levensstijl en de daarbij behorende financiële consequenties die een vriend of kennis maakt gewoon accepteren.
Want buiten de financiële onvolwassenheid zijn het toffe gasten.
Je was zelf toch dik? Altijd die ex dikkies/rokers die ineens JezusMaria zelf zijn.quote:Op dinsdag 9 april 2024 22:13 schreef summer2bird het volgende:
Ken toch veel mensen in de bijstand/Wajong/minimumloon maar slechts 2 roken ervan en hiervan maar 1tje die ook geen fuck aan zijn situatie doet, teveel huisdieren heeft en zichzelf volvreet.
Maar ja, stereotypes zijn natuurlijk leuker om blind in te blijven geloven.
Que?quote:Op dinsdag 9 april 2024 22:31 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Je was zelf toch dik? Altijd die ex dikkies/rokers die ineens JezusMaria zelf zijn.
Je was toch zelf dik? En dan ga je nu ineens afgeven op mensen die zichzelf volvreten/roken? Dat dat heel typisch is!quote:
Haha lol. Vind het typisch dat je denkt dat ik zomaar ff iemand veroordeel dat ie dik is. Zit wel meer achter.quote:Op dinsdag 9 april 2024 22:33 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Je was toch zelf dik? En dan ga je nu ineens afgeven op mensen die zichzelf volvreten/roken? Dat dat heel typisch is!
Ja een kloon die sinds 2012 actief isquote:Op dinsdag 9 april 2024 22:36 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Haha lol. Vind het typisch dat je denkt dat ik zomaar ff iemand veroordeel dat ie dik is. Zit wel meer achter.
Van wie ben jij een kloon trouwens?
Gast is zo lui als dikke stront. En maar klagen en maar klagen. Op aanbod voor hulp slaat hij af zodra hij zelf ook wat moet doen. Wilt dat iedereen alles voor hem doet en betaald zonder zelf een poot uit te steken. Zit steeds in financiële stress maar koopt wel een 5e kat.quote:Op dinsdag 9 april 2024 22:37 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ja een kloon die sinds 2012 actief isIk onthou gewoon dingen die ik zie
Maar wat zit erachter dan?
Het Nibud geeft zelf ook aan dat dit de meest problematische groepen zijn:quote:Op dinsdag 9 april 2024 17:54 schreef Momo het volgende:
[..]
Wereldvreemdheid is wel weer groot in dit topic idd. Geen inlevingsvermogen dat er ook zaken zijn als pech, ziekte. Dat het nu als modaal verdiende starter op de huizenmarkt gewoon kut is. Ja, er zijn mensen die niet met geld om kunnen gaan en nog in de problemen zouden komen als er elke maand 10k netto binnen komt. Die onkunde is van alle tijden. Maar vaste lasten zijn duurder geworden laatste jaar waardoor er gewoon een groep is die minder geld aan het eind van de maand over heeft na alle vaste lasten. Als je een homogene groep zou maken die 2500 netto pm. verdienen. En dan de vaste lasten gaan van 1800 naar 2100 euro, dan is het logisch dat meer mensen in de financiële problemen komen.
Ik ken menig afgestudeerd huurder die grofweg de helft van het inkomen aan huur betaalt, dan blijft er voor de rest van de uitgaven niet zo bijster veel over. Die mensen gaan niet onverantwoord met geld om, die hebben gewoon pech met het jaar dat ze geboren zijn.quote:Vooral huurders, jongeren en mensen met een laag of wisselend inkomen zitten in de problemen.
Aah op die manier. Ja zo ken ik ook wel een dame die aan hetzelfde profiel voldoet. Erg triest voor die katten vooral.quote:Op dinsdag 9 april 2024 22:42 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Gast is zo lui als dikke stront. En maar klagen en maar klagen. Op aanbod voor hulp slaat hij af zodra hij zelf ook wat moet doen. Wilt dat iedereen alles voor hem doet en betaald zonder zelf een poot uit te steken. Zit steeds in financiële stress maar koopt wel een 5e kat.
Zijn huis stinkt naar urine en niemand komt daar graag.
Maar ja, das wel de enige die ik zo stereotypisch ken. Ken genoeg anderen (ja, ook dik) die gewoon hun best doen en opkrabbelen na een misstap.
En overigens, ook oude accounts kunnen kloontjes zijn dus dat zegt niet zoveel.
Mee eens. Dit op individuele verantwoordelijkheid afschuiven is misplaatst. Laten we oog hebben voor de rol van de overheid.quote:Op dinsdag 9 april 2024 20:24 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Dit. Helemaal mee eens. Afgelopen 10 jaar is het geld 34% (inflatie op inflatie doorberekend) minder waard geworden. Je kunt nu met een miljoen euro kopen waar je tien jaar terug 650.000 euro voor nodig had. Inflatie zal jaarlijks ruim boven de 2% blijven gaan zijn door dure energie vanwege de energietransitie.
De Telegraaf kwam met een vergelijking van een Vomarreclame uit 2019 waar een kassabon getoond werd. Diezelfde producten zijn 4 jaar later met 55% gestegen als krimpflatie mee wordt genomen. Ik wilde in Duitsland een fles fleuril kopen, die was afgelopen maand van 4,40 naar 6,99 gestegen. En die fles is al gekrompen van 1,5l naar 1,35l. In Nederland is diezelfde fles al 10 euro.
https://www.telegraaf.nl/(...)grip-op-vaste-lasten
Een keuken laten zetten of iets anders uitbesteden in huis is duizenden euro’s duurder geworden door voornamelijk loonstijgingen, auto’s zijn in 5 jaar tijd met 33% gestegen in prijs.
Alles vanwege 10 jaar een rente van 0% door de ECB om een zwakke munt in een economisch te diverse unie te redden met als toetje een pandemie en een oorlog eroverheen. Binnenkort moet de VS hun schulden gaan herfinancieren, dus die gaan hoe dan ook de rente naar beneden brengen. Als die inflatie niet wordt beteugeld is dit pas het begin van jarenlange afbraak.
Overal kan je een abonnement voor afsluiten tegenwoordig. Ook voor toiletpapier en onderbroeken. Daar naast is ook alles te leasen, zoals tv, wasmachine, vaatwasser etc etc. Tegenwoordig komen ze ook bij je aan de deur met collectes, maar dan in abonnementsvormen. Of je ff elke maand 10 euro wilt doneren om er vervolgens met geen mogelijkheid van af te komen. Eenmalig een paar euro doneren komen ze hun bed niet meer voor uit. De wereld is ziek geworden.quote:Op dinsdag 9 april 2024 19:44 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Kan je daadwerkelijk een abonnement afsluiten voor… sokken?
Veel stress. Je moet je bij iedere beslissing eerst afvragen: kan ik dat betalen? En soms wil je gewoon eens een keer wat leuks doen en ontspannen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 22:19 schreef von_manstein het volgende:
[..]
Ik begrijp het heel goed. Een kleine 20% van mijn vrienden en kennissen zit structureel in de 1/3 groep.
Mijn persoonlijke ervaring met deze vrienden en kennissen die structureel net of net niet rond kunnen komen, is dat er te veel keuzes zijn en worden gemaakt op basis van emotie ipv op rationeel denken. Er is altijd wel weer een excuus om gemaakte of niet gemaakte keuze voor zichzelf te rechtvaardigen en ze staan niet open voor feedback.
Ik heb een ding geleerd:
Om vriendschappen te behouden moet je mee bewegen en een levensstijl en de daarbij behorende financiële consequenties die een vriend of kennis maakt gewoon accepteren.
Want buiten de financiële onvolwassenheid zijn het toffe gasten.
Generatiekloofquote:Op woensdag 10 april 2024 11:47 schreef Gia het volgende:
Ik ken ook stellen met een koopwoning, op twee salarissen, studerende kinderen, 2 auto's voor de deur, die dagelijks een goede wijn drinken, wat al begint tijdens het koken tenzij ze thuisbezorgd laten komen, die klagen dat ze moeilijk rond kunnen komen. Ze hebben goede banen, dragen dure kleding en niets vaker dan 3 keer, want het zou eens opvallen, gaan zeker 2 x per jaar op vakantie, totaal 5 weken.
Moeten we die dan bij die 1 op de 3 rekenen? Mag je dan niet stellen dat ze teveel geld gewoon over de balk flikkeren?
2de auto hoeft niet
thuisbezorgd hoeft niet
2x op vakantie hoeft niet (1x al niet als je het niet kunt betalen)
Dure wijn hoeft niet
Kleding gaat langer mee dan 3x dragen
Ik las deze week ook huurbedragen in de randstad waar ik me geen voorstelling bij kan maken. Dat zal de kloof tussen stad en regio zijn.quote:En dan heb ik het nog niet over de 30-ers die in een slecht geïsoleerd appartement in Amsterdam wonen met een huur van meer dan 2000 euro plus hoge energiekosten en dat op zo'n 50 m2.
Ik schrik ook behoorlijk als ik zie wat er hier in Brabant, aan appartementen te huur staan, qua grootte! Woonkamer en keuken samen 28 m2, slaapkamer 9 m2, badkamer met het enige toilet 3 m2. En daar betaal je hier in het zuiden al 550 euro voor. (akkoord, is sociale huur) Maar zo klein!!
Gezinswoning: 58 m2, 3 slaapkamers (12, 7, 3). 650 euro! (woonkamer is 15 m2) En daar moet je met 2 kinderen kunnen wonen?
Al jaren geleden tijdens het programma "Een dubbeltje op zijn kant" werd al duidelijk dat heel veel mensen met enorme salarissen soms niet uitkwamen iedere maand.quote:Op woensdag 10 april 2024 11:47 schreef Gia het volgende:
Ik ken ook stellen met een koopwoning, op twee salarissen, studerende kinderen, 2 auto's voor de deur, die dagelijks een goede wijn drinken, wat al begint tijdens het koken tenzij ze thuisbezorgd laten komen, die klagen dat ze moeilijk rond kunnen komen. Ze hebben goede banen, dragen dure kleding en niets vaker dan 3 keer, want het zou eens opvallen, gaan zeker 2 x per jaar op vakantie, totaal 5 weken.
Tja, is hier in Brabant niet anders. Wij wonen voor een habbekrats zeer ruim en toekomstbestendig, maar straks (we zijn al 60) eigenlijk veel te groot. Maar verhuizen naar iets kleiners kan niet. Het is er niet, om te beginnen en zoek je op koopwoningen in die sector, dan zijn ze niet te betalen! Ik wil niet van vrijstaand naar een appartementje.quote:Op woensdag 10 april 2024 12:08 schreef quo_ het volgende:
[..]
Generatiekloof
[..]
Ik las deze week ook huurbedragen in de randstad waar ik me geen voorstelling bij kan maken. Dat zal de kloof tussen stad en regio zijn.
Maar hier in Drenthe zie ik inmiddels ook astronomische bedragen voor een simpele 2-1 kapwoning en een enorme schaarste aan huurwoningen voor jongelui. (Alles wat er nog beschikbaar is voor hurende starters gaat naar een "specifieke doelgroep")
Ik ben nu extra blij met mijn bescheiden leefstijl en de toekomstbestendige woning waar ik bijna een kwart eeuw geleden in geinvesteerd heb. Als het allemaal wat minder wordt met de koopkracht zing ik het nog wel een tijdje uit maar ik maak me best wel zorgen over mijn kinderen.
Heel diep in mijn achterhoofd zitten al scenario's van een starterswoning in mijn tuin die later geswapt kan worden naar seniorenwoning.
Ga je toch in -vul hier een kansloze krimpregio in met amper werkgelegenheid/anderhalf uur reistijd per dag - wonen?quote:Op dinsdag 9 april 2024 22:42 schreef J.B. het volgende:
[..]
Het Nibud geeft zelf ook aan dat dit de meest problematische groepen zijn:
[..]
Ik ken menig afgestudeerd huurder die grofweg de helft van het inkomen aan huur betaalt, dan blijft er voor de rest van de uitgaven niet zo bijster veel over. Die mensen gaan niet onverantwoord met geld om, die hebben gewoon pech met het jaar dat ze geboren zijn.
Is ook een periode geweest dat stellen een koopwoning kochten op basis van 2 salarissen en de kinderbijslag meegerekend, voor een zo hoog mogelijke hypotheek. En toen kwam de crisis.quote:Op woensdag 10 april 2024 12:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Al jaren geleden tijdens het programma "Een dubbeltje op zijn kant" werd al duidelijk dat heel veel mensen met enorme salarissen soms niet uitkwamen iedere maand.
Daar heb ik dan weinig medelijden mee. Dat is echter niet heel gemiddeld.quote:Op woensdag 10 april 2024 12:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Is ook een periode geweest dat stellen een koopwoning kochten op basis van 2 salarissen en de kinderbijslag meegerekend, voor een zo hoog mogelijke hypotheek. En toen kwam de crisis.
Ik heb ook geen medelijden met mensen die vinden dat 2 auto's en 5 weken op vakantie per jaar bij de basisbehoeftes hoort.quote:Op woensdag 10 april 2024 12:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Daar heb ik dan weinig medelijden mee. Dat is echter niet heel gemiddeld.
Klinkt een beetje zuur allemaal. Ik heb juist wel de behoefte om minimaal 2x per jaar op vakantie te gaan (in de vorm van een weekendje of langere vakantie van 10 dagen of langer). Daar werk en spaar ik hard voor. Vakanties zijn voor mij ook een van de mooiste zaken in het leven. Dat jij al 10 jaar of langer niet op vakantie bent geweest moet je dan niet projecteren op wat een ander met zijn/haar geld doet.quote:Op woensdag 10 april 2024 12:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb ook geen medelijden met mensen die vinden dat 2 auto's en 5 weken op vakantie per jaar bij de basisbehoeftes hoort.
Zolang jij dat kan betalen is er ook niks aan de hand. Het wordt problematisch als het onderdeel is van een uitgavenpatroon dat niet houdbaar is, hoe hoog je inkomen ook is.quote:Op woensdag 10 april 2024 12:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Klinkt een beetje zuur allemaal. Ik heb juist wel de behoefte om minimaal 2x per jaar op vakantie te gaan (in de vorm van een weekendje of langere vakantie van 10 dagen of langer). Daar werk en spaar ik hard voor. Vakanties zijn voor mij ook een van de mooiste zaken in het leven. Dat jij al 10 jaar of langer niet op vakantie bent geweest moet je dan niet projecteren op wat een ander met zijn/haar geld doet.
Financiële volwassenheid is niet echt inkomensgebonden. Vaak is het een stukje levenservaring in combinatie met goede voorbeelden en eigen inzicht. Het is makkelijker om minder uit te geven dan meer te proberen te verdienen. Dat leert men al doende.quote:Op woensdag 10 april 2024 11:47 schreef Gia het volgende:
Moeten we die dan bij die 1 op de 3 rekenen? Mag je dan niet stellen dat ze teveel geld gewoon over de balk flikkeren?
Dat is ook zo dat het wel moet kunnen. En ja, ik moet daar ook zaken voor laten. Ben geen big spender, waardoor ik dus best lekker kan sparen voor zoiets als een vakantiequote:Op woensdag 10 april 2024 12:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zolang jij dat kan betalen is er ook niks aan de hand. Het wordt problematisch als het onderdeel is van een uitgavenpatroon dat niet houdbaar is, hoe hoog je inkomen ook is.
En 2x per jaar op vakantie gaan is niet bizar veel maar ook niet echt de norm. Begrijp me niet verkeerd, moet je geheel zelf weten
Zoals het hoortquote:Op woensdag 10 april 2024 12:50 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat is ook zo dat het wel moet kunnen. En ja, ik moet daar ook zaken voor laten. Ben geen big spender, waardoor ik dus best lekker kan sparen voor zoiets als een vakantie
Je begrijpt me verkeerd: Ik heb niks tegen mensen die op vakantie gaan. Als je dat kan betalen en je daar behoefte aan hebt, vooral doen. Maar het is geen levensbehoefte als in: Als ik niet op vakantie kan, kan ik dus niet rondkomen.quote:Op woensdag 10 april 2024 12:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Klinkt een beetje zuur allemaal. Ik heb juist wel de behoefte om minimaal 2x per jaar op vakantie te gaan (in de vorm van een weekendje of langere vakantie van 10 dagen of langer). Daar werk en spaar ik hard voor. Vakanties zijn voor mij ook een van de mooiste zaken in het leven. Dat jij al 10 jaar of langer niet op vakantie bent geweest moet je dan niet projecteren op wat een ander met zijn/haar geld doet.
Zelfs voor die regio's geldt dat, en ik kan het weten want ik kom oorspronkelijk uit Zuid-Limburg. Ik heb Funda er maar eens op nageslagen en ik vind bijvoorbeeld in Sittard en Geleen samen welgeteld één huurwoning onder de ¤1000 per maandquote:Op woensdag 10 april 2024 12:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ga je toch in -vul hier een kansloze krimpregio in met amper werkgelegenheid/anderhalf uur reistijd per dag - wonen?
Dat ook, zelfs daar zijn de prijzen door het dak gegaan.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:08 schreef J.B. het volgende:
[..]
Zelfs voor die regio's geldt dat. Ik kom oorspronkelijk uit Zuid-Limburg, ik heb Funda er maar eens op nageslagen en ik vind bijvoorbeeld in Sittard en Geleen samen welgeteld één huurwoning onder de ¤1000 per maand![]()
Het is ook niet zo dat er een einde lijkt te komen aan de prijsstijgingen. Er lijkt totaal geen herstel te zijn voor zaken zoals benzine, boodschappen, energiekosten. Dat blijft stelselmatig hoog waardoor het bijna "normaal" wordt.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:09 schreef Straatcommando. het volgende:
Volgens mij beseffen we niet in wat voor gigantische clusterfuck we terecht zijn gekomen.
Op reis gaan =/= vakantie. Vakantie is een dusdanige levensbehoefte dat iedereen het kan krijgen, soms zelfs verplicht is en zelfs mensen met een uitkering krijgen er geld voor om er invulling aan te geven.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Je begrijpt me verkeerd: Ik heb niks tegen mensen die op vakantie gaan. Als je dat kan betalen en je daar behoefte aan hebt, vooral doen. Maar het is geen levensbehoefte als in: Als ik niet op vakantie kan, kan ik dus niet rondkomen.
Dat herstel komt er ook niet, want elk bedrijf heeft zijn eigenbelang voorop staan, dus als het publiek accepteert dat een pak melk nu meer kost voor minder, en ze gaan niet naar een andere toko (kan bijna ook niet natuurlijk) dan komen ze er dus mee weg, en zij gaan er niet mee stoppen want meer centjes.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is ook niet zo dat er een einde lijkt te komen aan de prijsstijgingen. Er lijkt totaal geen herstel te zijn voor zaken zoals benzine, boodschappen, energiekosten. Dat blijft stelselmatig hoog waardoor het bijna "normaal" wordt.
quote:Op woensdag 10 april 2024 12:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Klopt. En in plaats van die zaken betaalbaarder te maken, gaan we mensen die het niet kunnen betalen compenseren met nog meer toeslagen.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is ook niet zo dat er een einde lijkt te komen aan de prijsstijgingen. Er lijkt totaal geen herstel te zijn voor zaken zoals benzine, boodschappen, energiekosten. Dat blijft stelselmatig hoog waardoor het bijna "normaal" wordt.
Ik heb het over OP vakantie. Niet over thuis in de achtertuin blijven.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:16 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
[..]
Op reis gaan =/= vakantie. Vakantie is een dusdanige levensbehoefte dat iedereen het kan krijgen, soms zelfs verplicht is en zelfs mensen met een uitkering krijgen er geld voor om er invulling aan te geven.
Oftewel, een stuk welvaart ingeleverd.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat is OP REIS gaan, een invulling van je vakantie.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb het over OP vakantie. Niet over thuis in de achtertuin blijven.
Maar dat is sowieso wat het issue is denk ik. Het uitgavenpatroon. Tot op zekere hoogte want hoe lager je inkomen hoe problematischer het wordt. Maar indien het niet het absolute minimum is, kom je denk ik al redelijk vlot in de situatie dat je 'nee' moet kunnen zeggen, ook als dat niet leuk is. Als je een 2e auto wil hebben maar dat zit er financieel niet in, dan kún je accepteren dat die 2e auto er niet in zit, maar je kunt ook het met alle geweld toch doordrijven.quote:Op woensdag 10 april 2024 12:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zolang jij dat kan betalen is er ook niks aan de hand. Het wordt problematisch als het onderdeel is van een uitgavenpatroon dat niet houdbaar is, hoe hoog je inkomen ook is.
En 2x per jaar op vakantie gaan is niet bizar veel maar ook niet echt de norm. Begrijp me niet verkeerd, moet je geheel zelf weten
Daar zijn ze altijd goed in ja. Iets wordt duurder want -insert reden-, maar zodra die reden verdwijnt corrigeren ze de prijs niet terug naar beneden.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik denk dat het gaat om "en, en....."quote:Op woensdag 10 april 2024 12:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het ligt er inderdaad aan waar je staat op de ladder. De hele ongelijkheid in de energietransitie is daar een duidelijk voorbeeld van. Salderingsregeling die blijft bestaan waarvoor mensen zonder panelen de rekening betalen.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Oftewel, een stuk welvaart ingeleverd.
En dat in een tijd waarbij de meest welvarende rijker zijn geworden..dat is echt niet uit te leggen.
Er is al weer een nieuwe in de maak begreep ik.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt. En in plaats van die zaken betaalbaarder te maken, gaan we mensen die het niet kunnen betalen compenseren met nog meer toeslagen.
Een goedkope vakantie bestaat bijna niet meer wmb. Een stedentrip voor 3-4 dagen kost je tegenwoordig snel 500-1000 euro pp.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:51 schreef quo_ het volgende:
Dus meerdere goedkope vakanties i.p.v. 3 vliegreizen naar andere continenten.
De lokale economie profiteert er toch van, dat de mensen met toeslagen niet meer uren hoeven te rekenen of zij een product wel of niet mogen aanschaffen?quote:Op woensdag 10 april 2024 13:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt. En in plaats van die zaken betaalbaarder te maken, gaan we mensen die het niet kunnen betalen compenseren met nog meer toeslagen.
Mensen met toeslagen zijn tegenwoordig, onder de streep, net zo rijk als mensen die hier net niet voor in aanmerking komen.
Het is een verkapte vorm van nivelleren van inkomen.
Nja, voor sommigen is het dus wel een levensbehoefte. Er zijn mensen waarbij reizen niet enkel een hobby is, maar gewoon een van de belangrijkste middelen is om van het leven te genieten. Ja, je hebt het technisch gezien niet nodig om te overleven, maar levensbehoeftes gaan verder dan enkel lichamelijk. Iets als eten zal een levensbehoefte zijn voor iedereen, maar daarnaast heb je ook best wat zaken die wisselen per persoon. Zolang je bereid bent om andere dingen ervoor op te geven is dat ook geen probleem. Ik ben zo'n persoon; ik voel me echt veel minder top als ik maandenlang niet ben weg geweest. Heb het echt nodig om er regelmatig tussenuit te zijn en dan laat ik andere dingen; die anderen misschien wél zouden omschrijven als levensbehoeften, maar gaan.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Je begrijpt me verkeerd: Ik heb niks tegen mensen die op vakantie gaan. Als je dat kan betalen en je daar behoefte aan hebt, vooral doen. Maar het is geen levensbehoefte als in: Als ik niet op vakantie kan, kan ik dus niet rondkomen.
Maar dit is dus het moeilijke aan 'waarom komt iemand niet rond'. Want als je het terug brengt naar primaire levensbehoeften, dan heb je vakantie niet nodig om in leven te blijven. Van de andere kant is er dan van leven geen sprake meer, maar eerder van overleven, als je puur naar primaire levensbehoeften kijkt.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:05 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Nja, voor sommigen is het dus wel een levensbehoefte. Er zijn mensen waarbij reizen niet enkel een hobby is, maar gewoon een van de belangrijkste middelen is om van het leven te genieten. Ja, je hebt het technisch gezien niet nodig om te overleven, maar levensbehoeftes gaan verder dan enkel lichamelijk. Iets als eten zal een levensbehoefte zijn voor iedereen, maar daarnaast heb je ook best wat zaken die wisselen per persoon. Zolang je bereid bent om andere dingen ervoor op te geven is dat ook geen probleem. Ik ben zo'n persoon; ik voel me echt veel minder top als ik maandenlang niet ben weg geweest. Heb het echt nodig om er regelmatig tussenuit te zijn en dan laat ik andere dingen; die anderen misschien wél zouden omschrijven als levensbehoeften, maar gaan.
Genieten = niet levensbehoefte.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:05 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Nja, voor sommigen is het dus wel een levensbehoefte. Er zijn mensen waarbij reizen niet enkel een hobby is, maar gewoon een van de belangrijkste middelen is om van het leven te genieten. Ja, je hebt het technisch gezien niet nodig om te overleven, maar levensbehoeftes gaan verder dan enkel lichamelijk. Iets als eten zal een levensbehoefte zijn voor iedereen, maar daarnaast heb je ook best wat zaken die wisselen per persoon. Zolang je bereid bent om andere dingen ervoor op te geven is dat ook geen probleem. Ik ben zo'n persoon; ik voel me echt veel minder top als ik maandenlang niet ben weg geweest. Heb het echt nodig om er regelmatig tussenuit te zijn en dan laat ik andere dingen; die anderen misschien wél zouden omschrijven als levensbehoeften, maar gaan.
Genieten misschien niet persé, alhoewel het maar net is hoe je het verwoord. Ik denk dat ontspanning wel een levensbehoefte is. Probeer maar eens een jaar door te komen zonder enkele ontspanning. Dan brandt je zo op.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Genieten = niet levensbehoefte.
Zou ook wel drie keer per jaar voor meerdere weken intercontonentaal op vakantie willen maar dat zit er gewoon niet in.
Als je het nodig hebt om je psychisch lekker te blijven voelen is het in mijn ogen gewoon een levensbehoefte; dat gaat veel verder dan genieten. Ik geniet er ook van om naar een goede film in de bios te gaan, maar ik word na een paar maanden niet opeens depressief als dat even een periode niet kan. Als ik een tijd niet kan reizen merk ik wel echt dat ik in een dip terecht kom, hoe goed m'n leven wel niet is.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Genieten = niet levensbehoefte.
Zou ook wel drie keer per jaar voor meerdere weken intercontonentaal op vakantie willen maar dat zit er gewoon niet in.
Ja, dat is wat ik bedoel; er zijn echt wel een paar zaken waar iedereen het over eens zal zijn (voedsel, onderdak om maar wat te noemen), maar zat dingen die per persoon zullen verschillen.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dit is dus het moeilijke aan 'waarom komt iemand niet rond'. Want als je het terug brengt naar primaire levensbehoeften, dan heb je vakantie niet nodig om in leven te blijven. Van de andere kant is er dan van leven geen sprake meer, maar eerder van overleven, als je puur naar primaire levensbehoeften kijkt.
Maar de vraag wordt dan, wat reken je wél nog mee, en wat reken je niet meer mee, met andere woorden, wat zouden mensen dan eventueel moeten laten om wél rond te komen. Dat is niet een vraag die eenvoudig te beantwoorden is.
Nouja je kan ook heel goedkoop genieten door te gaan fietsen over de hei of boeken te lezen uit de bibliotheek ofzo.quote:
Nee aangezien salarissen en uitkeringen ook zijn verhoogd en alles met elkaar samenhangt gaan bepaalde prijsstijgingen niet meer naar beneden.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Is alsnog geen levensbehoefte.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:16 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
[..]
Op reis gaan =/= vakantie. Vakantie is een dusdanige levensbehoefte dat iedereen het kan krijgen, soms zelfs verplicht is en zelfs mensen met een uitkering krijgen er geld voor om er invulling aan te geven.
Ik reis ook minimaal 2x per jaar, maar daarom is reizen nog geen levensbehoefte.quote:Op woensdag 10 april 2024 12:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Geloof best dat mensen vastzitten in hun woon- en werksituatie omdat ze niet echt een stap kunnen maken qua carrière > niet kunnen sparen om te verhuizen. Als je dan al tegen woekerprijzen huurt en een gezin moet onderhouden waarbij wellicht een partner minimaal kan werken door ziekte of uitval.. tjaquote:Op woensdag 10 april 2024 14:34 schreef bianconeri het volgende:
In Nederland, met al onze sociale voorzieningen.
Dat ligt aan waar je woont. Hier in het zuiden zeggen we 'op vakantie gaan', als we naar een bestemming in binnen- of buitenland gaan. Uiteraard heeft iedereen recht (zelfs de plicht) om vakantiedagen op te nemen. Wat je ermee doet moet je zelf weten, afhankelijk van je budget en wensen. Maar OP vakantie kunnen gaan is geen basisbehoefte.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:20 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
[..]
Dat is OP REIS gaan, een invulling van je vakantie.
Alleen de extra stijging van 1,5% is geblokkeerd. De stijging van 3% per 1 juli gaat gewoon door.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:52 schreef Elan het volgende:
[..]
Het ligt er inderdaad aan waar je staat op de ladder. De hele ongelijkheid in de energietransitie is daar een duidelijk voorbeeld van. Salderingsregeling die blijft bestaan waarvoor mensen zonder panelen de rekening betalen.
Zelfde met de enorme sommen geld die mensen aan overwaarde uit hun woning halen waardoor huizenprijzen kunstmatig worden opgedreven terwijl de starter het nakijken heeft. Stijging van het minimumloon die geblokkeerd is gisteren, terwijl mensen in het hogere segment kunnen vragen wat ze willen.
Dat er een kloof is tussen rijk en arm is van alle tijden maar onder de huidige welvaart zou die wel wat minder groot mogen zijn. Helaas ligt de prioriteit daar verder niet maar is het graaien wat er te graaien valt.
Toch doen we het met z'n allen massaal, gemiddeld meer dan 2x per jaar en gaan er in de zomer zo'n 11 miljoen Nederlanders op vakantie. Kúnnen we het ook allemaal massaal? Dat is de vraag.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:59 schreef Gia het volgende:
Maar OP vakantie kunnen gaan is geen basisbehoefte.
Ah, kijk... Daar gaat het dus mis.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat ligt aan waar je woont. Hier in het zuiden zeggen we 'op vakantie gaan', als we naar een bestemming in binnen- of buitenland gaan.
Daar is ook niks mis mee, tenzij je door dat op vakantie gaan financieel in de knel komt.quote:Op woensdag 10 april 2024 15:02 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Toch doen we het met z'n allen massaal, gemiddeld meer dan 2x per jaar en gaan er in de zomer zo'n 11 miljoen Nederlanders op vakantie. Kúnnen we het ook allemaal massaal? Dat is de vraag.
Ik zeg niet dat reizen niet een verrijking is voor je leven maar het is simpelweg geen basisbehoefte om te overleven. Zoals voedsel en onderdak dat wel is.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:19 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Als je het nodig hebt om je psychisch lekker te blijven voelen is het in mijn ogen gewoon een levensbehoefte; dat gaat veel verder dan genieten. Ik geniet er ook van om naar een goede film in de bios te gaan, maar ik word na een paar maanden niet opeens depressief als dat even een periode niet kan. Als ik een tijd niet kan reizen merk ik wel echt dat ik in een dip terecht kom, hoe goed m'n leven wel niet is.
Hoeft ook niet altijd naar de andere kant van de wereld te zijn; een weekendje naar Zeeland geeft in mindere mate ook al hetzelfde effect.
[..]
Ja, dat is wat ik bedoel; er zijn echt wel een paar zaken waar iedereen het over eens zal zijn (voedsel, onderdak om maar wat te noemen), maar zat dingen die per persoon zullen verschillen.
Soms ook gewoon de tering naar de nering zetten inderdaad. En niet op vakantie kunnen is geen ramp als je een beetje creatief bent in lokaal oplossingen verzinnen.quote:Op woensdag 10 april 2024 15:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daar is ook niks mis mee, tenzij je door dat op vakantie gaan financieel in de knel komt.
De vraag is wanneer je kunt stellen dat je bijna niet rond kunt komen. Kun je dat beweren als je een auto voor de deur hebt staan en 2x per jaar op vakantie gaat? Ik vind van niet. Kun je dat beweren als je voor 300 euro per maand rookt (en dan zit er nog niet eens wiet in, schijnt voor sommigen ook een eerste levensbehoefte te zijn). Ik vind van niet.quote:Op woensdag 10 april 2024 15:02 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Toch doen we het met z'n allen massaal, gemiddeld meer dan 2x per jaar en gaan er in de zomer zo'n 11 miljoen Nederlanders op vakantie. Kúnnen we het ook allemaal massaal? Dat is de vraag.
Dat tering naar de nering zetten is het wel ja. Daar zit natuurlijk een grens aan. Maar vaak wordt iets wat gewoon gewenning is of 'heel graag' gedaan wordt geschaard onder 'eerste levensbehoefte', maar als het er écht op aankomt, dan zijn dat dingen die je kunt schrappen. Dat je dat niet leuk vindt, dat snap ik, maar het kan wel degelijk.quote:Op woensdag 10 april 2024 15:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Soms ook gewoon de tering naar de nering zetten inderdaad. En niet op vakantie kunnen is geen ramp als je een beetje creatief bent in lokaal oplossingen verzinnen.
Wij konden als kind een keer niet op vakantie door een verbouwing, terwijl we altijd naar Spanje gingen of Frankrijk. Mijn ouders kochten een abonnement voor het lokale openlucht zwembad á 50 gulden en we hadden alsnog de zomer van ons leven. Sowieso zijn vakanties en helemaal met kleine kinderen vaak enorm overrated en stressvol. Het is meer een statusding dan dat mensen er nou enorm veel plezier uit halen. Velen komen uitgeputter thuis dan toen ze vertrokken.
Maar is overleven hetzelfde als leven? Ja, als je een jaar niet op vakantie gaat overleef je dat wel, maar heb je het gevoel dat je echt hebt geleefd? Dat zal voor iedereen anders zijn. Ik vind psychisch lekker in je vel zitten ook een onderdeel van leven, en misschien zelfs overleven. Beter voor je gezondheid, minder stress, etc. Hierin denken we gewoon anders denk ik.quote:Op woensdag 10 april 2024 15:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat reizen niet een verrijking is voor je leven maar het is simpelweg geen basisbehoefte om te overleven. Zoals voedsel en onderdak dat wel is.
Wij hechten bijvoorbeeld veel waarde aan uit eten gaan samen, doen we dat een maand niet missen we het echt Maar je kan net zo goed thuis wat opwarmen. Om te overleven bedoel ik dan.
Je kan in plaats van naar Zeeland te gaan en een accommodatie te boeken ook een stuk gaan fietsen in de buurt. Als je reizen echt nodig claimt te hebben om je gelukkig te voelen is dat wellicht een vorm van vluchtgedrag voor wat dan ook. Maar veel waarschijnlijker gewoon een luxe waaraan je gewend bent geraakt omdat daar altijd ruimte voor is/was. Zelfde wat wij hebben met uit eten gaan. Maar dat maakt het niet ineens een basisbehoefte. Op geen enkele manier.
Je gaat niet ineens lekkerder in je vel zitten door wel of niet op vakantie te gaan. Jij hebt gevoelsmatig dat zo geïmplementeerd in je leven/relatie vermoed ik dus dat het voor jou die rol invult kan kloppen. Maar dat maakt het geen abstract gegeven dat mensen dat nodig hebben om 'te leven' wat dat ook moge betekenen. .quote:Op woensdag 10 april 2024 15:23 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Maar is overleven hetzelfde als leven? Ja, als je een jaar niet op vakantie gaat overleef je dat wel, maar heb je het gevoel dat je echt hebt geleefd? Dat zal voor iedereen anders zijn. Ik vind psychisch lekker in je vel zitten ook een onderdeel van leven, en misschien zelfs overleven. Beter voor je gezondheid, minder stress, etc. Hierin denken we gewoon anders denk ik.
Hoop aannames. Verder ook niet echt mee eens, maar ik wil ook niet in rondjes blijven pratenquote:Op woensdag 10 april 2024 15:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Je gaat niet ineens lekkerder in je vel zitten door wel of niet op vakantie te gaan. Jij hebt gevoelsmatig dat zo geïmplementeerd in je leven/relatie vermoed ik dus dat het voor jou die rol invult kan kloppen. Maar dat maakt het geen abstract gegeven dat mensen dat nodig hebben om 'te leven' wat dat ook moge betekenen. .
Mijn ex en ik hebben een rondreis door Zuid Amerika gemaakt op het dieptepunt van onze relatie, ik heb nog nooit zo'n klotetijd gehad. Toen ik thuis kwam was de relatie snel voorbij en heb ik een geweldige tijd gehad bij buren en vrienden, lekker in de tuin ouwehoeren tot de late uurtjes, koude kletsers drinken en solo wandelingen maken door het lokale natuurgebied. Je hoeft niet ver op reis voor duizenden euro's om mooie ervaringen op te doen. Sterker nog ik geloof oprecht dat veel mensen het louter voor de bühne doen en/of als vlucht voor hun stiemen verder miserabele leven.
Wat is de aanname dan? Je doet het reizen heel erg voorkomen als een soort FOMO of iets dat er nu eenmaal bij hoort en waar je je aan vast hebt geklampt als zijnde iets wat met enige regelmaat moet gebeuren omdat je je anders ongelukkig gaat voelen.quote:Op woensdag 10 april 2024 15:38 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Hoop aannames. Verder ook niet echt mee eens, maar ik wil ook niet in rondjes blijven pratenSowieso wel kut voor je dat je zo'n vervelende tijd hebt gehad tijdens die reis; fijn dat het thuis snel beter ging
Ik ken echt niemand die voor 300 euro elke maand rookt. Die stereotypes van je zijn bijzonder maar dit slaat wel allesquote:Op woensdag 10 april 2024 15:14 schreef Gia het volgende:
[..]
De vraag is wanneer je kunt stellen dat je bijna niet rond kunt komen. Kun je dat beweren als je een auto voor de deur hebt staan en 2x per jaar op vakantie gaat? Ik vind van niet. Kun je dat beweren als je voor 300 euro per maand rookt (en dan zit er nog niet eens wiet in, schijnt voor sommigen ook een eerste levensbehoefte te zijn). Ik vind van niet.
Als je in een sociale huurwoning woont, niet rookt, niet drinkt, geen auto hebt, oplet met kleding en schoenen kopen en niet buiten Nederland of (binnen Nederland) langer dan een week op vakantie gaat en je hebt dan geen geld om je kinderen van ontbijt te voorzien, dan mag je klagen. Dan kun je niet rondkomen.
Maar woon je in een veel te dure koopwoning, 2 auto's voor de deur, 5 weken per jaar in het buitenland op vakantie, geniet je van een goede bordeaux bij je thuisbezorgd maaltijd, en heb je moeite de energierekening te betalen, dan doe je echt iets verkeerd.
Om kunnen gaan met geld heeft ook vaak met opleiding te maken is gebleken. Het grappige is dus dat met name laag opgeleide mensen die aan de onderkant van de inkomens bungelen, vaker roken en uitgaven doen die ze zich dus (soms of vaak) helemaal niet kunnen veroorloven.quote:Op woensdag 10 april 2024 15:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je in een sociale huurwoning woont, niet rookt, niet drinkt, geen auto hebt, oplet met kleding en schoenen kopen en niet buiten Nederland of (binnen Nederland) langer dan een week op vakantie gaat en je hebt dan geen geld om je kinderen van ontbijt te voorzien, dan mag je klagen. Dan kun je niet rondkomen.
quote:Op woensdag 10 april 2024 15:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat is de aanname dan? Je doet het reizen heel erg voorkomen als een soort FOMO of iets dat er nu eenmaal bij hoort en waar je je aan vast hebt geklampt als zijnde iets wat met enige regelmaat moet gebeuren omdat je je anders ongelukkig gaat voelen.
Vraag me af of dat echt het geval is of dat je als de middelen er niet zouden zijn je simpelweg toch gewoon middels een andere manier ook die geluksmomentjes zou gaan creëren.
quote:Je gaat niet ineens lekkerder in je vel zitten door wel of niet op vakantie te gaan. Jij hebt gevoelsmatig dat zo geïmplementeerd in je leven/relatie vermoed ik dus dat het voor jou die rol invult kan kloppen.
Vind ik vrij forse aannames.quote:Sterker nog ik geloof oprecht dat veel mensen het louter voor de bühne doen en/of als vlucht voor hun stiemen verder miserabele leven.
Dat zegt met name iets over jou als persoon natuurlijk. Daarmee moet je reizen niet afdoen als iets wat voor een ander wel heel verrijkend kan werken.quote:Op woensdag 10 april 2024 15:47 schreef Elan het volgende:
Zelf ook de hele wereld zo'n beetje afgereisd maar achteraf vond ik veel trips toch niet zo heel speciaal of een enorme culturele verrijking.
Volgens mij begon ik met te zeggen dat het vooral de invulling is die je er zelf aan geeft. En een basis levensbehoefte is het sowieso niet.quote:Op woensdag 10 april 2024 15:55 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
[..]
[..]
Vind ik vrij forse aannames.
Komt heel erg over als: ''voor mij werkt het niet zo, dus dan kan dat voor anderen ook niet het geval zijn''.
Prima dat jij er weinig mee hebt natuurlijk, maar iedereen is anders. Hier houd ik het echt bij, anders blijven we in rondjes praten en ik sluit een discussie liever op een positieve note af![]()
Wat een onzin. Het is je reinste bullshit dat dure trips nodig zijn om je gelukkig of compleet te voelen in het leven. Nog niet eens zo heel lang geleden gingen mensen überhaupt niet buiten de landsgrenzen op vakantie of gewoon helemaal niet. Waren die allemaal doodongelukkig denk je?quote:Op woensdag 10 april 2024 15:57 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat zegt met name iets over jou als persoon natuurlijk. Daarmee moet je reizen niet afdoen als iets wat voor een ander wel heel verrijkend kan werken.
Dat is het niet,het is een luxe, ik kan ook ontspannen door gewoon even buitenshuis wat te doen wat weinig of geen geld kost, een vakantie is heerlijk maar geen primaire levensbehoeftequote:
Er zijn sowieso maar weinig echte levensbehoeften natuurlijk. Hele volksstammen leven in een huisje van golfplaten en doen het met een kopje rijst en wat groente.quote:Op woensdag 10 april 2024 16:02 schreef Elan het volgende:
[..]
Volgens mij begon ik met te zeggen dat het vooral de invulling is die je er zelf aan geeft. En een basis levensbehoefte is het sowieso niet.
De enige échte levensbehoeften, letterlijk, zijn water, voedsel en onderdak/beschutting.quote:Op woensdag 10 april 2024 16:10 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Er zijn sowieso maar weinig echte levensbehoeften natuurlijk. Hele volksstammen leven in een huisje van golfplaten en doen het met een kopje rijst en wat groente.
Ja en qua psychologische basisbehoeften zijn er wel een paar, maar dan moet je denken aan zaken als verbondenheid, competentie en autonomie. Vakanties en luxeproducten spelen daarin totaal geen rol.quote:Op woensdag 10 april 2024 16:10 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Er zijn sowieso maar weinig echte levensbehoeften natuurlijk. Hele volksstammen leven in een huisje van golfplaten en doen het met een kopje rijst en wat groente.
Elke generatie zegt over de nieuwe generatie dat ze niets gewend zijn, verwend worden en het grappige is dat de oudere generatie de nieuwere opvoed. Een generatie boven jou vind jou ook luier, verwender en vooral 'anders' in het leven staan.quote:Op woensdag 10 april 2024 16:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat een onzin. Het is je reinste bullshit dat dure trips nodig zijn om je gelukkig of compleet te voelen in het leven. Nog niet eens zo heel lang geleden gingen mensen überhaupt niet buiten de landsgrenzen op vakantie of gewoon helemaal niet. Waren die allemaal doodongelukkig denk je?![]()
Probleem is Millenials en helemaal Generatie Z zijn gewoon tot op het bot verwend en allerlei luxezaken als de standaardnorm gaan beschouwen. En nee ik ben geen boomer maar zelf millenial. Wij zijn qua materialisme echt verpest vroeger. Social media is de kanker de het gezwel nog verder doet groeien.
Blijkbaar werkte het voor jou niet zo. Voor mij en vele anderen wel. Doe lekker met je geld wat jij wil, dan doe ik dat ook.quote:Op woensdag 10 april 2024 16:09 schreef Elan het volgende:
Het is je reinste bullshit dat dure trips nodig zijn om je gelukkig of compleet te voelen in het leven.
Daar ging het in de kern helemaal het niet over. Wij hebben het geld om die dingen te doen dus zitten sowieso in een relatieve luxepositie. De vraag is meer of ze ook nodig zijn om gelukkig te zijn als mens. Of zelfs een basisrecht.quote:Op woensdag 10 april 2024 16:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Blijkbaar werkte het voor jou niet zo. Voor mij en vele anderen wel. Doe lekker met je geld wat jij wil, dan doe ik dat ook.
Zo'n 20% van de Nederlanders gaat niet/nooit op vakantie. Dat zijn ongeveer 3,5 miljoen Nederlanders.quote:Op woensdag 10 april 2024 16:33 schreef Elan het volgende:
Of het dus unfair is dat iemand vanuit financieel oogpunt niet op vakantie kan.
Dit is een goed ideequote:Op woensdag 10 april 2024 16:18 schreef Vis1980 het volgende:
Hmmm, daar moeten we wat aan doen, laten we met z'n allen rechts stemmen!
Over een paar jaar nóg meer mensen in de problemen, maar minder immigratie!quote:
Alleen de mensen met onbeperkt vervoer kunnen eten en drinken hier ophalen en naar Afrika brengen.quote:Op woensdag 10 april 2024 16:59 schreef damsco het volgende:
Weet je waar ze pas arm zijn, in Afrika. Daar wonen ze in die van plaggenhutten van stront en stro, hebben ze constant zwermen vol vliegen in hun hut zitten en moten ze blij zijn als ze aan het einde van een dag hard werken een kopje rijst te eten hebben die ze dan klaarmaken op een provisorisch vuurtje.
Maar nee, de volgevreten Nederlander is pas echt arm. In hun sociale huurkeet vol met lege blikken pils en resten shag op de vloer, terwijl ze te lamlendig zijn om de remsporen in de pot weg te schrobben.
Daar zijn de huizen veel goedkoper en betalen ze minder belasting. Als we dan toch gaan vergelijken. Hier moet je verplicht een woonadres hebben.quote:Op woensdag 10 april 2024 16:59 schreef damsco het volgende:
Weet je waar ze pas arm zijn, in Afrika. Daar wonen ze in die van plaggenhutten van stront en stro, hebben ze constant zwermen vol vliegen in hun hut zitten en moten ze blij zijn als ze aan het einde van een dag hard werken een kopje rijst te eten hebben die ze dan klaarmaken op een provisorisch vuurtje.
Maar nee, de volgevreten Nederlander is pas echt arm. In hun sociale huurkeet vol met lege blikken pils en resten shag op de vloer, terwijl ze te lamlendig zijn om de remsporen in de pot weg te schrobben.
Maar die Afrikanen hebben sterke armen en benen en kunnen het derhalve best zelf op komen halen.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:12 schreef torentje het volgende:
[..]
Alleen de mensen met onbeperkt vervoer kunnen eten en drinken hier ophalen en naar Afrika brengen.
Dan geven we onze jeugd gratis judolessen zodat de jeugd weet hoe men de kracht van die Afrikanen tegen hun moet gebruiken.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:17 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Maar die Afrikanen hebben sterke armen en benen en kunnen het derhalve best zelf op komen halen.
800.000 heb ik ergens gelezen, dus dat valt inderdaad relatief wel mee.quote:Op woensdag 10 april 2024 16:41 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zo'n 20% van de Nederlanders gaat niet/nooit op vakantie. Dat zijn ongeveer 3,5 miljoen Nederlanders.
Daar zitten al bijna een miljoen mensen van 80+ bij, waarbij het gros (durf ik wel te stellen) bij die 20% hoort. Verder zul je een aanzienlijk deel hebben dat uit niet-financiële argumenten niet op vakantie gaat. Ik denk dus dat ongeveer 10-15% van Nederland vanwege financiële redenen niet op vakantie kan. Die aantallen zijn alsnog fors, maar ook een behoorlijke minderheid tov gezinnen die het wel kunnen.
https://nos.nl/artikel/24(...)oor-de-hoge-inflatie
Laten we vooral het bestaan goede doelen aangrijpen om te bewijzen dat het allemaal wel mee valt.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:44 schreef Elan het volgende:
Voor echt arme mensen is vaak nog wel wat geregeld dat ze toch weg kunnen via stichtingen en zo.
Touchéquote:Op woensdag 10 april 2024 18:51 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Laten we vooral het bestaan goede doelen aangrijpen om te bewijzen dat het allemaal wel mee valt.
Dat is ook een en beetje wat bedoeld wordt met het “sociaal contract”: in ruil voor 2/3 van je leven tot wanneer de overheid zegt dat je mag stoppen (pensioen) geeft de overheid je de mogelijkheid een postzegel om op te wonen, diertje, partner, een keer per jaar met de sleurhut weg en verder niet al te veel (echte) zorgen. Dat lijkt wel voor een deel van de bevolking steeds verder uitgehold te worden.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dit is dus het moeilijke aan 'waarom komt iemand niet rond'. Want als je het terug brengt naar primaire levensbehoeften, dan heb je vakantie niet nodig om in leven te blijven. Van de andere kant is er dan van leven geen sprake meer, maar eerder van overleven, als je puur naar primaire levensbehoeften kijkt.
Maar de vraag wordt dan, wat reken je wél nog mee, en wat reken je niet meer mee, met andere woorden, wat zouden mensen dan eventueel moeten laten om wél rond te komen. Dat is niet een vraag die eenvoudig te beantwoorden is.
Neuh maar ik ben meer team lage middeninkomens die zijn namelijk al jaren de pineut. Hard werken en teveel verdienen voor allerlei toeslagen maar vervolgens wel in de knel raken omdat de prijzen de pan uit rijzen.quote:Op woensdag 10 april 2024 18:51 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Laten we vooral het bestaan goede doelen aangrijpen om te bewijzen dat het allemaal wel mee valt.
Dit zijn de twee uitersten. Waar in dat brede midden is het omslagpunt dan waar je volgens jou wel mag klagen en wanneer niet?quote:Op woensdag 10 april 2024 15:14 schreef Gia het volgende:
[..]
De vraag is wanneer je kunt stellen dat je bijna niet rond kunt komen. Kun je dat beweren als je een auto voor de deur hebt staan en 2x per jaar op vakantie gaat? Ik vind van niet. Kun je dat beweren als je voor 300 euro per maand rookt (en dan zit er nog niet eens wiet in, schijnt voor sommigen ook een eerste levensbehoefte te zijn). Ik vind van niet.
Maar woon je in een veel te dure koopwoning, 2 auto's voor de deur, 5 weken per jaar in het buitenland op vakantie, geniet je van een goede bordeaux bij je thuisbezorgd maaltijd, en heb je moeite de energierekening te betalen, dan doe je echt iets verkeerd.
Dus omdat een ander vind dat het de spuigaten uit loopt en zelf inspringt vind jij het een goed idee om nog maar meer te korten omdat jij anders op vakantie een biertje minder kan drinken op een terras?quote:
Armoede maakt dom. Ja echt. Financiële stress zorgt voor "foute" keuzes in retrospectief omdat de goede / juiste opties niet beschikbaar waren. Het is inderdaad makkelijk oordelen over "les autres" die wat minder opties hebben. Dom en kortzichtig. Het is de Amerikaanse denkwijze dat alles haalbaar en maakbaar is als je maar wilt.quote:Op dinsdag 9 april 2024 20:05 schreef Momo het volgende:
[..]
Nee, jij zegt idd dat je geen idee hebt of die mensen verkeerde keuzes maken. Maar met dit soort voorbeelden is ook maar de vraag of andere mensen wel hun oordeel kunnen geven of mensen verkeerde keuzes maken. Wat is verkeerde keuzes maken?
Daarentegen merkt ook een steeds grotere groep daar meer en meer van.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:57 schreef StateOfMind het volgende:
Je hoort continue dat het goed gaat met de economie, en dat Nederland rijker is dan ooit, maar tegelijkertijd merkt een steeds grotere groep steeds minder en minder van.
Slechte zaak.
Hier kan ik mij in vinden, er is veel aandacht geweest voor de mensen die het minst te besteden hebben door bijvoorbeeld een energietoeslag toen die prijzen omhoog gingen. Mensen tot 120% het sociale minimum kregen die toeslag. De mensen die er net boven zitten krijgen niks. Ook voor andere zaken als huur en zorg toeslagen, toegang tot sociale huur met huurprijzen onder de 800 euro. Als je daar net boven zit heb je pech. En dat zijn veel mensen in Nederland want dan ga je langzaam richting modaal inkomen.quote:Op woensdag 10 april 2024 19:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Neuh maar ik ben meer team lage middeninkomens die zijn namelijk al jaren de pineut. Hard werken en teveel verdienen voor allerlei toeslagen maar vervolgens wel in de knel raken omdat de prijzen de pan uit rijzen.
Die hoeven nergens op steun te rekenen.
Zit je nou gewoon een beetje mensen te bespioneren joh?quote:Op woensdag 10 april 2024 19:39 schreef dudewhereismycar het volgende:
Ik woon tegen een kansarmewijk aan, of hoe je die tokkiewijk ook mag niemen. Ze zijn allemaal arm.. klagen steen en been als ik het wijkkrantje lees..
Maar er vallen me ook zaken op: alle koters rijden op Fatbikes.. terwaarde van minimaal 1500 euro. De nimfo's hebben allemaal de duurste van de duurste iphones. Hebben tevens allemaal gkekke heuptasjes en "merkkleding"... ohja en roken en drinken zich ook kapot.
Maar goed dat ze geen geld hebben.. toch?
Reizen is heerlijk maar geen primaire levensbehoefte, klopt. Maar reizen =/= vakantie. Lezen, gap. Vakantie = vrije tijd = primaire levensbehoefte, anders ga je vroeg of laat onderuit.quote:Op woensdag 10 april 2024 16:09 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat is het niet,het is een luxe, ik kan ook ontspannen door gewoon even buitenshuis wat te doen wat weinig of geen geld kost, een vakantie is heerlijk maar geen primaire levensbehoefte
Als je moet bezuinigen zijn dit de eerste dingen die je afstreept
Klopt wel, alleen voor mij hoeft dat niet naar een ander land te zijn, even op een andere plek zijn waar ik niet woon is voor mij al een reis en stemt me tevredenquote:Op woensdag 10 april 2024 22:19 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
[..]
Reizen is heerlijk maar geen primaire levensbehoefte, klopt. Maar reizen =/= vakantie. Lezen, gap. Vakantie = vrije tijd = primaire levensbehoefte, anders ga je vroeg of laat onderuit.
Dat er iets mis zit is juist, maar je geeft geen enkel argument waarom het in de meeste gevallen niet bij de mensen zelf mis zou zijn.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:29 schreef Tomatenboer het volgende:
Krijgen natuurlijk weer een heel topic vol gejank over “eigen verantwoordelijkheid” en het niet goed prioriteiten kunnen stellen enzovoort.
Maar als 33% moeite heeft met rondkomen zit er iets structureels mis.
Het is te makkelijk altijd alles maar af te schuiven op de eigen schuld van mensen.
Gaat niet om mij debieltjequote:Op woensdag 10 april 2024 19:24 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dus omdat een ander vind dat het de spuigaten uit loopt en zelf inspringt vind jij het een goed idee om nog maar meer te korten omdat jij anders op vakantie een biertje minder kan drinken op een terras?
Oh wat ben je genaait man.
300 euro per maand is minder dan een pakje per dag. Dat is helaas geen echt uitzonderlijke situatie onder rokers.quote:Op woensdag 10 april 2024 15:51 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik ken echt niemand die voor 300 euro elke maand rookt. Die stereotypes van je zijn bijzonder maar dit slaat wel alles
Toevallig van de week nog met een vriendin gezeten, werkt 24 uur wil naar 32 maar gaat er 150 euro per maand op achteruit omdat ze haar toeslagen kwijtraakt. De heffingskorting moet omhoog zodat werken meer loont.quote:Op woensdag 10 april 2024 19:35 schreef Momo het volgende:
[..]
Hier kan ik mij in vinden, er is veel aandacht geweest voor de mensen die het minst te besteden hebben door bijvoorbeeld een energietoeslag toen die prijzen omhoog gingen. Mensen tot 120% het sociale minimum kregen die toeslag. De mensen die er net boven zitten krijgen niks. Ook voor andere zaken als huur en zorg toeslagen, toegang tot sociale huur met huurprijzen onder de 800 euro. Als je daar net boven zit heb je pech. En dat zijn veel mensen in Nederland want dan ga je langzaam richting modaal inkomen.
Toen ik nog rookte, tot bijna 10 jaar geleden, kwam ik toch wel op 15 tot 18 sigaretten per dag. Net geen pakje p.d.quote:Op woensdag 10 april 2024 15:51 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik ken echt niemand die voor 300 euro elke maand rookt. Die stereotypes van je zijn bijzonder maar dit slaat wel alles
Of je bent blij dat je eindelijk geen overheidsgelden meer nodig hebt om rond te komen.quote:Op woensdag 10 april 2024 23:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Toevallig van de week nog met een vriendin gezeten, werkt 24 uur wil naar 32 maar gaat er 150 euro per maand op achteruit omdat ze haar toeslagen kwijtraakt. De heffingskorting moet omhoog zodat werken meer loont.
Dat soort principes boeit niemand in de praktijk, laten we eerlijk zijn. Je hebt ook genoeg stellen die beide werken waarvan een meer gaat verdienen en de ander minder werken om de belastingdruk te verlagen. Onderaan de streep kijk je naar wat financieel en praktisch het beste is voor jouw situatie. Meer uren draaien tegen minder inkomen dan ben je niet goed snik.quote:Op donderdag 11 april 2024 00:32 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Of je bent blij dat je eindelijk geen overheidsgelden meer nodig hebt om rond te komen.
Iig 1 x per jaar op vakantie is wel het streven.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:19 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
[..]
Reizen is heerlijk maar geen primaire levensbehoefte, klopt. Maar reizen =/= vakantie. Lezen, gap. Vakantie = vrije tijd = primaire levensbehoefte, anders ga je vroeg of laat onderuit.
Ja als je in de fabriek staat, ik ben blij als ik met mijn baan af en toe wat meer kan werken. Moet er niet aan denken om 4 dagen thuis te zitten.quote:Op donderdag 11 april 2024 00:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat soort principes boeit niemand in de praktijk, laten we eerlijk zijn. Je hebt ook genoeg stellen die beide werken waarvan een meer gaat verdienen en de ander minder werken om de belastingdruk te verlagen. Onderaan de streep kijk je naar wat financieel en praktisch het beste is voor jouw situatie. Meer uren draaien tegen minder inkomen dan ben je niet goed snik.
Nee, de toeslagen moeten omlaag, cq aangepast naar rato bij deeltijd werk.quote:Op woensdag 10 april 2024 23:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Toevallig van de week nog met een vriendin gezeten, werkt 24 uur wil naar 32 maar gaat er 150 euro per maand op achteruit omdat ze haar toeslagen kwijtraakt. De heffingskorting moet omhoog zodat werken meer loont.
Of beloon mensen die fulltime werken (vanaf 36 uur) extra.quote:Op donderdag 11 april 2024 07:31 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, de toeslagen moeten omlaag, cq aangepast naar rato bij deeltijd werk.
Dat is ook een optie. Een extra heffingskorting waar je bijvoorbeeld 25% van krijgt als je minstens 30u per week werkt en die je volledig krijgt bij 36u of meer per week.quote:Op donderdag 11 april 2024 08:27 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Of beloon mensen die fulltime werken (vanaf 36 uur) extra.
Een pakje sigaretten kost gemiddeld 11 euro. En er zijn genoeg mensen die een pakje per dag roken.quote:Op woensdag 10 april 2024 15:51 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Altijd fijn dit soort misplaatste arrogantie. Geeft ook precies aan wat er mis is Nederland.quote:Op donderdag 11 april 2024 04:38 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja als je in de fabriek staat, ik ben blij als ik met mijn baan af en toe wat meer kan werken. Moet er niet aan denken om 4 dagen thuis te zitten.
Ben dan helemaal niet bezig of ik meer of minder ga verdienen.
Uitstekend plan.Lekker mensen klem zetten die toch al relatief weinig verdienenquote:Op donderdag 11 april 2024 07:31 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, de toeslagen moeten omlaag, cq aangepast naar rato bij deeltijd werk.
Ja ben het eens dat de hardste werkers in de zorg meer betaald moeten krijgen. Al is het grote probleem daar vooral de werkdruk en niet zo zeer het salaris.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Altijd fijn dit soort misplaatste arrogantie. Geeft ook precies aan wat er mis is Nederland.
Dit was iemand die in de zorg werkt. Je weet wel waar ze weinig betalen en waar je nog wel fysiek moet aanpoten .
Maar is toch prima, ga je straks lekker zelf je ouders verzorgen als ze hulpbehoevend worden.
Hoeveel procent van je loon gaat richting huur/hypotheek (of je vaste lasten)?quote:Op donderdag 11 april 2024 12:12 schreef Chandler het volgende:
Check, werk 40 uur en net genoeg om al m'n vaste lasten te betalen plus af en toe iets extra's... maar helaas niet genoeg om te sparen... maar je hoort mij niet zeuren hoor. Ik leef en geniet! Maar zou toch wel erg fijn zijn als ik ook iets kon sparen..
Natuurlijk niet, want dan kunnen die iedere dag betaalde workouts doen, terwijl de deskundigen hun geld moeten zien te verdienen met schrijven en spreken en dus geen tijd hebben om workouts te doen.quote:Op donderdag 11 april 2024 08:35 schreef RamboDirk het volgende:
Het is belachelijk dat Nederlanders uberhaupt nog moeten werken in tijden dat we 50k arbeidskrachten binnen halen van buiten, per jaar. Laat die lekker het werk voor ons doen.
Ik vind dat je het minstens gelijk moet trekken.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:50 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja ben het eens dat de hardste werkers in de zorg meer betaald moeten krijgen. Al is het grote probleem daar vooral de werkdruk en niet zo zeer het salaris.
We hebben ook geen woningtekort of zoquote:Op donderdag 11 april 2024 08:35 schreef RamboDirk het volgende:
Het is belachelijk dat Nederlanders uberhaupt nog moeten werken in tijden dat we 50k arbeidskrachten binnen halen van buiten, per jaar. Laat die lekker het werk voor ons doen.
Salarissen omdraaien. Dus dat mensen die het echte werk doen meer verdienen dan de kantoorklerken.quote:Op donderdag 11 april 2024 12:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik vind dat je het minstens gelijk moet trekken.
Mijn partner is recent van de wijk VIG naar kantoor HBO V gegaan (vanwege een kapotte rug) ze beurt nu netto 600 euro meer in de maand met dezelfde uren. Kan flexibel (thuis) werken en ervaart veel minder druk. Fijn voor haar natuurlijk maar dat is dus ook het plaatje waar mensen die net van school komen ook naar streven. Iedereen wil op kantoor, iedereen wil hbo vanwege het betere salaris, het is tegenwoordig zelfs bijna een noodzaak wil je aan een woning komen.
En aan het bed lopen de tekorten gigantisch op en de papieren tijger groeit elk jaar meer naarmate er meer rompslomp en kantoorfuncties bij komen. Dat jaren tachtig sprookje van "had je maar een vak moeten leren" zijn we echt in doorgeslagen. Mensen worden overbetaald en onderbetaald.
Eens hoor, snap ook niet dat sommige kantoorfuncties zo goed verdienen, vraag me vaak af wat die mensen de hele dag doen, half10 aankakken, 4uur naar huis, twee dagen “thuiswerken” want heb een Baby.quote:Op donderdag 11 april 2024 12:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Mijn partner is recent van de wijk VIG naar kantoor HBO V gegaan (vanwege een kapotte rug) ze beurt nu netto 600 euro meer in de maand met dezelfde uren. Kan flexibel (thuis) werken en ervaart veel minder druk. Fijn voor haar natuurlijk maar dat is dus ook het plaatje waar mensen die net van school komen ook naar streven. Iedereen wil op kantoor, iedereen wil hbo vanwege het betere salaris, het is tegenwoordig zelfs bijna een noodzaak wil je aan een woning komen.
En aan het bed lopen de tekorten gigantisch op en de papieren tijger groeit elk jaar meer naarmate er meer rompslomp en kantoorfuncties bij komen. Dat jaren tachtig sprookje van "had je maar een vak moeten leren" zijn we echt in doorgeslagen. Mensen worden overbetaald en onderbetaald.
Klopt 100%, en ondertussen zit (zoals bij veel van die toko's) het bedrijf waar zij werkt in een herstelplan en moet er gekort worden op de basis (de cliëntenzorg)quote:Op donderdag 11 april 2024 12:56 schreef 111210 het volgende:
[..]
Eens hoor, snap ook niet dat sommige kantoorfuncties zo goed verdienen, vraag me vaak af wat die mensen de hele dag doen, half10 aankakken, 4uur naar huis, twee dagen “thuiswerken” want heb een Baby.
Met een baby/peuter is het onmogelijk om een volle werkdag efficient thuis te werken.
Maar schijnbaar kan en mag het gewoon allemaal bij veel werkgevers
Een vak slaat in deze dan wel op hbo+ waarbij je de "arbeiders" aanstuurt. Voor een hoger loon, natuurlijk.quote:Op donderdag 11 april 2024 12:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Een verborgen privilege. Bij veel kutbaantjes is men gedwongen 8 uur aanwezig te zijn terwijl alle D66 en GL hipsters met kinderen daar continu mee bezig zijn en hooguit 4 uur per dag werken. Niet dat ik iets tegen 4 uur per dag werken heb maar als je ook nog ruim twee keer zoveel krijgt is het wel erg scheef.quote:Op donderdag 11 april 2024 12:56 schreef 111210 het volgende:
[..]
Eens hoor, snap ook niet dat sommige kantoorfuncties zo goed verdienen, vraag me vaak af wat die mensen de hele dag doen, half10 aankakken, 4uur naar huis, twee dagen “thuiswerken” want heb een Baby.
Met een baby/peuter is het onmogelijk om een volle werkdag efficient thuis te werken.
Maar schijnbaar kan en mag het gewoon allemaal bij veel werkgevers
Bizar ja. En aan een gewone loonslaaf zonder die privileges die aanwezig moet zijn en elke dag onder tijdsdruk staat is dat bijna niet uit te leggen.quote:Op donderdag 11 april 2024 13:58 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Een verborgen privilege. Bij veel kutbaantjes is men gedwongen 8 uur aanwezig te zijn terwijl alle D66 en GL hipsters met kinderen daar continu mee bezig zijn en hooguit 4 uur per dag werken. Niet dat ik iets tegen 4 uur per dag werken heb maar als je ook nog ruim twee keer zoveel krijgt is het wel erg scheef.
80%quote:Op donderdag 11 april 2024 12:16 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hoeveel procent van je loon gaat richting huur/hypotheek (of je vaste lasten)?
Dank, maar ik ben op deze manier wel heel erg creatief om extra geld te genereren en dat lukt redelijk!quote:Op donderdag 11 april 2024 14:41 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat is stevig.. sterkte en succes!
Drugsdealer gespotquote:Op donderdag 11 april 2024 14:43 schreef Chandler het volgende:
[..]
Dank, maar ik ben op deze manier wel heel erg creatief om extra geld te genereren en dat lukt redelijk!
Ja. Dat is bijna hetzelfde zeggen als zorg dat je zelf een slavendrijver wordt. In plaats van pijnlijk toe te geven dat het crooked is en dat daar verandering in moet komen vertellen we mensen in de modder maar dat ze ook eruit moeten kruipen.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Bizar ja. En aan een gewone loonslaaf zonder die privileges die aanwezig moet zijn en elke dag onder tijdsdruk staat is dat bijna niet uit te leggen.
De algehele consensus qua denken hierin is helaas eerder zoiets van zorg dat je lekker zelf ook op zo'n plek komt dan dat mensen kritisch naar anderen laat staan zichzelf kijken over hoe functioneel een dergelijke opzet nu daadwerkelijk is vanuit sociaalmaatschappelijk en financieel oogpunt.
Het wordt er niet aantrekkelijker op inderdaad. Maar het idee is om dat vervolgens op te vangen met arbeidsmigranten, je ziet steeds meer mensen ook in winkels en horeca die überhaupt geen woord Nederlands meer spreken valt me op. Dat zou prima kunnen werken echter moeten er dan wel woningen zijn, en zolang dit niet het geval is zullen we onherroepelijk ergens gaan vastlopen de komende decennia of met enorme inkomens en verschillen in levensstandaarden te maken gaan krijgen.quote:Op donderdag 11 april 2024 16:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja. Dat is bijna hetzelfde zeggen als zorg dat je zelf een slavendrijver wordt. In plaats van pijnlijk toe te geven dat het crooked is en dat daar verandering in moet komen vertellen we mensen in de modder maar dat ze ook eruit moeten kruipen.
Meeste hoogopgeleide mensen stemmen anders links dus hoezo “pakken wat je pakken kan” ?quote:Op donderdag 11 april 2024 16:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Het wordt er niet aantrekkelijker op inderdaad. Maar het idee is om dat vervolgens op te vangen met arbeidsmigranten, je ziet steeds meer mensen ook in winkels en horeca die überhaupt geen woord Nederlands meer spreken valt me op. Dat zou prima kunnen werken echter moeten er dan wel woningen zijn, en zolang dit niet het geval is zullen we onherroepelijk ergens gaan vastlopen de komende decennia of met enorme inkomens en verschillen in levensstandaarden te maken gaan krijgen.
Zeker zolang mensen heel rechts blijven stemmen is het uiteindelijk pakken wat je pakken kan en een kwestie van zorgen dat je het voor jezelf goed hebt. Met die instelling moet je er in gaan de komende jaren, helaas. Het sprookje van Drees over meer basisrechten en gelijkheid is vergane glorie.
Ligt aan je definitie van hoogopgeleid. Daadwerkelijk hoogopgeleid dus universitair stemt ongetwijfeld veel links. Maar hbo'ers met een koophuis lijkt me gemiddeld gezien toch eerder VVD of zo? Laagopgeleid en een hoop gefrustreerde middeninkomens op de PVV met de gedachte dat Geert ze zou komen redden uit hun misèrequote:Op donderdag 11 april 2024 16:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Meeste hoogopgeleide mensen stemmen anders links dus hoezo “pakken wat je pakken kan” ?
Die graaiers zitten al met hun stemgedrag op het linker spectrum en toch doen ze volgens jou de hele dag geen zak op kantoor en verdienen ze ten onrechte bakken met geld.
Of zeg je eigenlijk “links lullen rechts zakken vullen” ?
Als je vuile handen moet maken (letterlijk) moet je ook gaan zzp'eren. Een ervaren verpleegkundige (mbo niveau) kan bijvoorbeeld gewoon 70 excl vragen.quote:Op donderdag 11 april 2024 12:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is echt bullshit. Nagenoeg al die zorgtoko's werken met maximumtarieven. Zij doet een stuk planning en benadert regelmatig ZZP'ers en die (hoewel ze het proberenquote:Op donderdag 11 april 2024 16:43 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Als je vuile handen moet maken (letterlijk) moet je ook gaan zzp'eren. Een ervaren verpleegkundige (mbo niveau) kan bijvoorbeeld gewoon 70 excl vragen.
Zie juist dat de salarissen steeds meer naar elkaar toe groeien. Een handyman hoeft het echt niet slecht te hebben, verre van.
Ik heb het nooit gehad over zorgtoko's? Volgens mij is het vooral particuliere zorg waar het geld te halen is.quote:Op donderdag 11 april 2024 16:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is echt bullshit. Nagenoeg al die zorgtoko's werken met maximumtarieven. Zij doet een stuk planning en benadert regelmatig ZZP'ers en die (hoewel ze het proberen) krijgen bruto nooit meer dan 22 euro per uur. Willen ze meer is het doei doei.
Aangezien sommigen er al jaren werken lijkt het me stug dat ze elders drie keer zoveel krijgen.
En hoeveel pikt die van je uurtarief in?quote:Op donderdag 11 april 2024 17:08 schreef Joppiez het volgende:
Dan moet je gaan werken via een intermediair ofzo.
Niet eens.. kan maar nee. Er zijn meer ook 'legale' manieren (op geen belasting betalen na dan) om wat extra centjes te verdienen.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |