abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213116293
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 23:13 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Heb hier toch mijn bedenkingen over of dit niet een oorlogsmidaad is vanuit Oekrane. Deze vent heeft duidelijk geen wapen bij zich en rent weg.
Je kunt je niet overgeven aan een zelfmoord drone met een batterijduur van een half uur. We hebben nieuwe regels nodig.

En Anton: nee dat was niet de video. :7
pi_213116399
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 23:17 schreef oheng het volgende:

[..]
Je kunt je niet overgeven aan een zelfmoord drone met een batterijduur van een half uur. We hebben nieuwe regels nodig.

En Anton: nee dat was niet de video. :7
Dan nog, ik heb er mijn bedenkingen over.
pi_213116469
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 23:26 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Als ik het mij goed herinner kwam hij vanuit een pantservoertuig, of mogelijk zelfs een tank ofzo iets nadat deze opgeblazen was (of door een drone of door een mijn ofzo, weet ik niet zeker meer). En het is gewoon een vijandige soldaat. Die gewoon weer bij de volgende aanval had gezeten. Dus dit valt niet onder een oorlogsmisdaad. Ook had hij zich niet overgegeven.

En zoals al aangegeven er zijn geen duidelijke regels over het overgegeven tegenover een drone. Vooral ook omdat dat gewoon niet haalbaar is in 99 procent van de gevallen.

Kan zo niet het volledige filmpje vinden. Zou mij ook vergist kunnen hebben met een ander filmpje. Maar ik blijf bij mijn punt.

[ Bericht 6% gewijzigd door Delenlill op 06-04-2024 23:40:50 ]
pi_213116535
quote:

[..]
Zie het maar als bestuurbare artilleriegranaten. En zit er maar niet over in. Binnenkort hebben we AI bestuurde zelfmoord drones, en dan hebben we dit dilemma niet meer.

:7
pi_213117073
Repost omdat het zaterdagavond is.

twitter
  zondag 7 april 2024 @ 01:50:42 #7
504728 Nyamuk
Sambal bij
pi_213117784
quote:

[..]
Ik snap je wel. Vraag mij af hoe men over 5 jaar over deze kwestie denkt in de wereld.
Heel veel sambal
pi_213117800
High-res satellite image from 6th of April (After drone attack) showing no signs of damage on SU-34 Base.

Zie niet zo snel schade
pi_213117946
quote:

[..]
Ik niet want het filmpje zegt niet zo veel. Je ziet een man rennen die wordt opgeblazen, maar we weten niet hoezo die rent en waarheen en waarom hij geen wapen heeft. Misschien rent hij van niemandsland terug naar de Russische stelling. Met een wapen kan die dan weer opnieuw ingezet worden en is het volgens mij gewoon een legitiem doel. Misschien heeft hij zijn wapen weggegooid omdat hij geen munitie heeft of om sneller te verplaatsen. Of wat iemand anders schreef komt hij uit een tank en heeft hij als nog gewoon een pistool enzovoort. Het filmpje zegt gewoon niet veel en we hebben al gezien in deze oorlog en andere oorlogen die spelen dat doelen onder bepaalde omstandigheden wel een legitiem doel worden. Het is wat anders als hij met zijn handen omhoog richting de Oekraense stelling was gegaan wat we ook gezien hebben in deze oorlog en die werden niet opgeblazen door een drone.
pi_213117964
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 23:13 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Heb hier toch mijn bedenkingen over of dit niet een oorlogsmidaad is vanuit Oekrane. Deze vent heeft duidelijk geen wapen bij zich en rent weg.
Wegrennen is niet overgeven. Daarnaast moeten we ons ook niet te druk maken om de Russische gevangen en gelukszoekers die zich vrijwillig hebben aangemeld om in Oekrane te gaan moorden voor persoonlijk gewin.

Laten we ons dan eerder druk maken over de Russische double-tap tactieken specifiek er op gericht om slachtoffers te maken onder hulpverleners en burgers, of het fusilleren van Oekrane soldaten die zijn gevangen en vastgebonden op hun buik voor hen liggen.
  zondag 7 april 2024 @ 05:29:40 #11
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_213118093
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 05:15 schreef Chadi het volgende:

[..]
Dat scenario is niet eens zo heel onbedenkelijk.
De vorige maand hebben de Russen 35km2 veroverd. Om bij Kiev in de buurt te komen zal men eerst de Kharkiv oblast moeten veroveren, daar zou men op dit tempo 885 maanden over doen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 7 april 2024 @ 09:53:44 #12
504728 Nyamuk
Sambal bij
pi_213120585
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 05:29 schreef BlaZ het volgende:

[..]
De vorige maand hebben de Russen 35km2 veroverd. Om bij Kiev in de buurt te komen zal men eerst de Kharkiv oblast moeten veroveren, daar zou men op dit tempo 885 maanden over doen.
Het punt is dat het tempo accelereert.
Heel veel sambal
pi_213121636
twitter
pi_213121656
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 05:29 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat is maar 74 jaar. We hebben een 80 jarige oorlog gehad. Dus dat valt nog best wel mee.
pi_213121959
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 11:38 schreef polderturk het volgende:

[..]
Dat is maar 74 jaar. We hebben een 80 jarige oorlog gehad. Dus dat valt nog best wel mee.
Er is 'maar' 68 jaar gevochten in die 80-jarige oorlog :7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 7 april 2024 @ 12:05:48 #16
64288 Bensel
Ladderzat
pi_213122055
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 11:38 schreef polderturk het volgende:

[..]
maar dan moeten ze nog door naar kiev
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_213122182
Deze oorlog gaat zeker nog wel tien jaar duren.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_213122213
quote:
1s.gif Op zondag 7 april 2024 12:01 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Er is 'maar' 68 jaar gevochten in die 80-jarige oorlog :7
We hebben zelfs een 335 jarige oorlog gehad.

_O-

https://historiek.net/sci(...)lijke%20slachtoffers.

Tijdens de 335 jaar die volgden na de Nederlandse oorlogsverklaring, werd er bij de Scilly-eilanden geen enkel schot gelost. Hiermee is de 335-jarige oorlog, ofwel de Scilly War, de langste oorlog uit de geschiedenis geworden zonder dodelijke slachtoffers.

Historicus besluit de kwestie aan te kaarten

Het initiatief voor het nogal late vredesverdrag was in 1985 afkomstig van de Britse historicus Roy Duncan. Hij woonde zelf op de Scilly-eilanden en hoorde regelmatig geruchten dat men nog in oorlog was met Nederland. Hierop toog Duncan naar de Nederlandse ambassade in Londen, die na onderzoek kon bevestigen dat de bewering klopte en geen broodjeaapverhaal was. Er bleek inderdaad nooit een vredesverdrag getekend te zijn. Vervolgens stelde men deze alsnog op en ondertekende Huydecoper het verdrag namens Nederland.

_O-
pi_213122557
Ik stel voor om die eilanden alsnog te veroveren en daar alle Baudisten en ander wappie tuigh te dumpen :Y

Kunnen ze daar mooi Forumlandje spelen en hebben wij er geen last meer van *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door StateOfMind op 07-04-2024 12:48:17 ]
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_213122863
quote:
1s.gif Op zondag 7 april 2024 12:35 schreef StateOfMind het volgende:
Ik stel voor om die eilanden alsnog te veroveren en daar alle Baudisten en ander wappie tuigh te dumpen :Y

Kunnen ze daar mooi Forumlandje spelen en hebben wij er geen last meer van *O*
Kunnen we die niet Schiermonnikoog geven? Daar wonen toch alleen maar meeuwen.
Saaiste Waddeneiland.
  zondag 7 april 2024 @ 13:08:59 #21
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_213122943
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 01:58 schreef koffiekoekjes het volgende:
High-res satellite image from 6th of April (After drone attack) showing no signs of damage on SU-34 Base.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Zie niet zo snel schade
quote:
ISW Finds No Visual Evidence of Russian Aircraft Being Targeted at Air Bases So Far

Military analysts at ISW highlighted that geolocation footage revealed only explosions and activation of Russian air defence systems near all air bases, except for the one near Yeisk.

According to the latest report from the Institute for the Study of War (ISW), there is no visual evidence suggesting Ukrainian troops damaged or destroyed aircraft or infrastructure at any of the four air bases targeted by drones early morning Friday, April 5.

Military analysts at ISW highlighted that geolocation footage revealed only explosions and activation of Russian air defence systems near all air bases, except for the one near Yeisk.

At the same time, satellite images captured on April 4, one day before the attack, unveiled a significant presence of military assets at various Russian air bases:

-At Engels air base: Three Tu-160 heavy strategic bombers, five Tu-95 strategic bombers, an Il-76 transport aircraft, and a Tu-22 bomber were identified.

-At Yeisk air base: Ten L-39 combat training aircraft, five An-26 transport aircraft, an An-74 transport aircraft, an AN-12 transport aircraft, four Su-27 aircraft, four Su-25 aircraft, one Su-30 aircraft, along with several Ka-52 and Mi-8 helicopters were observed.

-At Morozovsk airfield: A total of 29 aircraft, mostly Su-34s, were noted.

ISW analysis also reported that Ukrainian drone strikes typically target individual air bases in Russia, therefore making the coordinated strikes on four separate air bases a significant escalation in capabilities for Ukraine.

Furthermore, ISW believes that these strikes on Russian targets are a crucial aspect of Ukraine's campaign to undermine industries supporting Russian military endeavors and potential.

Kyiv Post’s intelligence sources on Friday confirmed a successful special operation by Ukraine’s Main Intelligence Directorate (НUR), during which they struck three Russian airfields late Thursday night into Friday morning.

According to the source, at least three Tu-95MS strategic bombers were damaged in the attack by unmanned aerial vehicles at the Engels-2 airfield. Seven Russian soldiers were also killed in the operation, including, presumably, bomber pilots.

“Innovative tactics and equipment were used, which came as a surprise to the enemy’s electronic warfare and air defense systems,” a source told the Kyiv Post.

In addition, Ukrainian drones struck a military airfield in Yeysk, killing four Russian army soldiers and completely burning down two enemy Su-25 attack aircraft.

Earlier on April 5, Kyiv Post reported, citing sources in the Special Services, that the Security Services of Ukraine (SBU) had destroyed at least six Russian aircraft at the Morozovsk airfield last night. The Russian Ministry of Defense announced the destruction of 53 drones.

Russian troops frequently utilize Tu-95 strategic bombers stationed at Engels air base to launch X-101/x-555 cruise missiles at targets in Ukraine.

As of 2023, Russia reportedly possessed approximately 60 Tu-95 aircraft. The potential loss of around five percent of Russian Tu-95 strategic bombers in a single strike would be notable.
Kyiv Post

FighterBomber zei dat al vrij snel:

UIteindelijk staat dit weer in schril contrast met de "22 stuks" wat hier eerder voorbijkwam...

Maar ja, als je hier zegt dat je eerst even wil wachten op iets meer bevestiging dan zitten er weer een paar users bovenop een kast en die het topic dan weer volledig laten ontsporen.
  zondag 7 april 2024 @ 13:15:53 #22
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_213123013
quote:
President Zelenski waarschuwt bondgenoten: "Binnenkort heeft Oekrane geen luchtafweer meer"

Oekrane dreigt binnenkort zonder luchtverdedigingssystemen te vallen als Rusland zijn intensieve aanvalscampagne blijft voortzetten. Die krachtige taal verkondigde president Volodimir Zelenski in een interview op de Oekraense televisie. Zelenksi vraagt zijn bondgenoten al maanden om meer steun, vooral de Verenigde Staten. Daar raakt een hulppakket van miljarden dollars maar niet door het Congres. Zelenski wil de hulp desnoods ontvangen in de vorm van een lening: "We staan voor alle opties open."

Meer dan twee jaar na het begin van de oorlog in Oekrane duren de gevechten nog altijd in alle hevigheid voort. De laatste maanden voert Rusland intensieve luchtaanvallen uit op steden en dorpen in Oekrane. Ze viseren daarbij vooral de energievoorzieningen van het land. Rusland zet een breed arsenaal aan raketten en drones in, en Zelenski vraagt al lang aan zijn bondgenoten om extra luchtafweer en ander militair materiaal te sturen.

Zelenski kijkt daarbij vooral naar de Verenigde Staten. Daar ligt een hulppakket van 60 miljard dollar op tafel. Maar dat raakt maar niet goedgekeurd door het Amerikaanse Congres. Bepaalde Republikeinen scharen zich daar achter Donald Trump, die voor de Republikeinen opnieuw president wil worden. En hij is enorm kritisch voor de steun van de VS aan Oekrane.

In februari werd het hulppakket dan toch goedgekeurd door de Amerikaanse Senaat, waar de Democraten de meerderheid hebben. Of het door het Huis van Afgevaardigden zal geraken, is nog maar de vraag. Daar zijn de Republikeinen in de meerderheid. Nochtans is het Amerikaanse hulppakket belangrijk voor Oekrane, omdat het ook geavanceerde luchtafweer bevat. Het gaat dan om Patriot-systemen.

Vorig jaar leverde de VS al verdedigingssystemen van het type Patriot aan Oekrane. Die zijn volgens president Zelenski al van groot belang gebleken bij Russische aanvallen met ballistische en hypersonische raketten. Door de vertraging van het sturen van militaire hulp uit het Westen wordt de situatie hoe langer hoe lastiger, zegt Zelenski nu.

Zelenski: "Moeilijke keuzes over wat we moeten beschermen"

"De situatie op het terrein is moeilijk, maar toch gestabiliseerd. De vijand gaat niet vooruit: als hij stappen vooruit zet, ketsen wij hen af, en trekt hij zich terug. Onze jongens zetten daarentegen enkele stappen vooruit", zei Zelenski een interview dat gisteren te zien was op de Oekraense televisie.

De huidige luchtverdediging van Oekrane volstaat echter niet om alle Russische raketten uit de lucht te halen. "Voorlopig beschikken we over voldoende voorraden, maar we moeten moeilijke keuzes maken over wat we moeten beschermen. Als Rusland Oekrane elke dag blijft aanvallen zoals ze dat de afgelopen tijd gedaan hebben, kunnen we zonder raketten komen te zitten. En onze partners weten dat."

Zonder Amerikaanse hulp wordt het voor Oekrane moeilijk om successen te boeken, stelde Zelenski. Hij zegt dat Oekrane 25 Patriot-luchtafweersystemen nodig heeft, met elk 6 tot 8 lanceerinrichtingen. Daarmee kan het land zijn hele luchtruim beschermen tegen Russische raket- en drone-aanvallen. "Al onze partners weten dit goed genoeg, ze kennen zelfs de punten waar ze geplaatst moeten worden."

De Oekraense president zegt dat hij nog steeds gelooft dat het Amerikaanse Congres het hulppakket zal goedkeuren. "Ik geloof nog steeds dat we een positieve stemming kunnen krijgen". In de VS wordt nu her en der geopperd om de steun in de vorm van een lening te verstrekken. Op de vraag wat Zelenski daarvan vindt, antwoordt hij: "We zullen instemmen met alle opties" en "liever nu de wapens op afbetaling, dan over een jaar gratis".

Slachtoffers bij aanvallen in Donetsk

De voorbije uren heeft Rusland opnieuw zware artillerie-aanvallen uitgevoerd in de regio Donetsk, in het oosten van Oekrane. Daarbij zijn volgens Oekrane zeker 5 mensen om het leven gekomen. In het district Pokrovsk, op enkele kilometers van het front ten westen van Donetsk, stierf onder andere een minderjarige. Er vielen ook 2 gewonden.

Rusland van zijn kant meldt dan weer dat in de regionale hoofdstad Donetsk 11 mensen gewond raakten door Oekraense beschietingen. Negen woongebouwen werden beschadigd in verschillende delen van de stad. Naast Donetsk werden ook de steden Makiyivka en Horlivka, die ook door het Russische leger worden gecontroleerd, aangevallen, aldus Rusland.

De regio Donetsk wordt deels door Russische en deels door Oekraense troepen gecontroleerd. Er wordt al gevochten sinds 2014, toen Russische separatisten zich losmaakten van Oekrane. In september 2022 werd de regio door Rusland geannexeerd, maar die annexatie wordt internationaal niet erkend.
VRT
  Moderator zondag 7 april 2024 @ 13:23:13 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213123141
Wij hebben ze ook niet meer (over)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 7 april 2024 @ 13:36:30 #24
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_213123988
twitter

twitter

twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')