Vandaar dat ze 10% van hun werknemers ontslaan.quote:Op maandag 15 april 2024 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hoe is dat nu relevant? Sinds 2020 maken ze winst en aangezien ze nagenoeg geen schulden hebben (lager dan de $29 miljard "cash on hand") staan ze er gewoon prima voor.
Nou ja, de eigenaar heeft een social media hobby die nogal wat kost.quote:Op maandag 15 april 2024 20:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Vandaar dat ze 10% van hun werknemers ontslaan.
Gaan ze nu daar werken?quote:Op maandag 15 april 2024 21:31 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nou ja, de eigenaar heeft een social media hobby die nogal wat kost.
er is onvoldoende afzet, ofwel er zijn teveel autofabrieken in een krimpende en verouderende wereldbevolkingquote:Op maandag 15 april 2024 20:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Vandaar dat ze 10% van hun werknemers ontslaan.
Er is ondertussen ook concurrentie. Als je eerst in een Europese EV gaat zitten en daarna in een Tesla, is die wel erg plastic en mis je ook alle bedieningselementen die in die andere auto op en rond het stuur zitten.quote:Op woensdag 17 april 2024 09:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
Sowieso is de explosieve groei die Tesla heeft doorgemaakt een fijne maar ook lastige fase.
Je hebt op het moment dat de vraag hoger is dan je productie eigenlijk geen andere keuze dan je productie uitbreiden en opvoeren. En op momenten dat de markt dan krimpt of de vraag minder snel groeit, zal je dan ineens voor lastige keuzes staan. Zeker nu de rente in de US langer hoog blijft dan verwacht en mensen tot wel 12% rente betalen op een autolening, zal de vraag lager blijven dan beoogd. Dat is niet uniek voor Tesla, ook andere autofabrikanten zitten met grote voorraden bij hun dealers.
De waardering is wat de markt het waard vindt. Als je dat loslaat en kijkt naar Tesla als bedrijf op zich, dan is het niet relevant. Relevant is of Tesla gezond is.quote:Op woensdag 17 april 2024 09:46 schreef dop het volgende:
Die andere fabrikanten hebben dan wel weer een iets realistischer waardering.
In de VS zie je vaak toch ook wel vaak een 240 Volt en 50A laadpunt bij woningen.quote:Op woensdag 17 april 2024 10:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er is ondertussen ook concurrentie. Als je eerst in een Europese EV gaat zitten en daarna in een Tesla, is die wel erg plastic en mis je ook alle bedieningselementen die in die andere auto op en rond het stuur zitten.
In de VS is een Tesla de enige waarbij je ook normaal buiten de deur kunt opladen. Hier is dat beter geregeld. Ook is daar een 1-fase, 120 volt, 15 Ampère stopcontact waar de meeste mensen het mee moeten doen. Dat is minder dan je waterkoker.
Ben benieuwd wat het resultaat van die stemronde gaat zijnquote:Tesla again seeks shareholder approval for Musk's 2018 pay voided by judge
Tesla (TSLA.O), opens new tab on Wednesday asked its shareholders to once again approve CEO Elon Musk's record-breaking $56 billion pay that was set in 2018, but was rejected by a Delaware judge in January.
The compensation includes no salary or cash bonus, but sets rewards based on Tesla's market value rising to as much as $650 billion over the next 10 years. Tesla is now valued at $500.36 billion, according to LSEG data.
Aangezien ik alles op $176 verkocht heb, kan ik niet meestemmen.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat het resultaat van die stemronde gaat zijn
Ja, een gewone aansluiting is 120 Volt (op sommige plaatsen nog 110), de "krachtstroom" is daar 240 volt. Wel maar 1 fase en maximaal 30 A. Dan praten ze ook over een "type 2" lader. Maar 1 * 240 V, 30 A is een stuk minder dan 3 * 400 V, 32 A. En die laatste komen ze hier gewoon aanleggen.quote:Op woensdag 17 april 2024 10:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In de VS zie je vaak toch ook wel vaak een 240 Volt en 50A laadpunt bij woningen.
De Tesla NACS-standaard die inmiddels ook door andere merken gebruikt wordt, ondersteunt dat.
De EV maakt nog verschil, zo kan het ene model een 32A laadstroom trekken en het andere 48A.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, een gewone aansluiting is 120 Volt (op sommige plaatsen nog 110), de "krachtstroom" is daar 240 volt. Wel maar 1 fase en maximaal 30 A. Dan praten ze ook over een "type 2" lader. Maar 1 * 240 V, 30 A is een stuk minder dan 3 * 400 V, 32 A. En die laatste komen ze hier gewoon aanleggen.
Maar het elektriciteitsnet in de VS is oud en al die tijd voornamelijk in de handen van bedrijven geweest, dus de capaciteit is er al snel niet. Geen kabels aanleggen die dikker zijn dan nodig is, dat kost geld. Als je een aansluiting hebt voor een wasdroger in je garage, dan kun je die vaak wel gebruiken (maar niet als de wasdroger ook aanstaat, natuurlijk). Behalve als je buren dat ook doen. Ze moeten snel gaan graven en het kan dus snel heel duur worden.
50 Ampère had ik nog niet gehoord, maar ik geloof meteen dat dat ook een optie is.
Met prijzen vanaf 45k is het echt een budgetauto inderdaad. Fijn dat Samantha in de bijstand haar 2 kinderen nog gewoon naar school en zwemles kan brengen straks als EVs verplicht worden.quote:
Ja, veel mensen gebruiken gewoon de 120v 15A aansluiting. Als je dicht bij je werk woont, is dat voldoende.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De EV maakt nog verschil, zo kan het ene model een 32A laadstroom trekken en het andere 48A.
Dat zijn vaak de smaken onder populaire EV's als die van Tesla waarbij 48A vaak voor de langere range modellen is.
Dan heb ik het over de US en NACS.
Maar met 32A @ 240 volt en dus 7,68kW kan je alsnog een 64kWh accu wel in 8,33 uren laden. In de praktijk wat langzamer maar een accu zal ook zelden lager dan 10% staan en bij Li-Ion zal laden tot 80% ook eerder regel zijn dan uitzondering.
Bij LFP kan je wel tot 100% gaan maar die accu's zijn vaak sowieso kleiner door de lagere energiedichtheid.
Omdat er (zoals in het voorbeeld van dat filmpje) een 200A main breaker is, kan je wel een 2e laadpaal plaatsen voor je andere EV.
Maar er komt dus meestal wel 240 volt binnen, zoals de video ook uitlegt.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, veel mensen gebruiken gewoon de 120v 15A aansluiting. Als je dicht bij je werk woont, is dat voldoende.
Dat verhaal met laadspanning gooi je wel wat door elkaar.quote:Je hebt ook verschillende soorten zekeringen: snelle en trage. Zo'n "main breaker" klapt er meteen uit, een gewone zekering kan rustig voor korte tijd een veelvoud van de maximale stroom leveren. Als je met een scoop kijkt, zie je hele grote pieken bij het aan- en uitzetten van apparatuur. Dimmers zijn ook niet zo fijn. En een schakelende voeding werkt ongeveer op dezelfde manier, daarom moet je daar ook een heleboel filters voor zetten.
Maar het grootste probleem is natuurlijk, dat de meeste accupakketten 400 volt zijn, of soms zelfs 800 volt. Die van 400 volt kun je hier met een 3-fase aansluiting rechtstreeks opladen. Maar met 240 volt heb je een omvormer nodig. En voor zo'n vermogen zijn die niet goedkoop.
De meeste auto's hebben er zelf 1 aan boord, maar die hebben meestal maar een laag vermogen. De auto's met een 800 volts accu doen het meestal beter.
Bij 400 volt AC loopt de spanning tussen de -563 en +563 volt. Als je die gaat gelijkrichten, dan is die 563 volt normaal de maximale waarde. Maar omdat het sinussen zijn, is de maximale uitgangsspanning meestal kleiner. Dat hangt voornamelijk af van de belasting.quote:Op woensdag 17 april 2024 17:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat verhaal met laadspanning gooi je wel wat door elkaar.
De 400 en 800 volt laadspanning uit een laadpaal zijn DC en een accu is uiteraard ook DC gelijkspanning..
Dus je hebt sowieso een omvormer nodig als je met 1 of 3 fasen gaat laden en iedere moderne EV heeft dat gewoon aan boord.
Bij NACS heb je 2 grote, dikke contacten voor de stroom, dus met NACS is geen 3-fase mogelijk, daarom zie je dat ook niet in Europa.
[ afbeelding ]
Was dit een verhaal voor jezelf? Want het vult aan wat ik zeg.quote:Op woensdag 17 april 2024 17:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Bij 400 volt AC loopt de spanning tussen de -563 en +563 volt. Als je die gaat gelijkrichten, dan is die 563 volt normaal de maximale waarde. Maar omdat het sinussen zijn, is de spanning meestal kleiner. Dat hangt voornamelijk af van de belasting.
[ afbeelding ]
Met 3 fases als input, heb je een grotere overlap en die kun je dus zwaarder belasten zonder dat de spanning veel inzakt.
[ afbeelding ]
Omvormers gebruiken eigenlijk altijd een gelijkspanning. Je hebt een condensator, als de spanning die daar op staat te laag is, zet je er met een MOSFET stroom op via een spoel. Als analogie: als het niveau in een emmer (de condensator) onder een ingestelde waarde komt (het voltage) dan gooi je er een bekertje water (die stroom) bij.
3 voorbeeldcircuits:
[ afbeelding ]
De spanning staat over de condensator aan de rechterkant, de weerstand aan de rechterkant is de belasting en de schakelaar is een MOSFET. De diode is om te voorkomen dat de condensator weer leegloopt.
Als je er weer AC van moet maken (wat de motor meestal nodig heeft), dan werkt dat op dezelfde manier, maar is de doelspanning van de uitgang variabel. Je kunt de ingangsspanning door midden delen (meestal via een trafo), of je kunt werken met twee gescheiden circuits: 1 voor de positieve spanning en 1 voor de negatieve.
Een digitale (class-D) audioversterker werkt op dezelfde manier.
Gewoon even uitleggen hoe het werkt. En om te laten zien, dat je om een 400 volts accupakket te laden met een 3-fase aansluiting geen omvormer nodig hebt, omdat er na gelijkrichting al 538 volt uitkomt.quote:Op woensdag 17 april 2024 17:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Was dit een verhaal voor jezelf? Want het vult aan wat ik zeg.
Je kunt mooi zien, dat die een apart circuit heeft voor de ingang, 1 voor de positieve uitgangsspanning en 1 voor de negatieve. En een trafo als galvanische scheiding.quote:Class-D versterkers werk ik overigens mee, heb net een ombouwprojectje liggen hier.
Die op-amps moet ik wss nog vervangen, meestal zijn dat neppers met wat meer ruis.
Naja, de term omvormer wordt natuurlijk heel ruim gebruikt. Dat kan gelijkrichting zijn maar ook spanning op een ander niveau brengen.quote:Op woensdag 17 april 2024 17:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gewoon even uitleggen hoe het werkt. En om te laten zien, dat je om een 400 volts accupakket te laden met een 3-fase aansluiting geen omvormer nodig hebt, omdat er na gelijkrichting al 538 volt uitkomt.
Ja, deze Icepower modules zijn wel aardig ruimtebesparend omdat ze de voeding ook integreren.quote:Je kunt mooi zien, dat die een apart circuit heeft voor de ingang, 1 voor de positieve uitgangsspanning en 1 voor de negatieve. En een trafo als galvanische scheiding.
De accu is dus gesplitst in twee 400 volt blokken, om de spanning tijdens het laden laag te houden. Je ziet ook duidelijk dat iedere kant zijn eigen omzetter heeft. Spoelen in de printplaat, hele grote SMD condensatoren. Jammer dat de MOSFETS niet zichtbaar zijn, die zullen wel aan de onderkant zitten (tegen de aluminium behuizing, waarschijnlijk met extra koeling). Het zou ook kunnen dat die blokken geïntegreerde voedingsmodules zijn, maar dan mis ik de koeling.quote:
Als dit allemaal zo uitrolt als hier wordt voorgesteld is die Dacia Spring leasebak over 5 jaar compleet obsolete geworden en kom je die niet meer aan de straatstenen kwijt als nieuwe auto en is ie tweedehands nauwelijk nog wat waardquote:Op maandag 8 april 2024 20:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, volgens Reuters wel.
Volgens Musk niet.
[ x ]
[..]
Als, zoals CATL en BYD aangeven, de accuprijzen halveren dit jaar dan kan je inderdaad rekenen met de kosten van een "halve accu".
Daarnaast heeft Tesla nog wat technieken om geld te besparen:
- motoren zonder "rare earth magnets"
- 48 volt boordspanning (scheelt 75% koper in de bedrading)
- unboxed assemblage, scheelt 35 tot 50% op assemblagekosten en 40% op productieruimte
- meer castings
Maar de Ford Fusion en Ford Focus blijven gewoon rijdenquote:Op woensdag 17 april 2024 19:18 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Als dit allemaal zo uitrolt als hier wordt voorgesteld is die Dacia Spring leasebak over 5 jaar compleet obsolete geworden en kom je die niet meer aan de straatstenen kwijt als nieuwe auto en is ie tweedehands nauwelijk nog wat waard
Kan tegenvallen omdat men de CO2 uitstoot rekening niet bij de industrie wil neerleggen blijkt vandaag en nu hoogst waarschijnlijk bij de brandstof autorijders neergelegd gaat worden. De prijs van aardolie zit trouwens ook weer stevig in de lift.quote:Op woensdag 17 april 2024 19:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nog wel 12 jaar tegen kosten die nihil zijn
Bedenk ook, dat als Tesla (ooit) succesvol een robotaxi netwerk kan uitrollen (waar nog een hoop mitsen en maren aan vast zitten) dat ze die tegen kostprijs kunnen laden bij hun eigen netwerk.quote:Op woensdag 17 april 2024 18:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tussen haakjes, Rivian is als eerste bedrijf al begonnen met het leveren van een NACS aansluiting zodat hun klanten nu ook kunnen laden via een Tesla Supercharger. Het is natuurlijk wel goed voor de cashflow van Tesla als andere merken er ook gebruik van kunnen maken, maar dat Supercharger-netwerk was in de VS de belangrijkste reden om een Tesla te kopen en geen EV van een ander merk.
Electrify America, het grootste netwerk met opladers na de Tesla Superchargers in de VS is trouwens van Volkswagen. Het valt me dan ook enorm tegen dat die zo slecht werken.
ik denk dat de kosten van afschrijving voor oudere mensen zwaarder wegen dan die paar keer tanken per maandquote:Op woensdag 17 april 2024 19:34 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Kan tegenvallen omdat men de CO2 uitstoot rekening niet bij de industrie wil neerleggen blijkt vandaag en nu hoogst waarschijnlijk bij de brandstof autorijders neergelegd gaat worden. De prijs van aardolie zit trouwens ook weer stevig in de lift.
Als je niet veel km rijdt vermoed ik ook dat een benzinewagen langere tijd qua kosten gunstig blijft.quote:Op woensdag 17 april 2024 19:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat de kosten van afschrijving voor oudere mensen zwaarder wegen dan die paar keer tanken per maand
Er zal altijd wel een liefhebber voor zijn.quote:Op woensdag 17 april 2024 19:18 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Als dit allemaal zo uitrolt als hier wordt voorgesteld is die Dacia Spring leasebak over 5 jaar compleet obsolete geworden en kom je die niet meer aan de straatstenen kwijt als nieuwe auto en is ie tweedehands nauwelijk nog wat waard
Tesla heeft meerdere potjes op het vuur en een flinke cash reserve. Die gaan zich nu verwacht ik meer focussen op o.a. Gigapacks, de semi en Cybertruck. Musk grijpt zo'n 'crisis' gelijk aan om weer eens schoon schip te maken. Het EV bloedbad speelt zich vooral af in China en de VS en EU wapenen zich al tegen spillover zoals dumping. Tesla loopt vanwege de geografische spreiding minder risico dan EV fabrikanten die hoofdzakelijk actief zijn op chinese markt, zowel qua productie als afzetmarkt. Ik ga er vanuit dat de markt sneller zal stabiliseren dan na 5 jaar.quote:Op woensdag 17 april 2024 20:20 schreef michaelmoore het volgende:
Musk die snapt net als velen dat dit bloedbad , het beste is om aan anderen te laten , dus die stapt even opzij met nieuwe EV autos maken
Dit EV bloedbad is te erg en zal wel vijf jaar gaan duren , met dikke verliezen voor iedere EV maker en heel veel failisementen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |