abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213158342
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 21:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb toevallig ook met AI zitten spelen en weet aardig hoe die werken. En ik kan haast garanderen, dat het nog lang gaat duren voordat die zoiets kunnen als zelf een auto besturen.

Om een AI te trainen, voer je hem testdata en dan ga je de antwoorden beoordelen: dit is goed, dit is fout. Als iets niet in de testdata zit, houd hij er ook geen rekening mee. Zoals de blinde vlek bij Tesla voor hulpdiensten. Ok, het scheelt ook, dat de AI geen microfoon heeft en dat geluid niet wordt meegenomen.

En als het niet in de testdata zat en beoordeeld is, dan doet de AI gekke dingen. Het gaat dus 99% of zo van de tijd goed en de rest van de tijd heel fout. Niet goed als er andere mensen bij betrokken zijn.

Wat je kunt doen is zoals bij Waymo een strikt parcours uitstippelen, wat je helemaal hebt gedigitaliseerd. Dan kan de AI makkelijk zien dat alles wat daarvan afwijkt geen onderdeel is van die statische achtergrond, maar onderdeel is van het verkeer. En met radar en lidar kun je ook zien waar die voorwerpen zich bevinden, wat met camera's een heel stuk moeilijker is. Wij besteden niet voor niets een groot deel van onze hersencapaciteit aan de ruimtelijke waarneming.
Ik weet ook het een en ander van AI (mijn bedrijf heeft vandaag al het eerste product met Gemini 1.5 gemaakt, in Europa...) en ik kan je garanderen dat het niet lang meer duurt voordat FSD beter is dan de mens.

Ik verwacht echter dat het wel enige tijd vast gaat lopen op regelgeving, want op de een of andere manier vinden we 1 dode door AI lastiger dan 10 door menselijk toedoen.
pi_213158388
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 16:05 schreef Digi2 het volgende:

Nog steeds is autonoom autorijden zonder toezicht niet mogelijk, ondanks de enorme investeringen erin.
Reken eens uit wat alle taxichauffeurs wereldwijd per jaar kosten.
pi_213158627
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 12:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Tesla heeft pas na 17 jaar voor het eerst winst gemaakt en dan niet eens door de verkoop van auto's.

https://www.autovisie.nl/(...)-door-verkoop-autos/
Tesla maakte in 2020 ook al 6,9 miljard Dollar bruto winst op hun auto's, dus ook zonder die 1,58 miljard Dollar regulatory credits hadden ze het ook wel gered.

Ieder automerk dat EV's of waterstofauto's produceerde, kon die credits overigens innen. Dat is niet uniek voor Tesla.

Ik heb hier alle PDF's met kwartaal- en jaarcijfers keurig in een mapje maar als je ze zelf wil doorspitten, staan ze ook wel online bij Tesla.

https://ir.tesla.com/#quarterly-disclosure

2020:
pi_213165220
quote:
Er zaten wel goed punten in het filmpje.

Maar je kan moeilijk op basis van de daling van een beurskoers vaststellen dat "de EV bubbel gebarsten is".
Laten we wel wezen, Tesla heeft na jaren groei 1 slecht kwartaal gedraaid maar YoY nog wel in de plus.

Als er nog 3 slechte kwartalen volgen, dan wordt het wel wat spannender.
pi_213165476
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 22:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zaten wel goed punten in het filmpje.

Maar je kan moeilijk op basis van de daling van een beurskoers vaststellen dat "de EV bubbel gebarsten is".
Laten we wel wezen, Tesla heeft na jaren groei 1 slecht kwartaal gedraaid maar YoY nog wel in de plus.

Als er nog 3 slechte kwartalen volgen, dan wordt het wel wat spannender.
Vooral de aandelenkoersen.
pi_213165728
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 23:06 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Vooral de aandelenkoersen.
Ja, en uiteindelijk is dat vooral sentiment. Want de plannen die Tesla nu heeft zijn niet anders dan een jaar terug. Er wordt nog steeds een Megafactory bijgebouwd, er is uitbreiding in Nevada, er komt een fabriek in Mexico, er wordt een datacenter neergeplempt voor de robot / FSD / AI. Maar voor nu zie je dat even niet terug in de cijfers en dus klapt een aandeel dan omlaag. Amazon heeft dat vorig jaar ook gehad, zie waar ze nu staan.
  donderdag 11 april 2024 @ 08:58:36 #136
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_213166787
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 13:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

Tesla maakte in 2020 ook al 6,9 miljard Dollar bruto winst op hun auto's, dus ook zonder die 1,58 miljard Dollar regulatory credits hadden ze het ook wel gered.

En de 17 jaar er voor? :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_213171829
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2024 08:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
En de 17 jaar er voor? :')
1 $ trillion in losses.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 11 april 2024 @ 18:19:12 #138
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213172018
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 23:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, en uiteindelijk is dat vooral sentiment. Want de plannen die Tesla nu heeft zijn niet anders dan een jaar terug. Er wordt nog steeds een Megafactory bijgebouwd, er is uitbreiding in Nevada, er komt een fabriek in Mexico, er wordt een datacenter neergeplempt voor de robot / FSD / AI. Maar voor nu zie je dat even niet terug in de cijfers en dus klapt een aandeel dan omlaag. Amazon heeft dat vorig jaar ook gehad, zie waar ze nu staan.
Die fabriek in mexico zie ik niet komen , daar komen de chinezen ook mee en Trump heeft ze dan een 100 % heffing beloofd op autos uit Mexico

zou me ook niets verbazen als Tesla een zeer forse extra aandelenuitgiffte gaat doen

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 11-04-2024 18:28:38 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213172171
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2024 18:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
zou me ook niets verbazen als Tesla een zeer forse extra aandelenuitgiffte gaat doen
Zie de noodzaak daar niet van met een cash reserve van $29 miljard. De rente is ook relatief hoog, geen beste tijd voor een aandelen emissie.

[ Bericht 10% gewijzigd door Digi2 op 11-04-2024 20:18:41 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 15 april 2024 @ 16:24:10 #140
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_213218262
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_213218280
quote:
177k medewerkers om 5 modellen te verkopen?
pi_213218570
quote:
Wanneer gaat deze reorganisatie beginnen?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213218572
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 16:25 schreef Ulx het volgende:

[..]
177k medewerkers om 5 modellen te verkopen?
177.000? 140.000 zover ik weet.

En dat zijn er 140.000 om in 2023 ongeveer 1,8 miljoen auto's te produceren, verkopen en onderhouden.

Volkswagen heeft bijvoorbeeld 675.805 medewerkers om in 2023 ongeveer 9,31 miljoen auto's te produceren, verkopen en onderhouden.

Dan zit je bij Tesla op 0,078 medewerker per geproduceerde auto en bij Volkswagen op 0,073 medewerker per geproduceerde auto.

Na die ontslagronde zal het lager zijn dan bij VW.

Naast het bouwen van auto's heeft Tesla ook nog een Supercharger netwerk en fabrieken voor Megapacks, accu's, etc.
pi_213218637
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2024 08:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
En de 17 jaar er voor? :')
Hoe is dat nu relevant? Sinds 2020 maken ze winst en aangezien ze nagenoeg geen schulden hebben (lager dan de $29 miljard "cash on hand") staan ze er gewoon prima voor.

  Moderator maandag 15 april 2024 @ 17:02:36 #145
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213218658
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoe is dat nu relevant? Sinds 2020 maken ze winst en aangezien ze nagenoeg geen schulden hebben (lager dan de $29 miljard "cash on hand") staan ze er gewoon prima voor.

[ afbeelding ]
Laat je nou niet uit de tent lokken joh :D
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213218669
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 16:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
177.000? 140.000 zover ik weet.

En dat zijn er 140.000 om in 2023 ongeveer 1,8 miljoen auto's te produceren, verkopen en onderhouden.

Volkswagen heeft bijvoorbeeld 675.805 medewerkers om in 2023 ongeveer 9,31 miljoen auto's te produceren, verkopen en onderhouden.

Dan zit je bij Tesla op 0,078 medewerker per geproduceerde auto en bij Volkswagen op 0,073 medewerker per geproduceerde auto.

Na die ontslagronde zal het lager zijn dan bij VW.

Naast het bouwen van auto's heeft Tesla ook nog een Supercharger netwerk en fabrieken voor Megapacks, accu's, etc.
Toyota heeft 375000 medewerkers en verkoopt 10 miljoen auto's per jaar.
pi_213218679
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:03 schreef Ulx het volgende:

[..]
Toyota heeft 375000 medewerkers en verkoopt 10 miljoen auto's per jaar.
Doen ze goed, blijkbaar heel efficiënte productie.
pi_213218700
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Laat je nou niet uit de tent lokken joh :D
Het was even droog dus ik wilde de tent uit.
pi_213218744
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 16:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Naast het bouwen van auto's heeft Tesla ook nog een Supercharger netwerk en fabrieken voor Megapacks, accu's, etc.
Het me dan lastig te achterhalen hoeveel werknemers er daadwerkelijk bezig zijn met de productie van de auto's.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213218776
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het me dan lastig te achterhalen hoeveel werknemers er daadwerkelijk bezig zijn met de productie van de auto's.
Wel een grote meerderheid. Maar Tesla heeft een hoge verticale integratie, ofwel ze produceren heel veel zelf waardoor ze zich steeds minder afhankelijk maken van tier 1 en 2 leveranciers en meer van tier 3, al is Tesla ook een lithium raffinaderij aan het bouwen dus ook op dat vlak maken ze zich minder afhankelijk.

En hoe meer je zelf maakt, hoe meer mensen je nodig hebt. Als je veel bij Bosch en Denso inkoopt, kan je zelf met minder personeel toe. Tesla ontwikkelt en ontwerpt bijvoorbeeld alle compute modules en BMS in de auto. Dan zijn ze nog wel afhankelijk van AMD, TMSC of Nvidia maar het eindproduct rolt bij Tesla van de productielijn.

Idem voor het warmte management systeem, dat geheel in huis ontworpen is (zie Tesla Octovalve).

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-04-2024 17:22:20 ]
  maandag 15 april 2024 @ 17:29:11 #151
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213218904
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wel een grote meerderheid. Maar Tesla heeft een hoge verticale integratie, ofwel ze produceren heel veel zelf waardoor ze zich steeds minder afhankelijk maken van tier 1 en 2 leveranciers en meer van tier 3, al is Tesla ook een lithium raffinaderij aan het bouwen dus ook op dat vlak maken ze zich minder afhankelijk.

En hoe meer je zelf maakt, hoe meer mensen je nodig hebt. Als je veel bij Bosch en Denso inkoopt, kan je zelf met minder personeel toe. Tesla ontwikkelt en ontwerpt bijvoorbeeld alle compute modules en BMS in de auto. Dan zijn ze nog wel afhankelijk van AMD, TMSC of Nvidia maar het eindproduct rolt bij Tesla van de productielijn.

Idem voor het warmte management systeem, dat geheel in huis ontworpen is (zie Tesla Octovalve).
het bloedbad is begonnen, goed kans dat Tesla als een van de winnaars eruit komt, maar zeker is het niet

de helft van de huidige auto producenten zal gaan verdwijnen, Toyota zal zeker blijven, die is erg gewild in azie en Afrika

quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:03 schreef Ulx het volgende:

[..]
Toyota heeft 375000 medewerkers en verkoopt 10 miljoen auto's per jaar.
en toyota is zeer gewild bij autodieven , voor onderdelen export

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 15-04-2024 17:35:37 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213218905
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wel een grote meerderheid. Maar Tesla heeft een hoge verticale integratie, ofwel ze produceren heel veel zelf waardoor ze zich steeds minder afhankelijk maken van tier 1 en 2 leveranciers en meer van tier 3, al is Tesla ook een lithium raffinaderij aan het bouwen dus ook op dat vlak maken ze zich minder afhankelijk.

En hoe meer je zelf maakt, hoe meer mensen je nodig hebt. Als je veel bij Bosch en Denso inkoopt, kan je zelf met minder personeel toe. Tesla ontwikkelt en ontwerpt bijvoorbeeld alle compute modules en BMS in de auto. Dan zijn ze nog wel afhankelijk van AMD, TMSC of Nvidia maar het eindproduct rolt bij Tesla van de productielijn.

Idem voor het warmte management systeem, dat geheel in huis ontworpen is (zie Tesla Octovalve).
Dan is het vergelijken inderdaad erg lastig. Blijft over de kwartaal netto winst en omzet, maar Tesla puur vergelijken met een 100% legacy autoproducent acht ik een appels met peren vergelijking.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213219039
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:29 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dan is het vergelijken inderdaad erg lastig. Blijft over de kwartaal netto winst en omzet, maar Tesla puur vergelijken met een 100% legacy autoproducent acht ik een appels met peren vergelijking.
Ja, ben wel heel erg benieuwd naar de kwartaalcijfers van Tesla, die geloof ik woensdag nabeurs bekend worden.
Het kan zelfs zijn dat Tesla een klein verlies draait in het kwartaal en dan zal de koers wel fors dalen.

Dat kan een mooi instapmoment zijn, dat wacht ik nog even af. Als het na woensdag niet fors daalt wacht ik misschien nog een kwartaal voor ik weer instap, het kan nog lager dit jaar.
pi_213219208
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, ben wel heel erg benieuwd naar de kwartaalcijfers van Tesla, die geloof ik woensdag nabeurs bekend worden.
Het kan zelfs zijn dat Tesla een klein verlies draait in het kwartaal en dan zal de koers wel fors dalen.

Dat kan een mooi instapmoment zijn, dat wacht ik nog even af. Als het na woensdag niet fors daalt wacht ik misschien nog een kwartaal voor ik weer instap, het kan nog lager dit jaar.
Het zonder duidelijke bronnen memes zoals het "gebrek aan vraag van de Cybertruck" verspreiden en dat vervolgens de gevestigde media die ongechecked verder publiceren vind ik erg zorgelijk, in algemene zin.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213219321
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:55 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het zonder duidelijke bronnen memes zoals het "gebrek aan vraag van de Cybertruck" verspreiden en dat vervolgens de gevestigde media die ongechecked verder publiceren vind ik erg zorgelijk, in algemene zin.

Het zou gek zijn, Tesla is de productie van de Cybertruck nog aan het opvoeren en Tesla is alleen nog maar het duurste topmodel aan het produceren.

Als de vraag daarvan inzakt kunnen ze de prijzen nog verlagen en als dat niet werkt kunnen ze de goedkopere uitvoering nog gaan produceren, zoals ze sowieso van plan waren.
pi_213219916
twitter
pi_213220042
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 18:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het zou gek zijn, Tesla is de productie van de Cybertruck nog aan het opvoeren en Tesla is alleen nog maar het duurste topmodel aan het produceren.

Als de vraag daarvan inzakt kunnen ze de prijzen nog verlagen en als dat niet werkt kunnen ze de goedkopere uitvoering nog gaan produceren, zoals ze sowieso van plan waren.
Recent is er nog een Cybertruck geveild voor $245.000 dat geeft bepaald niet de indruk dat er weinig vraag naar is ;)

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213220512
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 18:42 schreef Ulx het volgende:
[ x ]
Dan lees ik in een andere reactie:

quote:
His departure was announced on June 24, 2023, and he has since moved on to pursue other opportunities.
Geen idee of het klopt, maar dan zou het weinig met die ontslaggolf of kwartaalcijfers te maken hebben want dat waren prima recordkwartalen.
pi_213221128
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 19:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan lees ik in een andere reactie:
[..]
Geen idee of het klopt, maar dan zou het weinig met die ontslaggolf of kwartaalcijfers te maken hebben want dat waren prima recordkwartalen.
Ik lees het vandaag op Bloomberg. Laatste update een uurtje geleden....Ik heb niet de indruk dat dit nou al lang bekend is. Lijkt me ook vreemd als de man -gezien zijn positie- een jaar over een vertrek kan doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2024 19:58:09 ]
pi_213221771
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 19:57 schreef Ulx het volgende:

[..]
Ik lees het vandaag op Bloomberg. Laatste update een uurtje geleden....Ik heb niet de indruk dat dit nou al lang bekend is. Lijkt me ook vreemd als de man -gezien zijn positie- een jaar over een vertrek kan doen.
Goed punt. Weet het uiteraard ook niet zeker, het stond in een reactie eronder maar heb er nog geen bewijs voor gevonden. Hou het eerst maar in de "korreltje zout" sectie.

Afijn, mensen komen en gaan bij bedrijven. Zelfs Lewis verandert wel eens van team ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')