Nou ja, zit er een kern van waarheid in dat je dus helemaal niet zo duur uit bent door de energiebesparing, garantie, leveringsservice, etc. ? Heeft het huren van witgoed zin? Is het iets wat alleen voor de mensen is die ik heb genoemd in mijn OP?quote:
Zelf ben ik wel van dingen kopen en dan weer verkopen om iets beters te kopen, maar ik kan die dingen dan ook gewoon betalen. Waarom vind je het zo walgelijk? Wat is er eigenlijk op tegen?quote:Op woensdag 3 april 2024 11:54 schreef Pizzakoppo het volgende:
Dat zie je inderdaad veel meer tegenwoordig. Bijv. ook spelcomputers zoals de Switch of een PS5 die je kunt leasen. Bizar maar blijkbaar geheel in stijl met de tijdsgeest van Afterpay en dat soort initiatieven waar je iets kunt ‘bezitten’ wat je (nog) niet kunt betalen. Walgelijke praktijken imo.
Je geeft in de OP al zelf de berekening: je bent na 6 jaar uiteindelijk veel duurder uit. Ik zou btw ook geen tweedehands wasmachine of koelkast willen. Vanwege het verbruik, maar ook vooral vanwege de hygiëne.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:53 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou ja, zit er een kern van waarheid in dat je dus helemaal niet zo duur uit bent door de energiebesparing, garantie, leveringsservice, etc. ? Heeft het huren van witgoed zin? Is het iets wat alleen voor de mensen is die ik heb genoemd in mijn OP?
Hoezo niet zo duur? Het is een verdienmodel voor degene die de VERhuur doet. Het voordeel voor de huurder is dat hij niet bedrag X in 1x op tafel hoeft te leggen, maar uiteindelijk heb je meer betaald, want de verhuurder wil hier geld op verdienen.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:53 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou ja, zit er een kern van waarheid in dat je dus helemaal niet zo duur uit bent door de energiebesparing, garantie, leveringsservice, etc. ? Heeft het huren van witgoed zin? Is het iets wat alleen voor de mensen is die ik heb genoemd in mijn OP?
De apparaten die mijn kennis nu krijgt zijn ook allemaal tweedehands, al noemen ze dat "refurbished". Ik weet niet of dat het veel beter maakt, maar hygiëne ... is dat nou zo'n dingetje? Ik kan me dat bij een wasmachine ergens nog voorstellen, maar een koelkast? Daar zit toch gewoon voornamelijk eten in en je kunt hem vrij eenvoudig schoonmaken?quote:Op woensdag 3 april 2024 12:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Je geeft in de OP al zelf de berekening: je bent na 6 jaar uiteindelijk veel duurder uit. Ik zou btw ook geen tweedehands wasmachine of koelkast willen. Vanwege het verbruik, maar ook vooral vanwege de hygiëne.
Dan maar gewoon sparen, online kost het zowat niks meer. Bedenk ook dat elektriciteit steeds goedkoper wordt.
Voor mij is die vervoerbaarheid wel een reden waarom ik besloten heb een aantal keer geen koelkast te kopen op Marktplaats. Mijn koelkast verbruikt ong. 1 kwh per dag, wat vrij veel is, maar ook weer niet zoveel dat ik hem nu per se direct wil vervangen voor een koelkast die me 10 cent per dag bespaart.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:16 schreef Hanca het volgende:
Kopen op afbetaling, nou vooruit. Zeker bij zaken die heel erg lang mee gaan en ook wel eerste levensbehoeftes zijn (koelkast, wasmachine en afhankelijk van je woonruimte een droger). Maar leasen? Volgens mij betaal je over de levensduur van zo'n apparaat dan altijd teveel.
Dat het ongemakkelijk is om nauwelijks vervoerbare apparaten als koelkasten en wasmachines op marktplaats te kopen ben ik het trouwens wel mee eens. En dat je als je daar een te oud apparaat koopt je ook enorm duur uit bent aan energie trouwens ook. Laatst kwam ik er achter wat een energieverbruik een losstaande vriezer van 25 jaar oud heeft, van dat bedrag kun je haast jaarlijke een nieuwe kopen.
Wat? 1000 euro voor een wasmachine of koelkast. Doe eens de helft.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:23 schreef TAmaru het volgende:
[..]
De apparaten die mijn kennis nu krijgt zijn ook allemaal tweedehands, al noemen ze dat "refurbished". Ik weet niet of dat het veel beter maakt, maar hygiëne ... is dat nou zo'n dingetje? Ik kan me dat bij een wasmachine ergens nog voorstellen, maar een koelkast? Daar zit toch gewoon voornamelijk eten in en je kunt hem vrij eenvoudig schoonmaken?
Zou je dan ook geen koelkast of wasmachine delen in een studentenhuis of gedeelde woning ofzo? Geen idee hoeveel er aan smeerlapperij achterblijft in een wasmachine na het wassen eerlijk gezegd.
Je laatste opmerking vind ik wel opmerkelijk, want bij mijn weten is de elektriciteit toch fors duurder geworden de laatste 2 jaar
Ook is het niet zo dat apparaten online "zowat niks" meer kosten, zeker geen A-merken. Dan betaal je zo 1000 euro per apparaat.
A+++ wasmachines kosten bij een 'dure' zaak als coolblue al nog maar 600 euro, warmtepompdrogers vind je ook voor zo'n 600 euro. Dus nee, als je 1000 euro per apparaat betaalt, heb je heel specifieke wensen, koop je een miele of betaal je gewoon veel te veel.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:23 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ook is het niet zo dat apparaten online "zowat niks" meer kosten, zeker geen A-merken. Dan betaal je zo 1000 euro per apparaat.
Zelfs de wasmachine is BS, die laat je een keer met een vaatwasblokje op 90 draaien en je machine is gewoon schoon, een koelkast idem, als je echt smetvrees hebt spuit je hem vol met dettol en ook schoon. Legio mensen wassen hun kleding in die wasmachines die bij de benzinepomp staan, zijn dat dan ook allemaal vieze mensen?quote:Op woensdag 3 april 2024 12:23 schreef TAmaru het volgende:
De apparaten die mijn kennis nu krijgt zijn ook allemaal tweedehands, al noemen ze dat "refurbished". Ik weet niet of dat het veel beter maakt, maar hygiëne ... is dat nou zo'n dingetje? Ik kan me dat bij een wasmachine ergens nog voorstellen, maar een koelkast? Daar zit toch gewoon voornamelijk eten in en je kunt hem vrij eenvoudig schoonmaken?
Wel eens zo'n apparaat opengeschroefd om te repareren? Of achter de rubbers gevoeld wat er allemaal zit?? Om te gruwelen, zoveel smeerlapperij.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:23 schreef TAmaru het volgende:
maar hygiëne ... is dat nou zo'n dingetje? Ik kan me dat bij een wasmachine ergens nog voorstellen, maar een koelkast? Daar zit toch gewoon voornamelijk eten in en je kunt hem vrij eenvoudig schoonmaken?
Zou je dan ook geen koelkast of wasmachine delen in een studentenhuis of gedeelde woning ofzo? Geen idee hoeveel er aan smeerlapperij achterblijft in een wasmachine na het wassen eerlijk gezegd.
Wij wekken met PV zoveel op, dat het verbruik gratis is .quote:Op woensdag 3 april 2024 12:23 schreef TAmaru het volgende:
Je laatste opmerking vind ik wel opmerkelijk, want bij mijn weten is de elektriciteit toch fors duurder geworden de laatste 2 jaar
Kom he, een Bosch wasmachine heb je voor <600 : https://www.coolblue.nl/p(...)1e3b0189ddac5d1dc584quote:Op woensdag 3 april 2024 12:23 schreef TAmaru het volgende:
Ik heb het eens opgezocht en je hebt wel gelijk ja. Ik denk dat een heel energiezuinige koelkast bijv. wel 1000+ euro kan kosten, van Siemens of Bosch energieklasse A ofzo, maar dat dat qua energieverbruik niet genoeg scheelt om het het waard te maken zoveel te spenderen.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
A+++ wasmachines kosten bij een 'dure' zaak als coolblue al nog maar 600 euro, warmtepompdrogers vind je ook voor zo'n 600 euro. Dus nee, als je 1000 euro per apparaat betaalt, heb je heel specifieke wensen, koop je een miele of betaal je gewoon veel te veel.
Dat is geen leasen, dat is afzetterijquote:Op woensdag 3 april 2024 12:33 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik heb het eens opgezocht en je hebt wel gelijk ja. Ik denk dat een heel energiezuinige koelkast bijv. wel 1000+ euro kan kosten, van Siemens of Bosch energieklasse A ofzo, maar dat dat qua energieverbruik niet genoeg scheelt om het het waard te maken zoveel te spenderen.
De wasmachine die mijn kennis nu gaat leasen kost nieuw zag ik net 680 euro. Daar betaal je bij dit bedrijf dan 6 jaar lang 15 euro in de maand voor, dus in totaal 1080 euro, plus 80 euro leveringskosten. En dan heb je uiteindelijk geen eigen wasmachine na 6 jaar die je evt. nog kunt verkopen voor een klein bedrag. Financieel dus een slechte beslissing.
Ik zie weinig plekken waar je een wasmachine op afbetaling kunt kopen in veel termijnen. Wel 3 termijnen, maar voor sommigen is dat denk ik nog steeds een te grote uitgave.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:32 schreef Hanca het volgende:
Maar ik zoek vooral even de reden om te leasen, ipv op afbetaling te kopen. Ik heb nu 14 jaar een eigen huis en kan toch niet zeggen dat het onderhoud aan koelkast, wasmachine, droger en vaatwasser zo duur is.
Sterker: dat heeft me in die jaren 1 keer 80 euro voor 1 apparaat gekost. Wel ben ik bij allemaal aan mijn tweede apparaat toe, de wasmachine nog maar net.
Ik zie dus geen enkel voordeel van lease tov koop op afbetaling.
Nee maar ik kan me voorstellen dat de rommel die achter de rubbers zit bij een koelkast van anderen dezelfde rommel is die na verloop van tijd in je eigen koelkast ontstaat ... Maar ik snap het ook wel weer, ik heb bijv. niks met tweedehands kleding, zeker geen schoenen. Dat vind ik echt vies.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Wel eens zo'n apparaat opengeschroefd om te repareren? Of achter de rubbers gevoeld wat er allemaal zit?? Om te gruwelen, zoveel smeerlapperij.
[..]
Wij wekken met PV zoveel op, dat het verbruik gratis is .
[..]
Kom he, een Bosch wasmachine heb je voor <600 : https://www.coolblue.nl/p(...)1e3b0189ddac5d1dc584
Sowieso, als je een lening kan afbetalen, zou je ook moeten kunnen sparen.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:36 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik zie weinig plekken waar je een wasmachine op afbetaling kunt kopen in veel termijnen. Wel 3 termijnen, maar voor sommigen is dat denk ik nog steeds een te grote uitgave.
Nou het valt mij nog wel mee. Je betaalt dus eigenlijk bijna dubbel zoveel voor de wasmachine, maar je krijgt wel garantie, leveringsservice, etc. Voor veel mensen een stukje gemak en gemoedsrust. Wederom natuurlijk mensen die geen nieuwe machine kunnen betalen als de hunne kapot gaat of die misschien zelfs geen geld hebben om een busje te huren om zo'n machine ergens op te halen.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is geen leasen, dat is afzetterij
Zou het in feite ook niet slimmer zijn om bijv. een persoonlijke lening te nemen van 2000 of 3000 euro en daaruit het witgoed te betalen en vervolgens die lening af te betalen?quote:Op woensdag 3 april 2024 12:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Sowieso, als je een lening kan afbetalen, zou je ook moeten kunnen sparen.
Lenen of huren is gewoon dom als het om dat soort uitgaven gaat, alleen voor een woning maak ik daar een uitzondering op.
Maar zijn de marges bij auto's niet wat kleiner? Ik bedoel, als je een vergelijking maakt tussen de kosten van een occasion en private lease, dan valt dat nog wel mee. De occasion komt er altijd goedkoper uit, tenzij je veel pech hebt, maar de private lease is volgens mij niet zo heel veel duurder. En een auto is ook veel duurder dan een wasmachine of koelkast. Dus dat veel mensen graag een goede en veilige auto rijden en geen 10.000 of 15.000 euro hebben liggen, kan ik goed begrijpen.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:30 schreef baskick het volgende:
Dit is toch niet heel anders dan private lease? Je betaalt voor gemak. En reken maar dat de verhuurder er wat aan overhoudt (anders is het snel gedaan) aka dat je per saldo meer betaalt.
Wat kost dat gedurende de looptijd aan rente? Dat kun je afzetten tegen de aanschafprijs i.c.m. de leasevergoeding.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:40 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Zou het in feite ook niet slimmer zijn om bijv. een persoonlijke lening te nemen van 2000 of 3000 euro en daaruit het witgoed te betalen en vervolgens die lening af te betalen?
ING:quote:Op woensdag 3 april 2024 12:44 schreef baskick het volgende:
[..]
Wat kost dat gedurende de looptijd aan rente? Dat kun je afzetten tegen de aanschafprijs i.c.m. de leasevergoeding.
M'n zus kocht jaren terug een 2e hands Miele wasmachine bij een zaakje in haar stad. Oude defecte machine werd afgevoerd, Miele werd keurig aangesloten, zit garantie op en buiten de garantie kunnen ze repareren met gebruikte of nieuwe onderdelen. Dat lijkt me een prima tussenweg.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:39 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou het valt mij nog wel mee. Je betaalt dus eigenlijk bijna dubbel zoveel voor de wasmachine, maar je krijgt wel garantie, leveringsservice, etc. Voor veel mensen een stukje gemak en gemoedsrust. Wederom natuurlijk mensen die geen nieuwe machine kunnen betalen als de hunne kapot gaat of die misschien zelfs geen geld hebben om een busje te huren om zo'n machine ergens op te halen.
Maar er zijn denk ik veel mensen die kosten alleen per maand kunnen zien. Ze leven van maand tot maand. Als Amnesty belt om te vragen of ze per maand 12,50 willen doneren, denken ze: oh, dat valt best mee. Maar dat is op jaar basis toch 150 euro. En in 10 jaar 1500 euro. Dat kunnen ze niet overzien.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:44 schreef baskick het volgende:
[..]
Wat kost dat gedurende de looptijd aan rente? Dat kun je afzetten tegen de aanschafprijs i.c.m. de leasevergoeding.
Ja klinkt voor mij ook echt prima, maar ja.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
M'n zus kocht jaren terug een 2e hands Miele wasmachine bij een zaakje in haar stad. Oude defecte machine werd afgevoerd, Miele werd keurig aangesloten, zit garantie op en buiten de garantie kunnen ze repareren met gebruikte of nieuwe onderdelen. Dat lijkt me een prima tussenweg.
Leasen is met geld strooien wat je niet hebt, voor spullen die nooit van jou zullen worden.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:55 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Zelf ben ik wel van dingen kopen en dan weer verkopen om iets beters te kopen, maar ik kan die dingen dan ook gewoon betalen. Waarom vind je het zo walgelijk? Wat is er eigenlijk op tegen?
Vind je dat ook gelden voor bijv. een auto? Of een huis? Vroeger betaalden veel mensen ook nooit iets af aan hun huis en betaalden ze alleen rente, wat je ook zou kunnen zien als een vorm van leasen. Ook al profiteer je dan wel van waardestijging. Wat je met witgoed natuurlijk nooit hebt.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:58 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Leasen is met geld strooien wat je niet hebt, voor spullen die nooit van jou zullen worden.
Mijn ouders zeiden vroeger al, 'je moet pas wat kopen als je het twee keer kan betalen.'
Achteraf betalen kost altijd meer.
Dit werkt dan ook alleen maar bij mensen die niet met geld om kunnen gaan, want als je dat wel kunt hoef je geen gebruik te maken van dit soort constructies.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het huis was hun enige uitzondering.quote:Op woensdag 3 april 2024 13:09 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Vind je dat ook gelden voor bijv. een auto? Of een huis? Vroeger betaalden veel mensen ook nooit iets af aan hun huis en betaalden ze alleen rente, wat je ook zou kunnen zien als een vorm van leasen. Ook al profiteer je dan wel van waardestijging. Wat je met witgoed natuurlijk nooit hebt.
Garantie heb je op een nieuwe wasmachine ook gewoon natuurlijk. Dus dat is een bullshit-argument. Bezorgen voor 80 25 euro wil het al genoemde koelblauw ook wel. Je betaalt hem dubbel en na 5 jaar heb je alsnog geen wasmachine.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:39 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou het valt mij nog wel mee. Je betaalt dus eigenlijk bijna dubbel zoveel voor de wasmachine, maar je krijgt wel garantie, leveringsservice, etc. Voor veel mensen een stukje gemak en gemoedsrust. Wederom natuurlijk mensen die geen nieuwe machine kunnen betalen als de hunne kapot gaat of die misschien zelfs geen geld hebben om een busje te huren om zo'n machine ergens op te halen.
Als je een apparaat bijna dubbel betalen op termijn vindt vallen onder 'valt wel mee', dan ben je precies de categorie mensen waar dit soort 'aanbiedingen' voor bestaat. Want een wasmachine van 800 euro kan niet, maar over de jaren heen voor diezelfde wasmachine dan 1400 euro betaald hebben 'valt dan wel mee'.quote:Op woensdag 3 april 2024 13:18 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Garantie heb je op een nieuwe wasmachine ook gewoon natuurlijk. Dus dat is een bullshit-argument. Bezorgen voor 80 25 euro wil het al genoemde koelblauw ook wel. Je betaalt hem dubbel en na 5 jaar heb je alsnog geen wasmachine.
Het enige risico dat je wasmachine tegen het einde van de leasetermijn kaduuk gaat (geen garantie meer). En dan schuiven ze waarschijnlijk gewoon een tweedehandsje achter de deur.
Maar dan heb je wel een A-merk. Waar je vervolgens geen fuck aan hebt, want na 5 jaar haalt de leasemaatschappij hem gewoon weer op.quote:Op woensdag 3 april 2024 13:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als je een apparaat bijna dubbel betalen op termijn vindt vallen onder 'valt wel mee', dan ben je precies de categorie mensen waar dit soort 'aanbiedingen' voor bestaat. Want een wasmachine van 800 euro kan niet, maar over de jaren heen voor diezelfde wasmachine dan 1400 euro betaald hebben 'valt dan wel mee'.
Vooral omdat het ons raakt in onze begeerte en wij hierdoor onze ratio verliezen. Op deze wijze zijn voornamelijk jongeren, die extra gevoelig voor impulsaankopen zijn, een groot risico om in de problemen te komen. Problemen die vaak juist een extra verdienmodel voor bedrijven zoals bijv. Klarna blijken te zijn.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:55 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Zelf ben ik wel van dingen kopen en dan weer verkopen om iets beters te kopen, maar ik kan die dingen dan ook gewoon betalen. Waarom vind je het zo walgelijk? Wat is er eigenlijk op tegen?
Jawel, maar je kunt wél zeggen tegen je sociale omgeving dat je een Miele wasmachine en droger hebt staan. Want dat telt.quote:Op woensdag 3 april 2024 13:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dan heb je wel een A-merk. Waar je vervolgens geen fuck aan hebt, want na 5 jaar haalt de leasemaatschappij hem gewoon weer op.
Natuurlijk zijn het dat. De gemiddelde apparatenverkoper heeft ook vast wel zo'n nu halen in 2026 betalen actie. Want als een klant door de winkel struint, maar geen geld heeft én verstandig is, dan koopt ie niks, maar als je zo'n klant kunt verleiden om nu toch iets mee te nemen waarbij het betalen pas van later zorg is, dan heb je in ieder geval (uitgesteld) geld binnen gehengeld.quote:Op woensdag 3 april 2024 13:35 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Vooral omdat het ons raakt in onze begeerte en wij hierdoor onze ratio verliezen. Op deze wijze zijn voornamelijk jongeren, die extra gevoelig voor impulsaankopen zijn, een groot risico om in de problemen te komen. Problemen die vaak juist een extra verdienmodel voor bedrijven zoals bijv. Klarna blijken te zijn.
Zo ontstaat er weer een kloof tussen de "haves" en de "have not's": die-genen die hun eigen energievoorziening op poten kunnen zetten en die-genen die dat niet (kunnen) doen of van anderen afhankelijk zijn.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:38 schreef TAmaru het volgende:
En de meeste mensen die voor dit soort opties als leasen kiezen hebben denk ik een beperkt budget en in Nederland betekent dat ook vaak hoge energiekosten, want geen wartepomp, geen zonnepanelen, etc.
Als je ergens maar 1 of 2 jaar woont en daarna bijvoorbeeld (weer) met iemand samen gaat wonen is het inderdaad een ideaal concept.quote:Op woensdag 3 april 2024 15:09 schreef admiraal_anaal het volgende:
Na mijn scheiding had ik een tijdelijke woning. Heb toen ook via coolblue wasmachine/droger/koelkast gehuurd. Gewoon A-merk. Kostte mij 65 euro per maand (jaar contract en daarna per maand opzeggen)
Ik vond het prettig, brengen en halen en alle garantie.
Als je deze 3 samen voor 65 euro p/m kan lenen, huren of leasen is het te doen... Maar anders kan je echt beter ergens iets op de kop tikkenquote:Op woensdag 3 april 2024 15:09 schreef admiraal_anaal het volgende:
Na mijn scheiding had ik een tijdelijke woning. Heb toen ook via coolblue wasmachine/droger/koelkast gehuurd. Gewoon A-merk. Kostte mij 65 euro per maand (jaar contract en daarna per maand opzeggen)
Er is maar een voordeel aan lease: als ie kapot gaat, krijg je een ander apparaat. Dat is het enige dat ik gunstig acht aan leasen voor een particulier huishouden.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:32 schreef Hanca het volgende:
Maar ik zoek vooral even de reden om te leasen, ipv op afbetaling te kopen. Ik heb nu 14 jaar een eigen huis en kan toch niet zeggen dat het onderhoud aan koelkast, wasmachine, droger en vaatwasser zo duur is.
Sterker: dat heeft me in die jaren 1 keer 80 euro voor 1 apparaat gekost. Wel ben ik bij allemaal aan mijn tweede apparaat toe, de wasmachine nog maar net.
Ik zie dus geen enkel voordeel van lease tov koop op afbetaling.
Sowieso kan ik me niet herinneren dat ik ooit iets van Marktplaats heb gehaald wat echt kapot was. Wel dat er nog wat kleine nadeeltjes aan zaten die de verkoper niet gemeld had. Maar echt een kapot apparaat heb ik nooit gehad. Ook niets wat snel kapot ging. Wel eens een erg energieverslindende condensdroger gekocht op MP voor 60 euro die na 1 jaar kapot ging, vermoedelijk ook nog eens doordat ik hem te zwaar beladen had. Daarna voor 120 euro een tweedehands Bosch-waterpompdroger op de kop weten te tikken, die me inmiddels aan energiekosten al zoveel bespaard heeft, dat ik wel blij mocht zijn dat die eerste droger kapot ging.quote:Op donderdag 4 april 2024 02:35 schreef Inbox het volgende:
Mijn witgoed kwam van marktplaats: zoekterm 'overlijden', 'samenwonen' of 'verhuizen'. Dan weet je dat het weg moet en dat merk je in de prijs. Bovendien acht ik de kans kleiner dat je genept wordt met een niet helemaal goed functionerend apparaat.
Wij hadden toen ik met een aantal anderen in een huis woonden soms ook wel wat bonje over dit soort dingen. Dan hadden we een wasmachine nodig en moest een van ons die eigenlijk bekostigen, of we moesten hem delen maar dan was het weer zo'n gedoe als er dan iemand weg zou gaan.quote:Op woensdag 3 april 2024 15:00 schreef Quyxz_ het volgende:
Het is een concept dat vooral gericht is op minder bedeelde mensen die niet met geld om kunnen gaan. Uiteindelijk betaal je als klant veel meer dan het de verhuurder kost. De verhuurder verdient goed geld over de rug van deze minder bedeelden.
Ik moet wel zeggen dat wij jaren terug in ons studentenhuis uiteindelijk wel een wasmachine huurden. Onze oude ging kapot en een aantal bewoners zouden enkele maanden later het huis verlaten. Zij wilden geen investering in een nieuwe machine bekostigen. Toen hebben we de oplossing van machinehuur bedacht, zodat je als bewoner alleen betaalt voor de maand dat je de machine daadwerkelijk gebruikt. Dit was een prima oplossing, maar de verhuurmaatschappij heeft ook daar goed verdiend aan 'arme' studenten.
Nou, diezelfde kennis van dat witgoed heeft ook een lease-auto van 400 euro in de maand. Ik heb een occasion van 20 jaar oud die me 1500 euro heeft gekost. Daar had ik vorig jaar voor 800 euro onderhoud aan. Dat is natuurlijk naast de belasting en verzekering van ong. 1200 euro per jaar. Toen meldde mijn kennis dat ze blij was met haar lease-auto, omdat ze niks betaalt voor het onderhoud, de belasting en de verzekering. Waarop ik haar eraan herinnerde dat ze per jaar bijna 5000 euro betaalt voor haar auto, terwijl ik 2000 euro heb betaald, en ik mijn auto later nog kan verkopen, terwijl zij over een paar jaar geen auto meer heeft. Zij zei dat ze 400 euro een te overziene uitgave vond, zeker omdat ze er maandelijks op kan rekenen, terwijl ze geen 800 euro achter de hand heeft voor reparaties, of zelfs meer als het echt tegenzit.quote:Op woensdag 3 april 2024 13:39 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik heb een private leaseauto gehad en daar vond ik het wel prima. Onderhoudsbeurten, banden, APK en noem het allemaal maar op zaten daar gewoon in de leaseprijs. Daarvoor reed ik een gloednieuwe auto die ik zelf heb kunnen samenstellen en hield ik mijn vermogen gewoon in mijn bezit. Maar voor alles kleiner dan een auto zou ik lease nooit overwegen.
Als je het geld om te kopen niet bij elkaar kunt krijgen, dan kun je ook het geld om te huren niet bij elkaar krijgen. Zeker niet als dat probleem van niet kunnen sparen structureel is, want waar ga je dan de huur van betalen? Je hebt blijkbaar die paar tientjes per maand niet over, want als je een paar tientjes per maand over hebt, spaar je binnen een jaar een nieuwe koelkast bij elkaar.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit is imho alleen een 'oplossing' als je het geld niet hebt om het te kopen.
In 26 jaar tijd zijn met name drogers wel extreem veel zuiniger te worden, best kans dat je nu dus weer flink extra zit te betalen. Een droger van 10 jaar oud zit al op 4-5kWh per droogbeurt, nieuwe warmtepompdrogers zitten op 0,7-1,5. Tov 1 van 10 jaar oud bespaar je per jaar bij het gemiddelde aantal droogbeurten (160) dus al 480kWh per jaar. Wat het verbruik 26 jaar geleden was weet ik niet, ik denk dat dat nog veel slechter was als 10 jaar geleden. Dus waarschijnlijk gooi je honderden euro's per jaar weg door te denken zuinig te zijn.quote:Op donderdag 4 april 2024 01:06 schreef Soulfreak het volgende:
Ik heb mijn was-droogcombinatie nu denk 26 jaar, er is 1 keer een kleine reparatie aan geweest, zal zo'n 10 jaar geleden zijn geweest. Met huren had ik hem intussen wel 4 of 5 keer betaald, zelfs met de kosten van reparatie meegerekend.
Dit is wel mijn 2e machine, de eerste was een goedkopertje omdat ik toen ook niet zo veel geld had en alles moest kopen en die ging bij lange na niet zo lang mee. Die had op zich nog wel gerepareerd kunnen worden, maar was het geld ervoor niet meer waard. Daarna een beter merk gekocht die wel een stuk duurder was, maar die heeft zijn geld al lang opgebracht in die 26 jaar. En wie weet hoe lang die nog meegaat.
Ik zie er ook niet het voordeel van in om dit soort dingen te huren. Ik herinner me nog als kind dat goede vrienden van mijn ouders hun TV huurden bij Skala, mijn vader vond dat ook maar niks.
Leaseauto is ook erg duur, ongeveer twee keer zo duur als beetje slim een eigen auto kopen.quote:Op woensdag 3 april 2024 13:39 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik heb een private leaseauto gehad en daar vond ik het wel prima. Onderhoudsbeurten, banden, APK en noem het allemaal maar op zaten daar gewoon in de leaseprijs. Daarvoor reed ik een gloednieuwe auto die ik zelf heb kunnen samenstellen en hield ik mijn vermogen gewoon in mijn bezit. Maar voor alles kleiner dan een auto zou ik lease nooit overwegen.
Witgoed kan je echt spotgoedkoop op Marktplaats halen. Onlangs ben ik verhuisd en in mijn nieuwe woning heb ik een nieuwe wasmachine aangeschaft, dus wilde mijn 5,5 jaar oude (die nog prima werkte, alleen beetje overmatig trilde tijdens centrifugeren) wasmachine verkopen. Zelfs voor 50 euro wilde niemand hem hebben en uiteindelijk heb ik hem gratis "verkocht", met als enige voorwaarde dat de kopers hem zelf vanaf mijn appartement op 3 hoog zonder lift naar beneden zouden tillen. Ik heb geen idee hoe lang dat ding nog mee gaat, maar desnoods haal je elk jaar een gratis wasmachine van Marktplaats.
door dit soort "aanbiedingen" komen er ook een heleboel in de problemen.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:54 schreef Pizzakoppo het volgende:
Dat zie je inderdaad veel meer tegenwoordig. Bijv. ook spelcomputers zoals de Switch of een PS5 die je kunt leasen. Bizar maar blijkbaar geheel in stijl met de tijdsgeest van Afterpay en dat soort initiatieven waar je iets kunt ‘bezitten’ wat je (nog) niet kunt betalen. Walgelijke praktijken imo.
ja witgoed is in verhouding ,sinds begin van de euro,juist goedkoper geworden.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat? 1000 euro voor een wasmachine of koelkast. Doe eens de helft.
het is nog steeds zo,wat je niet hebt kun je niet uitgeven,sparen is de solution,in geval van wasgoed,die kan ook eventueel bij een familielid gedaan worden.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:36 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik zie weinig plekken waar je een wasmachine op afbetaling kunt kopen in veel termijnen. Wel 3 termijnen, maar voor sommigen is dat denk ik nog steeds een te grote uitgave.
je gooit bij deze constructie idd ook een wasmachine en of een koelkast weg(700)nog beter is gewoon s nachts bijv paar krantenwijken doen(korte periode)je krijgt bij sommige 1k brt cadeau) en in 6 maanden kun je wel 5/5k bij elkaar hebben.je houd nog wat over voor vakantie o.i.d. en alles wat je wilt hebben is nieuw en afbetaald.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:48 schreef TAmaru het volgende:
[..]
ING:
Van ¤ 3.000 voor een woning inrichten en met een looptijd van 48 maanden
Maandbedrag
76 - 78 EUR
Vast rentepercentage
10,2 - 11,9%
Jaarlijks kostenpercentage
12,0 - 13,7%
Totaal te betalen bedrag
3.635 - 3.743 EUR
Dus dan betaal je qua maandbedrag ongeveer wat mijn kennis nu ook per maand gaat betalen en uiteindelijk ga je voor 700 euro het schip in, wat veel en veel minder is dan bij leasen.
En dan heb je wel nieuwe apparaten met een paar jaar garantie.
veelal is dat meer voor het oog,maar ondertussen glij je heel langzaam weg.quote:Op donderdag 4 april 2024 08:07 schreef Adames het volgende:
[..]
Leaseauto is ook erg duur, ongeveer twee keer zo duur als beetje slim een eigen auto kopen.
Ik zie wel waarom er bij een leaseauto nog wel voordelen zijn; je kunt bijv. een energiezuinige auto rijden of een nieuwe comfortabelere auto. Zeker als je veel rijdt, kan dat prettig zijn. Zelf rijd ik weinig en is het comfort voor mij van ondergeschikt belang. Mijn auto is wat luid bij snelheden boven de 100 km/u, hij heeft geen bluetooth, de achterramen gaan handmatig open, en bij regen is het erg vochtig aan de binnenkant. Dat soort kleine ongemakken. Die mij dus weinig uitmaken.quote:Op donderdag 4 april 2024 08:07 schreef Adames het volgende:
[..]
Leaseauto is ook erg duur, ongeveer twee keer zo duur als beetje slim een eigen auto kopen.
Niet alleen dat, een eigen wasmachine gaat gemiddeld een stuk langer mee dan 6 jaar. Dus je betaalt eerst al 400 teveel en dan word hij ook na 6 jaar afgenomen, terwijl als je hem kocht je hem nog misschien wel 6 jaar langer kon houden.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:33 schreef TAmaru het volgende:
[..]
De wasmachine die mijn kennis nu gaat leasen kost nieuw zag ik net 680 euro. Daar betaal je bij dit bedrijf dan 6 jaar lang 15 euro in de maand voor, dus in totaal 1080 euro, plus 80 euro leveringskosten. En dan heb je uiteindelijk geen eigen wasmachine na 6 jaar die je evt. nog kunt verkopen voor een klein bedrag. Financieel dus een slechte beslissing.
Die 65 euro was dan voor alle drie? Dat vind ik wel netjes. Maar waarom eigenlijk ook de wasmachine en de droger? Of wist je op dat moment al waar je na je tijdelijke woning terecht zou komen en dat daar al een wasmachine en droger zouden zijn?quote:Op woensdag 3 april 2024 15:09 schreef admiraal_anaal het volgende:
Maar feit is wel dat sommige mensen nou eenmaal zo slecht met geld omgaan dat ze geen 500 euro hebben voor een wasmachine, maar wel 25 euro per maand 6 jaar lang.quote:Op donderdag 4 april 2024 09:14 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Niet alleen dat, een eigen wasmachine gaat gemiddeld een stuk langer mee dan 6 jaar. Dus je betaalt eerst al 400 teveel en dan word hij ook na 6 jaar afgenomen, terwijl als je hem kocht je hem nog misschien wel 6 jaar langer kon houden.
Ik heb vorig jaar mijn wasmachine vervangen, die heb ik 16 jaar geleden voor 500 euro gekocht toen ik ging verhuizen voor mijn studie. Dat is maar een gemiddelde van ¤2.60 per maand.
Dat lijkt me wat veel gevraagd, want elke 100 euro spaargeld begint met de 1e euro. Als je het niet voor elkaar krijgt om 20 maanden lang 25 euro niét uit te geven maar die opzij te zetten, hoe verwacht je dan van zo iemand om het wel voor elkaar te krijgen om 60(! dat is 4x zo lang) maanden lang diezelfde 25 euro per maand opzij te houden omdat die aan deze constructie betaald moeten worden.quote:Op donderdag 4 april 2024 09:32 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Maar feit is wel dat sommige mensen nou eenmaal zo slecht met geld omgaan dat ze geen 500 euro hebben voor een wasmachine, maar wel 25 euro per maand 6 jaar lang.
Jawel, ik heb momenteel weer een eigen auto en de maandelijkse kosten zijn inderdaad lager plus ik rij nu een BMW 3-serie in plaats van een Kia Picanto. Maar je moet wel appels met appels vergelijken, dus de gloednieuwe auto leasen vergelijken met dezelfde gloednieuwe auto kopen. Niet die gloednieuwe leaseauto vergelijken met de 15 jaar oude Golf die je anders zou hebben en waar geen afschrijving meer op zit.quote:Op donderdag 4 april 2024 08:07 schreef Adames het volgende:
[..]
Ik hoorde laatst dat je zelfs Lego kan huren.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:54 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik weet het zelf ook niet precies, maar ik wil er vooral een interessante discussie over hebben en tot nu toe stelt het me niet teleur! Het is namelijk een onderwerp waar ik nog nooit over had nagedacht, dus ik laat er graag mijn gedachten over gaan, samen met mijn beste vrienden van Fok! Af en toe vind ik het inderdaad leuk om de advocaat van de duivel te spelen of toch argumenten vóór het huren van witgoed te vinden.quote:Op donderdag 4 april 2024 09:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat lijkt me wat veel gevraagd, want elke 100 euro spaargeld begint met de 1e euro. Als je het niet voor elkaar krijgt om 20 maanden lang 25 euro niét uit te geven maar die opzij te zetten, hoe verwacht je dan van zo iemand om het wel voor elkaar te krijgen om 60(! dat is 4x zo lang) maanden lang diezelfde 25 euro per maand opzij te houden omdat die aan deze constructie betaald moeten worden.
Daarnaast snap ik niet helemaal wat je nou precies wil. want in de OP maak je duidelijk dat je een beetje...laten we zeggen, lachwekkend denkt over dit hele 'witgoed huren', maar vervolgens ben je wel erg bezig met het verdedigen er van.
Ik snap niet helemaal waar je nou precies heen wil?
Dan moet je misschien niet met alle geweld een Mac willen hebben. Want 'moeten' hebben is meestal 'willen' vermomd als noodzaak.quote:Op donderdag 4 april 2024 11:35 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik weet het zelf ook niet precies, maar ik wil er vooral een interessante discussie over hebben en tot nu toe stelt het me niet teleur! Het is namelijk een onderwerp waar ik nog nooit over had nagedacht, dus ik laat er graag mijn gedachten over gaan, samen met mijn beste vrienden van Fok! Af en toe vind ik het inderdaad leuk om de advocaat van de duivel te spelen of toch argumenten vóór het huren van witgoed te vinden.
En ik geloof best dat mensen 20 maanden lang 25 euro per maand opzij zouden kunnen zetten, maar ik denk dat het probleem is dat veel mensen gewoon nú iets nodig hebben of willen. Als je wasmachine kapot gaat of je helemaal genoeg hebt van de afwas en je wilt nu een vaatwasser, dan snap ik wel dat sommige mensen dat niet direct kunnen financieren. Het staat natuurlijk buiten kijf dat daar waarschijnlijk jaren van slechte financiële beslissingen aan voorafgaan (dus vooral alles uitgeven wat je binnenkrijgt zonder geld opzij te zetten/te sparen).
Toen ik 18 was en ging studeren, had ik een laptop nodig. Ik was inmiddels uit huis en mijn ouders namen geen financiële verantwoordelijkheid meer voor mij. Ik heb toen een laptop van 750 euro gekocht met mijn creditcard zonder me te realiseren dat ik dat bedrag vervolgens de volgende maand in één keer moest terugbetalen. Uiteindelijk is me dat nog redelijk makkelijk in 2 maanden gelukt, met dank aan de coulance van de bank om me wat meer tijd te geven. Daarvoor moest ik overigens wel ongeveer maximaal gaan roodstaan. Dat heeft ook maanden geduurd (en veel rente gekost) voordat ik daarvanaf was. Dus voor zulke mensen kan huren wel degelijk een uitkomst zijn. Want ik had die laptop wel echt nodig voor mijn studie. Misschien had ik in die situatie ook wel echt een laptop gehuurd.
Ik zie dat bij Grover een Macbook Pro M1 80 euro in de maand is. Dan zit je er wel een jaar aan vast. Dan betaal je dus in een jaar 960 euro voor dat ding. Natuurlijk een ontzettend slechte deal voor een laptop die niet van jou is. Ik heb geloof ik op mijn Macbook Pro uit 2020 die ik 3 jaar later verkocht heb in totaal 400 euro verlies gemaakt. Dat is 11 euro per maand. Maar als je die 1000+ euro voor een Mac niet hebt liggen, heb je geen andere keuze denk ik.
Nee, je moet niet de private lease keuze goedpraten door te vergelijken met dezelfde auto nieuw te kopen.quote:Op donderdag 4 april 2024 09:51 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Jawel, ik heb momenteel weer een eigen auto en de maandelijkse kosten zijn inderdaad lager plus ik rij nu een BMW 3-serie in plaats van een Kia Picanto. Maar je moet wel appels met appels vergelijken, dus de gloednieuwe auto leasen vergelijken met dezelfde gloednieuwe auto kopen. Niet die gloednieuwe leaseauto vergelijken met de 15 jaar oude Golf die je anders zou hebben en waar geen afschrijving meer op zit.
Het treft vooral mensen die niet vooruit kunnen of willen kijken. En die niet even wat opzij willen zetten.quote:Op donderdag 4 april 2024 11:35 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het trieste aan dit soort dingen is dus wel dat het altijd mensen treft die financieel toch al kwetsbaar zijn. Het maakt eigenlijk de armen armer en de rijken rijker, net als bijv. bij de energiecrisis, waar armere mensen vaak veel meer voor energie betalen dan rijkere mensen.
Wat betreft energiezuinigheid heb je een punt. Gelukkig gebruik ik de droger niet zo vaak, misschien maar eens in de 1 tot 2 weken. De meeste was droog ik op een droogrekje, de droger gebruikt ik eigenlijk alleen voor de handdoeken en katoenen (onder)goed wat niet kreukt of niet uitmaakt dat het kreukt. Ik probeer zoveel mogelijk de was die ik ook wil drogen bij elkaar te doen zodat ik de droger zo min mogelijk gebruik.quote:Op donderdag 4 april 2024 07:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
In 26 jaar tijd zijn met name drogers wel extreem veel zuiniger te worden, best kans dat je nu dus weer flink extra zit te betalen. Een droger van 10 jaar oud zit al op 4-5kWh per droogbeurt, nieuwe warmtepompdrogers zitten op 0,7-1,5. Tov 1 van 10 jaar oud bespaar je per jaar bij het gemiddelde aantal droogbeurten (160) dus al 480kWh per jaar. Wat het verbruik 26 jaar geleden was weet ik niet, ik denk dat dat nog veel slechter was als 10 jaar geleden. Dus waarschijnlijk gooi je honderden euro's per jaar weg door te denken zuinig te zijn.
Ja, huren is nooit een wijze optie, ik probeerde alleen aan te geven dat 'zo lang mogelijk er mee doen' zeker bij drogers ook niet echt een financieel verstandige optie is, omdat die echt heel snel veel zuiniger zijn geworden.quote:Op donderdag 4 april 2024 14:19 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Wat betreft energiezuinigheid heb je een punt. Gelukkig gebruik ik de droger niet zo vaak, misschien maar eens in de 1 tot 2 weken. De meeste was droog ik op een droogrekje, de droger gebruikt ik eigenlijk alleen voor de handdoeken en katoenen (onder)goed wat niet kreukt of niet uitmaakt dat het kreukt. Ik probeer zoveel mogelijk de was die ik ook wil drogen bij elkaar te doen zodat ik de droger zo min mogelijk gebruik.
En ook als ik wel vaker de droger zou gebruiken, dan koop ik liever zelf na 10 of misschien 15 jaar zelf een nieuw apparaat dan die te huren. Met huren betaal je zo'n apparaat ook bij minder jaren gebruik uiteindelijk wel 2 of 3 keer. Ik heb van huis uit geleerd voor dingen te sparen. Uitzondering is een huis, omdat dat zo'n groot bedrag is dat slechts weinig mensen dat in één keer kunnen aftikken.
Zou je dan ook niet zeggen dat het vooral mensen aantrekt die geen geduld hebben met hun aankopen? M.a.w.: ze willen een (A-merk) wasmachine én droger én koelkast én vaatwasser en willen dat nu hebben en niet over een jaar, en ze willen ook niet nu genoeg ruimte in hun budget maken om dat uit eigen zak te kunnen betalen, want ze willen nú ook nog een heleboel andere dingen. Dus ze hebben liever nu 10 dingen waar ze uiteindelijk 10.000 euro voor betalen dan dat ze er over een jaar 10 hebben en er uiteindelijk 5000 euro voor betalen.quote:Op donderdag 4 april 2024 12:52 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Het treft vooral mensen die niet vooruit kunnen of willen kijken. En die niet even wat opzij willen zetten.
Want de persoon waar dit topic over gaat die voor ¤400 een private lease kan betalen, kan dus ook gewoon een oud barrel kopen, WA verzekeren, misschien pech hebben met de jaarlijkse beurt+APK en ¤1200 kwijt zijn en dan nog minstens ¤100,- per maand goedkoper uit zijn.
Van zulke bedragen kun je na een paar maanden dus al een nieuwe koelkast of wasmachine betalen.
Die valt nog wel mee hoor. Paar jaar geleden kwam ik dit tegen:quote:Op woensdag 3 april 2024 12:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
quote:Op zondag 5 november 2017 12:59 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, dat had ik al eerder gezien ja. Je bent echt gestoord als je dat gaat doen.
Deze wasmachine bijvoorbeeld kost 719 euro in de winkel. Bij Dixons kun je hem huren voor 26 euro per maand gedurende 84 maanden voor een totaalprijs van 2184 euro, of voor 60 maanden voor 33 euro per maand voor een totaalprijs van 1980 euro.![]()
![]()
Zulke mensen moet je direct onder bewind stellen als gemeente.quote:Op donderdag 4 april 2024 17:32 schreef Fietsertje70 het volgende:
ik hoorde laatst wel een variant hierop, een vriendin van me is vrijwilliger bij het buurtcentrum hier en die had een client die een aanvraag wou doen bij de gemeentelijke bank van ¤ 10.000. Ja, want ze was net klaar met het aflossen van een lening aan de gemeente voor de inrichting van haar huis, en dan kon ze nu wel de lening hebben voor een vakantie naar Egypte met haar kinderen.![]()
![]()
Yup. Dat zijn de mensen die niet verder vooruit willen kijken.quote:Op donderdag 4 april 2024 15:33 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Zou je dan ook niet zeggen dat het vooral mensen aantrekt die geen geduld hebben met hun aankopen?
Hetgeen niet vreemd is met een apparaat als een wasmachine..quote:Op donderdag 4 april 2024 18:26 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Yup. Dat zijn de mensen die niet verder vooruit willen kijken.
Het moet nu NU NU!. En het liefst nog sneller dan nu.
Klopt.quote:Op donderdag 4 april 2024 18:54 schreef Lospedrosa het volgende:
En je krijgt dikke BKR registraties wat tal van zaken bemoeilijkt. Het kopen van een huis maar ook een krediet mocht je een keer ondernemer willen worden.
Klopt maar als je al zo lang schuldenvrij bent en een deel gespaard hebt (eigen inleg tegenwoordig) dan zegt dat al wel iets over je financiële discipline.quote:Op donderdag 4 april 2024 18:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Klopt.
Toch is dat altijd zo vaag.
Heb je een hypotheek nodig, en heb je een credit card? Kun je die beter opzeggen.
Is de hypotheek rond en lease je al je witgoed en neem je iedere CC die denkbaar is.. Geen probleem!
Ik ben nog een beetje van de oude stempel, dat ik dit soort apparaten niet vervang zolang ze het nog goed doen.quote:Op donderdag 4 april 2024 15:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, huren is nooit een wijze optie, ik probeerde alleen aan te geven dat 'zo lang mogelijk er mee doen' zeker bij drogers ook niet echt een financieel verstandige optie is, omdat die echt heel snel veel zuiniger zijn geworden.
Daar lijkt het wel op. Of full-time en met overwerk, werken om extra binnen te harken.quote:Op donderdag 4 april 2024 18:53 schreef Lospedrosa het volgende:
Te zot voor woorden. Dikke rentes betalen. Kunnen mensen niet meer sparen ofzo?
Idd, wasmachine, koelkast en als je klein behuisd bent zonder buitenruimte (of in een huiten huis dat inderdaad kwetsbaar is bij teveel vocht) een droger, dat zijn basisbehoeftes die je inderdaad gewoon direct nodig hebt, daar kun je niet eerst voor sparen. Dus dan vind ik hier klagen over 'ik wil het nu!' zeer vreemd.quote:Op donderdag 4 april 2024 18:33 schreef Inbox het volgende:
[..]
Hetgeen niet vreemd is met een apparaat als een wasmachine..
Als de euro's er niet zijn, zou ik dan eerder kijken of er via de bijzonder bijstand bijv iets mogelijk is. Grote kans dat je daar aanspraak op kan maken als je aantoon geen inkomen hebt. Al dan niet met terugbetalingsplicht aan de gemeente.
Hoe zit het dan met autolease??quote:Op donderdag 4 april 2024 19:11 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, je kunt tegenwoordig ook je CV-ketel, zonnepanelen, tv, fitnessapparaten, fiets en wat allemaal nog meer leasen. En bij geen van die zaken is het echt verstandig.
5 dagen is al te gek.quote:Op donderdag 4 april 2024 19:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op. Of full-time en met overwerk, werken om extra binnen te harken.
Dat kan nog wel. Zeker als je bijvoorbeeld als ZZPer goed voor de dag wil komen en eigenlijk niet in een oud barrel kunt rijden. Maar bij lease van alle apparaten is het voordeel dat je geen onderhoud hebt. Maar alleen bij auto's gaat dat ook echt om substantiële bedragen. En dan is ook voor mensen die niet kunnen sparen voor dat onderhoud (niet omdat het qua inkomen niet gaat, maar omdat ze gewoon altijd alles uitgeven) het leasen van een auto misschien nog zo gek nog niet. Als ik dan zie dat je een Focus voor zo'n 400 per maand kunt leasen snap ik dat nog wel.quote:
Nou ja, mijn kennis heeft nog een werkende wasmachine maar hij is oud en maakt veel lawaai (wellicht kwestie van goed waterpas zetten?). Koelkast heeft ze ook nog maar is iets te klein geworden voor haar behoefte. Vaatwasser en droger heeft ze al haar hele leven niet, maar moeten nu opeens komen. Dus ik vind niet dat ze er nu heel grote behoefte aan heeft.quote:Op donderdag 4 april 2024 19:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Idd, wasmachine, koelkast en als je klein behuisd bent zonder buitenruimte (of in een huiten huis dat inderdaad kwetsbaar is bij teveel vocht) een droger, dat zijn basisbehoeftes die je inderdaad gewoon direct nodig hebt, daar kun je niet eerst voor sparen. Dus dan vind ik hier klagen over 'ik wil het nu!' zeer vreemd.
De persoon least een auto voor ¤400 per maand. Bijzondere bijstand zal echt geen optie zijn.quote:Op donderdag 4 april 2024 18:33 schreef Inbox het volgende:
[..]
Hetgeen niet vreemd is met een apparaat als een wasmachine..
Als de euro's er niet zijn, zou ik dan eerder kijken of er via de bijzonder bijstand bijv iets mogelijk is. Grote kans dat je daar aanspraak op kan maken als je aantoon geen inkomen hebt. Al dan niet met terugbetalingsplicht aan de gemeente.
Van die 4 apparaten zijn alleen de koelkast & wasmachine (handwasquote:Op woensdag 3 april 2024 11:47 schreef TAmaru het volgende:
Een bekende van mij heeft mij verteld dat zij van plan is witgoed te leasen; een koelkast, een vaatwasser, een wasmachine en een wasdroger. Nou vroeg ik mij af wat iemand bezielt om zo'n apparaat te leasen als je voor 50 of 60 euro op Marktplaats een prima tweedehandsje kunt kopen, maar volgens haar was het een combinatie van gemak (ze komen hem brengen en installeren), garantie (je krijgt een reparatie of nieuwe als hij kapot gaat) en energiezuinigheid (de apparaten zijn van de hoogste energieklasse, waardoor je geld bespaart op stroom).
Ook heeft ze naar eigen zeggen het geld niet om dit soort apparaten nieuw te kopen. Daarop zei ik dan weer dat je die 4 apparaten samen volgens mij prima kunt vinden op Marktplaats voor minder dan 300 euro, maar volgens haar was dat erg veel moeite, heb je dan geen garantie (of misschien doet het apparaat het wel helemaal niet) en zijn de energiekosten van de apparaten dan hoger, want meestal geen Bosch of Miele.
Nu vraag ik me af of hier een kern van waarheid in zit. Ik zie verschillende bedrijven die dit soort producten aanbieden en de prijzen zijn niet zo hoog, mits je een zeer lang contract tekent. Bij één bedrijf dat ik heb gezien kun je voor minder dan 20 euro in de maand een energiezuinige wasmachine en ook voor rond de 20 euro een energiezuinige droger leasen, maar dan zit je er wel 6 jaar aan vast. Dan betaal je dus 1440 euro voor die wasmachine en 1440 euro voor die droger en worden ze nooit van jou. Daar staan dan wel de besparing op energie tegenover, wat ervan afhangt hoeveel je de apparaten gebruikt. Ook kwamen er bij dat bedrijf nog iets van 80 euro standaardkosten per apparaat bij. Bij een jaarcontract waren de kosten veel hoger, meer dan 50 euro per apparaat per maand.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit vooral iets is voor mensen met een kleinere portemonnee, mensen die veel gemak willen, mensen met een grotere portemonnee die geen gezeik willen en mensen die niet kunnen sparen en zo dus nooit grote uitgaven kunnen financieren. Mijn kennis valt vooral in de laatste categorie. Ik vroeg ook waarom ze niet gewoon 6 maanden probeert om wat geld te sparen (want ik weet haar inkomen wel en ook wel waar ze haar geld aan uitgeeft) en toen antwoordde ze: "dat kan ik niet".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |