abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213070657
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Sowieso, als je een lening kan afbetalen, zou je ook moeten kunnen sparen.
Lenen of huren is gewoon dom als het om dat soort uitgaven gaat, alleen voor een woning maak ik daar een uitzondering op.
Zou het in feite ook niet slimmer zijn om bijv. een persoonlijke lening te nemen van 2000 of 3000 euro en daaruit het witgoed te betalen en vervolgens die lening af te betalen?
Mja
pi_213070681
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:30 schreef baskick het volgende:
Dit is toch niet heel anders dan private lease? Je betaalt voor gemak. En reken maar dat de verhuurder er wat aan overhoudt (anders is het snel gedaan) aka dat je per saldo meer betaalt.
Maar zijn de marges bij auto's niet wat kleiner? Ik bedoel, als je een vergelijking maakt tussen de kosten van een occasion en private lease, dan valt dat nog wel mee. De occasion komt er altijd goedkoper uit, tenzij je veel pech hebt, maar de private lease is volgens mij niet zo heel veel duurder. En een auto is ook veel duurder dan een wasmachine of koelkast. Dus dat veel mensen graag een goede en veilige auto rijden en geen 10.000 of 15.000 euro hebben liggen, kan ik goed begrijpen.
Mja
pi_213070688
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:40 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Zou het in feite ook niet slimmer zijn om bijv. een persoonlijke lening te nemen van 2000 of 3000 euro en daaruit het witgoed te betalen en vervolgens die lening af te betalen?
Wat kost dat gedurende de looptijd aan rente? Dat kun je afzetten tegen de aanschafprijs i.c.m. de leasevergoeding.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_213070723
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:44 schreef baskick het volgende:

[..]
Wat kost dat gedurende de looptijd aan rente? Dat kun je afzetten tegen de aanschafprijs i.c.m. de leasevergoeding.
ING:

Van ¤ 3.000 voor een woning inrichten en met een looptijd van 48 maanden
Maandbedrag
76 - 78 EUR

Vast rentepercentage
10,2 - 11,9%

Jaarlijks kostenpercentage
12,0 - 13,7%

Totaal te betalen bedrag
3.635 - 3.743 EUR

Dus dan betaal je qua maandbedrag ongeveer wat mijn kennis nu ook per maand gaat betalen en uiteindelijk ga je voor 700 euro het schip in, wat veel en veel minder is dan bij leasen.

En dan heb je wel nieuwe apparaten met een paar jaar garantie.
Mja
pi_213070743
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:39 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Nou het valt mij nog wel mee. Je betaalt dus eigenlijk bijna dubbel zoveel voor de wasmachine, maar je krijgt wel garantie, leveringsservice, etc. Voor veel mensen een stukje gemak en gemoedsrust. Wederom natuurlijk mensen die geen nieuwe machine kunnen betalen als de hunne kapot gaat of die misschien zelfs geen geld hebben om een busje te huren om zo'n machine ergens op te halen.
M'n zus kocht jaren terug een 2e hands Miele wasmachine bij een zaakje in haar stad. Oude defecte machine werd afgevoerd, Miele werd keurig aangesloten, zit garantie op en buiten de garantie kunnen ze repareren met gebruikte of nieuwe onderdelen. Dat lijkt me een prima tussenweg.
pi_213070752
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:44 schreef baskick het volgende:

[..]
Maar er zijn denk ik veel mensen die kosten alleen per maand kunnen zien. Ze leven van maand tot maand. Als Amnesty belt om te vragen of ze per maand 12,50 willen doneren, denken ze: oh, dat valt best mee. Maar dat is op jaar basis toch 150 euro. En in 10 jaar 1500 euro. Dat kunnen ze niet overzien.

Mijn kennis kan denk ik ook niet overzien dat deze apparatuur waar ze misschien 75 euro per maand voor gaat betalen haar op jaarbasis al 900 euro kost en in 6 jaar 5400 euro en dat ze dan nergens eigenaar van is.

Maar sommige mensen hebben ook geen enkele ambitie om iets op te bouwen financieel gezien.
Mja
pi_213070823
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
M'n zus kocht jaren terug een 2e hands Miele wasmachine bij een zaakje in haar stad. Oude defecte machine werd afgevoerd, Miele werd keurig aangesloten, zit garantie op en buiten de garantie kunnen ze repareren met gebruikte of nieuwe onderdelen. Dat lijkt me een prima tussenweg.
Ja klinkt voor mij ook echt prima, maar ja.
Mja
pi_213070833
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 11:55 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Zelf ben ik wel van dingen kopen en dan weer verkopen om iets beters te kopen, maar ik kan die dingen dan ook gewoon betalen. Waarom vind je het zo walgelijk? Wat is er eigenlijk op tegen?
Leasen is met geld strooien wat je niet hebt, voor spullen die nooit van jou zullen worden.
Mijn ouders zeiden vroeger al, 'je moet pas wat kopen als je het twee keer kan betalen.'
Achteraf betalen kost altijd meer.
pi_213070933
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:58 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Leasen is met geld strooien wat je niet hebt, voor spullen die nooit van jou zullen worden.
Mijn ouders zeiden vroeger al, 'je moet pas wat kopen als je het twee keer kan betalen.'
Achteraf betalen kost altijd meer.
Vind je dat ook gelden voor bijv. een auto? Of een huis? Vroeger betaalden veel mensen ook nooit iets af aan hun huis en betaalden ze alleen rente, wat je ook zou kunnen zien als een vorm van leasen. Ook al profiteer je dan wel van waardestijging. Wat je met witgoed natuurlijk nooit hebt.
Mja
  Moderator woensdag 3 april 2024 @ 13:14:10 #35
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213070987
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:35 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat is geen leasen, dat is afzetterij _O-
Dit werkt dan ook alleen maar bij mensen die niet met geld om kunnen gaan, want als je dat wel kunt hoef je geen gebruik te maken van dit soort constructies.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213070998
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 13:09 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Vind je dat ook gelden voor bijv. een auto? Of een huis? Vroeger betaalden veel mensen ook nooit iets af aan hun huis en betaalden ze alleen rente, wat je ook zou kunnen zien als een vorm van leasen. Ook al profiteer je dan wel van waardestijging. Wat je met witgoed natuurlijk nooit hebt.
Het huis was hun enige uitzondering.
De rest is allemaal contant afgetikt.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 3 april 2024 @ 13:18:24 #37
408813 crew  trein2000
pi_213071016
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:39 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Nou het valt mij nog wel mee. Je betaalt dus eigenlijk bijna dubbel zoveel voor de wasmachine, maar je krijgt wel garantie, leveringsservice, etc. Voor veel mensen een stukje gemak en gemoedsrust. Wederom natuurlijk mensen die geen nieuwe machine kunnen betalen als de hunne kapot gaat of die misschien zelfs geen geld hebben om een busje te huren om zo'n machine ergens op te halen.
Garantie heb je op een nieuwe wasmachine ook gewoon natuurlijk. Dus dat is een bullshit-argument. Bezorgen voor 80 25 euro wil het al genoemde koelblauw ook wel. Je betaalt hem dubbel en na 5 jaar heb je alsnog geen wasmachine.

Het enige risico dat je wasmachine tegen het einde van de leasetermijn kaduuk gaat (geen garantie meer). En dan schuiven ze waarschijnlijk gewoon een tweedehandsje achter de deur.
zie email 27 oktober
  Moderator woensdag 3 april 2024 @ 13:20:45 #38
16180 crew  CoolGuy
pi_213071032
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 13:18 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Garantie heb je op een nieuwe wasmachine ook gewoon natuurlijk. Dus dat is een bullshit-argument. Bezorgen voor 80 25 euro wil het al genoemde koelblauw ook wel. Je betaalt hem dubbel en na 5 jaar heb je alsnog geen wasmachine.

Het enige risico dat je wasmachine tegen het einde van de leasetermijn kaduuk gaat (geen garantie meer). En dan schuiven ze waarschijnlijk gewoon een tweedehandsje achter de deur.
Als je een apparaat bijna dubbel betalen op termijn vindt vallen onder 'valt wel mee', dan ben je precies de categorie mensen waar dit soort 'aanbiedingen' voor bestaat. Want een wasmachine van 800 euro kan niet, maar over de jaren heen voor diezelfde wasmachine dan 1400 euro betaald hebben 'valt dan wel mee'.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 3 april 2024 @ 13:21:56 #39
408813 crew  trein2000
pi_213071045
quote:
10s.gif Op woensdag 3 april 2024 13:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als je een apparaat bijna dubbel betalen op termijn vindt vallen onder 'valt wel mee', dan ben je precies de categorie mensen waar dit soort 'aanbiedingen' voor bestaat. Want een wasmachine van 800 euro kan niet, maar over de jaren heen voor diezelfde wasmachine dan 1400 euro betaald hebben 'valt dan wel mee'.
Maar dan heb je wel een A-merk. Waar je vervolgens geen fuck aan hebt, want na 5 jaar haalt de leasemaatschappij hem gewoon weer op.
zie email 27 oktober
  Moderator woensdag 3 april 2024 @ 13:35:56 #40
138438 crew  Pizzakoppo
pi_213071192
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 11:55 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Zelf ben ik wel van dingen kopen en dan weer verkopen om iets beters te kopen, maar ik kan die dingen dan ook gewoon betalen. Waarom vind je het zo walgelijk? Wat is er eigenlijk op tegen?
Vooral omdat het ons raakt in onze begeerte en wij hierdoor onze ratio verliezen. Op deze wijze zijn voornamelijk jongeren, die extra gevoelig voor impulsaankopen zijn, een groot risico om in de problemen te komen. Problemen die vaak juist een extra verdienmodel voor bedrijven zoals bijv. Klarna blijken te zijn.
  Moderator woensdag 3 april 2024 @ 13:36:16 #41
16180 crew  CoolGuy
pi_213071198
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 13:21 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Maar dan heb je wel een A-merk. Waar je vervolgens geen fuck aan hebt, want na 5 jaar haalt de leasemaatschappij hem gewoon weer op.
Jawel, maar je kunt wél zeggen tegen je sociale omgeving dat je een Miele wasmachine en droger hebt staan. Want dat telt.
  Moderator woensdag 3 april 2024 @ 13:37:56 #42
16180 crew  CoolGuy
pi_213071219
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 13:35 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Vooral omdat het ons raakt in onze begeerte en wij hierdoor onze ratio verliezen. Op deze wijze zijn voornamelijk jongeren, die extra gevoelig voor impulsaankopen zijn, een groot risico om in de problemen te komen. Problemen die vaak juist een extra verdienmodel voor bedrijven zoals bijv. Klarna blijken te zijn.
Natuurlijk zijn het dat. De gemiddelde apparatenverkoper heeft ook vast wel zo'n nu halen in 2026 betalen actie. Want als een klant door de winkel struint, maar geen geld heeft én verstandig is, dan koopt ie niks, maar als je zo'n klant kunt verleiden om nu toch iets mee te nemen waarbij het betalen pas van later zorg is, dan heb je in ieder geval (uitgesteld) geld binnen gehengeld.
pi_213071233
Ik heb een private leaseauto gehad en daar vond ik het wel prima. Onderhoudsbeurten, banden, APK en noem het allemaal maar op zaten daar gewoon in de leaseprijs. Daarvoor reed ik een gloednieuwe auto die ik zelf heb kunnen samenstellen en hield ik mijn vermogen gewoon in mijn bezit. Maar voor alles kleiner dan een auto zou ik lease nooit overwegen.

Witgoed kan je echt spotgoedkoop op Marktplaats halen. Onlangs ben ik verhuisd en in mijn nieuwe woning heb ik een nieuwe wasmachine aangeschaft, dus wilde mijn 5,5 jaar oude (die nog prima werkte, alleen beetje overmatig trilde tijdens centrifugeren) wasmachine verkopen. Zelfs voor 50 euro wilde niemand hem hebben en uiteindelijk heb ik hem gratis "verkocht", met als enige voorwaarde dat de kopers hem zelf vanaf mijn appartement op 3 hoog zonder lift naar beneden zouden tillen. Ik heb geen idee hoe lang dat ding nog mee gaat, maar desnoods haal je elk jaar een gratis wasmachine van Marktplaats.
pi_213071357
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:38 schreef TAmaru het volgende:
En de meeste mensen die voor dit soort opties als leasen kiezen hebben denk ik een beperkt budget en in Nederland betekent dat ook vaak hoge energiekosten, want geen wartepomp, geen zonnepanelen, etc.
Zo ontstaat er weer een kloof tussen de "haves" en de "have not's": die-genen die hun eigen energievoorziening op poten kunnen zetten en die-genen die dat niet (kunnen) doen of van anderen afhankelijk zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 03-04-2024 13:54:02 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213071995
Het is een concept dat vooral gericht is op minder bedeelde mensen die niet met geld om kunnen gaan. Uiteindelijk betaal je als klant veel meer dan het de verhuurder kost. De verhuurder verdient goed geld over de rug van deze minder bedeelden.

Ik moet wel zeggen dat wij jaren terug in ons studentenhuis uiteindelijk wel een wasmachine huurden. Onze oude ging kapot en een aantal bewoners zouden enkele maanden later het huis verlaten. Zij wilden geen investering in een nieuwe machine bekostigen. Toen hebben we de oplossing van machinehuur bedacht, zodat je als bewoner alleen betaalt voor de maand dat je de machine daadwerkelijk gebruikt. Dit was een prima oplossing, maar de verhuurmaatschappij heeft ook daar goed verdiend aan 'arme' studenten.
gr gr
pi_213072066
Na mijn scheiding had ik een tijdelijke woning. Heb toen ook via coolblue wasmachine/droger/koelkast gehuurd. Gewoon A-merk. Kostte mij 65 euro per maand (jaar contract en daarna per maand opzeggen)
Ik vond het prettig, brengen en halen en alle garantie.
pi_213072224
quote:
4s.gif Op woensdag 3 april 2024 15:09 schreef admiraal_anaal het volgende:
Na mijn scheiding had ik een tijdelijke woning. Heb toen ook via coolblue wasmachine/droger/koelkast gehuurd. Gewoon A-merk. Kostte mij 65 euro per maand (jaar contract en daarna per maand opzeggen)
Als je ergens maar 1 of 2 jaar woont en daarna bijvoorbeeld (weer) met iemand samen gaat wonen is het inderdaad een ideaal concept.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213078394
quote:
4s.gif Op woensdag 3 april 2024 15:09 schreef admiraal_anaal het volgende:
Als je deze 3 samen voor 65 euro p/m kan lenen, huren of leasen is het te doen... Maar anders kan je echt beter ergens iets op de kop tikken
pi_213078713
Ik heb mijn was-droogcombinatie nu denk 26 jaar, er is 1 keer een kleine reparatie aan geweest, zal zo'n 10 jaar geleden zijn geweest. Met huren had ik hem intussen wel 4 of 5 keer betaald, zelfs met de kosten van reparatie meegerekend.
Dit is wel mijn 2e machine, de eerste was een goedkopertje omdat ik toen ook niet zo veel geld had en alles moest kopen en die ging bij lange na niet zo lang mee. Die had op zich nog wel gerepareerd kunnen worden, maar was het geld ervoor niet meer waard. Daarna een beter merk gekocht die wel een stuk duurder was, maar die heeft zijn geld al lang opgebracht in die 26 jaar. En wie weet hoe lang die nog meegaat.

Ik zie er ook niet het voordeel van in om dit soort dingen te huren. Ik herinner me nog als kind dat goede vrienden van mijn ouders hun TV huurden bij Skala, mijn vader vond dat ook maar niks.
pi_213078894
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:32 schreef Hanca het volgende:
Maar ik zoek vooral even de reden om te leasen, ipv op afbetaling te kopen. Ik heb nu 14 jaar een eigen huis en kan toch niet zeggen dat het onderhoud aan koelkast, wasmachine, droger en vaatwasser zo duur is.

Sterker: dat heeft me in die jaren 1 keer 80 euro voor 1 apparaat gekost. Wel ben ik bij allemaal aan mijn tweede apparaat toe, de wasmachine nog maar net.

Ik zie dus geen enkel voordeel van lease tov koop op afbetaling.
Er is maar een voordeel aan lease: als ie kapot gaat, krijg je een ander apparaat. Dat is het enige dat ik gunstig acht aan leasen voor een particulier huishouden.

Gaat het om leasen in geval van een studentenhuis, acht ik lease wel het overwegen waard: vast bedrag per maand, geen gezeik en altijd een werkend apparaat. Per persoon een paar euro per maand is goed te doen en zeker bij een steeds wisselende huissamenstelling.

Verder is koop op afbetaling interessanter,omdat je het ding maar 1x kan afbetalen en daarna is ie van jou. Bij leasen blijf je na dat je het aankoopbedrag via lease betaald hebt, nog steeds maandelijks ervoor betalen. Dan is op afbetaling kopen interessanter dan leasen dus, waarbij de rente uiteraard wel een rol speelt. Als jij 15% op jaarbasis moet betalen wordt het alsnog duur.

Mijn witgoed kwam van marktplaats: zoekterm 'overlijden', 'samenwonen' of 'verhuizen'. Dan weet je dat het weg moet en dat merk je in de prijs. Bovendien acht ik de kans kleiner dat je genept wordt met een niet helemaal goed functionerend apparaat.

[ Bericht 17% gewijzigd door Inbox op 04-04-2024 02:53:01 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')