abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212977428
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 12:48 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Luxemburg willen ze uiteraard wel in de finale hebben. Dat het daarin dan 23e ofzo wordt, boeit niet.
Ik vind het wel een aardig liedje hoor. Ze had het alleen helemaal in het Frans moeten doen.
pi_212977888
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 12:51 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Ik vind het wel een aardig liedje hoor. Ze had het alleen helemaal in het Frans moeten doen.
Ik vind het ook prima, maar zelfs met een “prima liedje” kan het verkeerd aflopen, zo weten we sinds vorig jaar. Zeker nu het ESF voor kleine landen toch steeds lastiger wordt.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_212978168
Jaaa beste positie *O* (maak mij wel een pietsie zorgen dat we hierdoor misschien een slechtere plek krijgen in de finale, maar Joost moet gewoon de semi winnen dan komt dat vast ook goed *O*)

quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2024 12:13 schreef Greys het volgende:
Leuk stuk over de startvolgorde:

https://escinsight.com/20(...)final-running-order/
[..]
Al denk ik dat het in het geval van Luxemburg ook een beetje een kwestie is van kadootje voor de terugkeer naar ESF.
Leuk! Ik vind het wel moeilijk al té enthousiast te worden over de staging. Vorig jaar werd die enorm gehypte en dat was gewoon niet goed. Ik heb vertrouwen in Joost maar vind het moeilijk te vertrouwen op “geweldige stagingplannen”
  woensdag 27 maart 2024 @ 13:56:30 #104
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_212978288
De Speld heeft de juiste invalshoek over de startvolgorde!
https://speld.nl/2024/03/(...)ummer-in-zijn-hoofd/

quote:
Songfestival: ‘Anders heeft iedereen de hele show het nummer in zijn hoofd’
27 maart 2024 door Tom Baalbergen

Joost Klein mag de tweede halve finale van het Songfestival afsluiten. De Nederlandse inzending is helemaal op het eind geplaatst, omdat anders iedereen de hele show het nummer ‘Europapa’ in zijn hoofd zou hebben.

“Het is niet eerlijk tegenover andere landen om Joost aan het begin van de show te zetten. Dan zit het publiek in de zaal en thuis de rest van de show met ‘Europapa’ in zijn hoofd en kunnen ze niet meer normaal naar de andere nummers luisteren”, zegt een woordvoerder van het Songfestival. “Eerder kozen we voor dezelfde reden al om hem in de tweede halve finale te plaatsen.”

Songfestival-experts zeggen de keuze van de organisatie te begrijpen. “Het is ook fijn voor de artiesten zelf dat Joost niet voor hen zit. Stel je voor dat Eden Golan namens Israël in haar nummers ineens ‘JONGUH!’ achter een zin plakt. Dat zou heel raar overkomen.”

Joost Klein laat weten dat het hem niets uit maakt. “Iedereen heeft het nummer al in zijn hoofd.”
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 27 maart 2024 @ 14:29:02 #105
163650 Greys
pi_212978580
_O-
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_212978692
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2024 12:12 schreef Greys het volgende:

[..]
Welkom terug!

Ik vind hem niet weinig aanwezig eigenlijk. Nu weer met de Duolingo actie, hij is tig keer meer zichtbaar dan bv Mia en Dion en diverse anderen in de aanloop naar voor mijn gevoel.

En hij doet in elk geval één preparty (Amsterdam) dus daar komt ook weer leuke content van hem met medekandidaten.

Heb zelf de hoop op andere preparties nog steeds niet opgegeven. Londen en Madrid zouden namelijk goed in z'n Duolingo lyrics actie passen qua fish and chips en paëlla.

We have to trust the processss, zei hij. *O*
Dat hij naar Amsterdam gaat is waar, maar er waren wat mensen teleurgesteld (bij gebrek aan een beter woord?) dat hij niet ook al is bevestigd voor andere feesten. Ik vraag me af of het überhaupt mogelijk is dat hij nog komt opdagen in Madrid en Londen, nu de bezetting daar definitief is. Ik weet eigenlijk niks van hoe die pre-parties werken.

En ik las gisteravond de 'bezorgdheid' van user Za of hij het wel aankan. Komt dat dan voort uit zijn voortraject wat een soort van afwijkt van de rest en zeker van de andere NL'se deelnemers voor hem?

We zijn iemand als Joost niet gewend op het ESF en zijn invulling van het voortraject (van wat we tot nu toe gezien hebben) ook niet.

Maar idd, hij zweert bij trust the process en als hij daadwerkelijk niet alle pre-parties af gaat lopen vertrouw ik erop dat hij zich wil bewaren voor Malmö.

Het doet me eigenlijk een beetje denken aan Alexander Rybak. Die deed ook 'maar' 1 ding en liet zich voor de rest nergens zien. Volgens het commentaar van Cornald destijds, tenminste.
pi_212978739
En daar wil ik aan toevoegen dat ik het tof vind dat Joost de 2e halve finale afsluit.
Ben ook erg benieuwd naar de podiumaankleding en gewoon hoe het optreden eruit komt te zien.
En tegelijkertijd voelt het een soort van onveilig omdat Joost zo out-of-the-box is voor ons...
pi_212979538
Leuk bericht van de Speld. :D
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_212979781
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2024 10:46 schreef summer52 het volgende:
Van dit, waar ik als 14 jarig meisje helemaal gek op was. O+

Naar dit, wat ik als oude muts ook heel erg leuk vind. *O*
Ik word hier zó gelukkig van!
pi_212979897
Wij gaan ook lekker bij Betfair en SMarkets *O*
Apart from some of the videos and haircuts, I don't think I've made any wrong moves.
George Michael
pi_212979926
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 13:56 schreef Arizona het volgende:
De Speld heeft de juiste invalshoek over de startvolgorde!
https://speld.nl/2024/03/(...)ummer-in-zijn-hoofd/
[..]

We zouden voor de grap dit artikel als serieus artikel eens moeten plaatsen in de reacties bij Eurovisionworld (na de pols debacle) of bij Wiwiblogs, kunnen we direct een emmer popcorn erbij pakken haha.
pi_212980061
Ook ik ben sinds Duncan weer actief aan het lezen op dit forum. Ook heb ik sinds Duncan niet eerder zo'n gut feeling gehad dat we kans maken op de winst. Al durf ik het niet te hard gaan schreeuwen en hou ik een slag onder arm, don't wanna jinx it!

Kijk uit naar Eurovision in Concert, sinds Corona niet meer geweest.
Eerst snapte ik geen hol van Joost maar nu ik zie wat hij doet ben ik fan! En ja meestal ben ik van de powerballads, Verducka en de Zwedenachtige popsongs onder ons maar Keino, Daoi Frey en Kaarija hebben me wellicht opgevoed tot Joost fan haha
pi_212980593
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2024 10:11 schreef Greys het volgende:
[ x ]
Twee weken geleden werden we nog zesde in de semi. _O-
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 27 maart 2024 @ 17:43:11 #114
163650 Greys
pi_212980841
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 16:45 schreef nik4ever het volgende:

[..]
We zouden voor de grap dit artikel als serieus artikel eens moeten plaatsen in de reacties bij Eurovisionworld (na de pols debacle) of bij Wiwiblogs, kunnen we direct een emmer popcorn erbij pakken haha.
Nah nee. Dat zou niet tof zijn.
Ook niet als grap.
Dat gaan mensen niet snappen als ze niet weten wat De Speld is en dan zet je onnodig kwaad bloed. :)

[ Bericht 28% gewijzigd door Greys op 27-03-2024 18:30:49 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_212981354
Speciaal voor Joost weer even ingelogd na maanden afwezigheid.

Als ik kijk naar de directe concurrenten kan ik niet anders concluderen dan dat het songfestival volgend jaar opnieuw in Nederland gehouden gaat worden. Europapa bevat alles wat een BOP moet bevatten met zeer leuke referenties naar het verleden ( eurodance, happy hardcore etc ).

Tel daarbij op toch wel redelijk zwakke concurrentie en het kan niet anders of we gaan weer winnen. Ook gezien de EBU ons als laatste in de semi heeft gezet ( wat vaak een teken is voor een zeer hoge notering in de finale ).

En de concurrentie dan?

Kroatië - Naar mijn inziens VEEL te repetitief en HELE SLECHTE vocals. Ik geloof niet dat Europa hierop gaat stemmen.

Italië - Groot fan van Italie in zijn algemeenheid ( Il Volo was robbed! ), maar ondanks de goede vocalen is het wel een vrij basic nummer. Het is nogal algemeen. Liedjes zoals deze daar worden er wekelijks honderden van gemaakt.

Gaat Joost dan met een landslide winnen? Nee dat denk ik niet. Ik denk dat met Joost EXACT hetzelfde gaat gebeuren als met Duncan en dat is bij elk land 3-4-5-6 puntjes halen oftewel het nummer gaat breed gedragen worden denk ik.

Velen denken dat het nummer bij de jury's niet aan gaat slaan. Ik denk juist van wel. Het gaat bij de jury's immers niet enkel om de vocalen, maar ook om staging, kostuums, hit potentie etc etc en dat alles tezamen vormt een score. Ik verwacht Joost in de top 5 bij de jury's. Europapa is namelijk geniaal in elkaar gezet en alleen daarom al gaan juries dat echt wel waarderen.
pi_212981466
Ik zie video's waar de Youtubers de clip aan een vriend of zus laten zien. Zo leuk.

[ Bericht 3% gewijzigd door Zigsky op 27-03-2024 18:57:07 ]
Ben hier voor het songfestivalforum.
pi_212983684
En weer naar 8%
pi_212983747
Ja, ik ga ook wat zeggen.. Volg het Eurovisie songfestivalforum al heel lang. Ik weet niet precies sinds wanneer, maar sowieso sinds het hoofdtooifiasco van Joan Franka. Langer dan ik met mijn man samen ben en dat is sinds 2006 😉. Ik vind Joost geweldig, echt briljant hoe hij het allemaal doet. Het nummer, de marketing, echt alles jonguh! En weet je wat nou zo leuk is? Hij treedt gewoon op hier om de hoek. Mijn oudste zoon van 12 wilde hem zo graag live zien en nu gaan we samen naar concert at sea op 28 juni. Zin in!!
pi_212984277
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 20:52 schreef Idem-Dito het volgende:
En weer naar 8%
Apart from some of the videos and haircuts, I don't think I've made any wrong moves.
George Michael
pi_212985187
Wanneer vertrekken 'we' naar zweden?
pi_212985205
Ik heb er dit jaar zo'n zin in. Ben benieuwd wat er nog allemaal gaat komen? Optredens, socials, etc.
Zou hij dat blauwe pak ook op het podium aandoen of komt hij met een andere creatie?
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 28 maart 2024 @ 00:06:30 #122
163650 Greys
pi_212986190
Tantu Beats is gezellig mee naar Berlijn!

twitter
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_212986243
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 22:25 schreef drxanax het volgende:
Wanneer vertrekken 'we' naar zweden?
Ik vertrek 7 mei, maar ik gok dat Joost er al iets eerder is :P

Bij de bookies kruipen we nu wel steeds meer naar Zwitserland toe... op naar plek 4 *O*
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_212986296
quote:
10s.gif Op donderdag 28 maart 2024 00:22 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ik vertrek 7 mei, maar ik gok dat Joost er al iets eerder is :P

Bij de bookies kruipen we nu wel steeds meer naar Zwitserland toe... op naar plek 4 *O*
Ik heb de eerste 4 bekeken en was niet bepaald onder de indruk. Alle 4 een 13 in dozijn nummer.

Behalve Joost Klein. _O_

Ik denk dat hij zal winnen *O*
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
pi_212986438
Ik volg het ESF al sinds de winst van Sandra Kim, maar toch was er nog geen Fok.. en geen internet :P
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_212986735
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 14:44 schreef silverevlis het volgende:

En ik las gisteravond de 'bezorgdheid' van user Za of hij het wel aankan. Komt dat dan voort uit zijn voortraject wat een soort van afwijkt van de rest en zeker van de andere NL'se deelnemers voor hem?
Nee, eerlijk gezegd omdat hij getraumatiseerd is, en zelfs de meest sterke mensen kunnen plotseling ongekend succes vaak niet aan.

Een artikel over hem:

Joost Klein viel in een diep dal en raakte verstrikt in een kruistocht door de GGZ. Nu is hij terug met een hyperpersoonlijk, bloedstollend én soms hilarisch album waarin hij zijn levensverhaal vertelt. ‘Ik dacht: what the fuck! Hoe heb ik dit kunnen vangen?’
Fryslân, het vandaag verschenen album van de 24-jarige Joost Klein, komt binnen als een mokerslag. In de eerste twee minuten rapt Joost in een bijna koddige flow over een nineties boom bap beat: ‘Bel mijn vader elke dag, maar die man die is dood. Ik keek hem aan toen ie stierf, sliep sindsdien met de deur op een kier. Ik neem een slok van mijn bier, tot ik last heb van mijn darmen en mijn nier. Ik heb een steen verlegd in de rivier, ik heb een lyricale sniper en je zit in mijn vizier. Ik heb grote ballen als een stier. Mijn vader die was weg, zag mijn ma in een psychose. Ik kreeg hulp aangeboden maar dat vond ik niet nodig.’

En even later: ‘Me ma kwam uit het gekkenhuis een jaartje later. Zij was net weer thuis, ik kwam een taartje halen. Ik zag haar liggen op de bank met een hartstilstand. Yes, altijd een grote mond maar hier werd ik stil van. Ik heb geen werk, maar verwerk mijn trauma’s. Ik ben op kaas, broertje ik lijk op Gouda. Dit is die blote piemel in de sauna. Fuck you, doe dit voor de flora en de fauna.’

Wow. Zo slingert Joost je op Fryslân in 34 minuten heen en weer tussen emoties, van behendige woordspelingen en eigenwijze grapjes naar keihard, rauw verdriet. Hij vertelt hoe hij op jonge leeftijd in een jaar tijd zijn beide ouders verloor, hoe hij in de afgelopen paar jaar op zoek ging naar hulp en verstrikt raakte in zijn kruistocht door de GGZ. Maar na het hartverscheurende ‘Florida 2009’, waarin hij terugblikt op de crematie van zijn vader en moeder, last hij ook een rookpauze in. In een folky voetstompsong met banjo zet-ie een zwaar aangezette bromstem op: ‘Oh, als ik rook, dan gaat het perfect’, gromt hij vrolijk. Een liedje later verklaart hij over een hiphouse-beat de liefde aan Fryslân met de Zuid-Afrikaanse Jack Parow. Er klinkt bezwerende new wave en geinige Doe Maar-ska met een hele zware tekst (‘Ik zat in een gekke psychose, ik was het leven zat. Ik zocht mezelf want meer heb ik niet nodig. Misschien was het god die mij een teken gaf.’). Rockliedje ‘Antwoord’ ontspoort totaal via een outro van Gladde Paling en ‘Disco Belgica’ eindigt met een loeiharde hardtechnobeat van Used Music. Uiteindelijk concludeert hij op ‘Liverpool’: ‘Ik was even een tijdje weg, was met me eigen in gevecht. Maar ik heb het met mezelf bijgelegd, ik heb grenzen verlegd, wat een ander ook zegt.’

Een soort millenniumcrash
Het is een nu al iconische plaat, een verwarrende plaat zoals we nooit eerder hoorden in Nederland, een plaat waarop Joost al zijn hersenkronkels durft te openbaren, een plaat die een Edison verdient! En het mooie is: de flauwe grapjes voelen net zo eerlijk en oprecht als de zwaardere teksten.

‘Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zo ben. Zelfs tussen al die donkere wolken vind ik oprechte humor’, vertelt hij drie dagen voor de albumrelease. Hij zucht. ‘Ik ben best wel ehm… nerveus. De albumrelease voelt als een soort millennial crash. Het voelt als het begin van nieuwe tijden. Met meer eerlijkheid, meer positiviteit, minder doemdenken.’ We zitten op een bankje in Amsterdam Noord, turend over het IJ. ‘Mijn ouders komen uit Amsterdam, ik ben hier vroeger vaak geweest. Toen ik zelf in Amsterdam woonde, werd dit een plekje om tot rust te komen, een broodje te eten, boeken te lezen. En ik heb weleens het gevoel gehad dat ik hier kon spreken met whatever that may be. Met mijn ouders, met mijzelf.’

Hij heeft een hele berg aan vrienden meegenomen voor dit ene interview, mensen die hij nu zijn familie kan noemen. Producer Teun de Kruif alias Tantu Beats, met wie hij het hele album maakte. Online grappenmaker Apson Mussa. Zijn manager en jeugdvriend Louis. Clip-regisseur Alanis Brouwers. Ze filmen dit interview voor Joost z’n eigen kanalen (‘dan hebben beide bedrijven er iets aan’), maar zijn er ook voor mental support. ‘Ik moet altijd even naar Teun kijken, hij is mijn JP van Lingo’, grinnikt Joost wanneer hij effe de draad kwijtraakt. Dan springt Teun in, stuurt hij bij en geeft een lief knikje naar Joost. Joost: ‘Ik zweer: zonder Teun zou ik hier niet eens zitten. Da’s geen leugen, ik krijg nu tranen in mijn ogen. Het betekent zoveel voor me, het is gewoon óns album. We hebben dit samen gemaakt.’

CV Joost Klein
2008: begint met het maken van creatieve video’s op YouTube
2016: EP Dakloos
2017: album Scandinavian Boy via Top Notch
2018: album M Van Marketing met Donnie en eerste keer op Lowlands
2019: album Albino en album 1983
2020: EP Joost Klein 7 en cover ‘Ik Wil Je’met De Kreuners
2021: compilatie Albino Sports, Vol. 1 en single ‘Fok De Blok’ met StuBru
2022: album Fryslan en grote shows op o.a. Pinkpop, Rock Werchter, WOO HAH!, Zwarte Cross en Pukkelpop

Een nieuw diep, duister gat
Eerlijk, eigenlijk doet Joost liever helemaal geen interviews. ‘Misschien zeg ik teveel, en dat wil ik helemaal niet. Voorheen was ik in media vaak niet meer dan het “weeskind”, maar ik heb nog liever dat je me volledig afkraakt dan dat het alleen maar draait om de verheerlijking van een zielig verhaal. Ik ben geen object ofzo. Ik ben misschien wel weeskind, maar daar heb ik niet voor gekozen. I didn’t apply for that job. Als ik een album maak, waarom draait het dan niet om de muziek?’

Waarom dan toch dit interview, waarin hij ook juist persoonlijk wordt? Hij weet waar hij niet op wil ingaan, geeft zijn grenzen helder aan, en weet ook wat hij wel wil vertellen. Hij wil zware thema’s bespreekbaar maken, zegt hij keer op keer, hij wil zijn podium inzetten. Ga aan jezelf werken, is de boodschap. Zoek hulp, maar weet ook dat er in die hulpverlening héél wat misgaat, en het een zware weg gaat worden.

Joost kan het weten. ‘Elk jaar heb ik wel het gevoel dat ik in een burnout zit, al jaren. Ik wilde wel een pauze nemen, maar dan kreeg ik weer een aanvraag en dacht ik: “Fuck, shit, ja, wie zegt daar nou nee tegen? Oh, en het geld is ook iets meer dan de vorige keer?” Ik heb lang op een erfenis geleefd, maar ik was als kind al heel bang om geen geld meer te hebben. Dat ik bijvoorbeeld dakloos zou raken. Tegelijkertijd werd mijn podium steeds groter.’

Toen twee jaar geleden de wereld ineens stil viel, donderde Joost in een nieuw diep, duister gat. ‘Ik had kosten gemaakt voor een show in Tivoli, ik had daar al best wel veel in geïnvesteerd, maar dat was het eerste event dat gecanceld werd. Ik kreeg allemaal boze mailtjes, terwijl ik juist het gevoel van belonging zocht. Ik moest dit juist niet bij anderen zoeken, maar bij mezelf. Ik dacht dat ik mijn werk was, en niet meer dan dat. Ik werd heel negatief over mezelf. Een hele nare periode was dat. Ik sliep niet, ik at niet. Ik zat alleen nog maar op mijn laptop en op mijn iPad dingen te maken. Ik heb zelfs LEGO®-stopmotions gemaakt. Honderden video’s geëdit. Ik was simpelweg te veel alleen.’

Gigantische wachtlijsten in de GGZ
Dus ging hij op zoek naar professionele hulp, en daar stuitte hij op de gigantische wachttijden binnen de Geestelijke Gezondheidszorg, op de bureaucratie die het heel moeilijk maakt om hulp te krijgen. ‘Ik was al maanden aan het mailen en bellen, maar je komt op een wachtlijst terecht die steeds langer wordt.’

NOS op 3 bracht via een app heel simpel in kaart hoe groot dat probleem is. Heb je serieuze psychische problemen, dan loop je daar vaak al maanden mee rond. Je durft pas naar de huisarts te stappen als het echt heel erg wordt. Zodra je serieus gaat nadenken over van een flatgebouw springen, bijvoorbeeld.

Bel je op vrijdag 30 september éíndelijk de huisarts, dan kun je waarschijnlijk maandag 3 oktober bij diens praktijk terecht. Dan heb je op zijn vroegst twee weken later een afspraak met een zogenaamde praktijkondersteuner huisartsen voor geestelijke gezondheidszorg. Concludeert de POH-GGZ dat je traumatherapie nodig hebt, dan duurt het nog zo’n 130 dagen (!) voordat je eindelijk aan die therapie kunt beginnen. En dat is in het beste geval. Stel dat je nu je je been breekt, en op z’n vroegst in januari naar het ziekenhuis kan voor hulp! Dat is ondenkbaar. En dat terwijl mensen die mentale hulp nodig hebben, soms zelfs in levensbedreigende situaties kunnen komen. Zeker als klachten verergeren omdat je níét de juiste hulp krijgt. Of omdat je gefrustreerd raakt van het wachten. En wachten. En wachten.

En door de meest onbenullige details kan de wachtlijst ook weer langer worden. Oh, heb je geen zorgpas? Nou, kom dan over een maand maar weer terug. Heeft u medicatie gekregen om tot rust te komen? Nee, die moet u eerst afbouwen, pas zodra u drie maanden helemaal nuchter bent, kunnen we u verder helpen. Tja, dan ben je alweer terug bij af, en misschien wel weer te psychotisch om hulp te krijgen.

Onorthodoxe hulp en het Traumacentrum
Uiteindelijk wist Joost toch de hulp te krijgen die hij nodig had, in eerste instantie via professionals die het ook niet eens zijn met deze gang van zaken in de GGZ en via onorthodoxe wegen bijsprongen. ‘In mijn eentje lukte het me niet om te mediteren, maar met iemand naast me opeens wel. Dat vond ik het fijnste ooit, ik werd helemaal blij en moe. Wauw.’ Hij omarmde spiritualiteit in zijn leven, leerde op zijn ademhaling focussen, is zelfs eens in een ijsbad gedoken.

En ten slotte belandde hij in Traumacentrum Nederland ‘ergens in the middle of nowhere’. ‘Je kunt daar heel specifiek op bepaalde trauma’s ingaan, je kiest een of twee trauma’s alsof het Pokémon-kaarten zijn en bespreekt die. Heel heftig. Zulke trauma’s verwerken, daar is het nooit te laat voor. ik heb mensen van tachtig gezien in traumaverwerking. Ik heb heel veel van hen geleerd en zij ook van mij. Wow, ik ben niet alleen in de wereld. In zo’n centrum krijg je bijvoorbeeld lichaamstherapie en EMDR: je krijgt een balkje voor je met flitsen, een koptelefoon met aritmische tikjes, dan krijg je nog iets in je handen en gaan ze op een gegeven moment ook nog vragen stellen. Zo proberen ze je werkgeheugen te overbelasten, volgens mij. Sindsdien snap ik het woord “verwerken” pas. Ik zie mezelf niet per se als een computer, maar mijn brein is wel goed zo te vertalen: dingen lekker in mapjes stoppen, opruimen, op een harde schijf zetten, in de kast flikkeren. Dat is wat ik aan het doen ben, en daar is dit album een bloemlezing van, van begin tot eind.’

Het album als verwerkingsproces
Nu gaat het dus een stuk beter met Joost. Hij kan weer in zijn eentje in de trein naar Berlijn, om muziek te maken met Teun. Jarenlang lukte dat eigenlijk niet meer. Hij ziet dingen niet meer helemaal zwart-wit. ‘Ik heb nu steeds meer middelen in mijn hoofd om niet gelijk te denken: “OH DIT IS KUT!” of “DIT IS GEWELDIG!” Ik neem meer denktijd. Ik observeer.’

Middenin dat proces maakten Joost en Teun ook Fryslân. ‘Een volledig independent en organisch album’, benadrukt Joost. ‘We hadden heel veel mooie persoonlijke gesprekken. Bij Teun voelde ik me voor het eerst gehoord, ik kon mijn ups and downs delen met hem. En ik kwam tot het inzicht: misschien moet ik muziek niet alleen als escapisme gebruiken. Ik schrijf niet alleen meer voor de lol, maar ook om voor mezelf tot de core te komen.’

Neem een nummer als ‘Florida 2009’, waarin Joost terugblikt op de crematie van zijn pa. ‘Dat was een gedicht dat al láng in mijn telefoon stond, maar ik dacht dat ik het niet kon delen. Maar Teun zei: “Neem dit op!” Ik vertrouwde hem zo erg dat ik dacht: “Fuck it. Wat heb ik nu nog te verliezen?” Dit is wat vriendschap voor mij betekent, dat dit kan. Woorden zoals raar en weirdo, die hangen al mijn hele leven om me heen. Dikke prima, maar dat is tussen Teun en mij niet. Er is niks weird.’

‘Ik heb “Papa en Mama” heel veel geluisterd. De eerste dertig of veertig keer moest ik alleen maar huilen. Ik dacht: what the fuck! Hoe heb ik dit kunnen vangen? Als een capsule, als een balletje energie. Nog steeds als ik het luister of speel: ik vóél het echt. Het is een manier van verwerken voor mij.’

Teun springt bij: ‘We hebben best veel pogingen gedaan om dat goed te vangen. Je hebt het juiste canvas nodig. We hebben misschien wel drie verschillende producties geprobeerd. Wat nou als we zo’n soort beat…? Nee, dan wordt het iets te oppervlakkig. En wat nou als we…? We hebben alle drums uiteindelijk weggelaten. We zijn allebei super conceptuele denkers. We denken allebei heel erg duidelijk vanuit kaders als we iets maken, en zoomen vanuit daar in. Fryslân werd het beginpunt, maar wat betekent Friesland? Joost: ‘Plekken zoals Friesland creëren verloren zielen. In mijn leven zoeken die elkaar op. En dan zul je winnen! Dat hoop ik altijd, ik las dat ooit in iemands Twitter-bio: verloren zielen zullen winnen.’

Joost Klein wordt groot op tour
Nu het album af is, gaat het verwerkingsproces gewoon verder. Dat zagen we al op Pinkpop, op Vaderdag nota bene, toen Joost voor het eerst veel nummers live deed en middenin ‘Papa en Mama’ brak en ‘Florida 2009’ deed met tranen in de ogen, zittend op het randje van het podium met een Friesland-vlag als dekentje om hem heen. Ik heb nog nooit zoveel mensen met tranen in de ogen zien toekijken bij een concert, iedereen wilde Joost achteraf omhelzen. ‘De weken daarna was ik niet te genieten. Die show heeft veel losgemaakt, ik kreeg weer meer troep in mijn hoofd, meer ruis. Heel veel mensen gingen ‘Florida 2009’ toe-eigenen. Het werd hun nummer. Op TikTok zijn er honderden video’s met dit nummer, voor de crematie van een opa of oma of huisdier. De eerste dagen vond ik dat echt niet leuk. Ik dacht: had ik het voor mezelf moeten houden? Nu zie ik in: hiermee kan ik mensen helpen. Ik kan mijn duisternis omzetten in licht. Al sinds mijn eerste YouTube-video zeg ik: al help ik vijf mensen met wat ik doe, het is allemaal goed. Het is er nu sowieso ééntje; dat ben ik.’

De komende twee maanden gaat Joost dus op een helemaal uitverkochte tour waarvoor hij in totaal 12.000 tickets verkocht. Sta maar eens bij stil. Joost Klein wordt groot. Tien shows doet hij met een heleboel van zijn lieve vrienden, waaronder ook gitarist Dylan van Dael die verantwoordelijk is voor de gitaar op het album. En dat zou best intens kunnen worden met zulke loodzware muziek, maar hij heeft er vooral zin in. ‘Tour is altijd een veilige plek. Er komen altijd lieve mensen. Ik wil dat mijn shows een plek zijn zoals ik zelf nooit had, een plek van saamhorigheid waar je wel bij mag horen, waar je niet het lelijke eendje bent. Kom! I don’t care who you are. Ik weet dat het heel spannend gaat zijn, sommige muziek, maar ik sta er wel voor open om het gewoon te proberen.’

https://3voor12.vpro.nl/a(...)yslan-interview.html
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 28 maart 2024 @ 09:40:59 #127
163650 Greys
pi_212987979
@Za, het was een hele scroll. :D En weet je wat ik het mooist vond aan dit hele stuk? Dat het van oktober 2022 is en dat er toen stond:

quote:
Nu gaat het dus een stuk beter met Joost. Hij kan weer in zijn eentje in de trein naar Berlijn, om muziek te maken met Teun.
Met de trein naar Berlijn.
Met Teun. (Tantu) Oktober 2022.

En dat hij gisteren met de trein naar Berlijn was. Met Teun. (Tantu) Maart 2024.

:D O+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_212988162
quote:
14s.gif Op donderdag 28 maart 2024 09:40 schreef Greys het volgende:
@:Za, het was een hele scroll. :D En weet je wat ik het mooist vond aan dit hele stuk? Dat het van oktober 2022 is en dat er toen stond:
[..]
Met de trein naar Berlijn.
Met Teun. (Tantu) Oktober 2022.

En dat hij gisteren met de trein naar Berlijn was. Met Teun. (Tantu) Maart 2024.

:D O+
Tantu woont in Berlijn. Europapa is waarschijnlijk ook in Berlijn opgenomen.

Ik denk dat Joost wel degelijk een beetje in bescherming wordt genomen (of dat voor zichzelf doet) en dat hij daarom ook niet naar die pre parties gaat. Maar zolang ze daar rekening mee houden moet het wel goed komen, lijkt me. Voor sommigen komt hij misschien uit het niks maar hij is natuurlijk al jaren heel populair onder jongeren... en een nummer 1-hit in Duitsland en Oostenrijk is ook wel andere koek dan wat Europapa tot nu toe heeft gedaan.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 28 maart 2024 @ 09:57:17 #129
163650 Greys
pi_212988209
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 09:54 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Tantu woont in Berlijn. Europapa is waarschijnlijk ook in Berlijn opgenomen.

Ik denk dat Joost wel degelijk een beetje in bescherming wordt genomen (of dat voor zichzelf doet) en dat hij daarom ook niet naar die pre parties gaat. Maar zolang ze daar rekening mee houden moet het wel goed komen, lijkt me. Voor sommigen komt hij misschien uit het niks maar hij is natuurlijk al jaren heel populair onder jongeren... en een nummer 1-hit in Duitsland en Oostenrijk is ook wel andere koek dan wat Europapa tot nu toe heeft gedaan.
Ah dat Tantu daar woont wist ik niet! Maar mooi toch dat in een interview van oktober 2022 al de zin stond 'met de trein naar Berlijn' en dat die zin nu in z'n lied zit. Ik hou ervan.

En ik denk inderdaad dat hij echt fijne vrienden om zich heen heeft die op hem letten.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_212988320
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 00:41 schreef FireFox1 het volgende:

[..]
Ik heb de eerste 4 bekeken en was niet bepaald onder de indruk. Alle 4 een 13 in dozijn nummer.

Behalve Joost Klein. _O_

Ik denk dat hij zal winnen *O*
Zwitserland een 13 in een dozijn nummer?! _O-

Maar Joost for the win *O*
pi_212988329
Tot nu toe meelezer hier, maar nu ook account aangemaakt.
Snap Za's bezorgdheid wel, dit gevoel bekruipt mij ook af en toe. Ik vind Joost geweldig, maar hij is kwetsbaar. Wat overigens ook zijn kracht is en er mede voor zorgt dat zijn nummers zo raken. Je ziet zijn kwetsbaarheid goed in interviews, als hij niet omringd is door zijn vrienden en niet de regie heeft. Een bepaalde ongemakkelijkheid en de neiging zich te verbergen achter sjaals, mutsen, brillen e.d. Neemt me alleen maar voor hem in, maar ik vraag me wel af of bijvoorbeeld het wegrennen na de 3FM-awards wel een 'briljant kat-en-muisspel' was, zoals Aran Bade het noemde.
Het hele Eurovisiegebeuren is zo huge en je hebt er niet meer alles in eigen hand, krijgt te maken met enorm veel verwachtingen en pers, iedereen wil wat van je. Hoop inderdaad dat hij hier tegen bestand is. Maar hoop/denk net als Blackswangreen dat zijn vrienden hem in bescherming zullen nemen. Heel fijn dat hij die om zich heen heeft.
pi_212988355
Ik hoop idd dat het niet teveel voor hem wordt. En dat hij vooral kan genieten van dit mooie avontuur, wat er ook van komt.

Maar ik denk dat juist die kwetsbaarheid die hij wel durft te laten zien ook in de outro een van zijn sterkste punten is. Dat maakt hem zó onwijs menselijk.
pi_212988445
Eens hoor dat zijn kwetsbaarheid ook zijn kracht is, dat schrijf ik ook.
  ESF Reporter donderdag 28 maart 2024 @ 10:52:00 #134
87554 Cee
Welluk?
pi_212989107
Je ziet nu ook al dat Gover het woord neemt als media dingen willen weten over de deelname. Dat Joost alleen dingen wil of kan vertellen als hij iets mág vertellen, want meestal willen mensen dingen weten over staging, plannen voor Malmö, maar die mogen nog niet openbaar of wil hij nog niet vertellen. En als er niets te vertellen is wil hij dat nog niet doen. Pas als er weer iets nieuws is. En dat is dus ook een bewuste keuze en part of the process waarmee hij - vermoed ik - niet alleen controle houdt over zijn ESF ervaring maar ook z’n eigen mentale gezondheid.
  donderdag 28 maart 2024 @ 11:06:12 #135
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212989334
Het is voor ons buitenstaanders natuurlijk ook lastig echt te zien wat er echt om gaat in het hoofd van de kandidaten. Een deelname aan het songfestival is ook niet niks. Deelnemer Finland (Windows95man) gaf al toe een therapeut te hebben gezocht voor alles wat op hem afkwam na het winnen van de nationale finale daar. Als ik zie wat Bambie Thug uit Ierland over zich heen krijgt op social media heb ik respect voor dat alles gewoon doorgaat, mensen die zelf doodsbedreigingen sturen. Behalve wat zure Nederlandse "ok boomer" posts zie ik vooral veel leuke reacties op Joost online. Hopelijk helpt het hoe leuk en enthousiast Nederland en België vooral reageren op hem. Al kan dat natuurlijk ook meer druk geven om het goed te doen op het ESF.
pi_212989441
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2024 10:52 schreef Cee het volgende:
Je ziet nu ook al dat Gover het woord neemt als media dingen willen weten over de deelname. Dat Joost alleen dingen wil of kan vertellen als hij iets mág vertellen, want meestal willen mensen dingen weten over staging, plannen voor Malmö, maar die mogen nog niet openbaar of wil hij nog niet vertellen. En als er niets te vertellen is wil hij dat nog niet doen. Pas als er weer iets nieuws is. En dat is dus ook een bewuste keuze en part of the process waarmee hij - vermoed ik - niet alleen controle houdt over zijn ESF ervaring maar ook z’n eigen mentale gezondheid.
Je ziet ook dat Joost bij interviews waarin wél iets te vertellen is, best open, enthousiast en meewerkend is. Ook over zijn mentale gezondheid en zijn verleden vertelt hij openlijk. Bijvoorbeeld bij de bekendmaking van zijn deelname en nummer, en bijvoorbeeld het interview voor zijn destijds nieuwe album in 2022 (hierboven ergens gepost). Ik denk dan ook dat het een combinatie is van zelfbescherming, focus en inderdaad geen "onzin" interviews willen doen. Hij praat alleen als hij iets te melden heeft. Ik denk dat hij bij EIC en in Zweden ook gewoon met alle pers praat, zeker omdat hij echt wel graag over zijn werk wil praten. Ik vind hem in dat soort interviews ook ontzettend goed overkomen, dus ik denk niet dat we ons zorgen hoeven te maken.
pi_212989492
Ondertussen is Nederland over Zwitserland heen gewipt naar de 4e plaats in de winnaarsmarkt.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 28 maart 2024 @ 11:19:59 #138
163650 Greys
pi_212989556
Ik hoop vooral dat als we weer eens een Mia en Dion krijgen om mee te doen dat mensen daar nét zo mee omspringen voortaan. Rekening houden met eventuele mentale kwetsbaarheid en daardoor begrip als iemand iets niet doet of wil. Want niet iedereen is zo open daarover als bv S10 en Joost.
Dion is nog steeds niet boven water een jaar later. Zo'n Songfestival kan er nogal inhakken. En vaak weten deelnemers dat niet van te voren omdat het niet in te schatten is wat er op je af komt en wat je qua haat te verduren kunt krijgen. Dat wat elk jaar erger lijkt te worden.

Dus nu al bewondering voor degenen die het de komende jaren gaan aandurven. O+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 28 maart 2024 @ 11:22:05 #139
163650 Greys
pi_212989588
quote:
14s.gif Op donderdag 28 maart 2024 11:15 schreef Fred_B het volgende:
Ondertussen is Nederland over Zwitserland heen gewipt naar de 4e plaats in de winnaarsmarkt.
Wat is 'de winnaarsmarkt' precies want op Eurovisionworld Odds staat ie bij mij nog vijfde dus ik vraag het even netjes voordat ik voor m'n beurt gil in een hypertweet. :D :@
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_212989641
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2024 11:22 schreef Greys het volgende:

[..]
Wat is 'de winnaarsmarkt' precies want op Eurovisionworld Odds staat ie bij mij nog vijfde dus ik vraag het even netjes voordat ik voor m'n beurt gil in een hypertweet. :D :@
Ik denk dat Fred Betfair bedoelt, dat is de belangrijkste heb ik begrepen.
George Michael
pi_212989745
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 11:12 schreef d_elise het volgende:

[..]
Ik denk dan ook dat het een combinatie is van zelfbescherming, focus en inderdaad geen "onzin" interviews willen doen. Hij praat alleen als hij iets te melden heeft. Ik denk dat hij bij EIC en in Zweden ook gewoon met alle pers praat, zeker omdat hij echt wel graag over zijn werk wil praten. Ik vind hem in dat soort interviews ook ontzettend goed overkomen, dus ik denk niet dat we ons zorgen hoeven te maken.
Dit vind ik wel een hele mooie samenvatting.

Toch bekruipt me het gevoel dat sommigen hier een soort Douwe Bob 2.0 hadden gehoopt? Ik weet daar, behalve dat ik heb gelezen dat hij zich ter plaatse onderdompelde in de ervaring (pop up café), verder niets van, ging die naar alle pre-parties?

Ik zag overigens dat de nieuwe podcast uit is, ik hoop dat het stuk van Twan over werken met Joost erin zit want ik zie het niet staan in de samenvatting.
pi_212989775
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2024 11:24 schreef GeorgeM het volgende:

[..]
Ik denk dat Fred Betfair bedoelt, dat is de belangrijkste heb ik begrepen.
Ook bekend als Fredfair. |:)
C’est Davie :o)
pi_212989823
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 11:30 schreef silverevlis het volgende:
Ik weet daar, behalve dat ik heb gelezen dat hij zich ter plaatse onderdompelde in de ervaring (pop up café), verder niets van, ging die naar alle pre-parties?
Ik herinner me vooral de awkward stilte en de nude pic, maar hij zal vast ook naar pre-parties zijn geweest.
C’est Davie :o)
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 28 maart 2024 @ 11:39:53 #144
163650 Greys
pi_212989884
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 11:30 schreef silverevlis het volgende:

[..]
Dit vind ik wel een hele mooie samenvatting.

Toch bekruipt me het gevoel dat sommigen hier een soort Douwe Bob 2.0 hadden gehoopt? Ik weet daar, behalve dat ik heb gelezen dat hij zich ter plaatse onderdompelde in de ervaring (pop up café), verder niets van, ging die naar alle pre-parties?
Douwe Bob wordt gewoon weleens als voorbeeld genoemd omdat die het daar ter plaatse heel leuk maakte voor de fans en z'n mededeelnemers. Er was echt iets om mee te beleven om de shows heen enzo. Hij deed alles heel positief en had er veel plezier in en dat café daar met die optredens gaf leuke extra content.

Dat had weer niets met preparties te maken maar er zijn jaren geweest dat de Nederlandse ESF fan het jammer vond dat wij geen deelnemer hadden die bv online leuke dingen deed vooraf óf preparties óf iets leuks ter plaatse ofzo.

Nu hebben we Joost en die heeft nú al meer gedaan online en qua leukigheid dan menig ander dus niks mis mee als hij alleen Amsterdam doet als preparty!

[ Bericht 2% gewijzigd door Greys op 28-03-2024 11:46:33 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_212990118
Hij gaat nu wel ineens erg hard bij de bookies :o
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_212990198
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 11:55 schreef TheVulture het volgende:
It’s happening. *O*
pi_212990299
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 11:55 schreef TheVulture het volgende:
*O* Maar waar komt het nu ineens vandaan?
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 28 maart 2024 @ 12:10:26 #148
163650 Greys
pi_212990334
quote:
6s.gif Op donderdag 28 maart 2024 11:32 schreef Dave het volgende:

[..]
Ook bekend als Fredfair. |:)
Of deze? _O-

IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 28 maart 2024 @ 12:11:29 #149
163650 Greys
pi_212990348
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 12:08 schreef AnnethingIsPossible het volgende:

[..]
*O* Maar waar komt het nu ineens vandaan?
Zat ie gister niet in Berlijn?
Mag je daar wel wedden op het ESF? :+ _O-
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_212990367
Ik snap nog altijd niet hoe Kroatie zo hoog kan staan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')