Men had even in de regio Eindhoven moeten komen kijken in de jaren '90, toen de ene naar de andere Philips divisie omviel of afsplitste, toen DAF failliet ging en de 'oude' maakindustrie en masse verdween.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:25 schreef Nattekat het volgende:
Die negatieve reacties hier, manmanman
Echt van dat volk dat in grotten was blijven wonen omdat huizen bouwen moeite kost.
Dat is ook mogelijk, maar toch is de bedrijvigheid niet goed voor gewone werknemers met hersens, daar krijgen zij kopzorgen door, en volgens jou willen de High Tech bedrijven geen werknemers met kopzorgen.quote:
Gewone werknemers met hersens houden van bedrijvigheid die hun vindingrijkheid en creativiteit bevorderd en kopzorgen over bijv de huur of hypotheek en kinderdagopvang zijn daarbij funest.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 15:33 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat is ook mogelijk, maar toch is de bedrijvigheid niet goed voor gewone werknemers met hersens, daar krijgen zij kopzorgen door, en volgens jou willen de High Tech bedrijven geen werknemers met kopzorgen.
Tja, ik snap je post compleet.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 14:59 schreef probeer het volgende:
[..]
Ok prima, mee eens.
Maar we zitten nu dus in een situatie waarin, blijkbaar, die bedrijven middels hun dreigementen bepalen in welke regio's de overheid gaat investeren. Terwijl het gehele land roept om goed onderwijs (waar al jarenlang structureel op bezuinigd wordt), fatsoenlijke gezondheidszorg (steeds duurder voor minder) en goede infrastructuur (elektriciteitsnet).
Hoe lul je dat recht? De regio Eindhoven verdient het meer dan de rest van Nederland, want ASML zit daar?
Nee, dan vervalt men toch weer in totaal onbewezen zaken als trickle down economics; wat goed is voor ASML is goed voor de regio Eindhoven, is goed voor de Nederlandse economie, is goed voor alle burgers.
En aan die redenatie valt nogal wat op te merken.
Door bedrijvigheid verliest men juist de goede werking van de hersens en daardoor krijgen de gewone werknemers kopzorgen.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 15:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Gewone werknemers met hersens houden van bedrijvigheid die hun vindingrijkheid en creativiteit bevorderd en kopzorgen over bijv de huur of hypotheek en kinderdagopvang zijn daarbij funest.
Klokjerond asml
Stel je anders ongeveer zo'n lijstje voor op de Haagse burelen:quote:Op maandag 25 maart 2024 20:03 schreef halfway het volgende:
Maar de boeren (lees eerste levensbehoefte) moeten weg
Vrind, het zal ASML aan hun reet roesten of ze in Braboland zitten of elders op de planeet, die zijn echt niet trots dat ze bij toeval in Nederlands zijn. Werknemers zijn bijna allemaal expats die de woningmarkt nog verder verzieken.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 16:53 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Stel je anders ongeveer zo'n lijstje voor op de Haagse burelen:
Boeren:
Bijdrage BBP: verwaarloosbaar (ca 4,7 mrd)
Banen: beperkt / laag geschoold / afhankelijk van laag geschoolde arbeidsmigratie
Geografische impact: enorm (~50% totale landoppervlak)
Milieuimpact: enorm (sunk costs dus ook)
Toekomstig perspectief / groeipotentieel: geen
Spin-off / nevenindustrie / economische multiplier effecten: beperkt / verzadigd
Strategische relevantie: zeer beperkt
Tech:
Bijdrage BBP: groot (ca 80mrd)
Banen: veel, hoogopgeleid, sterk afhankelijk van hoog opgeleide arbeidsmigranten
Geografische impact: klein
Milieuimpact: matig (veel winst te behalen met innovatie/verduurzaming)
Toekomst perspectief / groeipotentieel: zeer groot
Spin-offs / nevenindustrie / economische multiplier effecten: zeer groot
Strategische relevantie: zeer groot
Ergo: een fucking nobrainer in termen van return on investment op de eigen investering én als investering in de toekomstige economie van NL.
We zouden echt fucking nitwits zijn als we deze cluster (na een paar decennia van zeer succesvol stimuleringsbeleid!) nu zouden laten vertrekken en niet de vruchten zouden plukken van onze inspanningen.
Een derde van al het EU-geld gaat naar landbouw: is dat niet te veel?quote:Op dinsdag 26 maart 2024 17:02 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Vrind, het zal ASML aan hun reet roesten of ze in Braboland zitten of elders op de planeet, die zijn echt niet trots dat ze bij toeval in Nederlands zijn. Werknemers zijn bijna allemaal expats die de woningmarkt nog verder verzieken.
Onze boeren daarentegen, vaak familiebedrijven die generaties teruggaan. Op de zolders van de stallen hebben nog Joodse kinderen verstopt gezeten voor de Duitser. Ga ergens anders denigrerend doen over Boeren. Meeste boerenbedrijven hebben ook geen buitenland personeel in dienst. Kom maar met cijfers als je het zo graag wil bewijzen.
quote:ASML can't do without expats
A company like ASML consists of 40 percent internationals.
PSV tochquote:
PSV Eindhovenquote:
Vandaar dat men de gewone werknemer steeds meer vervangt door robots in de industrie, want die hebben geen last van kopzorgen. We hadden het echter over de werknemers met een goed stel hersens en die varen wel bij een uitdagende omgeving zonder door kopzorgen belast te worden.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 16:41 schreef torentje het volgende:
[..]
Door bedrijvigheid verliest men juist de goede werking van de hersens en daardoor krijgen de gewone werknemers kopzorgen.
Misschien moeten Nederlanders eens af van die zesjes mentaliteit.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 17:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een derde van al het EU-geld gaat naar landbouw: is dat niet te veel?
[..]
Dan zijn wij het oneens, want door bedrijvigheid raakt men zijn goed stel hersens kwijt,. Mijn advies aan iedere gewone werknemer is om de bedrijvigheid te mijden in het belang van de eigen hersens.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 17:26 schreef Digi2 het volgende:
We hadden het echter over de werknemers met een goed stel hersens en die varen wel bij een uitdagende omgeving zonder door kopzorgen belast te worden.
Ik zie nog niet zo goed in hoe je die hersens gaat voeden zonder bedrijvigheid.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 17:44 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan zijn wij het oneens, want door bedrijvigheid raakt men zijn goed stel hersens kwijt,. Mijn advies aan iedere gewone werknemer is om de bedrijvigheid te mijden in het belang van de eigen hersens.
Vrind, het zal mij aan mijn reet roesten hoe patriottistisch ze zijn in Veldhoven, zolang ze winst maken, belasting betalen en voor hoogwaardige banen zorgen, voor mensen die ook belasting betalen en zo Nederland rijk en welvarend houden. Dáárom wil ik ze binnenboord houden, niet omdat ze allemaal een speldje dragen met rood-wit-blauw op hun revers. Laat staan dat ze als volbloed Germaan door de eugenetische test komen. Been there done that in 40-45, om even in jouw straatje te blijven.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 17:02 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Vrind, het zal ASML aan hun reet roesten of ze in Braboland zitten of elders op de planeet, die zijn echt niet trots dat ze bij toeval in Nederlands zijn. Werknemers zijn bijna allemaal expats die de woningmarkt nog verder verzieken.
Ik doe niet denigrerend over boeren, ik geef de kost/baat verhouding + toekomst potentieel van de agrarische sector tov van de technische sector weer, en daarmee een verklaring waarom in het één wel extra belastinggeld wordt gestoken en het ander niet (hoewel de agrarische sector letterlijk drijft op Nederlandse/Europese subsisdie, maar soit). En de meeste boeren bedrijven hebben geen buitenlands personeel, maar vrijwel iedere tuinder met een kas of een bollenveld wel, en dat zijn er een stuk meer dan die paar expats in Veldhoven.quote:Onze boeren daarentegen, vaak familiebedrijven die generaties teruggaan. Op de zolders van de stallen hebben nog Joodse kinderen verstopt gezeten voor de Duitser. Ga ergens anders denigrerend doen over Boeren. Meeste boerenbedrijven hebben ook geen buitenland personeel in dienst. Kom maar met cijfers als je het zo graag wil bewijzen.
Hoezo, als er geen bedrijvigheid is dan kan er toch gepraat worden over de wijk waarin men woont en luchtig over koetjes en kalfjes?quote:Op dinsdag 26 maart 2024 17:55 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik zie nog niet zo goed in hoe je die hersens gaat voeden zonder bedrijvigheid.
Men zal toch iets moeten eten en daar komt bedrijvigheid aan te pas evenals bij de productie van voedsel.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 20:40 schreef torentje het volgende:
[..]
Hoezo, als er geen bedrijvigheid is dan kan er toch gepraat worden over de wijk waarin men woont en luchtig over koetjes en kalfjes?
De bedrijvigheid zou ongeveer 85 % minder zijn als het slechts om voedsel zou gaan. Maar hou jij je maar vast aan de gedachte dat bedrijvigheid niet slecht is voor de hersens van gewone werknemers.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 21:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Men zal toch iets moeten eten en daar komt bedrijvigheid aan te pas evenals bij de productie van voedsel.
Tsja, in de pre-historie waren er geen echte werknemers, maar ook geen geavanceerde gezondheidszorg. De doorsnee mens werd niet erg oud. Ik vrees dat de meeste mensen liever niet terug willen keren naar die periode, laat staan naar de huisvesting uit die tijd.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 22:04 schreef torentje het volgende:
[..]
De bedrijvigheid zou ongeveer 85 % minder zijn als het slechts om voedsel zou gaan. Maar hou jij je maar vast aan de gedachte dat bedrijvigheid niet slecht is voor de hersens van gewone werknemers.
Dat snelle groeiende en winstgevende bedrijven woonruimte kunnen bieden aan hun werknemers is een goede zaakquote:Op maandag 25 maart 2024 19:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)jven-regio-eindhoven
Ik snap niet waarom bedrijven die miljardenwinsten maken zo gefêteerd moeten worden. Ze hebben al allerlei belastingvoordelen bedongen en betalen veel minder dan de locale bakker die maar een marge van 10 procent maximaal heeft. Ondertussen profiteren ze wel maximaal van de samenleving die met dat belastinggeld gecreëerd wordt.
Eveb piepen dat ze misschien naar Frankrijk willen is al genoeg om miljarden hun kant op te laten stromen en maatregelen te herzien.
Ik zie het zo: als je op een AAA locatie als Nederland wil vestigen dan betaal je dat ook de prijs voor (om dat mogelijk te maken) . Ga je anders serieus in Azerbeidzjan zitten omdat het tarief daar 10% is?
ik zou liever de onderbetaalde tomaten plukkers iets extra korting op loonbelasting geven en ook goede woonruimte jaquote:Op dinsdag 26 maart 2024 21:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Men zal toch iets moeten eten en daar komt bedrijvigheid aan te pas evenals bij de productie van voedsel.
Dat is inderdaad volslagen gestoordquote:Op dinsdag 26 maart 2024 17:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een derde van al het EU-geld gaat naar landbouw: is dat niet te veel?
[..]
dan kan de overheid ook het toptarief wat verder verlagen , wat men al gedaan heeft overigensquote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:52 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Mag ik hierbij opmerken dat de hoge inkomens een veel hogere effectieve belastingafdracht hebben en dus die lagere inkomens mee helpen financieren. Het is dus van belang voldoende hoger betaalde banen te hebben om dat te kunnen financieren. Zet daar de bijl in en het hele zooitje dondert in elkaar.
quote:Het toptarief van de inkomstenbelasting is verlaagd van 51,75% in 2019 naar 49,50% in 2020. In 2021 is het basistarief verlaagd van 37,35% naar 37,10%.17 Sept 2023
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |