Die fantasievolle moderne veilige betaalbare kerncentrales bedoel je?quote:Op maandag 25 maart 2024 07:41 schreef Nyamuk het volgende:
Wat een fantasieverhaal die windmolens. En al helemaal ten opzichte van kernenergie.
Het staat gewoon overduidelijk in de links. 'Slechter dan' is voor meneer niet voldoende. De forumhelpdesk moet meneer aan exacte cijfers helpen, terwijl onderzoekers zelf niet eens de exacte cijfers kunnen achterhalen. Dan houdt het voor mij op en wens ik meneer veel sterkte toe zijn geloof vast te houden.quote:Op maandag 25 maart 2024 16:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dus de onderbouwing van jouw stellingen moet door de tegenstanders verzorgd worden?
500 MW, er liggen namelijk twee kabelsquote:Op zondag 24 maart 2024 01:05 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Een meter dik![]()
BritNed-kabel, 1000MW, diameter met isolatie 15cm.
Je hebt gelijk, twee kabels inderdaad. Ik heb mijn info uit de MER, SMB, Habitattoets BritNed-verbinding van Royal Haskoning BV Ruimtelijke ontwikkeling.quote:Op maandag 25 maart 2024 19:07 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
500 MW, er liggen namelijk twee kabels![]()
450kV HVDC verbinding.
Waar heb je de info vandaan wat betreft de kabels?
Interessante info, bedankt.quote:Op maandag 25 maart 2024 22:44 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, twee kabels inderdaad. Ik heb mijn info uit de MER, SMB, Habitattoets BritNed-verbinding van Royal Haskoning BV Ruimtelijke ontwikkeling.
Ga jij het ooit eens zijn met welke onderbouwing dan ook, zolang die niet overeenkomt met hoe jij er over denkt?quote:Op maandag 25 maart 2024 16:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus de onderbouwing van jouw stellingen moet door de tegenstanders verzorgd worden?
Als dat een echte en ware onderbouwing is, ik ben van de wetenschappelijk kant, niet van de politieke.quote:Op maandag 25 maart 2024 23:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ga jij het ooit eens zijn met welke onderbouwing dan ook, zolang die niet overeenkomt met hoe jij er over denkt?
Ik zie vooral negatie van feiten om het geloof in stand te houden. Ik kan wetenschappelijke onderbouwingen posten wat ik wil; het voldoet toch niet of er wordt niet op gereageerd. Maar komt die weer:quote:Op maandag 25 maart 2024 23:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als dat een echte en ware onderbouwing is, ik ben van de wetenschappelijk kant, niet van de politieke.
Maar ik zie hier vooral wensdenken van de atoom industrie en oude leugens als dat windmolens alleen maar op subsidie zouden draaien. Terwijl het juist de kerncentrales zijn waar het grote subsidiegeld naartoe gaat.
Dat is geen wetenschap. Journalistieke kritiek op overheidsbeleid bewijst niet dat je met kernenergie het klimaatprobleem gaat oplossen. En hetzelfde geld voor een verhaal van ingenieurs.quote:Op maandag 25 maart 2024 23:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik zie vooral negatie van feiten om het geloof in stand te houden. Ik kan wetenschappelijke onderbouwingen posten wat ik wil; het voldoet toch niet of er wordt niet op gereageerd. Maar komt die weer:
ACT-F in NWS / Tweede Kamer wil vier grote kerncentrales in plaats van twee
Ook dat is geen wetenschappelijke onderbouwing, maar napraten wat je in de media hebt gehoord.quote:Op maandag 25 maart 2024 23:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Kernsplijting is geen herbruikbare energiebron, het is duur, het kost ontzettend veel CO2 om al dat beton te storten en uranium te delven en op te werken. Het is een rem op een echte energietransitie en subsidie van bestaande belangen.
Ga jij de ingenieurs maar vertellen dat ze journalistiek bedrijvenquote:Op maandag 25 maart 2024 23:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat is geen wetenschap. Journalistieke kritiek op overheidsbeleid bewijst niet dat je met kernenergie het klimaatprobleem gaat oplossen. En hetzelfde geld voor een verhaal van ingenieurs.
Kernsplijting is geen herbruikbare energiebron, het is duur, het kost ontzettend veel CO2 om al dat beton te storten en uranium te delven en op te werken. Het is een rem op een echte energietransitie en subsidie van bestaande belangen.
Het is een half verhaal hoor. De ontwikkelingen rond batterijen en het toekomstige energiegebruik sla je volledig over met je leuke plaatje.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 07:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ook dat is geen wetenschappelijke onderbouwing, maar napraten wat je in de media hebt gehoord.
Laten we hier eens mee beginnen:
[ afbeelding ]
Laten we eens naar accu's kijken.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is een half verhaal hoor. De ontwikkelingen rond batterijen en het toekomstige energiegebruik sla je volledig over met je leuke plaatje.
Grotere aantallen zijn goedkoper. CATL en BYD hebben daarnaast aangegeven dat accu-prijzen dit jaar bijna halveren.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Laten we eens naar accu's kijken.
Volgens de Wikipedia kost een Tesla Megapack 1,39 miljoen dollar, dat is 1,24 miljoen Euro. Daarmee kun je 3,916 MWh opslaan.
Als je nu kijkt naar de elektriciteitscentrales in Nederland, dan is een aardgascentrale van 350 MW een gemiddelde centrale. Je hebt dus 89 Megapacks nodig om zo'n centrale 1 uur te vervangen. Dat kost je dan 110 miljoen Euro.
Accu's voor 3 dagen gaan er niet komen, ze moeten (het liefst) meerdere keren per dag geladen en ontladen worden om kosteffectief te zijn.quote:Nou heb je er natuurlijk heel wat meer dan dat nodig. Om bijvoorbeeld de nacht te overbruggen, of een dag met weinig zon en wind. Laten we uitgaan van een nominale opslagcapaciteit van 3 dagen.
Mooi sommetje maar niet realistisch qua aantallen en capaciteit.quote:Als we kijken naar het jaarlijkse energieverbruik van Nederland, dan verbruiken we in totaal 2279 PJ. 90% daarvan moet CO2 neutraal worden, dat is dan 2051 PJ, oftewel 569.722.222 MWh. Dat is 1.559.857 MWh per dag, of 4.679.571 MWh voor 3 dagen.
Als we daar Megapacks voor gaan kopen, hebben we er 1.194.987 nodig, met een totale prijs van 1.481.784 miljoen Euro. Zeg anderhalf biljoen.
Onze regering had vorig jaar een totaal inkomen van 366 miljard Euro, dus als ze het alleen aan accu's uit zouden geven, kunnen ze dat in 4 jaar betalen. Moeten ze wel alle ambtenaren ontslaan, de zorg en het OV sluiten en zo. Met een realistischere 10% van het totale budget duurt het 40 jaar.
Ok, hoe wil jij dan zonder kernenergie de energievoorziening CO2 neutraal maken? Ik bedoel, in vergelijking met de hele Noordzee vol zetten met windturbines en ons halve landoppervlak met zonnepanelen en eventueel nog wat extra windturbines, plus een belachelijke bak accu's, kosten 20 kerncentrales een schijntje aan ruimte en geld. En al die windturbines en zonneparken bouw je niet even in een paar jaar tijd.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Grotere aantallen zijn goedkoper. CATL en BYD hebben daarnaast aangegeven dat accu-prijzen dit jaar bijna halveren.
Tevens zijn piekcentrales (peakerplants) vaak veel kleiner. Zo is de piekcentrale in Burgum maar 38MWe per turbine. Leuk weetje: deze centrale kan ook stroom leveren aan andere centrales, na een black-out, zodat die centrales weer kunnen opstarten.
[..]
Accu's voor 3 dagen gaan er niet komen, ze moeten (het liefst) meerdere keren per dag geladen en ontladen worden om kosteffectief te zijn.
[..]
Mooi sommetje maar niet realistisch qua aantallen en capaciteit.
Overigens zijn accu's niet alleen "kosten", ze leveren ook geld op. Anders zouden die Megapack locaties in Australië zich niet in enkele jaren terugverdienen.
Je kan niet alleen naar kosten kijken en de opbrengsten buiten beschouwing laten.
Op de onbalansmarkt ja. Voor de variaties over een langere periode moet je uitwijken naar alternatieven. Reken maar eens uit wat dat kost.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
Overigens zijn accu's niet alleen "kosten", ze leveren ook geld op. Anders zouden die Megapack locaties in Australië zich niet in enkele jaren terugverdienen.
Desertec kost stukken minder dan 20 kerncentrales. Komt de winters en nachten door.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok, hoe wil jij dan zonder kernenergie de energievoorziening CO2 neutraal maken? Ik bedoel, in vergelijking met de hele Noordzee vol zetten met windturbines en ons halve landoppervlak met zonnepanelen en eventueel nog wat extra windturbines, plus een belachelijke bak accu's, kosten 20 kerncentrales een schijntje aan ruimte en geld. En al die windturbines en zonneparken bouw je niet even in een paar jaar tijd.
Maar er komen geen 20 kerncentrales.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok, hoe wil jij dan zonder kernenergie de energievoorziening CO2 neutraal maken? Ik bedoel, in vergelijking met de hele Noordzee vol zetten met windturbines en ons halve landoppervlak met zonnepanelen en eventueel nog wat extra windturbines, plus een belachelijke bak accu's, kosten 20 kerncentrales een schijntje aan ruimte en geld. En al die windturbines en zonneparken bouw je niet even in een paar jaar tijd.
Heb je daar een berekening van?quote:Op dinsdag 26 maart 2024 11:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Desertec kost stukken minder dan 20 kerncentrales. Komt de winters en nachten door.![]()
De obsessie is dat mensen niets meer mogen uitstoten waar kernenergie het gevolg van is. Van mij mogen de moderne kolencentrales morgen nog gebouwd worden zodat we van het gas af kunnen.quote:Hoe wil jij met je kerncentrale obsessie de fluctuatie van ons stroom verbruik tussen dag en nacht gaan opvangen?
Kerncentrales zijn prima te regelen. Het is alleen net zo duur om ze minimaal of maximaal te laten draaien. Gelukkig kost de brandstof heel weinig.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 11:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Desertec kost stukken minder dan 20 kerncentrales. Komt de winters en nachten door.![]()
Hoe wil jij met je kerncentrale obsessie de fluctuatie van ons stroom verbruik tussen dag en nacht gaan opvangen?
Dan gaat de opwekking niet CO2 neutraal zijn. Simpel.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 11:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar er komen geen 20 kerncentrales.
Er staan er 2 of 4 in de planning en tegen de tijd dat ze gereed zijn, doen ze per stuk zo'n 6,5% van de stroomvraag.
Dus alsnog zal 74 tot 87% op andere wijze opgewekt worden.
Ik denk dan ook niet dat we dat binnen de gestelde tijd halen, ook niet met kerncentrales aangezien er sowieso helemaal geen bouwcapaciteit is om dat voor 2050 klaar te hebben.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 11:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dan gaat de opwekking niet CO2 neutraal zijn. Simpel.
Ongeveer net zo een mooie utopie als "vrede op aarde".quote:Op dinsdag 26 maart 2024 11:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe wil jij met je kerncentrale obsessie de fluctuatie van ons stroom verbruik tussen dag en nacht gaan opvangen?
En kom nu eens met een plaatje waar de impact op landgebruik en overige resources staat een een kilo van elk van die materialen te produceren. O, olie en uranium kan je niet produceren. Doe dan maar de impact van winnen en verbruiken.quote:
Het is wel eens eerder opgenoemd maar kennelijk blijft het niet hangen.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
Laten we eens naar accu's kijken.
Volgens de Wikipedia kost een Tesla Megapack 1,39 miljoen dollar, dat is 1,24 miljoen Euro. Daarmee kun je 3,916 MWh opslaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |