quote:Ja lastig inderdaad. De 2e keus school had wel schakelklas mavo/havo maar alleen havo onderbouw, dus dan zou ze ook moeten overstappen.
We gaan ‘t zien, goed te lezen dat ze de overstap zelf als niet vervelend hebben ervaren bij jou.
Wat sneu! Hier hadden we de AMN toets en daar kwam eigenlijk hetzelfde advies uit en gaf eigenlijk ook hetzelfde beeld als de Cito toetsen die als leerlingvolgsysteem worden gebruikt.quote:Op woensdag 20 maart 2024 16:26 schreef Phaidra het volgende:
Hoe is het bij jullie met de doorstroomtoets gegaan? Ik lees/hoor veel verschillende verhalen, juist relatief veel met een hogere uitslag dan advies en weer anderen met het tegenovergestelde. Ik vind het maar vreemd.
Onze oudste had net 1 punt te weinig om op het voorlopige schooladvies uit te komen. Zelf was hij daar wel een beetje verdrietig over, hij dacht dat hij nu niet naar zijn voorkeursschool zou kunnen. Hij wist wel dat het definitieve advies nooit naar beneden kan gaan door de toets, maar hij was er toch niet gerust op.
Heb je hierover ervaringen qua toetsen bij je kinderen?quote:Op woensdag 20 maart 2024 23:26 schreef Ouwehoersubsidie het volgende:
Zijn mensen hier niet bang dat hun kinderen bang gemaakt worden met apocalyptische klimaatscenario's, waardoor ze depressief worden?
Nou, zelf niet, maar ik hoorde dat het aantal zelfmoorden onder kinderen/pubers sterk is toegenomen, sinds ze op veel scholen kinderen apocalyptische klimaatscenario’s voorschotelen, waardoor veel van hen depressief worden omdat ze denken dat er geen toekomst meer is. Erg hè?quote:Op woensdag 20 maart 2024 23:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Heb je hierover ervaringen qua toetsen bij je kinderen?
Dank je! Leuk dat jij er ook nog bent! Ik heb nog wel altijd beetje meegelezen maar nu weer wat actiever aan het posten.quote:Op woensdag 20 maart 2024 22:53 schreef Kyara het volgende:
Haha, leuk om je sowieso weer hier te zien LeNeHe! Groot verschil tussen advies en Cito bij jullie zeg
[..]
Wat sneu! Hier hadden we de AMN toets en daar kwam eigenlijk hetzelfde advies uit en gaf eigenlijk ook hetzelfde beeld als de Cito toetsen die als leerlingvolgsysteem worden gebruikt.
Wij zijn vandaag voor de laatste keer bij de 1e keuze school wezen kijken. Was leuk en het is nog steeds de eerste keuze. Het wordt wel loting waarschijnlijk maar de 2e keuze past ook wel goed bij hem.
Maar dat wordt dus op 4 april naast de telefoon wachten op de uitslag.
Dat kan ik me wel voorstellen als daardoor de tweede keus ook in gevaar zou komen. Anders niet.quote:Op donderdag 21 maart 2024 10:41 schreef Kyara het volgende:
Nou ja, we mogen ook niet klagen want er is hier dus maar 1 school met loting. Maar ja, dat is dus net de eerste keuze. Sommige ouders haken af door de loting omdat ze dat te spannend vinden.
die willen tere kinderzieltjes beschermen.quote:Op donderdag 21 maart 2024 20:07 schreef livelink het volgende:
[..]
Dat kan ik me wel voorstellen als daardoor de tweede keus ook in gevaar zou komen. Anders niet.
Is dat dezelfde school waar mijn nichtje op zit? Die had vorig jaar ook loting. In eerste instantie was ze uitgeloot. Ze was wel even teleurgesteld, maar kon iig samen met haar beste vriendin terecht op keuze 2. Na een kleine week kreeg ze weer een telefoontje: ze kon toch terecht op school 1! Was ook weer even schakelen en ze voelde zich ook een beetje schuldig tegenover het vriendinnetje. Blijkt 2 dagen later dat ook zij toch op school 1 kon komenquote:Op donderdag 21 maart 2024 10:41 schreef Kyara het volgende:
Nou ja, we mogen ook niet klagen want er is hier dus maar 1 school met loting. Maar ja, dat is dus net de eerste keuze. Sommige ouders haken af door de loting omdat ze dat te spannend vinden.
Ja, die school. Wel fijn inderdaad dat ze ook meteen doorloten voor de wachtlijst dus dan weet je ook waar je staat en of er nog kans is zeg maar. En ik vind het ook fijn om te lezen dat dat dus ook al zo snel kan. Ik denk niet dat ik het nog zou doen als ze vlak voor het nieuwe schooljaar zouden bellen eigenlijk.quote:Op donderdag 21 maart 2024 21:44 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Is dat dezelfde school waar mijn nichtje op zit? Die had vorig jaar ook loting. In eerste instantie was ze uitgeloot. Ze was wel even teleurgesteld, maar kon iig samen met haar beste vriendin terecht op keuze 2. Na een kleine week kreeg ze weer een telefoontje: ze kon toch terecht op school 1! Was ook weer even schakelen en ze voelde zich ook een beetje schuldig tegenover het vriendinnetje. Blijkt 2 dagen later dat ook zij toch op school 1 kon komen. Echt, hoe dan? Maar eind goed al goed dus, en ze zit er helemaal prima.
Hier in Utrecht moeten we 6 scholen opgeven.quote:Op donderdag 21 maart 2024 21:44 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Is dat dezelfde school waar mijn nichtje op zit? Die had vorig jaar ook loting. In eerste instantie was ze uitgeloot. Ze was wel even teleurgesteld, maar kon iig samen met haar beste vriendin terecht op keuze 2. Na een kleine week kreeg ze weer een telefoontje: ze kon toch terecht op school 1! Was ook weer even schakelen en ze voelde zich ook een beetje schuldig tegenover het vriendinnetje. Blijkt 2 dagen later dat ook zij toch op school 1 kon komen. Echt, hoe dan? Maar eind goed al goed dus, en ze zit er helemaal prima.
Leuk hè!quote:
Met die aantallen ga je natuurlijk ook wel anders de loting in dan als er maar voor 10-30 leerlingen loting nodig is ja… Is het dit jaar weer zo veel?quote:Op donderdag 21 maart 2024 21:46 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ja, die school. Wel fijn inderdaad dat ze ook meteen doorloten voor de wachtlijst dus dan weet je ook waar je staat en of er nog kans is zeg maar. En ik vind het ook fijn om te lezen dat dat dus ook al zo snel kan. Ik denk niet dat ik het nog zou doen als ze vlak voor het nieuwe schooljaar zouden bellen eigenlijk.
Vorig jaar hadden ze > 300 aanmeldingen voor 180 plaatsen dus dan heeft ze absoluut mazzel gehad.
In onze regio moeten we 3 scholen opgeven, maar omdat de eerste keus in een aangrenzende regio valt, moeten we 7 scholen opgevenquote:Op donderdag 21 maart 2024 21:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Hier in Utrecht moeten we 6 scholen opgeven.
Dat is niet te doen voor een 11 of 12 jarige. Compleet absurd.
Gelukkig heeft haar top 1 plaatsingsgarantie.
En nog bedankt voor de goede woorden van jou (en anderen) over dat TTO.Daar heeft ze na flink veel keuzestress voor gekozen.
Blij dat er gekozen is, en dat alles duidelijk is voor haar.
Wel zijn de doorstroomtoets uitslagen zo afwijkend (IEP hier) dat ze er helemaal niets mee doen. Een aantal leerlingen die al jarenlang op VWO niveau scoorden en werkten, hadden een VMBO-TL uitslag. Echt absurde afwijkingen.
Als ouder kan ik dat wel relativeren, maar sommige kinderen waren compleet in mineur. Tot aan huilen aan toe, vanwege de teleurstelling.
Hier nou 3e klas en nog steeds heel blij met de keuze voor TTO. Het heeft ook echt wel een meerwaarde, vind ik. Engels wordt echt heel erg de tweede taal en niet zozeer een vreemde taal die je leert, zoals Duits en Frans.quote:
Geen idee nog. En weet ook niet hoeveel kinderen die uitgesloten zijn van loting tussen zitten, dat verschilt natuurlijk ook per jaar.quote:Op vrijdag 22 maart 2024 08:04 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Met die aantallen ga je natuurlijk ook wel anders de loting in dan als er maar voor 10-30 leerlingen loting nodig is ja… Is het dit jaar weer zo veel?
Is de voorkeursschool de school die net in onze regio valt? Erg fijne school volgens mij!quote:Op vrijdag 22 maart 2024 08:09 schreef Phaidra het volgende:
[..]
In onze regio moeten we 3 scholen opgeven, maar omdat de eerste keus in een aangrenzende regio valt, moeten we 7 scholen opgeven. We moeten de lijst dus compleet maken met scholen die we helemaal niet kennen, want er zijn in onze regio niet eens 6 andere scholen. Raar idee…
oef, wat suf zeg. Is zijn 1e keuze ook loting of kan hij daar sowieso heen en is de rest voor de vorm?quote:Op vrijdag 22 maart 2024 08:09 schreef Phaidra het volgende:
[..]
In onze regio moeten we 3 scholen opgeven, maar omdat de eerste keus in een aangrenzende regio valt, moeten we 7 scholen opgeven. We moeten de lijst dus compleet maken met scholen die we helemaal niet kennen, want er zijn in onze regio niet eens 6 andere scholen. Raar idee…
Hier krijgen ze pas eind groep 7 voorlopig advies (wat opzich wel lastig is met kijken naar scholen als je het niet weet)quote:Op vrijdag 22 maart 2024 13:58 schreef Loj het volgende:
Doorstroomtoets…
Ik had een intensieve week want meer dan 50% van mijn leerlingen in groep 8 had hoger gescoord dan ons advies. Dit was die van Cito…
Gelukkig is nu alles definitief, dus onze taak zit erop.
Volgend jaar mag Ow. Ow heeft nu al een voorlopig advies gekregen. Havo/vwo.
Helemaal prima want hij moet nog een jaar, maar de motivatie was wel wat vreemd: havo/vwo omdat hij nog meer voor zichzelf moet opkomen. Haha
Ja klopt! Hij had eerst een andere voorkeur, maar toen hij bij de open dag daar rondliep, voelde hij zich direct helemaal thuis en was hij om. Echt leuk om te zien!quote:Op vrijdag 22 maart 2024 08:58 schreef Mevr_Mus het volgende:
[..]
Is de voorkeursschool de school die net in onze regio valt? Erg fijne school volgens mij!
Pff, als ik dit allemaal lees ben ik zo blij dat we dit hele proces met kind1 achter de rug hebben! Volgend jaar moeten we met kind2 het hele circus weer in… ik geniet van ons jaartje rust
Hoe oud is J.?quote:Op zondag 24 maart 2024 17:59 schreef Hupje het volgende:
J heeft afgelopen week besloten dat hij vegetarisch gaat eten. Ik vind het leuk, die ontwikkeling van een eigen mening over dingen in de wereld
"Bijna 9" zoals hij zelf zegt.quote:
Nee hoor, iedereen mag dat voor zichzelf bepalen.quote:Op zondag 24 maart 2024 21:16 schreef Jentin het volgende:
Hoe gaan jullie om met gamen?
Ben ik een zeikerd, ben ik te streng? Ik wil niet dat mijn kind het trutje van de klas is, maar ik wil ook geen schermzombie in huis. (Ja, er zitten uiteraard een heleboel varianten in dat spectrum
Myntes kreeg op z'n 9e z'n eerste PS4, toen ging dat uurtje per dag ook in.quote:
Ja, herkenbaar. Maar wel vanuit zijn autisme. Op het SO waar hij zat accepteerden ze die weerstand en hoefde hij nooit huiswerk te maken. Dat kwam dus pas op de middelbare school en daar heb ik de eerste 2 jaar heel veel begeleid. Elke avond samen kijken wat er moest gebeuren en samen eraan zitten. In de 3e wilde hij niet meer altijd dat ik meekeek en vanaf de 4e heeft hij het vrijwel zelfstandig gedaan. Dus een beetje hetzelfde als wat Jentin zegt, maar dan in zijn geval wat later.quote:Op zondag 24 maart 2024 22:37 schreef Amsel het volgende:
Andere vraag: hoe gaan jullie bovenbouwers (basisschool) om met huiswerk? In groep 6 moet er nu een werkstuk worden gemaakt, en de 9-jarige is vol in de weerstand en in de stress geschoten. Ze is heel stellig: school is school, en thuis is thuis. Thuis iets voor school doen gaat er bij haar niet in. Er speelt op dit moment een hele hoop in dat koppie, waardoor we moeilijk kunnen inschatten of dit "normale" tegenzin is, of dat haar andere issues er ook in meespelen. Daarom ben ik heel benieuwd of deze weerstand voor jullie herkenbaar is of helemaal niet
quote:Op zondag 24 maart 2024 22:15 schreef SaskiaR het volgende:
Ik vind het vooral erg belangrijk wat voor soort game er gespeeld wordt. Fortnite is achterlijk en agressief, dus dat mag gewoon niet.
Als je dat doet in Fortnite, vliegt dat poppetje een end weg en zie je wat cijfertjes dat ie punten verliest. Het is niet dat je een bloederige dode onder je auto hebt zoals bij gta ofzo, misschien scheelt dat?quote:Op zondag 24 maart 2024 21:16 schreef Jentin het volgende:
Tegelijkertijd vind ík het stom dat hij vandaag thuiskwam met een verhaal dat hij zo gelachen had bij vriendje X. omdat hij in Fortnite ‘zo vól gas over iemand heen reed‘
Ja, dit wist ik wel. Ik weet dat het concept ook gruwelijker klinkt dan de graphics zijn. Daarom onderzoek ik ook m’n eigen weerstand. Hij kijkt films met ons die heftiger zijn, denk ik. Het is, merk ik, toch meer het gamen an sich dan Fortnite in het bijzonder.quote:Op maandag 25 maart 2024 06:41 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Als je dat doet in Fortnite, vliegt dat poppetje een end weg en zie je wat cijfertjes dat ie punten verliest. Het is niet dat je een bloederige dode onder je auto hebt zoals bij gta ofzo, misschien scheelt dat?
Mijn oudste zit ook in groep 6 en heeft echt heel weinig huiswerk heb ik het idee. Elke week wat woordjes dictee oefenen, 1 x in de maand woordjes Engels en af en toe moet ze thuis aan haar 'Kosmisch project' werken waarvan ik nog steeds geen idee heb wat dat precies isquote:Op zondag 24 maart 2024 22:37 schreef Amsel het volgende:
Andere vraag: hoe gaan jullie bovenbouwers (basisschool) om met huiswerk? In groep 6 moet er nu een werkstuk worden gemaakt, en de 9-jarige is vol in de weerstand en in de stress geschoten. Ze is heel stellig: school is school, en thuis is thuis. Thuis iets voor school doen gaat er bij haar niet in. Er speelt op dit moment een hele hoop in dat koppie, waardoor we moeilijk kunnen inschatten of dit "normale" tegenzin is, of dat haar andere issues er ook in meespelen. Daarom ben ik heel benieuwd of deze weerstand voor jullie herkenbaar is of helemaal niet
Geen aardrijkskunde/geschiedenis/natuurkunde? Dat hebben wij om de paar weken.quote:Op maandag 25 maart 2024 08:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Mijn oudste zit ook in groep 6 en heeft echt heel weinig huiswerk heb ik het idee. Elke week wat woordjes dictee oefenen, 1 x in de maand woordjes Engels en af en toe moet ze thuis aan haar 'Kosmisch project' werken waarvan ik nog steeds geen idee heb wat dat precies isHet komt er op neer dat ze over een bepaald onderwerp dingen moet opzoeken en daar thuis een soort van mini werkstuk van moet maken. Ze doen daar ook al een deel van op school. That's it. Ik heb al eens gevraagd aan de juf waarom zij relatief weinig huiswerk krijgen en volgens juf doen ze veel op school (misschien ligt het ook aan het schooltype?)
Anyway, het huiswerk dat ze moet doen gaat niet altijd van een leien dakje. Sowieso moeten we haar er altijd aan herinneren en het gaat vaak niet van harte (ik wil maar 5 woorden oefenen!!! *stapvoet*) Ik heb het geluk dat ze het goed doet op school, dus dictee even oefenen volstaat vaak al. Als dit niet het geval was, dan zou het zeker een hele uitdaging zijn.
Nope. Misschien dat het Kosmisch project dat allemaal inhoudt? Ze moesten laatst een soort van werkstuk maken over verschillende godsdiensten en daarvoor ging het over water. Maar dan nog is dat misschien 1 x in de 3 maanden dat ze iets daarvan thuis moest doen.quote:Op maandag 25 maart 2024 08:43 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Geen aardrijkskunde/geschiedenis/natuurkunde? Dat hebben wij om de paar weken.
Wij hebben ook dictee oefenen we bijna iedere dag een deel. Dat gaat voor een dyslect heel goed. Dan nog woorden voor taal met wat het betekent. Ze hebben nog een taaltoets elke week maak huiswerk. Dit doet ze op school in haar extra tijd ipv lezen.
Bij onze montessori vielen die vakken allemaal onder kosmisch. Dan was het 1 thema waar al die vakken aan werden opgehangen.quote:Op maandag 25 maart 2024 08:43 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Geen aardrijkskunde/geschiedenis/natuurkunde? Dat hebben wij om de paar weken.
Ah kijk aan. Bedankt voor je postquote:Op maandag 25 maart 2024 09:39 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Bij onze montessori vielen die vakken allemaal onder kosmisch. Dan was het 1 thema waar al die vakken aan werden opgehangen.
Oja, ik vergeet topografie. Dat moeten ze ook af en toe thuis doen via Zulu connect. Spreekbeurt hoeft dit jaar in groep 6 niet, dat heeft ze vorig jaar in groep 5 gedaan.quote:Op maandag 25 maart 2024 11:18 schreef FlyingFish het volgende:
Hier ook kosmisch. En het is veel breder dan dat het lijkt, want bij het thema Egyptenaren komt bijvoorbeeld ook irrigatie, de watersnoodramp in 53 en apartheid aan bod. Het hoofdthema is een soort kapstok waar heel breed allerlei dingen aan worden opgehangen. Wel heel leuk om te zien wat voor dingen hij opeens weet, regelmatig verbaas ik me daarover. Maar mijn zoon is ook een spons wat dat betreft.
Qua huiswerk is het hier jaarlijks een spreekbeurt voorbereiden (vanaf groep 3) en sinds dit jaar (groep 5) ook topografie erbij en een boekbespreking. Werkstuk zijn ze nu voor het eerst aan het maken, maar gebeurt op school.
Nou ja, ligt er ook aan wat voor baantje. Dochter heeft gesolliciteerd voor vakkenvullen bij de supermarkt. Heel kort gesprek, en aangenomen. Achteraf de baan niet genomen, maar dat was een persoonlijke overweging.quote:Op woensdag 27 maart 2024 11:28 schreef Troel het volgende:
Hoe ging bij jullie kinderen het solliciteren naar een eerste baantje?
Oudste is aan het solliciteren en als ik dan hoor dat er soms maar een paar vragen gesteld worden, heb ik zoiets van 'ok, is dat alles'? Ik heb zelf nooit als puber gewerkt anders dan bij mijn vader op kantoor, dus heb zelf ook geen ervaring ermee, maar mijn gevoel zegt "zal wel een afwijziging worden als dat binnen 3 minuten kan"
Het gaat inderdaad om vakkenvullen/kassawerkquote:Op woensdag 27 maart 2024 11:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou ja, ligt er ook aan wat voor baantje. Dochter heeft gesolliciteerd voor vakkenvullen bij de supermarkt. Heel kort gesprek, en aangenomen. Achteraf de baan niet genomen, maar dat was een persoonlijke overweging.
Voor functies waarop jij solliciteert moet je waarschijnlijk ook een stuk meer weten/kunnenquote:Op woensdag 27 maart 2024 11:40 schreef Troel het volgende:
[..]
Het gaat inderdaad om vakkenvullen/kassawerk
Maar in vergelijking met mijn eigen gesprekken is een paar minuten wat weinig natuurlijk
Tegenwoordig wel. Vroeger moest je een heleboel codes uit je hoofd leren achter de kassaquote:Op woensdag 27 maart 2024 12:06 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Voor functies waarop jij solliciteert moet je waarschijnlijk ook een stuk meer weten/kunnen
Is hij nu nog bezig met zijn opleiding of is hij al gestopt om volgend jaar over te stappen? Als na een eerste gesprek school hem afwezig blijft melden, dan komen jullie als ouder ook in beeld, voor zover ik weet.quote:Op woensdag 27 maart 2024 18:48 schreef Spijbelaar het volgende:
Waar ik tegenaan loop leek me hier het beste te passen:
In ons samengesteld gezin lopen we tegen een flinke puber aan. Dit jaar is de oudste van drie kinderen (zoon van mijn partner) begonnen op het MBO na de MAVO. Hij is nog geen 18 en moet dus nog verplicht naar school.
Hij is melding gemaakt bij de leerplichtambtenaar vanwege ongeoorloofd verlof (en dat is aardig wat spijbelen). Hoe mijn partner ook probeert, doordringen tot de puber lijkt niet te lukken. Hij heeft bedacht dat hij een andere opleiding wil gaan doen en heeft daar iemand gesproken die aan heeft gegeven dat hij misschien wel vrijstelling kan krijgen voor de lessen als hij kan gaan werken. Vandaag heeft hij aangegeven dat hij de ambtenaar heeft gesproken en hij hoeft volgens eigen zeggen alleen nog maar de basisvakken te volgen.
Krijg je hier als ouders nog een brief van? Heb je hier als ouders wat over te zeggen? En is het normaal dat de leerplichtambtenaar enkel contact met het kind opneemt en niet met de ouders?
Ik zit soms echt met de handen in mijn haar vanwege deze puber en merk ook dat ik het lastig vind ermee om te gaan, want zijn gedrag verziekt de sfeer in het hele huis met zijn gelieg. Ik zou er graag wat van zeggen en vinden, maar dat is denk ik ook ongepast. Heeft er hier iemand tips hier mee om te gaan? Of een soortgelijke ervaring?
Voor zover ik weet was hij nog bezig, hij zou vandaag het gesprek gehad hebben. Hij is al wel aangemeld op de school voor volgend jaar. Op internet kan ik enkel vinden dat bij ongeoorloofd verzuim er een gesprek plaats vindt met de ouders, vandaar. En dat vind ik ergens ook wel logisch, hij is nog geen 18, ouders lopen kans op boete en kwijtraken van kinderbijslag en hebben toch ook wel degelijk iets te zeggen over opleiding neem ik aan. Als een kind nog niet volwassen genoeg geacht wordt om niet te mogen stoppen met school, zijn ze ook neit volwassen genoeg om dit soort beslissingen alleen te nemen.quote:Op woensdag 27 maart 2024 19:34 schreef livelink het volgende:
[..]
Is hij nu nog bezig met zijn opleiding of is hij al gestopt om volgend jaar over te stappen? Als na een eerste gesprek school hem afwezig blijft melden, dan komen jullie als ouder ook in beeld, voor zover ik weet.
En verder is die periode tussen 16 en 18 jaar een wat lastige periode. Als ouder ben je niet vanzelfsprekend in beeld, nee. In eerste instantie is het iets tussen school, leerling en leerplichtambtenaar. De MBO-opleiding van mijn dochter koos er voor om ouders er ook nog bij te betrekken, maar dat is niet vanzelfsprekend.
Maar er lopen hier leerkrachten van een mbo rond, dacht ik ( @:DJVero ?). Die weten het wellicht wel beter.
Ja, zoals jij erover schrijft klinkt het als een soort waarschuwingsgesprek waar afspraken zijn gemaakt. Ik heb het idee dat jullie pas in beeld komen als hij zich daar niet aan gaat houden of toch blijft spijbelen.quote:Op woensdag 27 maart 2024 20:14 schreef Spijbelaar het volgende:
[..]
Voor zover ik weet was hij nog bezig, hij zou vandaag het gesprek gehad hebben. Hij is al wel aangemeld op de school voor volgend jaar. Op internet kan ik enkel vinden dat bij ongeoorloofd verzuim er een gesprek plaats vindt met de ouders, vandaar. En dat vind ik ergens ook wel logisch, hij is nog geen 18, ouders lopen kans op boete en kwijtraken van kinderbijslag en hebben toch ook wel degelijk iets te zeggen over opleiding neem ik aan. Als een kind nog niet volwassen genoeg geacht wordt om niet te mogen stoppen met school, zijn ze ook neit volwassen genoeg om dit soort beslissingen alleen te nemen.
Ik vraag me af of ie een leerplichtambtenaar gesproken heeft, klinkt eerder als een verzuimcoördinator van school. Ik heb nog nooit een leerplichtambtenaar meegemaakt die een minderjarige spreekt zonder nadrukkelijk ouders uit te nodigen.quote:Op woensdag 27 maart 2024 20:14 schreef Spijbelaar het volgende:
[..]
Voor zover ik weet was hij nog bezig, hij zou vandaag het gesprek gehad hebben. Hij is al wel aangemeld op de school voor volgend jaar. Op internet kan ik enkel vinden dat bij ongeoorloofd verzuim er een gesprek plaats vindt met de ouders, vandaar. En dat vind ik ergens ook wel logisch, hij is nog geen 18, ouders lopen kans op boete en kwijtraken van kinderbijslag en hebben toch ook wel degelijk iets te zeggen over opleiding neem ik aan. Als een kind nog niet volwassen genoeg geacht wordt om niet te mogen stoppen met school, zijn ze ook neit volwassen genoeg om dit soort beslissingen alleen te nemen.
Dank voor je uitgebreide antwoord!quote:Op woensdag 27 maart 2024 20:26 schreef d.k. het volgende:
Inmiddels geen docent mbo meer, maar ik werk er wel dus...
Je bent verplicht je startkwalificatie te halen in Nederland. Dat is mbo2, havo of vwo afronden. Doe je dat niet dan krijg je de gemeente op je dak tot je 23ste. Ook als je wel werk hebt. Dus dat is iets om door te geven.
Hij zit nu op het mbo. Hij is eerstejaars, wat betekent dat de opleiding verplicht is hem een studie advies te geven. Dat moet positief zijn anders mag je niet door. Als het voorlopige advies negatief is moet school een herstelplan maken en krijgt de student minimaal 6 weken om zich te verbeteren. Vraag 1 is dus of dat advies al gegeven is. Omdat hij minderjarig is, is school verplicht ouders hierbij te betrekken. Overigens is alleen verzuim niet genoeg voor een bindend negatief studieadvies, ook gedrag en resultaten moeten dan slecht zijn.
Als hij na dit schooljaar wil switchen dan kan er vrijstelling worden aangevraagd bij de leerplichtambtenaar. Ook hier, hij is minderjarig dus ouders moeten instemmen met de vrijstelling van onderwijs. Zelf raad ik in zo'n geval aan om te proberen de algemene vakken rekenen, Nederlands en evt Engels en keuzevakken af te ronden op de huidige opleiding. Dan ben je bezig, houd je het ritme van school en alles wat je kan examineren levert op een nieuwe opleiding weer vrijstelling op. Bovendien is op die manier de verleiding om te blijven werken vaak kleiner.
Dit alles vraagt om samenwerking met school. Die hebben hiervoor vaak een heel team. Probeer die te bereiken via de mentor of slb'er. Het is in het belang van school dat ze hem goed helpen en daarmee voorkomen dat ie uitvalt.
Voor zijn gedrag kan ik je niet helpen maar misschien wordt dat vanzelf beter als ie op de juiste opleiding zit.
Nouja, er wordt wel meer gelogen, dus het zou me ergens niets verbazen. Maar hij had het over een telefoontje, dus het kan zijn dat hij het ook gewoon verkeerd begrepen heeft.quote:Op woensdag 27 maart 2024 20:28 schreef d.k. het volgende:
[..]
Ik vraag me af of ie een leerplichtambtenaar gesproken heeft, klinkt eerder als een verzuimcoördinator van school. Ik heb nog nooit een leerplichtambtenaar meegemaakt die een minderjarige spreekt zonder nadrukkelijk ouders uit te nodigen.
Natte vinger werk 🤣🤣/wat ik vind dat ze per maand zouden mogen krijgen.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 18:50 schreef Hupje het volgende:
Hoe bepalen jullie de hoogte van het zakgeld wat je geeft?
Nibud. De 14 jarige krijgt 22,50 per maand zakgeld en 50 euro kleedgeld.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 18:50 schreef Hupje het volgende:
Hoe bepalen jullie de hoogte van het zakgeld wat je geeft?
Uit pure nieuwsgierigheid.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 20:09 schreef Nijna het volgende:
[..]
Nibud. De 14 jarige krijgt 22,50 per maand zakgeld en 50 euro kleedgeld.
De 16 jarige krijgt 25 euro per maand zakgeld en wil geen kleedgeld.
Ham kaas croissants bij de Aldi hahahaquote:Op vrijdag 29 maart 2024 20:32 schreef Kyara het volgende:
Wij hebben gekeken naar Nibud en wat wij reeel vinden. Ze krijgen nu alledrie 2,50 per week. Oudste wil ik wel meer geven als hij naar de middelbare gaat maar ik vind ook dat hij daar dan ook meer van moet doen. Ik weet alleen nog niet wat
Hier hebben ze een eigen spaarrekening met ‘potjes’. Helpt enorm. Dus niet die waar wij voor ze op sparen, maar echt van hun zelf.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 20:36 schreef capricia het volgende:
Twaalf jarige dame hier. Die heel graag kleedgeld wilde.
Afgesproken is 30 euro zakgeld per maand (daar betaalt ze ook haar game hobby van, online abo's etc). En 70 euro kleedgeld.
Beide bedragen werden eerst automatisch op haar rekening gestort. Maar dat ging met het kleedgeld niet goed. Het werd toch steeds gedeeltelijk als zakgeld uitgegeven. Dus nu hou ik het apart op een extra aangemaakte rekening (waar alleen haar kleedgeld staat dus). En zodra ze iets wil kopen, maak ik het over naar haar. Tegen de zomer gaan we het nog een keer bespreken. Misschien is het zakgeld te weinig. Of misschien kan ze dan beter met het kleedgeld om gaan.
Ja. Dat is hier ook. Maar het werd toch gebruikt voor zaken waar het niet voor bedoeld was.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 20:39 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Hier hebben ze een eigen spaarrekening met ‘potjes’. Helpt enorm. Dus niet die waar wij voor ze op sparen, maar echt van hun zelf.
Ik geef mij dochter van 8 ook mijn pinpas mee als ze naar de supermarkt wil. Of bedoel je die van de rekening van je kind?quote:Op vrijdag 29 maart 2024 20:43 schreef capricia het volgende:
Ander vraagje:
Geven jullie je pinpas wel eens mee? Bijvoorbeeld als ze naar de kapper gaat. Of hoe doen jullie dat met pubers?
Snap ik hahaha. Slimme!quote:Op vrijdag 29 maart 2024 20:43 schreef Vicky het volgende:
T heeft afgewogen of ze wel of geen kleedgeld wil. Eindberekening: geen kleedgeld want van ons krijgt ze meer
De pinpas van een van de ouders, bedoelde ik.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 20:44 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Ik geef mij dochter van 8 ook mijn pinpas mee als ze naar de supermarkt wil. Of bedoel je die van de rekening van je kind?
Die van mijn zus sturen al jaren tikkies, die werken en hebben zakgeld betalen alles altijd even zelf en sturen tikkies naar hun ouders of naar mij of naar opa en oma, wat van toepassing is, echt handig.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 20:46 schreef capricia het volgende:
[..]
De pinpas van een van de ouders, bedoelde ik.
Thanks!
Schoenen en jas betalen wij en laatst heb ik ondergoed voor haar meegenomen toen ik toch in de stad was.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 20:27 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Uit pure nieuwsgierigheid.
Wat wordt jou kind geacht te kopen van zijn of haar kleedgeld Nijna?
Volgens het Nibud is het een gemiddeld bedrag, maar ik vind het klinken als zo weinig.
Nou heb ik een dochter van 2,5 jaar als referentie dus wellicht qua groei niet helemaal gelijkwaardig.
Ik denk dat het ook zeker te maken heeft met hoeveel je zelf te besteden hebt, en welk uitgavenpatroon en manier van leven normaal in je gezin is.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 22:19 schreef LauriLynne het volgende:
Ik lees dat het zonder jas en schoenen is. Dan kan ik het wat beter plaatsen.
Ik ben niet van de kastboeken dus ik kan je geen gedetailleerde bedragen geven, maar voor mijzelf incl jas en schoenen haal ik de 50 euro pm wel denk ik. Nou koop ik bij voorkeur wel dingen die een aantal jaar mee kunnen. Die zijn zeker duurder dan zara en Primark, maar ik groei er ook niet uit.
Voor mijn dochter haal ik veel van vinted en krijg ook het nodige nog 2e hands doorgeschoven. Dus zal ik 50 euro niet halen.
Als ik naar de huidige prijzen kijk. Een spijkerbroek bij de h en m doet al 20 euro nu. Als je niet in de sale of tweedehands koopt ga je snel over de 50 euro per maand heen voor mijn gevoel.
Daarnaast besef ik mij ook zeker, dat voor genoeg mensen 50 euro een weekbudget is. Het is dus ook zeker niet als oordeel bedoelt.
Eigenlijk niet. Ze hebben hun eigen pinpas. Of ik maak van te voren geld over of ze sturen een tikkie.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 20:43 schreef capricia het volgende:
Ander vraagje:
Geven jullie je pinpas wel eens mee? Bijvoorbeeld als ze naar de kapper gaat. Of hoe doen jullie dat met pubers?
Kleding is ook duur. Behalve bij shein en verwanten dan... maar daar is de kwaliteit dan ook naar.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 23:08 schreef Cathmar het volgende:
50 euro per maand voor schoenen, jas, ondergoed en alle kleding voor iemand die niet bij primark of SHEIN etc koopt is hier niet meer haalbaar gebleken. En ze is geen merkenmeisje of zo. Een goede bikini en een shirtje en die 50 euro is er doorheen. Voor de winter heeft ze dr Martens gekocht. Dat was drie maanden sparen.
Wij hebben dat ook een tijd apart gehouden. We stapten toen toevallig net over naar een andere bank en hebben toen haar rekening bij de oude bank nog een tijd aangehouden om te zorgen dat dit gescheiden bleef.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 20:36 schreef capricia het volgende:
Twaalf jarige dame hier. Die heel graag kleedgeld wilde.
Afgesproken is 30 euro zakgeld per maand (daar betaalt ze ook haar game hobby van, online abo's etc). En 70 euro kleedgeld.
Beide bedragen werden eerst automatisch op haar rekening gestort. Maar dat ging met het kleedgeld niet goed. Het werd toch steeds gedeeltelijk als zakgeld uitgegeven. Dus nu hou ik het apart op een extra aangemaakte rekening (waar alleen haar kleedgeld staat dus). En zodra ze iets wil kopen, maak ik het over naar haar. Tegen de zomer gaan we het nog een keer bespreken. Misschien is het zakgeld te weinig. Of misschien kan ze dan beter met het kleedgeld om gaan.
Van die 70 euro kleedgeld koopt ze in principe al haar kleding, behalve een winterjas. En haar sportkleding hoeft ze ook niet zelf te betalen.
Dochter koopt ook make-up, skin care, cadeautjes, hebbedingetjes, sieraden van haar maandgeld. En ze doet eens wat met vriendinnen. Ze spaart, in dit geval voor haar deel van de taalreis naar Oxford.quote:Op zaterdag 30 maart 2024 09:09 schreef Tink89 het volgende:
Als ik naar mezelf kijk: ik stopte met groeien toen ik een jaar of 11-12 was (behalve m'n borsten helaas) en meer dan een nieuwe broek of 4 per seizoen heb je daarna echt niet meer nodig? En dan idd bij h&m of only of in de sale voor 20 per broek. Paar shirtjes van 15 euro ofzo en een paar truien van 40 per jaar en dan wat onderbroeken en sokken... Ik ga er dan even vanuit dat je geen jas of bh's hoeft te kopen van dat geld. Dan kom je per jaar op ongeveer 600 euro. Dus 50 euro vind ik zo gek nog niet. 8 broeken, zes truien, zeven shirts en 100 euro voor onderbroeken en sokken heb ik dan gerekend.
Als je ook sportkleding, schoenen, bh's en jassen moet kopen, is het misschien krap. Maar aan de andere kant; 8 nieuwe broeken per jaar is ook wel veel...
Idem hier. Ze werkt ook veel en spaart hard. Ook begonnen met wat beleggen. Mijn kind is slimmer met geld dan ik op die leeftijd.quote:Op zaterdag 30 maart 2024 09:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dochter koopt ook make-up, skin care, cadeautjes, hebbedingetjes, sieraden van haar maandgeld. En ze doet eens wat met vriendinnen. Ze spaart, in dit geval voor haar deel van de taalreis naar Oxford.
S past zo nu en dan op. Ze heeft een vast gezin, wat heel fijn is, omdat zij en de kinderen elkaar dus goed kennen, maar als nadeel heeft dat als ze in dat gezin een drukke maand hebben, ze geen oppas nodig hebben. Dus de inkomsten zijn van onregelmatig. Het is haar keuze om dan voor Oxford te sparen van har maandgeld en niet er een baantje bij te zoeken. Dus betekent dat keuzes maken over wat ze wil kopen aan kleding en make up en dergelijke.quote:Op zaterdag 30 maart 2024 09:25 schreef Vicky het volgende:
T loopt folders en verdiend daar zo'n 30 euro per maand mee.
We gaan in februari naar Disney maar dat moeten de dames zelf betalen. Er moet dus hard gespaard worden.
Dat beleggen vind ik wel een goede, inderdaad. Dat doet ze nog niet. Vanaf volgend jaar krijgt ze economie en bedrijfswetenschappen, dus wellicht is dat ook het moment waarop ze dat begint te doen. Wij beleggen wel een deel voor haar.quote:Op zaterdag 30 maart 2024 09:56 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Idem hier. Ze werkt ook veel en spaart hard. Ook begonnen met wat beleggen. Mijn kind is slimmer met geld dan ik op die leeftijd.
Maar da's niet van haar kleedgeld dan? Want daar is het niet toch niet voor bedoeld...quote:Op zaterdag 30 maart 2024 09:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dochter koopt ook make-up, skin care, cadeautjes, hebbedingetjes, sieraden van haar maandgeld. En ze doet eens wat met vriendinnen. Ze spaart, in dit geval voor haar deel van de taalreis naar Oxford.
Het is tegenwoordig dan ook maandgeld. Hoe ze het besteedt, moet ze zelf weten, als ze maar zorgt dat ze er ook voldoende kleding van koopt.quote:Op zaterdag 30 maart 2024 13:44 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Maar da's niet van haar kleedgeld dan? Want daar is het niet toch niet voor bedoeld...
Dat is toch juist goed om te leren?quote:Op zaterdag 30 maart 2024 13:44 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Maar da's niet van haar kleedgeld dan? Want daar is het niet toch niet voor bedoeld...
Ah check!quote:Op zaterdag 30 maart 2024 13:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is tegenwoordig dan ook maandgeld. Hoe ze het besteedt, moet ze zelf weten, als ze maar zorgt dat ze er ook voldoende kleding van koopt.
Los van dat mijn oudste er al jaren voornamelijk mcdonalds van heeft gekocht vind ik dat dingen als make-up, skincare, luxere shampoo enzo vind ik het er dus wel bij passen eigenlijk.quote:Op zaterdag 30 maart 2024 13:44 schreef Tink89 het volgende:
[..]
In welke maand is ze jarig?quote:Op donderdag 4 april 2024 21:38 schreef hetzusjevan het volgende:
Hola, vraagje aan de ervaren ouders:
Onze jongste is nu 5 jaar, begin september wordt ze 6. Ze is direct met start van schooljaar gestart met school (toen nog net geen 4 jaar dus) dus ze heeft straks 2 volle schooljaren gekleuterd. De juf geeft aan dat ze haar nog heel speels vind en daarom wil ze haar nog een jaar groep 2 laten doen. Cognitief is het probleem niet, dat erkent de juf ook (ze schrijft al letters en namen/paar woordjes, zie dat ze nu ook woordjes begint te herkennen thuis (vis, kip zelf met lettertjes leggen enzo), veel tellen van voor naar achteren en andersom.). Het is puur het gedrag, de juf heeft het vaak over 'taakwerkhouding' die beter moet, concentratie e.d..
Nou denken wij, juf zal het wel weten (30 jaar ervaring) maar zijn toch aan het twijfelen waar we goed aan doen omdat A) cognitief probleem niet is B) eigenlijk tot nu toe alle vrienden/kennissen advies en ervaring geven om het niet over te doenen C) waar ik me een beetje zorgen over maak is eventueel leeftijdsverschil en sociaal-emotionele aansluiting und D) dit is een heel sociaal aanwezig, druk kind, in hoeverre is de 'taakwerkhouding' en concentratie niet gewoon een terugkomend ding omdat het in de aard van het beestje zit? Gaat een extra jaar groep 2 daar echt in helpen?
Iemand ervaring mee? Weet niet zo goed waar we goed aan doen nu.
(En honestly wellicht klink ik nu als een oma hè maar groep 2 was vroegah toch gewoon om te spelen - dingen als taakwerkhouding enzo al in groep 2 wat is ditttt, wat moeten die kleintjes al veel![]()
).
Ze is van 10 september. Ze werken wel met enige regelmaat groepsdoorbroken met groep 1 tot en met 3 (bepaalde dagen/uren), verder zit groep 3 apart en echt aan tafeltjes enzovoorts.quote:Op donderdag 4 april 2024 21:46 schreef Quoi het volgende:
[..]
In welke maand is ze jarig?
Een 2/3 combiklas zou ideaal zijn, maar anders had je die al vermeld.
1ste jaar maar dat maakt qua bieden van uitdagingen niet uit lijkt mij. als ze cognitief klaar is voor groep 3 en al wat begint te lezen dan kan het maar zo zijn dat ze over een jaar tegen hetzelfde gaat aanlopen. als school dat goed oppakt hoeft dat helemaal geen probleem te zijn maar het heeft wel extra aandacht nodig.quote:Op donderdag 4 april 2024 22:18 schreef hetzusjevan het volgende:
Ze zeggen dat ze dit vaak genoeg meemaken en dat ze voldoende uitdaging kunnen bieden zo voor een tweede keer groep 2. En ja dat groepsdoorbroken de andere kant op, je zou het denken maar daar hebben ze het niet over.
Maar Elleska is dit dan het 2e jaar dat L groep 2 doet, of 1e jaar groep 2?
Waarom liever in groep 2 dan in groep 3 doubleren? Begrijp dat niet helemaal.quote:Op donderdag 4 april 2024 22:58 schreef hetzusjevan het volgende:
Ben ik het absoluut mee eens hoor, liever in groep 2 nog jaartje over doen dan in groep 3. De juf houdt het iig in de gaten en er komt binnenkort nog een keer iemand observeren in de klas. Was met name even op zoek naar ervaringen mbt leeftijdsverschil(len). Wel een goede om nog eens over die stof in te checken, hoe ze dat doen.
Dat is al heel lang niet meer zo, de grens ligt nu op 1 januari, niet meer zoals in onze tijd op 1 september. Ik weet dat ze bij ons op school wel extra kritisch naar de herfstkinderen kijken, maar dat is dan meer oktober/november/december. Dat zelfs oprekken naar september zou ik mijn wenkbrauwen wel even om fronzen als ouder. Goed dat ze nog gaan observeren et cetera. Als ze al een beetje leest en rekent, dan kan het ook zijn dat ze niet taakgericht is omdat de taak van groep 2 haar niet boeit, bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 4 april 2024 22:02 schreef Elleska het volgende:
uit eigen ervaring kan ik wel vertellen dat half september het leeftijdsverschil geen grote verschillen maakt. dat is net de scheiding tussen het ene en het andere jaar schooljaar dus ze is een van de jongste of een van de oudste. Niet blijven zitten is met 11 jaar naar de middelbare en ik ging met 16 studeren.
Verschilt dat dan per school? want grens op 1 januari ken ik niet. ik merk wel dat de grens nu wat minder scherp is en niet meer zoals vroeger op strikt op 1 oktober. vandaar dat ik met september de jongste was, was ik blijven zitten dan was ik de oudste geweest.quote:Op donderdag 4 april 2024 23:00 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Dat is al heel lang niet meer zo, de grens ligt nu op 1 januari, niet meer zoals in onze tijd op 1 september. Ik weet dat ze bij ons op school wel extra kritisch naar de herfstkinderen kijken, maar dat is dan meer oktober/november/december. Dat zelfs oprekken naar september zou ik mijn wenkbrauwen wel even om fronzen als ouder.
1 januari is de norm volgens mij. Op alle scholen die ik dan ken (Utrecht )quote:Op donderdag 4 april 2024 23:16 schreef Elleska het volgende:
[..]
Verschilt dat dan per school? want dat ken ik van hier niet. ik merk wel dat de grens nu wat minder scherp is en niet meer zoals vroeger op strikt op 1 oktober. vandaar dat ik met september de jongste was, was ik blijven zitten dan was ik de oudste geweest.
Ik ken meerdere kinderen van september die groep 2 dubbel doen of de afgelopen jaren hebben gedaan dus dat verbaast mij niet.
ik was de link van Lemijn aan het doorlezen en heb google al aan het werk gezet maar kan nog nergens vinden dat 1 januari een vastgestelde grens is.quote:Op donderdag 4 april 2024 23:19 schreef capricia het volgende:
[..]
1 januari is de norm volgens mij. Op alle scholen die ik dan ken (Utrecht )
Ik weet niet beter, aangezien ik een december-kind heb.
https://www.heutinkvoorth(...)aar-groep-3/news/32/quote:Misvatting 1:De oktobergrens is vervangen door de januarigrens. Kinderen die vóór januari jarig zijn, kleuteren in totaal anderhalf jaar, kinderen die na 1 januari jarig zijn, zitten tweeënhalf jaar in de kleutergroepen.
Hoe zit het wel?
Niet een datum of de leeftijd van je kind, maar alleen de ontwikkeling van je kind en het oordeel van de school hierover bepalen of je kind overgaat. 'Van overheidswege is er geen enkele richtlijn of wat dan ook met betrekking tot de keuze die scholen hierin maken', benadrukt Van der Vlies. Scholen moeten hun beslissing over overgaan onderbouwen, maar 'een onderbouwde plaatsingsbeslissing is niet gebaseerd op de datum waarop het kind jarig is en voor het eerst naar school gaat en ook niet op een teldatum.'
Ik lees het ook. 1 oktober is ieg geen harde datum.quote:Op donderdag 4 april 2024 23:24 schreef Elleska het volgende:
[..]
ik was de link van Lemijn aan het doorlezen en heb google al aan het werk gezet maar kan nog nergens vinden dat 1 januari een vastgestelde grens is.
volgens de onderwijsinspectie is de eis is dat de basisschool 8 aaneengesloten jaren onderwijs moet bieden.
[..]
https://www.heutinkvoorth(...)aar-groep-3/news/32/
https://www.ouders.nl/art(...)harde%20grens%20meer.quote:Wanneer ga je naar groep 3?
Tot 1985 moest een kleuter voor 1 oktober 6 worden, om door te stromen naar groep 3. Maar inmiddels is het al meer dan 30 jaar zo dat ook kinderen die tussen 1 oktober en 1 januari zijn geboren overgaan naar groep 3. Er is geen harde grens meer.
Maarrrr... de Onderwijsinspectie wil wel dat iedereen binnen 8 jaar de basisschool doorloopt. Word je in de herfst of net voor Kerst zes en ga je niet door naar groep 3? Dan red je dit niet.
De Onderwijsinspectie zegt: "Elke school moet bevorderen dat de verblijfsduur van een leerling in het basisonderwijs acht aaneengesloten jaren bedraagt." Dus ergens wordt dan een soort van grens getrokken, die van 1 januari met extra aandacht voor herfst kinderen.quote:
Ja, dat dacht ik ook. Mijn dochter is van 2 januari en heeft dus lekker lang gekleuterd. Ik was echt heel verbaasd toen ik een verslag van haar middelbare school kreeg waarop stond dat ze gedoubleerd had op de basisschool.quote:Op vrijdag 5 april 2024 06:50 schreef Vanyel het volgende:
Wonderlijk, ik wist ook niet anders dan dat 1 januari een vrij harde grens was. Werd op onze school ook zo gecommuniceerd.
En dit.quote:Op vrijdag 5 april 2024 07:57 schreef SaskiaR het volgende:
Is haar werkhouding juist niet goed omdat het werk te makkelijk is? Misschien dat ze meer concentratie heeft als het moeilijker wordt.
Ik zou dus absoluut tegen 3 jaar kleuteren zijn met argumenten als ‘werkhouding’.
Dat viel hier niet op, omdat het een groep 6/7/8 was. Was D eindelijk 1 van de oudste groep, zaten er in groep 7 nog een hele kudde kinderen die ouder waren.quote:Op vrijdag 5 april 2024 09:25 schreef Kyara het volgende:
Mijn kinderen zijn van januari en hebben allemaal 2,5 jaar gekleuterd. De variatie in de klas is best groot, er zijn kinderen die bijna een jaar jonger zijn maar ook kinderen die een jaartje over hebben gedaan waardoor er soms bijna 2 jaar tussen het oudste en de jongste kind in de klas zit. En die verschillen zijn in de groep 7 en 8 best groot.
Het kan ook juist zijn dat ze, gezien de cognitieve ontwikkeling, de werkjes uit groep 2 te saai en te makkelijk vindt. Dat resulteert dan in snel afgeleid zijn. Spelen is dan leuker dan saaie werkjes doen. De werkhouding zou best kunnen veranderen als ze meer uitdaging krijgt.quote:Op donderdag 4 april 2024 23:39 schreef capricia het volgende:
Maar goed.
Je kind in groep 2 laten zitten terwijl het wel de intellectuele capaciteiten voor groep 3 heeft, met als opmerking dat het beter is om in groep 2 te blijven zitten dan in groep 3, dat vind ik nogal wat.
Ik zou echt wel meer motivatie willen horen, ook over werktaken-houding. Want vooruit lopen over hoe een kind over een jaar is, is best een stap op die leeftijd.
Ow, dat lijkt me best naar. Het verschil tussen groep 2 en groep 3 is best groot en als je een beetje een gemakkelijk kind hebt, dan is dat best moeilijk voor het kind lijkt me. Voor de kinderen in groep 2 is het dan weer heerlijk, want die kunnen meeliften op de stof van groep 3quote:Op vrijdag 5 april 2024 10:32 schreef exode het volgende:
Boks Phaidra, B dus van februari, Juul wordt eind juni 6 jaar. We hebben nog niets officieels gehoord maar alles wijst erop dat ze naar groep 3 gaat.
Sinds dit schooljaar hebben ze een groep 3 en een groep 2/3 dus het is alleen even afwachten in welke ze komt,
Overigens niet uit luxe, maar simpelweg door krimp, minder leerlingen dus.
Ik quote deze nog even, want Hupje is iemand die de professionele kant kentquote:Op donderdag 4 april 2024 23:44 schreef Hupje het volgende:
Ik ben jaren kleuterleerkracht geweest (heb nu groep 3). Uiteindelijk is wel of geen doublure (kleuterverlenging) maatwerk. Uit onderzoek blijkt -in het algemeen- geen voordeel voor doubleren. En toch kan het voor een individueel kind een goede keuze zijn.
Ik zou vooral willen weten of ze verwachten dat de 'problemen' die ze nu zien over een jaar weg zijn of dat het gewoon kenmerken zijn waar je kind mee gaat leren leven.
Ik vind het netjes dat ze het al aangekaart hebben, zodat je hierover in gesprek kunt. Er kan nog zoveel gebeuren qua ontwikkeling in deze maanden, misschien is de twijfel eind mei wel weg. Maar dat is beter dan dat ze je dan pas vertellen over blijven zitten.
Als leek schat ik in dat de huidige kinderen in groep 3 van groep 2/3 twijfelgevallen waren. Dus dan is het wel een mooie oplossing denk ik.quote:Op vrijdag 5 april 2024 12:54 schreef Troel het volgende:
[..]
Ow, dat lijkt me best naar. Het verschil tussen groep 2 en groep 3 is best groot en als je een beetje een gemakkelijk kind hebt, dan is dat best moeilijk voor het kind lijkt me. Voor de kinderen in groep 2 is het dan weer heerlijk, want die kunnen meeliften op de stof van groep 3
Nou ja zeg, wat stom. Mijn nichtje is ook 16 en is recent bij de Hema gestart. Ze heeft ook vakken gevuld bij de supermarkt, maar dat vond ze niet zo heel leuk. Ik had niet het idee dat het voor haar lastig was om ergens tussen te komen. Zou er bij jullie in de regio een overschot aan scholieren zijn?? Maar sneu is het zeker.quote:Op vrijdag 5 april 2024 15:18 schreef Troel het volgende:
Pfff, ik heb te doen met mijn oudste, die heeft nu al een aantal keer gesolliciteerd en nog steeds niet aangenomen. Maar ook echt gewoon al aan de telefoon afgewimpeld worden of "niet genoeg ervaring". Ja, duh. Hij is 16, wat wil je. En hoeveel ervaring heb je nodig als vakkenvuller??
Ik heb geen idee. Ik vond het vooral lullig dat hij tijdens schooltijd gebeld werd, meteen terugbelde na schooltijd. Lang in de wacht gestaan, medewerker was er niet, morgen terugbellen rond 10 uur. Hij dus in de pauze terugbellen, nog niet die persoon aan de telefoon. Gevraagd om hem dan maar weer te bellen en dan krijgt hij te horen dat ze met spoed iemand zochten. Ondertussen zijn we een week verder en wordt er nog steeds via posters in de winkel gevraagd om mensen voor die functie (en hij heeft keurig aangegeven dat hij voor verschillende functies open staat). Het gaf mij het gevoel dat hij niet eens de juiste persoon aan de telefoon gehad heeft maar dat iemand anders zich er makkelijk vanaf maakte ofzo?quote:Op vrijdag 5 april 2024 15:27 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Nou ja zeg, wat stom. Mijn nichtje is ook 16 en is recent bij de Hema gestart. Ze heeft ook vakken gevuld bij de supermarkt, maar dat vond ze niet zo heel leuk. Ik had niet het idee dat het voor haar lastig was om ergens tussen te komen. Zou er bij jullie in de regio een overschot aan scholieren zijn?? Maar sneu is het zeker.
Nou, hij heeft dus wel gesprekken gehad, maar heel veel stelde dat ook niet voor. (Had daar al iets over geschreven ook). Hij wil heel graag, heeft ook de mogelijkheid (heeft ook netjes aangegeven om voor een heleboel open te staan en na de eindexamens meer te kunnen werken). Eerste indruk zou kunnen, maar hij is overal keurig op tijd geweest zag er verzorgd uit, maar blijft natuurlijk een beer van een kerel. Hoe de precieze gesprekken gegaan zijn weet ik natuurlijk niet, maar hem kennende zal hij wel gewoon netjes communiceren.quote:Op vrijdag 5 april 2024 15:55 schreef Tink89 het volgende:
Zou er iets anders kunnen spelen? Was hij bijvoorbeeld op tijd voor het gesprek, heeft hij zich netjes voorgesteld, vragen beantwoord, overall een goede indruk gemaakt?
Ik heb in mijn tijd bij de supermarkten ook weleens scholieren afgewezen omdat ze niet in staat waren om een klant met een vraag netjes antwoord te geven (en da's iets anders dan 'uuuhm, in gang 3 denk ik' of aangaven maar 1 avond per week te willen werken en dat net niet de avond was waarvoor we iemand zochten. Of dat ze in het gesprek zoiets zeiden als 'maar in de proefwerkweek kan ik niet komen hoor, en ook niet als ik op studiereis ga in september en met m'n ouders ga skiën met carnaval en ook niet in de kerstvakantie, dan gaan we naar opa en oma, en trouwens: in de zomer staan we drie weken op de camping'.
Heeft hij echt gesprekken gehad wel? Of wijzen ze 'm al af op basis van een eerste indruk?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou ze hebben dit in oktober al gemeld, toen waren we krap 5-6 weken bezig met het schooljaar. Dat begreep ik dus toen niet, hoe kan de juf in oktober al concluderen dat een jaartje extra groep 2 nodig is voor een September kindje?quote:Op donderdag 4 april 2024 23:44 schreef Hupje het volgende:
Ik ben jaren kleuterleerkracht geweest (heb nu groep 3). Uiteindelijk is wel of geen doublure (kleuterverlenging) maatwerk. Uit onderzoek blijkt -in het algemeen- geen voordeel voor doubleren. En toch kan het voor een individueel kind een goede keuze zijn.
Ik zou vooral willen weten of ze verwachten dat de 'problemen' die ze nu zien over een jaar weg zijn of dat het gewoon kenmerken zijn waar je kind mee gaat leren leven.
Ik vind het netjes dat ze het al aangekaart hebben, zodat je hierover in gesprek kunt. Er kan nog zoveel gebeuren qua ontwikkeling in deze maanden, misschien is de twijfel eind mei wel weg. Maar dat is beter dan dat ze je dan pas vertellen over blijven zitten.
Dat is niet wat ik heb geschreven. Iemand die 12 dagen later is geboren kan worden beoordeeld als daar aanleiding voor is. en iemand die op 20 december jarig is wordt misschien helemaal niet besproken als de beoordeling daar geen aanleiding voor geeft, geen idee hoe dat precies gaat dat heb ik allemaal niet gevraagd.quote:Op vrijdag 5 april 2024 18:05 schreef Tink89 het volgende:
Toch is dat eigenlijk ook gek Elleska. Als je op 20 december jarig bent, word je besproken en als je 12 dagen later geboren bent, niet...
Maar da's natuurlijk onafhankelijk van welke afkapdatum je hanteert en niet specifiek voor jullie school.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dan komt 'ie elke keer bij mij met de vraag: 'wil je dit kopen?' 'Wil je dat kopen?' En dan vooral - altijd - op momenten dat het mij slecht uitkomt.quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:47 schreef miss_sly het volgende:
Beginnen met uitschakelen dat hij via Google Pay met jouw cc dingen kan kopen?
Dan zeg je wat vaker nee, dat is namelijk ook gewoon een optie.quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:49 schreef DjVero het volgende:
[..]
En dan komt 'ie elke keer bij mij met de vraag: 'wil je dit kopen?' 'Wil je dat kopen?' En dan vooral - altijd - op momenten dat het mij slecht uitkomt.
Een 'nee' moet ergens op gebaseerd zijn, zeker bij pubers. Wat is de basis voor de 'nee'? Omdat ik vind dat hij slecht met z'n geld omgaat? Vind ik geen goede reden, zeker niet gezien de afgelopen twee jaar.quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
[..]
Dan zeg je wat vaker nee, dat is namelijk ook gewoon een optie.
Die nee is dan gebaseerd op het moment. Jij zegt dat hij op onmogelijke momenten dan komt vragen. Dan geef je aan dat dat niet het moment is, en dat hij later op tijdstip x terug kan komen.quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:52 schreef DjVero het volgende:
[..]
Een 'nee' moet ergens op gebaseerd zijn, zeker bij pubers. Wat is de basis voor de 'nee'? Omdat ik vind dat hij slecht met z'n geld omgaat? Vind ik geen goede reden, zeker niet gezien de afgelopen twee jaar.
"Nee want ik vind dat het mijn taak is om jou te leren verantwoordelijk met geld om te gaan en dat lukt niet als ik een onuitputtelijke bron van inkomsten voor je blijf waarvoor je geen tegenprestatie hoeft te leveren."quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:52 schreef DjVero het volgende:
[..]
Een 'nee' moet ergens op gebaseerd zijn, zeker bij pubers. Wat is de basis voor de 'nee'? Omdat ik vind dat hij slecht met z'n geld omgaat? Vind ik geen goede reden, zeker niet gezien de afgelopen twee jaar.
Normaal werkt hij elk weekend, verbrast hij zijn geld, gaat weer werken, verbrast weer zijn geld, gaat nog een keer werken, afijn.... Plus hij krijgt elke eerste van de maand wat geld voor de klusjes die hij in huis doet. Nu dit ene weekend heeft hij niet gewerkt, dus geen geld om te verbrassen en dacht ik los het zo op, want error. Of zo. Van ons krijgt hij dus maar één keer per maand een vast bedrag.quote:Op dinsdag 23 april 2024 13:07 schreef -Spring het volgende:
[..]
"Nee want ik vind dat het mijn taak is om jou te leren verantwoordelijk met geld om te gaan en dat lukt niet als ik een onuitputtelijke bron van inkomsten voor je blijf waarvoor je geen tegenprestatie hoeft te leveren."
Hij geeft zijn geld uit aan zaken waar jij persoonlijk niet voor zou kiezen. Prima, maar als het op is, is het op en als er niet gewerkt wordt, is er ook geen geld.quote:Op dinsdag 23 april 2024 13:15 schreef DjVero het volgende:
[..]
Normaal werkt hij elk weekend, verbrast hij zijn geld, gaat weer werken, verbrast weer zijn geld, gaat nog een keer werken, afijn.... Plus hij krijgt elke eerste van de maand wat geld voor de klusjes die hij in huis doet. Nu dit ene weekend heeft hij niet gewerkt, dus geen geld om te verbrassen en dacht ik los het zo op, want error. Of zo. Van ons krijgt hij dus maar één keer per maand een vast bedrag.
Uhm, nee?quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:49 schreef DjVero het volgende:
[..]
En dan komt 'ie elke keer bij mij met de vraag: 'wil je dit kopen?' 'Wil je dat kopen?' En dan vooral - altijd - op momenten dat het mij slecht uitkomt.
En wat dacht je van Nee, omdat ik het zeg. Dat is echt niet alleen voor moeders een optie. Soms is het gewoon zo dat ouders nee zeggen om geen reden.quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:52 schreef DjVero het volgende:
[..]
Meneer is inmiddels aangenomen op de nieuwe school. Zowel de afspraken met de oude school als de aanmelding voor de nieuwe school is volledig buiten de ouders omgegaan. Ik hoop maar dat deze opleiding leuk genoeg is om wél af te maken.quote:Op woensdag 27 maart 2024 20:28 schreef d.k. het volgende:
[..]
Ik vraag me af of ie een leerplichtambtenaar gesproken heeft, klinkt eerder als een verzuimcoördinator van school. Ik heb nog nooit een leerplichtambtenaar meegemaakt die een minderjarige spreekt zonder nadrukkelijk ouders uit te nodigen.
Ja en nee. Nee, omdat je net zulke kut-pubers als mijn broer en ik kunt treffen die dan van alles stiekem gaan zitten doen tot aan arrestatie aan toe zodra we onder het juk van vaders vandaan kwamen (brandstichting). En dat wil ik voorkomen door zo weinig mogelijk regels toe te passen.quote:Op dinsdag 23 april 2024 13:25 schreef Troel het volgende:
[..]
Uhm, nee?
Het is heel simpel: hij heeft toch een eigen bankrekening? Dan kan hij met zijn eigen geld naar de winkel om daar een giftcard te halen voor datgene wat hij wil kopen. Is zo'n kaart er niet voor wat hij wil, dan is het jammer.
Hij heeft laten zien dat hij blijkbaar niet met geld om kan gaan en zelfs 'op de pof', zonder het gevraagd te hebben, jouw creditcard gebruikt te hebben. Lijkt mij een prima reden om zijn privileges dus af te nemen.
Ik ben redelijk streng als het gaat om dit soort dingen, sorry.
Net zoals ik het heel normaal vind dat je je ouders om toestemming vraagt bij sommige dingen. ZEKER als het gaat om zaken die geld kosten, maar ook als je 's avonds nog weg wilt en dergelijke.
Je voorkomt dat soort gedrag neit door zo weinig mogelijk regels toe te passen. Geloof e, er zijn hier ook weinig regels, maar er moet wel een basis zijn. En geld uitgeven dat je niet hebt en niet eens van jou is, is er daar een van.quote:Op dinsdag 23 april 2024 13:37 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ja en nee. Nee, omdat je net zulke kut-pubers als mijn broer en ik kunt treffen die dan van alles stiekem gaan zitten doen tot aan arrestatie aan toe zodra we onder het juk van vaders vandaan kwamen (brandstichting). En dat wil ik voorkomen door zo weinig mogelijk regels toe te passen.
Maargoed, het afnemen van dat privilege lijkt hier de consensus te zijn vooralsnog.
Dochter past op, en dat bevalt haar steeds beter. Ze heeft een vast oppasadres waar ze steeds vaker en langer mag oppassen. Afgelopen weekend van einde middag tot laat in de avond. Dan eet ze met de kinderen, leest ze voor en legt ze in bed. Daar geniet ze van en ze krijgt er ook nog eens voor betaald! Win-win.quote:Op dinsdag 23 april 2024 13:36 schreef Troel het volgende:
Overigens: mijn oudste heeft inmiddels een baantje en dat bevalt goed! Hij werd ook al gevraagd om een dienst over te nemen op zondag van een collegaatje die op vakantie gaat, dus denk dat het allemaal wel goed komt.
Jongste gaat denk ik zodra hij 15 is ook solliciteren en doet tot die tijd folders. De extra centen worden gewaardeerd en (in mijn ogen) vaak uitgegeven aan belachelijke dingenDat is hun keuze.
Jongste probeert ook wel eens geld te lenen omdat zijn geld op is. Ik probeer daar altijd heel strak in te zijn, maar soms strijk ik over mijn hart en laat ik hem een klusje opknappen waar hij dan wat mee kan verdienen.
Klinkt herkenbaar. Ik heb ook beduidend minder regels voor mijn kinderen dan dat er vroeger voor mij waren. Maar er zijn altijd wel basisregels en respect hebben voor elkaar is ook belangrijk. En aan andermans geld zitten zonder het te vragen is wat mij betreft een no goquote:Op dinsdag 23 april 2024 13:37 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ja en nee. Nee, omdat je net zulke kut-pubers als mijn broer en ik kunt treffen die dan van alles stiekem gaan zitten doen tot aan arrestatie aan toe zodra we onder het juk van vaders vandaan kwamen (brandstichting). En dat wil ik voorkomen door zo weinig mogelijk regels toe te passen.
Maargoed, het afnemen van dat privilege lijkt hier de consensus te zijn vooralsnog.
Dat is dus juist iets wat er in ons huis niet bestaat als ik nee zeg dan heb ik er een goede reden voor die ik ook vocaal over kan brengen zodat de anderen goed begrijpen onder welke voorwaarden iets wel een ja kan zijn en we een compromis kunnen maken of waarom juist absoluut het nooit een ja kan worden.quote:Op dinsdag 23 april 2024 13:27 schreef Troel het volgende:
[..]
En wat dacht je van Nee, omdat ik het zeg. Dat is echt niet alleen voor moeders een optie. Soms is het gewoon zo dat ouders nee zeggen om geen reden.
Dat ik nee zeg en geen reden geef wil niet zeggen dat ik niet weet waarom natuurlijkquote:Op dinsdag 23 april 2024 15:03 schreef Budabuddumbam het volgende:
Er is een groot verschil tussen opgelegde regels en samen gemaakte afspraken imho.
Regels waar je slaafs aan dient te houden omdat een ouder dat zo graag wil zijn veel lastiger om mee te leven dan samen gemaakte afspraken waar je ook de logica van begrijpt en waar je inbreng over had.
Dus in mijn huis zijn er ook niet veel regels maar wel duidelijke afspraken.
[..]
Dat is dus juist iets wat er in ons huis niet bestaat als ik nee zeg dan heb ik er een goede reden voor die ik ook vocaal over kan brengen zodat de anderen goed begrijpen onder welke voorwaarden iets wel een ja kan zijn en we een compromis kunnen maken of waarom juist absoluut het nooit een ja kan worden.
Als ik niet weet waarom ik nee zeg waarom is het dan geen ja?
Maar die basis ontstaat niet aan de voorkant hier, die is er gekomen naargelang gedrag, wat je vantevoren gewoonweg niet weet. Hetzelfde met dit weer. Ik krijg al jeuk als iemand met regels aan komt zetten, laat staan een puber. Lessons learned (ook als ouder), nieuwe regel bijgekomen, maar tegelijkertijd wil ik hem in laten zien dat mr big spender eigenlijk niet kan.quote:Op dinsdag 23 april 2024 13:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je voorkomt dat soort gedrag neit door zo weinig mogelijk regels toe te passen. Geloof e, er zijn hier ook weinig regels, maar er moet wel een basis zijn. En geld uitgeven dat je niet hebt en niet eens van jou is, is er daar een van.
Is dat dikgedrukte jouw interpretatie, of heeft hij zelf aangegeven dat dat er achter zat? En zijn er vooraf afspraken gemaakt over het bestellen van dingen met jouw creditcard, en termijn van terugbetaling?quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:44 schreef DjVero het volgende:
Gaan we weer. Zoon kan op Google Play via mijn creditcard kopen wat 'ie wil. Dat ging altijd goed, tot gisteren. Hij heeft het afgelopen weekend niet gewerkt, geen inkomsten gehad, dus dacht slim te zijn door nu alvast iets te kopen in de hoop dat ik dat niet zou zien. Ik zag het dus wel.
Dat big spender niet kan, is een waardeoordeel van jou. Dat big spender niet kan met het geld vna een ander, jouw geld, is iets waar jij zelf over gaat. Laat het hem maar voelen dat er geen geld is als je altijd alles uitgeeft. Wees daar geen vangnet voor. Daar hoef je verder geen regels voor in te stellen, dat is een consequentie van het uitgeven van al je geld: het is op, dus je kunt niet meer uitgeven.quote:Op dinsdag 23 april 2024 15:30 schreef DjVero het volgende:
[..]
Maar die basis ontstaat niet aan de voorkant hier, die is er gekomen naargelang gedrag, wat je vantevoren gewoonweg niet weet. Hetzelfde met dit weer. Ik krijg al jeuk als iemand met regels aan komt zetten, laat staan een puber. Lessons learned (ook als ouder), nieuwe regel bijgekomen, maar tegelijkertijd wil ik hem in laten zien dat mr big spender eigenlijk niet kan.
Dan is het simpele antwoord toch gewoon nee.....quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:49 schreef DjVero het volgende:
[..]
Omdat je niet altijd alles maar kan hebben wat je wil hebben..quote:Op dinsdag 23 april 2024 12:52 schreef DjVero het volgende:
[..]
Er zijn ook tal van Nederlandse kinderne die dat niet geleerd hebben, dus ik zie het verband niet echtquote:Op dinsdag 23 april 2024 17:04 schreef DjVero het volgende:
Dat hij dat niet eerder heeft geleerd, is ergens ook begrijpelijk, want hij heeft de eerste tien jaar bij zijn opa en oma in Thailand gewoond.
Dat heeft niets met zwakzinnig te maken maar is gewoon iets wat iedereen moet leren, ook een 16jarige.quote:Op dinsdag 23 april 2024 17:04 schreef DjVero het volgende:
Het gaat er bij mij niet in dat iemand van bijna 16 niet snapt dat je niks kunt kopen als je het geld niet hebt,
Op een theoretisch niveau zal hij dat inderdaad wel weten, tuurlijk. Maar ernaar handelen is iets anders. Verleidingen zijn er nu eenmaal veel en de hersenen van een 16-jarige zijn nog niet volledig ontwikkeld.quote:Op dinsdag 23 april 2024 17:04 schreef DjVero het volgende:
Het gaat er bij mij niet in dat iemand van bijna 16 niet snapt dat je niks kunt kopen als je het geld niet hebt,
Het verband is dat iemand aangaf dat zij (?) op jonge leeftijd al begon met spaarpotjes maken en dat is wat ik ook probeerde toen hij vijf jaar geleden bij ons kwam wonen. Maar wat deed meneer? Of alsnog stiekem uitgeven of bij klasgenootjes lenen.quote:Op dinsdag 23 april 2024 18:55 schreef Troel het volgende:
[..]
Er zijn ook tal van Nederlandse kinderne die dat niet geleerd hebben, dus ik zie het verband niet echtBovendien had hij het na die tijd van jou kunnen leren natuurlijk
![]()
En waarom is dat eigenlijk? Mensen hebben nou eenmaal een mening, over alles. Het beste is - vind ik - om daar 'gewoon' mee geconfronteerd te worden, ook al ben je nog maar 15. Meneer loopt tegen iedereen stoer te praten dat hij zijn eigen autogarage wil en op z'n 18e het huis uit wil. Ja ehhh, van welk geld dan, mattie....quote:Op dinsdag 23 april 2024 21:51 schreef vlindertje89 het volgende:
Jouw persoonlijke mening over al je geld meteen uitgeven zou ik daar wel buiten houden - in principe is het gewoon zijn geld en dus zijn afweging waar hij dat aan wil uitgeven, zou in elk geval mijn standpunt daarin zijn. Daar past dan wel bij dat de consequenties dus inderdaad ook voor hem zijn, dus op is op, en wordt niet meer voorgeschoten via creditcard.
Ik zeg ook niet dat je zoon niet van die mening mag weten. En het lijkt me prima om als hij zo'n opmerking maakt over de toekomst waar hij geld voor nodig heeft, hem eens te vragen hoe hij dat voor zich ziet en hoeveel geld hij denkt daarvoor nodig te hebben en hoe hij daar dan aan gaat komen voor die tijd.quote:Op woensdag 24 april 2024 09:41 schreef DjVero het volgende:
[..]
En waarom is dat eigenlijk? Mensen hebben nou eenmaal een mening, over alles. Het beste is - vind ik - om daar 'gewoon' mee geconfronteerd te worden, ook al ben je nog maar 15. Meneer loopt tegen iedereen stoer te praten dat hij zijn eigen autogarage wil en op z'n 18e het huis uit wil. Ja ehhh, van welk geld dan, mattie....
Als hij dat echt wil, kan je misschien samen met hem gaan zitten om te bespreken wat hij moet doen om die droom werkelijkheid te maken, met tussenstappen (de juiste opleiding volgen, ervaring opdoen in loondienst, kapitaal vinden voor een eigen bedrijf).quote:Op woensdag 24 april 2024 09:41 schreef DjVero het volgende:
.
[..]
En waarom is dat eigenlijk? Mensen hebben nou eenmaal een mening, over alles. Het beste is - vind ik - om daar 'gewoon' mee geconfronteerd te worden, ook al ben je nog maar 15. Meneer loopt tegen iedereen stoer te praten dat hij zijn eigen autogarage wil en op z'n 18e het huis uit wil. Ja ehhh, van welk geld dan, mattie....
Dat hebben mijn kinderen (3 en 5,5) sowieso bij vlagen. Vaak zijn ze daarna ineens flink gegroeid en eten ze ook weer een tijdje minder.quote:Op woensdag 24 april 2024 10:41 schreef SaskiaR het volgende:
Echt totaal andere vraag: is het normaal dat kinderen van 8 à 9 ineens veel meer eten dan eerst? Dochter heeft constant honger... Hebben jullie tips voor (vegetarisch) eten dat genoeg vult en makkelijk is om mee te geven naar school?
B van 10 eet inmiddels 6 boterhammen als lunch en heeft ook vaak honger. Hij groeit ook enorm snel.quote:Op woensdag 24 april 2024 10:41 schreef SaskiaR het volgende:
Echt totaal andere vraag: is het normaal dat kinderen van 8 à 9 ineens veel meer eten dan eerst? Dochter heeft constant honger... Hebben jullie tips voor (vegetarisch) eten dat genoeg vult en makkelijk is om mee te geven naar school?
Het is niet zo dat hij je mening niet mag weten. Natuurlijk mag dat.quote:Op woensdag 24 april 2024 09:41 schreef DjVero het volgende:
[..]
Het verband is dat iemand aangaf dat zij (?) op jonge leeftijd al begon met spaarpotjes maken en dat is wat ik ook probeerde toen hij vijf jaar geleden bij ons kwam wonen. Maar wat deed meneer? Of alsnog stiekem uitgeven of bij klasgenootjes lenen.
[..]
Als ik de toon van jouw posts lees, vraag ik me af of jij wel naar die jongen kijkt met een positieve blik. Zie je wel eens zijn goede en unieke kanten? Het lijkt er nl op dat je hebt besloten dat ie een luie, stelende niksnut is en dat je alleen nog maar met die bril op naar 'm kunt kijken.quote:Op woensdag 24 april 2024 09:41 schreef DjVero het volgende:
[..]
Het verband is dat iemand aangaf dat zij (?) op jonge leeftijd al begon met spaarpotjes maken en dat is wat ik ook probeerde toen hij vijf jaar geleden bij ons kwam wonen. Maar wat deed meneer? Of alsnog stiekem uitgeven of bij klasgenootjes lenen.
[..]
Ach, welnee! Voor de positieve dingen kom ik hier niet, omdat ik niet van slap gelul, heppie-de-peppie-nonsens en kijk-mij-eens-goed-bezig-zijn-houding houd. Dat is het leven namelijk niet.quote:Op woensdag 24 april 2024 12:17 schreef -Spring het volgende:
[..]
Als ik de toon van jouw posts lees, vraag ik me af of jij wel naar die jongen kijkt met een positieve blik. Zie je wel eens zijn goede en unieke kanten? Het lijkt er nl op dat je hebt besloten dat ie een luie, stelende niksnut is en dat je alleen nog maar met die bril op naar 'm kunt kijken.
Ik zeg niet dat alles altijd heppie de peppie moet zíjn, maar ik stel voor dat een positieve ipv een afwijzende benadering mss wel een deel van een oplossing kan zijn voor de problemen die je hier schetst.quote:Op woensdag 24 april 2024 12:33 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ach, welnee! Voor de positieve dingen kom ik hier niet, omdat ik niet van slap gelul, heppie-de-peppie-nonsens en kijk-mij-eens-goed-bezig-zijn-houding houd. Dat is het leven namelijk niet.
Ik had hier weer ff wat advies nodig en dáár kom ik hier voor. Vorige week hadden we een gesprek op school en daar gaat het allemaal dikke prime. Mooi rapport dit dat. En daar hebben we hem genoeg veren voor in z'n reet gestoken, waar hij zichtbaar trots op was. Over het gamen (Fortnite, Free Fire) zeg ik inderdaad wel eens "lekker bezig, pik!" als hij trots vertelt dat hij bij de beste 1000 hoort, of zo. Soms doen we een potje FIFA en als hij mij weet te verslaan, steek ik dat ook niet onder stoelen of banken. Maar daar houdt het op, want ik neem gamen verder niet serieus (lekker voor de lol, game zelf ook genoeg) en ik ga geen showtjes opvoeren.
Deze week heeft 'ie iets doms gedaan en óók dat mag hij dan duidelijk weten! EN dat laat ik dan vervolgens hier weer weten, omdat ik op zoek ben naar advies. Dus zo gek is het niet dat je denkt dat ik alleen maar negatief kan zijn.
Het leven is niet alleen maar heppie-de-peppie maar ook zeker niet alleen maar de negatieve bagger die jij hier komt droppen. Of ben je alweer vergeten dat je in OUD vaker "problemen" van je kinderen komt droppen?quote:Op woensdag 24 april 2024 12:33 schreef DjVero het volgende:
Ach, welnee! Voor de positieve dingen kom ik hier niet, omdat ik niet van slap gelul, heppie-de-peppie-nonsens en kijk-mij-eens-goed-bezig-zijn-houding houd. Dat is het leven namelijk niet.
Daar geef ik al uitleg over. Ik houd er niet van om hier te komen zeggen dat hij een fan-tas-tisch rapport gehaald heeft. Dat is jullie ding, niet het mijne! Dus kom ik hier alleen als hij iets geflikt heeft. En met die ene keer per jaar valt dat toch ook wel meequote:Op woensdag 24 april 2024 13:08 schreef Elleska het volgende:
[..]
Het leven is niet alleen maar heppie-de-peppie maar ook zeker niet alleen maar de negatieve bagger die jij hier komt droppen.
Waarom vraag je eigenlijk advies aan mensen met een houding waar jij niet van houdt? Dat verklaart waarom het advies niet in je staatje past. Misschien kan je beter advies vragen bij de afdeling zuurpruimen.
Andere inzichten. Die creditcard bijvoorbeeld, dat pik ik er dan uit op. Maar tegelijkertijd komt bijvoorbeeld Spring - hoe goedbedoeld ook - met advies waar ik niet echt om zit te vragen of waar ik niks mee kan.quote:Op woensdag 24 april 2024 13:16 schreef Elleska het volgende:
Niet echt, ik vraag waarom je specifiek hier om advies komt vragen terwijl onze ideeën over het leven blijkbaar heel anders zijn.
Het is wel iets vaker dan die ene keer per jaar dat je over je kinderen komt klagen.
hebt.quote:
Maar het wel op dat je hier alleen maar komt post om negatief te praten over je zoon. Het is nooit positief.quote:Op woensdag 24 april 2024 13:10 schreef DjVero het volgende:
[..]
Daar geef ik al uitleg over. Ik houd er niet van om hier te komen zeggen dat hij een fan-tas-tisch rapport gehaald heeft. Dat is jullie ding, niet het mijne! Dus kom ik hier alleen als hij iets geflikt heeft. En met die ene keer per jaar valt dat toch ook wel mee
Waarom zou je zo graag willen weten dat ik ook positief over hem kan zijn? Je kent mij niet eens. Ik ken jullie niet. En jullie onderling elkaar wel. Althans, die vibes pik ik hier op. En da's helemaal prima, maar dan pas ik daar toch niet tussen om over koetjes en kalfjes te praten?quote:Op woensdag 24 april 2024 13:22 schreef Vicky het volgende:
[..]
Maar het wel op dat je hier alleen maar komt post om negatief te praten over je zoon. Het is nooit positief.
En als je dan reacties krijgt die niet in jouw straatje passen is het ook niet goed.
Pas nog iets over dat hij nooit uit zijn comfortzone komt. Daarvoor iets over je dochter met eten. Dat is alleen nog maar van de afgelopen paar maand wat ik heb onthouden en doordat je geen positieve verhalen verteld blijft het negatieve extra hangen zelfs al zou het jaren geleden zijn.quote:Op woensdag 24 april 2024 13:20 schreef DjVero het volgende:
[..]
Andere inzichten. Die creditcard bijvoorbeeld, dat pik ik er dan uit op. Maar tegelijkertijd komt bijvoorbeeld Spring - hoe goedbedoeld ook - met advies waar ik niet echt om zit te vragen of waar ik niks mee kan.
En dat iets vaker was in het begin zeker zo, eens, deels door onbegrip twee kanten uit, maar de laatste paar jaar toch niet meer zó vaak(maar dat kan ik mis hebben). Ik weet van vorig jaar zomer. Nu deze weer. Als dat al "enkel negatieve bagger" is, dan zou ik eigenlijk beter moeten weten hoe de vlag erbij hangt hier.
Het was mijn interpretatie obv jouw posts en mijn zienswijze daarop. Hoef je niks mee te doen idd.quote:Op woensdag 24 april 2024 13:20 schreef DjVero het volgende:
[..]
Andere inzichten. Die creditcard bijvoorbeeld, dat pik ik er dan uit op. Maar tegelijkertijd komt bijvoorbeeld Spring - hoe goedbedoeld ook - met advies waar ik niet echt om zit te vragen of waar ik niks mee kan.
En dat iets vaker was in het begin zeker zo, eens, deels door onbegrip twee kanten uit, maar de laatste paar jaar toch niet meer zó vaak(maar dat kan ik mis hebben). Ik weet van vorig jaar zomer. Nu deze weer. Als dat al "enkel negatieve bagger" is, dan zou ik eigenlijk beter moeten weten hoe de vlag erbij hangt hier.
Leuk dat je twee verschillende kinderen in twee totaal verschillende levensfases nu door elkaar haalt, not fair! En dat van zijn comfortzone was vorig jaar zomer - grappig hoe dat werkt in iemands geheugen - en daar heb ik echt wel wat gedaan met de adviezen: hem laten en hem dit jaar geprobeerd te betrekken naar wat voor camping we op zoek moeten, maar dan komt er bijvoorbeeld weer zo'n heerlijk nietszeggend puberantwoord als "weet niet" of "maakt me niet uit"quote:Op woensdag 24 april 2024 13:55 schreef Elleska het volgende:
[..]
Pas nog iets over dat hij nooit uit zijn comfortzone komt. Daarvoor iets over je dochter met eten. Dat is alleen nog maar van de afgelopen paar maand wat ik heb onthouden en doordat je geen positieve verhalen verteld blijft het negatieve extra hangen zelfs al zou het jaren geleden zijn.
Zo werkt dat met kinderen ook dat is wat Spring je probeert te vertellen omdat nergens uit bleek dat je de positieve kanten ziet.
En het is goed dat je advies komt vragen maar hoe kan iemand passend advies geven als het verhaal heel eenzijdig is?
Zeg dat nou niet! Wij gaan een paar dagen naar de Efteling en hoop toch dat we daar ook wat zon mogen zien. Na een paar heftige weken met de kinderen ben ik in ieder geval wel toe aan wat positieve vibes. Nog even volhouden!quote:Op woensdag 24 april 2024 14:44 schreef exode het volgende:
Ik heb hier een kleuter en puber in huis die zo enorm toe zijn aan de meivakantie, het is echt weer op het tandvlees. En er zijn nog zoveel moetjes, ik word daar dus af en toe echt een soort van moedeloos van. En het zijn echte moetjes, geen dingen die afgezegd kunnen worden.
In de vakantie maar wat heerlijke luierdagen inlassen, het gaat alleen maar regenen volgens mij
Als er regen voorspeld wordt, scheelt dat in de drukte! En er zijn genoeg binnenattracties en bomen om te schuilenquote:Op woensdag 24 april 2024 16:23 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Zeg dat nou niet! Wij gaan een paar dagen naar de Efteling en hoop toch dat we daar ook wat zon mogen zien. Na een paar heftige weken met de kinderen ben ik in ieder geval wel toe aan wat positieve vibes. Nog even volhouden!
Vind ik ook, beloofd is beloofd.quote:Op woensdag 24 april 2024 16:55 schreef FlyingFish het volgende:
Nee, op/vanaf Koningsdag zou het weer beter worden zeiden ze begin van de week op de radio, dus dan moet dat ook gewoon kloppen vind ik!
wil hier toch nog even op terugkomen want nu verwijt jij mij dingen die niet fair zijn. Ik had het over kinderen, meervoud. En ik heb het speciaal voor jou even teruggezocht dat van comfortzone haalde je deze maand nog aan dus mijn geheugen werkt zelfs beter dan ik had verwacht.quote:Op woensdag 24 april 2024 14:11 schreef DjVero het volgende:
Leuk dat je twee verschillende kinderen in twee totaal verschillende levensfases nu door elkaar haalt, not fair! En dat van zijn comfortzone was vorig jaar zomer - grappig hoe dat werkt in iemands geheugen -
T. krijgt meestal iets vets/eiwitrijks voor bij zijn fruit, dus een handje nootjes. Hummus met groenten om te dippen zou ook kunnen. Verder zou ik vooral kijken of je de bestaande maaltijd calorierijker kan maken. Dingen als ei, hummus, avocado... Dan is ze niet langer bezig met eten, maar krijgt ze wel meer energie binnen.quote:Op woensdag 24 april 2024 10:41 schreef SaskiaR het volgende:
Chill!quote:Op woensdag 24 april 2024 20:31 schreef Nijna het volgende:
Mijn oudste heeft onverwacht een dag eerder vrij, was welkom
Volkoren wraps of van die ABC muffins (dm me voor recept: ABC=Apple, Banana & Carrot)! Als die niet al genoemd zijn. Hier ook een vreetperiode en ik maak aan begin van de week een lading hiervan.quote:Op woensdag 24 april 2024 10:41 schreef SaskiaR het volgende:
Oei, dat is wel zuur 3e voorkeurquote:Op donderdag 25 april 2024 15:00 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Helaas, hier niet ingeloot op middelbare school van 1e keuze. Het wordt plek 3. Ben benieuwd hoe dochter reageerde (ik ben nog niet thuis).
Welke regio is dat?quote:Op donderdag 25 april 2024 15:00 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Helaas, hier niet ingeloot op middelbare school van 1e keuze. Het wordt plek 3. Ben benieuwd hoe dochter reageerde (ik ben nog niet thuis).
Hier ook Utrecht. We hebben vandaag de uitslag per mail gekregen.quote:
Waar lees jij die 95 procent?quote:Op donderdag 25 april 2024 15:21 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Tjee in Amsterdam nog wat beroerder, maar 75 procent op 1e voorkeur. In Utrecht is ruim 95 procent op een school van 1 e voorkeur geplaatst, maar helaas zit mijn dochter bij die kleine 5 Procent waarbij dat niet zo is. (Alsnog ca 450 kinderen dus).
https://www.naarhetvo.nl/news/persbericht/quote:Op donderdag 25 april 2024 15:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Waar lees jij die 95 procent?
Is daar een artikel over?
Toch vind ik de factor leerlingen die op een school van hun top 3 of top 5 belandt wel belangrijker dan hoeveel op hun eerste keus kunnen. Want dat laatste is denk ik wel erg afhankelijk van hoeveel leerlingen een van de superpopulaire scholen op de eerste plaats zetten. En met zoveel keus (62 scholen!) is de school op je derde plek waarschijnlijk ook een heel passende school. Dat is echt niet te vergelijken met je derde keus in een dunbevolkte regio.quote:Op donderdag 25 april 2024 15:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Hier ook Utrecht. We hebben vandaag de uitslag per mail gekregen.
Wat een draak van een procedure, zeg.
In Amsterdam pakte deze procedure net wat minder goed uit.
[ x ]
Ik denk dat je hiermee niet helemaal recht doet aan een heleboel scholieren die alleen maar een top 3 (of in totaal 12 scholen) hebben omdat ze dat moeten hebben, maar ze eigenlijk alleen die eerste school een echte optie vinden.quote:Op donderdag 25 april 2024 22:47 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Toch vind ik de factor leerlingen die op een school van hun top 3 of top 5 belandt wel belangrijker dan hoeveel op hun eerste keus kunnen. Want dat laatste is denk ik wel erg afhankelijk van hoeveel leerlingen een van de superpopulaire scholen op de eerste plaats zetten. En met zoveel keus (62 scholen!) is de school op je derde plek waarschijnlijk ook een heel passende school. Dat is echt niet te vergelijken met je derde keus in een dunbevolkte regio.
Juist.quote:Op vrijdag 26 april 2024 07:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat je hiermee niet helemaal recht doet aan een heleboel scholieren die alleen maar een top 3 (of in totaal 12 scholen) hebben omdat ze dat moeten hebben, maar ze eigenlijk alleen die eerste school een echte optie vinden.
Mijn dochter wilde naar de school waar ze nu op zit en beslist niet naar één va de andere. Gelukkig is hier geen loting en ga je gewoon naar de school van je keuze mits passend, maar als mijn dochter een 2e en 3e optie had moeten kiezen, was dat pure vulling geweest.
Daarmee niet gezegd dat het op die andere scholen niet ook heel goed uit had kunnen uitpakken. Dat kan best; van vrienden van ons werd de dochter op de 8e keus ingedeeld. Ze heeft haar draai daar wel gevonden, maar het is wel heel anders dan dat je naar de school van je keuze kan.
Jouw dochter wel op de eerste keus terechtgekomen?quote:Op vrijdag 26 april 2024 07:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Juist.
Ik heb mijn dochter niet eens kunnen interesseren om zoveel scholen te bezoeken. Laat staan ook nog proeflessen te volgen en de voors en tegens van al die scholen met haar door te spreken.
We hebben het over 11/12 jarigen. Een top 2 ging nog wel, maar alles daaronder was om het even, een 'meh, deel maar in op fietsafstand'.
Ja. Leidsche Rijn College TTO.quote:Op vrijdag 26 april 2024 07:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jouw dochter wel op de eerste keus terechtgekomen?
In Amsterdam was het tot dit jaar nog dat je voorrang kreeg als je bijvoorbeeld van een Montessori basisschool naar een Montessori middelbare school wilde, maar alle voorrangsopties zijn nu volledig losgelaten.
Het was voor ons een van de argumenten om te verhuizen, die loting.
Wij hebben hier toen ook een stuk of 8 scholen bezocht. Een aantal vond ze vreselijk, een tweetal wel aardig, en bij één liep er ineens een tiener rond. Het was die school, geen andere. Ik was erg blij dat ze daar dus ook gewoon zo heen kon.quote:Op vrijdag 26 april 2024 08:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Leidsche Rijn College TTO.
Tweede keuze was Academie Tien, waar ze nu bij de junioren zit.
We hebben nog wel twee andere scholen bekeken hier in Leidsche Rijn, maar dat was echt een moeten (geen zin, ben moe, etc). Sommige scholen ben ik maar zonder haar gaan bekijken.
Mijn zoon kreeg daar dus een grote error van. Wij moesten 2 lijsten invullen voor 2 verschillende regio's (we wonen een beetje op de grens). In de ene regio hebben we meerdere scholen bezocht en moesten we een top 3 samenstellen. Dat was prima ook. In de andere regio was maar 1 school een optie (dat was ook meteen zijn eerste keus), maar moesten we in totaal 7 scholen opgeven. Maar als hij niet naar zijn eerste keus zou gaan, wilde hij naar de eerste keus uit regio 1 (eigenlijk zijn tweede keus maar dat konden we niet aangeven). Hij lootte mee in twee regio's, dat kon niet anders. Maar school 2 t/m 6 in de tweede regio hebben we nooit bezocht en waren ook geen optie voor hem ivm reistijd. We hebben die dus echt random ingevuld. Maar hij was toch even in paniek dat hij dan misschien ineens naar één van die scholen moest, in plaats van dat hij dan gewoon terecht kon in de andere regio.quote:Op vrijdag 26 april 2024 07:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Juist.
Ik heb mijn dochter niet eens kunnen interesseren om zoveel scholen te bezoeken. Laat staan ook nog proeflessen te volgen en de voors en tegens van al die scholen met haar door te spreken.
We hebben het over 11/12 jarigen. Een top 2 ging nog wel, maar alles daaronder was om het even, een 'meh, deel maar in op fietsafstand'.
Sja, bij ons was eigenlijk ook alleen de nr 1 school een optie. De rest was meeh.. maar daar gaat ze dus niet heen. Twee en drie maakte dan weer niet veel uit. Ze is verdrietig, maar de koningsspelen leiden wel af gelukkig.quote:Op vrijdag 26 april 2024 08:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij hebben hier toen ook een stuk of 8 scholen bezocht. Een aantal vond ze vreselijk, een tweetal wel aardig, en bij één liep er ineens een tiener rond. Het was die school, geen andere. Ik was erg blij dat ze daar dus ook gewoon zo heen kon.
@:watmoetikkiezen hoe is het met je dochter? Hoe reageerde ze?
Ik vind het echt rot voor haar. Ik hoop dat de school heel erg meevalt en toch goed gaat bevallen, maar het is gewoon geen fijne start van je middelbare school.quote:Op vrijdag 26 april 2024 09:59 schreef watmoetikkiezen het volgende:
[..]
Sja, bij ons was eigenlijk ook alleen de nr 1 school een optie. De rest was meeh.. maar daar gaat ze dus niet heen. Twee en drie maakte dan weer niet veel uit. Ze is verdrietig, maar de koningsspelen leiden wel af gelukkig.
Bij ons ook niet. Je schrijf je in voor regulier of tto (op havo, vwo of dakplan).quote:Op vrijdag 26 april 2024 07:41 schreef Clubsoda het volgende:
Excuus, zo werkt het in Amsterdam niet lees ik. Daar krijg je een lotnummer per school, onafhankelijk van het profiel.
Ik dacht dat de procedure nu landelijk gelijk was getrokken maar dat is dus niet zo.
275 leerlingen is voor een middelbare school wel echt heel weinig! Onze basisschool komt daar al bij in de buurt. De scholen hier zijn stuk voor stuk 1000 tot 1500 leerlingen. Tenzij je naar de praktijkschool gaat, die is wel kleiner. Maar gek genoeg voelde de ene school bij de open dagen als een massale leerfabriek, terwijl de andere veel persoonlijker en kleinschaliger overkwam. Als ik het leerlingaantal had moeten gokken, had ik hooguit 750 gezegd. Maar dat waren er dus ook 1200quote:Op zaterdag 27 april 2024 11:37 schreef laziness het volgende:
Lang leve maar één keuze![]()
Dat vond ik vooraf wel erg beperkt natuurlijk maar nu kan me geen betere plek voor hem wensen eigenlijk. 275 leerlingen, waar elke leerkracht je kent past zoveel beter bij hem dan een hele grote school. Al had hij zich daar vast ook gered.
Ik vroeg om bevestiging van plaatsing maar iedereen is automatisch geplaatst. Ze vonden het een gekke vraag maar hebben me voor mijn plezier een bevestiging gemaild![]()
Wij hadden voor de verhuizing 35 VWO keuzes, grens op twee regio’s. En dat is dan nog niet uitgesplitst in profielen. Waarbij de meesten voor lui dichtbij kozen en niet verder weg gingen kijken maar nav mijn shortlist had zoonlief juist de voorkeur voor de verste in Scheveningen. Den Haag heeft ook loting met 8 voorkeuren invullen dus blij dat we dat konden skippen.
Ik vind dat helemaal niet onredelijk.quote:Op dinsdag 30 april 2024 08:42 schreef hilliebillie het volgende:
Gisteren was de oudste met een paar vrienden gaan zwemmen. Werd uitgenodigd door een vriendje en ze vertrokken vanaf daar. Ik ging er vanuit (en hij ook) dat de ouders van het vriendje ze zouden brengen halen (heb hem laten vragen of ik ook zou moeten brengen/halen en dat was niet nodig).
Toen hij thuis kwam, kwam op een andere manier ter sprake dat ik vroeg: heeft moeder van A je opgehaald? Nee, de moeder van B? Nee. Ah, de vader dan. Nee ook niet.
Ik zeg ben je op de fiets gegaan? (Best een behoorlijk eind). Waarop hij aangeeft dat ze met de fatbikes van de vrienden gegaan zijn en dat hij achterop gegaan was. Het ging best snel zei hij er bij, ongeveer 50 km per uur.
Ben ik heel onredelijk als ik hem dadelijk als hij thuis komt zeg dat ik dat niet meer wil hebben? Ik vind het sowieso al een belachelijk iets, een kind van 13 met een fatbike, laat staan dat ie is opgevoerd en 50 kan. En dan als kind van 12 achterop.
Ik neem het hem niet kwalijk dat ie het gedaan heeft, we hebben het er eerder nooit over gehad, maar vind het zeer gevaarlijk, die snelheid en ook geen helm en zo.
(Sowieso ben ik van die twee vrienden niet zo’n groot fan, zijn ook pas in het laatste jaar basisschool bij de vriendengroep gekomen. Maar die hebben thuis erg weinig regels. Eén van die twee zie ik regelmatig na 22.00 nog hangen met een groepje jeugd hier in de straat op in een speeltuintje. Vind ik ook al vrij vroeg op die leeftijd. Mijn oudste heeft daar nu nog niet om gevraagd maar ben benieuwd wanneer hij dat ook gaat willen (en dus voorlopig nog niet gaat mogen)).
Pak het ook niet lullig op hoor. Maar begon aan mezelf te twijfelen omdat het bij vrienden dus blijkbaar heel normaal is dat ze zelf zo’n geval hebben op die leeftijd.quote:Op dinsdag 30 april 2024 09:42 schreef Troel het volgende:
Niet lullig bedoeld, maar ik zou het best raar vinden als je dit géén probleem zou vinden![]()
Gelukkig is het nu goed gegaan, maar je moet er toch niet aan denken dat het mis was gegaan. Dus inderdaad: goede afspraken maken voor vanaf nu en hopen dat het niet te moeilijk wordt voor hem om daar ook zich aan te houden.
Ja mijn dochters groep 6 is ook zo'n uitdaging. Maar wij zitten in dezelfde regio dacht ik.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 13:52 schreef Hupje het volgende:
Ik hoor hier in de buurt de laatste tijd best veel over 'groep 6' (op verschillende scholen). Verhalen over pittige groepen, slechte sfeer, gedoe tussen de kinderen onderling, kinderen die naar een andere school overstappen, of juist thuis komen te zitten, zorgleerlingen, enz. Het valt me echt op dat het steeds om groep 6 gaat.
Is dat toevallig hier in de regio of horen jullie ook zulke dingen?
Bij "ons" in groep 6 loopt het nu wel weer goed maar eerder dit jaar ook echt niet, nu heeft mijn dochter ook wel echt moeite gehad haar draai weer te vinden icm emdr therapie en prive gebeurtenissen maar t was klasbreed erg onrustig.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 13:52 schreef Hupje het volgende:
Ik hoor hier in de buurt de laatste tijd best veel over 'groep 6' (op verschillende scholen). Verhalen over pittige groepen, slechte sfeer, gedoe tussen de kinderen onderling, kinderen die naar een andere school overstappen, of juist thuis komen te zitten, zorgleerlingen, enz. Het valt me echt op dat het steeds om groep 6 gaat.
Is dat toevallig hier in de regio of horen jullie ook zulke dingen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |