abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212899615
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen. Ofzo.
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
pi_212899618
Voor ‘t eerst in mijn FoK carrière een topic geopend :o

Dit was de laatste post:

quote:
Ja lastig inderdaad. De 2e keus school had wel schakelklas mavo/havo maar alleen havo onderbouw, dus dan zou ze ook moeten overstappen.
We gaan ‘t zien, goed te lezen dat ze de overstap zelf als niet vervelend hebben ervaren bij jou.
I found myself alone,
pi_212899643
Haha, leuk om je sowieso weer hier te zien LeNeHe! Groot verschil tussen advies en Cito bij jullie zeg :o

quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 16:26 schreef Phaidra het volgende:
Hoe is het bij jullie met de doorstroomtoets gegaan? Ik lees/hoor veel verschillende verhalen, juist relatief veel met een hogere uitslag dan advies en weer anderen met het tegenovergestelde. Ik vind het maar vreemd.

Onze oudste had net 1 punt te weinig om op het voorlopige schooladvies uit te komen. Zelf was hij daar wel een beetje verdrietig over, hij dacht dat hij nu niet naar zijn voorkeursschool zou kunnen. Hij wist wel dat het definitieve advies nooit naar beneden kan gaan door de toets, maar hij was er toch niet gerust op.
Wat sneu! Hier hadden we de AMN toets en daar kwam eigenlijk hetzelfde advies uit en gaf eigenlijk ook hetzelfde beeld als de Cito toetsen die als leerlingvolgsysteem worden gebruikt.

Wij zijn vandaag voor de laatste keer bij de 1e keuze school wezen kijken. Was leuk en het is nog steeds de eerste keuze. Het wordt wel loting waarschijnlijk maar de 2e keuze past ook wel goed bij hem.

Maar dat wordt dus op 4 april naast de telefoon wachten op de uitslag.
pi_212899804
Ik denk dat deze manier van doorstroomtoets er volgend jaar niet meer is.
Dit komt op mij toch over als een experiment. Zolang er maar kansrijk geadviseerd wordt. Want dat was de inzet dit jaar.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 20 maart 2024 @ 23:26:26 #5
418935 Ouwehoersubsidie
^^ Gematigd fascist ^^
pi_212899809
Zijn mensen hier niet bang dat hun kinderen bang gemaakt worden met apocalyptische klimaatscenario's, waardoor ze depressief worden?
BELANGRIJKE MEDEDELING: De vermogensrendementsheffing moet PER DIRECT worden afgeschaft!
pi_212899846
quote:
11s.gif Op woensdag 20 maart 2024 23:26 schreef Ouwehoersubsidie het volgende:
Zijn mensen hier niet bang dat hun kinderen bang gemaakt worden met apocalyptische klimaatscenario's, waardoor ze depressief worden?
Heb je hierover ervaringen qua toetsen bij je kinderen?
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 21 maart 2024 @ 00:19:31 #7
418935 Ouwehoersubsidie
^^ Gematigd fascist ^^
pi_212899983
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2024 23:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Heb je hierover ervaringen qua toetsen bij je kinderen?
Nou, zelf niet, maar ik hoorde dat het aantal zelfmoorden onder kinderen/pubers sterk is toegenomen, sinds ze op veel scholen kinderen apocalyptische klimaatscenario’s voorschotelen, waardoor veel van hen depressief worden omdat ze denken dat er geen toekomst meer is. Erg hè?
BELANGRIJKE MEDEDELING: De vermogensrendementsheffing moet PER DIRECT worden afgeschaft!
pi_212900368
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2024 22:53 schreef Kyara het volgende:
Haha, leuk om je sowieso weer hier te zien LeNeHe! Groot verschil tussen advies en Cito bij jullie zeg :o
[..]
Wat sneu! Hier hadden we de AMN toets en daar kwam eigenlijk hetzelfde advies uit en gaf eigenlijk ook hetzelfde beeld als de Cito toetsen die als leerlingvolgsysteem worden gebruikt.

Wij zijn vandaag voor de laatste keer bij de 1e keuze school wezen kijken. Was leuk en het is nog steeds de eerste keuze. Het wordt wel loting waarschijnlijk maar de 2e keuze past ook wel goed bij hem.

Maar dat wordt dus op 4 april naast de telefoon wachten op de uitslag.
Dank je! Leuk dat jij er ook nog bent! Ik heb nog wel altijd beetje meegelezen maar nu weer wat actiever aan het posten.

Wat spannend voor jullie! Gelukkig hebben we hier in de regio niet te maken met lotingen (voor zover ik kan nagaan). Succes met afwachten, hopelijk wordt het keuze 1 🤞🏻
I found myself alone,
pi_212901316
Spannend als je op een loting moet wachten!

Hier een vriendin die op 6 maart de schoolkeuze moest doorgeven van haar kind. Die had de uitslag nog niet (speciaal onderwijs).
Sowieso zag ik dat ze hier uiterlijk 18 maart moeten opgeven en ze de 15e de uitslag kregen. Dan heb je ook weinig denktijd.

Hier zijn we die fase voorbij. Wel heeft de oudste volgende week een meeloopdag op het HBO. Het ene kind op zijn plek, gaat de volgende week rondkijken.
pi_212902177
Nou ja, we mogen ook niet klagen want er is hier dus maar 1 school met loting. Maar ja, dat is dus net de eerste keuze. Sommige ouders haken af door de loting omdat ze dat te spannend vinden.
  donderdag 21 maart 2024 @ 20:07:35 #11
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_212907663
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 10:41 schreef Kyara het volgende:
Nou ja, we mogen ook niet klagen want er is hier dus maar 1 school met loting. Maar ja, dat is dus net de eerste keuze. Sommige ouders haken af door de loting omdat ze dat te spannend vinden.
Dat kan ik me wel voorstellen als daardoor de tweede keus ook in gevaar zou komen. Anders niet.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_212907703
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 20:07 schreef livelink het volgende:

[..]
Dat kan ik me wel voorstellen als daardoor de tweede keus ook in gevaar zou komen. Anders niet.
die willen tere kinderzieltjes beschermen.
pi_212908789
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 10:41 schreef Kyara het volgende:
Is dat dezelfde school waar mijn nichtje op zit? Die had vorig jaar ook loting. In eerste instantie was ze uitgeloot. Ze was wel even teleurgesteld, maar kon iig samen met haar beste vriendin terecht op keuze 2. Na een kleine week kreeg ze weer een telefoontje: ze kon toch terecht op school 1! Was ook weer even schakelen en ze voelde zich ook een beetje schuldig tegenover het vriendinnetje. Blijkt 2 dagen later dat ook zij toch op school 1 kon komen :D. Echt, hoe dan? Maar eind goed al goed dus, en ze zit er helemaal prima.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_212908826
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 21:44 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Is dat dezelfde school waar mijn nichtje op zit? Die had vorig jaar ook loting. In eerste instantie was ze uitgeloot. Ze was wel even teleurgesteld, maar kon iig samen met haar beste vriendin terecht op keuze 2. Na een kleine week kreeg ze weer een telefoontje: ze kon toch terecht op school 1! Was ook weer even schakelen en ze voelde zich ook een beetje schuldig tegenover het vriendinnetje. Blijkt 2 dagen later dat ook zij toch op school 1 kon komen :D. Echt, hoe dan? Maar eind goed al goed dus, en ze zit er helemaal prima.
Ja, die school. Wel fijn inderdaad dat ze ook meteen doorloten voor de wachtlijst dus dan weet je ook waar je staat en of er nog kans is zeg maar. En ik vind het ook fijn om te lezen dat dat dus ook al zo snel kan. Ik denk niet dat ik het nog zou doen als ze vlak voor het nieuwe schooljaar zouden bellen eigenlijk.

Vorig jaar hadden ze > 300 aanmeldingen voor 180 plaatsen dus dan heeft ze absoluut mazzel gehad.
  Moderator donderdag 21 maart 2024 @ 21:49:45 #15
236264 crew  capricia
pi_212908858
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 21:44 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Hier in Utrecht moeten we 6 scholen opgeven.
Dat is niet te doen voor een 11 of 12 jarige. Compleet absurd.
Gelukkig heeft haar top 1 plaatsingsgarantie.

En nog bedankt voor de goede woorden van jou (en anderen) over dat TTO. :D Daar heeft ze na flink veel keuzestress voor gekozen.
Blij dat er gekozen is, en dat alles duidelijk is voor haar.

Wel zijn de doorstroomtoets uitslagen zo afwijkend (IEP hier) dat ze er helemaal niets mee doen. Een aantal leerlingen die al jarenlang op VWO niveau scoorden en werkten, hadden een VMBO-TL uitslag. Echt absurde afwijkingen.
Als ouder kan ik dat wel relativeren, maar sommige kinderen waren compleet in mineur. Tot aan huilen aan toe, vanwege de teleurstelling.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212908899
Tof! Hier ook TTO als eerste keuze.
  Moderator donderdag 21 maart 2024 @ 21:55:42 #17
236264 crew  capricia
pi_212908937
quote:
2s.gif Op donderdag 21 maart 2024 21:52 schreef Kyara het volgende:
Leuk hè!
Ja, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212910696
quote:
2s.gif Op donderdag 21 maart 2024 21:46 schreef Kyara het volgende:

[..]
Ja, die school. Wel fijn inderdaad dat ze ook meteen doorloten voor de wachtlijst dus dan weet je ook waar je staat en of er nog kans is zeg maar. En ik vind het ook fijn om te lezen dat dat dus ook al zo snel kan. Ik denk niet dat ik het nog zou doen als ze vlak voor het nieuwe schooljaar zouden bellen eigenlijk.

Vorig jaar hadden ze > 300 aanmeldingen voor 180 plaatsen dus dan heeft ze absoluut mazzel gehad.
Met die aantallen ga je natuurlijk ook wel anders de loting in dan als er maar voor 10-30 leerlingen loting nodig is ja… Is het dit jaar weer zo veel?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_212910727
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2024 21:49 schreef capricia het volgende:

[..]
Hier in Utrecht moeten we 6 scholen opgeven.
Dat is niet te doen voor een 11 of 12 jarige. Compleet absurd.
Gelukkig heeft haar top 1 plaatsingsgarantie.

En nog bedankt voor de goede woorden van jou (en anderen) over dat TTO. :D Daar heeft ze na flink veel keuzestress voor gekozen.
Blij dat er gekozen is, en dat alles duidelijk is voor haar.

Wel zijn de doorstroomtoets uitslagen zo afwijkend (IEP hier) dat ze er helemaal niets mee doen. Een aantal leerlingen die al jarenlang op VWO niveau scoorden en werkten, hadden een VMBO-TL uitslag. Echt absurde afwijkingen.
Als ouder kan ik dat wel relativeren, maar sommige kinderen waren compleet in mineur. Tot aan huilen aan toe, vanwege de teleurstelling.
In onze regio moeten we 3 scholen opgeven, maar omdat de eerste keus in een aangrenzende regio valt, moeten we 7 scholen opgeven :'). We moeten de lijst dus compleet maken met scholen die we helemaal niet kennen, want er zijn in onze regio niet eens 6 andere scholen. Raar idee…
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator vrijdag 22 maart 2024 @ 08:11:33 #20
5428 crew  miss_sly
pi_212910751
quote:
2s.gif Op donderdag 21 maart 2024 21:52 schreef Kyara het volgende:
Hier nou 3e klas en nog steeds heel blij met de keuze voor TTO. Het heeft ook echt wel een meerwaarde, vind ik. Engels wordt echt heel erg de tweede taal en niet zozeer een vreemde taal die je leert, zoals Duits en Frans.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_212910918
Hier tto 2 en 5. Dames zijn er zeer content mee.
Voor mijn oudste die al vloeiend engels sprak (beter dan nederlands ook op het gebied van schrijven) is wel moeilijk gebleken weer overschakelen naar het nederlands in de bovenbouw. Ze had wellicht beter geen tto kunnen doen (denk ik zelf), het was echt even heel hard werken met vakken als ak en gs niet meer in het Engels. Maar ze gaat het gewoon halen, m’n stoere O+
En ze wil sowieso alleen maar weggggg hier dus dat nederlands interesseert haar matig, dat helpt niet.

Duim dat iedereen terecht kan bij school van keuze!
Met een meidenkwartet
  vrijdag 22 maart 2024 @ 08:49:45 #22
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_212911077
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 08:04 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Met die aantallen ga je natuurlijk ook wel anders de loting in dan als er maar voor 10-30 leerlingen loting nodig is ja… Is het dit jaar weer zo veel?
Geen idee nog. En weet ook niet hoeveel kinderen die uitgesloten zijn van loting tussen zitten, dat verschilt natuurlijk ook per jaar.
  vrijdag 22 maart 2024 @ 08:58:31 #23
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_212911178
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 08:09 schreef Phaidra het volgende:

[..]
In onze regio moeten we 3 scholen opgeven, maar omdat de eerste keus in een aangrenzende regio valt, moeten we 7 scholen opgeven :'). We moeten de lijst dus compleet maken met scholen die we helemaal niet kennen, want er zijn in onze regio niet eens 6 andere scholen. Raar idee…
Is de voorkeursschool de school die net in onze regio valt? Erg fijne school volgens mij!

Pff, als ik dit allemaal lees ben ik zo blij dat we dit hele proces met kind1 achter de rug hebben! Volgend jaar moeten we met kind2 het hele circus weer in… ik geniet van ons jaartje rust *O*
Oude (on)bekende.
  vrijdag 22 maart 2024 @ 08:58:59 #24
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_212911181

[ Bericht 100% gewijzigd door Mevr_Mus op 22-03-2024 08:59:49 (Quote ipv edit) ]
Oude (on)bekende.
  vrijdag 22 maart 2024 @ 09:03:30 #25
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_212911243
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 08:09 schreef Phaidra het volgende:

[..]
oef, wat suf zeg. Is zijn 1e keuze ook loting of kan hij daar sowieso heen en is de rest voor de vorm?
pi_212914075
Hier voor de oudste geen tto. Wordt niet gegeven op de school van zijn voorkeur (hier in het dorp). Heb hem wel bij die andere school laten kijken maar hij had z’n keuze al gemaakt. Denk ook wel dat het echt iets voor hem was geweest.

Op zijn school wordt wel ‘the English academy’ aangeboden vanaf halverwege leerjaar 1 maar hij koos liever voor extra sport (snap ik ook wel, zo was ik vroeger ook 😉) en is ook helemaal prima natuurlijk. (Later hoorde ik ook van iemand dat dat extra Engels ook een beetje een wassen neus was, dat het wat tegen viel).

Volgens mij wordt er in de bovenbouw ook nog wel wat aan extra Engels aangeboden standaard, maar zeker twijfel nu of ik het met ‘tea’ verwar.

Maar zijn Engels spreek- en luistervaardigheid is wel groot, dus ik maak me daar verder ook geen zorgen over, stel hij zou een Engelstalige vervolgopleiding kiezen.

Dochter zit in groep 7 maar weet ook al dat ze hier in het dorp naar school wil. Ook haar Engelse spreek- en luistervaardigheid is al aardig hoog, houd hele Engelstalige gesprekken met Zweedse vriendinnen en kijkt films zonder ondertiteling want dat is alleen maar storend. Maar of zij straks kiest voor ‘tea’ dat mag ze dan bekijken. Ik verwacht dat zij haar handen al vol gaat hebben aan de reguliere vakken zoals ik het nu inschat.

Hier in de buurt overigens geen loting op de middelbare scholen dus dat scheelt wel
pi_212914197
Doorstroomtoets…

Ik had een intensieve week want meer dan 50% van mijn leerlingen in groep 8 had hoger gescoord dan ons advies. Dit was die van Cito…
Gelukkig is nu alles definitief, dus onze taak zit erop.

Volgend jaar mag Ow. Ow heeft nu al een voorlopig advies gekregen. Havo/vwo.
Helemaal prima want hij moet nog een jaar, maar de motivatie was wel wat vreemd: havo/vwo omdat hij nog meer voor zichzelf moet opkomen. Haha
pi_212914223
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 13:58 schreef Loj het volgende:
Doorstroomtoets…

Ik had een intensieve week want meer dan 50% van mijn leerlingen in groep 8 had hoger gescoord dan ons advies. Dit was die van Cito…
Gelukkig is nu alles definitief, dus onze taak zit erop.

Volgend jaar mag Ow. Ow heeft nu al een voorlopig advies gekregen. Havo/vwo.
Helemaal prima want hij moet nog een jaar, maar de motivatie was wel wat vreemd: havo/vwo omdat hij nog meer voor zichzelf moet opkomen. Haha
Hier krijgen ze pas eind groep 7 voorlopig advies (wat opzich wel lastig is met kijken naar scholen als je het niet weet)

Juf had hier met het 10 minuten gesprek wel een andere weergave van de Cito uitslagen laten zien dan die we als ouders meekrijgen. En daar was wel in te zien dat ze vrij consistent op havo (of havo/vwo) scoort, maar dat laatste lijkt mij echt wel te hoog voor haar. Maar wel duidelijk dus dat we naar scholen op havo niveau konden kijken (en mavo wordt hier ook nog gegeven evt in combi met havo in de brugklas, dus mocht het lager uitvallen hoeven we niet op zoek naar een andere school, al zijn we daar wel gaan kijken omdat die open dag nog eerder was). Maar goed we hebben nog een jaar..
pi_212915589
Wij krijgen niet eens een voorlopig advies. Pas in januari in groep 8 krijgen we iets te horen. Nu weet ik het wel voor de één (is overduidelijk) maar haar zus… zou het niet kunnen zeggen.
Maar goed, drie scholen om uit te kiezen en ze zijn allemaal prima. Dus op dat gebied nul stress.
Met een meidenkwartet
pi_212916222
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 08:58 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]
Is de voorkeursschool de school die net in onze regio valt? Erg fijne school volgens mij!

Pff, als ik dit allemaal lees ben ik zo blij dat we dit hele proces met kind1 achter de rug hebben! Volgend jaar moeten we met kind2 het hele circus weer in… ik geniet van ons jaartje rust *O*
Ja klopt! Hij had eerst een andere voorkeur, maar toen hij bij de open dag daar rondliep, voelde hij zich direct helemaal thuis en was hij om. Echt leuk om te zien!

@Kyara er werd bij de informatieavond gezegd dat er waarschijnlijk dit jaar niet geloot hoeft te worden, maar geen garanties. Het hangt op net 10 te veel of net genoeg plek.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_212917320
Bij jongste kwam de doorstroomtoets iets lager uit dan het advies wat hij kreeg. (DIA toets). Niet dat we er iets mee doen, hij blijft op deze school.

Oudste gaat nu wel naar een andere school, ze gaat naar 3 havo op een topsportschool. Ze heeft enorm veel twijfels gehad, over wat de beste keus was. Deze school of een ander. Tijdens de selectietrainingen gaf ze aan dat ze wel dacht voor deze school te kiezen als ze toegelaten was, maar dat was nog even afwachten. Uiteindelijk kregen we maandag mail dat ze toegelaten was, dus net vanmiddag de inschrijfpapieren op de bus gedaan.
Straks 3 keer in de week hockeyen onder schooltijd.
*poef* nu is het weg
pi_212945119
J heeft afgelopen week besloten dat hij vegetarisch gaat eten. Ik vind het leuk, die ontwikkeling van een eigen mening over dingen in de wereld O+
  zondag 24 maart 2024 @ 18:07:04 #33
37150 livelink
pi_212945200
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 17:59 schreef Hupje het volgende:
J heeft afgelopen week besloten dat hij vegetarisch gaat eten. Ik vind het leuk, die ontwikkeling van een eigen mening over dingen in de wereld O+
Hoe oud is J.?
Mijn dochter heeft ook een aantal jaren geleden dat besluit genomen en hoewel we al steeds minder vlees aten, heeft dat er voor ons ook wel toe geleid dat we nog minder vlees eten. En in restaurants doe ik nu ook meestal met haar mee.
pi_212945693
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 18:07 schreef livelink het volgende:

[..]
Hoe oud is J.?
"Bijna 9" zoals hij zelf zegt.
Ik minderde de laatste jaren al met vlees voor het hele gezin en vanwege zijn allergie eet J. sommige dingen al vegan, dus een heel grote stap is het niet. Hij had het met een vriendinnetje over dierenleed gehad en ineens was hij om. :)
pi_212947472
Hoe gaan jullie om met gamen?

Ik haat gamen echt met een passie. Niet het gamen zelf, maar het effect ervan op (sommige) kinderen. Ik heb het dan ook heel lang buiten de deur willen houden. Nu mocht m’n oudste op z’n achtste een Nintendo Switch aanschaffen. Daar speelt hij af en toe op. Op school ontdekte hij echter Minecraft (dank, juf :{ ) en nu wil hij thuis vooral veel op z’n Chromebook Minecraften. Gametijd is hier nog wel beperkt en hij moet ook vragen of hij mag gamen. Daarnaast spelen z’n vriendjes (bijna) allemaal Fortnite. Dat heb ik ‘m tot nu toe thuis verboden, maar buiten de deur speelt hij het wel. Daar doe ik ook niet spastisch over verder.

Nu merkte hij vanavond op dat hij het lastig vindt dat hij toestemming moet vragen om te gamen en dat die tijd begrensd wordt, terwijl zijn vrienden gewoon eigen tv’s en consoles op hun kamer hebben staan en daarachter mogen kruipen wanneer en zolang zij zelf willen. Ik weet van een aantal dat dat inderdaad klopt. Hij vindt het ook jammer dat hij niet mag Fortniten. Tegelijkertijd vind ík het stom dat hij vandaag thuiskwam met een verhaal dat hij zo gelachen had bij vriendje X. omdat hij in Fortnite ‘zo vól gas over iemand heen reed _O-

Ben ik een zeikerd, ben ik te streng? Ik wil niet dat mijn kind het trutje van de klas is, maar ik wil ook geen schermzombie in huis. (Ja, er zitten uiteraard een heleboel varianten in dat spectrum :+
pi_212947687
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2024 21:16 schreef Jentin het volgende:
Hoe gaan jullie om met gamen?

Ben ik een zeikerd, ben ik te streng? Ik wil niet dat mijn kind het trutje van de klas is, maar ik wil ook geen schermzombie in huis. (Ja, er zitten uiteraard een heleboel varianten in dat spectrum :+
Nee hoor, iedereen mag dat voor zichzelf bepalen. :Y
Mijn zoon mag 1 uur per schooldag, het werkt voor hem heel ontspannend en zo kan hij na schooltijd goed ''ontprikkelen''. Met Fortnite, dat wel. Maar hij is er ook echt goed in, dat geeft ook veel voldoening :Y

In het weekend en in vakanties mag hij 2 uurtjes. Hij is nu 11 en houdt zich prima aan z'n schermtijden.
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  zondag 24 maart 2024 @ 21:36:12 #37
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_212947696
Hoe oud is hij, @Jentin ?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_212947756
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 21:36 schreef Lemijn het volgende:
Hoe oud is hij, @:Jentin ?
9, wordt deze zomer 10.
pi_212947781
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2024 21:41 schreef Jentin het volgende:

[..]
9, wordt deze zomer 10.
Myntes kreeg op z'n 9e z'n eerste PS4, toen ging dat uurtje per dag ook in.
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_212948152
Ik vind het vooral erg belangrijk wat voor soort game er gespeeld wordt. Fortnite is achterlijk en agressief, dus dat mag gewoon niet. Minecraft wel, en andere spellen waar je iets moet bouwen of ontwerpen, of avonturenspellen (zo heeft Assassin’s Creed een leerzame discovery mode waarin je door het oude Griekenland kan lopen en er niet gevochten wordt).
En daarnaast ook beperkte gametijd, gemiddeld 1 uur per dag.
Ik weet niet hoe lang we deze regels volhouden, maar N is ook pas 8.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 24 maart 2024 @ 22:33:32 #41
344469 Amsel
zonder t
pi_212948321
Fortnite komt er hier (ze zijn 7 en 9) niet in. Minecraft vind ik helemaal prima - ze maken prachtige bouwwerken waarvoor je echt ruimtelijk inzicht moet hebben. Of die nou met Lego maakt of op je scherm maakt mij dan niet uit.

Ik vind Roblox lastiger: daar zitten leuke dingen tussen, maar ook een hoop onzin. En ik heb vooral een hekel aan YouTube-video's van andere mensen die met een hoop geschreeuw en irritante harde muziekjes laten zien hoe ze Robloxen of Minecraften |:(

-edit/toevoeging-
We vinden met z'n allen Mario Karten of Mario Party'en of Switch Sports doen trouwens heel leuk! Dan zie ik het meer als leuke familieactiviteit dan alleen gamen :)

[ Bericht 10% gewijzigd door Amsel op 25-03-2024 07:16:30 ]
pi_212948337
Wij houden ook max 1 uur per dag aan, en mijn kinderen hebben wel gamers als ouders ;) zoon is 8, dochters zijn 6. Ik stimuleer wel bepaalde soort spellen, en andere dingen komen er hier niet in. Fortnite komt er hier niet in, Minecraft vind ik zelf echt niks dus weiger ik te kopen. Wel hebben we, omdat we zelf gamen, heel veel andere spellen (zo’n 20 voor de Switch, 6 voor de PS5. 90% kindproof), dus er zijn genoeg andere dingen om uit te kunnen kiezen. Kinderen komen dus ook graag bij ons gamen omdat we ‘alles’ hebben. Wat andere kinderen thuis mogen boeit me niet, ik reageer op dat soort geklaag (ongeacht of het om telefoon, gamen of tabletgebruik gaat) altijd dat die kinderen gewoon veel leukere ouders hebben en dan is het gezeur weer klaar. TV op de eigen kamer gaat er hier niet komen tot ze 18 zijn (en het zelf bij elkaar sparen, zeg ik nu…). Wij hebben ook de regel dat gamen op schooldagen pas na 16:00 uur mag, dat scheelt ook veel gezeur.

Gamen heeft overigens ook wel grote voordelen. Veel betere hand-oog coördinatie bijvoorbeeld, nieuwe kennis opdoen, ontwikkelen van strategisch denken etc. Maar zoals met alles geldt dat het met mate moet, en dat het gewoon slim is om naar de leeftijd op een doosje te kijken. God of War hebben we bijvoorbeeld ook (met platinum trophy’s *) ), maar heeft zoon nog nooit gezien.
  zondag 24 maart 2024 @ 22:37:48 #43
344469 Amsel
zonder t
pi_212948366
Andere vraag: hoe gaan jullie bovenbouwers (basisschool) om met huiswerk? In groep 6 moet er nu een werkstuk worden gemaakt, en de 9-jarige is vol in de weerstand en in de stress geschoten. Ze is heel stellig: school is school, en thuis is thuis. Thuis iets voor school doen gaat er bij haar niet in. Er speelt op dit moment een hele hoop in dat koppie, waardoor we moeilijk kunnen inschatten of dit "normale" tegenzin is, of dat haar andere issues er ook in meespelen. Daarom ben ik heel benieuwd of deze weerstand voor jullie herkenbaar is of helemaal niet :?
pi_212948984
Dank voor alle game-inzichten. Voel me minder alleen :+

Mijn groepzesser moet ook een werkstuk maken. Z’n tweede, in groep 5 het eerste. Hij krijgt al wekelijks huiswerk sinds groep 3 en hij heeft een docent als moeder, dus het huiswerkconcept is hem al erg vertrouwd.

Hij maakt het ook allemaal wel, maar met frisse tegenzin :') Maar hij doet het en sinds kort, afkloppen, uit zichzelf. Hij mocht afgelopen week tv kijken en sprak toen de illustere woorden: ‘Nah, ik ga eerst m’n huiswerk maken.’ :o

Dat klinkt idyllisch, maar hij is dan wel twee keer langer bezig dan nodig omdat hij gaat onderhandelen: ‘Zal ik dan rekenen nu doen en taal morgen? Of maandag? Oh, en dan leer ik Engels dinsdag wel. Moet dat nú? Álles? Herhálen :{w ?!’

Kortom: weerstand genoeg, maar anders misschien.
  maandag 25 maart 2024 @ 06:32:04 #45
37150 livelink
pi_212949647
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 22:37 schreef Amsel het volgende:
Andere vraag: hoe gaan jullie bovenbouwers (basisschool) om met huiswerk? In groep 6 moet er nu een werkstuk worden gemaakt, en de 9-jarige is vol in de weerstand en in de stress geschoten. Ze is heel stellig: school is school, en thuis is thuis. Thuis iets voor school doen gaat er bij haar niet in. Er speelt op dit moment een hele hoop in dat koppie, waardoor we moeilijk kunnen inschatten of dit "normale" tegenzin is, of dat haar andere issues er ook in meespelen. Daarom ben ik heel benieuwd of deze weerstand voor jullie herkenbaar is of helemaal niet :?
Ja, herkenbaar. Maar wel vanuit zijn autisme. Op het SO waar hij zat accepteerden ze die weerstand en hoefde hij nooit huiswerk te maken. Dat kwam dus pas op de middelbare school en daar heb ik de eerste 2 jaar heel veel begeleid. Elke avond samen kijken wat er moest gebeuren en samen eraan zitten. In de 3e wilde hij niet meer altijd dat ik meekeek en vanaf de 4e heeft hij het vrijwel zelfstandig gedaan. Dus een beetje hetzelfde als wat Jentin zegt, maar dan in zijn geval wat later.

En heel eerlijk, wat we ook geprobeerd zouden hebben, het zou ons echt nooit gelukt zijn om hem in die basisschoolperiode aan het huiswerk te krijgen. Of iets als een werkstuk of boekbespreking laten doen.
pi_212949651
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2024 22:15 schreef SaskiaR het volgende:
Ik vind het vooral erg belangrijk wat voor soort game er gespeeld wordt. Fortnite is achterlijk en agressief, dus dat mag gewoon niet.
:{w
Fortnite is superlollig vind ik. Dat jij het niet leuk vindt, maakt het nog niet achterlijk :{w

Ik speel het vaker samen met mijn kind en soms heeft het een shiteffect op hem, m.n. als hij toch al slecht in zijn vel zit, maar vaker hebben we de grootste lol. Fortnite is meer dan boemboemboem. Het is ook lollig racen en trucjes doen en samen dansen en elkaar helpen en redden en vliegen en gekkigheid uithalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vanyel op 25-03-2024 06:42:21 ]
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_212949661
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2024 21:16 schreef Jentin het volgende:
Tegelijkertijd vind ík het stom dat hij vandaag thuiskwam met een verhaal dat hij zo gelachen had bij vriendje X. omdat hij in Fortnite ‘zo vól gas over iemand heen reed _O-
Als je dat doet in Fortnite, vliegt dat poppetje een end weg en zie je wat cijfertjes dat ie punten verliest. Het is niet dat je een bloederige dode onder je auto hebt zoals bij gta ofzo, misschien scheelt dat?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_212949666
Ik was met Ow bij wat open dagen van VO scholen en een school bood gamen aan als keuzevak.

Ze deden dan juist ook spellen zoals fortnite. Deze leerkracht vertelde dat je het toch niet kan voorkomen, dus dan juist beter positief begeleiden. Hij had het over inzicht in de games en samenwerken. En het fysieke gedeelte (houding achter je bureau etc) en psychologische gedeelte wordt ook behandeld. Ow wilt nu naar deze school ;)
pi_212949685
Dat is ook waarom ik oorspronkelijk begon met samen spelen. Inmiddels doe ik het omdat ik het zelf net zo leuk vind als hij, ik speel het nu ook wel in mijn eentje.
pi_212949800
quote:
1s.gif Op maandag 25 maart 2024 06:41 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Als je dat doet in Fortnite, vliegt dat poppetje een end weg en zie je wat cijfertjes dat ie punten verliest. Het is niet dat je een bloederige dode onder je auto hebt zoals bij gta ofzo, misschien scheelt dat?
Ja, dit wist ik wel. Ik weet dat het concept ook gruwelijker klinkt dan de graphics zijn. Daarom onderzoek ik ook m’n eigen weerstand. Hij kijkt films met ons die heftiger zijn, denk ik. Het is, merk ik, toch meer het gamen an sich dan Fortnite in het bijzonder.

Gamen als keuzevak zou hier een schoolkeuze waarschijnlijk ook meteen vastleggen, @Loj :P Helaas heeft kind hier de keuze uit 1 school; kan hij wel leren programmeren.
pi_212950021

[ Bericht 100% gewijzigd door Phaidra op 25-03-2024 08:08:46 (Te vroeg op versturen geklikt) ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_212950080
Ik vind het niet zo heel boeiend wat ik leuke spellen vind. Als ik vroeger alleen had mogen spelen wat mijn ouders leuk vonden, had ik nooit gegamed ;). Ik let wel op leeftijdsaanduidingen, zoals bij films. Wij kijken met de oudste (die is 11) ook films voor 12 jaar en ouder, dus bij games zou ik er ook op die manier mee omgaan.

Fortnite speelde hij wel eens bij een vriendje, maar vond hij niet leuk. Hij speelt wel Zelda, Roblox en Super Mario.

We hebben niet echt strikte tijden per dag, maar letten wel op dat het niet te gek wordt. En eerst dingen als huiswerk af etc, dan pas gamen.

De jongste is 9, maar wil vooral meekijken met de oudste. Hij heeft zelf bijna nooit zin om mee te doen.

@Amsel wat lastig. Er is hier wel weerstand, maar met name in uitstelgedrag. Dan hebben we een afspraak dat hij op dinsdag na school het huiswerk gaat maken, en vervolgens wil hij toch met een vriendje spelen. “Maar ik kan het toch ook voor of na het eten doen?” Daar ga ik niet in mee. Hij schat altijd in dat hij er in 15 min klaar mee is, en is dan helemaal gefrustreerd als dat niet blijkt te kloppen. Dan is alles stom en saai en en en en… Puntje bij paaltje is hij langer aan het zeuren dan daadwerkelijk huiswerk aan het maken. Echt niet dat ik dat gedoe nog in de avond wil hebben :').
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 25 maart 2024 @ 08:24:59 #53
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_212950210
Huiswerk geen probleem hier. Gelukkig maar want ze heeft dit schooljaar nogal veel 5x per week 20 minuten extra dyslexie huiswerk. En dan de rest nog. Maar dit gaat zonder mopperen.

De weektaak doet ze tegenwoordig ook thuis al wat kan. Het is een strebertje :+.
pi_212950305
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 22:37 schreef Amsel het volgende:
Mijn oudste zit ook in groep 6 en heeft echt heel weinig huiswerk heb ik het idee. Elke week wat woordjes dictee oefenen, 1 x in de maand woordjes Engels en af en toe moet ze thuis aan haar 'Kosmisch project' werken waarvan ik nog steeds geen idee heb wat dat precies is :@ Het komt er op neer dat ze over een bepaald onderwerp dingen moet opzoeken en daar thuis een soort van mini werkstuk van moet maken. Ze doen daar ook al een deel van op school. That's it. Ik heb al eens gevraagd aan de juf waarom zij relatief weinig huiswerk krijgen en volgens juf doen ze veel op school (misschien ligt het ook aan het onderwijstype?)

Anyway, het huiswerk dat ze moet doen gaat niet altijd van een leien dakje. Sowieso moeten we haar er altijd aan herinneren en het gaat vaak niet van harte (ik wil maar 5 woorden oefenen!!! *stapvoet*) Ik heb het geluk dat ze het goed doet op school, dus dictee even oefenen volstaat vaak al. Als dit niet het geval was, dan zou het zeker een hele uitdaging zijn.
pi_212950334
Gamen, ze hebben hier twee uur schermtijd per dag en heb persoonlijk liever dat ze gamen als domme TikTok filmpjes kijken. De jongste is meer van TikTok maar heeft er vorige week zelf een schermtijd op gezet, omdat ze merkte dat als ze TikTok keek, ze ineens door haar schermtijd heen was. Dus dat vind ik dan wel weer een waardevol inzicht van haarzelf.

Hier spelen ze vooral brawlstars (ook de oudste van ondertussen 12 is weer overgestapt met z’n vrienden van Fortnite naar brawlstars :D ) Minecraft en Roblox.
En de oudste nog wel eens wat games op de switch.
Fortnite is hier buiten de deur gebleven tot na de basisschool ook omdat ik zelf niet zo blij ben met dat spel. Maar heb het op de middelbare school wel wat losgelaten (en meteen hoor ik geroep en gevloek door de microfoon naar z’n vrienden, dat is nu weer een stuk minder nu ze het niet meer spelen. Want daar hou ik echt niet van (dus laat dat ook niet toe als ik het hoor).

Ze hoeven hier niet te vragen of ze mogen gamen, maar ze weten, schermtijd op, is op. (Met een enkele keer een uitzondering, maar zeker niet standaard, ze moeten daarin ook leren plannen en daar probeer ik ze ook in bij te sturen hoor). Heb wel zo ingesteld dat ze niet voor schooltijd op hun telefoon kunnen om te gamen/tiktok what ever, dat heeft ook een tijdje per ongeluk uit gestaan en dan had ik wel zombies de rest van de dag. Dus maar weer snel ingesteld.

Huiswerk, de oudste heeft er nooit zoveel problemen mee gehad en had het ook zo af. Nu heeft de jongste huiswerk en dat is elke keer drama, ze snapt het niet, het is moeilijk, het is veel, die sommen heeft ze nog noooit gehad. Zal er ook zeker niet uit zichzelf aan beginnen.
Het is hetzelfde ongeveer aan huiswerk en zoon was daar 10 minuten tot hoogstens een half uur aan kwijt als er begrijpend lezen bij zat. De jongste is er minstens een half uur aan kwijt, maar door de drama en de stress eerder 2 uur. En heb op een gegeven moment ook maar gezegd dat ik er niet meer achteraan ging zitten, want het is ook altijd ‘morgen’ als ik vraag of ze huiswerk gaat maken.

Dat gaat nog wel een drama/uitdaging worden op de middelbare school ben ik bang.

Nu is ze ook bezig met een werkstuk en dat wordt ook steeds vooruit geschoven. Ze moeten per week wel wat af hebben, maar dat is ook minimalistisch wat ze daar van maakt.

Huiswerk hier pas in groep 7/8 trouwens. Eerder wel een keer een spreekbeurt, maar dat was het
  maandag 25 maart 2024 @ 08:43:04 #56
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_212950344
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 08:36 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Mijn oudste zit ook in groep 6 en heeft echt heel weinig huiswerk heb ik het idee. Elke week wat woordjes dictee oefenen, 1 x in de maand woordjes Engels en af en toe moet ze thuis aan haar 'Kosmisch project' werken waarvan ik nog steeds geen idee heb wat dat precies is :@ Het komt er op neer dat ze over een bepaald onderwerp dingen moet opzoeken en daar thuis een soort van mini werkstuk van moet maken. Ze doen daar ook al een deel van op school. That's it. Ik heb al eens gevraagd aan de juf waarom zij relatief weinig huiswerk krijgen en volgens juf doen ze veel op school (misschien ligt het ook aan het schooltype?)

Anyway, het huiswerk dat ze moet doen gaat niet altijd van een leien dakje. Sowieso moeten we haar er altijd aan herinneren en het gaat vaak niet van harte (ik wil maar 5 woorden oefenen!!! *stapvoet*) Ik heb het geluk dat ze het goed doet op school, dus dictee even oefenen volstaat vaak al. Als dit niet het geval was, dan zou het zeker een hele uitdaging zijn.
Geen aardrijkskunde/geschiedenis/natuurkunde? Dat hebben wij om de paar weken.

Wij hebben ook dictee oefenen we bijna iedere dag een deel. Dat gaat voor een dyslect heel goed. Dan nog woorden voor taal met wat het betekent. Ze hebben nog een taaltoets elke week maak huiswerk. Dit doet ze op school in haar extra tijd ipv lezen.
pi_212950521
N doet ook veel 'vlogs' maken, dat is ook op een scherm, maar toch een stuk actiever dan gamen. En dan zelf editen met Capcut, dan kan je jezelf magische krachten geven enzo. Erg leuk O+ Of Duolingo spelen of andere leerzame apps, daar stel ik eigenlijk geen grenzen aan.

Huiswerk hebben ze nog niet in groep 5. Wel komende week een markt in de klas in het kader van de Week van het Geld, waarvoor ze nu al minstens 10 uur bezig is geweest met schilderijen maken :P
pi_212950748
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 08:43 schreef -Bubseltje- het volgende:

[..]

Wij hebben ook dictee oefenen we bijna iedere dag een deel. Dat gaat voor een dyslect heel goed. Dan nog woorden voor taal met wat het betekent. Ze hebben nog een taaltoets elke week maak huiswerk. Dit doet ze op school in haar extra tijd ipv lezen.
Nope. Misschien dat het Kosmisch project dat allemaal inhoudt? Ze moesten laatst een soort van werkstuk maken over verschillende godsdiensten en daarvoor ging het over water. Maar dan nog is dat misschien 1 x in de 3 maanden dat ze iets daarvan thuis moest doen.

Ik zal het eens vragen aan de juf wat het precies is :P
pi_212950851
Het effect van gamen verschilt ook wel per kind. Als mijn oudste GTA speelde op die leeftijd(onder toezicht, veel rijden in coole auto's) dan stapte hij na een uurtje achter de pc vandaan en deed hij gewoon. Als we de jongste hetzelfde lieten doen, liep hij nog een uur of wat in de kamer rond te stuiteren en stoer te doen. Ook al deden ze dezelfde dingen in het spel..

We hebben ze vooral aangemoedigd om hersen-gebruikende spellen te spelen. Dus liever bouwen in minecraft dan suf roblox spelen. Liever leerzame filmpjes kijken over wetenschap dan suf youtuben. En onze jongens gingen daar ook wel aardig in mee. Scheelde dat ik bij een "activerend" iets, iets makkelijker was met de tijden.
Ik merk ook dat het voor beide ook lekker is om even lekker te gamen na schooltijd. Even uit de wereld voor een uurtje. En dan komt het huiswerk daarna wel weer. En wij ouders gamen ook. Ik heb toen ze jong waren veel multiplayer minecraft, factorio en kirby met ze gedaan.
Fortnite willen ze beide niet spelen *O*

De jongste had vanaf groep 5 huiswerk van de plusklas en vanaf groep 6 van school. Maar de juf in groep 6-7-8 zat niet achter het huiswerk aan, vond het onzin, maar de parallel leerkrachten wilden dat graag. Dat plusklas huiswerk deed hij na het avondeten, net als zijn piano. Op het moment dat grote broer zijn VO-huiswerk ging doen. Dat hielp wel, samen in de ellende :P
pi_212950855
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 08:43 schreef -Bubseltje- het volgende:

[..]

Bij onze montessori vielen die vakken allemaal onder kosmisch. Dan was het 1 thema waar al die vakken aan werden opgehangen.
pi_212950875
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 09:39 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Bij onze montessori vielen die vakken allemaal onder kosmisch. Dan was het 1 thema waar al die vakken aan werden opgehangen.
Ah kijk aan. Bedankt voor je post :)
pi_212951898
Hier ook kosmisch. En het is veel breder dan dat het lijkt, want bij het thema Egyptenaren komt bijvoorbeeld ook irrigatie, de watersnoodramp in 53 en apartheid aan bod. Het hoofdthema is een soort kapstok waar heel breed allerlei dingen aan worden opgehangen. Wel heel leuk om te zien wat voor dingen hij opeens weet, regelmatig verbaas ik me daarover. Maar mijn zoon is ook een spons wat dat betreft.

Qua huiswerk is het hier jaarlijks een spreekbeurt voorbereiden (vanaf groep 3) en sinds dit jaar (groep 5) ook topografie erbij en een boekbespreking. Werkstuk zijn ze nu voor het eerst aan het maken, maar gebeurt op school.
  maandag 25 maart 2024 @ 11:43:26 #63
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_212952203
Dat kosmische klinkt wel interessant. Boekbespreking heeft ze al gehad. Nu komt er nog een spreekbeurt als het goed is. De eerste ben benieuwd hoe dat gaat.
pi_212952470
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 11:18 schreef FlyingFish het volgende:
Hier ook kosmisch. En het is veel breder dan dat het lijkt, want bij het thema Egyptenaren komt bijvoorbeeld ook irrigatie, de watersnoodramp in 53 en apartheid aan bod. Het hoofdthema is een soort kapstok waar heel breed allerlei dingen aan worden opgehangen. Wel heel leuk om te zien wat voor dingen hij opeens weet, regelmatig verbaas ik me daarover. Maar mijn zoon is ook een spons wat dat betreft.

Qua huiswerk is het hier jaarlijks een spreekbeurt voorbereiden (vanaf groep 3) en sinds dit jaar (groep 5) ook topografie erbij en een boekbespreking. Werkstuk zijn ze nu voor het eerst aan het maken, maar gebeurt op school.
Oja, ik vergeet topografie. Dat moeten ze ook af en toe thuis doen via Zulu connect. Spreekbeurt hoeft dit jaar in groep 6 niet, dat heeft ze vorig jaar in groep 5 gedaan.
pi_212974291
Lijkt me wel interessant om mee te lopen in Nederland.

Het niveau hier ligt echt hoog.

Ik ben natuurlijk veel te oud hihi.
Werewolf
pi_212975389
Spuit 11 op het gamen verhaal, B is net 10 geworden en mag van ons gamen. Zowel op zijn tablet als op de Switch. Maar spellen zoals Fortnite komen er niet in, heel simpel omdat hij na het spelen een andere jongen is. Kort lontje, boos, brutaal, onrustig etc etc.

Op de Switch speelt ie Minecraft en sporadisch Mario Kart, op zijn tablet Roblox (door ons vooraf goedgekeurde spellen, jaja, dat vindt B heeeeel streng) en eigenlijk altijd online met vrienden.

Ik vind met gamen niet zoveel mis, B zijn Engels is met sprongen vooruit gegaan en hij kan zelfs als een beetje programmeren dankzij Minecraft. Handige skills in de huidige tijd.

Hij heeft geen tv of zo op zijn slaapkamer overigens, hij speelt dus altijd in de woonkamer.

Hij is de enige van zijn vrienden die uberhaupt iets van regels lijkt te hebben. Zijn 3 beste vrienden mogen gamen wanneer ze willen en hoe lang ze willen. Daar praten we wel met hem over waarom wij daar anders in zijn.
pi_212975435
B heeft gisteren weer een Topo toets gehad, dit keer Zuid Holland, Noord Holland en Utrecht. Alle steden, grote rivieren en gebieden. Schokkend hoe weinig steden ik goed aan kan wijzen...... :@
  woensdag 27 maart 2024 @ 11:28:40 #68
35189 Troel
scherp en bot
pi_212976225
Hoe ging bij jullie kinderen het solliciteren naar een eerste baantje?

Oudste is aan het solliciteren en als ik dan hoor dat er soms maar een paar vragen gesteld worden, heb ik zoiets van 'ok, is dat alles'? Ik heb zelf nooit als puber gewerkt anders dan bij mijn vader op kantoor, dus heb zelf ook geen ervaring ermee, maar mijn gevoel zegt "zal wel een afwijziging worden als dat binnen 3 minuten kan" :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Moderator woensdag 27 maart 2024 @ 11:39:19 #69
5428 crew  miss_sly
pi_212976385
quote:
2s.gif Op woensdag 27 maart 2024 11:28 schreef Troel het volgende:
Hoe ging bij jullie kinderen het solliciteren naar een eerste baantje?

Oudste is aan het solliciteren en als ik dan hoor dat er soms maar een paar vragen gesteld worden, heb ik zoiets van 'ok, is dat alles'? Ik heb zelf nooit als puber gewerkt anders dan bij mijn vader op kantoor, dus heb zelf ook geen ervaring ermee, maar mijn gevoel zegt "zal wel een afwijziging worden als dat binnen 3 minuten kan" :@
Nou ja, ligt er ook aan wat voor baantje. Dochter heeft gesolliciteerd voor vakkenvullen bij de supermarkt. Heel kort gesprek, en aangenomen. Achteraf de baan niet genomen, maar dat was een persoonlijke overweging.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 27 maart 2024 @ 11:40:05 #70
35189 Troel
scherp en bot
pi_212976403
quote:
7s.gif Op woensdag 27 maart 2024 11:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nou ja, ligt er ook aan wat voor baantje. Dochter heeft gesolliciteerd voor vakkenvullen bij de supermarkt. Heel kort gesprek, en aangenomen. Achteraf de baan niet genomen, maar dat was een persoonlijke overweging.
Het gaat inderdaad om vakkenvullen/kassawerk :D

Maar in vergelijking met mijn eigen gesprekken is een paar minuten wat weinig natuurlijk :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212976478
C heeft 2 keer een sollicitatiegesprek gehad. De ene was 3 minuten er werd niks. De andere 30 minuten, met een rondleiding en al. Alleen was hij net te jong voor het werk helaas. Dat werk was echt wel gaaf geweest voor hem.
Nu heeft hij dus nog steeds geen baantje, en ook niet echt de behoefte nog. School vraagt een hoop energie, dus iets sociaals ziet hij ook niet zitten (vakkenvuller valt onder sociaal)..

Hij is nu een dagje aan het meelopen met een HBO-ict student. Eens kijken of die opleiding wat is. Weer een nieuwe fase.
pi_212976822
quote:
2s.gif Op woensdag 27 maart 2024 11:40 schreef Troel het volgende:

[..]
Het gaat inderdaad om vakkenvullen/kassawerk :D

Maar in vergelijking met mijn eigen gesprekken is een paar minuten wat weinig natuurlijk :D
Voor functies waarop jij solliciteert moet je waarschijnlijk ook een stuk meer weten/kunnen ;)
Voor vakkenvullen/kassa willen ze waarschijnlijk vooral weten wanneer je beschikbaar bent en hoe oud (want uurprijs), en of je beetje flexibel en gemotiveerd bent.

Zelf vroeger ooit gesolliciteerd bij een restaurant in het dorp, dat was een kwestie van binnenlopen, ik zou wel willen werken hier, meteen die avond (betaald) een shift draaien en toen was ik aangenomen. Meer dan of ik op vrijdag en/of zaterdagavond kon werken is er niet gevraagd. Ben er na drie weken gestopt omdat de eigenaar een klojo was en ik het stom werk vond, maar de sollicitatie stelde dus iig niks voor.
  woensdag 27 maart 2024 @ 12:30:26 #73
35189 Troel
scherp en bot
pi_212977119
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 12:06 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Voor functies waarop jij solliciteert moet je waarschijnlijk ook een stuk meer weten/kunnen ;)

Tegenwoordig wel. Vroeger moest je een heleboel codes uit je hoofd leren achter de kassa :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212977751
Sollicitatiegesprek voor hulpkracht vakkenvuller/kassiere is alleen om je even voor te stellen en te vragen naar beschikbaarheid. Verder gaat het vooral om de eerste indruk en daarvan het allerbelangrijkste: zijn ze op tijd en kunnen ze normaal communiceren. Ik heb die heel vaak moeten houden in het verleden :)

Toen ik als 15-jarige solliciteerde moest ik nog een soort intelligentietest doen, met rijtjes afmaken en rekensommen :D
  woensdag 27 maart 2024 @ 18:32:30 #75
35189 Troel
scherp en bot
pi_212981366
Hij is niet aangenomen. Het afwijsgesprek was maar liefst 20 seconden :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212981492
Waar ik tegenaan loop leek me hier het beste te passen:
In ons samengesteld gezin lopen we tegen een flinke puber aan. Dit jaar is de oudste van drie kinderen (zoon van mijn partner) begonnen op het MBO na de MAVO. Hij is nog geen 18 en moet dus nog verplicht naar school.

Hij is melding gemaakt bij de leerplichtambtenaar vanwege ongeoorloofd verlof (en dat is aardig wat spijbelen). Hoe mijn partner ook probeert, doordringen tot de puber lijkt niet te lukken. Hij heeft bedacht dat hij een andere opleiding wil gaan doen en heeft daar iemand gesproken die aan heeft gegeven dat hij misschien wel vrijstelling kan krijgen voor de lessen als hij kan gaan werken. Vandaag heeft hij aangegeven dat hij de ambtenaar heeft gesproken en hij hoeft volgens eigen zeggen alleen nog maar de basisvakken te volgen.

Krijg je hier als ouders nog een brief van? Heb je hier als ouders wat over te zeggen? En is het normaal dat de leerplichtambtenaar enkel contact met het kind opneemt en niet met de ouders?

Ik zit soms echt met de handen in mijn haar vanwege deze puber en merk ook dat ik het lastig vind ermee om te gaan, want zijn gedrag verziekt de sfeer in het hele huis met zijn gelieg. Ik zou er graag wat van zeggen en vinden, maar dat is denk ik ook ongepast. Heeft er hier iemand tips hier mee om te gaan? Of een soortgelijke ervaring?
  woensdag 27 maart 2024 @ 19:34:40 #77
37150 livelink
pi_212982018
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 18:48 schreef Spijbelaar het volgende:
Waar ik tegenaan loop leek me hier het beste te passen:
In ons samengesteld gezin lopen we tegen een flinke puber aan. Dit jaar is de oudste van drie kinderen (zoon van mijn partner) begonnen op het MBO na de MAVO. Hij is nog geen 18 en moet dus nog verplicht naar school.

Hij is melding gemaakt bij de leerplichtambtenaar vanwege ongeoorloofd verlof (en dat is aardig wat spijbelen). Hoe mijn partner ook probeert, doordringen tot de puber lijkt niet te lukken. Hij heeft bedacht dat hij een andere opleiding wil gaan doen en heeft daar iemand gesproken die aan heeft gegeven dat hij misschien wel vrijstelling kan krijgen voor de lessen als hij kan gaan werken. Vandaag heeft hij aangegeven dat hij de ambtenaar heeft gesproken en hij hoeft volgens eigen zeggen alleen nog maar de basisvakken te volgen.

Krijg je hier als ouders nog een brief van? Heb je hier als ouders wat over te zeggen? En is het normaal dat de leerplichtambtenaar enkel contact met het kind opneemt en niet met de ouders?

Ik zit soms echt met de handen in mijn haar vanwege deze puber en merk ook dat ik het lastig vind ermee om te gaan, want zijn gedrag verziekt de sfeer in het hele huis met zijn gelieg. Ik zou er graag wat van zeggen en vinden, maar dat is denk ik ook ongepast. Heeft er hier iemand tips hier mee om te gaan? Of een soortgelijke ervaring?
Is hij nu nog bezig met zijn opleiding of is hij al gestopt om volgend jaar over te stappen? Als na een eerste gesprek school hem afwezig blijft melden, dan komen jullie als ouder ook in beeld, voor zover ik weet.

En verder is die periode tussen 16 en 18 jaar een wat lastige periode. Als ouder ben je niet vanzelfsprekend in beeld, nee. In eerste instantie is het iets tussen school, leerling en leerplichtambtenaar. De MBO-opleiding van mijn dochter koos er voor om ouders er ook nog bij te betrekken, maar dat is niet vanzelfsprekend.

Maar er lopen hier leerkrachten van een mbo rond, dacht ik ( @DjVero ?). Die weten het wellicht wel beter.
pi_212982674
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 19:34 schreef livelink het volgende:

[..]
Is hij nu nog bezig met zijn opleiding of is hij al gestopt om volgend jaar over te stappen? Als na een eerste gesprek school hem afwezig blijft melden, dan komen jullie als ouder ook in beeld, voor zover ik weet.

En verder is die periode tussen 16 en 18 jaar een wat lastige periode. Als ouder ben je niet vanzelfsprekend in beeld, nee. In eerste instantie is het iets tussen school, leerling en leerplichtambtenaar. De MBO-opleiding van mijn dochter koos er voor om ouders er ook nog bij te betrekken, maar dat is niet vanzelfsprekend.

Maar er lopen hier leerkrachten van een mbo rond, dacht ik ( @:DJVero ?). Die weten het wellicht wel beter.
Voor zover ik weet was hij nog bezig, hij zou vandaag het gesprek gehad hebben. Hij is al wel aangemeld op de school voor volgend jaar. Op internet kan ik enkel vinden dat bij ongeoorloofd verzuim er een gesprek plaats vindt met de ouders, vandaar. En dat vind ik ergens ook wel logisch, hij is nog geen 18, ouders lopen kans op boete en kwijtraken van kinderbijslag en hebben toch ook wel degelijk iets te zeggen over opleiding neem ik aan. Als een kind nog niet volwassen genoeg geacht wordt om niet te mogen stoppen met school, zijn ze ook neit volwassen genoeg om dit soort beslissingen alleen te nemen.
  woensdag 27 maart 2024 @ 20:24:00 #79
37150 livelink
pi_212982919
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 20:14 schreef Spijbelaar het volgende:

[..]
Voor zover ik weet was hij nog bezig, hij zou vandaag het gesprek gehad hebben. Hij is al wel aangemeld op de school voor volgend jaar. Op internet kan ik enkel vinden dat bij ongeoorloofd verzuim er een gesprek plaats vindt met de ouders, vandaar. En dat vind ik ergens ook wel logisch, hij is nog geen 18, ouders lopen kans op boete en kwijtraken van kinderbijslag en hebben toch ook wel degelijk iets te zeggen over opleiding neem ik aan. Als een kind nog niet volwassen genoeg geacht wordt om niet te mogen stoppen met school, zijn ze ook neit volwassen genoeg om dit soort beslissingen alleen te nemen.
Ja, zoals jij erover schrijft klinkt het als een soort waarschuwingsgesprek waar afspraken zijn gemaakt. Ik heb het idee dat jullie pas in beeld komen als hij zich daar niet aan gaat houden of toch blijft spijbelen.
pi_212982972
Inmiddels geen docent mbo meer, maar ik werk er wel dus...
Je bent verplicht je startkwalificatie te halen in Nederland. Dat is mbo2, havo of vwo afronden. Doe je dat niet dan krijg je de gemeente op je dak tot je 23ste. Ook als je wel werk hebt. Dus dat is iets om door te geven.
Hij zit nu op het mbo. Hij is eerstejaars, wat betekent dat de opleiding verplicht is hem een studie advies te geven. Dat moet positief zijn anders mag je niet door. Als het voorlopige advies negatief is moet school een herstelplan maken en krijgt de student minimaal 6 weken om zich te verbeteren. Vraag 1 is dus of dat advies al gegeven is. Omdat hij minderjarig is, is school verplicht ouders hierbij te betrekken. Overigens is alleen verzuim niet genoeg voor een bindend negatief studieadvies, ook gedrag en resultaten moeten dan slecht zijn.
Als hij na dit schooljaar wil switchen dan kan er vrijstelling worden aangevraagd bij de leerplichtambtenaar. Ook hier, hij is minderjarig dus ouders moeten instemmen met de vrijstelling van onderwijs. Zelf raad ik in zo'n geval aan om te proberen de algemene vakken rekenen, Nederlands en evt Engels en keuzevakken af te ronden op de huidige opleiding. Dan ben je bezig, houd je het ritme van school en alles wat je kan examineren levert op een nieuwe opleiding weer vrijstelling op. Bovendien is op die manier de verleiding om te blijven werken vaak kleiner.
Dit alles vraagt om samenwerking met school. Die hebben hiervoor vaak een heel team. Probeer die te bereiken via de mentor of slb'er. Het is in het belang van school dat ze hem goed helpen en daarmee voorkomen dat ie uitvalt.

Voor zijn gedrag kan ik je niet helpen maar misschien wordt dat vanzelf beter als ie op de juiste opleiding zit.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_212983030
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 20:14 schreef Spijbelaar het volgende:

[..]
Ik vraag me af of ie een leerplichtambtenaar gesproken heeft, klinkt eerder als een verzuimcoördinator van school. Ik heb nog nooit een leerplichtambtenaar meegemaakt die een minderjarige spreekt zonder nadrukkelijk ouders uit te nodigen.
pi_212983615
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2024 20:26 schreef d.k. het volgende:
Inmiddels geen docent mbo meer, maar ik werk er wel dus...
Je bent verplicht je startkwalificatie te halen in Nederland. Dat is mbo2, havo of vwo afronden. Doe je dat niet dan krijg je de gemeente op je dak tot je 23ste. Ook als je wel werk hebt. Dus dat is iets om door te geven.
Hij zit nu op het mbo. Hij is eerstejaars, wat betekent dat de opleiding verplicht is hem een studie advies te geven. Dat moet positief zijn anders mag je niet door. Als het voorlopige advies negatief is moet school een herstelplan maken en krijgt de student minimaal 6 weken om zich te verbeteren. Vraag 1 is dus of dat advies al gegeven is. Omdat hij minderjarig is, is school verplicht ouders hierbij te betrekken. Overigens is alleen verzuim niet genoeg voor een bindend negatief studieadvies, ook gedrag en resultaten moeten dan slecht zijn.
Als hij na dit schooljaar wil switchen dan kan er vrijstelling worden aangevraagd bij de leerplichtambtenaar. Ook hier, hij is minderjarig dus ouders moeten instemmen met de vrijstelling van onderwijs. Zelf raad ik in zo'n geval aan om te proberen de algemene vakken rekenen, Nederlands en evt Engels en keuzevakken af te ronden op de huidige opleiding. Dan ben je bezig, houd je het ritme van school en alles wat je kan examineren levert op een nieuwe opleiding weer vrijstelling op. Bovendien is op die manier de verleiding om te blijven werken vaak kleiner.
Dit alles vraagt om samenwerking met school. Die hebben hiervoor vaak een heel team. Probeer die te bereiken via de mentor of slb'er. Het is in het belang van school dat ze hem goed helpen en daarmee voorkomen dat ie uitvalt.

Voor zijn gedrag kan ik je niet helpen maar misschien wordt dat vanzelf beter als ie op de juiste opleiding zit.
Dank voor je uitgebreide antwoord!
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat zijn advies is. Ondanks zijn vele gespijbel heeft hij eigenlijk wel prima cijfers. Nu niveau 3, straks niveau 4, dus waarschijnlijk geen vrijstellingen (dat is wat hij zegt tenminste).
Wel fijn om te horen dat ouders moeten instemmen. Aangezien hij bij mijn partner ingeschreven staat en die ook alle kosten draagt, ga ik ervan uit dat de beslissing dan in ieder geval bij hem ligt (of bij beide ouders).

Qua gedrag hoop ik dat je gelijk hebt, maar het liegen en dergelijke speelt al geruime tijd en was dus ook al voor deze opleiding.

quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2024 20:28 schreef d.k. het volgende:

[..]
Ik vraag me af of ie een leerplichtambtenaar gesproken heeft, klinkt eerder als een verzuimcoördinator van school. Ik heb nog nooit een leerplichtambtenaar meegemaakt die een minderjarige spreekt zonder nadrukkelijk ouders uit te nodigen.
Nouja, er wordt wel meer gelogen, dus het zou me ergens niets verbazen. Maar hij had het over een telefoontje, dus het kan zijn dat hij het ook gewoon verkeerd begrepen heeft.
pi_212983718
Nu 3 en straks 4 maakt niet uit bij de meeste keuzedelen. En bovendien kan hij nu ook vragen om Nederlands en Engels (verplicht op 4, niet op 3) op het passende niveau te doen. Voor Nederlands is dat 3f voor Engels weet ik het niet uit mijn hoofd.
pi_213009907
Hoe bepalen jullie de hoogte van het zakgeld wat je geeft?
pi_213009997
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 18:50 schreef Hupje het volgende:
Natte vinger werk 🤣🤣/wat ik vind dat ze per maand zouden mogen krijgen.
Ze krijgen nu ¤ 15,00 per week op hun pinpas rekening.
¤ 25,00 per maand op hun spaarrekening

Ik hou me absoluut niet aan het Nibud.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_213011026
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 18:50 schreef Hupje het volgende:
Nibud. De 14 jarige krijgt 22,50 per maand zakgeld en 50 euro kleedgeld.
De 16 jarige krijgt 25 euro per maand zakgeld en wil geen kleedgeld.
Fake it till you make it...
pi_213011346
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 20:09 schreef Nijna het volgende:

[..]
Nibud. De 14 jarige krijgt 22,50 per maand zakgeld en 50 euro kleedgeld.
De 16 jarige krijgt 25 euro per maand zakgeld en wil geen kleedgeld.
Uit pure nieuwsgierigheid.
Wat wordt jou kind geacht te kopen van zijn of haar kleedgeld Nijna?
Volgens het Nibud is het een gemiddeld bedrag, maar ik vind het klinken als zo weinig.
Nou heb ik een dochter van 2,5 jaar als referentie dus wellicht qua groei niet helemaal gelijkwaardig.
pi_213011421
Ik kijk naar wat ze er van moeten betalen en we staan nu op:

16: 10 per week en 65 per maand kleedgeld. Was 50, maar dat lukte gewoon niet meer. Ze heeft het goed gepitcht en we waren het er mee eens.

13: 7,50 per week

11: 2,00 per week. Maar ze hoeven daar echt niets van te doen behalve af en toe een snoepje kopen of zo
Met een meidenkwartet
  vrijdag 29 maart 2024 @ 20:32:29 #89
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_213011447
Wij hebben gekeken naar Nibud en wat wij reeel vinden. Ze krijgen nu alledrie 2,50 per week. Oudste wil ik wel meer geven als hij naar de middelbare gaat maar ik vind ook dat hij daar dan ook meer van moet doen. Ik weet alleen nog niet wat 8)7
pi_213011503
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 20:32 schreef Kyara het volgende:
Wij hebben gekeken naar Nibud en wat wij reeel vinden. Ze krijgen nu alledrie 2,50 per week. Oudste wil ik wel meer geven als hij naar de middelbare gaat maar ik vind ook dat hij daar dan ook meer van moet doen. Ik weet alleen nog niet wat 8)7
Ham kaas croissants bij de Aldi hahaha

Zal in de brugklas nog wel eens meevallen maar bij mij moeten de oudsten hun uitjes met vrienden en kadootjes en zo er van betalen. Eten kopen ze niet op school. Veel te duur.

Wij beginnen de brugklas met 5 per week.
Met een meidenkwartet
  Moderator vrijdag 29 maart 2024 @ 20:36:53 #91
236264 crew  capricia
pi_213011528
Twaalf jarige dame hier. Die heel graag kleedgeld wilde.

Afgesproken is 30 euro zakgeld per maand (daar betaalt ze ook haar game hobby van, online abo's etc). En 70 euro kleedgeld.

Beide bedragen werden eerst automatisch op haar rekening gestort. Maar dat ging met het kleedgeld niet goed. Het werd toch steeds gedeeltelijk als zakgeld uitgegeven. Dus nu hou ik het apart op een extra aangemaakte rekening (waar alleen haar kleedgeld staat dus). En zodra ze iets wil kopen, maak ik het over naar haar. Tegen de zomer gaan we het nog een keer bespreken. Misschien is het zakgeld te weinig. Of misschien kan ze dan beter met het kleedgeld om gaan.

Van die 70 euro kleedgeld koopt ze in principe al haar kleding, behalve een winterjas. En haar sportkleding hoeft ze ook niet zelf te betalen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213011600
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 20:36 schreef capricia het volgende:
Twaalf jarige dame hier. Die heel graag kleedgeld wilde.

Afgesproken is 30 euro zakgeld per maand (daar betaalt ze ook haar game hobby van, online abo's etc). En 70 euro kleedgeld.

Beide bedragen werden eerst automatisch op haar rekening gestort. Maar dat ging met het kleedgeld niet goed. Het werd toch steeds gedeeltelijk als zakgeld uitgegeven. Dus nu hou ik het apart op een extra aangemaakte rekening (waar alleen haar kleedgeld staat dus). En zodra ze iets wil kopen, maak ik het over naar haar. Tegen de zomer gaan we het nog een keer bespreken. Misschien is het zakgeld te weinig. Of misschien kan ze dan beter met het kleedgeld om gaan.
Hier hebben ze een eigen spaarrekening met ‘potjes’. Helpt enorm. Dus niet die waar wij voor ze op sparen, maar echt van hun zelf.
Met een meidenkwartet
  Moderator vrijdag 29 maart 2024 @ 20:41:46 #93
236264 crew  capricia
pi_213011650
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 20:39 schreef Cathmar het volgende:

[..]
Hier hebben ze een eigen spaarrekening met ‘potjes’. Helpt enorm. Dus niet die waar wij voor ze op sparen, maar echt van hun zelf.
Ja. Dat is hier ook. Maar het werd toch gebruikt voor zaken waar het niet voor bedoeld was.
De verleiding bleek te groot. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213011668
T heeft afgewogen of ze wel of geen kleedgeld wil. Eindberekening: geen kleedgeld want van ons krijgt ze meer
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Moderator vrijdag 29 maart 2024 @ 20:43:18 #95
236264 crew  capricia
pi_213011673
Ander vraagje:
Geven jullie je pinpas wel eens mee? Bijvoorbeeld als ze naar de kapper gaat. Of hoe doen jullie dat met pubers?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213011694
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 20:43 schreef capricia het volgende:
Ander vraagje:
Geven jullie je pinpas wel eens mee? Bijvoorbeeld als ze naar de kapper gaat. Of hoe doen jullie dat met pubers?
Ik geef mij dochter van 8 ook mijn pinpas mee als ze naar de supermarkt wil. Of bedoel je die van de rekening van je kind?
pi_213011700
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 20:43 schreef Vicky het volgende:
T heeft afgewogen of ze wel of geen kleedgeld wil. Eindberekening: geen kleedgeld want van ons krijgt ze meer
Snap ik hahaha. Slimme!

Mijn 13 jarige wil er ook nog niet aan maar dat gaat uiteindelijk wel gebeuren over een jaar (of wellicht 2). Leert ze ook weer veel van.
Met een meidenkwartet
  Moderator vrijdag 29 maart 2024 @ 20:46:12 #98
236264 crew  capricia
pi_213011712
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 20:44 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Ik geef mij dochter van 8 ook mijn pinpas mee als ze naar de supermarkt wil. Of bedoel je die van de rekening van je kind?
De pinpas van een van de ouders, bedoelde ik.
Thanks!
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 29 maart 2024 @ 20:52:18 #99
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_213011815
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 20:46 schreef capricia het volgende:

[..]
De pinpas van een van de ouders, bedoelde ik.
Thanks!
Die van mijn zus sturen al jaren tikkies, die werken en hebben zakgeld betalen alles altijd even zelf en sturen tikkies naar hun ouders of naar mij of naar opa en oma, wat van toepassing is, echt handig.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_213012244
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 20:27 schreef LauriLynne het volgende:

[..]
Uit pure nieuwsgierigheid.
Wat wordt jou kind geacht te kopen van zijn of haar kleedgeld Nijna?
Volgens het Nibud is het een gemiddeld bedrag, maar ik vind het klinken als zo weinig.
Nou heb ik een dochter van 2,5 jaar als referentie dus wellicht qua groei niet helemaal gelijkwaardig.
Schoenen en jas betalen wij en laatst heb ik ondergoed voor haar meegenomen toen ik toch in de stad was.
Het is ook even kijken of ze hiermee uitkomt, ze heeft het pas sinds 2 maanden...

Ze had laatst een hele waslijst wat ze wel wilde hebben, toen zeiden wij: heb je een idee wat dat allemaal kost...
Op de vraag of ze misschien kleedgeld wilde was het antwoord ja en nu denkt ze wel beter na wat ze wil kopen ;).
Fake it till you make it...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')