quote:Ja lastig inderdaad. De 2e keus school had wel schakelklas mavo/havo maar alleen havo onderbouw, dus dan zou ze ook moeten overstappen.
We gaan ‘t zien, goed te lezen dat ze de overstap zelf als niet vervelend hebben ervaren bij jou.
Wat sneu! Hier hadden we de AMN toets en daar kwam eigenlijk hetzelfde advies uit en gaf eigenlijk ook hetzelfde beeld als de Cito toetsen die als leerlingvolgsysteem worden gebruikt.quote:Op woensdag 20 maart 2024 16:26 schreef Phaidra het volgende:
Hoe is het bij jullie met de doorstroomtoets gegaan? Ik lees/hoor veel verschillende verhalen, juist relatief veel met een hogere uitslag dan advies en weer anderen met het tegenovergestelde. Ik vind het maar vreemd.
Onze oudste had net 1 punt te weinig om op het voorlopige schooladvies uit te komen. Zelf was hij daar wel een beetje verdrietig over, hij dacht dat hij nu niet naar zijn voorkeursschool zou kunnen. Hij wist wel dat het definitieve advies nooit naar beneden kan gaan door de toets, maar hij was er toch niet gerust op.
Heb je hierover ervaringen qua toetsen bij je kinderen?quote:Op woensdag 20 maart 2024 23:26 schreef Ouwehoersubsidie het volgende:
Zijn mensen hier niet bang dat hun kinderen bang gemaakt worden met apocalyptische klimaatscenario's, waardoor ze depressief worden?
Nou, zelf niet, maar ik hoorde dat het aantal zelfmoorden onder kinderen/pubers sterk is toegenomen, sinds ze op veel scholen kinderen apocalyptische klimaatscenario’s voorschotelen, waardoor veel van hen depressief worden omdat ze denken dat er geen toekomst meer is. Erg hè?quote:Op woensdag 20 maart 2024 23:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Heb je hierover ervaringen qua toetsen bij je kinderen?
Dank je! Leuk dat jij er ook nog bent! Ik heb nog wel altijd beetje meegelezen maar nu weer wat actiever aan het posten.quote:Op woensdag 20 maart 2024 22:53 schreef Kyara het volgende:
Haha, leuk om je sowieso weer hier te zien LeNeHe! Groot verschil tussen advies en Cito bij jullie zeg
[..]
Wat sneu! Hier hadden we de AMN toets en daar kwam eigenlijk hetzelfde advies uit en gaf eigenlijk ook hetzelfde beeld als de Cito toetsen die als leerlingvolgsysteem worden gebruikt.
Wij zijn vandaag voor de laatste keer bij de 1e keuze school wezen kijken. Was leuk en het is nog steeds de eerste keuze. Het wordt wel loting waarschijnlijk maar de 2e keuze past ook wel goed bij hem.
Maar dat wordt dus op 4 april naast de telefoon wachten op de uitslag.
Dat kan ik me wel voorstellen als daardoor de tweede keus ook in gevaar zou komen. Anders niet.quote:Op donderdag 21 maart 2024 10:41 schreef Kyara het volgende:
Nou ja, we mogen ook niet klagen want er is hier dus maar 1 school met loting. Maar ja, dat is dus net de eerste keuze. Sommige ouders haken af door de loting omdat ze dat te spannend vinden.
die willen tere kinderzieltjes beschermen.quote:Op donderdag 21 maart 2024 20:07 schreef livelink het volgende:
[..]
Dat kan ik me wel voorstellen als daardoor de tweede keus ook in gevaar zou komen. Anders niet.
Is dat dezelfde school waar mijn nichtje op zit? Die had vorig jaar ook loting. In eerste instantie was ze uitgeloot. Ze was wel even teleurgesteld, maar kon iig samen met haar beste vriendin terecht op keuze 2. Na een kleine week kreeg ze weer een telefoontje: ze kon toch terecht op school 1! Was ook weer even schakelen en ze voelde zich ook een beetje schuldig tegenover het vriendinnetje. Blijkt 2 dagen later dat ook zij toch op school 1 kon komenquote:Op donderdag 21 maart 2024 10:41 schreef Kyara het volgende:
Nou ja, we mogen ook niet klagen want er is hier dus maar 1 school met loting. Maar ja, dat is dus net de eerste keuze. Sommige ouders haken af door de loting omdat ze dat te spannend vinden.
Ja, die school. Wel fijn inderdaad dat ze ook meteen doorloten voor de wachtlijst dus dan weet je ook waar je staat en of er nog kans is zeg maar. En ik vind het ook fijn om te lezen dat dat dus ook al zo snel kan. Ik denk niet dat ik het nog zou doen als ze vlak voor het nieuwe schooljaar zouden bellen eigenlijk.quote:Op donderdag 21 maart 2024 21:44 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Is dat dezelfde school waar mijn nichtje op zit? Die had vorig jaar ook loting. In eerste instantie was ze uitgeloot. Ze was wel even teleurgesteld, maar kon iig samen met haar beste vriendin terecht op keuze 2. Na een kleine week kreeg ze weer een telefoontje: ze kon toch terecht op school 1! Was ook weer even schakelen en ze voelde zich ook een beetje schuldig tegenover het vriendinnetje. Blijkt 2 dagen later dat ook zij toch op school 1 kon komen. Echt, hoe dan? Maar eind goed al goed dus, en ze zit er helemaal prima.
Hier in Utrecht moeten we 6 scholen opgeven.quote:Op donderdag 21 maart 2024 21:44 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Is dat dezelfde school waar mijn nichtje op zit? Die had vorig jaar ook loting. In eerste instantie was ze uitgeloot. Ze was wel even teleurgesteld, maar kon iig samen met haar beste vriendin terecht op keuze 2. Na een kleine week kreeg ze weer een telefoontje: ze kon toch terecht op school 1! Was ook weer even schakelen en ze voelde zich ook een beetje schuldig tegenover het vriendinnetje. Blijkt 2 dagen later dat ook zij toch op school 1 kon komen. Echt, hoe dan? Maar eind goed al goed dus, en ze zit er helemaal prima.
Leuk hè!quote:
Met die aantallen ga je natuurlijk ook wel anders de loting in dan als er maar voor 10-30 leerlingen loting nodig is ja… Is het dit jaar weer zo veel?quote:Op donderdag 21 maart 2024 21:46 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ja, die school. Wel fijn inderdaad dat ze ook meteen doorloten voor de wachtlijst dus dan weet je ook waar je staat en of er nog kans is zeg maar. En ik vind het ook fijn om te lezen dat dat dus ook al zo snel kan. Ik denk niet dat ik het nog zou doen als ze vlak voor het nieuwe schooljaar zouden bellen eigenlijk.
Vorig jaar hadden ze > 300 aanmeldingen voor 180 plaatsen dus dan heeft ze absoluut mazzel gehad.
In onze regio moeten we 3 scholen opgeven, maar omdat de eerste keus in een aangrenzende regio valt, moeten we 7 scholen opgevenquote:Op donderdag 21 maart 2024 21:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Hier in Utrecht moeten we 6 scholen opgeven.
Dat is niet te doen voor een 11 of 12 jarige. Compleet absurd.
Gelukkig heeft haar top 1 plaatsingsgarantie.
En nog bedankt voor de goede woorden van jou (en anderen) over dat TTO.Daar heeft ze na flink veel keuzestress voor gekozen.
Blij dat er gekozen is, en dat alles duidelijk is voor haar.
Wel zijn de doorstroomtoets uitslagen zo afwijkend (IEP hier) dat ze er helemaal niets mee doen. Een aantal leerlingen die al jarenlang op VWO niveau scoorden en werkten, hadden een VMBO-TL uitslag. Echt absurde afwijkingen.
Als ouder kan ik dat wel relativeren, maar sommige kinderen waren compleet in mineur. Tot aan huilen aan toe, vanwege de teleurstelling.
Hier nou 3e klas en nog steeds heel blij met de keuze voor TTO. Het heeft ook echt wel een meerwaarde, vind ik. Engels wordt echt heel erg de tweede taal en niet zozeer een vreemde taal die je leert, zoals Duits en Frans.quote:
Geen idee nog. En weet ook niet hoeveel kinderen die uitgesloten zijn van loting tussen zitten, dat verschilt natuurlijk ook per jaar.quote:Op vrijdag 22 maart 2024 08:04 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Met die aantallen ga je natuurlijk ook wel anders de loting in dan als er maar voor 10-30 leerlingen loting nodig is ja… Is het dit jaar weer zo veel?
Is de voorkeursschool de school die net in onze regio valt? Erg fijne school volgens mij!quote:Op vrijdag 22 maart 2024 08:09 schreef Phaidra het volgende:
[..]
In onze regio moeten we 3 scholen opgeven, maar omdat de eerste keus in een aangrenzende regio valt, moeten we 7 scholen opgeven. We moeten de lijst dus compleet maken met scholen die we helemaal niet kennen, want er zijn in onze regio niet eens 6 andere scholen. Raar idee…
oef, wat suf zeg. Is zijn 1e keuze ook loting of kan hij daar sowieso heen en is de rest voor de vorm?quote:Op vrijdag 22 maart 2024 08:09 schreef Phaidra het volgende:
[..]
In onze regio moeten we 3 scholen opgeven, maar omdat de eerste keus in een aangrenzende regio valt, moeten we 7 scholen opgeven. We moeten de lijst dus compleet maken met scholen die we helemaal niet kennen, want er zijn in onze regio niet eens 6 andere scholen. Raar idee…
Hier krijgen ze pas eind groep 7 voorlopig advies (wat opzich wel lastig is met kijken naar scholen als je het niet weet)quote:Op vrijdag 22 maart 2024 13:58 schreef Loj het volgende:
Doorstroomtoets…
Ik had een intensieve week want meer dan 50% van mijn leerlingen in groep 8 had hoger gescoord dan ons advies. Dit was die van Cito…
Gelukkig is nu alles definitief, dus onze taak zit erop.
Volgend jaar mag Ow. Ow heeft nu al een voorlopig advies gekregen. Havo/vwo.
Helemaal prima want hij moet nog een jaar, maar de motivatie was wel wat vreemd: havo/vwo omdat hij nog meer voor zichzelf moet opkomen. Haha
Ja klopt! Hij had eerst een andere voorkeur, maar toen hij bij de open dag daar rondliep, voelde hij zich direct helemaal thuis en was hij om. Echt leuk om te zien!quote:Op vrijdag 22 maart 2024 08:58 schreef Mevr_Mus het volgende:
[..]
Is de voorkeursschool de school die net in onze regio valt? Erg fijne school volgens mij!
Pff, als ik dit allemaal lees ben ik zo blij dat we dit hele proces met kind1 achter de rug hebben! Volgend jaar moeten we met kind2 het hele circus weer in… ik geniet van ons jaartje rust
Hoe oud is J.?quote:Op zondag 24 maart 2024 17:59 schreef Hupje het volgende:
J heeft afgelopen week besloten dat hij vegetarisch gaat eten. Ik vind het leuk, die ontwikkeling van een eigen mening over dingen in de wereld
"Bijna 9" zoals hij zelf zegt.quote:
Nee hoor, iedereen mag dat voor zichzelf bepalen.quote:Op zondag 24 maart 2024 21:16 schreef Jentin het volgende:
Hoe gaan jullie om met gamen?
Ben ik een zeikerd, ben ik te streng? Ik wil niet dat mijn kind het trutje van de klas is, maar ik wil ook geen schermzombie in huis. (Ja, er zitten uiteraard een heleboel varianten in dat spectrum
Myntes kreeg op z'n 9e z'n eerste PS4, toen ging dat uurtje per dag ook in.quote:
Ja, herkenbaar. Maar wel vanuit zijn autisme. Op het SO waar hij zat accepteerden ze die weerstand en hoefde hij nooit huiswerk te maken. Dat kwam dus pas op de middelbare school en daar heb ik de eerste 2 jaar heel veel begeleid. Elke avond samen kijken wat er moest gebeuren en samen eraan zitten. In de 3e wilde hij niet meer altijd dat ik meekeek en vanaf de 4e heeft hij het vrijwel zelfstandig gedaan. Dus een beetje hetzelfde als wat Jentin zegt, maar dan in zijn geval wat later.quote:Op zondag 24 maart 2024 22:37 schreef Amsel het volgende:
Andere vraag: hoe gaan jullie bovenbouwers (basisschool) om met huiswerk? In groep 6 moet er nu een werkstuk worden gemaakt, en de 9-jarige is vol in de weerstand en in de stress geschoten. Ze is heel stellig: school is school, en thuis is thuis. Thuis iets voor school doen gaat er bij haar niet in. Er speelt op dit moment een hele hoop in dat koppie, waardoor we moeilijk kunnen inschatten of dit "normale" tegenzin is, of dat haar andere issues er ook in meespelen. Daarom ben ik heel benieuwd of deze weerstand voor jullie herkenbaar is of helemaal niet
quote:Op zondag 24 maart 2024 22:15 schreef SaskiaR het volgende:
Ik vind het vooral erg belangrijk wat voor soort game er gespeeld wordt. Fortnite is achterlijk en agressief, dus dat mag gewoon niet.
Als je dat doet in Fortnite, vliegt dat poppetje een end weg en zie je wat cijfertjes dat ie punten verliest. Het is niet dat je een bloederige dode onder je auto hebt zoals bij gta ofzo, misschien scheelt dat?quote:Op zondag 24 maart 2024 21:16 schreef Jentin het volgende:
Tegelijkertijd vind ík het stom dat hij vandaag thuiskwam met een verhaal dat hij zo gelachen had bij vriendje X. omdat hij in Fortnite ‘zo vól gas over iemand heen reed‘
Ja, dit wist ik wel. Ik weet dat het concept ook gruwelijker klinkt dan de graphics zijn. Daarom onderzoek ik ook m’n eigen weerstand. Hij kijkt films met ons die heftiger zijn, denk ik. Het is, merk ik, toch meer het gamen an sich dan Fortnite in het bijzonder.quote:Op maandag 25 maart 2024 06:41 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Als je dat doet in Fortnite, vliegt dat poppetje een end weg en zie je wat cijfertjes dat ie punten verliest. Het is niet dat je een bloederige dode onder je auto hebt zoals bij gta ofzo, misschien scheelt dat?
Mijn oudste zit ook in groep 6 en heeft echt heel weinig huiswerk heb ik het idee. Elke week wat woordjes dictee oefenen, 1 x in de maand woordjes Engels en af en toe moet ze thuis aan haar 'Kosmisch project' werken waarvan ik nog steeds geen idee heb wat dat precies isquote:Op zondag 24 maart 2024 22:37 schreef Amsel het volgende:
Andere vraag: hoe gaan jullie bovenbouwers (basisschool) om met huiswerk? In groep 6 moet er nu een werkstuk worden gemaakt, en de 9-jarige is vol in de weerstand en in de stress geschoten. Ze is heel stellig: school is school, en thuis is thuis. Thuis iets voor school doen gaat er bij haar niet in. Er speelt op dit moment een hele hoop in dat koppie, waardoor we moeilijk kunnen inschatten of dit "normale" tegenzin is, of dat haar andere issues er ook in meespelen. Daarom ben ik heel benieuwd of deze weerstand voor jullie herkenbaar is of helemaal niet
Geen aardrijkskunde/geschiedenis/natuurkunde? Dat hebben wij om de paar weken.quote:Op maandag 25 maart 2024 08:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Mijn oudste zit ook in groep 6 en heeft echt heel weinig huiswerk heb ik het idee. Elke week wat woordjes dictee oefenen, 1 x in de maand woordjes Engels en af en toe moet ze thuis aan haar 'Kosmisch project' werken waarvan ik nog steeds geen idee heb wat dat precies isHet komt er op neer dat ze over een bepaald onderwerp dingen moet opzoeken en daar thuis een soort van mini werkstuk van moet maken. Ze doen daar ook al een deel van op school. That's it. Ik heb al eens gevraagd aan de juf waarom zij relatief weinig huiswerk krijgen en volgens juf doen ze veel op school (misschien ligt het ook aan het schooltype?)
Anyway, het huiswerk dat ze moet doen gaat niet altijd van een leien dakje. Sowieso moeten we haar er altijd aan herinneren en het gaat vaak niet van harte (ik wil maar 5 woorden oefenen!!! *stapvoet*) Ik heb het geluk dat ze het goed doet op school, dus dictee even oefenen volstaat vaak al. Als dit niet het geval was, dan zou het zeker een hele uitdaging zijn.
Nope. Misschien dat het Kosmisch project dat allemaal inhoudt? Ze moesten laatst een soort van werkstuk maken over verschillende godsdiensten en daarvoor ging het over water. Maar dan nog is dat misschien 1 x in de 3 maanden dat ze iets daarvan thuis moest doen.quote:Op maandag 25 maart 2024 08:43 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Geen aardrijkskunde/geschiedenis/natuurkunde? Dat hebben wij om de paar weken.
Wij hebben ook dictee oefenen we bijna iedere dag een deel. Dat gaat voor een dyslect heel goed. Dan nog woorden voor taal met wat het betekent. Ze hebben nog een taaltoets elke week maak huiswerk. Dit doet ze op school in haar extra tijd ipv lezen.
Bij onze montessori vielen die vakken allemaal onder kosmisch. Dan was het 1 thema waar al die vakken aan werden opgehangen.quote:Op maandag 25 maart 2024 08:43 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Geen aardrijkskunde/geschiedenis/natuurkunde? Dat hebben wij om de paar weken.
Ah kijk aan. Bedankt voor je postquote:Op maandag 25 maart 2024 09:39 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Bij onze montessori vielen die vakken allemaal onder kosmisch. Dan was het 1 thema waar al die vakken aan werden opgehangen.
Oja, ik vergeet topografie. Dat moeten ze ook af en toe thuis doen via Zulu connect. Spreekbeurt hoeft dit jaar in groep 6 niet, dat heeft ze vorig jaar in groep 5 gedaan.quote:Op maandag 25 maart 2024 11:18 schreef FlyingFish het volgende:
Hier ook kosmisch. En het is veel breder dan dat het lijkt, want bij het thema Egyptenaren komt bijvoorbeeld ook irrigatie, de watersnoodramp in 53 en apartheid aan bod. Het hoofdthema is een soort kapstok waar heel breed allerlei dingen aan worden opgehangen. Wel heel leuk om te zien wat voor dingen hij opeens weet, regelmatig verbaas ik me daarover. Maar mijn zoon is ook een spons wat dat betreft.
Qua huiswerk is het hier jaarlijks een spreekbeurt voorbereiden (vanaf groep 3) en sinds dit jaar (groep 5) ook topografie erbij en een boekbespreking. Werkstuk zijn ze nu voor het eerst aan het maken, maar gebeurt op school.
Nou ja, ligt er ook aan wat voor baantje. Dochter heeft gesolliciteerd voor vakkenvullen bij de supermarkt. Heel kort gesprek, en aangenomen. Achteraf de baan niet genomen, maar dat was een persoonlijke overweging.quote:Op woensdag 27 maart 2024 11:28 schreef Troel het volgende:
Hoe ging bij jullie kinderen het solliciteren naar een eerste baantje?
Oudste is aan het solliciteren en als ik dan hoor dat er soms maar een paar vragen gesteld worden, heb ik zoiets van 'ok, is dat alles'? Ik heb zelf nooit als puber gewerkt anders dan bij mijn vader op kantoor, dus heb zelf ook geen ervaring ermee, maar mijn gevoel zegt "zal wel een afwijziging worden als dat binnen 3 minuten kan"
Het gaat inderdaad om vakkenvullen/kassawerkquote:Op woensdag 27 maart 2024 11:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou ja, ligt er ook aan wat voor baantje. Dochter heeft gesolliciteerd voor vakkenvullen bij de supermarkt. Heel kort gesprek, en aangenomen. Achteraf de baan niet genomen, maar dat was een persoonlijke overweging.
Voor functies waarop jij solliciteert moet je waarschijnlijk ook een stuk meer weten/kunnenquote:Op woensdag 27 maart 2024 11:40 schreef Troel het volgende:
[..]
Het gaat inderdaad om vakkenvullen/kassawerk
Maar in vergelijking met mijn eigen gesprekken is een paar minuten wat weinig natuurlijk
Tegenwoordig wel. Vroeger moest je een heleboel codes uit je hoofd leren achter de kassaquote:Op woensdag 27 maart 2024 12:06 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Voor functies waarop jij solliciteert moet je waarschijnlijk ook een stuk meer weten/kunnen
Is hij nu nog bezig met zijn opleiding of is hij al gestopt om volgend jaar over te stappen? Als na een eerste gesprek school hem afwezig blijft melden, dan komen jullie als ouder ook in beeld, voor zover ik weet.quote:Op woensdag 27 maart 2024 18:48 schreef Spijbelaar het volgende:
Waar ik tegenaan loop leek me hier het beste te passen:
In ons samengesteld gezin lopen we tegen een flinke puber aan. Dit jaar is de oudste van drie kinderen (zoon van mijn partner) begonnen op het MBO na de MAVO. Hij is nog geen 18 en moet dus nog verplicht naar school.
Hij is melding gemaakt bij de leerplichtambtenaar vanwege ongeoorloofd verlof (en dat is aardig wat spijbelen). Hoe mijn partner ook probeert, doordringen tot de puber lijkt niet te lukken. Hij heeft bedacht dat hij een andere opleiding wil gaan doen en heeft daar iemand gesproken die aan heeft gegeven dat hij misschien wel vrijstelling kan krijgen voor de lessen als hij kan gaan werken. Vandaag heeft hij aangegeven dat hij de ambtenaar heeft gesproken en hij hoeft volgens eigen zeggen alleen nog maar de basisvakken te volgen.
Krijg je hier als ouders nog een brief van? Heb je hier als ouders wat over te zeggen? En is het normaal dat de leerplichtambtenaar enkel contact met het kind opneemt en niet met de ouders?
Ik zit soms echt met de handen in mijn haar vanwege deze puber en merk ook dat ik het lastig vind ermee om te gaan, want zijn gedrag verziekt de sfeer in het hele huis met zijn gelieg. Ik zou er graag wat van zeggen en vinden, maar dat is denk ik ook ongepast. Heeft er hier iemand tips hier mee om te gaan? Of een soortgelijke ervaring?
Voor zover ik weet was hij nog bezig, hij zou vandaag het gesprek gehad hebben. Hij is al wel aangemeld op de school voor volgend jaar. Op internet kan ik enkel vinden dat bij ongeoorloofd verzuim er een gesprek plaats vindt met de ouders, vandaar. En dat vind ik ergens ook wel logisch, hij is nog geen 18, ouders lopen kans op boete en kwijtraken van kinderbijslag en hebben toch ook wel degelijk iets te zeggen over opleiding neem ik aan. Als een kind nog niet volwassen genoeg geacht wordt om niet te mogen stoppen met school, zijn ze ook neit volwassen genoeg om dit soort beslissingen alleen te nemen.quote:Op woensdag 27 maart 2024 19:34 schreef livelink het volgende:
[..]
Is hij nu nog bezig met zijn opleiding of is hij al gestopt om volgend jaar over te stappen? Als na een eerste gesprek school hem afwezig blijft melden, dan komen jullie als ouder ook in beeld, voor zover ik weet.
En verder is die periode tussen 16 en 18 jaar een wat lastige periode. Als ouder ben je niet vanzelfsprekend in beeld, nee. In eerste instantie is het iets tussen school, leerling en leerplichtambtenaar. De MBO-opleiding van mijn dochter koos er voor om ouders er ook nog bij te betrekken, maar dat is niet vanzelfsprekend.
Maar er lopen hier leerkrachten van een mbo rond, dacht ik ( @:DJVero ?). Die weten het wellicht wel beter.
Ja, zoals jij erover schrijft klinkt het als een soort waarschuwingsgesprek waar afspraken zijn gemaakt. Ik heb het idee dat jullie pas in beeld komen als hij zich daar niet aan gaat houden of toch blijft spijbelen.quote:Op woensdag 27 maart 2024 20:14 schreef Spijbelaar het volgende:
[..]
Voor zover ik weet was hij nog bezig, hij zou vandaag het gesprek gehad hebben. Hij is al wel aangemeld op de school voor volgend jaar. Op internet kan ik enkel vinden dat bij ongeoorloofd verzuim er een gesprek plaats vindt met de ouders, vandaar. En dat vind ik ergens ook wel logisch, hij is nog geen 18, ouders lopen kans op boete en kwijtraken van kinderbijslag en hebben toch ook wel degelijk iets te zeggen over opleiding neem ik aan. Als een kind nog niet volwassen genoeg geacht wordt om niet te mogen stoppen met school, zijn ze ook neit volwassen genoeg om dit soort beslissingen alleen te nemen.
Ik vraag me af of ie een leerplichtambtenaar gesproken heeft, klinkt eerder als een verzuimcoördinator van school. Ik heb nog nooit een leerplichtambtenaar meegemaakt die een minderjarige spreekt zonder nadrukkelijk ouders uit te nodigen.quote:Op woensdag 27 maart 2024 20:14 schreef Spijbelaar het volgende:
[..]
Voor zover ik weet was hij nog bezig, hij zou vandaag het gesprek gehad hebben. Hij is al wel aangemeld op de school voor volgend jaar. Op internet kan ik enkel vinden dat bij ongeoorloofd verzuim er een gesprek plaats vindt met de ouders, vandaar. En dat vind ik ergens ook wel logisch, hij is nog geen 18, ouders lopen kans op boete en kwijtraken van kinderbijslag en hebben toch ook wel degelijk iets te zeggen over opleiding neem ik aan. Als een kind nog niet volwassen genoeg geacht wordt om niet te mogen stoppen met school, zijn ze ook neit volwassen genoeg om dit soort beslissingen alleen te nemen.
Dank voor je uitgebreide antwoord!quote:Op woensdag 27 maart 2024 20:26 schreef d.k. het volgende:
Inmiddels geen docent mbo meer, maar ik werk er wel dus...
Je bent verplicht je startkwalificatie te halen in Nederland. Dat is mbo2, havo of vwo afronden. Doe je dat niet dan krijg je de gemeente op je dak tot je 23ste. Ook als je wel werk hebt. Dus dat is iets om door te geven.
Hij zit nu op het mbo. Hij is eerstejaars, wat betekent dat de opleiding verplicht is hem een studie advies te geven. Dat moet positief zijn anders mag je niet door. Als het voorlopige advies negatief is moet school een herstelplan maken en krijgt de student minimaal 6 weken om zich te verbeteren. Vraag 1 is dus of dat advies al gegeven is. Omdat hij minderjarig is, is school verplicht ouders hierbij te betrekken. Overigens is alleen verzuim niet genoeg voor een bindend negatief studieadvies, ook gedrag en resultaten moeten dan slecht zijn.
Als hij na dit schooljaar wil switchen dan kan er vrijstelling worden aangevraagd bij de leerplichtambtenaar. Ook hier, hij is minderjarig dus ouders moeten instemmen met de vrijstelling van onderwijs. Zelf raad ik in zo'n geval aan om te proberen de algemene vakken rekenen, Nederlands en evt Engels en keuzevakken af te ronden op de huidige opleiding. Dan ben je bezig, houd je het ritme van school en alles wat je kan examineren levert op een nieuwe opleiding weer vrijstelling op. Bovendien is op die manier de verleiding om te blijven werken vaak kleiner.
Dit alles vraagt om samenwerking met school. Die hebben hiervoor vaak een heel team. Probeer die te bereiken via de mentor of slb'er. Het is in het belang van school dat ze hem goed helpen en daarmee voorkomen dat ie uitvalt.
Voor zijn gedrag kan ik je niet helpen maar misschien wordt dat vanzelf beter als ie op de juiste opleiding zit.
Nouja, er wordt wel meer gelogen, dus het zou me ergens niets verbazen. Maar hij had het over een telefoontje, dus het kan zijn dat hij het ook gewoon verkeerd begrepen heeft.quote:Op woensdag 27 maart 2024 20:28 schreef d.k. het volgende:
[..]
Ik vraag me af of ie een leerplichtambtenaar gesproken heeft, klinkt eerder als een verzuimcoördinator van school. Ik heb nog nooit een leerplichtambtenaar meegemaakt die een minderjarige spreekt zonder nadrukkelijk ouders uit te nodigen.
Natte vinger werk 🤣🤣/wat ik vind dat ze per maand zouden mogen krijgen.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 18:50 schreef Hupje het volgende:
Hoe bepalen jullie de hoogte van het zakgeld wat je geeft?
Nibud. De 14 jarige krijgt 22,50 per maand zakgeld en 50 euro kleedgeld.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 18:50 schreef Hupje het volgende:
Hoe bepalen jullie de hoogte van het zakgeld wat je geeft?
Uit pure nieuwsgierigheid.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 20:09 schreef Nijna het volgende:
[..]
Nibud. De 14 jarige krijgt 22,50 per maand zakgeld en 50 euro kleedgeld.
De 16 jarige krijgt 25 euro per maand zakgeld en wil geen kleedgeld.
Ham kaas croissants bij de Aldi hahahaquote:Op vrijdag 29 maart 2024 20:32 schreef Kyara het volgende:
Wij hebben gekeken naar Nibud en wat wij reeel vinden. Ze krijgen nu alledrie 2,50 per week. Oudste wil ik wel meer geven als hij naar de middelbare gaat maar ik vind ook dat hij daar dan ook meer van moet doen. Ik weet alleen nog niet wat
Hier hebben ze een eigen spaarrekening met ‘potjes’. Helpt enorm. Dus niet die waar wij voor ze op sparen, maar echt van hun zelf.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 20:36 schreef capricia het volgende:
Twaalf jarige dame hier. Die heel graag kleedgeld wilde.
Afgesproken is 30 euro zakgeld per maand (daar betaalt ze ook haar game hobby van, online abo's etc). En 70 euro kleedgeld.
Beide bedragen werden eerst automatisch op haar rekening gestort. Maar dat ging met het kleedgeld niet goed. Het werd toch steeds gedeeltelijk als zakgeld uitgegeven. Dus nu hou ik het apart op een extra aangemaakte rekening (waar alleen haar kleedgeld staat dus). En zodra ze iets wil kopen, maak ik het over naar haar. Tegen de zomer gaan we het nog een keer bespreken. Misschien is het zakgeld te weinig. Of misschien kan ze dan beter met het kleedgeld om gaan.
Ja. Dat is hier ook. Maar het werd toch gebruikt voor zaken waar het niet voor bedoeld was.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 20:39 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Hier hebben ze een eigen spaarrekening met ‘potjes’. Helpt enorm. Dus niet die waar wij voor ze op sparen, maar echt van hun zelf.
Ik geef mij dochter van 8 ook mijn pinpas mee als ze naar de supermarkt wil. Of bedoel je die van de rekening van je kind?quote:Op vrijdag 29 maart 2024 20:43 schreef capricia het volgende:
Ander vraagje:
Geven jullie je pinpas wel eens mee? Bijvoorbeeld als ze naar de kapper gaat. Of hoe doen jullie dat met pubers?
Snap ik hahaha. Slimme!quote:Op vrijdag 29 maart 2024 20:43 schreef Vicky het volgende:
T heeft afgewogen of ze wel of geen kleedgeld wil. Eindberekening: geen kleedgeld want van ons krijgt ze meer
De pinpas van een van de ouders, bedoelde ik.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 20:44 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Ik geef mij dochter van 8 ook mijn pinpas mee als ze naar de supermarkt wil. Of bedoel je die van de rekening van je kind?
Die van mijn zus sturen al jaren tikkies, die werken en hebben zakgeld betalen alles altijd even zelf en sturen tikkies naar hun ouders of naar mij of naar opa en oma, wat van toepassing is, echt handig.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 20:46 schreef capricia het volgende:
[..]
De pinpas van een van de ouders, bedoelde ik.
Thanks!
Schoenen en jas betalen wij en laatst heb ik ondergoed voor haar meegenomen toen ik toch in de stad was.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 20:27 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Uit pure nieuwsgierigheid.
Wat wordt jou kind geacht te kopen van zijn of haar kleedgeld Nijna?
Volgens het Nibud is het een gemiddeld bedrag, maar ik vind het klinken als zo weinig.
Nou heb ik een dochter van 2,5 jaar als referentie dus wellicht qua groei niet helemaal gelijkwaardig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |