abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212842637
In dit topic kunnen allerlei meningen worden gedeeld, maar onthoud dat er in dit topic geen 'onderling oorlogvoeren' wordt toegestaan. Respecteer een andere mening.

Let's go!

Theorieën over het ontstaan van de oorlog.

Westerse invloed: Ukraine on fire.
https://www.blckbx.tv/bui(...)ng-over-het-conflict

Russische invloed:

Een paar redenen waarom Rusland de oorlog is begonnen en zich niet gaat terug trekken.
Hier wordt duidelijk uitgelegd waarom Oekraïne belangrijk is voor Rusland en dus ook andere grootmachten die invloed in de regio willen.

En wat gaat het gevolg zijn, welke allianties gaan we krijgen?
https://www.bnr.nl/nieuws(...)wereldorde-verandert

Kom maar op met jullie ideeën maar houdt het beschaafd, inhoudelijk en volgens de richtlijnen 😉
pi_212842640
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 21:14 schreef Bananenbennie het volgende: Het is heel eenvoudig. Gemaakte afspraken zijn door de NAVO niet nagekomen.
Welke afspraken?
quote:
Toen in 1990 Duitsland toetrad tot de NAVO is overeengekomen dat de alliantie zich niet verder naar het oosten zou uitbreiden.
In welk verdrag staat dat?
quote:
Door de enorme NAVO expansiedrift nadien (Hongarije, Tsjechië, Polen / Slovakije, Slovenië, Roemenië, Bulgarije / Estland, Letland en Litouwen) werd Rusland steeds meer ingesloten.
Die landen hebben daar zelf voor gekozen.
quote:
Oekraine is nu de laatste bufferstaat tussen het oosten en het westen.
Sinds de invasie inderdaad. Daarvoor waren Zweden en Finland ook een buffer. Verder annexeert Rusland Oekraïne, dus ze gaan zelf richting NAVO.
quote:
Daar heeft Poetin een rode lijn getrokken. Als je dan toch de druk op blijft voeren dan weet je wat je met iemand als Poetin kunt verwachten.
Onzin, Poetin voerde al 8 jaar oorlog in Oekraïne, wat sowieso lidmaatschap van de NAVO onmogelijk maakt z en binnen de NAVO was er geen unanieme stem voor deelname van Oekraïne. En binnen Oekraïne zelf ook niet.
quote:
Praat ik het daarmee goed?
Yup.
quote:
Nee maar het had allemaal heel eenvoudig voorkomen kunnen worden.
Dat valt te bezien, landen als Georgië en Moldavië hebben ook ervaren hoe goed Rusland voor ze is ..
quote:
Maar de VS heeft continue dreiging van oorlog nodig om hun militair industrieel complex in stand te houden.
Nou, daar is weinig van te merken.
quote:
En ze hebben er totaal geen belang bij als er een sterk machtsblok ontstaat tussen oost en west (ook wel Eurazië genoemd) want dan zijn zij zelf niet meer belangrijk.
Ah, vandaar hun eis dat Europa zelf militair sterker wordt, anders laat de VS ze vallen. Dat klinkt inderdaad als geen belang hebb bij een sterk machtsblok in Europa.
quote:
Het is allemaal verdeel en heers tactiek. Dat de VS dit allemaal uitlokt blijkt ook wel uit het opblazen van de Nordstream, we weten allemaal dat Biden deze aanslag heeft aangekondigd.
Aankondigen een pijpleiding op te blazen die niet meer gebruikt gaat worden. Sure...
quote:
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, maar je wilt het zien of niet. Mensen die het niet willen zien, prima, maar ik ga daar mijn tijd daar niet meer aan verspillen.
Het raakt kant noch wal. Maar past wel bij de Russische doctrine dat Rusland altijd het slachtoffer is ... Ik snap ook wel waarom de FvD dan bijval krijgt. Poetin mag honderdduizenden artillerie per week op Oekraïne afschieten, als Oekraïne zich daar tegen verdedigd is dat een oorlogsmisdaad. En kinderen zijn beter af in Rusland dan in de EU... Dus deportatie is in het belang van het kind...
pi_212842702
In 2017 vrijgegeven documenten tonen veiligheidsgaranties tegen NAVO-expansie naar Sovjetleiders:
https://nsarchive.gwu.edu(...)estern-leaders-early

Dit even ter aanvulling op de info uit de openingspost.
pi_212843924
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 22:55 schreef Bananenbennie het volgende:
In 2017 vrijgegeven documenten tonen veiligheidsgaranties tegen NAVO-expansie naar Sovjetleiders:

Er gaat wel iets mis als zoiets alleen kan worden aangetoond met uitgelekte NSA documenten.

Los van dat volgens Poetin zijn eigen standaard landen niet gehouden zijn aan afspraken die zijn gemaakt met de Sovjet Unie, aangezien die niet meer bestaat.
pi_212844999
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 22:55 schreef Bananenbennie het volgende:

Daarom vind ik het wel erg makkelijk om Rusland te demoniseren.
Niet dat ze heilig zijn ofzo maar ik zie ze ook niet als het absolute kwaad zoals ze afgeschilderd worden.
Er worden hele smerige spelletjes gespeeld om Rusland bij de west-europese landen weg te houden.
Met name vanwege de goedkope grondstoffen die in Rusland te vinden zijn.
Anders krijgen we een machtig blok wat een bedreiging vormt voor de USA.
Gadaffie is ook om die redenen uit de weg geruimd.
Die was bezig met een Afrikaanse unie met een munteenheid die los stond van de dollar.
Dus dag gadaffie.
pi_212845039
Ja en Hitler was heel lief voor hondjes.
Conscience do cost.
pi_212845204
Ook over WO2 zijn wij voorgelogen.
Niet dat het niet gebeurt is maar wel dat dingen enorm opgeblazen worden.
Maar dat is wat lastiger om te onderbouwen aangezien ik toen niet leefde.
Er is zat info te vinden maar ook zat (imo) onzin.
pi_212845311
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 09:32 schreef Candymannetje het volgende:
Ook over WO2 zijn wij voorgelogen.
Niet dat het niet gebeurt is maar wel dat dingen enorm opgeblazen worden.
Maar dat is wat lastiger om te onderbouwen aangezien ik toen niet leefde.
Er is zat info te vinden maar ook zat (imo) onzin.
Ja klopt.
Hitler was de good guy.
Maar dat mocht niet, dus zijn de meest vreselijke verhalen over zijn regime verzonnen...
pi_212845387
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 09:10 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Niet dat ze heilig zijn ofzo maar ik zie ze ook niet als het absolute kwaad zoals ze afgeschilderd worden.
Ja, dat geldt voor elke moordenaar.

Die heeft ook goeie kanten...

quote:
Er worden hele smerige spelletjes gespeeld om Rusland bij de west-europese landen weg te houden.
Bijzonder, aangezien het westen miljarden in Rusland hebben gepompt.

Hoezo werd Rusland bij het westen weg gehouden?

quote:
Rusland heeft zelf laten zien een onbetrouwbare partner te zijn.

quote:
Die was bezig met een Afrikaanse unie met een munteenheid die los stond van de dollar.
Dus dag gadaffie.
Ook leuk verzonnen.

Met die logica had de VS de EU moeten nuken...
pi_212845664

Medvedev maakt korte metten met de westerse demonisering....
pi_212846011
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 09:10 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dus dag gadaffie.
De USA heeft veel meer oorlogen gevoerd en slachtoffers gemaakt dan Rusland de afgelopen decennia maar de USA zijn onze vrienden dus dan is het niet erg. Veel van ons nieuws komt ook van de persbureau's uit Amerika dus logisch dat ze het pro Amerika is.
pi_212846128
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 10:42 schreef QAnonn het volgende:

[..]
De USA heeft veel meer oorlogen gevoerd en slachtoffers gemaakt dan Rusland de afgelopen decennia maar de USA zijn onze vrienden dus dan is het niet erg. Veel van ons nieuws komt ook van de persbureau's uit Amerika dus logisch dat ze het pro Amerika is.
Als we toch onzinvergelijkingen gaan trekken uit het verleden dan heeft Rusland een stuk meer oorlogen op z'n kerfstok dan Amerika :)

Veel van jullie nieuws komt ook uit echokamers dus dan is het logisch dat het allemaal pro russisch is.
Conscience do cost.
pi_212847209
quote:
8s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 10:52 schreef ems. het volgende:

[..]
Als we toch onzinvergelijkingen gaan trekken uit het verleden dan heeft Rusland een stuk meer oorlogen op z'n kerfstok dan Amerika :)

Veel van jullie nieuws komt ook uit echokamers dus dan is het logisch dat het allemaal pro russisch is.
Dan ben ik wel benieuwd naar het lijstje :)
pi_212847223
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 10:42 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Yep en dan vinden ze Trump een eikel terwijl dat één van de weinige presidenten is die geen oorlog is gestart.
Indoctrinatie werkt echt goed.
pi_212847266
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 12:38 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Yep en dan vinden ze Trump een eikel terwijl dat één van de weinige presidenten is die geen oorlog is gestart.
Oorlog is tegenwoordig goed, heb je het nieuws niet meegekregen? ;)
pi_212847736
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 12:36 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dan ben ik wel benieuwd naar het lijstje :)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_Russia

Die kan je natuurlijk eenvoudig vergelijken met het lijstje van Amerika. Wat vooral opvalt is dat Amerika weliswaar regelmatig betrokken is bij conflicten maar maar weinig territorium daadwerkelijk heeft geannexeerd. Vergelijk dat voor de lol eens met het lijstje van Rusland, zou ik zeggen :)

quote:

[..]
Er zijn zoveel koningen/presidenten/staatshoofden geweest die nooit een vlieg kwaad hebben gedaan maar toch eikels waren. Als het wel of niet oorlog voeren jouw enige keurmerk is aan de hand waarvan je een leider beoordeelt dan denk je wel ontzettend eenvoudig.

Maargoed, de indoctrinatie werkt heel goed, inderdaad.
Conscience do cost.
pi_212847849
quote:
8s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 13:39 schreef ems. het volgende:

[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_Russia

Die kan je natuurlijk eenvoudig vergelijken met het lijstje van Amerika. Wat vooral opvalt is dat Amerika weliswaar regelmatig betrokken is bij conflicten maar maar weinig territorium daadwerkelijk heeft geannexeerd. Vergelijk dat voor de lol eens met het lijstje van Rusland, zou ik zeggen :)
[..]
Er zijn zoveel koningen/presidenten/staatshoofden geweest die nooit een vlieg kwaad hebben gedaan maar toch eikels waren. Als het wel of niet oorlog voeren jouw enige keurmerk is aan de hand waarvan je een leider beoordeelt dan denk je wel ontzettend eenvoudig.

Maargoed, de indoctrinatie werkt heel goed, inderdaad.
Het ging over de laatste decennia.
Kan jij wel met een lijstje aankomen met jaargetijden toen de USA nog niet eens ontdekt was maar lijkt me niet meer relevant.
  Moderator zaterdag 16 maart 2024 @ 13:53:23 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212847883
quote:

[..]
Biden ook niet, Obomba ook niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_212847961
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 13:53 schreef sp3c het volgende:

[..]
Biden ook niet, Obomba ook niet
Interventies dan ;)
pi_212848742
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 13:50 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Het ging over de laatste decennia.
En wat voor wezenlijk verschil zit daar dan tussen USA en Rus? Behalve dat Rusland daadwerkelijk dus annexatie van andermans terrein heeft bewerkstelligd en USA eigenlijk alleen maar militaire ingrepen heeft gedaan?
quote:
Kan jij wel met een lijstje aankomen met jaargetijden toen de USA nog niet eens ontdekt was maar lijkt me niet meer relevant.
Je hebt gelijk natuurlijk. Net als dat de vergelijking die jij maakte met Amerika ook irrelevant is. Het gaat ook niet om Amerika, daar zijn genoeg andere topics voor.
Conscience do cost.
pi_212848810
Ik begrijp sowieso niet waarom hier zo vaak wordt geschermd met "ja maar Amerika". Alsof iedereen die Rusland veroordeelt opeens fan zou zijn van Amerika :')
Conscience do cost.
pi_212848869
quote:
8s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 15:22 schreef ems. het volgende:

[..]
En wat voor wezenlijk verschil zit daar dan tussen USA en Rus? Behalve dat Rusland daadwerkelijk dus annexatie van andermans terrein heeft bewerkstelligd en USA eigenlijk alleen maar militaire ingrepen heeft gedaan?
[..]
Je hebt gelijk natuurlijk. Net als dat de vergelijking die jij maakte met Amerika ook irrelevant is. Het gaat ook niet om Amerika, daar zijn genoeg andere topics voor.
De relevantie is dat we bij de één moord en brand schreeuwen en de andere politieke en militaire ondersteuning geven.

Maar wie gaat bepalen waar wij als burger achter moeten staan?
De overheid?
De media?
Ze proberen het in ieder geval wel.

Maar ik noem dat hypocriet en doe niet mee aan het demoniseren van Rusland.
Ik snap waarom Rusland de oorlog is gestart.
Sta er niet achter maar begrijp het wel.
Net zoals de interventies van de USA in midden Amerika.
Daar was Rusland bezig om z'n militaire invloed uit te breiden en daar heeft de USA ook wat tegen gedaan.
Met veel bloedvergieten tot gevolg.
Niet leuk natuurlijk maar kan me voorstellen dat je de grenzen van je land wilt verdedigen.
pi_212848972
quote:
8s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 10:52 schreef ems. het volgende:

[..]

Wanneer is iets pro Russisch en heb je daar wat voorbeelden van?
pi_212849272
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 15:35 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
De relevantie is dat we bij de één moord en brand schreeuwen en de andere politieke en militaire ondersteuning geven.
We?

Daarnaast is elke situatie anders. Je simplificeert de boel ontzettend door alles zo 1 op 1 tegen elkaar af te zetten.

quote:
Maar wie gaat bepalen waar wij als burger achter moeten staan?
De overheid?
De media?
Ze proberen het in ieder geval wel.
De burger zelf natuurlijk. Overheid en media zijn allemaal extensie van de burger.
quote:
Maar ik noem dat hypocriet en doe niet mee aan het demoniseren van Rusland.
Demoniseren zie ik sowieso nauwelijks. Wel veroordelen.
quote:
Ik snap waarom Rusland de oorlog is gestart.
Sta er niet achter maar begrijp het wel.
Prima. Ik begrijp het ook. Maakt het niet minder achterlijk en oorlogszuchtig.
quote:
Net zoals de interventies van de USA in midden Amerika.
Daar was Rusland bezig om z'n militaire invloed uit te breiden en daar heeft de USA ook wat tegen gedaan.
Met veel bloedvergieten tot gevolg.
Niet leuk natuurlijk maar kan me voorstellen dat je de grenzen van je land wilt verdedigen.
Waarom werkt dat dan maar een kant op voor jou?
Conscience do cost.
pi_212849305
Verder stel ik nogmaals voor dat als je zo nodig Amerika bij de haren erbij wilt betrekken dat je dat in een van de tientallen "Amerika is stom" topics doet. Tenzij het natuurlijk specifiek gaat om de Amerikaanse militaire steun aan Oekraïne.
Conscience do cost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')