abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212842637
In dit topic kunnen allerlei meningen worden gedeeld, maar onthoud dat er in dit topic geen 'onderling oorlogvoeren' wordt toegestaan. Respecteer een andere mening.

Let's go!

Theorieën over het ontstaan van de oorlog.

Westerse invloed: Ukraine on fire.
https://www.blckbx.tv/bui(...)ng-over-het-conflict

Russische invloed:

Een paar redenen waarom Rusland de oorlog is begonnen en zich niet gaat terug trekken.
Hier wordt duidelijk uitgelegd waarom Oekraïne belangrijk is voor Rusland en dus ook andere grootmachten die invloed in de regio willen.

En wat gaat het gevolg zijn, welke allianties gaan we krijgen?
https://www.bnr.nl/nieuws(...)wereldorde-verandert

Kom maar op met jullie ideeën maar houdt het beschaafd, inhoudelijk en volgens de richtlijnen 😉
pi_212842640
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 21:14 schreef Bananenbennie het volgende: Het is heel eenvoudig. Gemaakte afspraken zijn door de NAVO niet nagekomen.
Welke afspraken?
quote:
Toen in 1990 Duitsland toetrad tot de NAVO is overeengekomen dat de alliantie zich niet verder naar het oosten zou uitbreiden.
In welk verdrag staat dat?
quote:
Door de enorme NAVO expansiedrift nadien (Hongarije, Tsjechië, Polen / Slovakije, Slovenië, Roemenië, Bulgarije / Estland, Letland en Litouwen) werd Rusland steeds meer ingesloten.
Die landen hebben daar zelf voor gekozen.
quote:
Oekraine is nu de laatste bufferstaat tussen het oosten en het westen.
Sinds de invasie inderdaad. Daarvoor waren Zweden en Finland ook een buffer. Verder annexeert Rusland Oekraïne, dus ze gaan zelf richting NAVO.
quote:
Daar heeft Poetin een rode lijn getrokken. Als je dan toch de druk op blijft voeren dan weet je wat je met iemand als Poetin kunt verwachten.
Onzin, Poetin voerde al 8 jaar oorlog in Oekraïne, wat sowieso lidmaatschap van de NAVO onmogelijk maakt z en binnen de NAVO was er geen unanieme stem voor deelname van Oekraïne. En binnen Oekraïne zelf ook niet.
quote:
Praat ik het daarmee goed?
Yup.
quote:
Nee maar het had allemaal heel eenvoudig voorkomen kunnen worden.
Dat valt te bezien, landen als Georgië en Moldavië hebben ook ervaren hoe goed Rusland voor ze is ..
quote:
Maar de VS heeft continue dreiging van oorlog nodig om hun militair industrieel complex in stand te houden.
Nou, daar is weinig van te merken.
quote:
En ze hebben er totaal geen belang bij als er een sterk machtsblok ontstaat tussen oost en west (ook wel Eurazië genoemd) want dan zijn zij zelf niet meer belangrijk.
Ah, vandaar hun eis dat Europa zelf militair sterker wordt, anders laat de VS ze vallen. Dat klinkt inderdaad als geen belang hebb bij een sterk machtsblok in Europa.
quote:
Het is allemaal verdeel en heers tactiek. Dat de VS dit allemaal uitlokt blijkt ook wel uit het opblazen van de Nordstream, we weten allemaal dat Biden deze aanslag heeft aangekondigd.
Aankondigen een pijpleiding op te blazen die niet meer gebruikt gaat worden. Sure...
quote:
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, maar je wilt het zien of niet. Mensen die het niet willen zien, prima, maar ik ga daar mijn tijd daar niet meer aan verspillen.
Het raakt kant noch wal. Maar past wel bij de Russische doctrine dat Rusland altijd het slachtoffer is ... Ik snap ook wel waarom de FvD dan bijval krijgt. Poetin mag honderdduizenden artillerie per week op Oekraïne afschieten, als Oekraïne zich daar tegen verdedigd is dat een oorlogsmisdaad. En kinderen zijn beter af in Rusland dan in de EU... Dus deportatie is in het belang van het kind...
pi_212842702
In 2017 vrijgegeven documenten tonen veiligheidsgaranties tegen NAVO-expansie naar Sovjetleiders:
https://nsarchive.gwu.edu(...)estern-leaders-early

Dit even ter aanvulling op de info uit de openingspost.
pi_212843924
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 22:55 schreef Bananenbennie het volgende:
In 2017 vrijgegeven documenten tonen veiligheidsgaranties tegen NAVO-expansie naar Sovjetleiders:

Er gaat wel iets mis als zoiets alleen kan worden aangetoond met uitgelekte NSA documenten.

Los van dat volgens Poetin zijn eigen standaard landen niet gehouden zijn aan afspraken die zijn gemaakt met de Sovjet Unie, aangezien die niet meer bestaat.
pi_212844999
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 22:55 schreef Bananenbennie het volgende:

Daarom vind ik het wel erg makkelijk om Rusland te demoniseren.
Niet dat ze heilig zijn ofzo maar ik zie ze ook niet als het absolute kwaad zoals ze afgeschilderd worden.
Er worden hele smerige spelletjes gespeeld om Rusland bij de west-europese landen weg te houden.
Met name vanwege de goedkope grondstoffen die in Rusland te vinden zijn.
Anders krijgen we een machtig blok wat een bedreiging vormt voor de USA.
Gadaffie is ook om die redenen uit de weg geruimd.
Die was bezig met een Afrikaanse unie met een munteenheid die los stond van de dollar.
Dus dag gadaffie.
pi_212845039
Ja en Hitler was heel lief voor hondjes.
Conscience do cost.
pi_212845204
Ook over WO2 zijn wij voorgelogen.
Niet dat het niet gebeurt is maar wel dat dingen enorm opgeblazen worden.
Maar dat is wat lastiger om te onderbouwen aangezien ik toen niet leefde.
Er is zat info te vinden maar ook zat (imo) onzin.
pi_212845311
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 09:32 schreef Candymannetje het volgende:
Ook over WO2 zijn wij voorgelogen.
Niet dat het niet gebeurt is maar wel dat dingen enorm opgeblazen worden.
Maar dat is wat lastiger om te onderbouwen aangezien ik toen niet leefde.
Er is zat info te vinden maar ook zat (imo) onzin.
Ja klopt.
Hitler was de good guy.
Maar dat mocht niet, dus zijn de meest vreselijke verhalen over zijn regime verzonnen...
pi_212845387
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 09:10 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Niet dat ze heilig zijn ofzo maar ik zie ze ook niet als het absolute kwaad zoals ze afgeschilderd worden.
Ja, dat geldt voor elke moordenaar.

Die heeft ook goeie kanten...

quote:
Er worden hele smerige spelletjes gespeeld om Rusland bij de west-europese landen weg te houden.
Bijzonder, aangezien het westen miljarden in Rusland hebben gepompt.

Hoezo werd Rusland bij het westen weg gehouden?

quote:
Rusland heeft zelf laten zien een onbetrouwbare partner te zijn.

quote:
Die was bezig met een Afrikaanse unie met een munteenheid die los stond van de dollar.
Dus dag gadaffie.
Ook leuk verzonnen.

Met die logica had de VS de EU moeten nuken...
pi_212845664

Medvedev maakt korte metten met de westerse demonisering....
pi_212846011
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 09:10 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dus dag gadaffie.
De USA heeft veel meer oorlogen gevoerd en slachtoffers gemaakt dan Rusland de afgelopen decennia maar de USA zijn onze vrienden dus dan is het niet erg. Veel van ons nieuws komt ook van de persbureau's uit Amerika dus logisch dat ze het pro Amerika is.
pi_212846128
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 10:42 schreef QAnonn het volgende:

[..]
De USA heeft veel meer oorlogen gevoerd en slachtoffers gemaakt dan Rusland de afgelopen decennia maar de USA zijn onze vrienden dus dan is het niet erg. Veel van ons nieuws komt ook van de persbureau's uit Amerika dus logisch dat ze het pro Amerika is.
Als we toch onzinvergelijkingen gaan trekken uit het verleden dan heeft Rusland een stuk meer oorlogen op z'n kerfstok dan Amerika :)

Veel van jullie nieuws komt ook uit echokamers dus dan is het logisch dat het allemaal pro russisch is.
Conscience do cost.
pi_212847209
quote:
8s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 10:52 schreef ems. het volgende:

[..]
Als we toch onzinvergelijkingen gaan trekken uit het verleden dan heeft Rusland een stuk meer oorlogen op z'n kerfstok dan Amerika :)

Veel van jullie nieuws komt ook uit echokamers dus dan is het logisch dat het allemaal pro russisch is.
Dan ben ik wel benieuwd naar het lijstje :)
pi_212847223
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 10:42 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Yep en dan vinden ze Trump een eikel terwijl dat één van de weinige presidenten is die geen oorlog is gestart.
Indoctrinatie werkt echt goed.
pi_212847266
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 12:38 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Yep en dan vinden ze Trump een eikel terwijl dat één van de weinige presidenten is die geen oorlog is gestart.
Oorlog is tegenwoordig goed, heb je het nieuws niet meegekregen? ;)
pi_212847736
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 12:36 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dan ben ik wel benieuwd naar het lijstje :)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_Russia

Die kan je natuurlijk eenvoudig vergelijken met het lijstje van Amerika. Wat vooral opvalt is dat Amerika weliswaar regelmatig betrokken is bij conflicten maar maar weinig territorium daadwerkelijk heeft geannexeerd. Vergelijk dat voor de lol eens met het lijstje van Rusland, zou ik zeggen :)

quote:

[..]
Er zijn zoveel koningen/presidenten/staatshoofden geweest die nooit een vlieg kwaad hebben gedaan maar toch eikels waren. Als het wel of niet oorlog voeren jouw enige keurmerk is aan de hand waarvan je een leider beoordeelt dan denk je wel ontzettend eenvoudig.

Maargoed, de indoctrinatie werkt heel goed, inderdaad.
Conscience do cost.
pi_212847849
quote:
8s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 13:39 schreef ems. het volgende:

[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_Russia

Die kan je natuurlijk eenvoudig vergelijken met het lijstje van Amerika. Wat vooral opvalt is dat Amerika weliswaar regelmatig betrokken is bij conflicten maar maar weinig territorium daadwerkelijk heeft geannexeerd. Vergelijk dat voor de lol eens met het lijstje van Rusland, zou ik zeggen :)
[..]
Er zijn zoveel koningen/presidenten/staatshoofden geweest die nooit een vlieg kwaad hebben gedaan maar toch eikels waren. Als het wel of niet oorlog voeren jouw enige keurmerk is aan de hand waarvan je een leider beoordeelt dan denk je wel ontzettend eenvoudig.

Maargoed, de indoctrinatie werkt heel goed, inderdaad.
Het ging over de laatste decennia.
Kan jij wel met een lijstje aankomen met jaargetijden toen de USA nog niet eens ontdekt was maar lijkt me niet meer relevant.
  Moderator zaterdag 16 maart 2024 @ 13:53:23 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212847883
quote:

[..]
Biden ook niet, Obomba ook niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_212847961
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 13:53 schreef sp3c het volgende:

[..]
Biden ook niet, Obomba ook niet
Interventies dan ;)
pi_212848742
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 13:50 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Het ging over de laatste decennia.
En wat voor wezenlijk verschil zit daar dan tussen USA en Rus? Behalve dat Rusland daadwerkelijk dus annexatie van andermans terrein heeft bewerkstelligd en USA eigenlijk alleen maar militaire ingrepen heeft gedaan?
quote:
Kan jij wel met een lijstje aankomen met jaargetijden toen de USA nog niet eens ontdekt was maar lijkt me niet meer relevant.
Je hebt gelijk natuurlijk. Net als dat de vergelijking die jij maakte met Amerika ook irrelevant is. Het gaat ook niet om Amerika, daar zijn genoeg andere topics voor.
Conscience do cost.
pi_212848810
Ik begrijp sowieso niet waarom hier zo vaak wordt geschermd met "ja maar Amerika". Alsof iedereen die Rusland veroordeelt opeens fan zou zijn van Amerika :')
Conscience do cost.
pi_212848869
quote:
8s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 15:22 schreef ems. het volgende:

[..]
En wat voor wezenlijk verschil zit daar dan tussen USA en Rus? Behalve dat Rusland daadwerkelijk dus annexatie van andermans terrein heeft bewerkstelligd en USA eigenlijk alleen maar militaire ingrepen heeft gedaan?
[..]
Je hebt gelijk natuurlijk. Net als dat de vergelijking die jij maakte met Amerika ook irrelevant is. Het gaat ook niet om Amerika, daar zijn genoeg andere topics voor.
De relevantie is dat we bij de één moord en brand schreeuwen en de andere politieke en militaire ondersteuning geven.

Maar wie gaat bepalen waar wij als burger achter moeten staan?
De overheid?
De media?
Ze proberen het in ieder geval wel.

Maar ik noem dat hypocriet en doe niet mee aan het demoniseren van Rusland.
Ik snap waarom Rusland de oorlog is gestart.
Sta er niet achter maar begrijp het wel.
Net zoals de interventies van de USA in midden Amerika.
Daar was Rusland bezig om z'n militaire invloed uit te breiden en daar heeft de USA ook wat tegen gedaan.
Met veel bloedvergieten tot gevolg.
Niet leuk natuurlijk maar kan me voorstellen dat je de grenzen van je land wilt verdedigen.
pi_212848972
quote:
8s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 10:52 schreef ems. het volgende:

[..]

Wanneer is iets pro Russisch en heb je daar wat voorbeelden van?
pi_212849272
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 15:35 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
De relevantie is dat we bij de één moord en brand schreeuwen en de andere politieke en militaire ondersteuning geven.
We?

Daarnaast is elke situatie anders. Je simplificeert de boel ontzettend door alles zo 1 op 1 tegen elkaar af te zetten.

quote:
Maar wie gaat bepalen waar wij als burger achter moeten staan?
De overheid?
De media?
Ze proberen het in ieder geval wel.
De burger zelf natuurlijk. Overheid en media zijn allemaal extensie van de burger.
quote:
Maar ik noem dat hypocriet en doe niet mee aan het demoniseren van Rusland.
Demoniseren zie ik sowieso nauwelijks. Wel veroordelen.
quote:
Ik snap waarom Rusland de oorlog is gestart.
Sta er niet achter maar begrijp het wel.
Prima. Ik begrijp het ook. Maakt het niet minder achterlijk en oorlogszuchtig.
quote:
Net zoals de interventies van de USA in midden Amerika.
Daar was Rusland bezig om z'n militaire invloed uit te breiden en daar heeft de USA ook wat tegen gedaan.
Met veel bloedvergieten tot gevolg.
Niet leuk natuurlijk maar kan me voorstellen dat je de grenzen van je land wilt verdedigen.
Waarom werkt dat dan maar een kant op voor jou?
Conscience do cost.
pi_212849305
Verder stel ik nogmaals voor dat als je zo nodig Amerika bij de haren erbij wilt betrekken dat je dat in een van de tientallen "Amerika is stom" topics doet. Tenzij het natuurlijk specifiek gaat om de Amerikaanse militaire steun aan Oekraïne.
Conscience do cost.
pi_212849354
quote:
8s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 16:06 schreef ems. het volgende:

[..]
We?

Daarnaast is elke situatie anders. Je simplificeert de boel ontzettend door alles zo 1 op 1 tegen elkaar af te zetten.
[..]
De burger zelf natuurlijk. Overheid en media zijn allemaal extensie van de burger.
[..]
Demoniseren zie ik sowieso nauwelijks. Wel veroordelen.
[..]
Prima. Ik begrijp het ook. Maakt het niet minder achterlijk en oorlogszuchtig.
[..]
Waarom werkt dat dan maar een kant op voor jou?
W.b.t overheid en media ben ik het niet met je eens.
Die zijn geen extensie van de burger.
Die proberen ons een bepaalde richting op te krijgen.
En zodra iets of iemand daar tegen in gaat zullen ze dat proberen te demoniseren.

Wat werkt voor mij maar één kant op?
Snap niet echt goed wat je daar mee bedoeld.
  Moderator zaterdag 16 maart 2024 @ 16:11:05 #27
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212849364
pi_212849384
quote:
8s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 16:08 schreef ems. het volgende:
Verder stel ik nogmaals voor dat als je zo nodig Amerika bij de haren erbij wilt betrekken dat je dat in een van de tientallen "Amerika is stom" topics doet. Tenzij het natuurlijk specifiek gaat om de Amerikaanse militaire steun aan Oekraïne.
Vind je het goed als wij dat zelf uitmaken?
Of ben je ook al mod tegenwoordig?
pi_212849414
quote:
Is toch onderdeel van de Syrische interventie?
pi_212849782
quote:
8s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 16:08 schreef ems. het volgende:
Doe normaal. Amerika heeft afgelopen decennia laten zien wat haar "verdienmodel" is. Proxy oorlogen waarbij ze eerst regio's instabiliseren, zo een voet tussen de deur krijgen, vervolgens een coupe plegen.

Het boek "Patronen Van Bedrog" van Willem Middelkoop is wat dat betreft echt een aanrader om te lezen.

Om even terug te komen op jouw post, het is natuurlijk te bizar voor woorden om dit patroon dat Amerika laat zien nu opeens niet meer te gaan benoemen.
  Moderator zaterdag 16 maart 2024 @ 16:32:52 #31
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212849792
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 16:13 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Is toch onderdeel van de Syrische interventie?
Nee dit was wat nws

quote:
The strike was the first unilateral military action by the United States targeting the Syrian government during the Syrian Civil War
pi_212849887
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 16:32 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Doe normaal. Amerika heeft afgelopen decennia laten zien wat haar "verdienmodel" is. Proxy oorlogen waarbij ze eerst regio's instabiliseren, zo een voet tussen de deur krijgen, vervolgens een coupe plegen.

Het boek "Patronen Van Bedrog" van Willem Middelkoop is wat dat betreft echt een aanrader om te lezen.

Om even terug te komen op jouw post, het is natuurlijk te bizar voor woorden om dit patroon dat Amerika laat zien nu opeens niet meer te gaan benoemen.
De hele arabische lente is volgens mij ook georganiseerd door de CIA.
pi_212849957
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 16:32 schreef sp3c het volgende:

[..]
Nee dit was wat nws
[..]

Ok, maar uit jouw link haal ik dit:
quote:
Part of the Syrian Civil War
the American-led intervention in Syria
and US attacks against the Syrian government
Dus dan is het toch geen nieuwe interventie?
Eerder een escalatie.
Trump heeft ook de MOAB bom gebruikt in Afghanistan.
Was ook behoorlijk heftig maar was in een bestaand conflict.

[ Bericht 0% gewijzigd door Candymannetje op 16-03-2024 17:03:15 ]
pi_212850005
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 16:10 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
W.b.t overheid en media ben ik het niet met je eens.
Die zijn geen extensie van de burger.
Die proberen ons een bepaalde richting op te krijgen.
En zodra iets of iemand daar tegen in gaat zullen ze dat proberen te demoniseren.
Jij consumeert toch net zo goed media, gemaakt door burgers die je al dan niet 'een bepaalde richting proberen op te krijgen'?

En het is geen kwestie van het ermee eens zijn of niet. Politici en mediamensen zijn net zo goed burgers.
quote:
Wat werkt voor mij maar één kant op?
Snap niet echt goed wat je daar mee bedoeld.
Het demoniseren. Jij demoniseert aan de lopende band Amerika maar als het om Rusland gaat dan wil je de boel opeens niet veroordelen?
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 16:11 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Vind je het goed als wij dat zelf uitmaken?
Oh je moet doen wat je niet laten kan. Het is alleen een beetje vreemd. Ik begin in een topic over hamburgers ook niet opeens over rijsttafels.
quote:
Of ben je ook al mod tegenwoordig?
Ik steek liever een vork in mijn oog.
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 16:32 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Je hoeft mij heus niet te overtuigen van het oorlogszuchtige gedrag van Amerika. Maar dit is een topic over Rusland en Oekraïne.

quote:
Benoem het vooral. Maar er zijn, zoals gezegd, al tientallen topics over de stoutheid van Amerika. Met name op BNW. Dergelijke kritieken lijken mij daar beter op z'n plaats dan in een topic over de inval van Rusland in Oekraïne.
Conscience do cost.
pi_212850088
quote:
8s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 16:46 schreef ems. het volgende:

[..]
Jij consumeert toch net zo goed media, gemaakt door burgers die je al dan niet 'een bepaalde richting proberen op te krijgen'?

En het is geen kwestie van het ermee eens zijn of niet. Politici en mediamensen zijn net zo goed burgers.
[..]
Het demoniseren. Jij demoniseert aan de lopende band Amerika maar als het om Rusland gaat dan wil je de boel opeens niet veroordelen?
[..]
Oh je moet doen wat je niet laten kan. Het is alleen een beetje vreemd. Ik begin in een topic over hamburgers ook niet opeens over rijsttafels.
[..]
Ik steek liever een vork in mijn oog.
[..]
Je hoeft mij heus niet te overtuigen van het oorlogszuchtige gedrag van Amerika. Maar dit is een topic over Rusland en Oekraïne.
[..]
Benoem het vooral. Maar er zijn, zoals gezegd, al tientallen topics over de stoutheid van Amerika. Met name op BNW. Dergelijke kritieken lijken mij daar beter op z'n plaats dan in een topic over de inval van Rusland in Oekraïne.
Nope, ik probeer zo neutraal mogelijke media te vinden voorzien van bronnen en rapporten.
Heb geen TV en ook geen social media.
Af en toe post ik hier iets om over te discussiëren.
Ik wil best Rusland veroordelen maar dat doet iedereen al en om tunnelvisie te voorkomen kijk ik ook naar andere partijen.
En Rusland doet ook niet echt z'n best om dingen te verbloemen.
pi_212850221
quote:
8s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 16:46 schreef ems. het volgende:
Lijkt me niet wanneer de VS een coupe heeft gepleegd in Oekraïne. Bekijk de docu "Ukrain On Fire" eens, link staat in de openingspost.
pi_212850385
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 16:37 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
De hele arabische lente is volgens mij ook georganiseerd door de CIA.
Yup. En de Joegoslavische oorlog zitten ze ook achter. Ik was op vakantie in Bosnië paar jaar terug en als je daar met wat locals praat merk je dat ze daar goed van op de hoogte zijn en je kunt er een normaal gesprek over voeren. Maar hier in het westen zijn mensen zo verblind door de constante propaganda dat ze zich zoiets niet kunnen voorstellen.
pi_212851095
twitter

twitter
pi_212852536
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 17:03 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Lijkt me niet wanneer de VS een coupe heeft gepleegd in Oekraïne. Bekijk de docu "Ukrain On Fire" eens, link staat in de openingspost.
Heb ik geprobeerd, maar persoonlijk prefereer ik mijn propaganda wat subtieler.
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 17:18 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Yup. En de Joegoslavische oorlog zitten ze ook achter. Ik was op vakantie in Bosnië paar jaar terug en als je daar met wat locals praat merk je dat ze daar goed van op de hoogte zijn en je kunt er een normaal gesprek over voeren. Maar hier in het westen zijn mensen zo verblind door de constante propaganda dat ze zich zoiets niet kunnen voorstellen.
Je hebt met mensen gesproken op vakantie. Stop de persen :')

Ik ben zelf ook in bosnie geweest samen met een van mijn beste vrienden die bosnisch is. Die heeft het echt veels te druk met haten op servie om zich ook maar enigszins te bezigen met roddelpraatjes over Amerika.

Maar dan nog besef ik mij dat dat hoogstens een persoonlijke anekdote is en zou ik het niet aan durven dragen als argument voor wat dan ook. Dat jij dat zonder blikken of blozen hier wel doet illustreert maar weer hoe makkelijk het is om jan met de pet te beïnvloeden. Dus ja, wat dat betreft heb je wel gelijk. De fout die je maakt is veronderstellen dat jij erboven zou staan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 16:53 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Nope, ik probeer zo neutraal mogelijke media te vinden voorzien van bronnen en rapporten.
Zo blijkt maar weer eens dat neutraliteit nogal subjectief is. Persoonlijk vind ik het vooral een utopie. Vrijwel niets is neutraal. En denken dat wat youtubefilmpjes die jij tijdens de lunch kijkt neutraal zouden zijn is op z'n best naïef te noemen.
quote:
Heb geen TV en ook geen social media.
Ik ook niet. En nu? We zijn echt niet uniek en speciaal omdat wij geen TV kijken of facebook hebben hoor.
quote:
En Rusland doet ook niet echt z'n best om dingen te verbloemen.
:D
Conscience do cost.
pi_212852839
quote:
8s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 20:55 schreef ems. het volgende:

[..]
Heb ik geprobeerd, maar persoonlijk prefereer ik mijn propaganda wat subtieler.
[..]

Ik ben zelf ook in bosnie geweest samen met een van mijn beste vrienden die bosnisch is. Die heeft het echt veels te druk met haten op servie om zich ook maar enigszins te bezigen met roddelpraatjes over Amerika.

Maar dan nog besef ik mij dat dat hoogstens een persoonlijke anekdote is en zou ik het niet aan durven dragen als argument voor wat dan ook. Dat jij dat zonder blikken of blozen hier wel doet illustreert maar weer hoe makkelijk het is om jan met de pet te beïnvloeden. Dus ja, wat dat betreft heb je wel gelijk. De fout die je maakt is veronderstellen dat jij erboven zou staan.
[..]
Zo blijkt maar weer eens dat neutraliteit nogal subjectief is. Persoonlijk vind ik het vooral een utopie. Vrijwel niets is neutraal. En denken dat wat youtubefilmpjes die jij tijdens de lunch kijkt neutraal zouden zijn is op z'n best naïef te noemen.
[..]
Ik ook niet. En nu? We zijn echt niet uniek en speciaal omdat wij geen TV kijken of facebook hebben hoor.
[..]
:D
Nou ben ik wel benieuwd welke YouTube filmpjes ik kijk.
pi_212853292
quote:
8s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 20:55 schreef ems. het volgende:

Heel kleinzielig dit om meteen te suggereren dat ik dit als enig bron zou nemen, terwijl ik een paar posts eerder nog het boek noem waarin exact deze dubieuze praktijken van de VS heel goed gedocumenteerd zijn.
pi_212853454
-Gewoon niet op de man reageren-

[ Bericht 96% gewijzigd door loveyoulongtime op 16-03-2024 22:15:58 ]
Conscience do cost.
pi_212853801
quote:
8s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 21:41 schreef ems. het volgende:
Met zoveel kennis kunnen we inderdaad wel concluderen dat elke Nederlander die een ander beeld heeft van dingen slachtoffer is van westerse propaganda.
Het was inderdaad een voorbeeld om aan te geven dat men niet overal in de wereld standaard het westerse narratief aanhangt. Gesprekken met mensen uit een hele andere cultuur kunnen daarin soms heel verhelderend werken. Verder heb je geen flauw idee wat ik wel en niet onderzocht heb. Maar misschien goed om nog eens stil te staan waar BNW precies voor staat:

quote:
De zoektocht naar de wereld die achter de façade van alledag ligt.
Als je deze zoektocht alleen maar wilt ridiculiseren moet je jezelf misschien eens afvragen wat je hier precies doet.
pi_212854046
Even een voorbeeldje. Dit soort berichten staan gewoon in de krant daar en kun je dus een normaal gesprek over voeren. Dat was mijn punt.

quote:
Former CIA Agent claims: They gave us Millions to split up Yugoslavia

Robert Baer, a former CIA agent, talked about the disintegration of the former Yugoslavia in the 90’s.

Baer claims that then he and his colleagues received millions of dollars to influence politicians and to cause the splitting-up of the former Yugoslavia.

“We bribed parties and politicians who were encouraging hatred among nations,” stated Baer.

He also emphasized that one US senator told him during the war that Srebrenica will be the biggest news on the world’s front pages.

“He even told us that we can already start establishing contacts with the media,” said Baer.

This former CIA agent was arrested multiple times in recent years because he was revealing confidential state secrets. So far, he has published several books about the CIA, Bill Clinton and George W. Bush.

“I arrived in Sarajevo for the first time on the 12th of January 1991. I came by helicopter with three other agents. Our task was to observe Serbian terrorists who were supposed to attack the city. We got the information that there will be a number of terrorist attacks in the city due to the intention of B&H to withdraw from the former Yugoslavia. But that was a lie, our bosses had lied to us. Our primary task was to spread panic that there would be attacks among politicians,” said Baer.

He stated that the mission lasted for two weeks, and then he went to Slovenia for a new mission.

“The entire operation lasted for a month and it was named ‘The Truth’,” said Baer.

He added that his team received several million dollars to fund non-governmental organizations, opposition parties and politicians who promoted hate in Slovenia, which was ready for independence.

“The aim of propaganda was to split up Yugoslavia,” said Baer.

He also emphasized that those who caused the war are today owners of companies, which are using natural and other resources of the former Yugoslavia.

“They made slaves out of you. Now you have to import from other countries, and since you do not have money, you have to borrow it. This is the very essence of the story about the Balkans,” said Baer.

At the end, he invited people of the Balkans not to hate each other and to forget the past, which was just part of one great show.
Bron: https://sarajevotimes.com(...)lit-up-yugoslavia-2/
pi_212854912
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 22:14 schreef Bananenbennie het volgende:
Even een voorbeeldje. Dit soort berichten staan gewoon in de krant daar en kun je dus een normaal gesprek over voeren. Dat was mijn punt.
[..]
Bron: https://sarajevotimes.com(...)lit-up-yugoslavia-2/
Als het niet op het NOS journaal is geweest is het gelogen /s
pi_212854987
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 22:01 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Het was inderdaad een voorbeeld om aan te geven dat men niet overal in de wereld standaard het westerse narratief aanhangt. Gesprekken met mensen uit een hele andere cultuur kunnen daarin soms heel verhelderend werken. Verder heb je geen flauw idee wat ik wel en niet onderzocht heb.
Daar zou je een heel valide punt hebben, ware het niet dat jij poneert dat "men" allemaal hopeloos verloren is in het westerse narratief en dat jij blijkbaar met je vakanties en boeken wel even de waarheid in pacht hebt. Alsof de rest van Nederland alleen maar kwijlend naar het NOS journaal kijkt en overal in meegaat.

Jij hebt ook geen flauw idee wat 'men' wel of niet heeft onderzocht. Toch spreekt je toon van afkeuring voor iedereen wiens neus een andere kant op staat dan de jouwe.
quote:
Als je deze zoektocht alleen maar wilt ridiculiseren moet je jezelf misschien eens afvragen wat je hier precies doet.
Ik ridiculiseer niet, ik constateer. "Ik doe niet aan facebook" en "ik heb een boek gelezen" is ongetwijfeld heel spannend in de kringen die toch wel overal in meegaan als het "het westen" maar afkraakt. Mij doet het niet veel.

Als je geen afwijkende meningen of weerwoorden wilt hebben kan je op een van de duizenden andere forums terecht waar iedereen behalve de hardste ja-knikkers direct gebanned worden.
Conscience do cost.
pi_212855291
quote:
8s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 23:40 schreef ems. het volgende:

Ik ridiculiseer niet, ik constateer.
En ik constateer dat in landen die afgelopen decennia kapot zijn gemaakt de mensen daar dondersgoed weten wie er achter zat. Die mensen zijn niet dom, de verhalen dat Milosevic en co destijds door de CIA betaald werden om haat en verdeling te zaaien zijn daar niet van de lucht. Zulke haat komt niet zomaar uit de lucht gevallen terwijl voorheen de mensen in vrede samen leefden, vooral na de dood van Tito zagen ze hun kans. Mensen in Europese landen hebben dit nooit meegemaakt omdat ze altijd bondgenoten waren met Amerika en ja we lezen hier nu eenmaal pro NAVO krantjes. Dus wat is je punt nu eigenlijk? Het punt dat je probeerde te maken is er niet.
  Moderator zondag 17 maart 2024 @ 00:13:28 #48
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212855339
mja als je alle verhalen moet geloven heeft de CIA zo'n beetje 1 miljard werknemers

Clinton wilde juist niets met Joegoslavie te maken hebben, Al Gore zegt ergens dat ze uiteindelijk troepen hebben gestuurd omdat zijn dochters moesten huilen van beelden van concentratiekampen ofzo _O-

was totaal niet belangrijk voor Amerika
  Moderator zondag 17 maart 2024 @ 00:55:15 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212855634
pi_212855697
Het is een populaire complottheorie, dat Amerika achter alles zit dat in de wereld gebeurt...

De onzichtbare elite die achter de schermen aan de touwtjes trekt.

En dat gaat met alle tijden mee, nu is Poetin daar het slachtoffer van..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')