abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212766855
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:24 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja maar dan ga je nu puur de term uit de weg, het maakt niet uit welke term we eraan geven he, al geven we het de term; "alikannibalibiologischeopmaak", prima, maar dan kunnen we het nog steeds over dat zelfde fenomeen hebben, want dit is cruciaal in het begrjipen van religie.
Welk fenomeen?
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 09:25:33 #52
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212766858
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:25 schreef Libertarisch het volgende:
Je kunt je brein veranderen met je gedachtes
Dat is ook al lang en breed bewezen, ook met meditatie.
As above, so below.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 09:26:14 #53
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212766867
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Welk fenomeen?
Degene die je in je hoofd denkt dat je bent... kortom; Ego, de "ik" in het hoofd, het vertaalt ook letterlijk naar "ik" in het latijn.
As above, so below.
pi_212766873
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:26 schreef Mijk het volgende:

[..]
Degene die je in je hoofd denkt dat je bent... kortom; Ego, de "ik" in het hoofd, het vertaalt ook letterlijk naar "ik" in het latijn.
Je bent je lichaam. Zonder lichaam geen 'ik'.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 09:28:00 #55
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212766880
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je bent je lichaam.
Ja, en dus ook je brein, en daar komt ook die "ik" in je hoofd vandaan. Hoe zie jij het dan voor je? Waar komt die "ik" in je hoofd vandaan dan, die stem waarmee je tegen jezelf kunt spreken? Wat is dat?
As above, so below.
pi_212766898
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je bent je lichaam. Zonder lichaam geen 'ik'.
Dat slaat nergens op. Je bestuurd je lichaam, je bent dus niet je lichaam. Ik heb een brein, ik ben geen brein.

De meest simpele menselijke logica
pi_212766944
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:28 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, en dus ook je brein, en daar komt ook die "ik" in je hoofd vandaan. Hoe zie jij het dan voor je? Waar komt die "ik" in je hoofd vandaan dan, die stem waarmee je tegen jezelf kunt spreken? Wat is dat?
Dat is simpelweg de aandachtsfunctie van je prefrontale cortex. Je lichaam/brein stuurt constant signalen en maar een klein deel daarvan ervaar je bewust. Daarom voel je niet constant elke hartklopping, of elk lichamelijk proces in je lichaam, elke actie van je organen, enz. Er is een hiërarchie van aandacht voor interne en externe stimuli en die aandacht kun je zelf ook sturen. Tegelijkertijd ben je ook onderhevig aan stimuli waar je geen controle over hebt, omdat je brein of lichaam dan ergens op reageert en je bewustzijn daarmee verandert. Dit zijn gewoon biologische functies. Door God gegeven capaciteiten als intelligente wezens.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 09:34:24 #58
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212766966
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat is simpelweg de aandachtsfunctie van je prefrontale cortex. Je lichaam/brein stuurt constant signalen en maar een klein deel daarvan ervaar je bewust. Daarom voel je niet constant elke hartklopping, of elk lichamelijk proces in je lichaam, elke actie van je organen, enz. Er is een hiërarchie van aandacht voor interne en externe stimuli en die aandacht kun je zelf ook sturen. Tegelijkertijd ben je ook onderhevig aan stimuli waar je geen controle over hebt, omdat je brein of lichaam dan ergens op reageert en je bewustzijn daarmee verandert. Dit zijn gewoon biologische functies. Door God gegeven capaciteiten als intelligente wezens.
Dus je gedachten, en je desires, waar komen die vandaan? Uit de "aandachtsfunctie"?
As above, so below.
pi_212766969
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:29 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat slaat nergens op. Je bestuurd je lichaam, je bent dus niet je lichaam. Ik heb een brein, ik ben geen brein.

De meest simpele menselijke logica
Je kunt je lichaam niet besturen als je geen lichaam hebt.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 09:35:11 #60
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212766977
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ja en een lichaam hebben is wat anders dan een lichaam zijn. Whoei
As above, so below.
pi_212766993
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Het punt is dat 'ik' (bewustzijn) onafhankelijk ben van het lichaam. 'Ik' is niet identiek aan het lichaam, en 'ik' ontstaat niet uit het lichaam.
pi_212767035
quote:
3s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:34 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dus je gedachten, en je desires, waar komen die vandaan? Uit de "aandachtsfunctie"?
Waar komen je verlangens vandaan? Als in, waarom heb je dorst? Omdat je lichaam behoefte heeft aan iets, of ergens van afhankelijk is.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 09:40:18 #63
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212767057
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waar komen je verlangens vandaan? Als in, waarom heb je dorst? Omdat je lichaam behoefte heeft aan iets, of ergens van afhankelijk is.
Nee, waar komt je desire voor geld vandaan, voor vrouwen, voor seks, voor materie? Uit die aandachtsfunctie, of?
As above, so below.
pi_212767102
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:40 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nee, waar komt je desire voor geld vandaan, voor vrouwen, voor seks, voor materie? Uit die aandachtsfunctie, of?
Je lichaam heeft van alles nodig om te overleven, zich voort te planten, enzovoorts.

God had in al deze behoeften voorzien.

Maar sinds de zondeval zijn we losgekoppeld van God, en is ons lichaam niet meer onderworpen aan de wil van God. Daarom verlangen we allerlei dingen die indruisen tegen de wil van God, tegen de liefde van God.

Romeinen 8:7Immers, het denken van het vlees is vijandschap tegen God. Het onderwerpt zich namelijk niet aan de wet van God, want het kan dat ook niet.
8En zij die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen.

Door jezelf met Gods geest te vullen, veranderen die verlangens ook.
pi_212767137
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:36 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het punt is dat 'ik' (bewustzijn) onafhankelijk ben van het lichaam. 'Ik' is niet identiek aan het lichaam, en 'ik' ontstaat niet uit het lichaam.
Dat weet jij helemaal niet, want je bent nooit dood geweest.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 09:47:34 #66
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212767175
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je lichaam heeft van alles nodig om te overleven, zich voort te planten, enzovoorts.

God had in al deze behoeften voorzien.

Maar sinds de zondeval zijn we losgekoppeld van God, en is ons lichaam niet meer onderworpen aan de wil van God. Daarom verlangen we allerlei dingen die indruisen tegen de wil van God, tegen de liefde van God.

Romeinen 8:7Immers, het denken van het vlees is vijandschap tegen God. Het onderwerpt zich namelijk niet aan de wet van God, want het kan dat ook niet.
8En zij die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen.

Door jezelf met Gods geest te vullen, veranderen die verlangens ook.
Ja maar de vraag wordt steeds ontweken;

Waar komen die gedachten en verlangens vandaan sinds het niet meer door de geest van god vervuld zou zijn? Vooral de verlangens zijn een interessante, met zicht op de Zonden.
As above, so below.
pi_212767176
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat weet jij helemaal niet, want je bent nooit dood geweest.
Je kunt het in ieder geval voor jezelf bewijzen door je fysieke natuur te transcenderen.
Je hebt geen last van extreme hitte of kou, je hebt geen last van honger.
Je kunt natuurwetten verbreken zoals Wim Hof.
pi_212767190
quote:
14s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:47 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja maar de vraag wordt steeds ontweken;

Waar komen die gedachten en verlangens vandaan sinds het niet meer door de geest van god vervuld zou zijn? Vooral de verlangens zijn een interessante, met zicht op de Zonden.
Ik ontwijk helemaal niks, Mijk. Ik geef jou gewoon fatsoenlijk antwoord.

Ik zeg het nu voor de tiende keer: die komen voort uit je lichaam, uit je brein.,
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 09:48:54 #69
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212767199
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik zeg het nu voor de tiende keer: die komen voort uit je lichaam.
Uit je brein? of elders? en zo ja, waar dan?
As above, so below.
pi_212767210
quote:
11s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:48 schreef Mijk het volgende:

[..]
Uit je brein? of elders? en zo ja, waar dan?
Je brein is onderdeel van je lichaam. Je brein staat niet los van je lichaam. Dat vormt één geheel.

Verder zou je gewoon een cursus neuropsychologie moeten volgen, dan kunnen we het weer ontopic houden.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 09:50:58 #71
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212767226
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik zeg het nu voor de tiende keer: die komen voort uit je lichaam, uit je brein.,
Ah, dus toch uit je brein, dat stemmetje in je hoofd wat je kunt besturen he, dat zit daar ook, in datzelfde brein, dat is het zelfdbeeld, en je mag 1x raden hoe ik dat noem. Want dat is wat ik al de laatste 10 posts probeer te zeggen, en nu beaam je t. Oke.
As above, so below.
pi_212767283
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:50 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ah, dus toch uit je brein, dat stemmetje in je hoofd wat je kunt besturen he, dat zit daar ook, in datzelfde brein, dat is het zelfdbeeld, en je mag 1x raden hoe ik dat noem. Want dat is wat ik al de laatste 10 posts probeer te zeggen, en nu beaam je t. Oke.
Ik beaam helemaal niks. Zoals ik zei probeer je gewoon jouw visie door mijn strot te duwen.

Dat 'stemmetje' ontstaat pas als je taal leert. Daarom huilen baby's vooral en zeggen ze niet 'ik heb honger'.

Naarmate je brein zich ontwikkelt, worden stimuli vertaald in op taal gebaseerde gedachten. Zonder taal zou je niet in een 'stem' kunnen nadenken.

Dat is geen apart bestaand 'ego'. Het is simpelweg een van de manieren waarop een intelligent wezen actief interne en externe impulsen verwerkt. En daar komt dus ook aandacht bij kijken. Je kunt immers ook handelen zonder na te denken.
pi_212767391
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:47 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je kunt het in ieder geval voor jezelf bewijzen door je fysieke natuur te transcenderen.
Je hebt geen last van extreme hitte of kou, je hebt geen last van honger.
Je kunt natuurwetten verbreken zoals Wim Hof.
Dit is natuurlijk compleet tegenstrijdig, want zonder lichaam zou je je fysieke natuur niet kunnen transcenderen aangezien je die niet hebt.

Wat jij beschrijft is gewoon wilskracht en doorzettingsvermogen.

Maar ik kan je verzekeren dat als jij je hand in een gehaktmolen stopt, er toch echt gehakt uit zal komen, hoe groot je wilskracht ook is.
pi_212767417
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 10:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dit is natuurlijk compleet tegenstrijdig, want zonder lichaam zou je je fysieke natuur niet kunnen transceneren aangezien je die niet hebt.

Het lichaam is een projectie van bewustzijn, er is geen dualiteit. Dit weet jij zelf ook, het lichaam is een verzameling subjectieve sensaties.

quote:

Wat jij beschrijft is gewoon wilskracht en doorzettingsvermogen.

Dat kan niet uit een brein komen.

quote:

Maar ik kan je verzekeren dat als jij je hand in een gehaktmolen stopt, er toch echt gehakt uit zal komen, hoe groot je wilskracht ook is.
Ja, en als iemand een kogel door mijn kop jaagt is mijn lichaam dood.
pi_212767444
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 10:06 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het lichaam is een projectie van bewustzijn, er is geen dualiteit. Dit weet jij zelf ook, het lichaam is een verzameling subjectieve sensaties.
[..]
Dat kan niet uit een brein komen.
[..]
Ja, en als iemand een kogel door mijn kop jaagt is mijn lichaam dood.
Heb je ook iets over het onderwerp van dit topic te zeggen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')