abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212766855
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:24 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja maar dan ga je nu puur de term uit de weg, het maakt niet uit welke term we eraan geven he, al geven we het de term; "alikannibalibiologischeopmaak", prima, maar dan kunnen we het nog steeds over dat zelfde fenomeen hebben, want dit is cruciaal in het begrjipen van religie.
Welk fenomeen?
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 09:25:33 #52
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212766858
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:25 schreef Libertarisch het volgende:
Je kunt je brein veranderen met je gedachtes
Dat is ook al lang en breed bewezen, ook met meditatie.
As above, so below.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 09:26:14 #53
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212766867
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Welk fenomeen?
Degene die je in je hoofd denkt dat je bent... kortom; Ego, de "ik" in het hoofd, het vertaalt ook letterlijk naar "ik" in het latijn.
As above, so below.
pi_212766873
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:26 schreef Mijk het volgende:

[..]
Degene die je in je hoofd denkt dat je bent... kortom; Ego, de "ik" in het hoofd, het vertaalt ook letterlijk naar "ik" in het latijn.
Je bent je lichaam. Zonder lichaam geen 'ik'.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 09:28:00 #55
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212766880
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je bent je lichaam.
Ja, en dus ook je brein, en daar komt ook die "ik" in je hoofd vandaan. Hoe zie jij het dan voor je? Waar komt die "ik" in je hoofd vandaan dan, die stem waarmee je tegen jezelf kunt spreken? Wat is dat?
As above, so below.
pi_212766898
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je bent je lichaam. Zonder lichaam geen 'ik'.
Dat slaat nergens op. Je bestuurd je lichaam, je bent dus niet je lichaam. Ik heb een brein, ik ben geen brein.

De meest simpele menselijke logica
pi_212766944
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:28 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, en dus ook je brein, en daar komt ook die "ik" in je hoofd vandaan. Hoe zie jij het dan voor je? Waar komt die "ik" in je hoofd vandaan dan, die stem waarmee je tegen jezelf kunt spreken? Wat is dat?
Dat is simpelweg de aandachtsfunctie van je prefrontale cortex. Je lichaam/brein stuurt constant signalen en maar een klein deel daarvan ervaar je bewust. Daarom voel je niet constant elke hartklopping, of elk lichamelijk proces in je lichaam, elke actie van je organen, enz. Er is een hiërarchie van aandacht voor interne en externe stimuli en die aandacht kun je zelf ook sturen. Tegelijkertijd ben je ook onderhevig aan stimuli waar je geen controle over hebt, omdat je brein of lichaam dan ergens op reageert en je bewustzijn daarmee verandert. Dit zijn gewoon biologische functies. Door God gegeven capaciteiten als intelligente wezens.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 09:34:24 #58
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212766966
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat is simpelweg de aandachtsfunctie van je prefrontale cortex. Je lichaam/brein stuurt constant signalen en maar een klein deel daarvan ervaar je bewust. Daarom voel je niet constant elke hartklopping, of elk lichamelijk proces in je lichaam, elke actie van je organen, enz. Er is een hiërarchie van aandacht voor interne en externe stimuli en die aandacht kun je zelf ook sturen. Tegelijkertijd ben je ook onderhevig aan stimuli waar je geen controle over hebt, omdat je brein of lichaam dan ergens op reageert en je bewustzijn daarmee verandert. Dit zijn gewoon biologische functies. Door God gegeven capaciteiten als intelligente wezens.
Dus je gedachten, en je desires, waar komen die vandaan? Uit de "aandachtsfunctie"?
As above, so below.
pi_212766969
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:29 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat slaat nergens op. Je bestuurd je lichaam, je bent dus niet je lichaam. Ik heb een brein, ik ben geen brein.

De meest simpele menselijke logica
Je kunt je lichaam niet besturen als je geen lichaam hebt.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 09:35:11 #60
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212766977
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ja en een lichaam hebben is wat anders dan een lichaam zijn. Whoei
As above, so below.
pi_212766993
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Het punt is dat 'ik' (bewustzijn) onafhankelijk ben van het lichaam. 'Ik' is niet identiek aan het lichaam, en 'ik' ontstaat niet uit het lichaam.
pi_212767035
quote:
3s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:34 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dus je gedachten, en je desires, waar komen die vandaan? Uit de "aandachtsfunctie"?
Waar komen je verlangens vandaan? Als in, waarom heb je dorst? Omdat je lichaam behoefte heeft aan iets, of ergens van afhankelijk is.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 09:40:18 #63
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212767057
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waar komen je verlangens vandaan? Als in, waarom heb je dorst? Omdat je lichaam behoefte heeft aan iets, of ergens van afhankelijk is.
Nee, waar komt je desire voor geld vandaan, voor vrouwen, voor seks, voor materie? Uit die aandachtsfunctie, of?
As above, so below.
pi_212767102
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:40 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nee, waar komt je desire voor geld vandaan, voor vrouwen, voor seks, voor materie? Uit die aandachtsfunctie, of?
Je lichaam heeft van alles nodig om te overleven, zich voort te planten, enzovoorts.

God had in al deze behoeften voorzien.

Maar sinds de zondeval zijn we losgekoppeld van God, en is ons lichaam niet meer onderworpen aan de wil van God. Daarom verlangen we allerlei dingen die indruisen tegen de wil van God, tegen de liefde van God.

Romeinen 8:7Immers, het denken van het vlees is vijandschap tegen God. Het onderwerpt zich namelijk niet aan de wet van God, want het kan dat ook niet.
8En zij die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen.

Door jezelf met Gods geest te vullen, veranderen die verlangens ook.
pi_212767137
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:36 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het punt is dat 'ik' (bewustzijn) onafhankelijk ben van het lichaam. 'Ik' is niet identiek aan het lichaam, en 'ik' ontstaat niet uit het lichaam.
Dat weet jij helemaal niet, want je bent nooit dood geweest.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 09:47:34 #66
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212767175
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je lichaam heeft van alles nodig om te overleven, zich voort te planten, enzovoorts.

God had in al deze behoeften voorzien.

Maar sinds de zondeval zijn we losgekoppeld van God, en is ons lichaam niet meer onderworpen aan de wil van God. Daarom verlangen we allerlei dingen die indruisen tegen de wil van God, tegen de liefde van God.

Romeinen 8:7Immers, het denken van het vlees is vijandschap tegen God. Het onderwerpt zich namelijk niet aan de wet van God, want het kan dat ook niet.
8En zij die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen.

Door jezelf met Gods geest te vullen, veranderen die verlangens ook.
Ja maar de vraag wordt steeds ontweken;

Waar komen die gedachten en verlangens vandaan sinds het niet meer door de geest van god vervuld zou zijn? Vooral de verlangens zijn een interessante, met zicht op de Zonden.
As above, so below.
pi_212767176
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat weet jij helemaal niet, want je bent nooit dood geweest.
Je kunt het in ieder geval voor jezelf bewijzen door je fysieke natuur te transcenderen.
Je hebt geen last van extreme hitte of kou, je hebt geen last van honger.
Je kunt natuurwetten verbreken zoals Wim Hof.
pi_212767190
quote:
14s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:47 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja maar de vraag wordt steeds ontweken;

Waar komen die gedachten en verlangens vandaan sinds het niet meer door de geest van god vervuld zou zijn? Vooral de verlangens zijn een interessante, met zicht op de Zonden.
Ik ontwijk helemaal niks, Mijk. Ik geef jou gewoon fatsoenlijk antwoord.

Ik zeg het nu voor de tiende keer: die komen voort uit je lichaam, uit je brein.,
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 09:48:54 #69
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212767199
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik zeg het nu voor de tiende keer: die komen voort uit je lichaam.
Uit je brein? of elders? en zo ja, waar dan?
As above, so below.
pi_212767210
quote:
11s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:48 schreef Mijk het volgende:

[..]
Uit je brein? of elders? en zo ja, waar dan?
Je brein is onderdeel van je lichaam. Je brein staat niet los van je lichaam. Dat vormt één geheel.

Verder zou je gewoon een cursus neuropsychologie moeten volgen, dan kunnen we het weer ontopic houden.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 09:50:58 #71
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212767226
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik zeg het nu voor de tiende keer: die komen voort uit je lichaam, uit je brein.,
Ah, dus toch uit je brein, dat stemmetje in je hoofd wat je kunt besturen he, dat zit daar ook, in datzelfde brein, dat is het zelfdbeeld, en je mag 1x raden hoe ik dat noem. Want dat is wat ik al de laatste 10 posts probeer te zeggen, en nu beaam je t. Oke.
As above, so below.
pi_212767283
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:50 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ah, dus toch uit je brein, dat stemmetje in je hoofd wat je kunt besturen he, dat zit daar ook, in datzelfde brein, dat is het zelfdbeeld, en je mag 1x raden hoe ik dat noem. Want dat is wat ik al de laatste 10 posts probeer te zeggen, en nu beaam je t. Oke.
Ik beaam helemaal niks. Zoals ik zei probeer je gewoon jouw visie door mijn strot te duwen.

Dat 'stemmetje' ontstaat pas als je taal leert. Daarom huilen baby's vooral en zeggen ze niet 'ik heb honger'.

Naarmate je brein zich ontwikkelt, worden stimuli vertaald in op taal gebaseerde gedachten. Zonder taal zou je niet in een 'stem' kunnen nadenken.

Dat is geen apart bestaand 'ego'. Het is simpelweg een van de manieren waarop een intelligent wezen actief interne en externe impulsen verwerkt. En daar komt dus ook aandacht bij kijken. Je kunt immers ook handelen zonder na te denken.
pi_212767391
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:47 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je kunt het in ieder geval voor jezelf bewijzen door je fysieke natuur te transcenderen.
Je hebt geen last van extreme hitte of kou, je hebt geen last van honger.
Je kunt natuurwetten verbreken zoals Wim Hof.
Dit is natuurlijk compleet tegenstrijdig, want zonder lichaam zou je je fysieke natuur niet kunnen transcenderen aangezien je die niet hebt.

Wat jij beschrijft is gewoon wilskracht en doorzettingsvermogen.

Maar ik kan je verzekeren dat als jij je hand in een gehaktmolen stopt, er toch echt gehakt uit zal komen, hoe groot je wilskracht ook is.
pi_212767417
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 10:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dit is natuurlijk compleet tegenstrijdig, want zonder lichaam zou je je fysieke natuur niet kunnen transceneren aangezien je die niet hebt.

Het lichaam is een projectie van bewustzijn, er is geen dualiteit. Dit weet jij zelf ook, het lichaam is een verzameling subjectieve sensaties.

quote:

Wat jij beschrijft is gewoon wilskracht en doorzettingsvermogen.

Dat kan niet uit een brein komen.

quote:

Maar ik kan je verzekeren dat als jij je hand in een gehaktmolen stopt, er toch echt gehakt uit zal komen, hoe groot je wilskracht ook is.
Ja, en als iemand een kogel door mijn kop jaagt is mijn lichaam dood.
pi_212767444
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 10:06 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het lichaam is een projectie van bewustzijn, er is geen dualiteit. Dit weet jij zelf ook, het lichaam is een verzameling subjectieve sensaties.
[..]
Dat kan niet uit een brein komen.
[..]
Ja, en als iemand een kogel door mijn kop jaagt is mijn lichaam dood.
Heb je ook iets over het onderwerp van dit topic te zeggen?
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 10:11:23 #76
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212767477
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 09:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat 'stemmetje' ontstaat pas als je taal leert.
_O_

Zodra het ego erin komt idd _O_
As above, so below.
pi_212767520
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 10:11 schreef Mijk het volgende:

[..]
_O_

Zodra het ego erin komt idd _O_
Dus als je taal leert, 'kom je ego erin' volgens jou? En je bewijs daarvoor is?

Sorry maar ik kan hier echt niks van volgen.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 10:19:06 #78
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212767577
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 10:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dus als je taal leert, 'kom je ego erin' volgens jou? En je bewijs daarvoor is?

Sorry maar ik kan hier echt niks van volgen.
Dat leer mechanisme dear Ali, al dat geanalyseer, al dat denken, tis állemaal ego. Ook dat boos worden van jou , ego ;(

Zo heet gewoon het mechanisme wat zich dan bouwt ok, zo lastig is die niet toch
As above, so below.
pi_212767622
quote:
3s.gif Op zondag 10 maart 2024 10:19 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dat leer mechanisme dear Ali, al dat geanalyseer, al dat denken, tis állemaal ego. Ook dat boos worden van jou , ego ;(

Zo heet gewoon het mechanisme wat zich dan bouwt ok, zo lastig is die niet toch
Ik ben niet boos, maar je werkt wel enorm op mijn zenuwen met je gedram.

Verder is het wat mij betreft gewoon een onsamenhangend verhaal wat je ophangt. Zoals ik tien posts geleden al zei: ik heb zoiets als een apart 'ego' helemaal niet nodig alles te verklaren waar jij het blijkbaar wel voor nodig hebt.

Zullen we het hierbij laten?
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 10:23:51 #80
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212767667
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 10:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik ben niet boos, maar je werkt wel enorm op mijn zenuwen met je gedram.

Verder is het wat mij betreft gewoon een onsamenhangend verhaal wat je ophangt. Zoals ik tien posts geleden al zei: ik heb zoiets als een apart 'ego' helemaal niet nodig alles te verklaren waar jij het blijkbaar wel voor nodig hebt.

Zullen we het hierbij laten?
Mag ik nog 1 vraag stellen?
As above, so below.
pi_212767675
Aan allen:

Het topic is "bijbelprofetie"

Wat ik vooral lees is een hoop blabla en geen enkele profetie wordt besproken.
Wanneer gaan we hier on_topic?
pi_212767679
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 10:23 schreef Mijk het volgende:

[..]
Mag ik nog 1 vraag stellen?
Stellen mag altijd, of ik antwoord wil geven is een tweede.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 10:25:39 #83
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212767702
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 10:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Stellen mag altijd, of ik antwoord wil geven is een tweede.
Je bent erg het woord ego aan het ontwijken, kun je die egodood beschrijven die je zegt te hebben ervaren? Want daar ontken je m niet.
As above, so below.
pi_212767721
quote:
3s.gif Op zondag 10 maart 2024 10:25 schreef Mijk het volgende:

[..]
Je bent erg het woord ego aan het ontwijken, kun je die egodood beschrijven die je zegt te hebben ervaren? Want daar ontken je m niet.
Nee.

Zoek het woord 'on topic' eens op.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 10:31:59 #85
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212767807
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 10:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee.
Oke, dat is een interessante wel dan.

quote:
Zoek het woord 'on topic' eens op.

Done.

Maargoed, heb je ook nog een reacite op de Profetie van ISLAM die ik eerder postte, daar heb ik je ook nog niet over gehoord namelijk, zelfs het NOS postte het. dit dus.... wat is dit? Toeval? Begrijp je ook dat moslims bijv dit een even sterk- zoniet veel sterker bewijs vinden van een profetie dan het 1844 verhaal? En is dat dan waar? Of is dit toeval en zeggen ze maar wat?
As above, so below.
pi_212767817
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 10:31 schreef Mijk het volgende:

[..]
[..]
[ afbeelding ]

Done.

Maargoed, heb je ook nog een reacite op de Profetie van ISLAM die ik eerder postte, daar heb ik je ook nog niet over gehoord namelijk, zelfs het NOS postte het. dit dus.... wat is dit? Toeval? Begrijp je ook dat moslims bijv dit een even sterk- zoniet veel sterker bewijs vinden van een profetie dan het 1844 verhaal? En is dat dan waar? Of is dit toeval en zeggen ze maar wat?
Nee.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 10:34:13 #87
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212767851
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 10:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee.
Ok chef.
As above, so below.
pi_212768238
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 10:31 schreef Mijk het volgende:

[..]
[..]
[ afbeelding ]

Done.

Kijk, nou wordt het interessant.

Een groene woestijn. Cool. Overigens een direct gevolg van menselijk handelen, want klimaat verandering.

Interessant dat dit in de Koran voorspelt wordt. Zien we in de Bijbel gelijksoortige voorspellingen? (profetieën)
  zondag 10 maart 2024 @ 11:03:46 #89
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_212768253
Mijk is waarschijnlijk iemand die na de uitdrukking "ga op je hurken zitten" gehoord te hebben naarstig op zoek gaat naar zijn hurken.

Wanneer mensen het over "ego" hebben is dat een metafoor voor bepaalde aspecten van de beleving van de werkelijkheid, bepaalde verlangens die te maken hebben met de ervaring een substantieel persoon te zijn die voortduurt in de tijd. Die dingen bestaan allemaal niet zonder de taal, zoals Ali terecht uitwijst.

De New Age-psychose wordt weer eens mooi duidelijk: het ego is een illusie, maar tegelijkertijd is het oppermachtig en de oorzaak van alle kwaad in de wereld. Kies er één. In mijn ogen poneer je iets dat in eerste instantie helemaal niet substantieel bestaat.

Binnen de boeddhistische fenomenologie wordt hier volgens mij veel reëeler naar gekeken. Je hebt skandha's, en die stromen door elkaar waardoor de indruk wordt gewekt dat er een 'ik' of een 'ego' is. Maar zij maken niet de fout om die illusie te reïficeren (tot een ding te maken) en hem vervolgens proberen te ondermijnen. Dat is vechten tegen windmolens.
verwijder dit account.
pi_212768402
Vervolg

Fast forward een paar honderd jaar na de schepping in de tijd van Noach.

We zien dat het kwaad zich over de aarde heeft verspreid en een 'point of no return' heeft bereikt:

Genesis 6
1En het gebeurde, toen de mensen zich op de aardbodem begonnen te vermenigvuldigen en er dochters bij hen geboren werden,
2dat Gods zonen de dochters van de mensen zagen dat zij mooi waren, en zij namen zich vrouwen uit allen die zij uitgekozen hadden.
3Toen zei de HEERE: Mijn Geest zal niet voor eeuwig met de mens twisten, omdat ook hij vlees is, maar zijn dagen zullen honderdtwintig jaar zijn.

5En de HEERE zag dat de slechtheid van de mens op de aarde groot was, en dat al de gedachtespinsels van zijn hart elke dag alleen maar slecht waren.
6Toen kreeg de HEERE er berouw over dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het bedroefde Hem in Zijn hart.
7En de HEERE zei: Ik zal de mens, die Ik geschapen heb, van de aardbodem verdelgen, van de mens tot het vee, tot de kruipende dieren en tot de vogels in de lucht toe, want Ik heb er berouw over dat Ik hen gemaakt heb.

We zagen in bovenstaande posts dat er twee categorieën mensen waren ontstaan: zij die God volgden, en de kinderen der ongehoorzaamheid. God had voorzien dat de kinderen der ongehoorzaamheid veel groter in getale zouden worden dan Gods kinderen. Daarom had hij met Kaïn een verbond gesloten dat wie hem zou proberen te doden, zevenmaal zou worden gewraakt. Deze autoriteit werd vervolgens doorgegeven aan zijn kinderen.

We lezen ook dat deze linie van Kaïn 'stadsbouwers' werden. Dit werden de grote bouwers van megaprojecten die de grootsheid van de regerende heersers en hun macht symboliseerden, plekken waar de mens gemakkelijk in al zijn behoeften, verlangens en lusten kon voorzien. Het werd ook de linie die God zou aanbidden op manieren die God niet had voorgeschreven, zoals Kaïn als eerste deed door zijn eigen oost te offeren. Dit is de geboorte van alternatieve religies, rituelen en praktijken. Deze mensen zijn wel religieus, maar aanbidden God op hun eigen manieren, volgens hun eigen idealen, geloven in hun eigen capaciteiten om te onderscheiden hoe dat moet worden gedaan, in plaats van de expliciete instructies van God te volgen.

Dit is overigens het verhaal waar waarschijnlijk de meeste Sumerische/Babylonische etc. mythologieën op gebaseerd zijn. Kaïn en zijn vrouw hadden de goddelijke autoriteit gekregen om te heersen, en die autoriteit gaven zij door aan hun zoon Henoch (dit is dus een andere Henoch dan de Henoch die 'met God wandelde en in de hemel werd opgenomen'). Sommige esoterische werken, zoals van de Vrijmetselarij, verwijzen naar deze 'Henoch' als de eerste geïnitieerde, degene tot wie zij hun geschiedenis traceren, en vanaf hem zou een ononderbroken traditie van geheime kennis zijn doorgegeven, tot op de dag van vandaag. Het lijkt erop dat deze mensen in de mythologieën de goddelijke status van vadergodin, moedergodin en goddelijk kind kregen, die van de 'oppergod' de autoriteit hadden gekregen om over de mensheid te heersen. De eerste koningen en dergelijke zouden zich op deze autoriteit hebben beroepen.

We zien dat naarmate de tijd vorder, Gods kinderen en de kinderen der ongerechtigheid zich met elkaar mengen door middel van huwelijken. Het gevolg is dat God steeds meer uit het oog wordt verloren en het kwaad alleen maar groeit.

God verkort dan de levensduur van de mens, zodat 'Zijn geest niet altijd met de mens twisten', oftewel God was niet van plan om het kwaad grenzeloos en eindeloos voort te laten bestaan. Een God van liefde kan dat niet toestaan, want het kwaad is voor niemand gunstig en komt volstrekt niet overeen met het leven zoals God het voor ogen heeft. Uit genade had God de mensheid tijd gegeven om terug tot hem te keren, maar wat als men volhardt en dat weigert te doen?

Geen van onze daden blijven ongezien of onopgemerkt. Als we zondigen, bouwen we ook een schuld op. Iemand zal daarvoor moeten betalen. Dat doen wij zelf met ons leven, of we vertrouwen daarvoor op de messias.

In het geval van de wereld voor de vloed, was er simpelweg geen reden meer om nog langer te wachten met een oordeel. God besloot dus om de mensheid te vernietigen. Er was geen redden meer aan. En daarom de vloed.

In profetische in laat de vloed zien dat Gods geduld niet oneindig is. Op een gegeven moment zal iedereen rekenschap moeten afleggen voor zijn gedrag hier op aarde. En de goddelozen zullen worden vernietigd. De vloed is daarmee een profetische aankondiging van het laatste oordeel dat uiteindelijk zal worden uitgevoerd en waarna God een nieuwe aarde zal scheppen.

Echter werd niet de hele mensheid vernietigd:

8 Maar Noach vond genade in de ogen van de HEERE.

Zij die gered willen worden van een anders destructief oordeel, dienen op de genade van God te vertrouwen. En God zal ook aan het einde der tijden genade tonen.

9 Dit zijn de afstammelingen van Noach. Noach was een rechtvaardig, oprecht man onder zijn tijdgenoten. Noach wandelde met God.
10 En Noach verwekte drie zonen: Sem, Cham en Jafeth.
11 Maar de aarde was verdorven voor Gods aangezicht en de aarde was vol met geweld.
12 Toen zag God de aarde, en zie, zij was verdorven; want alle vlees had een verdorven levenswandel op de aarde.
13 Daarom zei God tegen Noach: Het einde van alle vlees is voor Mijn aangezicht gekomen, want de aarde is door hen vervuld met geweld; en zie, Ik ga hen met de aarde te gronde richten.

De vloed, en dus ook het laatste oordeel, zijn simpelweg de 'eindloplossing' voor een probleem wat niet anders kan worden opgelost: de grootschalige verspreiding van het kwaad, zonder enige hoop dat die nog wordt omgekeerd. Het is als de amputatie van een afgestorven ledemaat, als het wegsnijden van een tumor. Als het niet wordt gedaan, zal uiteindelijk het hele lichaam ziek worden en afsterven. Het is een noodzakelijk kwaad om het goede te herstellen, beschermen en behouden, geen willekeurige, arbitraire straf van een boze God die er plezier in heeft om de mensheid te vernietigen. God is er letterlijk 'bedroefd' over. Maar als de mens volhardt in het kwaad, blijft er niets anders over.

Echter is er een uitweg voor iedereen die zijn vertrouwen plaatst in Gods genade en zich bekeert. Hierin is de ark die Noach bouwt simpelweg een profetisch symbool voor de messias: wie onderdeel is van de messias, in het NT letterlijk 'van zijn lichaam', zal behouden worden.

Wordt vervolgd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 10-03-2024 11:28:04 ]
pi_212768673
Heeft God niet alles voorzien, ook het kwade?
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 11:50:08 #92
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212768725
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2024 11:03 schreef CharlesKinbote het volgende:
Mijk is waarschijnlijk iemand die na de uitdrukking "ga op je hurken zitten" gehoord te hebben naarstig op zoek gaat naar zijn hurken.

Wanneer mensen het over "ego" hebben is dat een metafoor voor bepaalde aspecten van de beleving van de werkelijkheid, bepaalde verlangens die te maken hebben met de ervaring een substantieel persoon te zijn die voortduurt in de tijd. Die dingen bestaan allemaal niet zonder de taal, zoals Ali terecht uitwijst.

De New Age-psychose wordt weer eens mooi duidelijk: het ego is een illusie, maar tegelijkertijd is het oppermachtig en de oorzaak van alle kwaad in de wereld. Kies er één. In mijn ogen poneer je iets dat in eerste instantie helemaal niet substantieel bestaat.

Binnen de boeddhistische fenomenologie wordt hier volgens mij veel reëeler naar gekeken. Je hebt skandha's, en die stromen door elkaar waardoor de indruk wordt gewekt dat er een 'ik' of een 'ego' is. Maar zij maken niet de fout om die illusie te reïficeren (tot een ding te maken) en hem vervolgens proberen te ondermijnen. Dat is vechten tegen windmolens.
Ja, het is ook een illusie, omdat je die pathways, door (aangeleerde) denkwijzen zelf creeert. Dus inderdaad is het een illusie dat het bestaat, zolang je er naar luistert, en er waarde aan hecht, dan bestaat het wel, maar eigenlijk ook weer niet. Het is een soort zelfde iets als een hologram, die bestaat ook, maar als je de projector uitzet is het ook weg en bestaat het niet meer.

Met de rest van de post ben ik het eens, goeie bijdrage om misvatting te voorkomen hier.

Edit, beetje jammer van de poging tot flame verder, maargoed, if people try to bring you down they're already below you, zo zei iemand, dunno meer wie, ook te lui om google te zoeken. Good busy.
As above, so below.
pi_212768829
Het gevoel dat je een gescheiden, onafhankelijke, entiteit bent is een illusie. Het is letterlijk niet realistisch, zoals de organismen niet gescheiden zijn van de aarde, de aarde niet gescheiden van het universum. Het is één verbonden realiteit.

Het ego heeft geen vrije wil.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 12:03:45 #94
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212768900
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 11:58 schreef Libertarisch het volgende:
Het ego heeft geen vrije wil.
Dit vind ik wel een interessante, tell more?
As above, so below.
pi_212768922
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 12:03 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dit vind ik wel een interessante, tell more?
Het ego is een illusie, dus die kan niets beslissen. Een illusie heeft geen macht.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 12:07:52 #96
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212768937
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 12:06 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het ego is een illusie, dus die kan niets beslissen. Een illusie heeft geen macht.
Hiermee zeg je dus eigenlijk dat niemand op aarde een vrije wil heeft.
As above, so below.
pi_212768945
quote:
11s.gif Op zondag 10 maart 2024 12:07 schreef Mijk het volgende:

[..]
Hiermee zeg je dus eigenlijk dat niemand op aarde een vrije wil heeft.
Klopt, God doet alles.
pi_212768967
Vervolg

Babylon

Na de vloed lezen we dat de nakomelingen van Noach zich vermenigvuldigen, maar het kwaad is duidelijk niet uitgeroeid, de corruptie was ook zijn familie aanwezig (wellicht waren zijn zonen getrouwd met een van de kinderen der ongerechtigeid, of was de invloed van het kwaad al te sterk geweest in hun leven, dit wordt niet expliciet beschreven). Zo lezen we dat Cham de vader van Kanaän, een van Noachs zonen, 'de naaktheid van zijn vader zag'. Volgens veel theologen wordt dit geïnterpreteerd als dat hij seksuele handelingen met zijn dronken, slapende vader had verricht. Daarom reageerde Noach door Chams zoon te vervloeken. Kanaän werd uiteindelijk een van de vaders van de stammen die in het land Kanaän zouden wonen en ernstige zondaars werden, met kinderoffers en dergelijke. We zien steeds hoe corrupt gedrag en zonde steeds wordt doorgegeven via familielijnen en tot volledige volkeren leidt die in totale afgoderij leven.

Op een gegeven moment wordt een man genaamd Nimrod een groot leider in Sumerië. Hij wordt een 'groot jager voor de Heer' genoemd. Hiermee wordt bedoeld dat hij een groot koning (koningen en de jacht waren nauw met elkaar verbonden) en rebel tegen God was.

Genesis 10:8En Cusj verwekte Nimrod; die begon een geweldenaar op de aarde te worden.
9Hij was een geweldig jager voor het aangezicht van de HEERE; daarom wordt gezegd: Als Nimrod, een geweldig jager voor het aangezicht van de HEERE.
10Het begin van zijn koninkrijk bestond uit Babel, Erech, Akkad en Kalne in het land Sinear.

Babel (of Babylon) was een van de steden onder zijn macht:

Genesis 11:1Heel de aarde had één taal en eendere woorden.
2En het gebeurde, toen zij naar het oosten trokken, dat zij een vlakte in het land Sinear vonden. Daar gingen zij wonen.
3En zij zeiden allen tegen elkaar: Kom, laten wij kleiblokken maken en die goed bakken! En de kleiblokken dienden hun tot steen en het asfalt diende hun tot leem.
4En zij zeiden: Kom, laten wij voor ons een stad bouwen, en een toren waarvan de top in de hemel reikt, en laten we voor ons een naam maken, anders worden wij over heel de aarde verspreid!

Wat vond God van dit project?

5Toen daalde de HEERE neer om de stad en de toren te zien die de mensenkinderen aan het bouwen waren,
6en de HEERE zei: Zie, zij vormen één volk en hebben allen één taal. Dit is het begin van wat zij gaan doen, en nu zal niets van wat zij zich voornemen te doen, voor hen onmogelijk zijn.
7Kom, laten Wij neerdalen en laten Wij hun taal daar verwarren, zodat zij geen van allen elkaars taal zullen begrijpen.
8 Zo verspreidde de HEERE hen vandaar over heel de aarde, en zij hielden op met het bouwen van de stad.
9Daarom gaf men haar de naam Babel; want daar verwarde de HEERE de taal van heel de aarde, en vandaar verspreidde de HEERE hen over heel de aarde.

God was er dus niet zo blij mee. Waarom niet?

Dit project Babylon was een poging om te voorkomen dat de 'mens zich zou verspreiden'. Het was een poging om de mensheid te verenigen onder één macht, terwijl God juist had gezegd: vermenigvuldig en vul heel de aarde.

Genesis 9:1Toen zegende God Noach en zijn zonen en Hij zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk en vervul de aarde!

Maar deze macht was niet onderworpen aan God. Het was een project van de kinderen der ongehoorzaamheid.

God stak hier een stokje voor, omdat als dit project zou slagen, hetzelfde zou gebeuren als voor de vloed: de hele mensheid zou opnieuw corrupt raken en zijn eigen vernietiging over zichzelf uitroepen.

Het woord 'Babel' bestaat uit 'bab' en 'el', oftewel 'poort' en 'god'. Het is een poort naar God. Maar welke God? Niet God de schepper, maar een andere God. Babylon werd daarom een profetisch symbool voor een afvallige combinatie van staatsmacht + religie die zich niet onderwerpt aan de instructies, geboden en wil van God, maar een alternatieve weg naar God biedt, die de mens zelf kiest. Hier zien we dus opnieuw de geest van Kaïn die zich in de mensheid vestigt.

Babylon betekent ook 'verwarring', omdat God er de talen verwarde.

De toren was een uiting van menselijke trots en arrogantie, het idee dat de mens onafhankelijk van God kan leven , dat 'niets van wat zij zichzelf voornemen te doen, voor hen onmogelijk zal lijken'. Volgens sommige bronnen bouwden ze de toren ook om te voorkomen dat God hen opnieuw met een vloed zou kunnen vernietigen, terwijl Gd een verbond had gesloten, oftewel belofte gedaan, om dit nooit meer opnieuw te doen. Maar deze mensen wilden niets van God weten, ze wilden hun eigen ding doen, op hun manier, en de verlangens van hun hart nastreven zonder acht te slaan op de God die hen het leven had gegeven.

Babylon werd met deze hooghartigheid, waarin de mens onafhankelijk van God wil leven, en menselijke inspanningen, capaciteiten, trots etc. worden verheerlijkt door middel van grootste projecten met een religieuze connotatie die direct indruist tegen God, een symbool en archetype voor de grote afvalligheid waarbij de mens zelf voor God probeert te spelen. Deze Babylonische filosofie zou zich geleidelijk aan opnieuw over de wereld verspreiden, net zoals voor de vloed.

In latere profeties zullen we zien dat Babylon veelvuldig wordt gebruikt om naar deze spirituele afvalligheid te verwijzen, en dat de kenmerken ervan ook steeds terugkomen in de wereldmachten die door de bijbel worden aangewezen als de moderne spirituele opvolgers van 'Babylon'.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 10-03-2024 12:24:59 ]
pi_212770237
Vervolg

Even een woord tussendoor.

Ik kan me voorstellen dat velen verwachtten dat dit topic over Nostradamus-achtige voorspellingen zou gaan, zoals 'over x jaar gebeurt dit'.

Hoewel de bijbel ook dit soort profeties bevat, komen die pas later voor. Om die profeties fatsoenlijk te kunnen duiden, is het essentieel om de basisbeginselen van de bijbel te begrijpen. Ik probeer nu dus het grotere plaatje te schetsen van het conflict tussen goed en kwaad, van twee kampen en hun karakteristieken. Dan zullen het taalgebruik, de verwijzingen, symbolen enz. van latere profeties beter te begrijpen zijn.

Verder zijn al deze verhalen profetisch in de zin dat ze lessen leren over wat de toekomst volgens de bijbel in petto heeft. Ze maken duidelijk wat er achter de schermen, op spiritueel vlak plaatsvindt, hoe dat betrekking heeft op ons eigen leven, en hoe spirituele tendensen de menselijke geschiedenis hebben vormgegeven. Want alles wat voor de mensen toen relevant was, is dat ook voor ons. Wij zitten wat dat betreft allemaal in hetzelfde schuitje, staan bloot aan dezelfde verleidingen, hebben last van dezelfde tendensen en invloeden.

Wat we tot nu toe hebben gezien is dat er twee kampen zijn ontstaan: Gods kinderen die de rechtvaardigheid zoeken, en de kinderen van ongehoorzaamheid die hun eigen verlangens achternalopen en God alleen willen dienen op een manier die hen zelf goed uitkomt, maar die zich weigeren te onderwerpen aan Gods vereisten.
Deze kinderen van ongehoorzaamheid verspreiden zich in veel grotere getalen dan Gods kinderen, en een specifieke categorie daarvan heeft de autoriteit van God gekregen om te heersen in de wereld om het kwaad nog min of meer in bedwang te houden, te reguleren.

Tegelijkertijd bestaat het verlangen bij de kinderen der ongehoorzaamheid om Gods kinderen te doden. Er is altijd een spanningsveld tussen de twee, en als deze 'Kaïn' de kans krijgt, slaat hij de rechtvaardige Abel dood.

God echter heeft een messias beloofd, en die messias zal geboren moeten worden uit Zijn kinderen. Daarom verkiest God steeds specifieke individuen uit de naties, gaat er een verbond mee aan en zegent die, opdat uit die linie uiteindelijk de messias geboren kan worden. We hebben al die personen vanaf Adam niet behandeld, maar na Noach was de volgende persoon die God opriep om Hem te volgen Abraham, toen nog Abram genaamd.

Abraham

Na de vloed, Babel en de verspreiding van de volkeren over de aarde, was het tijd voor God om de beloofde messias te laten komen.

Daarvoor keerde God zich tot Abraham.

Kennis over deze komende messias diende verspreid te worden onder de volkeren. Het zou geen zin hebben gehad als er een messias was gekomen waar niemand had op had gewacht, die door niemand zou worden herkend, waar niemand over had gehoord, en waar de kennis over door niemand zou worden verspreid.

Daarom nam God het initiatief om een volk voor zichzelf te verkiezen dat Zijn geboden in acht zou nemen, kennis over Zijn komst zou verspreiden, en Hem uiteindelijk in haar midden ontvangen.

Via dit volk zou God ook zijn liefde en zegeningen kunnen laten zien, grote indruk maken op de omliggende volkeren, hen tot bekering kunnen bewegen. Door Gods geboden in de praktijk te brengen, zou ieder volk moeten erkennen dat hun manier van leven, de geboden van God, vreugde en vrede brengen. Door God te verheerlijken, zouden deze volkeren kunnen worden gemotiveerd om zich te bekeren van hun afgoden en zich tot de ware God te bekeren. En dus uiteindelijk ook de messias te omarmen als ultieme uiting van Gods genade en hoop voor de toekomst.

God keerde zich hiervoor tot Abraham. Abrahams leven is als één groot profetisch of typologisch verhaal, waarin een hele reeks spirituele waarheden in praktische gebeurtenissen uiteen worden gezet en voorzegd. Abraham zelf speelt hierin vaak de rol van de messias zelf, of de rol van God. Deze verhalen geven ons dus een kijkje in de geest van God en de daden van de messias. Ze helpen ons te begrijpen wat de beweegredenen van hun handelen zijn, en wat er op spiritueel vlak nu eigenlijk gebeurt, wat voor ons de relevantie van hun daden is.

Enkele van deze profetische/typologische elementen zijn:

- Abraham die op weg is naar het beloofde land
- Abraham die tegen alle verwachtingen en hoop in een zoon krijgt
- Abraham die met God onderhandelt over het lot van Sodom en Gomorra
- Abraham die zelf de strijd aangaat met Sodom en Gomorra

Het zou te veel werk zijn om hier een gedetailleerd verhaal van alle relevante profetische elementen in het leven van Abraham te geven, dus ik richt me nu op de wat mij betreft belangrijkste: de geboorte van Abrahams zoon.

God had aan Abraham beloofd dat hij een talrijk nageslacht zou krijgen, terwijl hij tot dan toe kinderloos was:

Genesis 15
1Na deze dingen kwam het woord van de HEERE tot Abram in een visioen: Wees niet bevreesd, Abram, Ik ben voor u een schild, uw loon zeer groot.
2Toen zei Abram: Heere HEERE, wat zult U mij dan geven, aangezien ik kinderloos heenga en de bezitter van mijn huis deze Eliëzer uit Damascus zal zijn?
3Verder zei Abram: Zie, mij hebt U geen nageslacht gegeven, en zie, iemand die in mijn huis geboren is, zal mijn erfgenaam zijn.
4Maar zie, het woord van de HEERE kwam tot hem: Deze man zal uw erfgenaam niet zijn, maar iemand die uit uw eigen lichaam voortkomt, die zal uw erfgenaam zijn.
5Toen leidde Hij hem naar buiten en zei: Kijk toch naar de hemel en tel de sterren, als u ze kunt tellen. En Hij zei tegen hem: Zo talrijk zal uw nageslacht zijn.
6 En hij geloofde in de HEERE, en Die rekende hem dat tot gerechtigheid.

Later kwam God kwam letterlijk bij Abraham langs om een hapje te eten en verkondigde het volgende:

Genesis 18:10 En Hij zei: Ik zal over een jaar zeker bij u terugkomen; en zie, dan zal Sara, uw vrouw, een zoon hebben! Sara hoorde dat bij de ingang van de tent, die achter Hem was.

Abraham en Sarah waren allebei oud (Sara was 90 jaar oud). Daarom geloofden ze niet dat Sara een kind zou baren, dus in plaats daarvan gaf Sara haar dienstmeid aan Abraham. Daaruit werd Ismaël geboren. Dit leidde tot jaloesie en anderen problemen, en Ismaël en zijn moeder werden uiteindelijk weggestuurd.

Uiteindelijk werd Sara wel degelijk zwanger. Hier komen we dus voor het eerst het element van een miraculeuze geboorte tegen. Abrahams zoon werd Isaac genoemd.

Maar wat deed God vervolgens? Hij riep Abraham op om zijn eigen zoon te offeren.

1En het gebeurde na deze dingen dat God Abraham op de proef stelde. Hij zei tegen hem: Abraham! Hij zei: Zie, hier ben ik.
2Hij zei: Neem toch uw zoon, uw enige, die u liefhebt, Izak, ga naar het land Moria, en offer hem daar als brandoffer op een van de bergen die Ik u noemen zal.

Izaak wordt Abrahams 'enige zoon' genoemd. Dat was hij natuurlijk niet. Maar het idee van de 'eniggeboren zoon' die geofferd zou worden, is essentieel omdat het betrekking had op de messias, de eniggeboren zoon van God, die God liefheeft.

Hoe kon Abraham een talrijk nageslacht krijgen als hij zijn enige ware zoon moest opofferen?

Had God ooit eerder opgeroepen tot het offeren van de eigen kinderen, zoals de heidenen deden?

Toch besloot Abraham te doen wat hem werd opgedragen:

Genesis 22
3Toen stond Abraham 's morgens vroeg op, zadelde zijn ezel, nam twee van zijn knechten met zich mee, en Izak, zijn zoon. Hij kloofde hout voor het brandoffer, stond op en ging naar de plaats die God hem genoemd had.

Dit is een interessante tekst. Waarom deze specifieke details? We komen ze later opnieuw tegen met betrekking tot de messias:

1En toen zij Jeruzalem naderden en in Bethfagé bij de Olijfberg gekomen waren, zond Jezus twee discipelen uit en zei tegen hen:
2Ga het dorp in dat voor u ligt, en u zult meteen een ezelin vinden die vastgebonden is, en een veulen bij haar; maak ze los en breng ze bij Mij.
3En als iemand iets tegen u zegt, moet u zeggen dat de Heere ze nodig heeft, en hij zal ze meteen sturen.

Twee knechten, een ezel en de Heer.

Ze kwamen op hun bestemming op de derde dag:

4Op de derde dag sloeg Abraham zijn ogen op, en hij zag die plaats in de verte.

Net als messias, die de derde dag zou worden gekruisigd:

Lukas 13:32En Hij zei tegen hen: Ga heen en zeg die vos: Zie, Ik drijf demonen uit en verricht genezingen, vandaag en morgen, en op de derde dag word Ik voleindigd.
33Intussen moet Ik heden en morgen en de dag daarna reizen. Het gaat immers niet aan dat een profeet omkomt buiten Jeruzalem.

Abraham legt het hout voor het brandoffer op zijn zoon Izaak:

6Daarop nam Abraham het hout voor het brandoffer en legde dat op zijn zoon Izak. Hijzelf nam het vuur en het mes in zijn hand. Zo gingen zij beiden samen.

Ook de messias droeg het hout van zijn eigen offer op zich:

Johannes 19:17 En terwijl Hij Zijn kruis droeg, ging Hij de stad uit naar de plaats die Schedelplaats genoemd wordt en in het Hebreeuws Golgotha.

En waar werden zowel Izaak als de messias geofferd? Op de berg Moria. De berg Moria is de tegenwoordige tempelberg in Jeruzalem, waar wat we nu Golgotha noemen net buiten ligt. Dus ruwweg dezelfde locatie.

De bijbel is doorspekt van dit soort verwijzingen. Allemaal puur toeval? Expres later door de evangelisten in hun verhalen geschreven? Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Izak vraagt zich af waar het brandoffer is:

7Toen sprak Izak tot zijn vader Abraham en zei: Mijn vader! Hij zei: Zie, hier ben ik, mijn zoon. Hij zei: Zie, hier is het vuur en het hout, maar waar is het lam voor het brandoffer?
8Abraham zei: God zal Zichzelf voorzien van het lam voor het brandoffer, mijn zoon. Zo gingen zij beiden samen.

Dit is een van de krachtigste statements in het oude testament over de komende messias. Het laat duidelijk zien dat het God is die het noodzakelijke offer brengt. En dat offer is zijn zoon. Abraham speelt duidelijk de rol van God de Vader, en Izaak van Jezus Gods zoon.

Het offer dat God zal voorzien, is een 'lam'. Zoals we in Genesis 3 lazen, maakte God kleding van dierenhuiden om Adam en Eva te kleden en hun naaktheid te bedekken. Abel bracht offers uit zijn kudde. Ook Noach bracht offers van reine dieren, waaronder lammeren. Het lam werd het centrale symbool voor de onschuldige messias die als enige zoon van God zou worden geofferd voor de mensheid.

Wanneer Abraham klaar is om de daad bij het woord te voegen, wordt hij gestopt en treffen ze een ram aan dat met zijn hoofd in de struiken vastzit:

12Toen zei Hij: Steek uw hand niet uit naar de jongen en doe hem niets, want nu weet Ik dat u godvrezend bent en uw zoon, uw enige, Mij niet onthouden hebt.
13Toen sloeg Abraham zijn ogen op en keek om, en zie, achter hem zat een ram met zijn hoorns verstrikt in het struikgewas. Abraham ging erheen, nam die ram en offerde hem als brandoffer in de plaats van zijn zoon.
14En Abraham gaf die plaats de naam: De HEERE zal erin voorzien. Daarom wordt heden ten dage gezegd: Op de berg van de HEERE zal erin voorzien worden.

Hij hoefde uiteindelijk zijn zoon dus niet daadwerkelijk te doden. Maar door zijn bereidheid om het wel te doen, bleek dat Abraham er vertrouwen in had dat God zijn zoon ook uit de dood zou opwekken. Dus Abrahams zoon zou niet alleen sterven, maar ook uit de dood opstaan, essentieel element van wat de messias later ook zou doen.

Doordat Abraham deze ultieme test van zijn geloof en vertrouwen succesvol had doorstaan (na eerst vele malen te hebben gefaald in andere situaties), kon hij daadwerkelijk de vader worden van Gods volk dat op basis van datzelfde vertrouwen én gehoorzaamheid diende te leven:

16Hij zei: Ik zweer bij Mijzelf, spreekt de HEERE: Omdat u dit gedaan hebt en Mij uw zoon, uw enige, niet onthouden hebt,
17zal Ik u zeker rijk zegenen en uw nageslacht zeer talrijk maken, als de sterren aan de hemel en als het zand dat aan de oever van de zee is. Uw nageslacht zal de poort van zijn vijanden in bezit hebben.
18En in uw Nageslacht zullen alle volken van de aarde gezegend worden, omdat u Mijn stem gehoorzaam geweest bent.

Abraham wordt later ook wel de 'vader van het geloof' genoemd.

In Genesis 15 lazen we:
6 En hij geloofde in de HEERE, en Die rekende hem dat tot gerechtigheid.

Dus opnieuw zien we dat het geloof, het vertrouwen in wat God zegt en gehoorzaamheid op basis daarvan, hetgeen is wat God op de eerste plaats van de mens verwacht om de gebroken vertrouwensrelatie te herstellen. Dat is wat tot 'gerechtigheid' wordt gerekend: vertrouwen in hetgeen God voor ons kan doen, en niet het vertrouwen in wat wij bereid zijn om voor God te doen. Abraham geloofde tegen alle hoop en redelijkheid in dat God zijn belofte waar zou maken. Paulus haalt dit aan in Romeinen 4 om te illustreren wat rechtvaardigheid uit het geloof is:

17zoals geschreven staat: Ik heb u tot een vader van vele volken gemaakt. Dit was hij tegenover Hem in Wie hij geloofd heeft, namelijk God, Die de doden levend maakt, en de dingen die niet zijn, roept alsof zij er waren.
18En hij heeft tegen alles in gehoopt en geloofd dat hij een vader van vele volken zou worden, overeenkomstig wat gezegd was: Zo zal uw nageslacht zijn.

Deze gebeurtenissein het leven van Abraham vormen een profetische illustratie van het verlossende werk van God zijn Zijn zoon, zijn messias, die zou worden geofferd voor de mensheid en uit de dood zou opstaan, en dat geloof in deze dood en wederopstanding essentieel is om onderdeel uit te maken van Gods volk, dat rijk wordt gezegend door God en uiteindelijk het beloofde land, het hemelse Kanaän, de nieuwe aarde, zal erven.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 10-03-2024 14:24:22 ]
  zondag 10 maart 2024 @ 15:20:56 #100
545 dop
:copyright: dop
pi_212771430
Ik heb 1 prangende vraag die in mij opkomt, als ik over de schaamte van Adam en Eva lees.
Waarom worden wij mensen geboren zonder schaamte, voor onze naaktheid.
Waarom is dit in de moderne mens slechts aangeleerd gedrag?

Het staat er als of het logisch is dat Adam en Eva zich schaamde voor hun naaktheid, maar zo logisch vind ik dat niet.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')