abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212745904
*sporten

https://www.natuurmonumen(...)n-gebiedstoestemming

quote:
Zijn er kosten verbonden aan gebiedstoestemming?
[..]

Voor sportclubs geldt dat er ¤1 per sporter per uur wordt gerekend.
koekkoek

Ga je 2x per week hardlopen met een club dan mag de club vanaf nu ergens tussen de 80 en 100 euro per persoon per jaar gaan afdragen, dat is bijna gelijk aan de contributie die ik nu betaal :') Die moet dus verdubbeld worden om in de natuur te mogen hardlopen :')

Op zaterdag is de training zelfs vaak 2 uur en daarmee zou de afdracht aan natuurmonumenten zelfs hoger worden als wat ik nu betaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2024 20:11:03 ]
pi_212746205
Mooi wordt het tenminste weer rustig in het gebied, nu die drollenfabrieken nog weren.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_212746216
Uitstekend voorstel.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_212746217
Als je 2x per week gaat sporten in de sporthal. Is die sporthal dan ook gratis?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 8 maart 2024 @ 20:23:35 #5
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_212746219
Terecht als je met groepen van 20+ man, waar het om gaat, door het bos gaat rennen.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  vrijdag 8 maart 2024 @ 20:25:41 #6
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212746265
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 20:23 schreef stavromulabeta het volgende:
Als je 2x per week gaat sporten in de sporthal. Is die sporthal dan ook gratis?
:')
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_212746292
Als je het er niet mee eens bent, moet je lid worden van de vereniging Natuurmonumenten. Dan kun je ongetwijfeld tegen dit voorstel stemmen.
pi_212746417
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 20:26 schreef Hatseflats22 het volgende:
Als je het er niet mee eens bent, moet je lid worden van de vereniging Natuurmonumenten. Dan kun je ongetwijfeld tegen dit voorstel stemmen.
Ben lid, maar ga het opzeggen als dit werkelijkheid word

Mijn contributie moet verdubbeld worden, slaat helemaal nergens op, next up van natuurmonumenten is betaalde parkeerplaatsen zodat je mag gaan betalen om in het bos te mogen wandelen, waanzin (bron achter paywall: https://www.gelderlander.(...)en-toerisme~a02847b6 )

bij de Posbank in Rheden hebben ze het er over om met een treintje van het bezoekerscentrum (dat is buiten het gebied) naar het midden van het gebied te gaan rijden.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2024 20:35:43 ]
pi_212746468
Janken om een euro.

Pauper.

Waarom staat dit eigenlijk in NWS?
pi_212746542
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 20:31 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]

Mijn contributie moet verdubbeld worden, slaat helemaal nergens op, next up van natuurmonumenten is betaalde parkeerplaatsen zodat je mag gaan betalen om in het bos te mogen wandelen, waanzin
bij de Posbank in Rheden hebben ze het er over om met een treintje van het bezoekerscentrum (dat is buiten het gebied) naar het midden van het gebied te gaan rijden.
Okee, van dat lidmaatschap had ik niet goed begrepen. Het is dan je goed recht om op te zeggen.

Ik weet niet wat voor afwegingen er precies worden gemaakt bij de Postbank, maar het is zo druk als de Efteling daar tegenwoordig.

Er moeten ook keuzes worden gemaakt, bij Natuurmonumenten kan vaak juist nog redelijk veel.
  vrijdag 8 maart 2024 @ 20:39:29 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_212746592
Ik vind dat de natuur gratis toegankelijk voor iedereen moet blijven
The End Times are wild
  vrijdag 8 maart 2024 @ 20:51:14 #12
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_212746817
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 20:39 schreef LXIV het volgende:
wat is natuur in Nederland?
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
  vrijdag 8 maart 2024 @ 20:54:28 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_212746894
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 20:51 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]
wat is natuur in Nederland?
Beperkt. Maar de resterende gebieden die nog geen bebouwde kom of landbouwgebied zijn
The End Times are wild
  vrijdag 8 maart 2024 @ 20:55:59 #14
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212746930
dan ga je elders hardlopen.

next
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 8 maart 2024 @ 20:58:10 #15
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212746972
quote:

[..]

Mijn contributie moet verdubbeld worden, slaat helemaal nergens op, next up van natuurmonumenten is betaalde parkeerplaatsen zodat je mag gaan betalen om in het bos te mogen wandelen, waanzin (bron achter paywall: https://www.gelderlander.(...)en-toerisme~a02847b6 )

Natuur mag niets kosten natuurlijk
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_212747034
quote:
Moet je natuur kopen en een vereniging voor gratis Natuurmonumenten voor iedereen oprichten
pi_212747153
Als ik toch eens één euro zou krijgen voor elke wielrenner die hier schreeuwend voorbij komt razen...
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212747215
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 20:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Natuur mag niets kosten natuurlijk
natuurlijk wel

De inkomsten van 120 miljoen voor natuurmonumenten op dit moment zijn:

51% Subsidies van overheden
35% Particulieren
11% Loterijen
2% Verkopen en overig

vervolgens gaan ze, in het geval van de posbank, 7 euro rekenen om je auto in een drassig weiland te mogen parkeren als er geen ruimte meer is op de normale parkeerplaatsen
pi_212748470
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 21:10 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
natuurlijk wel

35% Particulieren
11% Loterijen
2% Verkopen en overig

vervolgens gaan ze, in het geval van de posbank, 7 euro rekenen om je auto in een drassig weiland te mogen parkeren als er geen ruimte meer is op de normale parkeerplaatsen
Ga dan binnen sporten.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 8 maart 2024 @ 22:18:57 #20
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_212748539
quote:

[..]

Mijn contributie moet verdubbeld worden, slaat helemaal nergens op, next up van natuurmonumenten is betaalde parkeerplaatsen zodat je mag gaan betalen om in het bos te mogen wandelen
Als alle leden die tegen zijn opzeggen komen dit soort voorstellen op volgende vergaderingen er alleen maar makkelijker door ;).

Ik vind het een lastig punt. Bij sommige populaire natuurgebieden is het op een beetje zonnige weekenden enorm druk, dan lijkt het meer een stadspark dan 'natuur'. Als de parkeerplaats dan ook overvol is snap ik wel dat ze dat een beetje willen beheersen. Aan de andere kant maak je daarmee een natuurgebied ook weer een 'luxeproduct'.

In het artikel uit de OP lijkt het overigens te gaan om sportclubs die activiteiten organiseren, dat klinkt wel anders dan een paar vrienden die samen gaan hardlopen. Dat sportclubs, die daar vaak ook een vergoeding voor vragen, zelf ook iets moeten afdragen vind ik dan nog wel logisch.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_212748766
quote:

[..]
natuurlijk wel

35% Particulieren
11% Loterijen
2% Verkopen en overig

Je hoeft toch niet met de auto naar de natuur? Als je een parkeerterrein überhaupt noodzakelijk acht heb je het niet helemaal begrepen. Door met de auto te komen belast je die natuur onnodig zwaar.

Daarnaast is het niet meer dan logisch dat wanneer mensen de terreinen van Natuurmonumenten voor hun bedrijfs of verenigingsactiviteiten gebruiken daarvoor een billijke vergoeding betalen. De hondenuitlaatdienst en mindfulnesscursusleider kunnen natuurlijk ook gewoon zelf een terrein aanschaffen of pachten en de kosten daarvan in hun commerciėle tarieven verwerken.
Of anders niet zeuren en een commercieel tarief betalen aan de eigenaar van het terrein voor incidenteel of regelmatig/structureel gebruik.
pi_212748859
quote:
3s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 21:07 schreef Claudia_x het volgende:
Als ik toch eens één euro zou krijgen voor elke wielrenner die hier schreeuwend voorbij komt razen...
....omdat voetgangers vaak middenop de rijweg /pad lopen, alsof ze de enige weggebruikers in de wijde omgeving zijn. Tja.... Dan maar schreeuwen ^O^ Schik je van schreeuwen? OK, dan rijden we je gewoon voor je donder. 14.gif

Fietsers in groepen zijn kut
Voetgangers in groepen zijn kut (kantoorpersoneel wat in groepjes gaat loop-lunchen is ook stekeblind over t algemeen :{w )

TL:DR Mensen in groepen zijn kut.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 8 maart 2024 @ 22:40:43 #23
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_212748861
quote:

[..]

Je contributie hoeft niet verdubbeld te worden als je gewoon met een normaal formaat groepje gaat lopen hoor ^O^
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_212748881
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 22:40 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Je contributie hoeft niet verdubbeld te worden als je gewoon met een normaal formaat groepje gaat lopen hoor ^O^
dit ja. gewoon met heel veel kleine groepjes gaan lopen :P

'Horen jullie bij elkaar?' Nee hoor! :W
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  Moderator vrijdag 8 maart 2024 @ 22:45:30 #25
236264 crew  capricia
pi_212748925
Alles van waarde is weerloos.

Plak er dus aub een waarde op. Als je met grote groepen van 20+ pax daar je ding wil doen.

Ik vind het wel terecht.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 8 maart 2024 @ 22:46:15 #26
236264 crew  capricia
pi_212748937
quote:

[..]
natuurlijk wel

35% Particulieren
11% Loterijen
2% Verkopen en overig

Ga je toch ergens anders heen, met die grote groepen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212749100
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 22:40 schreef heywoodu het volgende:

[..]
We zijn gemiddeld tussen de 8 en de 12 personen, inclusief trainer, wat is daar niet normaal aan?
pi_212749133
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 22:46 schreef capricia het volgende:

[..]
Ga je toch ergens anders heen, met die grote groepen.
je moet betalen als:
quote:
1-betalen de deelnemers voor de activiteit?
2-is de groep groter dan 20 personen?
3-heeft de activiteit invloed op de natuur of andere bezoekers?
als je 1 van die vragen kan beantwoorden met ja, moet je betalen

dus als je lid bent van een club, zelfs als je een personal trainer hebt en met zijn 2en gaat voldoe je aan 1

2 snap ik, want dat zijn gewoon grote groepen, wij zijn gemiddeld de helft

3. dat is een hele vage definitie, dat is de strijkstok waar ze alles aan op kunnen hangen, als je met je kinderen aan het wandelen bent en je kleine gaat op het fietspad zitten omdat hij 'boos' is voldoe je er al aan

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2024 23:09:58 ]
  Moderator vrijdag 8 maart 2024 @ 23:36:43 #29
236264 crew  capricia
pi_212749435
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 23:07 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
je moet betalen als:
[..]

dus als je lid bent van een club, zelfs als je een personal trainer hebt en met zijn 2en gaat voldoe je aan 1

3. dat is een hele vage definitie, dat is de strijkstok waar ze alles aan op kunnen hangen, als je met je kinderen aan het wandelen bent en je kleine gaat op het fietspad zitten omdat hij 'boos' is voldoe je er al aan
Natuurmonumenten is geen publieke nutsvoorziening.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212749529
Prima, maar dan moeten ze voor dat geld ook de verpakkingen van mijn energy bars opruimen!
pi_212749642
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 22:40 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
....omdat voetgangers vaak middenop de rijweg /pad lopen, alsof ze de enige weggebruikers in de wijde omgeving zijn. Tja.... Dan maar schreeuwen ^O^ Schik je van schreeuwen? OK, dan rijden we je gewoon voor je donder. 14.gif

Fietsers in groepen zijn kut
Voetgangers in groepen zijn kut (kantoorpersoneel wat in groepjes gaat loop-lunchen is ook stekeblind over t algemeen :{w )

TL:DR Mensen in groepen zijn kut.
Ik bedoel dat ze naar elkaar schreeuwen. Ga fietsen en houd je mond, denk ik dan. Maar ach, het is een vrij land (behalve dan in de natuur).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zaterdag 9 maart 2024 @ 05:05:02 #32
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212750423
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 22:13 schreef halfway het volgende:

[..]
Ga dan binnen sporten.
Of een beetje door het dorp hollen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_212750621
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 23:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Het wordt voor meer dan de helft door de staat betaald dus in zekere zin wel.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212750672
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 23:07 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
je moet betalen als:
[..]

Ja maar dat staat niet op het voorhoofd van een pt toch? Als je met een kleine groep gaat en je doet gewoon normaal is er niets aan de hand.

Ben benieuwd welke boswachters hierop gaan handhaven. Ze hebben nu al geen tijd.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_212751878
Ik ga graag hardlopen in het bos, maar ik kom daar niet graag groepen tegen van 20+.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_212751889
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 05:05 schreef sp3c het volgende:

[..]
Of een beetje door het dorp hollen
Dat vind ik totaal anders, en heel onaantrekkelijk.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_212751974
Gelukkig krijgen de dieren tenminste weer rust 's avonds laat.

Ik zie hier genoeg van die groepen langs gaan die doordeweeks gaan hardlopen in natuurgebied. :|W
  zaterdag 9 maart 2024 @ 10:35:27 #38
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212752044
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 10:28 schreef ManianMan het volgende:
Gelukkig krijgen de dieren tenminste weer rust 's avonds laat.

Ik zie hier genoeg van die groepen langs gaan die doordeweeks gaan hardlopen in natuurgebied. :|W
Eng man! Mensen die willen ontspannen in de aangeharkte stadsparken die we hebben.

Moeten we echt niet willen. Bah, frisse lucht en bomen om ons heen. Liever in een muffe zaal zonder daglicht!!
1947-2016
pi_212752085
Tijdens het sporten met een groep, helemaal 's avonds krijg je toch niks mee van de natuur. Ga lekker op een parkeerplaats, parkje of in de wijk trainen.
pi_212752127
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 23:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik noem ze al jaren "NatuurmonuMaffia".

Met veel subsidies, ledenbijdragen en een door een uitstekende PR machine gecreerde goodwill zijn ze bezig de schaarse ruimte in dit land in te pikken.

Was ooit lid/donateur maar heb me terug getrokken toen ze hier (in Drenthe) een sinds mensenheugenis toegankelijk bosgebied gingen afsluiten zodat de plaatselijke bevolking het nakijken had.

Elitair regentenclubje.
-
pi_212752133
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 10:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Eng man! Mensen die willen ontspannen in de aangeharkte stadsparken die we hebben.

Moeten we echt niet willen. Bah, frisse lucht en bomen om ons heen. Liever in een muffe zaal zonder daglicht!!
Het gaat mij om de grote natuurgebieden waardoor ik omringd ben; niet om de stadsparken.
  zaterdag 9 maart 2024 @ 10:56:32 #42
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_212752371
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 10:43 schreef quo_ het volgende:

[..]
Ik noem ze al jaren "NatuurmonuMaffia".

Met veel subsidies, ledenbijdragen en een door een uitstekende PR machine gecreerde goodwill zijn ze bezig de schaarse ruimte in dit land in te pikken.

Was ooit lid/donateur maar heb me terug getrokken toen ze hier (in Drenthe) een sinds mensenheugenis toegankelijk bosgebied gingen afsluiten zodat de plaatselijke bevolking het nakijken had.

Elitair regentenclubje.
Een natuurorganisatie die voor natuur is. Jeetje.

"eLiTAiR ReGEnTeNcLUbJe"
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_212752382
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 10:39 schreef Cockwhale het volgende:
Tijdens het sporten met een groep, helemaal 's avonds krijg je toch niks mee van de natuur. Ga lekker op een parkeerplaats, parkje of in de wijk trainen.
Na zonsondergang mag je, normaal gesproken, het bos niet meer in.
  zaterdag 9 maart 2024 @ 11:02:48 #44
3542 Gia
User under construction
pi_212752475
quote:
Als je gewoon gaat hardlopen met een maatje, is de natuur gewoon gratis hoor. Het gaat om sportscholen die er met groepen gaan hardlopen. En daar valt wat voor te zeggen. Sportscholen verdienen aan die leden en maken dan gebruik van beheerd natuurgebied. Als ze naar een atletiekbaan gaan, moeten ze ook betalen.
  zaterdag 9 maart 2024 @ 11:10:54 #45
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212752640
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 10:44 schreef ManianMan het volgende:

[..]
Het gaat mij om de grote natuurgebieden waardoor ik omringd ben; niet om de stadsparken.
Die aangeharkte stadsparken dus.
Natuur hebben we niet in NL.
1947-2016
  zaterdag 9 maart 2024 @ 11:11:35 #46
3542 Gia
User under construction
pi_212752657
Ruiters moeten er overigens ook voor betalen, middels de Ruiterpas. Deze kost 28 euro per jaar. Korting voor leden van Natuurmonumenten.

https://www.natuurmonumenten.nl/paardrijden/ruiterlabel

Mag naar mijn mening dan gelijk getrokken worden voor hardlopers. Een hardlooppas voor natuurgebieden.
pi_212752737
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 11:11 schreef Gia het volgende:
Ruiters moeten er overigens ook voor betalen, middels de Ruiterpas. Deze kost 28 euro per jaar. Korting voor leden van Natuurmonumenten.

Mag naar mijn mening dan gelijk getrokken worden voor hardlopers. Een hardlooppas voor natuurgebieden.
oh, maar ik ben ook niet tegen een vergoeding voor hardlopers

mountainbike: 15,00
paard: 28,00
groepjehardlopen 1 euro per uur, in mijn geval 100 tot 150 euro per jaar
(contributie van de hardloopgroep gaat dan van 105euro/jaar naar 200 tot 250 euro/jaar, dat kan niet anders)

wat klopt hier niet?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 09-03-2024 11:17:42 ]
  zaterdag 9 maart 2024 @ 11:16:28 #48
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212752740
quote:

Voor iedere hardloper of voor clubs?

Dan krijg je van die belgische toestanden met boa's. Zie het helemaal voor me.

Een vader/moeder die naar een kind rent omdat die gevallen is, boa ziet het, vraagt naar de hardlooppas wat ouder rent, ouder heeft die niet, en huppa boa schrijft boete uit omdat ouder aan het rennen was wat niet mag zonder pas.

^O^

Regeltjes. Daar gaat NL helemaal stuk aan.
1947-2016
pi_212752775
Vreemde flex in dit topic, alsof Fok!kers sporten of sowieso buiten komen.
  zaterdag 9 maart 2024 @ 11:20:50 #50
3542 Gia
User under construction
pi_212752824
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 11:16 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
oh, maar ik ben ook niet tegen een vergoeding voor hardlopers

mountainbike: 15,00
paard: 28,00
groepjehardlopen 1 euro per uur, in mijn geval 100 tot 150 euro per jaar
(contributie van de hardloopgroep gaat dan van 105euro/jaar naar 200 tot 250 euro/jaar, dat kan niet anders)

wat klopt hier niet?
Daarom zeg ik ook:
quote:
Gewoon i.p.v. een ruiterpas een hardlooppas. Maar dan, net als bij ruiters, voor iedereen die gaat hardlopen in de natuur. 28,00 euro per jaar. 19,50 voor leden van Natuurmonumenten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')