abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212735506
Topic over de Nederlandse politiek

Bewindspersonen Rutte IV
Bewindspersonen

Regeringsverklaring en coalitieakkoord
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Verslag van verkenner Plasterk
Verslag van informateur Plasterk

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Peilingwijzer
I&O Research
De Hond
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator donderdag 7 maart 2024 @ 22:28:47 #2
375570 crew  Cyan9
pi_212735565
Is ervaring een vereiste? Zo niet, ik zoek nog een baan. |:)
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_212735575
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:28 schreef Cyan9 het volgende:
Als dat vereist is, mogen alleen Balkenende en Rutte. Dus het moet zonder kunnen.
  Moderator donderdag 7 maart 2024 @ 22:32:36 #4
375570 crew  Cyan9
pi_212735597
quote:
6s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:30 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Als dat vereist is, mogen alleen Balkenende en Rutte. Dus het moet zonder kunnen.
Als ik het word, gaan ze het de komende vier jaar zwaar krijgen aan de conservatieve kant van het politieke spectrum.
pi_212735607
quote:
6s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:32 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Als ik het word, gaan ze het de komende vier jaar zwaar krijgen aan de conservatieve kant van het politieke spectrum.
Lijkt me een deal.
pi_212735651
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:28 schreef Cyan9 het volgende:
Een auditieprogramma op tv is nog een optie...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212735686
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:13 schreef Hanca het volgende:
Volgens het afvalkoersprincipe wordt degene die als laatst overblijft de premier, gefeliciteerd Pieter Hasekamp! Voordeel: hij is directeur-generaal fiscale zaken geweest, kan helpen een start te maken met het omzetten van het complete belastingstelsel nav dat rapport.
Bekeek dit en de man zou alles hebben om premier in zo'n extraparlementair kabinet te zijn. Misschien nog wel even zijn nieren proeven om een #MeToo-tje te voorkomen. Het lijkt mij wel waarschijnlijker dan een Pieter Elbers, die momenteel een internationale carrière heeft. Premier van Nederland is nog altijd een stapje hoger dan Directeur van het CPB.
pi_212735751
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Elbers heeft al best een uitdagende baan: https://www.nrc.nl/nieuws(...)rs-in-india-a4189656
Vond dit wel een leuk profiel!
  donderdag 7 maart 2024 @ 23:11:08 #9
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_212735987
Nou zet Vincent Karremans ook maar op de ministerslijst, aan z’n hoofd bij Op1 te zien
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  Moderator donderdag 7 maart 2024 @ 23:41:27 #10
375570 crew  Cyan9
pi_212736185
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Oei, ik weet niet of ik dat wel durf.
pi_212736243
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Endemol zal dat, met subsidie uiteraard, best wel willen doen.
pi_212736960
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 17:14 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Mijn opmerking was puur op het “ Eerst had je mannen en vrouwen, pas later kregen we foutjes van de natuur. Dat is helemaal niet erg maar ik geloof niet in tientallen gender-identiteiten.”.

Over of iets medische wanpraktijken zijn of niet kan ik helemaal niet controleren, maar ik hoop natuurlijk wel dat dit goed gebeurd.
Hier is nu onderzoek gedaan door het UMCG: https://dvhn.nl/groningen(...)361451bf870aa6549171

Voor de duidelijkheid: ik heb geen enkel bezwaar tegen geslachtsverandering, mensen moeten vooral kunnen zijn wie ze willen zijn.

Maar als van dezelfde groep op 11 jarige leeftijd nog 11% van het andere geslacht wil zijn en op 25 jarige leeftijd is dat nog maar 4%, dan denk ik dat je wel heel voorzichtig moet zijn met geslachtsverandering bij kinderen. Het UMCG concludeert dat het blijkbaar vaak een voorbijgaande wens is. En om voor een voorbijgaande wens zo'n drastische ingreep te doen lijkt me wel heel risicovol.

Nogmaals: van mij mag iedereen die dat wil van geslacht veranderen, maar ik zou bij kinderen dus wel zeer stevig onderzoek doen hoe diepgaand die wens is voor je naar allerlei middelen grijpt. En ja, ik weet dat er onderzoek wordt gedaan, maar dit is wel een extra waarschuwing.
pi_212737009
7 mrt 16:35
Coronafonds EU kan Nederland veel geld kosten

Cor de Horde

Steven van Weyenberg, demissionair minister van Financiën. Foto: ANP
In het kort
Vanaf 2028 moet Nederland ¤1,3 mrd betalen voor het EU-coronafonds.
Aflossing duurt dertig jaar, de jaarlijkse afdracht gaat wel omlaag.
De bijdrage is niet nodig als er een akkoord tot stand komt over nieuwe Europese belastingen.
Nederland dreigt nog jarenlang fors te moeten bijdragen aan het Europese coronaherstelfonds, tenzij het op tijd lukt om nieuwe Europese belastingen in te voeren waarmee alles kan worden betaald. Het ministerie van Financiën boekt voor de zekerheid een extra bijdrage richting Brussel in van aanvankelijk ¤1,3 mrd per jaar.

Dat zei demissionair minister Steven van Weyenberg (D66) van Financiën donderdag in antwoord op vragen van NSC-Kamerlid Eddy van Hijum. Die had gezien dat de afdrachten richting EU vanaf 2028 fors stijgen en vroeg om een toelichting.

Het coronaherstelfonds is in 2020 door de EU in het leven geroepen om door de pandemie getroffen lidstaten te steunen. De extra Nederlandse bijdrage voor rente en aflossing, waarvoor op Europees niveau is geleend, kan in theorie dertig jaar op de begroting drukken. Wel neemt het bedrag van aanvankelijk ¤1,3 mrd per jaar af, omdat de rentecomponent kleiner wordt naarmate er meer is afgelost. Een totaalbedrag heeft het ministerie niet berekend en dat is door een schommelende rente ook moeilijk te voorspellen.

Digitale diensten
Het is altijd de bedoeling geweest om het ‘Herstel- en Veerkrachtfonds’ of HVF, zoals het officieel heet, te voeden met nieuwe Europese belastingen. Bij voorkeur op zaken die voor een individuele lidstaat moeilijk te belasten zijn, zoals een heffing op CO₂ voor import van producten van buiten de EU, of een belasting op digitale diensten. Dit soort belastingen is echter niet altijd eenvoudig in te voeren.

Zonder dit soort heffingen moeten de lidstaten betalen voor de leningen die de EU is aangegaan voor het fonds van ¤650 mrd (aanvankelijk was het bedrag hoger, maar een deel is ongebruikt). Hoewel het precieze bedrag dus nog onbekend is, kan het al snel gaan om tientallen miljarden voor de Haagse schatkist, terwijl Nederland slechts ¤5,4 mrd uit het fonds mag trekken. Het fonds bevoordeelt arme lidstaten.

In gevaar
Overigens heeft Nederland het geld nog lang niet binnen. Van Weyenberg zei dat de ministeries nog ‘heel veel huiswerk’ moeten doen om alle formulieren in te vullen, anders komt het eerste deel van de gift (¤1,3 mrd) in gevaar.

Bij de oprichting van het coronafonds verzette Nederland zich aanvankelijk hevig vanwege de hoge kosten. ‘Dit soort leningen is niet gratis’, concludeerde Van Weyenberg. Het kabinet wil geen nieuwe Europese leningen afsluiten voor Europese projecten.

Toch kwamen potentiële regeringspartijen VVD, NSC en PVV met een motie om dit nog eens te onderstrepen. ‘Dit fonds mag zeker geen opstapje zijn naar nieuwe fondsen en schulden’, zei Van Hijum. Samen met Eelco Heinen (VVD) kwam hij met een motie. De PVV had een separate oproep, dat Nederland zich verzet tegen nieuwe EU-brede leningen, tenzij bij grote rampen.

Blauwdruk
Daarmee graaft de nieuwe coalitie zich dieper in het zand. Hoewel er geen officiële voorstellen zijn, leeft het idee van EU-fondsen die gevoed worden met gezamenlijke schulden wel degelijk. De Franse president Emmanuel Macron is voorstander. Oud-ECB-baas Mario Draghi, die werkt aan een rapport over het aanjagen van de Europese economie, zal het wellicht ook noemen. In Nederland toonde DNB-baas Klaas Knot zich voorstander. ‘Door de Europese Commissie wordt het HVF als blauwdruk gezien’, waarschuwde Heinen.

Het alternatief voor publiek geld is privaat geld voor de grote investeringen die de EU nodig heeft. Daarvoor wil de Commissie de versnipperde kapitaalmarkt verenigen, maar dat bleek bij een recente bijeenkomst van Europese ministers van financiën lastig. Onder meer een uniform marktentoezicht gaat lidstaten te ver. Van Weyenberg zei donderdag dat hij daarom akkoord kan gaan met ‘plan B’, waarbij landen zich vrijwillig onderwerpen aan een Europees regime.

https://fd.nl/politiek/15(...)ld-kosten?gift=eSD7n

Nog wat miljarden naar de schuldoverheveling binnen de EU (wie had dat nu verwacht?), wat extra druk op Europese belastingen en onze eigen trekking die in gevaar komt omdat er een hoop formulieren moet worden ingevuld. :')
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  vrijdag 8 maart 2024 @ 08:08:16 #14
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212737063
Overigens wordt er mbt de financiering van de Oekraïnse verdediging ook aan gedacht om gemeenschappelijke leningen/obligatieuitgifte aan te gaan.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_212737183
quote:
82s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 08:01 schreef nostra het volgende:
....

Nog wat miljarden naar de schuldoverheveling binnen de EU (wie had dat nu verwacht?), wat extra druk op Europese belastingen en onze eigen trekking die in gevaar komt omdat er een hoop formulieren moet worden ingevuld. :')
Dit viel te verwachten, helaas. En maakt nog eens duidelijk dat de nu pratende partijen geen fan zijn van Klaas Knot. Men zegt wel dat de grootste overeenstemming tussen de partijen ligt op migratie, maar ik denk dat die hier ligt: het zoveel mogelijk tegenhouden van extra macht voor de EU, zeker op financieel gebied. Daar zijn ze het meer eens over dan over migratie. Dit was ook altijd een speerpunt van Omtzigt.
pi_212737760
Volgens de NOS zijn er nog enkele grote verschillen te overbruggen:

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)len-worden-overbrugd

-Oekraïne
-Stikstof
-Financiën

Dit lijken mij nou juist alle drie wel thema's waar uit te komen is. Bij Oekraïne gaat Geert echt wel door de knieën, op stikstof zal juist de VVD wel bereid zijn om de veel te strenge Nederlandse regels wat te versoepelen en op financiën zal vast wel een compromis bereikt worden.

Als je het zo leest moeten ze er gewoon uitkomen en zijn vooral de poppetjes het probleem.
pi_212737771
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
op financiën zal vast wel een compromis bereikt worden.
Nou...
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_212737827
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou...
Omtzigt enters the chat
pi_212737885
quote:

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)len-worden-overbrugd

-Oekraïne
-Stikstof
-Financiën

Dit lijken mij nou juist alle drie wel thema's waar uit te komen is. Bij Oekraïne gaat Geert echt wel door de knieën, op stikstof zal juist de VVD wel bereid zijn om de veel te strenge Nederlandse regels wat te versoepelen en op financiën zal vast wel een compromis bereikt worden.

Als je het zo leest moeten ze er gewoon uitkomen en zijn vooral de poppetjes het probleem.
Dit is wel extreem wensdenken. Allereerst kan de VVD de stikstofregels niet versoepelen, daar is nu al talloze malen de rechter voor gaan liggen. Onmogelijk dus. Verder steunden de PVV en NSC gewoon de afgelopen weken nog oproepen om de intensieve veehouderij af te schaffen en de veestapel fors te verkleinen, dat negeer je nu gewoon.

En over financiën lijkt een compromis bijna onmogelijk. VVD en NSC willen minstens 17 miljard bezuinigen (en daar komt deze 1,3 miljard al weer bovenop), de PVV wil juist extra geld uitgeven en helemaal niet bezuinigen. Dat zal 1 van de partijen volledig moeten buigen, een compromis tussen extra geld uitgeven en fors bezuinigen is er niet echt. Dat de PVV hier niet makkelijk buigt is bij de val van Rutte I gebleken. Maar voor NSC en VVD is (financiële) degelijkheid juist hun belangrijkste punt, de reden waarom ze stemmen trekken.
pi_212737905
quote:

De bereidheid van de VVD om te versoepelen op stikstof zal het probleem niet zijn nee. Die schrappen met liefde elke norm die er bestaat en zijn bereid tot elke omweg en elk geitenpaadje om de stikstofnormen te omzeilen.

Het probleem is dat ze dat al decennia doen en rechters er simpelweg niet meer in meegaan. Ben wel benieuwd naar de realiteitszin van BBB en de PVV op dit thema. Mooie lakmoesproef.
  vrijdag 8 maart 2024 @ 09:26:18 #21
436222 Japepk
Padvinder
pi_212737907
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit is wel extreem wensdenken. Allereerst kan de VVD de stikstofregels niet versoepelen, daar is nu al talloze malen de rechter voor gaan liggen. Onmogelijk dus. Verder steunden de PVV en NSC gewoon de afgelopen weken nog oproepen om de intensieve veehouderij af te schaffen en de veestapel fors te verkleinen, dat negeer je nu gewoon.

En over financiën lijkt een compromis bijna onmogelijk. VVD en NSC willen minstens 17 miljard bezuinigen (en daar komt deze 1,3 miljard al weer bovenop), de PVV wil juist extra geld uitgeven en helemaal niet bezuinigen. Dat zal 1 van de partijen volledig moeten buigen, een compromis tussen extra geld uitgeven en fors bezuinigen is er niet echt. Dat de PVV hier niet makkelijk buigt is bij de val van Rutte I gebleken. Maar voor NSC en VVD is (financiële) degelijkheid juist hun belangrijkste punt, de reden waarom ze stemmen trekken.
Ik denk dat de PVV uiteindelijk wel buigt voor bezuinigingen. Ook dat wordt door professionals gewoon beaamt en als ze het niet doen blijft het wel aan ze kleven dat ze geen 'verantwoordelijkheid nemen'.
't Echte en 't ware!
pi_212737929
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:26 schreef Japepk het volgende:

[..]
Ik denk dat de PVV uiteindelijk wel buigt voor bezuinigingen. Ook dat wordt door professionals gewoon beaamt en als ze het niet doen blijft het wel aan ze kleven dat ze geen 'verantwoordelijkheid nemen'.
Ze moeten bezuinigen om aan de EU normen te voldoen, dat ligt gewoon echt heel erg moeilijk bij de PVV.
pi_212737933
quote:
82s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 08:01 schreef nostra het volgende:
Coronafonds EU kan Nederland veel geld kosten

Cor de Horde

Steven van Weyenberg, demissionair minister van Financiën. Foto: ANP
In het kort
Vanaf 2028 moet Nederland ¤1,3 mrd betalen voor het EU-coronafonds.
Aflossing duurt dertig jaar, de jaarlijkse afdracht gaat wel omlaag.
De bijdrage is niet nodig als er een akkoord tot stand komt over nieuwe Europese belastingen.
Nederland dreigt nog jarenlang fors te moeten bijdragen aan het Europese coronaherstelfonds, tenzij het op tijd lukt om nieuwe Europese belastingen in te voeren waarmee alles kan worden betaald. Het ministerie van Financiën boekt voor de zekerheid een extra bijdrage richting Brussel in van aanvankelijk ¤1,3 mrd per jaar.

Dat zei demissionair minister Steven van Weyenberg (D66) van Financiën donderdag in antwoord op vragen van NSC-Kamerlid Eddy van Hijum. Die had gezien dat de afdrachten richting EU vanaf 2028 fors stijgen en vroeg om een toelichting.

Het coronaherstelfonds is in 2020 door de EU in het leven geroepen om door de pandemie getroffen lidstaten te steunen. De extra Nederlandse bijdrage voor rente en aflossing, waarvoor op Europees niveau is geleend, kan in theorie dertig jaar op de begroting drukken. Wel neemt het bedrag van aanvankelijk ¤1,3 mrd per jaar af, omdat de rentecomponent kleiner wordt naarmate er meer is afgelost. Een totaalbedrag heeft het ministerie niet berekend en dat is door een schommelende rente ook moeilijk te voorspellen.

Digitale diensten
Het is altijd de bedoeling geweest om het ‘Herstel- en Veerkrachtfonds’ of HVF, zoals het officieel heet, te voeden met nieuwe Europese belastingen. Bij voorkeur op zaken die voor een individuele lidstaat moeilijk te belasten zijn, zoals een heffing op CO₂ voor import van producten van buiten de EU, of een belasting op digitale diensten. Dit soort belastingen is echter niet altijd eenvoudig in te voeren.

Zonder dit soort heffingen moeten de lidstaten betalen voor de leningen die de EU is aangegaan voor het fonds van ¤650 mrd (aanvankelijk was het bedrag hoger, maar een deel is ongebruikt). Hoewel het precieze bedrag dus nog onbekend is, kan het al snel gaan om tientallen miljarden voor de Haagse schatkist, terwijl Nederland slechts ¤5,4 mrd uit het fonds mag trekken. Het fonds bevoordeelt arme lidstaten.

In gevaar
Overigens heeft Nederland het geld nog lang niet binnen. Van Weyenberg zei dat de ministeries nog ‘heel veel huiswerk’ moeten doen om alle formulieren in te vullen, anders komt het eerste deel van de gift (¤1,3 mrd) in gevaar.

Bij de oprichting van het coronafonds verzette Nederland zich aanvankelijk hevig vanwege de hoge kosten. ‘Dit soort leningen is niet gratis’, concludeerde Van Weyenberg. Het kabinet wil geen nieuwe Europese leningen afsluiten voor Europese projecten.

Toch kwamen potentiële regeringspartijen VVD, NSC en PVV met een motie om dit nog eens te onderstrepen. ‘Dit fonds mag zeker geen opstapje zijn naar nieuwe fondsen en schulden’, zei Van Hijum. Samen met Eelco Heinen (VVD) kwam hij met een motie. De PVV had een separate oproep, dat Nederland zich verzet tegen nieuwe EU-brede leningen, tenzij bij grote rampen.

Blauwdruk
Daarmee graaft de nieuwe coalitie zich dieper in het zand. Hoewel er geen officiële voorstellen zijn, leeft het idee van EU-fondsen die gevoed worden met gezamenlijke schulden wel degelijk. De Franse president Emmanuel Macron is voorstander. Oud-ECB-baas Mario Draghi, die werkt aan een rapport over het aanjagen van de Europese economie, zal het wellicht ook noemen. In Nederland toonde DNB-baas Klaas Knot zich voorstander. ‘Door de Europese Commissie wordt het HVF als blauwdruk gezien’, waarschuwde Heinen.

Het alternatief voor publiek geld is privaat geld voor de grote investeringen die de EU nodig heeft. Daarvoor wil de Commissie de versnipperde kapitaalmarkt verenigen, maar dat bleek bij een recente bijeenkomst van Europese ministers van financiën lastig. Onder meer een uniform marktentoezicht gaat lidstaten te ver. Van Weyenberg zei donderdag dat hij daarom akkoord kan gaan met ‘plan B’, waarbij landen zich vrijwillig onderwerpen aan een Europees regime.

Onverklaarbaar dat half Nederland op Wilders gestemd heeft hoor.

Sorry voor het cynisme.
zie email 27 oktober
  vrijdag 8 maart 2024 @ 09:29:00 #24
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_212737939
Is inzichtelijk welke bedrijven aanspraak hebben gemaakt op het corona-fonds? En welke BV's inmiddels geploft zijn hiervan?
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_212738072
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:28 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Onverklaarbaar dat half Nederland op Wilders gestemd heeft hoor.

Sorry voor het cynisme.
Ja, die 1 miljard extra komt ook niet als een verrassing, zelfs Henk Krol noemde dat bedrag al in een debat: https://www.parool.nl/ned(...)sen-u-niet~b417a4be/

Die hebberige EU moet wel eens hard na gaan denken, want het enige wat ze doen is euroscepsis voeden en zo extreemrechtse partijen groot maken. Zie ook wat er afgelopen jaar nog speelde: https://www.parlement.com(...)_kritiek_op_europese

Ook de andere Nederlandse partijen moeten eens na gaan denken. De meerderheid van de Nederlandse burgers wil duidelijk niet meer macht en zeker niet meer geld naar de EU. Als je dat dan niet weet te leveren, krijg je inderdaad een enorme PVV en op termijn misschien zelfs enthousiasme voor een nexit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')