abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212733065
quote:
NOS Nieuws

Vandaag, 19:53
PVV, VVD, NSC en BBB willen werken aan nieuw kabinet en ministers leveren

De PVV, VVD, NSC en BBB zijn bereid om verder te onderhandelen over een nieuw kabinet. De vorm is nog niet helemaal duidelijk, maar de kans neemt toe dat het een extraparlementair kabinet zal worden. In zo'n extraparlementair kabinet is ook NSC, net als de andere drie, bereid om ministers te leveren, zo zeggen Haagse bronnen tegen de NOS.

Het is de bedoeling dat de vier partijen na de presentatie van het eindverslag van informateur Putters, uiterlijk volgende week donderdag, met elkaar verder gaan onderhandelen over de exacte uitwerking van zo'n extraparlementair kabinet, een onbekende vorm in de Nederlandse politiek.

Putters werkt nu aan een eindverslag en heeft daar nog een paar dagen voor nodig. Donderdag 14 maart is de deadline. "We zijn onderweg", aldus Putters. "We werken stap voor stap."

Roddels
De vier partijen willen niet te veel afspraken vastleggen in een strak regeerakkoord, zodat er een grotere rol komt voor de Tweede Kamer. Over de overheidsfinanciën, migratie en de internationale rol van Nederland moeten wel concrete afspraken worden vastgelegd. De ministers kunnen vanuit de politieke partijen worden geleverd, maar ze kunnen ook van buiten komen, zeggen de bronnen.

Vorige week verliep de formatie stroef. Putters praatte vooral met partijleiders apart, of in duo's. NSC bleef zich verzetten tegen een rechts meerderheidskabinet met de PVV. Vervolgens kwamen dit weekend berichten naar buiten over de emotionele toestand waarmee NSC-leider Omtzigt aan de onderhandelingstafel zou zitten.
hopeloze poging nog een keer
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_212733087
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 19:59 schreef Jojoke het volgende:
Witte rook. Met een heel kort programma kan dit nog best snel afgerond worden denk ik. Ik ben benieuwd wie de premier wordt, en of andere partijen nog aansluiten. Zoals bijvoorbeeld de SGP.
[..]
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)en-ministers-leveren
Ben benieuwd hoe ze het in gaan vullen. Als het echt extraparlementair moet zijn, zitten die ministers er namelijk niet echt namens een partij.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator donderdag 7 maart 2024 @ 20:04:00 #253
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_212733129
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 19:59 schreef Jojoke het volgende:
Witte rook. Met een heel kort programma kan dit nog best snel afgerond worden denk ik. Ik ben benieuwd wie de premier wordt, en of andere partijen nog aansluiten. Zoals bijvoorbeeld de SGP.
[..]
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)en-ministers-leveren
Brrrrrrr. Liever niet die enge figuren. :r :{w
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_212733135
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 20:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ben benieuwd hoe ze het in gaan vullen. Als het echt extraparlementair moet zijn, zitten die ministers er namelijk niet echt namens een partij.
Een kabinet dat vanuit de fracties wordt geformeerd is per definitie niet extraparlementair. Wat bedoeld wordt is gewoon een regeerakkoord op hoofdlijnen.
zie email 27 oktober
pi_212733194
quote:
13s.gif Op donderdag 7 maart 2024 20:04 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Brrrrrrr. Liever niet die enge figuren. :r :{w
Nou ja, als we de PVV er bij nemen valt dat niet zo op…
pi_212733229
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 20:04 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Een kabinet dat vanuit de fracties wordt geformeerd is per definitie niet extraparlementair. Wat bedoeld wordt is gewoon een regeerakkoord op hoofdlijnen.
Niet helemaal waar, Den Uyl was ook extraparlementair, maar daar waren dacht ik eerst ook wat hoofdlijnakkoorden die werden ingevuld door de bewindspersonen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_212733285
SGP heeft al laten weten geen kabinet te steunen. Die blijven doen wat ze altijd doen: elk voorstel echt op inhoud beoordelen zonder echt politieke spelletjes.
pi_212733296
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 20:00 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Omtzigt heeft zich er in laten rommelen. Jammer.
Officieuze deadline is denk ik 4 april…
Hij heeft wel zijn extraparlementair kabinet voor elkaar. Iets wat in een andere samenstelling niet zo snel mogelijk was geweest, want blijkbaar heeft heel Den Haag er een hekel aan. En Wilders wordt geen premier, dus dat is ook een meevaller. Blijft natuurlijk wel de vraag hoe dit alles in de praktijk uitwerkt. Ik denk wel dat een centrumlinks kabinet nu ook niet goed was geweest, want dat komt bij de volgende verkiezingen als een boemerang terug.
pi_212733320
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 20:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet helemaal waar, Den Uyl was ook extraparlementair, maar daar waren dacht ik eerst ook wat hoofdlijnakkoorden die werden ingevuld door de bewindspersonen.
De meningen verschillen over of dat nou een extra-parlementair kabinet was of niet. Maar er lag in ieder geval geen akkoord van de fracties onder, meer een soort regeringsprogram. Zoals ik dit lees komt hier wel een hoofdlijnenakkoord van de fracties onder…
zie email 27 oktober
pi_212733338
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 20:10 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Hij heeft wel zijn extraparlementair kabinet voor elkaar. Iets wat in een andere samenstelling niet zo snel mogelijk was geweest, want blijkbaar heeft heel Den Haag er een hekel aan. En Wilders wordt geen premier, dus dat is ook een meevaller. Blijft natuurlijk wel de vraag hoe dit alles in de praktijk uitwerkt. Ik denk wel dat een centrumlinks kabinet nu ook niet goed was geweest, want dat komt bij de volgende verkiezingen als een boemerang terug.
Er is weinig anders mogelijk, dat klopt wel. Maar dit is ook verre van ideaal, dit wordt toch een spelletje chicken. Wie durft als eerste naar de uitgang te rennen.
zie email 27 oktober
pi_212733342
It's happening!
  donderdag 7 maart 2024 @ 20:13:26 #262
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_212733357
quote:

[..]
Want? Die NAVO-procedure is echt niet voor die tijd rond
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_212733401
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 20:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]
De meningen verschillen over of dat nou een extra-parlementair kabinet was of niet. Maar er lag in ieder geval geen akkoord van de fracties onder, meer een soort regeringsprogram. Zoals ik dit lees komt hier wel een hoofdlijnenakkoord van de fracties onder…
Het kan natuurlijk ook dat hier alleen een paar piketpalen komen uit de fracties, bijvoorbeeld op financiën. Helemaal zonder richtlijnen gaat bij deze samenstelling natuurlijk niet.
  donderdag 7 maart 2024 @ 20:18:17 #264
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_212733458
quote:

[..]
Wilders wordt geen premier?
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_212733472
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 20:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Misschien namens alle partijen in ieder geval 1 vice-premier en een premier die door de vice-premiers gekozen wordt.
pi_212733485
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2024 20:18 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Die kans is 100% denk ik.
  Moderator donderdag 7 maart 2024 @ 20:25:27 #267
375570 crew  Cyan9
pi_212733634
Dit wordt vast een enorm succes.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  donderdag 7 maart 2024 @ 20:26:21 #268
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_212733663
Omtzigt moet dit niet doen, zeker niet na die aanval van de Telegraaf op opdracht van de PVV en het hem voor het blok zetten op Twitter. Met de VVD en PVV valt niet te regeren.
  donderdag 7 maart 2024 @ 20:27:52 #269
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_212733715
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 20:20 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Die kans is 100% denk ik.
Of ze gaan voor een Rutte gedoogakkoord. Dansen aan onze touwtjes en wij leveren de rest van de ministers.
  donderdag 7 maart 2024 @ 20:30:16 #270
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_212733782
Een Wilders die niks voor elkaar krijgt gaat de PVV heel wat zetels kosten. Hij is de partij.
pi_212733996
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2024 20:18 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Daar zijn Yeşilgöz en Omtzigt zeer duidelijk over geweest, Wilders als minister-president is geen optie voor die 2 partijen.
pi_212734038
twitter

Het bureau woordvoering kabinetsformatie is het er nog niet mee eens :D
zie email 27 oktober
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 7 maart 2024 @ 20:45:21 #273
862 Arcee
Look closer
pi_212734155
quote:
Hij heeft wel zijn extraparlementair kabinet voor elkaar. Iets wat in een andere samenstelling niet zo snel mogelijk was geweest, want blijkbaar heeft heel Den Haag er een hekel aan. En Wilders wordt geen premier, dus dat is ook een meevaller. Blijft natuurlijk wel de vraag
wie dan wél premier wordt.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_212734246
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 20:39 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
Het bureau woordvoering kabinetsformatie is het er nog niet mee eens :D
Logisch dat het nog niet definitief is en dat ze het dus moeten ontkennen, maar bij zoiets zit de NOS er toch niet vaak naast. Al weet je het nooit met Omtzigt, die kan volgens mij nog halverwege de zin 'we doen mee' besluiten 'nee, toch maar niet'.
  Moderator donderdag 7 maart 2024 @ 20:52:43 #275
236264 crew  capricia
pi_212734261
quote:
7s.gif Op donderdag 7 maart 2024 20:45 schreef Arcee het volgende:

[..]
Premier Kim.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_212734418
quote:

[..]
Maar op een ander vlak heeft hij gewonnen.
pi_212734432
quote:

[..]
Stef Blok natuurlijk. Die heeft Wonen, Justitie, Binnenlandse Zaken, Buitenlandse Zaken en Economische Zaken gehad. Die gaat voor het complete setje, zijn kans om daar Algemene Zaken aan toe te voegen (al kan Financiën ook).

Voordeel: aan het eind is hij zo'n goede premier geweest dat het volgende kabinet geen ministerie van Algemene Zaken meer nodig heeft.
pi_212734617
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 20:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Logisch dat het nog niet definitief is en dat ze het dus moeten ontkennen, maar bij zoiets zit de NOS er toch niet vaak naast. Al weet je het nooit met Omtzigt, die kan volgens mij nog halverwege de zin 'we doen mee' besluiten 'nee, toch maar niet'.
Waarmee hij zijn publieke status en imago als eeuwige twijfelaar nog meer te grabbel zou gooien. Of dat nou terecht is of niet, bijzonder onverstandig.
  donderdag 7 maart 2024 @ 21:16:02 #279
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_212734644
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 20:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar zijn Yeşilgöz en Omtzigt zeer duidelijk over geweest, Wilders als minister-president is geen optie voor die 2 partijen.
Dezelfde Yesilgoz die zei dat ze ging gedogen?
  donderdag 7 maart 2024 @ 21:18:34 #280
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_212734674
En Omtzigt zit ook weer aan de onderhandelingstafel
pi_212734747
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 21:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Waarmee hij zijn publieke status en imago als eeuwige twijfelaar nog meer te grabbel zou gooien. Of dat nou terecht is of niet, bijzonder onverstandig.
Hier is twijfelen niet meer dan logisch: de helft van zijn fractie en achterban wil per sé een rechts kabinet, zelf neigt hij denk ik ook meer naar rechts en vooral ook eurosceptisch. Maar de andere helft van zijn kiezers, leden en fractie wil per sé geen kabinet met Wilders en ziet juist een middenkabinet met zowel links als rechts eerder zitten. Dan zit je gewoon in een heel moeilijke, bijna onmogelijke positie. Zeker omdat de partij nieuw is, nu met Wilders in zee gaan en je bent de komende 5 verkiezingen zeker nog niet van het imago van een rechtse partij af, terwijl hij een middenpartij wilde. En de linkse leden ben je misschien wel definitief kwijt. Maar maak je het rechtse kabinet onmogelijk, dan ben je je rechter helft kwijt.
pi_212734994
quote:

[..]
Sowieso is een ieder die ooit een Elsevier lezing heeft gedaan (uitgezonderd de Huizingalezing) kansrijk, als de persoon geen (oud-)partijleider is en niet stokoud is.

Dan hou je personen over als:

- Pieter Hasekamp
- Jacco Vonhof
- Frans van Houten
- Pieter Elbers
- Ben van Beurden
- Klaas Knot
- Edith Schippers
- Ahmed Aboutaleb
pi_212735027
Elbers dan maar.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_212735034
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 21:41 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Sowieso is een ieder die ooit een Elsevier lezing heeft gedaan (uitgezonderd de Huizingalezing) kansrijk, als de persoon geen (oud-)partijleider is en niet stokoud is.

- Pieter Hasekamp
- Jacco Vonhof
- Frans van Houten
- Pieter Elbers
- Ben van Beurden
- Klaas Knot
- Edith Schippers
- Ahmed Aboutaleb
Ook daarvan zullen de meeste zich hier niet aan willen branden. In de praktijk ben je dan immers toch vooral premier namens Wilders…
pi_212735083
quote:
10s.gif Op donderdag 7 maart 2024 21:44 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ook daarvan zullen de meeste zich hier niet aan willen branden. In de praktijk ben je dan immers toch vooral premier namens Wilders…
Die stelligheid, jeetje.
pi_212735089
quote:
10s.gif Op donderdag 7 maart 2024 21:44 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat is onzin, want Wilders heeft geen 76 zetels. Dat zo'n kabinet rechts-achtige types aantrekt is wel waarschijnlijk. Maar premier worden zonder het gezeur van inhoudsloze PR-campagnes kan best aantrekkelijk zijn voor sommigen van hen.
pi_212735096
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 21:41 schreef Jojoke het volgende:

[..]

- Pieter Hasekamp
- Jacco Vonhof
- Frans van Houten
- Pieter Elbers
- Ben van Beurden
- Klaas Knot
- Edith Schippers
- Ahmed Aboutaleb
Omtzigt en Knot hebben geen fijne geschiedenis samen: https://www.cda.nl/omtzigt/nieuws/147027
pi_212735149
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 21:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omtzigt en Knot hebben geen fijne geschiedenis samen: https://www.cda.nl/omtzigt/nieuws/147027
We schrappen hem. Ik denk dat PVV ook geen Schippers of Aboutaleb wil. Van Beurden ligt misschien ook niet lekker vanwege Groningen. Van Houten was mede-voorzitter van de WEF, misschien ook niet helemaal lekker voor het PVV/BBB-publiek.

Houden we over:
- Pieter Hasekamp
- Jacco Vonhof
- Pieter Elbers

En dan moeten ze ook maar willen.
  donderdag 7 maart 2024 @ 21:54:48 #289
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_212735159
Jullie vergeten de meest voor de hand liggende buitenstaander voor de PVV: Pastors
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_212735175
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 21:48 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Dat is onzin, want Wilders heeft geen 76 zetels. Dat zo'n kabinet rechts-achtige types aantrekt is wel waarschijnlijk. Maar premier worden zonder het gezeur van inhoudsloze PR-campagnes kan best aantrekkelijk zijn voor sommigen van hen.
Zo'n kabinet is gewoon volledig afhankelijk van de grillen van Wilders. Je moet er maar zin in hebben…
  donderdag 7 maart 2024 @ 21:58:24 #291
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212735204
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 21:53 schreef Jojoke het volgende:

[..]
We schrappen hem. Ik denk dat PVV ook geen Schippers of Aboutaleb wil. Van Beurden ligt misschien ook niet lekker vanwege Groningen. Van Houten was mede-voorzitter van de WEF, misschien ook niet helemaal lekker voor het PVV/BBB-publiek.

Houden we over:
- Pieter Hasekamp
- Jacco Vonhof
- Pieter Elbers

Schippers heeft altijd gezegd dat ze geen bezwaar zag in regeren met de PVV, ik zou niet weten waarom Wilders dat niet zou willen als hij zelf niet mag.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_212735240
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 21:58 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Schippers heeft altijd gezegd dat ze geen bezwaar zag in regeren met de PVV, ik zou niet weten waarom Wilders dat niet zou willen als hij zelf niet mag.
Die spreidingswet ligt natuurlijk gevoelig.
pi_212735243
quote:

[..]

Houden we over:
- Pieter Hasekamp
- Jacco Vonhof
- Pieter Elbers

Vonhof heb ik vlak voor de verkiezingen ook vrij overtuigend tegen de PVV (en vooral voor het brede politieke midden) horen pleiten…

Hasekamp is al eens genoemd https://www.volkskrant.nl(...)-van-rutte~b80fd471/
pi_212735274
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 21:58 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik denk niet dat het hun favoriete minister van Volksgezondheid was.
pi_212735276
quote:

[..]

Houden we over:
- Pieter Hasekamp
- Jacco Vonhof
- Pieter Elbers

Elbers heeft al best een uitdagende baan: https://www.nrc.nl/nieuws(...)rs-in-india-a4189656
pi_212735302
quote:
10s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:01 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Vonhof heb ik vlak voor de verkiezingen ook vrij overtuigend tegen de PVV (en vooral voor het brede politieke midden) horen pleiten…

Hasekamp is al eens genoemd https://www.volkskrant.nl(...)-van-rutte~b80fd471/
Zijn lezing lijkt mij in lijn met een extraparlementair kabinet ondersteunt door PVV-VVD-BBB-NSC.

https://nl.wikipedia.org/wiki/EW_Economie-lezing#Pieter_Hasekamp
pi_212735351
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:05 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Zijn lezing lijkt mij in lijn met een extraparlementair kabinet ondersteunt door PVV-VVD-BBB-NSC.

https://nl.wikipedia.org/wiki/EW_Economie-lezing#Pieter_Hasekamp
Lekker goedkoop en niet erg passen bij zijn functie was ook de conclusie in die column. Dat past wel bij zo'n kabinet :+.
pi_212735375
Volgens het afvalkoersprincipe wordt degene die als laatst overblijft de premier, gefeliciteerd Pieter Hasekamp! Voordeel: hij is directeur-generaal fiscale zaken geweest, kan helpen een start te maken met het omzetten van het complete belastingstelsel nav dat rapport.
pi_212735387
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 21:54 schreef Szura het volgende:
Jullie vergeten de meest voor de hand liggende buitenstaander voor de PVV: Pastors
Die heeft zijn zinnen denk ik gezet op het burgemeesterschap in Rotterdam. Dan heb je een baan voor 10 jaar ipv 10 maanden.
  donderdag 7 maart 2024 @ 22:19:05 #300
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212735438
Kabinet-Jorritsma I. Weet je in elk geval ook zeker dat alle parlementaire enquêtes die er nog eventueel gaan komen, geen enkele herinnering opleveren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')