hopeloze poging nog een keerquote:NOS Nieuws
•
Vandaag, 19:53
PVV, VVD, NSC en BBB willen werken aan nieuw kabinet en ministers leveren
De PVV, VVD, NSC en BBB zijn bereid om verder te onderhandelen over een nieuw kabinet. De vorm is nog niet helemaal duidelijk, maar de kans neemt toe dat het een extraparlementair kabinet zal worden. In zo'n extraparlementair kabinet is ook NSC, net als de andere drie, bereid om ministers te leveren, zo zeggen Haagse bronnen tegen de NOS.
Het is de bedoeling dat de vier partijen na de presentatie van het eindverslag van informateur Putters, uiterlijk volgende week donderdag, met elkaar verder gaan onderhandelen over de exacte uitwerking van zo'n extraparlementair kabinet, een onbekende vorm in de Nederlandse politiek.
Putters werkt nu aan een eindverslag en heeft daar nog een paar dagen voor nodig. Donderdag 14 maart is de deadline. "We zijn onderweg", aldus Putters. "We werken stap voor stap."
Roddels
De vier partijen willen niet te veel afspraken vastleggen in een strak regeerakkoord, zodat er een grotere rol komt voor de Tweede Kamer. Over de overheidsfinanciën, migratie en de internationale rol van Nederland moeten wel concrete afspraken worden vastgelegd. De ministers kunnen vanuit de politieke partijen worden geleverd, maar ze kunnen ook van buiten komen, zeggen de bronnen.
Vorige week verliep de formatie stroef. Putters praatte vooral met partijleiders apart, of in duo's. NSC bleef zich verzetten tegen een rechts meerderheidskabinet met de PVV. Vervolgens kwamen dit weekend berichten naar buiten over de emotionele toestand waarmee NSC-leider Omtzigt aan de onderhandelingstafel zou zitten.
Ben benieuwd hoe ze het in gaan vullen. Als het echt extraparlementair moet zijn, zitten die ministers er namelijk niet echt namens een partij.quote:Op donderdag 7 maart 2024 19:59 schreef Jojoke het volgende:
Witte rook. Met een heel kort programma kan dit nog best snel afgerond worden denk ik. Ik ben benieuwd wie de premier wordt, en of andere partijen nog aansluiten. Zoals bijvoorbeeld de SGP.
[..]
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)en-ministers-leveren
Brrrrrrr. Liever niet die enge figuren.quote:Op donderdag 7 maart 2024 19:59 schreef Jojoke het volgende:
Witte rook. Met een heel kort programma kan dit nog best snel afgerond worden denk ik. Ik ben benieuwd wie de premier wordt, en of andere partijen nog aansluiten. Zoals bijvoorbeeld de SGP.
[..]
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)en-ministers-leveren
Een kabinet dat vanuit de fracties wordt geformeerd is per definitie niet extraparlementair. Wat bedoeld wordt is gewoon een regeerakkoord op hoofdlijnen.quote:Op donderdag 7 maart 2024 20:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe ze het in gaan vullen. Als het echt extraparlementair moet zijn, zitten die ministers er namelijk niet echt namens een partij.
Nou ja, als we de PVV er bij nemen valt dat niet zo op…quote:Op donderdag 7 maart 2024 20:04 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Brrrrrrr. Liever niet die enge figuren.![]()
Niet helemaal waar, Den Uyl was ook extraparlementair, maar daar waren dacht ik eerst ook wat hoofdlijnakkoorden die werden ingevuld door de bewindspersonen.quote:Op donderdag 7 maart 2024 20:04 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Een kabinet dat vanuit de fracties wordt geformeerd is per definitie niet extraparlementair. Wat bedoeld wordt is gewoon een regeerakkoord op hoofdlijnen.
Hij heeft wel zijn extraparlementair kabinet voor elkaar. Iets wat in een andere samenstelling niet zo snel mogelijk was geweest, want blijkbaar heeft heel Den Haag er een hekel aan. En Wilders wordt geen premier, dus dat is ook een meevaller. Blijft natuurlijk wel de vraag hoe dit alles in de praktijk uitwerkt. Ik denk wel dat een centrumlinks kabinet nu ook niet goed was geweest, want dat komt bij de volgende verkiezingen als een boemerang terug.quote:Op donderdag 7 maart 2024 20:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omtzigt heeft zich er in laten rommelen. Jammer.
Officieuze deadline is denk ik 4 april…
De meningen verschillen over of dat nou een extra-parlementair kabinet was of niet. Maar er lag in ieder geval geen akkoord van de fracties onder, meer een soort regeringsprogram. Zoals ik dit lees komt hier wel een hoofdlijnenakkoord van de fracties onder…quote:Op donderdag 7 maart 2024 20:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet helemaal waar, Den Uyl was ook extraparlementair, maar daar waren dacht ik eerst ook wat hoofdlijnakkoorden die werden ingevuld door de bewindspersonen.
Er is weinig anders mogelijk, dat klopt wel. Maar dit is ook verre van ideaal, dit wordt toch een spelletje chicken. Wie durft als eerste naar de uitgang te rennen.quote:Op donderdag 7 maart 2024 20:10 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Hij heeft wel zijn extraparlementair kabinet voor elkaar. Iets wat in een andere samenstelling niet zo snel mogelijk was geweest, want blijkbaar heeft heel Den Haag er een hekel aan. En Wilders wordt geen premier, dus dat is ook een meevaller. Blijft natuurlijk wel de vraag hoe dit alles in de praktijk uitwerkt. Ik denk wel dat een centrumlinks kabinet nu ook niet goed was geweest, want dat komt bij de volgende verkiezingen als een boemerang terug.
Want? Die NAVO-procedure is echt niet voor die tijd rondquote:Op donderdag 7 maart 2024 20:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk ook dat hier alleen een paar piketpalen komen uit de fracties, bijvoorbeeld op financiën. Helemaal zonder richtlijnen gaat bij deze samenstelling natuurlijk niet.quote:Op donderdag 7 maart 2024 20:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De meningen verschillen over of dat nou een extra-parlementair kabinet was of niet. Maar er lag in ieder geval geen akkoord van de fracties onder, meer een soort regeringsprogram. Zoals ik dit lees komt hier wel een hoofdlijnenakkoord van de fracties onder…
Wilders wordt geen premier?quote:Op donderdag 7 maart 2024 20:10 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Hij heeft wel zijn extraparlementair kabinet voor elkaar. Iets wat in een andere samenstelling niet zo snel mogelijk was geweest, want blijkbaar heeft heel Den Haag er een hekel aan. En Wilders wordt geen premier, dus dat is ook een meevaller. Blijft natuurlijk wel de vraag hoe dit alles in de praktijk uitwerkt. Ik denk wel dat een centrumlinks kabinet nu ook niet goed was geweest, want dat komt bij de volgende verkiezingen als een boemerang terug.
Misschien namens alle partijen in ieder geval 1 vice-premier en een premier die door de vice-premiers gekozen wordt.quote:Op donderdag 7 maart 2024 20:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe ze het in gaan vullen. Als het echt extraparlementair moet zijn, zitten die ministers er namelijk niet echt namens een partij.
Of ze gaan voor een Rutte gedoogakkoord. Dansen aan onze touwtjes en wij leveren de rest van de ministers.quote:
Daar zijn Yeşilgöz en Omtzigt zeer duidelijk over geweest, Wilders als minister-president is geen optie voor die 2 partijen.quote:
wie dan wél premier wordt.quote:Op donderdag 7 maart 2024 20:10 schreef Jojoke het volgende:
Hij heeft wel zijn extraparlementair kabinet voor elkaar. Iets wat in een andere samenstelling niet zo snel mogelijk was geweest, want blijkbaar heeft heel Den Haag er een hekel aan. En Wilders wordt geen premier, dus dat is ook een meevaller. Blijft natuurlijk wel de vraag
Logisch dat het nog niet definitief is en dat ze het dus moeten ontkennen, maar bij zoiets zit de NOS er toch niet vaak naast. Al weet je het nooit met Omtzigt, die kan volgens mij nog halverwege de zin 'we doen mee' besluiten 'nee, toch maar niet'.quote:Op donderdag 7 maart 2024 20:39 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
Het bureau woordvoering kabinetsformatie is het er nog niet mee eens
Maar op een ander vlak heeft hij gewonnen.quote:Op donderdag 7 maart 2024 20:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Stef Blok natuurlijk. Die heeft Wonen, Justitie, Binnenlandse Zaken, Buitenlandse Zaken en Economische Zaken gehad. Die gaat voor het complete setje, zijn kans om daar Algemene Zaken aan toe te voegen (al kan Financiën ook).quote:
Waarmee hij zijn publieke status en imago als eeuwige twijfelaar nog meer te grabbel zou gooien. Of dat nou terecht is of niet, bijzonder onverstandig.quote:Op donderdag 7 maart 2024 20:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Logisch dat het nog niet definitief is en dat ze het dus moeten ontkennen, maar bij zoiets zit de NOS er toch niet vaak naast. Al weet je het nooit met Omtzigt, die kan volgens mij nog halverwege de zin 'we doen mee' besluiten 'nee, toch maar niet'.
Dezelfde Yesilgoz die zei dat ze ging gedogen?quote:Op donderdag 7 maart 2024 20:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar zijn Yeşilgöz en Omtzigt zeer duidelijk over geweest, Wilders als minister-president is geen optie voor die 2 partijen.
Hier is twijfelen niet meer dan logisch: de helft van zijn fractie en achterban wil per sé een rechts kabinet, zelf neigt hij denk ik ook meer naar rechts en vooral ook eurosceptisch. Maar de andere helft van zijn kiezers, leden en fractie wil per sé geen kabinet met Wilders en ziet juist een middenkabinet met zowel links als rechts eerder zitten. Dan zit je gewoon in een heel moeilijke, bijna onmogelijke positie. Zeker omdat de partij nieuw is, nu met Wilders in zee gaan en je bent de komende 5 verkiezingen zeker nog niet van het imago van een rechtse partij af, terwijl hij een middenpartij wilde. En de linkse leden ben je misschien wel definitief kwijt. Maar maak je het rechtse kabinet onmogelijk, dan ben je je rechter helft kwijt.quote:Op donderdag 7 maart 2024 21:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Waarmee hij zijn publieke status en imago als eeuwige twijfelaar nog meer te grabbel zou gooien. Of dat nou terecht is of niet, bijzonder onverstandig.
Sowieso is een ieder die ooit een Elsevier lezing heeft gedaan (uitgezonderd de Huizingalezing) kansrijk, als de persoon geen (oud-)partijleider is en niet stokoud is.quote:
Ook daarvan zullen de meeste zich hier niet aan willen branden. In de praktijk ben je dan immers toch vooral premier namens Wilders…quote:Op donderdag 7 maart 2024 21:41 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Sowieso is een ieder die ooit een Elsevier lezing heeft gedaan (uitgezonderd de Huizingalezing) kansrijk, als de persoon geen (oud-)partijleider is en niet stokoud is.
Dan hou je personen over als:
- Pieter Hasekamp
- Jacco Vonhof
- Frans van Houten
- Pieter Elbers
- Ben van Beurden
- Klaas Knot
- Edith Schippers
- Ahmed Aboutaleb
Die stelligheid, jeetje.quote:Op donderdag 7 maart 2024 21:44 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ook daarvan zullen de meeste zich hier niet aan willen branden. In de praktijk ben je dan immers toch vooral premier namens Wilders…
Dat is onzin, want Wilders heeft geen 76 zetels. Dat zo'n kabinet rechts-achtige types aantrekt is wel waarschijnlijk. Maar premier worden zonder het gezeur van inhoudsloze PR-campagnes kan best aantrekkelijk zijn voor sommigen van hen.quote:Op donderdag 7 maart 2024 21:44 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ook daarvan zullen de meeste zich hier niet aan willen branden. In de praktijk ben je dan immers toch vooral premier namens Wilders…
Omtzigt en Knot hebben geen fijne geschiedenis samen: https://www.cda.nl/omtzigt/nieuws/147027quote:Op donderdag 7 maart 2024 21:41 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Sowieso is een ieder die ooit een Elsevier lezing heeft gedaan (uitgezonderd de Huizingalezing) kansrijk, als de persoon geen (oud-)partijleider is en niet stokoud is.
Dan hou je personen over als:
- Pieter Hasekamp
- Jacco Vonhof
- Frans van Houten
- Pieter Elbers
- Ben van Beurden
- Klaas Knot
- Edith Schippers
- Ahmed Aboutaleb
We schrappen hem. Ik denk dat PVV ook geen Schippers of Aboutaleb wil. Van Beurden ligt misschien ook niet lekker vanwege Groningen. Van Houten was mede-voorzitter van de WEF, misschien ook niet helemaal lekker voor het PVV/BBB-publiek.quote:Op donderdag 7 maart 2024 21:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omtzigt en Knot hebben geen fijne geschiedenis samen: https://www.cda.nl/omtzigt/nieuws/147027
Zo'n kabinet is gewoon volledig afhankelijk van de grillen van Wilders. Je moet er maar zin in hebben…quote:Op donderdag 7 maart 2024 21:48 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dat is onzin, want Wilders heeft geen 76 zetels. Dat zo'n kabinet rechts-achtige types aantrekt is wel waarschijnlijk. Maar premier worden zonder het gezeur van inhoudsloze PR-campagnes kan best aantrekkelijk zijn voor sommigen van hen.
Schippers heeft altijd gezegd dat ze geen bezwaar zag in regeren met de PVV, ik zou niet weten waarom Wilders dat niet zou willen als hij zelf niet mag.quote:Op donderdag 7 maart 2024 21:53 schreef Jojoke het volgende:
[..]
We schrappen hem. Ik denk dat PVV ook geen Schippers of Aboutaleb wil. Van Beurden ligt misschien ook niet lekker vanwege Groningen. Van Houten was mede-voorzitter van de WEF, misschien ook niet helemaal lekker voor het PVV/BBB-publiek.
Houden we over:
- Pieter Hasekamp
- Jacco Vonhof
- Pieter Elbers
En dan moeten ze ook maar willen.
Die spreidingswet ligt natuurlijk gevoelig.quote:Op donderdag 7 maart 2024 21:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Schippers heeft altijd gezegd dat ze geen bezwaar zag in regeren met de PVV, ik zou niet weten waarom Wilders dat niet zou willen als hij zelf niet mag.
Vonhof heb ik vlak voor de verkiezingen ook vrij overtuigend tegen de PVV (en vooral voor het brede politieke midden) horen pleiten…quote:Op donderdag 7 maart 2024 21:53 schreef Jojoke het volgende:
[..]
We schrappen hem. Ik denk dat PVV ook geen Schippers of Aboutaleb wil. Van Beurden ligt misschien ook niet lekker vanwege Groningen. Van Houten was mede-voorzitter van de WEF, misschien ook niet helemaal lekker voor het PVV/BBB-publiek.
Houden we over:
- Pieter Hasekamp
- Jacco Vonhof
- Pieter Elbers
Ik denk niet dat het hun favoriete minister van Volksgezondheid was.quote:Op donderdag 7 maart 2024 21:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Schippers heeft altijd gezegd dat ze geen bezwaar zag in regeren met de PVV, ik zou niet weten waarom Wilders dat niet zou willen als hij zelf niet mag.
Elbers heeft al best een uitdagende baan: https://www.nrc.nl/nieuws(...)rs-in-india-a4189656quote:Op donderdag 7 maart 2024 21:53 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Houden we over:
- Pieter Hasekamp
- Jacco Vonhof
- Pieter Elbers
Zijn lezing lijkt mij in lijn met een extraparlementair kabinet ondersteunt door PVV-VVD-BBB-NSC.quote:Op donderdag 7 maart 2024 22:01 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Vonhof heb ik vlak voor de verkiezingen ook vrij overtuigend tegen de PVV (en vooral voor het brede politieke midden) horen pleiten…
Hasekamp is al eens genoemd https://www.volkskrant.nl(...)-van-rutte~b80fd471/
Lekker goedkoop en niet erg passen bij zijn functie was ook de conclusie in die column. Dat past wel bij zo'n kabinetquote:Op donderdag 7 maart 2024 22:05 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Zijn lezing lijkt mij in lijn met een extraparlementair kabinet ondersteunt door PVV-VVD-BBB-NSC.
https://nl.wikipedia.org/wiki/EW_Economie-lezing#Pieter_Hasekamp
Die heeft zijn zinnen denk ik gezet op het burgemeesterschap in Rotterdam. Dan heb je een baan voor 10 jaar ipv 10 maanden.quote:Op donderdag 7 maart 2024 21:54 schreef Szura het volgende:
Jullie vergeten de meest voor de hand liggende buitenstaander voor de PVV: Pastors
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |