Yep wat dan ook op haar "kosten" drukt en dan wanneer minder dan als alle beetjes helpt, de winst voor aandeelhouders verder op te schroeven. Wat er gaande is, is een ordinaire geldjacht.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 12:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een belastingkorting kan ASML niet/nauwelijks meer krijgen vanaf 1 jan dit jaar, nog in de EU, nog in de VS. Het gaat ASML vooral om de huisvestingsproblematiek en het niet verder matigen van de expat regeling.
De enige realistische alternatieve locatie die ik me kan bedenken is Texas Austin in de VS. Het levert geen grote relevante belastingvoordelen meer op voor ASML, maar erg moeilijk doen over ruimtelijke ordening komt in het boekje van de texanen niet voor. Hoe de expat regelingen daar zijn weet ik echter niet maar dat is wel van belang.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:48 schreef Vallon het volgende:
[..]
Yep wat dan ook op haar "kosten" drukt en dan wanneer minder dan als alle beetjes helpt, de winst voor aandeelhouders verder op te schroeven. Wat er gaande is, is een ordinaire geldjacht.
Hoe mooi ik ook - de technologie van -het bedrijf vindt, heb ik inmiddels niet veel met harkers die op nationaal belang en trots gaan spelen om zo regelingen te laten kantelen.
Nogmaals , ik begrijp de actie maar als het bedrijf denkt het ergens beter te kunnen doen * krijgen..... ga dan vooral daar het geluk (op)zoeken.
Wellicht heeft China of Rusland meer te bieden dan weet ik veel, het instabiele MiddenOosten of de in opkomst zijnde Aziatische regio. Eén weet ik in die contreien zeker, je autonomie van de onderneming is gegarandeerd in (goede?) staatshanden.
En Nederland is aantrekkelijk. Qua infra, rechtsstaat, opleidingsniveau, voorzieningen etc zijn we gewoon wereldtop. Daar profiteert ASML ook van. Heel normaal dat ze er dan ook aan meebetalen. En als ze dat niet willen dan gaan ze toch naar een tweederangs shithole country toe? Kost minder, maar dan heb je ook niks.quote:Op donderdag 7 maart 2024 16:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En erger nog: het is geen gratis geld, want het komt van de belastingbetaler. Ik snap werkelijk niet hoe iemand deze vorm van discriminatie kan vergoelijken.
Als je een aantrekkelijk vestigingsklimaat wil, waarom verlaag je de belastingen dan niet gewoon voor alle bedrijven en alle werknemers? Zomaar een idee.
Hele goeie. Dat is het inderdaad meer te vergelijken.quote:Op donderdag 7 maart 2024 17:21 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Vanuit fiscaal oogpunt zal de reden dezelfde zijn als waarom een nieuwe klant bij Ziggo wel korting krijgt en een bestaande klant niet.
Ze betalen er aan mee zoals ik al herhaaldelijk heb aangetoond. Dat ze in ruil voor die belastingcenten verwachten dat de overheid zorgt dat er voldoende woonruimte in de omgeving beschikbaar komt vind ik niet opmerkelijk. Ik denk toch echt dat daar het pijnpunt zit. Daarbij Texas Austin is geen tweederangs shithole country.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 16:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
En Nederland is aantrekkelijk. Qua infra, rechtsstaat, opleidingsniveau, voorzieningen etc zijn we gewoon wereldtop. Daar profiteert ASML ook van. Heel normaal dat ze er dan ook aan meebetalen. En als ze dat niet willen dan gaan ze toch naar een tweederangs shithole country toe? Kost minder, maar dan heb je ook niks.
Als dat ergens makkelijk kan dan is het wel in Nederland.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:45 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Die hebben meestal vele studies aan elkaar geregen en ook nog een master en een PhD gedaan. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen zonder rijke ouders in Nederland.
Wow, niet iedereen kan een huis kopen in Nederlandquote:Op donderdag 7 maart 2024 16:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vooral betaalbare woningen want anders lopen we hier echt het risico op een flinke looninflatie. Werken moet lonen om te kunnen wonen, anders veranderd de motivatie om aan de slag te gaan.
Pas als je bijna 100.000 euro verdient kun je een gemiddeld geprijsd huis kopen
Huren ook niet, dan maar tot 30+ bij pa&ma blijven wonen, italiaanse toestanden spelen zich af.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 16:27 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Wow, niet iedereen kan een huis kopen in Nederland![]()
en weer holenbewoners worden met een koe, een gekke geit en dikke vrouwenquote:Op vrijdag 8 maart 2024 07:15 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Super voor het milieu, nu Schiphol nog sluiten.
helemaal stoppen met ondernemingsgewijze productie , dat was de slogan van de CPN in 1972quote:Op vrijdag 8 maart 2024 07:26 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Eigenlijk gewoon kappen met industrie/productie.
of een bestel auto kopen dat doen ook veel studenten , neem je studentenkamer mee op vakantiequote:Op vrijdag 8 maart 2024 16:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Huren ook niet, dan maar tot 30+ bij pa&ma blijven wonen, italiaanse toestanden spelen zich af.
India en China dat zijn toch verschillende landen??quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsja, en met de chinezen hebben de AIVD en ASML geen beste ervaringen opgedaanDie pool van 1.4 miljard mensen heeft men vervolgens vrijwel uitgesloten om uit te vissen.
als we geen woningen meer gaan bouwen dan gaat het met de BV nederland niet goedquote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
EU Gaat zo nooit een economisch powerhouse worden.
juist , dat de provincies het verdommen om woningen te bouwen dat is de ellendequote:Op vrijdag 8 maart 2024 12:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een belastingkorting kan ASML niet/nauwelijks meer krijgen vanaf 1 jan dit jaar, nog in de EU, nog in de VS. Het gaat ASML vooral om de huisvestingsproblematiek en het niet verder matigen van de expat regeling.
Waarom moet de overheid zorgen voor woonruimte van expats cq. van winstgevend bedrijven ?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 16:17 schreef Digi2 het volgende:
Ze betalen er aan mee zoals ik al herhaaldelijk heb aangetoond. Dat ze in ruil voor die belastingcenten verwachten dat de overheid zorgt dat er voldoende woonruimte in de omgeving beschikbaar komt vind ik niet opmerkelijk. Ik denk toch echt dat daar het pijnpunt zit. Daarbij Texas Austin is geen tweederangs shithole country.
nee , maar voor vergunningen zijn ze wel afhankelijk van de diverse overhedenquote:Op vrijdag 8 maart 2024 17:37 schreef Vallon het volgende:
[..]
Waarom moet de overheid zorgen voor woonruimte van expats cq. van winstgevend bedrijven ?
Tsja, het lijkt me voor een overheid beter te investeren in winstgevende bedrijven dan in subsidie voor verliesgevende bedrijven, uitkeringen en huisvesting van werklozen als een bedrijf verdwijnt of failliet gaat.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 17:37 schreef Vallon het volgende:
[..]
Waarom moet de overheid zorgen voor woonruimte van expats cq. van winstgevend bedrijven ?
Leefbaarheid heeft ook een prijs. Met hoogwaardige werkgelegenheid is dat te betalen, maar met banen met een lage toegevoegde winstmarge wordt dat een heel stuk lastiger. Banen met lage marge en kennisniveau kunnen bovendien veel sneller door concurrentie verloren gaan.quote:Verder iets met (te) veel volk en (daardoor) minder beschikbare ruimte dat in zichzelf ook weer een reden heeft (ook iets met leefbaarheid).
Ja en als de hemel naar beneden valt hebben we een blauwe toetquote:Op vrijdag 8 maart 2024 17:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als we geen woningen meer gaan bouwen dan gaat het met de BV nederland niet goed
De overheid heeft het monopoly op bouwrijp maken, en daarmee de verantwoording voor de woningmarkt voor iedereen, niet alleen expats. Echter, zij falen hierop al decennia en met het gevolg dat er al decennia woningnood is.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 17:37 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nogmaals, ik heb ook in het buitenland gewerkt en woonruimte was daar nooit een taak van overheids(beleid).quote:Op vrijdag 8 maart 2024 17:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsja, het lijkt me voor een overheid beter te investeren in winstgevende bedrijven dan in subsidie voor verliesgevende bedrijven, uitkeringen en huisvesting van werklozen als een bedrijf verdwijnt of failliet gaat.
[..]
Leefbaarheid heeft ook een prijs. Met hoogwaardige werkgelegenheid is dat te betalen, maar met banen met een lage toegevoegde winstmarge wordt dat een heel stuk lastiger. Banen met lage marge en kennisniveau kunnen bovendien veel sneller door concurrentie verloren gaan.
Is het dan puur ieder voor zich, of heeft de overheid ook een bijdrage? Is dat alleen dat je andere burgers niet dood mag maken, of zit er meer aan vast?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 23:54 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nogmaals, ik heb ook in het buitenland gewerkt en woonruimte was daar nooit een taak van overheids(beleid).
Vaak genoeg ondergebracht in eoa compound of hotelcomplex. Helemaal prima want veel meer dan werken daar deed ik ook niet. Dat er in NL een issue is met bouwen van woningen is wmb allereerst van prioritair belang voor eigen burgers en niet om als vakantiepark voor ingevlogen werknemers te dienen die hier vooral hun zakken komen uitvullen.
De gemiddeld ASML expat (expert niveau) zit snel op ¤125-150K met relatief lage kosten en veroorzaken daarmee indirect wel een lokaal (betaalbaar) woonprobleem.
En ja het is een vestigingsrace naar de bodem waar je/we in NL en EU - getuige dat het onaantrekkelijk is voor harkbedrijven - niet meer aan willen/kunnen meedoen. Dat bedrijven dat daarom vertrekken, is jammer - we kennen het ellenlange rijtje van verloren zaken - maar iets dat toch niet te winnen is.
Klopt, de bevolkingsgroep welke niet de middelen heeft om te vluchten blijft achter.quote:Op woensdag 6 maart 2024 23:42 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik heb het over onterecht vanzelfsprekend.
Lang niet iedereen zal emigreren vanwege een oorlog omdat men andere keuzes maakt, dat staat eenieder vrij.
Dat bedoel ik met keuzes maken in het leven, die hebben gevolgen, zeker als je in een nog redelijk welvarend land leeft.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 00:47 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Klopt, de bevolkingsgroep welke niet de middelen heeft om te vluchten blijft achter.
Ja, maar in een welvarend land zijn de mensen net zo achterlijk als in een minder welvarend land.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 00:52 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat bedoel ik met keuzes maken in het leven, die hebben gevolgen, zeker als je in een nog redelijk welvarend land leeft.
Dat is dan hun probleem, daar kunnen mensen die wel anticiperen weinig aan veranderen.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 00:58 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Ja, maar in een welvarend land zijn de mensen net zo achterlijk als in een minder welvarend land.
Laat ze maar vol in de stront zakken ja, wat ze hadden kunnen weten dat dit ging gebeuren.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 01:02 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat is dan hun probleem, daar kunnen mensen die wel anticiperen weinig aan veranderen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |