abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 maart 2024 @ 14:48:19 #251
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212741198
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 12:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Een belastingkorting kan ASML niet/nauwelijks meer krijgen vanaf 1 jan dit jaar, nog in de EU, nog in de VS. Het gaat ASML vooral om de huisvestingsproblematiek en het niet verder matigen van de expat regeling.
Yep wat dan ook op haar "kosten" drukt en dan wanneer minder dan als alle beetjes helpt, de winst voor aandeelhouders verder op te schroeven. Wat er gaande is, is een ordinaire geldjacht.

Hoe mooi ik ook - de technologie van -het bedrijf vindt, heb ik inmiddels niet veel met harkers die op nationaal belang en trots gaan spelen om zo regelingen te laten kantelen.
Nogmaals , ik begrijp de actie maar als het bedrijf denkt het ergens beter te kunnen doen * krijgen..... ga dan vooral daar het geluk (op)zoeken.

Wellicht heeft China of Rusland meer te bieden dan weet ik veel, het instabiele MiddenOosten of de in opkomst zijnde Aziatische regio. Eén weet ik in die contreien zeker, je autonomie van de onderneming is gegarandeerd in (goede?) staatshanden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_212741876
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 14:48 schreef Vallon het volgende:

[..]
Yep wat dan ook op haar "kosten" drukt en dan wanneer minder dan als alle beetjes helpt, de winst voor aandeelhouders verder op te schroeven. Wat er gaande is, is een ordinaire geldjacht.

Hoe mooi ik ook - de technologie van -het bedrijf vindt, heb ik inmiddels niet veel met harkers die op nationaal belang en trots gaan spelen om zo regelingen te laten kantelen.
Nogmaals , ik begrijp de actie maar als het bedrijf denkt het ergens beter te kunnen doen * krijgen..... ga dan vooral daar het geluk (op)zoeken.

Wellicht heeft China of Rusland meer te bieden dan weet ik veel, het instabiele MiddenOosten of de in opkomst zijnde Aziatische regio. Eén weet ik in die contreien zeker, je autonomie van de onderneming is gegarandeerd in (goede?) staatshanden.
De enige realistische alternatieve locatie die ik me kan bedenken is Texas Austin in de VS. Het levert geen grote relevante belastingvoordelen meer op voor ASML, maar erg moeilijk doen over ruimtelijke ordening komt in het boekje van de texanen niet voor. Hoe de expat regelingen daar zijn weet ik echter niet maar dat is wel van belang.

4 Reasons Why Austin is America’s New Silicon Valley
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  vrijdag 8 maart 2024 @ 16:14:07 #253
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_212742190
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 16:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
En erger nog: het is geen gratis geld, want het komt van de belastingbetaler. Ik snap werkelijk niet hoe iemand deze vorm van discriminatie kan vergoelijken.

Als je een aantrekkelijk vestigingsklimaat wil, waarom verlaag je de belastingen dan niet gewoon voor alle bedrijven en alle werknemers? Zomaar een idee.
En Nederland is aantrekkelijk. Qua infra, rechtsstaat, opleidingsniveau, voorzieningen etc zijn we gewoon wereldtop. Daar profiteert ASML ook van. Heel normaal dat ze er dan ook aan meebetalen. En als ze dat niet willen dan gaan ze toch naar een tweederangs shithole country toe? Kost minder, maar dan heb je ook niks.
The End Times are wild
  vrijdag 8 maart 2024 @ 16:15:51 #254
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_212742214
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 17:21 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Vanuit fiscaal oogpunt zal de reden dezelfde zijn als waarom een nieuwe klant bij Ziggo wel korting krijgt en een bestaande klant niet.
Hele goeie. Dat is het inderdaad meer te vergelijken.
The End Times are wild
pi_212742239
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 16:14 schreef LXIV het volgende:

[..]
En Nederland is aantrekkelijk. Qua infra, rechtsstaat, opleidingsniveau, voorzieningen etc zijn we gewoon wereldtop. Daar profiteert ASML ook van. Heel normaal dat ze er dan ook aan meebetalen. En als ze dat niet willen dan gaan ze toch naar een tweederangs shithole country toe? Kost minder, maar dan heb je ook niks.
Ze betalen er aan mee zoals ik al herhaaldelijk heb aangetoond. Dat ze in ruil voor die belastingcenten verwachten dat de overheid zorgt dat er voldoende woonruimte in de omgeving beschikbaar komt vind ik niet opmerkelijk. Ik denk toch echt dat daar het pijnpunt zit. Daarbij Texas Austin is geen tweederangs shithole country.

[ Bericht 2% gewijzigd door Digi2 op 08-03-2024 16:23:04 ]
pi_212742317
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 08:45 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Die hebben meestal vele studies aan elkaar geregen en ook nog een master en een PhD gedaan. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen zonder rijke ouders in Nederland.
Als dat ergens makkelijk kan dan is het wel in Nederland.

Maar het wordt het kind niet op een dienblad aangereikt, moet je wel je best doen op school.
pi_212742361
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 16:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Vooral betaalbare woningen want anders lopen we hier echt het risico op een flinke looninflatie. Werken moet lonen om te kunnen wonen, anders veranderd de motivatie om aan de slag te gaan.

Pas als je bijna 100.000 euro verdient kun je een gemiddeld geprijsd huis kopen :X
Wow, niet iedereen kan een huis kopen in Nederland :X
Moet je maar als stel samen een hypotheek afsluiten, als je beiden beetje normaal werk hebt kan dat.
Vroeger was dat normaal maar tegenwoordig moet alles per direct kunnen als je met je hbo kutstudie klaar bent.
pi_212742387
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 16:27 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Wow, niet iedereen kan een huis kopen in Nederland :X

Huren ook niet, dan maar tot 30+ bij pa&ma blijven wonen, italiaanse toestanden spelen zich af.
  vrijdag 8 maart 2024 @ 16:58:37 #259
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_212742830
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 07:15 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Super voor het milieu, nu Schiphol nog sluiten. ;)
en weer holenbewoners worden met een koe, een gekke geit en dikke vrouwen *O* *O* *;

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 07:26 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
Eigenlijk gewoon kappen met industrie/productie.
helemaal stoppen met ondernemingsgewijze productie , dat was de slogan van de CPN in 1972
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 8 maart 2024 @ 17:01:08 #260
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_212742873
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 16:29 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Huren ook niet, dan maar tot 30+ bij pa&ma blijven wonen, italiaanse toestanden spelen zich af.
of een bestel auto kopen dat doen ook veel studenten , neem je studentenkamer mee op vakantie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 8 maart 2024 @ 17:15:31 #261
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_212743064
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 08:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Tsja, en met de chinezen hebben de AIVD en ASML geen beste ervaringen opgedaan :{ Die pool van 1.4 miljard mensen heeft men vervolgens vrijwel uitgesloten om uit te vissen.
India en China dat zijn toch verschillende landen??
  vrijdag 8 maart 2024 @ 17:16:11 #262
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_212743069
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
EU Gaat zo nooit een economisch powerhouse worden.
als we geen woningen meer gaan bouwen dan gaat het met de BV nederland niet goed
  vrijdag 8 maart 2024 @ 17:17:49 #263
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_212743083
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 12:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Een belastingkorting kan ASML niet/nauwelijks meer krijgen vanaf 1 jan dit jaar, nog in de EU, nog in de VS. Het gaat ASML vooral om de huisvestingsproblematiek en het niet verder matigen van de expat regeling.
juist , dat de provincies het verdommen om woningen te bouwen dat is de ellende
  vrijdag 8 maart 2024 @ 17:37:29 #264
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212743338
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 16:17 schreef Digi2 het volgende:
Ze betalen er aan mee zoals ik al herhaaldelijk heb aangetoond. Dat ze in ruil voor die belastingcenten verwachten dat de overheid zorgt dat er voldoende woonruimte in de omgeving beschikbaar komt vind ik niet opmerkelijk. Ik denk toch echt dat daar het pijnpunt zit. Daarbij Texas Austin is geen tweederangs shithole country.
Waarom moet de overheid zorgen voor woonruimte van expats cq. van winstgevend bedrijven ?

Een situatie sws al dik betaald wordt omdat expat-regelingen het voor eigen inwoners hoegenaamd onmogelijk maakt nog iets betaalbaars en laat staan dichterbij, te bewonen. En nee, het pijnpunt van ASML zit zeker niet bij de woonruimte maar gewoon plat winstgeld incl belastingvrije aandelenhandel (dat idd in elke "geciviliseerd" land aan banden wordt gelegd).

Ik kan mij daar best druk om maken dat een expat doorgaans financieel ruim in staat is om blind ¤1500/maand neer te leggen voor een woning en daarmee anderen in die "woonmarkt" simpelweg wegdrukt.
Zelf hebben wij dat ook gehad dat we uit de eigen stad werden geduwd, laat staan "kids" die blij mogen zijn wanneer ze op 2 uur reistijd nog iets zelfstandigs vinden.

Verder iets met (te) veel volk en (daardoor) minder beschikbare ruimte dat in zichzelf ook weer een reden heeft (ook iets met leefbaarheid).
  vrijdag 8 maart 2024 @ 17:43:36 #265
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_212743401
quote:
12s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 17:37 schreef Vallon het volgende:

[..]
Waarom moet de overheid zorgen voor woonruimte van expats cq. van winstgevend bedrijven ?

nee , maar voor vergunningen zijn ze wel afhankelijk van de diverse overheden

er zijn geen woningen
pi_212743442
quote:

[..]
Tsja, het lijkt me voor een overheid beter te investeren in winstgevende bedrijven dan in subsidie voor verliesgevende bedrijven, uitkeringen en huisvesting van werklozen als een bedrijf verdwijnt of failliet gaat.
quote:
Verder iets met (te) veel volk en (daardoor) minder beschikbare ruimte dat in zichzelf ook weer een reden heeft (ook iets met leefbaarheid).
Leefbaarheid heeft ook een prijs. Met hoogwaardige werkgelegenheid is dat te betalen, maar met banen met een lage toegevoegde winstmarge wordt dat een heel stuk lastiger. Banen met lage marge en kennisniveau kunnen bovendien veel sneller door concurrentie verloren gaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Digi2 op 08-03-2024 17:53:20 ]
  vrijdag 8 maart 2024 @ 17:57:42 #267
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212743545
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 17:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als we geen woningen meer gaan bouwen dan gaat het met de BV nederland niet goed
Ja en als de hemel naar beneden valt hebben we een blauwe toet
  vrijdag 8 maart 2024 @ 18:00:54 #268
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212743601
quote:

[..]

De overheid heeft het monopoly op bouwrijp maken, en daarmee de verantwoording voor de woningmarkt voor iedereen, niet alleen expats. Echter, zij falen hierop al decennia en met het gevolg dat er al decennia woningnood is.
  vrijdag 8 maart 2024 @ 23:54:27 #269
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212749587
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 17:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsja, het lijkt me voor een overheid beter te investeren in winstgevende bedrijven dan in subsidie voor verliesgevende bedrijven, uitkeringen en huisvesting van werklozen als een bedrijf verdwijnt of failliet gaat.
[..]
Leefbaarheid heeft ook een prijs. Met hoogwaardige werkgelegenheid is dat te betalen, maar met banen met een lage toegevoegde winstmarge wordt dat een heel stuk lastiger. Banen met lage marge en kennisniveau kunnen bovendien veel sneller door concurrentie verloren gaan.
Nogmaals, ik heb ook in het buitenland gewerkt en woonruimte was daar nooit een taak van overheids(beleid).
Vaak genoeg ondergebracht in eoa compound of hotelcomplex. Helemaal prima want veel meer dan werken daar deed ik ook niet. Dat er in NL een issue is met bouwen van woningen is wmb allereerst van prioritair belang voor eigen burgers en niet om als vakantiepark voor ingevlogen werknemers te dienen die hier vooral hun zakken komen uitvullen.
De gemiddeld ASML expat (expert niveau) zit snel op ¤125-150K met relatief lage kosten en veroorzaken daarmee indirect wel een lokaal (betaalbaar) woonprobleem.

En ja het is een vestigingsrace naar de bodem waar je/we in NL en EU - getuige dat het onaantrekkelijk is voor harkbedrijven - niet meer aan willen/kunnen meedoen. Dat bedrijven dat daarom vertrekken, is jammer - we kennen het ellenlange rijtje van verloren zaken - maar iets dat toch niet te winnen is.
pi_212749674
quote:
12s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 23:54 schreef Vallon het volgende:

[..]
Nogmaals, ik heb ook in het buitenland gewerkt en woonruimte was daar nooit een taak van overheids(beleid).
Vaak genoeg ondergebracht in eoa compound of hotelcomplex. Helemaal prima want veel meer dan werken daar deed ik ook niet. Dat er in NL een issue is met bouwen van woningen is wmb allereerst van prioritair belang voor eigen burgers en niet om als vakantiepark voor ingevlogen werknemers te dienen die hier vooral hun zakken komen uitvullen.
De gemiddeld ASML expat (expert niveau) zit snel op ¤125-150K met relatief lage kosten en veroorzaken daarmee indirect wel een lokaal (betaalbaar) woonprobleem.

En ja het is een vestigingsrace naar de bodem waar je/we in NL en EU - getuige dat het onaantrekkelijk is voor harkbedrijven - niet meer aan willen/kunnen meedoen. Dat bedrijven dat daarom vertrekken, is jammer - we kennen het ellenlange rijtje van verloren zaken - maar iets dat toch niet te winnen is.
Is het dan puur ieder voor zich, of heeft de overheid ook een bijdrage? Is dat alleen dat je andere burgers niet dood mag maken, of zit er meer aan vast?

Anders gezegd, kan ik een honkbalknuppel aanschaffen en iedereen die niet doet wat ik zeg hun hersens inslaan, of mag ik alleen hun botten breken?

Dus wat is de rol van de overheid?
  zaterdag 9 maart 2024 @ 00:47:29 #271
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_212749802
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 23:42 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik heb het over onterecht vanzelfsprekend.
Lang niet iedereen zal emigreren vanwege een oorlog omdat men andere keuzes maakt, dat staat eenieder vrij.
Klopt, de bevolkingsgroep welke niet de middelen heeft om te vluchten blijft achter.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_212749817
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 00:47 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Klopt, de bevolkingsgroep welke niet de middelen heeft om te vluchten blijft achter.
Dat bedoel ik met keuzes maken in het leven, die hebben gevolgen, zeker als je in een nog redelijk welvarend land leeft.
  zaterdag 9 maart 2024 @ 00:58:44 #273
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_212749849
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 00:52 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat bedoel ik met keuzes maken in het leven, die hebben gevolgen, zeker als je in een nog redelijk welvarend land leeft.
Ja, maar in een welvarend land zijn de mensen net zo achterlijk als in een minder welvarend land.
pi_212749864
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 00:58 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Ja, maar in een welvarend land zijn de mensen net zo achterlijk als in een minder welvarend land.
Dat is dan hun probleem, daar kunnen mensen die wel anticiperen weinig aan veranderen.
  zaterdag 9 maart 2024 @ 01:06:52 #275
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_212749885
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 01:02 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat is dan hun probleem, daar kunnen mensen die wel anticiperen weinig aan veranderen.
Laat ze maar vol in de stront zakken ja, wat ze hadden kunnen weten dat dit ging gebeuren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')