Begin je weer? Er is geen val van satan geweest. Daar is werkelijk niets van te vinden in de Bijbel. Ik heb je daar al eerder op gewezen maar toen zweeg je in alle talen.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Met de val van Satan en de engelen is er een crisis ontstaan: Gods rechtmatige autoriteit is in twijfel getrokken door zijn eigen schepsels. Er wordt geclaimd dat Hij geen liefde is, maar een dictator. Satan beweert dat hij zelf net zo goed als god kan regeren.
Ja, er is één realiteit. Dat kun je God noemen. Er zijn geen gescheiden entiteiten, zoals een boom niet gescheiden is van de aarde en 'andere' bomen.quote:Op woensdag 6 maart 2024 15:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Begin je weer? Er is geen val van satan geweest. Daar is werkelijk niets van te vinden in de Bijbel. Ik heb je daar al eerder op gewezen maar toen zweeg je in alle talen.
Deze bedenker van deze exegese voert passages aan uit Jesaja 14 en Ezechiël 28, maar beide Schriftplaatsen gaan respectievelijk over de vorst van Babel en de vorst van Tyrus. Oftewel over “een mens en geen god”, zoals Ezechiël 28:9 zegt.
Dan momt men met het argument aan, dat het Bijbelboek Openbaring spreekt over een val van satan.
En de grote draak werd op de aarde geworpen, de oude slang, die genaamd wordt duivel en de satan…
Openbaring 12:9
Inderdaad, hier is onmiskenbaar sprake van satans val… maar let wel: dan wél één in de toekomst!
God zegt in het OT: IK ben JAHWEH en er is GEEN ANDER; buiten MIJ is er GEEN GOD (….) opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten MIJ NIEMAND is; IK ben JAHWEH, en er is GEEN ANDER, die het licht formeer en de duisternis schep, die de vrede maakt EN HET KWADE SCHEP; IK, JAHWEH, doe dit alles.
Jesaja 45:5-7
en tevens zegt God: Zie, Ik ben het, die de smid geschapen heb, welke het kolenvuur aanblaast (…) MAAR IK BEN HET OOK, DIE DE VERDERVER GESCHAPEN HEB OM TE VERNIELEN.
Jesaja 54:16
Satan is dus een instrument van God. Dat blijkt ook uit andere passages uit het OT, met name uit het boek Job!
Precies, en diezelfde Gabriël zou dan ineens de kern van de hele schrift (de kruisdood en wederopstanding, het centrale thema in de hele verslossingsleer) tegenspreken door te beweren dat Jezus niet aan het kruis gestorven is.quote:Op woensdag 6 maart 2024 14:42 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dit vind ik toch vreemd. We hebben eerst Jezus gehad en je zou denken dat daarmee alles voldoende is. Nieuwe testament is gekomen, je zou zeggen, klaar, we hebben genoeg. En dan komt 600 jaar later die Gabriël nog een keer op de proppen, nota bene bij iemand die analfabeet was.
Omdat je onzin verkoopt. Je 'wijst' mij nergens op, je komt alleen, telkens weer opnieuw, met dezelfde dingen die ik al keer op keer heb weerlegd in het verleden.quote:Op woensdag 6 maart 2024 15:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Begin je weer? Er is geen val van satan geweest. Daar is werkelijk niets van te vinden in de Bijbel. Ik heb je daar al eerder op gewezen maar toen zweeg je in alle talen.
Of die Mohammed heeft het allemaal verzonnen. Als je een baanbrekend verhaaltje wilt vertellen sloeg dat in die tijd beter aan als je vertelt dat een engel je dat allemaal in je oor heeft gefluisterd.quote:Op donderdag 7 maart 2024 08:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Precies, en diezelfde Gabriël zou dan ineens de kern van de hele schrift (de kruisdood en wederopstanding, het centrale thema in de hele verslossingsleer) tegenspreken door te beweren dat Jezus niet aan het kruis gestorven is.
Dit was dus niet GabrIël maar een demoon die zich voordeed als Gabriël.
Paulus waarschuwde hier zelfs voor in Galaten 6:
6Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt van Hem Die u in de genade van Christus geroepen heeft, naar een ander evangelie,
7terwijl er geen ander is; al zijn er ook sommigen die u in verwarring brengen en het Evangelie van Christus willen verdraaien.
8 Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
9Zoals wij al eerder gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Als iemand u een evangelie verkondigt anders dan wat u ontvangen hebt, die zij vervloekt.
Een telltale sign dat dit niet daadwerkelijk de engel Gabriël was, is dat de Koran is geschreven via 'automatisch handschrift', oftewel Mohammed werd als het ware bezeten door deze entiteit en die deed het schrijven voor hem. Dit in tegenstelling tot de bijbelse geschriften, waarbij de auteurs werden geïnspireerd door God, maar wel zelf schreven. Dit is een klein maar belangrijk verschil, omdat het automatisch handschrift ook wordt geassocieerd met meer occulte vormen van contact met demonen en dergelijke.
Dat zou ook kunnen natuurlijk. Maar dan vraag ik me af hoe Mohammed bij de ideeën kwam die hij heeft neergepend. Om het evangelie op de manier aan te vallen die hij deed, heb je vrij geavanceerde kennis en begrip nodig van de geschriften. Ik betwijfel eerlijk gezegd dat hij in staat was om die dingen vanuit zichzelf zo op te schrijven.quote:Op donderdag 7 maart 2024 08:35 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Of die Mohammed heeft het allemaal verzonnen. Als je een baanbrekend verhaaltje wilt vertellen sloeg dat in die tijd beter aan als je vertelt dat een engel je dat allemaal in je oor heeft gefluisterd.
Ik vind dit geen eerlijke manier van teksten benaderen.quote:Op donderdag 7 maart 2024 08:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat je onzin verkoopt. Je 'wijst' mij nergens op, je komt alleen, telkens weer opnieuw, met dezelfde dingen die ik al keer op keer heb weerlegd in het verleden.
Ook nu weer begin je over de koning van Tyrus en Babel, terwijl uit die teksten duidelijk blijkt dat die als symbolen worden gebruikt voor Satan, net als dat bijv. koning Cyrus als symbool wordt gebruikt voor de messias die Gods volk uit Babylon redt.
Maar jij leest alleen maar wat je wil lezen en begint dan te trompetten dat je mij ergens op hebt 'gewezen'.
Ik kan jou niet serieus nemen vanwege deze starre houding, omdat je gewoon alles wat niet in je straatje past compleet negeert.
Dit is ook de reden waarom ik je als een troll beschouw.
Ik vind dat geen eerlijke manier van teksten benaderen en daarom verspil ik mijn tijd niet aan oeverloze discussies met jou.
Als je wat meer blijk zou geven van integriteit, zou ik wellicht van mening veranderen.
Als je nooit je fouten toegeeft en alleen leest wat je wil lezen, ben je inderdaad niet eerlijk bezig.quote:Op donderdag 7 maart 2024 09:02 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vind dit geen eerlijke manier van teksten benaderen.
die houden we erin, wellicht ook goed toepasbaar in het zakenleven
hou op man, jij leest toch net zo goed wat je wil lezen.quote:Op donderdag 7 maart 2024 09:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als je nooit je fouten toegeeft en alleen leest wat je wil lezen, ben je inderdaad niet eerlijk bezig.
Ik discussieer al jaren met hem hier, en ben daar intussen wel klaar mee. Als ik zoiets zeg heb ik daar goede redenen voor.
even simpel voorbeeltje vul daarook eens in "Ellen White"quote:Op donderdag 7 maart 2024 08:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Precies, en diezelfde Gabriël zou dan ineens de kern van de hele schrift (de kruisdood en wederopstanding, het centrale thema in de hele verslossingsleer) tegenspreken door te beweren dat Jezus niet aan het kruis gestorven is.
Dit was dus niet GabrIël maar een demoon die zich voordeed als Gabriël.
Paulus waarschuwde hier zelfs voor in Galaten 6:
6Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt van Hem Die u in de genade van Christus geroepen heeft, naar een ander evangelie,
7terwijl er geen ander is; al zijn er ook sommigen die u in verwarring brengen en het Evangelie van Christus willen verdraaien.
8 [b]Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, [b]die zij vervloekt.
9Zoals wij al eerder gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Als iemand u een evangelie verkondigt anders dan wat u ontvangen hebt, die zij vervloekt.
Die preekte geen ander evangelie.quote:Op donderdag 7 maart 2024 09:26 schreef dop het volgende:
[..]
even simpel voorbeeltje vul daarook eens in "Ellen White"
Ik vind dit geen eerlijke manier van teksten benaderen.quote:Op donderdag 7 maart 2024 09:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die preekte geen ander evangelie.
Dat is een stuk waarschijnlijker dan de bijzondere verklaring.quote:Op donderdag 7 maart 2024 08:35 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Of die Mohammed heeft het allemaal verzonnen. Als je een baanbrekend verhaaltje wilt vertellen sloeg dat in die tijd beter aan als je vertelt dat een engel je dat allemaal in je oor heeft gefluisterd.
Ik geloof ook wel dat de Bijbel geïnspireerd is door God, maar dat geldt ook voor het schrijven van dit bericht. En het geldt ook voor de muziek van de Beatles, het geldt ook voor Einstein's E=MC2. Het zijn allemaal producten van ons eigen bewustzijn.quote:Op donderdag 7 maart 2024 08:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Een telltale sign dat dit niet daadwerkelijk de engel Gabriël was, is dat de Koran is geschreven via 'automatisch handschrift', oftewel Mohammed werd als het ware bezeten door deze entiteit en die deed het schrijven voor hem. Dit in tegenstelling tot de bijbelse geschriften, waarbij de auteurs werden geïnspireerd door God, maar wel zelf schreven. Dit is een klein maar belangrijk verschil, omdat het automatisch handschrift ook wordt geassocieerd met meer occulte vormen van contact met demonen en dergelijke.
Kijk, leuk om te weten. Over Maria gesproken, mijn vriendin is katholiek en die bidt altijd naar Maria, zoals ze daar zijn gewend. Nu staat er volgens mij in de Bijbel dat Jezus heeft gezegd dat je direct tot God moet bidden. Ik krijg daar wel discussies over met mijn vriendin.quote:Op donderdag 7 maart 2024 08:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat zou ook kunnen natuurlijk. Maar dan vraag ik me af hoe Mohammed bij de ideeën kwam die hij heeft neergepend. Om het evangelie op de manier aan te vallen die hij deed, heb je vrij geavanceerde kennis en begrip nodig van de geschriften. Ik betwijfel eerlijk gezegd dat hij in staat was om die dingen vanuit zichzelf zo op te schrijven.
Saillant detail is ook dat de Koran Maria erg prijst. Volgens sommige bronnen was Mohammeds eerste vrouw een rijke katholieke.
Je bidt direct tot God, via Jezus Christus. Jezus Christus maakt, dankzij Zijn verzoenoffer, onze gebeden acceptabel voor God. Daarom wordt Jezus ook wel 'mediator' of 'bemiddelaar' genoemd. Jezus is een tussenpersoon. Daarom noemt Hij zichzelf ook de 'deur'. Via Jezus hebben we toegang tot God, omdat Jezus als mens perfect aan de vereisten van God heeft voldaan. Jezus vertegenwoordigt daarmee de mensheid, is de advocaat van de mensheid.quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:24 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Kijk, leuk om te weten. Over Maria gesproken, mijn vriendin is katholiek en die bidt altijd naar Maria, zoals ze daar zijn gewend. Nu staat er volgens mij in de Bijbel dat Jezus heeft gezegd dat je direct tot God moet bidden. Ik krijg daar wel discussies over met mijn vriendin.
Licht toe.quote:Op donderdag 7 maart 2024 12:10 schreef CharlesKinbote het volgende:
De Maria-cultus alleen is al voldoende reden waarom het katholicisme superieur is aan welke willekeurige vorm van protestantisme dan ook.
Interesting op z'n minst wel, want wie bepaalt wanneer iets symboliek is en wanneer iets letterlijk genomen moet worden, je gaf eerder aan dat de bijbel heel letterlijk genomen moet worden. Dus wie leest er dan wat hij wil lezen vraag ik me af?quote:Op donderdag 7 maart 2024 08:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ook nu weer begin je over de koning van Tyrus en Babel, terwijl uit die teksten duidelijk blijkt dat die als symbolen worden gebruikt voor Satan, net als dat bijv. koning Cyrus als symbool wordt gebruikt voor de messias die Gods volk uit Babylon redt.
Maar jij leest alleen maar wat je wil lezen en begint dan te trompetten dat je mij ergens op hebt 'gewezen'.
quote:Ik kan jou niet serieus nemen vanwege deze starre houding, omdat je gewoon alles wat niet in je straatje past compleet negeert.
Exact. We kunnen er van alles en nog wat bij betrekken, maar dat is helemaal niet nodig, want dit simpele gegeven op zichzelf is al voldoende om het belangrijke verschil duidelijk te maken.quote:Op donderdag 7 maart 2024 12:10 schreef CharlesKinbote het volgende:
De Maria-cultus alleen is al voldoende reden waarom het katholicisme superieur is aan welke willekeurige vorm van protestantisme dan ook.
Omdat dat uit de CONTEXT blijkt.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:29 schreef Mijk het volgende:
[..]
Interesting op z'n minst wel, want wie bepaalt wanneer iets symboliek is en wanneer iets letterlijk genomen moet worden, je gaf eerder aan dat de bijbel heel letterlijk genomen moet worden. Dus wie leest er dan wat hij wil lezen vraag ik me af?
Ik hoop dat je nu ziet, met de daadwerkeljike tekst erbij, dat dat 'erop gewezen' nergens op slaat, aangezien ik deze tekst al vaker met hem heb besproken, en hij zich er gewoon niets van aantrekt wat er daadwerkelijk geschreven staat. En dan een paar maanden later komt hij weer met hetzelfde aanzetten. Wat moet ik daar mee?quote:Verder, kun je je dan in dit geval ook afvragen of Jezus niet een demoon vermomd was als Jezus, en iedereen op een vals pad zette zodat ze niet de échte weg tot God zouden hebben, en hier hoor ik nooit wat over. Één ding is héél zeker; Niemand van ons, in ons huidige lichaam; was erbij. Dus dit weten we állemaal niet, bijbel kenners niet, koran kenners niet, niemand niet, dus eigenlijk geloof je dit dan wel weer letterlijk, derhalve is het heel lastig serieus te nemen allemaal. Ik hoop dat je die zelf ook ziet.
En al zéker als je daarna komt met;
[..]
Wat mij betreft is dat allemaal vertroebeling van een anders zuiver water. Je hebt al die dingen niet nodig als je in de aanwezigheid van God verkeert, omdat God je hart vult met vreugde en liefde, en meer heb je niet nodig. Al die potsierlijkheid van het katholicisme, alle overdreven gebouwen, kleding, het ophemelen van mensen met fabeltjes en legenden, is allemaal zeer vermakelijk, maar met spiritualiteit heeft het niets te maken. De rijkdom van Christelijke spiritualiteit wordt in de innerlijke mens beleefd, in het hart, en niet met allerhande uiterlijke decoratie en toeters en bellen.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:50 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Exact. We kunnen er van alles en nog wat bij betrekken, maar dat is helemaal niet nodig, want dit simpele gegeven op zichzelf is al voldoende om het belangrijke verschil duidelijk te maken.
Zoveel kleurrijker, zoveel rijker aan betekenis en mogelijkheden is het katholicisme dan het protestantisme, dat er in vergelijking daarmee afsteekt als een dieet op water en brood, en Maria is daar een sprekend voorbeeld van.
Maria brengt bijvoorbeeld balans door ook een hoognodige scheut vrouwelijkheid aan de symboliek toe te voegen, die in het protestantisme ontbreekt. Zo voegen alle heiligen, en alle op heidense gebruiken gebaseerde elementen iets toe, al is het maar een heel klein beetje, dat wanneer je het wegneemt alleen maar leegte achterlaat. Neem het sinterklaasfeest bijvoorbeeld, een katholiek feest dat protestanten hebben proberen te verbieden. Het zou ontzettend zonde zijn als dat er niet meer is, en op die manier is het zonde om Maria uit je religie weg te snijden, met niets dan een misplaatste soberheid en strengheid daarvoor in de plaats.
Klopt, het voegt vrouwelijkheid toe. En Maria is een heel krachtig moedersymbool, waar ik dan ook menig tante en oma inspiratie uit zag halen. Ik ben niet katholiek maar heb warme herinneringen aan dit soort gebruiken, zoals ook de kruidwis-wandeling rondom de seizoenswisseling, of de schilderingen van de apostelen op de boog boven het altaar. Misschien ben ik gewoon te Bourgondisch voor al die truttigheid karigheid.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:50 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Exact. We kunnen er van alles en nog wat bij betrekken, maar dat is helemaal niet nodig, want dit simpele gegeven op zichzelf is al voldoende om het belangrijke verschil duidelijk te maken.
Zoveel kleurrijker, zoveel rijker aan betekenis en mogelijkheden is het katholicisme dan het protestantisme, dat er in vergelijking daarmee afsteekt als een dieet op water en brood, en Maria is daar een sprekend voorbeeld van.
Maria brengt bijvoorbeeld balans door ook een hoognodige scheut vrouwelijkheid aan de symboliek toe te voegen, die in het protestantisme ontbreekt. Zo voegen alle heiligen, en alle op heidense gebruiken gebaseerde elementen iets toe, al is het maar een heel klein beetje, dat wanneer je het wegneemt alleen maar leegte achterlaat. Neem het sinterklaasfeest bijvoorbeeld, een katholiek feest dat protestanten hebben proberen te verbieden. Het zou ontzettend zonde zijn als dat er niet meer is, en op die manier is het zonde om Maria uit je religie weg te snijden, met niets dan een misplaatste soberheid en strengheid daarvoor in de plaats.
Dat lijkt toch wel heel veel op wat atheïsten over de Bijbel zeggen. Waar heb je al die toeters en bellen voor nodig, wees gewoon aardig voor elkaar, volg gewoon braaf de regeltjes, geen gezeik, klaar. Waarom al dat gedoe eromheen, waarom al die verhaaltjes?quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat mij betreft is dat allemaal vertroebeling van een anders zuiver water. Je hebt al die dingen niet nodig als je in de aanwezigheid van God verkeert, omdat God je hart vult met vreugde en liefde, en meer heb je niet nodig. Al die potsierlijkheid van het katholicisme, alle overdreven gebouwen, kleding, het ophemelen van mensen met fabeltjes en legenden, is allemaal zeer vermakelijk, maar met spiritualiteit heeft het niets te maken. De rijkdom van Christelijke spiritualiteit wordt in de innerlijke mens beleefd, in het hart, en niet met allerhande uiterlijke decoratie en toeters en bellen.
Weten we niet, we waren er allebei niet bij op dat moment, zo zullen de moslims dat dan over Gabriel zeggen, precies hetzelfde wat jij zegt, en dan heb je een standoff, patstelling, want wie heeft er gelijk?quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Was Jezus een demoon? Daar beschuldigden de farizeeën hem ook van inderdaad. Ieder moet dat voor zichzelf bepalen. Maar ik zie geen enkele aanleiding om te geloven dat Jezus een demoon zou hebben of zijn.
Dit vond ik dan wel weer een hele sterke, uit totaal onverwachtte hoek, want dit is idd wat het is, waar het helemaal om gaat.quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De rijkdom van Christelijke spiritualiteit wordt in de innerlijke mens beleefd, in het hart, en niet met allerhande uiterlijke decoratie en toeters en bellen.
De vraag is of mensen nog steeds heiligen zouden vereren als men besefte dat ze dood zijn.quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:49 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Dat lijkt toch wel heel veel op wat atheïsten over de Bijbel zeggen. Waar heb je al die toeters en bellen voor nodig, wees gewoon aardig voor elkaar, volg gewoon braaf de regeltjes, geen gezeik, klaar. Waarom al dat gedoe eromheen, waarom al die verhaaltjes?
Zoals voor jou de verhalen in de Bijbel meer zijn dat alleen maar toeters en bellen, zo geldt dat voor anderen voor de heiligenverering ook.
Ik verwijs je naar mijn vorige antwoord over de profeties die op de goddelijke inspiratie van de schriften wijzen.quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:52 schreef Mijk het volgende:
[..]
Weten we niet, we waren er allebei niet bij op dat moment, zo zullen de moslims dat dan over Gabriel zeggen, precies hetzelfde wat jij zegt, en dan heb je een standoff, patstelling, want wie heeft er gelijk?
En ongeacht welke religie, ze zullen allemaal hun hand opsteken. Dus is niets van wat je zegt, geloofwaardiger en/of ongeloofwaardiger dan t ander. Misschien voor jouzelf wel, en die begrijp ik ook als je bepaalde ervaringen hebt gehad, maar voor een 3e persoon heeft het nul meerwaarde, ook al die bijbelteksten, jij kunt zeggen dat het zo gegaan is, maar dat zeggen moslims precieséénde over de Koran. Wederom; patstelling, standoff, en een buitenstaander heeft daar nul aan.
Precies, dat is toch mooi? En wat komt er voor dat soort vrouwelijke symbolen in de plaats? Een of andere Michelle Obama of Kim Kardashian?quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:29 schreef CharlesKinbote het volgende:
Klopt, het voegt vrouwelijkheid toe. En Maria is een heel krachtig moedersymbool, waar ik dan ook menig tante en oma inspiratie uit zag halen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |