quote:
Op donderdag 7 maart 2024 13:29 schreef Mijk het volgende:[..]
Interesting op z'n minst wel, want wie bepaalt wanneer iets symboliek is en wanneer iets letterlijk genomen moet worden, je gaf eerder aan dat de bijbel heel letterlijk genomen moet worden. Dus wie leest er dan wat hij wil lezen vraag ik me af?
Omdat dat uit de CONTEXT blijkt.
Dit is de betreffende tekst. Alle
vette delen zijn de elementen waaruit blijkt dat die koning hier als een symbool wordt gebruikt voor Satan.
1Het woord van de HEERE kwam tot mij:
2Mensenkind, zeg tegen de vorst van Tyrus: Zo zegt de Heere HEERE: Omdat uw hart hoogmoedig is geworden en u zegt: Ik ben God, ik zit op de zetel van God in het hart van de zeeën – terwijl u een mens bent en geen God – geeft u uw hart uit voor het hart van God.
3Zie, u bent wijzer dan Daniël, geen enkel geheim hebben zij voor u verborgen gehouden.
4Door uw wijsheid en door uw inzicht hebt u zich een vermogen verworven en gezorgd voor goud en zilver in uw schatkamers.
5Door uw grote wijsheid in uw handel hebt u uw vermogen vermeerderd en is uw hart hoogmoedig geworden vanwege uw vermogen.
6Daarom, zo zegt de Heere HEERE: Omdat u uw hart uitgeeft voor het hart van God,
7daarom, zie, Ik ga vreemden over u brengen, de gewelddadigste van de heidenvolken. Zij zullen hun zwaarden trekken tegen de schoonheid van uw wijsheid en zij zullen uw luister ontheiligen.
8Zij zullen u in het graf doen neerdalen en u zult de dood van een dodelijk gewonde sterven in het hart van de zeeën.
9Zult u werkelijk in de tegenwoordigheid van uw moordenaar blijven zeggen: Ik ben God, terwijl u een mens bent en geen God, en u zich in de macht bevindt van hem die u verslaat?
10U zult de dood van onbesnedenen sterven door de hand van vreemden, want Ík heb gesproken, spreekt de Heere HEERE.
11Het woord van de HEERE kwam tot mij:
12Mensenkind, hef een klaaglied aan over de koning van Tyrus, en zeg tegen hem: Zo zegt de Heere HEERE:
U, toonbeeld van volkomenheid,
vol wijsheid en volmaakt van schoonheid,
13u was in Eden, de hof van God.
Allerlei edelgesteente was uw sieraad:
robijn, topaas en diamant, turkoois, onyx
en jaspis, saffier, smaragd, beril en goud.
Het werk van uw tamboerijnen en uw fluiten was bij u.
Op de dag dat u geschapen werd, waren ze gereed.
14U was een cherub die zijn vleugels beschermend uitspreidt.
Daarvoor heb Ik u aangesteld.
U was op Gods heilige berg,
u wandelde te midden van vurige stenen.
15Volmaakt was u in uw wegen,
vanaf de dag dat u geschapen werd,
totdat er ongerechtigheid in u gevonden werd.
16Door de overvloed van uw handel
vulde men uw midden met geweld,
en ging u zondigen.
Daarom verbande Ik u van de berg van God,
en deed Ik u verdwijnen, beschermende cherub,
uit het midden van de vurige stenen.
17Vanwege uw schoonheid werd uw hart hoogmoedig,
u richtte uw wijsheid te gronde vanwege uw luister.
Ik wierp u ter aarde, Ik stelde u voor koningen,
opdat zij op u neer zouden zien.18Vanwege de overvloed van uw ongerechtigheden door uw oneerlijke handel
ontheiligde u uw heiligdommen.
Daarom deed Ik een vuur uit uw midden oplaaien,
en dat verteerde u.
Ik maakte u tot een hoop as op de grond
voor de ogen van allen die naar u keken.
19Allen onder de volken die u kennen, zijn ontzet over u.
U bent een voorwerp van verschrikking geworden
en u zult niet meer bestaan tot in eeuwigheid.
Wat is een 'beschermende cherub'? Dat is een zeer hoog engelachtig wezen dat in de hemel Gods troon met zijn vleugels bedekt. Op de ark van het verbond stonden ook twee bedekkende cherubs van goud afgebeeld, omdat deze de troon van God in de hemel voorstelt.
Liep de koning van Tyrus in de tuin van Eden? Nee natuurlijk niet, die bestond toen nog helemaal niet. Was hij met edelstenen bedekt toen hij werd geschapen? Ook niet natuurlijk.
De koning van Tyrus wordt hier dus gebruikt als een type, een symbool, een voorbeeld van hoe Satan zelf in het leven staat: hij wordt gemotiveerd door hoogmoed en het verlangen om Gods plaats in te nemen. En diezelfde geest geeft hij ook aan iedereen die hij voor zijn karretje spant, zoals de koning van Tyrus. In ruil voor hun dienstbaarheid krijgen zij rijkdom, macht en weelde, maar uiteindelijk is God degene die het laatste woord heeft. Dat is wat de tekst aangeeft. Hij kan niet uitsluitend op de koning van Tyrus slaan, daarvoor zijn de inconsistenties veel te groot.
Een parallelle tekst is Jesaja 14, in dit geval gaat het om de koning van Babel:
12Hoe bent u uit de hemel gevallen,
morgenster, zoon van de dageraad!
U ligt geveld op de aarde,
overwinnaar over de heidenvolken!
13En ú zei in uw hart:
Ik zal opstijgen naar de hemel;
tot boven Gods sterren
zal ik mijn troon verheffen,
ik zal zetelen op de berg van de ontmoeting
aan de noordzijde.
14Ik zal opstijgen boven de wolkenhoogten,
ik zal mij gelijkstellen met de Allerhoogste.15Echter, u bent in het rijk van de dood neergestort,
in het diepst van de kuil!
16Wie u zien, kijken u aan
en letten op u:
Is dit nu die man die de aarde deed sidderen,
die koninkrijken deed beven,
17die van de wereld een woestijn maakte,
haar steden met de grond gelijkmaakte,
zijn gevangenen niet losliet om naar huis te gaan?
18Alle koningen van de heidenvolken,
allen rusten zij in ere,
ieder in zijn huis.
19Maar ú bent weggeworpen, ver van uw graf,
als een verafschuwde loot
bedolven onder gedoden, die met het zwaard zijn doorstoken
en neergedaald in een steengroeve;
u bent als een lijk dat is vertrapt.
20U zult in het graf niet met hen verenigd worden,
want u hebt uw land te gronde gericht
en uw volk gedood.
Voor eeuwig zal niet meer genoemd worden
het nageslacht van de kwaaddoeners.
De 'noordzijde' is waar Gods troon zich bevindt, in het noorden.
En Jezus Christus zelf zei in Lukas 10:
18Hij zei tegen hen: Ik zag de satan als een bliksem uit de hemel vallen.
Dus deze koningen zijn bezeten van dezelfde geest als Satan en doen zijn wil. Het hele eieren eten zit hem in het idee dat de mens de plaats van God kan innemen, zoals Satan dat ook wil.
Zie je dat dit het centrale thema steeds is? Dit begon in Genesis met de slang die dit tegen Eva zei, en door heel de geschiedenis probeert de mens onafhankelijk van God te heersen. Maar God is almachtig.
Hetzelfde zien we overigens omgekeerd: dat menselijke koningen als symbool worden gebruikt voor de messias, met name Cyrus de Grote (Kores in onderstaande vertaling). Die werd 'Gods gezalfde genoemd':
Jesaja 45:1Zo zegt de HEERE tegen Zijn
gezalfde,tegen Kores, die Ik vastgrijp bij zijn
rechterhand,
om de volken vóór hem neer te werpen,
en de lendenen van koningen zal Ik ontgorden;
om deuren voor hem te openen,
poorten zullen niet gesloten worden:
2Zelf zal Ik voor u uit gaan,
het oneffene zal Ik rechtmaken,
bronzen deuren zal Ik openbreken,
en ijzeren grendels stukbreken.
3En Ik zal u geven schatten die in het duister zijn,
verborgen rijkdommen,
opdat u zult weten dat Ik de HEERE ben, Die u bij uw naam roept,
de God van Israël.
4Ter wille van Jakob, Mijn dienaar,
Israël, Mijn uitverkorene,
riep Ik u bij uw naam;
Ik gaf u een erenaam, hoewel u Mij niet kende.
Een 'gezalfde' duidt op een speciale erkenning van God, dat God diegene Zijn geest heeft gegeven. Zo werden de priesters in de tempel gezalfd om hun dienst uit te kunnen voeren. Het woord 'messias' betekent ook letterlijk 'gezalfde'.
Cyrus werd dus als een messias beschouwd voor Gods volk. Waarom? Omdat de Perzen onder Cyrus het Babylonische rijk veroverden en de Israëlieten uit hun ballingschap bevrijdden en terug lieten keren naar hun land, nadat ze daar decennia als slaven waren behandeld.
God pakt hem bij zijn 'rechterhand'. Waarom niet zijn linkerhand? Omdat de rechterhand in de bijbel staat voor rechtvaardig handelen, rechtvaardig oordelen. Daarom noemen we het ook 'rechtvaardig' en niet 'linksvaardig'. Dit zijn allemaal kleine details met lading, want Jezus Christus is de rechtvaardige rechter, en daar wordt Cyrus hier als symbool voor gebruikt.
Deze Cyrus kwam ook uit het oosten ten opzicht van Babylon, net als dat de ware messias uit het oosten zal komen:
Mattheus 24:27 want zoals de bliksem vanuit het oosten komt en zichtbaar is tot in het westen, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn.
De bijbel zegt dat het spirituele Babylon aan het einde der tijden opnieuw Gods volk zal overwelmen en tot slaaf zal proberen te maken en vervolgen, zie Openbaringen.
En wie is degene die Gods volk daarvan zal redden? Dat is Jezus Christus, de gezalfde, de messias, de rechtvaardige rechter.
Deze letterlijke historische gebeurtenissen, die op relatief kleine schaal plaatsvonden, worden dus gebruikt om grotere spirituele realiteiten te beschrijven. Daarom barst het hele OT van letterlijke taal, maar vaak zitten daar meerdere symbolische, spirituele betekenissen achter. Je moet een beetje bekend raken met de terminologie die de bijbel gebruikt om dit te herkennen, maar het hele OT is ervan doorspekt. Daarom zei Jezus Christus ook dat de geschriften van Hem getuigen.
quote:
Verder, kun je je dan in dit geval ook afvragen of Jezus niet een demoon vermomd was als Jezus, en iedereen op een vals pad zette zodat ze niet de échte weg tot God zouden hebben, en hier hoor ik nooit wat over. Één ding is héél zeker; Niemand van ons, in ons huidige lichaam; was erbij. Dus dit weten we állemaal niet, bijbel kenners niet, koran kenners niet, niemand niet, dus eigenlijk geloof je dit dan wel weer letterlijk, derhalve is het heel lastig serieus te nemen allemaal. Ik hoop dat je die zelf ook ziet.
En al zéker als je daarna komt met;
[..]
Ik hoop dat je nu ziet, met de daadwerkeljike tekst erbij, dat dat 'erop gewezen' nergens op slaat, aangezien ik deze tekst al vaker met hem heb besproken, en hij zich er gewoon niets van aantrekt wat er daadwerkelijk geschreven staat. En dan een paar maanden later komt hij weer met hetzelfde aanzetten. Wat moet ik daar mee?
Was Jezus een demoon? Daar beschuldigden de farizeeën hem ook van inderdaad. Ieder moet dat voor zichzelf bepalen. Maar ik zie geen enkele aanleiding om te geloven dat Jezus een demoon zou hebben of zijn.
[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 07-03-2024 14:16:47 ]