abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212726243
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 11:24 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Kijk, leuk om te weten. Over Maria gesproken, mijn vriendin is katholiek en die bidt altijd naar Maria, zoals ze daar zijn gewend. Nu staat er volgens mij in de Bijbel dat Jezus heeft gezegd dat je direct tot God moet bidden. Ik krijg daar wel discussies over met mijn vriendin.
Je bidt direct tot God, via Jezus Christus. Jezus Christus maakt, dankzij Zijn verzoenoffer, onze gebeden acceptabel voor God. Daarom wordt Jezus ook wel 'mediator' of 'bemiddelaar' genoemd. Jezus is een tussenpersoon. Daarom noemt Hij zichzelf ook de 'deur'. Via Jezus hebben we toegang tot God, omdat Jezus als mens perfect aan de vereisten van God heeft voldaan. Jezus vertegenwoordigt daarmee de mensheid, is de advocaat van de mensheid.

Maria wordt in de RKK gezien als 'comediatrix', dus co-bemiddelaar.

Dit gaat zelfs zo ver, dat men leert dat Jezus woedend is om onze zonden, en Maria zijn woede kalmeert. Dat doet ze door haar blote borsten aan hem te tonen, zodat Jezus rustig wordt en Hij zijn verschrikkelijke oordeel uitstelt.

Ik verzin dit niet. Hier zijn de iconen op gebaseerd waarin Maria haar borst ontbloot en melk aan Jezus geeft.

Bron hierover: https://mural.maynoothuni(...)persuasive_power.pdf

Dit is dus ronduit bizar en volstrekt niet bijbels.

Sterker nog, Jezus zelf veroordeelt dit soort ophemeling van Zijn moeder en haar borsten:

Lukas 11:27Het gebeurde, toen Hij deze dingen sprak, dat een vrouw uit de menigte haar stem verhief en tegen Hem zei: Zalig is de buik die U gedragen heeft, en zijn de borsten waaraan U gezogen hebt!
28Maar Hij zei: Veeleer zijn zij zalig die het Woord van God horen en het bewaren.

De RKK gaat met dit soort tradities dus rechtstreeks in tegen de leer van Christus.

Maria-verering is simpelweg een voortzetting van de oude vruchtbaarheidscultussen waarin de moedergodin een essentiële rol speelde. Ook daar wordt zij 'koningin van de hemel' en 'moeder van God' genoemd. Maar nergens in de bijbel zul je zien dat dit door Jezus of de apostelen wordt onderwezen.

Ook dit is dus simpelweg een vorm van misleiding, een manier om mensen weg te houden van een relatie met God zoals die Hem bedoeld heeft. Maria heeft immers geen verlossende machten of capaciteiten. Maria is gestorven net als elk ander mens, en wacht op de wederopstanding. Dus tot wie of wat bid je werkelijk als je tot Maria bidt? Dat mag je zelf invullen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 07-03-2024 11:57:15 ]
  donderdag 7 maart 2024 @ 12:10:27 #227
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_212726522
De Maria-cultus alleen is al voldoende reden waarom het katholicisme superieur is aan welke willekeurige vorm van protestantisme dan ook.
verwijder dit account.
pi_212727011
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2024 12:10 schreef CharlesKinbote het volgende:
De Maria-cultus alleen is al voldoende reden waarom het katholicisme superieur is aan welke willekeurige vorm van protestantisme dan ook.
Licht toe.
pi_212727160
Maria is episch, daarom
  Moderator donderdag 7 maart 2024 @ 13:29:35 #230
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212727414
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 08:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ook nu weer begin je over de koning van Tyrus en Babel, terwijl uit die teksten duidelijk blijkt dat die als symbolen worden gebruikt voor Satan, net als dat bijv. koning Cyrus als symbool wordt gebruikt voor de messias die Gods volk uit Babylon redt.

Maar jij leest alleen maar wat je wil lezen en begint dan te trompetten dat je mij ergens op hebt 'gewezen'.
Interesting op z'n minst wel, want wie bepaalt wanneer iets symboliek is en wanneer iets letterlijk genomen moet worden, je gaf eerder aan dat de bijbel heel letterlijk genomen moet worden. Dus wie leest er dan wat hij wil lezen vraag ik me af?

Verder, kun je je dan in dit geval ook afvragen of Jezus niet een demoon vermomd was als Jezus, en iedereen op een vals pad zette zodat ze niet de échte weg tot God zouden hebben, en hier hoor ik nooit wat over. Één ding is héél zeker; Niemand van ons, in ons huidige lichaam; was erbij. Dus dit weten we állemaal niet, bijbel kenners niet, koran kenners niet, niemand niet, dus eigenlijk geloof je dit dan wel weer letterlijk, derhalve is het heel lastig serieus te nemen allemaal. Ik hoop dat je die zelf ook ziet.

En al zéker als je daarna komt met;

quote:
Ik kan jou niet serieus nemen vanwege deze starre houding, omdat je gewoon alles wat niet in je straatje past compleet negeert.
As above, so below.
pi_212727623
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2024 12:10 schreef CharlesKinbote het volgende:
Exact. We kunnen er van alles en nog wat bij betrekken, maar dat is helemaal niet nodig, want dit simpele gegeven op zichzelf is al voldoende om het belangrijke verschil duidelijk te maken.

Zoveel kleurrijker, zoveel rijker aan betekenis en mogelijkheden is het katholicisme dan het protestantisme, dat er in vergelijking daarmee afsteekt als een dieet op water en brood, en Maria is daar een sprekend voorbeeld van.

Maria brengt bijvoorbeeld balans door ook een hoognodige scheut vrouwelijkheid aan de symboliek toe te voegen, die in het protestantisme ontbreekt. Zo voegen alle heiligen, en alle op heidense gebruiken gebaseerde elementen iets toe, al is het maar een heel klein beetje, dat wanneer je het wegneemt alleen maar leegte achterlaat. Neem het sinterklaasfeest bijvoorbeeld, een katholiek feest dat protestanten hebben proberen te verbieden. Het zou ontzettend zonde zijn als dat er niet meer is, en op die manier is het zonde om Maria uit je religie weg te snijden, met niets dan een misplaatste soberheid en strengheid daarvoor in de plaats.
pi_212727693
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 13:29 schreef Mijk het volgende:

[..]
Interesting op z'n minst wel, want wie bepaalt wanneer iets symboliek is en wanneer iets letterlijk genomen moet worden, je gaf eerder aan dat de bijbel heel letterlijk genomen moet worden. Dus wie leest er dan wat hij wil lezen vraag ik me af?
Omdat dat uit de CONTEXT blijkt.

Dit is de betreffende tekst. Alle vette delen zijn de elementen waaruit blijkt dat die koning hier als een symbool wordt gebruikt voor Satan.

1Het woord van de HEERE kwam tot mij:
2Mensenkind, zeg tegen de vorst van Tyrus: Zo zegt de Heere HEERE: Omdat uw hart hoogmoedig is geworden en u zegt: Ik ben God, ik zit op de zetel van God in het hart van de zeeën – terwijl u een mens bent en geen God – geeft u uw hart uit voor het hart van God.
3Zie, u bent wijzer dan Daniël, geen enkel geheim hebben zij voor u verborgen gehouden.
4Door uw wijsheid en door uw inzicht hebt u zich een vermogen verworven en gezorgd voor goud en zilver in uw schatkamers.
5Door uw grote wijsheid in uw handel hebt u uw vermogen vermeerderd en is uw hart hoogmoedig geworden vanwege uw vermogen.
6Daarom, zo zegt de Heere HEERE: Omdat u uw hart uitgeeft voor het hart van God,
7daarom, zie, Ik ga vreemden over u brengen, de gewelddadigste van de heidenvolken. Zij zullen hun zwaarden trekken tegen de schoonheid van uw wijsheid en zij zullen uw luister ontheiligen.
8Zij zullen u in het graf doen neerdalen en u zult de dood van een dodelijk gewonde sterven in het hart van de zeeën.
9Zult u werkelijk in de tegenwoordigheid van uw moordenaar blijven zeggen: Ik ben God, terwijl u een mens bent en geen God, en u zich in de macht bevindt van hem die u verslaat?
10U zult de dood van onbesnedenen sterven door de hand van vreemden, want Ík heb gesproken, spreekt de Heere HEERE.
11Het woord van de HEERE kwam tot mij:
12Mensenkind, hef een klaaglied aan over de koning van Tyrus, en zeg tegen hem: Zo zegt de Heere HEERE:
U, toonbeeld van volkomenheid,
vol wijsheid en volmaakt van schoonheid,
13u was in Eden, de hof van God.
Allerlei edelgesteente was uw sieraad:
robijn, topaas en diamant, turkoois, onyx
en jaspis, saffier, smaragd, beril en goud.
Het werk van uw tamboerijnen en uw fluiten was bij u.
Op de dag dat u geschapen werd, waren ze gereed.
14U was een cherub die zijn vleugels beschermend uitspreidt.
Daarvoor heb Ik u aangesteld.
U was op Gods heilige berg,
u wandelde te midden van vurige stenen.
15Volmaakt was u in uw wegen,
vanaf de dag dat u geschapen werd,
totdat er ongerechtigheid in u gevonden werd.
16Door de overvloed van uw handel
vulde men uw midden met geweld,
en ging u zondigen.
Daarom verbande Ik u van de berg van God,
en deed Ik u verdwijnen, beschermende cherub,
uit het midden van de vurige stenen.
17Vanwege uw schoonheid werd uw hart hoogmoedig,
u richtte uw wijsheid te gronde vanwege uw luister.
Ik wierp u ter aarde, Ik stelde u voor koningen,
opdat zij op u neer zouden zien.

18Vanwege de overvloed van uw ongerechtigheden door uw oneerlijke handel
ontheiligde u uw heiligdommen.
Daarom deed Ik een vuur uit uw midden oplaaien,
en dat verteerde u.
Ik maakte u tot een hoop as op de grond
voor de ogen van allen die naar u keken.
19Allen onder de volken die u kennen, zijn ontzet over u.
U bent een voorwerp van verschrikking geworden
en u zult niet meer bestaan tot in eeuwigheid.

Wat is een 'beschermende cherub'? Dat is een zeer hoog engelachtig wezen dat in de hemel Gods troon met zijn vleugels bedekt. Op de ark van het verbond stonden ook twee bedekkende cherubs van goud afgebeeld, omdat deze de troon van God in de hemel voorstelt.

Liep de koning van Tyrus in de tuin van Eden? Nee natuurlijk niet, die bestond toen nog helemaal niet. Was hij met edelstenen bedekt toen hij werd geschapen? Ook niet natuurlijk.

De koning van Tyrus wordt hier dus gebruikt als een type, een symbool, een voorbeeld van hoe Satan zelf in het leven staat: hij wordt gemotiveerd door hoogmoed en het verlangen om Gods plaats in te nemen. En diezelfde geest geeft hij ook aan iedereen die hij voor zijn karretje spant, zoals de koning van Tyrus. In ruil voor hun dienstbaarheid krijgen zij rijkdom, macht en weelde, maar uiteindelijk is God degene die het laatste woord heeft. Dat is wat de tekst aangeeft. Hij kan niet uitsluitend op de koning van Tyrus slaan, daarvoor zijn de inconsistenties veel te groot.

Een parallelle tekst is Jesaja 14, in dit geval gaat het om de koning van Babel:

12Hoe bent u uit de hemel gevallen,
morgenster, zoon van de dageraad!
U ligt geveld op de aarde,
overwinnaar over de heidenvolken!
13En ú zei in uw hart:
Ik zal opstijgen naar de hemel;
tot boven Gods sterren
zal ik mijn troon verheffen,
ik zal zetelen op de berg van de ontmoeting
aan de noordzijde.
14Ik zal opstijgen boven de wolkenhoogten,
ik zal mij gelijkstellen met de Allerhoogste.

15Echter, u bent in het rijk van de dood neergestort,
in het diepst van de kuil!
16Wie u zien, kijken u aan
en letten op u:
Is dit nu die man die de aarde deed sidderen,
die koninkrijken deed beven,
17die van de wereld een woestijn maakte,
haar steden met de grond gelijkmaakte,
zijn gevangenen niet losliet om naar huis te gaan?
18Alle koningen van de heidenvolken,
allen rusten zij in ere,
ieder in zijn huis.
19Maar ú bent weggeworpen, ver van uw graf,
als een verafschuwde loot
bedolven onder gedoden, die met het zwaard zijn doorstoken
en neergedaald in een steengroeve;
u bent als een lijk dat is vertrapt.
20U zult in het graf niet met hen verenigd worden,
want u hebt uw land te gronde gericht
en uw volk gedood.
Voor eeuwig zal niet meer genoemd worden
het nageslacht van de kwaaddoeners.

De 'noordzijde' is waar Gods troon zich bevindt, in het noorden.

En Jezus Christus zelf zei in Lukas 10:

18Hij zei tegen hen: Ik zag de satan als een bliksem uit de hemel vallen.

Dus deze koningen zijn bezeten van dezelfde geest als Satan en doen zijn wil. Het hele eieren eten zit hem in het idee dat de mens de plaats van God kan innemen, zoals Satan dat ook wil.

Zie je dat dit het centrale thema steeds is? Dit begon in Genesis met de slang die dit tegen Eva zei, en door heel de geschiedenis probeert de mens onafhankelijk van God te heersen. Maar God is almachtig.

Hetzelfde zien we overigens omgekeerd: dat menselijke koningen als symbool worden gebruikt voor de messias, met name Cyrus de Grote (Kores in onderstaande vertaling). Die werd 'Gods gezalfde genoemd':

Jesaja 45:1Zo zegt de HEERE tegen Zijn gezalfde,
tegen Kores, die Ik vastgrijp bij zijn rechterhand,
om de volken vóór hem neer te werpen,
en de lendenen van koningen zal Ik ontgorden;
om deuren voor hem te openen,
poorten zullen niet gesloten worden:
2Zelf zal Ik voor u uit gaan,
het oneffene zal Ik rechtmaken,
bronzen deuren zal Ik openbreken,
en ijzeren grendels stukbreken.
3En Ik zal u geven schatten die in het duister zijn,
verborgen rijkdommen,
opdat u zult weten dat Ik de HEERE ben, Die u bij uw naam roept,
de God van Israël.
4Ter wille van Jakob, Mijn dienaar,
Israël, Mijn uitverkorene,
riep Ik u bij uw naam;
Ik gaf u een erenaam, hoewel u Mij niet kende.

Een 'gezalfde' duidt op een speciale erkenning van God, dat God diegene Zijn geest heeft gegeven. Zo werden de priesters in de tempel gezalfd om hun dienst uit te kunnen voeren. Het woord 'messias' betekent ook letterlijk 'gezalfde'.

Cyrus werd dus als een messias beschouwd voor Gods volk. Waarom? Omdat de Perzen onder Cyrus het Babylonische rijk veroverden en de Israëlieten uit hun ballingschap bevrijdden en terug lieten keren naar hun land, nadat ze daar decennia als slaven waren behandeld.

God pakt hem bij zijn 'rechterhand'. Waarom niet zijn linkerhand? Omdat de rechterhand in de bijbel staat voor rechtvaardig handelen, rechtvaardig oordelen. Daarom noemen we het ook 'rechtvaardig' en niet 'linksvaardig'. Dit zijn allemaal kleine details met lading, want Jezus Christus is de rechtvaardige rechter, en daar wordt Cyrus hier als symbool voor gebruikt.

Deze Cyrus kwam ook uit het oosten ten opzicht van Babylon, net als dat de ware messias uit het oosten zal komen:

Mattheus 24:27 want zoals de bliksem vanuit het oosten komt en zichtbaar is tot in het westen, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn.

De bijbel zegt dat het spirituele Babylon aan het einde der tijden opnieuw Gods volk zal overwelmen en tot slaaf zal proberen te maken en vervolgen, zie Openbaringen.

En wie is degene die Gods volk daarvan zal redden? Dat is Jezus Christus, de gezalfde, de messias, de rechtvaardige rechter.

Deze letterlijke historische gebeurtenissen, die op relatief kleine schaal plaatsvonden, worden dus gebruikt om grotere spirituele realiteiten te beschrijven. Daarom barst het hele OT van letterlijke taal, maar vaak zitten daar meerdere symbolische, spirituele betekenissen achter. Je moet een beetje bekend raken met de terminologie die de bijbel gebruikt om dit te herkennen, maar het hele OT is ervan doorspekt. Daarom zei Jezus Christus ook dat de geschriften van Hem getuigen.

quote:
Verder, kun je je dan in dit geval ook afvragen of Jezus niet een demoon vermomd was als Jezus, en iedereen op een vals pad zette zodat ze niet de échte weg tot God zouden hebben, en hier hoor ik nooit wat over. Één ding is héél zeker; Niemand van ons, in ons huidige lichaam; was erbij. Dus dit weten we állemaal niet, bijbel kenners niet, koran kenners niet, niemand niet, dus eigenlijk geloof je dit dan wel weer letterlijk, derhalve is het heel lastig serieus te nemen allemaal. Ik hoop dat je die zelf ook ziet.

En al zéker als je daarna komt met;
[..]

Ik hoop dat je nu ziet, met de daadwerkeljike tekst erbij, dat dat 'erop gewezen' nergens op slaat, aangezien ik deze tekst al vaker met hem heb besproken, en hij zich er gewoon niets van aantrekt wat er daadwerkelijk geschreven staat. En dan een paar maanden later komt hij weer met hetzelfde aanzetten. Wat moet ik daar mee?

Was Jezus een demoon? Daar beschuldigden de farizeeën hem ook van inderdaad. Ieder moet dat voor zichzelf bepalen. Maar ik zie geen enkele aanleiding om te geloven dat Jezus een demoon zou hebben of zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 07-03-2024 14:16:47 ]
pi_212727821
Wat was de laatste keer dat jij met engelen of demonen te maken had? :P
pi_212727944
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 13:50 schreef Amerauder het volgende:

[..]
Exact. We kunnen er van alles en nog wat bij betrekken, maar dat is helemaal niet nodig, want dit simpele gegeven op zichzelf is al voldoende om het belangrijke verschil duidelijk te maken.

Zoveel kleurrijker, zoveel rijker aan betekenis en mogelijkheden is het katholicisme dan het protestantisme, dat er in vergelijking daarmee afsteekt als een dieet op water en brood, en Maria is daar een sprekend voorbeeld van.

Maria brengt bijvoorbeeld balans door ook een hoognodige scheut vrouwelijkheid aan de symboliek toe te voegen, die in het protestantisme ontbreekt. Zo voegen alle heiligen, en alle op heidense gebruiken gebaseerde elementen iets toe, al is het maar een heel klein beetje, dat wanneer je het wegneemt alleen maar leegte achterlaat. Neem het sinterklaasfeest bijvoorbeeld, een katholiek feest dat protestanten hebben proberen te verbieden. Het zou ontzettend zonde zijn als dat er niet meer is, en op die manier is het zonde om Maria uit je religie weg te snijden, met niets dan een misplaatste soberheid en strengheid daarvoor in de plaats.
Wat mij betreft is dat allemaal vertroebeling van een anders zuiver water. Je hebt al die dingen niet nodig als je in de aanwezigheid van God verkeert, omdat God je hart vult met vreugde en liefde, en meer heb je niet nodig. Al die potsierlijkheid van het katholicisme, alle overdreven gebouwen, kleding, het ophemelen van mensen met fabeltjes en legenden, is allemaal zeer vermakelijk, maar met spiritualiteit heeft het niets te maken. De rijkdom van Christelijke spiritualiteit wordt in de innerlijke mens beleefd, in het hart, en niet met allerhande uiterlijke decoratie en toeters en bellen.

Daarom lezen we ook over de messias in Jesaja 53:

1Wie heeft onze prediking geloofd,
en aan wie is de arm van de HEERE geopenbaard?
2Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht,
als een wortel uit dorre aarde.
Gestalte of glorie had Hij niet;
als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben.
3Hij was veracht, de onwaardigste onder de mensen,
een Man van smarten, bekend met ziekte,
en als iemand voor wie men het gezicht verbergt;
Hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht.

Jezus was een simpel man. Hij trok mensen niet met zijn uiterlijke verschijning, maar met zijn goed doen. De kerk dient een reflectie te zijn van dat karakter. Het is een schande hoe de RKK in het verleden massa's mensen om de tuin heeft geleid voor geldelijk gewin.
  donderdag 7 maart 2024 @ 14:29:02 #235
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_212728048
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 13:50 schreef Amerauder het volgende:

[..]

Klopt, het voegt vrouwelijkheid toe. En Maria is een heel krachtig moedersymbool, waar ik dan ook menig tante en oma inspiratie uit zag halen. Ik ben niet katholiek maar heb warme herinneringen aan dit soort gebruiken, zoals ook de kruidwis-wandeling rondom de seizoenswisseling, of de schilderingen van de apostelen op de boog boven het altaar. Misschien ben ik gewoon te Bourgondisch voor al die truttigheid karigheid.
verwijder dit account.
pi_212728341
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Wat mij betreft is dat allemaal vertroebeling van een anders zuiver water. Je hebt al die dingen niet nodig als je in de aanwezigheid van God verkeert, omdat God je hart vult met vreugde en liefde, en meer heb je niet nodig. Al die potsierlijkheid van het katholicisme, alle overdreven gebouwen, kleding, het ophemelen van mensen met fabeltjes en legenden, is allemaal zeer vermakelijk, maar met spiritualiteit heeft het niets te maken. De rijkdom van Christelijke spiritualiteit wordt in de innerlijke mens beleefd, in het hart, en niet met allerhande uiterlijke decoratie en toeters en bellen.
Dat lijkt toch wel heel veel op wat atheïsten over de Bijbel zeggen. Waar heb je al die toeters en bellen voor nodig, wees gewoon aardig voor elkaar, volg gewoon braaf de regeltjes, geen gezeik, klaar. Waarom al dat gedoe eromheen, waarom al die verhaaltjes?

Zoals voor jou de verhalen in de Bijbel meer zijn dat alleen maar toeters en bellen, zo geldt dat voor anderen voor de heiligenverering ook.
  Moderator donderdag 7 maart 2024 @ 14:52:28 #237
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212728374
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 13:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Was Jezus een demoon? Daar beschuldigden de farizeeën hem ook van inderdaad. Ieder moet dat voor zichzelf bepalen. Maar ik zie geen enkele aanleiding om te geloven dat Jezus een demoon zou hebben of zijn.
Weten we niet, we waren er allebei niet bij op dat moment, zo zullen de moslims dat dan over Gabriel zeggen, precies hetzelfde wat jij zegt, en dan heb je een standoff, patstelling, want wie heeft er gelijk?

En ongeacht welke religie, ze zullen allemaal hun hand opsteken. Dus is niets van wat je zegt, geloofwaardiger en/of ongeloofwaardiger dan t ander. Misschien voor jouzelf wel, en die begrijp ik ook als je bepaalde ervaringen hebt gehad, maar voor een 3e persoon heeft het nul meerwaarde, ook al die bijbelteksten, jij kunt zeggen dat het zo gegaan is, maar dat zeggen moslims precieséénde over de Koran. Wederom; patstelling, standoff, en een buitenstaander heeft daar nul aan.

Het verschil met (serieuze) spiritualiteit, is dat je dát wel kunt uittesten in de praktijk, of Jezus een demoon was niet, en dit is een cruciaal iets.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De rijkdom van Christelijke spiritualiteit wordt in de innerlijke mens beleefd, in het hart, en niet met allerhande uiterlijke decoratie en toeters en bellen.
Dit vond ik dan wel weer een hele sterke, uit totaal onverwachtte hoek, want dit is idd wat het is, waar het helemaal om gaat.

[ Bericht 24% gewijzigd door Mijk op 07-03-2024 14:58:59 ]
As above, so below.
pi_212728427
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:49 schreef Amerauder het volgende:

[..]
Dat lijkt toch wel heel veel op wat atheïsten over de Bijbel zeggen. Waar heb je al die toeters en bellen voor nodig, wees gewoon aardig voor elkaar, volg gewoon braaf de regeltjes, geen gezeik, klaar. Waarom al dat gedoe eromheen, waarom al die verhaaltjes?

Zoals voor jou de verhalen in de Bijbel meer zijn dat alleen maar toeters en bellen, zo geldt dat voor anderen voor de heiligenverering ook.
De vraag is of mensen nog steeds heiligen zouden vereren als men besefte dat ze dood zijn.
pi_212728447
quote:
3s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:52 schreef Mijk het volgende:

[..]
Weten we niet, we waren er allebei niet bij op dat moment, zo zullen de moslims dat dan over Gabriel zeggen, precies hetzelfde wat jij zegt, en dan heb je een standoff, patstelling, want wie heeft er gelijk?

En ongeacht welke religie, ze zullen allemaal hun hand opsteken. Dus is niets van wat je zegt, geloofwaardiger en/of ongeloofwaardiger dan t ander. Misschien voor jouzelf wel, en die begrijp ik ook als je bepaalde ervaringen hebt gehad, maar voor een 3e persoon heeft het nul meerwaarde, ook al die bijbelteksten, jij kunt zeggen dat het zo gegaan is, maar dat zeggen moslims precieséénde over de Koran. Wederom; patstelling, standoff, en een buitenstaander heeft daar nul aan.
Ik verwijs je naar mijn vorige antwoord over de profeties die op de goddelijke inspiratie van de schriften wijzen.

Zonder die profeties zou iedereen inderdaad van alles kunnen beweren en kan het allemaal even waar zijn.
pi_212728455
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:29 schreef CharlesKinbote het volgende:

Klopt, het voegt vrouwelijkheid toe. En Maria is een heel krachtig moedersymbool, waar ik dan ook menig tante en oma inspiratie uit zag halen.

Precies, dat is toch mooi? En wat komt er voor dat soort vrouwelijke symbolen in de plaats? Een of andere Michelle Obama of Kim Kardashian?

Of, iemand die Sint Antonius aanroept om hem te helpen bij het zoeken naar zijn sleutels, hahaha. Dat is toch prachtig? Daar moeten we méér van hebben, niet minder.
  Moderator donderdag 7 maart 2024 @ 15:00:36 #241
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212728459
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik verwijs je naar mijn vorige antwoord over de profeties die op de goddelijke inspiratie van de schriften wijzen.

Zonder die profeties zou iedereen inderdaad van alles kunnen beweren en kan het allemaal even waar zijn.
Ja, zo zegt Islam ook profeties te doen, en ik heb er nog geen gezien verder, zowel uit de bijbel als uit de koran niet.
As above, so below.
pi_212728465
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 15:00 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, zo zegt Islam ook profeties te doen, en ik heb er nog geen gezien verder, zowel uit de bijbel als uit de koran niet.
Wie zoekt, zal vinden, beste Mijk.

Wie lui is, niet.
  Moderator donderdag 7 maart 2024 @ 15:04:01 #243
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212728502
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 15:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Wie lui is, niet.
Wie stelt, bewijst is ook een algemene regel toch? Nu weet ik inmiddels ook dat dat niet bij álles mogelijk is, maar bij een profetie zou dat zeer zeer eenvoudig moeten zijn. Pak de passage erbij waar het staat, en link een event wat gebeurt is, éxact zoals t er staat. En klaar ben je.

Ik zoek in een totaal andere hoek waar ik al behoorlijk wat gevonden heb, dan kan iemand met grote verhalen komen over voorspellingen zonder uberhaupt er 1 (even makkelijk) aan te kunnen wijzen, omdat het zeer complex en ingewikkeld zou zijn, en daarmee verwijs ik je naar mijn eerdere post;

Áls het dan zo is, die profeties, zijn ze aan te wijzen met 1 single regel; "DIT werd voorspeld op het jaartal nauwkeurig, EN DIT gebeurde PRECIES in dat jaartal", en daarvan heb ik nog niets gezien. Dus zolang dat uitblijft, is het niet serieus te nemen.
As above, so below.
  Moderator donderdag 7 maart 2024 @ 15:07:06 #244
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212728538
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 15:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Wie lui is, niet.
Ik heb er overigens wel 1 gevonden, maar niet uit het christendom :o

https://nos.nl/artikel/24(...)-de-dag-des-oordeels
As above, so below.
pi_212728922
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 15:00 schreef Amerauder het volgende:

Of, iemand die Sint Antonius aanroept om hem te helpen bij het zoeken naar zijn sleutels, hahaha. Dat is toch prachtig? Daar moeten we méér van hebben, niet minder.
“Heilige Antonius, lieve sint, zorg dat ik mijn sleutels vind!”

En als je ze dan vervolgens vindt hoor je Antonius te bedanken.

Kijk, je kunt hier natuurlijk heel gemakkelijk lacherig over doen – dan doe ik niet overigens, ik ben er vrolijk over en luchtig, dat is net iets anders – maar ondertussen vervult dit alles wel degelijk een heel belangrijke rol.

God is in zijn onmetelijke kracht veel te groot en geweldig voor normale mensen om om hulp te vragen, de meesten voelen zich daar veel te klein en onbelangrijk voor. Des te meer als het om iets kleins gaat, zoals verloren sleutels of iemand die iets gemeens heeft gezegd, ik noem maar wat. Je moet wel haast aan een vorm van psychotische grootheidswaan lijden wil je denken dat de meester van het universum zelf bereid zou zijn met jou te willen praten. Zelfs de burgemeester heeft daar geen trek in, en dat is alleen maar de burgemeester.

Jezus heeft natuurlijk die rol als tussenpersoon, als mediator, als gewoon maar een mens. Maar Hij is nog steeds te groot en belangrijk voor dit soort kleine dingen. Daarvoor heb je dan de relatief onbelangrijke heiligen nodig – net iets meer dan gewone mensen, want uitzonderlijk goede, dode mensen, maar lang niet zo geweldig en imponerend als God zelf, en daarom veel aanspreekbaarder.

Dat is iets wat religie hard nodig heeft, die kleinschaligheid, die toegankelijkheid voor normale, alledaagse zaken. Simpele hulpmiddelen voor simpele mensen.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

De vraag is of mensen nog steeds heiligen zouden vereren als men besefte dat ze dood zijn.

Dat snap ik niet, waarom zouden ze niet dood zijn? Je moet juist dood zijn om een heilige te kunnen zijn, dat is één van de voorwaarden.
pi_212729156
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 15:04 schreef Mijk het volgende:

[..]
Wie stelt, bewijst is ook een algemene regel toch? Nu weet ik inmiddels ook dat dat niet bij álles mogelijk is, maar bij een profetie zou dat zeer zeer eenvoudig moeten zijn. Pak de passage erbij waar het staat, en link een event wat gebeurt is, éxact zoals t er staat. En klaar ben je.

Ik zoek in een totaal andere hoek waar ik al behoorlijk wat gevonden heb, dan kan iemand met grote verhalen komen over voorspellingen zonder uberhaupt er 1 (even makkelijk) aan te kunnen wijzen, omdat het zeer complex en ingewikkeld zou zijn, en daarmee verwijs ik je naar mijn eerdere post;

Áls het dan zo is, die profeties, zijn ze aan te wijzen met 1 single regel; "DIT werd voorspeld op het jaartal nauwkeurig, EN DIT gebeurde PRECIES in dat jaartal", en daarvan heb ik nog niets gezien. Dus zolang dat uitblijft, is het niet serieus te nemen.
Mijk, waarom heb je mijn posts in het topic over New Age niet gelezen? Terwijl ik je daar specifiek naar heb verwezen? Daar doe ik dat namelijk letterlijk. Dus je kritiek is niet gebaseerd op wat ik doe, maar op je eigen onwil om te lezen waar ik je naar verwijs. Ik verbaas me echt dat je deze dingen zegt, die had je namelijk niet gezegd als je daadwerkelijk had gelezen wat ik daar heb neergepend. En nee, niet in de openingspost, later in dat topic. Ik heb er zelfs plaatjes bij gepost om het visueel te illustreren. Dat heb je duidelijk allemaal niet gelezen. Te lui misschien? Maar dan moet je ook niet klagen.
  Moderator donderdag 7 maart 2024 @ 15:55:28 #247
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212729222
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 15:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Mijk, waarom heb je mijn posts in het topic over New Age niet gelezen? Terwijl ik je daar specifiek naar heb verwezen? Daar doe ik dat namelijk letterlijk. Dus je kritiek is niet gebaseerd op wat ik doe, maar op je eigen onwil om te lezen waar ik je naar verwijs. Ik verbaas me echt dat je deze dingen zegt, die had je namelijk niet gezegd als je daadwerkelijk had gelezen wat ik daar heb neergepend. En nee, niet in de openingspost, later in dat topic. Ik heb er zelfs plaatjes bij gepost om het visueel te illustreren. Dat heb je duidelijk allemaal niet gelezen. Te lui misschien? Maar dan moet je ook niet klagen.
Nee, ik ben niet te lui om te lezen, anders volgde ik al helemaal niet dit topic/forum, ik ben anti BNW, omdat we hier niet praten over Annunaki, Enki/Enlil, Bloedddrinkende elites, en Nephilim.
As above, so below.
pi_212729235
quote:
3s.gif Op donderdag 7 maart 2024 15:55 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nee, ik ben niet te lui om te lezen, anders volgde ik al helemaal niet dit topic/forum, ik ben anti BNW, omdat we hier niet praten over Annunaki, Enki/Enlil, Bloedddrinkende elites, en Nephilim.
Aha, je bent anti BNW.

Dat is een goede reden om niet te lezen wat ik zeg, omdat het in BNW staat, en niet hier.

Nee, dat is geen goede reden.

Ik kan hier niks mee. Je wilt gewoon niet. Geef dat dan toe. Ik ga me niet buigen naar jouw specifieke voorkeuren, het staat allemaal geschreven, je hoeft het alleen te lezen.
  Moderator donderdag 7 maart 2024 @ 16:00:04 #249
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212729280
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 15:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Aha, je bent anti BNW.

Dat is een goede reden om niet te lezen wat ik zeg, omdat het in BNW staat, en niet hier.

Nee, dat is geen goede reden.

Ik kan hier niks mee. Je wilt gewoon niet. Geef dat dan toe. Ik ga me niet buigen naar jouw specifieke voorkeuren, het staat allemaal geschreven, je hoeft het alleen te lezen.
Ja, maar dan nog zou je (indien het een serieuze profetie is die op het detail nauwkeurig is uitgekomen) dat in 1 single line benoemen zoals ik al een paar keer heb gezegd. Maargoed, ik zal het topic ff doorspitten om het te vinden, ik betwijfel t enkel sterk dat daar wél een dergelijke profetie in staat zoals ik het zeg, aangezien je het ook nu niet in 1 line kunt benoemen, ook dat is een reden om niet een topic met teksten langer dan de bijbel door te spitten voor een verhaal wat je net zo goed ff kunt linken vanuit daar dan. Of quoten en pasten hier. Dát is een 2e reden waarom ik daar niet ga zoeken.
As above, so below.
pi_212729290
quote:
14s.gif Op donderdag 7 maart 2024 16:00 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, maar dan nog zou je (indien het een serieuze profetie is die op het detail nauwkeurig is uitgekomen) dat in 1 single line benoemen zoals ik al een paar keer heb gezegd. Maargoed, ik zal het topic ff doorspitten om het te vinden, ik betwijfel t enkel sterk dat daar wél een dergelijke profetie in staat zoals ik het zeg, aangezien je het ook nu niet in 1 line kunt benoemen, ook dat is een reden om niet een topic met teksten langer dan de bijbel door te spitten voor een verhaal wat je net zo goed ff kunt linken vanuit daar dan. Of quoten en pasten hier. Dát is een 2e reden waarom ik daar niet ga zoeken.
Dat heb ik al gezegd, beetje vergeetachtig misschien? De komst van de messias is op het jaar nauwkeurig voorspeld.

Verder ben je blijkbaar gewoon echt lui, als ik hier nog speciale linkjes moet zetten naar precies het bericht, terwijl je het zelf gewoon even kan zoeken als je echt geïnteresseerd bent: Zoveel berichten staan er niet.

Excuses maar ik ben wat kribbig vandaag en heb echt geen trek in dit soort gedoe. Lees gewoon door het topic heen. Zoek de plaatjes, Simpel. Ik hoef het toch allemaal niet met de paplepel te voeren zeker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')