abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 5 maart 2024 @ 16:51:44 #151
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212704147
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 16:38 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Ali_Kannibali is een Zevende Dag Adventist, die geloven niet in de hel maar eeuwige vernietiging van de ziel bij het Laatste Oordeel. Verder wel eens met wat je zegt.
Dat is een sekte, en dan verklaart wel eea dan.

Davidians zijn dat, ook wel; Shepherd's Rod.
As above, so below.
  Moderator dinsdag 5 maart 2024 @ 16:57:35 #152
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212704263
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 16:50 schreef Amerauder het volgende:
soms werkt het zelfs averechts, als we daardoor te onrechte denken dat we “er al zijn”.
Oneens, want je bent er al. Het is immers de "natuurlijke staat van zijn". En hiermee ook; los van alle zonden, omdat je niet zondig geboren bent al doet de Bijbel dat wel graag laten geloven. Dit is waar de kerk zn macht vandaan haalt.

"You are not supposed to gain something, you have to lose all the bullshit you have learned on the way"

Ik geloof dat dit een quote is van Alan Watts, pin me er verder niet op vast.

Maar ook Adyashanti opent 1 van zijn boeken treffend met;

quote:
If you want to learn something, go elsewhere,
If you wish to unlearn everything, then sit and listen.
Ook Maharsi heeft dergelijke quotes, ik kan m erbij zoeken als je wilt, maargoed, ik kan oneindig door met dergelijke quotes.

En natuurlijk denkt men; "komt hij weer met z'n quotes".... idd, die snap ik, maar wat dit zó ongelofelijk krachtig maakt, is dat de quotes įllemaal hetzelfde zeggen, maar ook įllemaal uit verschillende culturen en religies komen. Dįt is het verschil.
As above, so below.
pi_212704352
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 16:57 schreef Mijk het volgende:

[..]
Oneens, want je bent er al. Het is immers de "natuurlijke staat van zijn".
Het is verdomde moeilijk om in een gedachteloze staat te blijven, het vereist onaflatende moeite en focus.

Er komt ook geen einde aan, er zijn geen pauzes. Er is geen vakantie.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 17:21:30 #154
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_212704656
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 16:50 schreef Amerauder het volgende:

[..]
Ik vind het mooi en ik help je graag met zoeken, je weet hoezeer ik Nietzsches uitgangspunten kan waarderen.
Haha, dankje!
quote:
Maar er is wel een stem in mij die zegt dat er niets nieuws onder de Zon is, zoals een grote wijsheid luidt, en dat de enige mogelijke ontdekkingen herontdekkingen zijn. Columbus had Amerika ontdekt, maar de Vikingen waren hem al voorgegaan. Zo is het ook met ons – we kunnen hoogstens blootleggen wat in de vergetelheid is geraakt, het is nooit werkelijk “nieuw”.
Ja, in dat opzicht staan we lijnrecht tegenover elkaar. Volgens mij is het enige dat werkelijk opnieuw "ontdekt" wordt nieuwheid; de herhaling van verschil. Daarnaast denk ik in eerste instantie al niet dat er een realiteit is die "gegeven" is, die voorafgaat aan synthese. Dat is natuurlijk de doodsteek voor de mythische, cyclische opvatting van tijd die ik in deze alinea lees. Ronde cirkels zijn zo saai en abstract. Een cirkel met verschil in het midden, en gelijkheid aan de randen, een gedecentreerde, kronkelige cirkel met maskers die uit haar puntige omtrek steken.

quote:
Die hele drang naar “nieuwheid” bekijk ik dan ook met argwaan. Waarom nieuw, en wat is er dan mis met wat we al hebben? Is dat niet genoeg? Ik hoef niet ieder half jaar de nieuwste telefoon, en voor mijn inmiddels jaren oude televisie krijg ik nog steeds complimenten. Met het denken is het wat dat betreft niet veel anders: geen reden om je door hypes te laten verleiden tot iets dat je niet nodig hebt. Als kennis na een paar jaren verouderde kennis is, dan was het in de meeste gevallen om te beginnen nooit iets waard. Soms moet je juist op zoek naar dat wat gelijk is gebleven.
Ik snap het wel hoor, daar niet van, en wat betreft de voorbeelden die je geeft ben ik het helemaal met je eens. Ik loop altijd met van die paupertelefoons van 80 euro die vier jaar meegaan bij mij, totdat op een gegeven moment de koptelefoonplug niet meer werkt en ik wel een nieuwe moet (ik heb mijn muziekjes nodig!).

Wat betreft metafysica zie ik het echter anders. Er is een alledaags idee van generaliteit dat onlosmakelijk verbonden is met het menselijk bewustzijn, maar ik denk uiteindelijk dat alles dat "ontdekt" wordt uiteindelijk weer radicale nieuwheid maskeert. Dat is het dionysische, de scheur in de realiteit, iets dat niet "onder de Zon is" maar de Zon verduistert en in vraag stelt.

quote:
(Daarom hou ik ook van sciencefiction: het toont een wereld waarin alles anders is, behalve die dingen die ondanks al die verschillen toch altijd hetzelfde zullen blijven: de menselijke conditie. En die wordt daardoor dus scherper zichtbaar.)
Denk je dat echt? Voor zover ik jouw denken begrijp is het voortduren van de menselijke conditie namelijk geen gegeven maar een doel waar heel hard voor gestreden moet worden. Ik zag toevallig dit bericht langskomen van de week:

quote:
hexagr schreef:

Many people assume the human condition is special—or that it is the most important aspect of nature. Or that it is inevitable. Or eternal. But it is none of those things.
quote:
Het is een illusie om te denken dat de mooie gedachten die de grote meesters ooit gehad hebben nu ‘verstoft’ zijn of verouderd of iets dergelijks, of dat ze, omdat ze op papier staan, nu al afgehandeld zijn. Nee – aan ieder individu de opgave om voor zichzelf die hoogste opnieuw te bereiken, die berg van beneden af aan te beklimmen. Er zijn geen shortcuts, er is geen gemakkelijk uitweg, iedereen moet het pad zelf van voren af aan doorlopen, of het is waardeloos. Dat voorgangers dat al gedaan hebben en hier en daar wat woorden op papier hebben gezet om ons de weg te wijzen helpt wat dat betreft maar weinig – soms werkt het zelfs averechts, als we daardoor te onrechte denken dat we “er al zijn”.
Ook hier lopen onze opvattingen van wat filosofie is radicaal uiteen. Uiteindelijk is het iets creatiefs, en die hoogte bouwt iedere filosoof opnieuw, door de dingen die hij (of zij (of hen)) meemaakt en denkt; die hoogte staat niet op je te wachten, klaar om ontdekt te worden, en hij is ook niet hetzelfde voor iedereen.
quote:
Dat is niet het punt waarop ik je tegenspreek. Ik geef alleen maar aan dat de onderwerping aan God en de onderwerping aan de staat enorm van elkaar verschillen, en dat de manier waarop jij ze als vergelijkbaar behandelt mij tegenstaat zoals het jou tegenstaat hoe voor Mijk het boeddhisme en het hindoeļsme “eigenlijk hetzelfde bedoelen”, of iets dergelijks. Wat mij betreft staan die laatste twee vele malen dichter bij elkaar als het geloof in de staat tot welke traditionele religie dan ook. Dat is het punt waarop ik van mening verschil.
Fair enough.
verwijder dit account.
pi_212704695
quote:
Oneens, want je bent er al. Het is immers de "natuurlijke staat van zijn". En hiermee ook; los van alle zonden, omdat je niet zondig geboren bent al doet de Bijbel dat wel graag laten geloven. Dit is waar de kerk zn macht vandaan haalt.
Het hele dogma van de erfzonde afserveren als “een manier waarop de Kerk macht verkrijgt” is net zoiets als al het New age-gewauwel afdoen als “niets dan een slimme marketingtruc om boekjes te verkopen aan onzekere jongeren”.

Natuurlijk heeft de Kerk macht nodig en natuurlijk moeten er boekjes verkocht worden. Maar dat is niet het hele verhaal.

Ondertussen is er ook nog een reden waarom sommige stellingen aanslaan en andere niet: en daarvoor moet er op zijn minst een kern van waarheid inzitten, iets dat aansluiting vindt bij de werkelijkheid, hoe klein ook.

Hoe denk jij een “natuurlijke staat van zijn” te kunnen bereiken? Dat is natuurlijk een grap, te denken dat je dat kunt, laat staan dat je dat al bereikt zou hebben. “Natuur” is een tegenhanger van “cultuur”, hetgeen wil zeggen “menselijk”, dus als je 100% natuurlijk zou zijn dan zou je dus ook geen mens meer zijn, maar een dier. Succes jongen, maar dat gaat je niet lukken.

En dat je dat nooit zal lukken, dat je altijd “ego” in je zult hebben en altijd met je demonen zult blijven strijden, tot je dood, en nooit volledig “goed” zult zijn, dat is wat men met de erfzonde bedoelt.

Helemaal mee eens dat het meer een afleren dan een leren is trouwens. Je moet alleen niet denken dat het een bereikbaar doel is.
pi_212705574
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 17:21 schreef CharlesKinbote het volgende:

Ja, in dat opzicht staan we lijnrecht tegenover elkaar. Volgens mij is het enige dat werkelijk opnieuw "ontdekt" wordt nieuwheid; de herhaling van verschil. Daarnaast denk ik in eerste instantie al niet dat er een realiteit is die "gegeven" is, die voorafgaat aan synthese. Dat is natuurlijk de doodsteek voor de mythische, cyclische opvatting van tijd die ik in deze alinea lees. Ronde cirkels zijn zo saai en abstract. Een cirkel met verschil in het midden, en gelijkheid aan de randen, een gedecentreerde, kronkelige cirkel met maskers die uit haar puntige omtrek steken.

Nee, het is geen precies ronde cirkel, maar een gedecentreerde, kronkelige inderdaad. Laat me het punt verduidelijken. Natuurlijk is het steeds weer iets nieuws, in een soort abstracte, theoretische zin, want het is niet precies hetzelfde als wat er aan voorafging. Het is altijd verschillend in details, want niets is ooit exact hetzelfde.

Maar dat is niet wat we met “nieuw” bedoelen in deze context. Volgens die logica zou een huiswerkoverschrijvend kind kunnen claimen dat het antwoord dat hij overschreef wel degelijk nieuw is, want het is met andere inkt, en door een andere hand geschreven. Het antwoord is dan wel hetzelfde, het is niet exact hetzelfde, en dus is het nieuw. Dat gaat natuurlijk niet op, zo werkt het niet.

Nieuw betekend natuurlijk nieuw in de zin van de wetenschapper/muzikant/filosoof die in zijn grootheidswaan denkt een werkelijk nieuwe “betekenis” te hebben ontdekt, terwijl het in feite alleen maar een herconfiguratie is van wat aan hem als persoon vooraf ging.

Het is een gedecentreerde, kronkelige cirkel inderdaad, maar het is wel een cirkel. Iedere cirkel is uniek, maar het zijn wel allemaal cirkels. De details zijn dan misschien anders, de essentie bestond al eerder.

Wat bedoel ik met essentie? Neem bijvoorbeeld de oplossing van een puzzel. Jij en ik kunnen dezelfde puzzel oplossen op een net iets andere manier. Misschien zetten we onderweg naar het antwoord net iets andere stappen, maar we komen op hetzelfde antwoord uit. Wat die details betreft zijn onze antwoorden dan verschillend en uniek, maar in essentie zijn ze hetzelfde. De genoemde wetenschapper/muzikant/filosoof heeft natuurlijk iets gedaan waarin niemand hem voorging, dat is dan wel zo, want zijn stappen zijn helemaal van hemzelf, maar hij is in de waan dat hij de eerste is die met het antwoord op de proppen kwam, met de essentie van de zaak, maar dat is dus wat ik een illusie noem, en grootheidswaan.

quote:

Denk je dat echt? Voor zover ik jouw denken begrijp is het voortduren van de menselijke conditie namelijk geen gegeven maar een doel waar heel hard voor gestreden moet worden. Ik zag toevallig dit bericht langskomen van de week:

“Many people assume the human condition is special—or that it is the most important aspect of nature. Or that it is inevitable. Or eternal. But it is none of those things.”
Ik zie niet hoe dat met elkaar in tegenspraak is?

Soms sterven mensen, is dat zo vreemd? En soms verliezen ze hun menselijkheid, dat is wat dat betreft toch niet zo heel veel vreemder? Het is zowel verschrikkelijk als doodnormaal. En het is natuurlijk niet altijd even gemakkelijk om mens te blijven, zoals het ook niet altijd even makkelijk is om in leven te blijven.

Men zegt dat in het verleden de gehele mensheid wel eens op uitsterven heeft gestaan, dat er nog maar een paar honderd individuele mensen tegelijk leefden. Of er nou miljarden mensen zijn of 100, dat maakt voor de menselijkheid zelf toch weinig verschil? Evenmin maakt het een verschil voor de menselijke conditie zelf of de overige miljarden sterven of ontmenselijken.

Vanuit het perspectief van de Natuur maakt het hoe dan ook niet zoveel uit nee, en zou de mens prima uit kunnen sterven, maar dat is een veel te abstract gezichtspunt voor mij. Pretenderen iets te kunnen zeggen hoe het “voor de Natuur” zou zijn heeft wat mij betreft niets met de werkelijkheid te maken, die altijd per definitie menselijk is, of ieder geval wezenlijk, als in, beleefd vanuit een levend wezen, een levend lichaam.

quote:

Ook hier lopen onze opvattingen van wat filosofie is radicaal uiteen. Uiteindelijk is het iets creatiefs, en die hoogte bouwt iedere filosoof opnieuw, door de dingen die hij (of zij (of hen)) meemaakt en denkt; die hoogte staat niet op je te wachten, klaar om ontdekt te worden, en hij is ook niet hetzelfde voor iedereen.

Ik zeg niet dat “de hoogte” iets is dat vaststaat, of dat “er al is” of iets dergelijks. Ik zeg enkel dat als een voorgaande filosoof of wetenschapper iets ontdekt heeft, dat wij dan niet in de illusie moeten zijn hetzelfde te weten door zijn boek te hebben gelezen en begrepen. We begrijpen de essentie pas als we het zelf hebben ontdekt. Daarmee geef ik aan dat er niet zoiets is als “vooruitgang” in de zin dat iedere generatie op de vorige voortbouwt, niet in filosofische zin in ieder geval, en niet wat de hoogste waarheden betreft. Want daarvoor geldt dat je ze alleen kunt ervaren door ze zelf op eigen kracht te ontdekken. Het maakt dus helemaal niet uit of wat we ontdekken niet “nieuw” is, want er is niet zo’n overstijgend “waarheidspad” waar meerdere mensen tegelijk op zouden zitten – iedereen moet zelf zijn eigen waarheid aan de werkelijkheid ontworstelen, en dat is het enige dat er is.

Kierkegaard zegt bijvoorbeeld ergens dat de meest geestarme persoon en de meest geestrijke exact hetzelfde zouden kunnen zeggen, en dat in dat geval alleen de laatste gelijk zou hebben. Het gaat niet om de waarheid zelf maar om de persoon die hem ervaart.

Nietzsche zegt dat een boek iemand helemaal niets kan leren wat die lezer niet zelf reeds uit eigen ervaring geleerd heeft. Ook hier zie je: het gaat niet om de waarheid zoals die in woorden te vatten is, maar de ervaring waarnaar die verwijst, die je alleen maar zelf mee kunt maken.
pi_212705679
quote:

"You are not supposed to gain something, you have to lose all the bullshit you have learned on the way"

"If you want to learn something, go elsewhere,
If you wish to unlearn everything, then sit and listen."

En daarom zeggen ook zowel de Bijbel als de grootste der filosofen dat je “als een kind” moet worden... Heraclitus zegt zelfs dat de eeuwigheid een eeuwig spelend kind is.

Je moet loslaten wat je denkt te weten en “weten dat je niets weet” – zoals een kind dat weet.
pi_212705962
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 16:51 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dat is een sekte, en dan verklaart wel eea dan.

Davidians zijn dat, ook wel; Shepherd's Rod.
Lekker makkelijk en goedkoop, 'het is een sekte'. Dat is echt pure laster.

En nee, de Davidians waren een aftakking onder invloed van een goeroe. De kerk heeft zich daarvan gedistantieerd.
pi_212706003
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 16:37 schreef Mijk het volgende:

[..]
En dit is helemaal de klapper natuurlijk; een liefhebbende god met voorwaardelijke onvoorwaardelijke liefde, en geef je die niet terug dan brandt je eeuwig in de hel. De liefhebbende buitengewoon proportionele god met oneindige liefde die dat wel even regelt. 80jaar zondigen, eeuwig in de hel.

Come on. En kom nou niet weer met "keuzes hebben consequenties", als er rare fratsen zijn van een liefhebbende god, is dit het wel, en daar kan niemand omheen.
De bijbel leert dan ook niet dat je 'eeuwig blijft branden in de hel'.

Dat is een heidens idee wat vervolgens is overgenomen, maar in de schrift staat het niet.

De bijbel spreekt over een eeuwige dood en dat is de eeuwige straf, niet over eeuwig branden.

Die eeuwige straf is overigens het gevolg van het volharden in ongeloof en ongehoorzaamheid aan God, zelfs nadat God je oneindig veel kansen heeft gegeven om je te bekeren. Iedereen kiest daar uiteindelijk dus zelf voor.
pi_212706059
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 16:43 schreef Mijk het volgende:

[..]
Missschien gebeurt dat met bidden ook wel, misschien is "the narrow path" waar Jezus het over had wel dat "In het nu leven" (omdat je met "bidden", ook even in het Nu komt) waar Tolle het ook over heeft, want dat path is ook zéér narrow. Ook waar Buddha, Adyashanti, Krishnamurti, Rumi, enz enz enz enz enz enz het over hebben.

Of is Jezus specialer dan hen?

Side note; deze mensen gebruikten ook geen psychedelics
[..]
Verder, als je meditatie als een staat ervaart "tussen droom en wakker", .... buiten dat het onwaar is, je hebt hier voordelen van, ook in je dagelijks leven, je wordt 100x scherper, bewuster, als in bewustzijn. Het is hyperfocus, en lijkt niet eens op een staat tussen droom en wakker...
Nergens in de hele schrift kom je iets tegen over het 'in het nu zijn'. De bijbel spoort aan tot nuchter, verstandig gedrag en weloverwogen keuzes, niet tot een soort oeha--halleluja-ervaring waarin je iets sensationeels ervaart en dat is dan het toppunt van je spiritualiteit. De bijbel spoort aan om Jezus te volgen. De nauwe weg is Jezus volgen ongeacht de omstandigheden, hoe zuur de omstandigheden ook zijn, hoe erg men je ook vervolgt, hoe arm je ook bent, hoe bedroefd je ook bent, hoe alleen je je ook voelt, hoe onrechtvaardig je situatie ook is. De nauwe weg is volharden in gehoorzaamheid aan en geloof in God, wat er ook gebeurt. Ik kan je verzekeren dat dat heel andere koek is dan jezelf een euforie in trippen of een beetje op je kleedje mediteren. Als je werkelijk Christus volgt, is dat bikkelhard. Ze zeggen weleens dat Jezus 'tough as nails' was. Dat moet jij ook zijn als je Christus volgt, want je zult worden vervolgd, verleid en op alle mogelijke manieren worden ontmoedigd. Alles moet je opgeven en elke conditie waarin God je plaatst doorstaan, dat is de prijs die je voor het eeuwige leven betaalt.

Ook als je bidt kun je naar God luisteren. Je hoeft niet constant te praten.

En met bidden kom je niet in een andere staat van bewustzijn. Tenzij je 20 keer het wees gegroet Maria of het onze vader herhaalt en je jezelf op die manier hypnotiseert.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 19:27:39 #161
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_212706287
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 18:36 schreef Amerauder het volgende:

[..]
Nee, het is geen precies ronde cirkel, maar een gedecentreerde, kronkelige inderdaad. Laat me het punt verduidelijken. Natuurlijk is het steeds weer iets nieuws, in een soort abstracte, theoretische zin, want het is niet precies hetzelfde als wat er aan voorafging. Het is altijd verschillend in details, want niets is ooit exact hetzelfde.

Maar dat is niet wat we met “nieuw” bedoelen in deze context. Volgens die logica zou een huiswerkoverschrijvend kind kunnen claimen dat het antwoord dat hij overschreef wel degelijk nieuw is, want het is met andere inkt, en door een andere hand geschreven. Het antwoord is dan wel hetzelfde, het is niet exact hetzelfde, en dus is het nieuw. Dat gaat natuurlijk niet op, zo werkt het niet.
Ik zou zeggen dat het juist andersom is. Het is "hetzelfde" in een abstracte, theoretische zin; iets dat verwaarloosbaar is bij de voorbeelden die je geeft (en heel veel andere) - het voorbeeld van het huiswerk overschrijven brengt dat goed over. Maar ik heb het niet over nieuwheid in relatie tot het oude, of over reļteratie met variaties. Ik heb het over datgene dat nieuw is op zichzelf, nieuw voor altijd, zonder enige gelijkenis.

quote:
Het is een gedecentreerde, kronkelige cirkel inderdaad, maar het is wel een cirkel. Iedere cirkel is uniek, maar het zijn wel allemaal cirkels. De details zijn dan misschien anders, de essentie bestond al eerder.

Wat bedoel ik met essentie? Neem bijvoorbeeld de oplossing van een puzzel. Jij en ik kunnen dezelfde puzzel oplossen op een net iets andere manier. Misschien zetten we onderweg naar het antwoord net iets andere stappen, maar we komen op hetzelfde antwoord uit. Wat die details betreft zijn onze antwoorden dan verschillend en uniek, maar in essentie zijn ze hetzelfde. De genoemde wetenschapper/muzikant/filosoof heeft natuurlijk iets gedaan waarin niemand hem voorging, dat is dan wel zo, want zijn stappen zijn helemaal van hemzelf, maar hij is in de waan dat hij de eerste is die met het antwoord op de proppen kwam, met de essentie van de zaak, maar dat is dus wat ik een illusie noem, en grootheidswaan.
Ik denk niet dat er zoiets als "essentie" bestaat in absolute zin, dat is een van de maskers die nieuwheid aanneemt. Ik volg je analogie wel, en ben het ermee eens, maar wat betreft waarheden met betrekking tot de realiteit (is dat wat je wilt overbrengen?) volg ik die analogie niet. Ik zie helemaal geen vaste grenzen in de realiteit, geen plafond waar je niet aan voorbij kunt gaan (wat dan het oplossen van de puzzel betekent? Iets dat op meerdere manieren kan maar uiteindelijk op "hetzelfde" neerkomt?). Die grenzen verschuiven de hele tijd, de horizon verschuift telkens naarmate je meer ervaart en meer denkt.

quote:
Ik zie niet hoe dat met elkaar in tegenspraak is?

Soms sterven mensen, is dat zo vreemd? En soms verliezen ze hun menselijkheid, dat is wat dat betreft toch niet zo heel veel vreemder? Het is zowel verschrikkelijk als doodnormaal. En het is natuurlijk niet altijd even gemakkelijk om mens te blijven, zoals het ook niet altijd even makkelijk is om in leven te blijven.
Ja, dat zie ik wel.

quote:
Ik zeg niet dat “de hoogte” iets is dat vaststaat, of dat “er al is” of iets dergelijks.
Oké. Snap je wel waarom ik dat zo interpreteer, omdat je het herhaaldelijk hebt over dingen ont - dekken (d.w.z. iets dat bedekt aanwezig is, dat klaarstaat, en vervolgens ontbloot wordt), en je het in je analogieėn hebt over essenties, over datgene dat voorafgaat aan personen en schijnbaar hetzelfde is voor iedereen - slechts gereconfigureerd kan worden? Zoals hier:
quote:
Nieuw betekend natuurlijk nieuw in de zin van de wetenschapper/muzikant/filosoof die in zijn grootheidswaan denkt een werkelijk nieuwe “betekenis” te hebben ontdekt, terwijl het in feite alleen maar een herconfiguratie is van wat aan hem als persoon vooraf ging.
Of in de eerste alinea van mijn reactie, en de passage die ik daar citeer.

quote:
Want [voor de hoogste waarheden] geldt dat je ze alleen kunt ervaren door ze zelf op eigen kracht te ontdekken. Het maakt dus helemaal niet uit of wat we ontdekken niet “nieuw” is, want er is niet zo’n overstijgend “waarheidspad” waar meerdere mensen tegelijk op zouden zitten – iedereen moet zelf zijn eigen waarheid aan de werkelijkheid ontworstelen, en dat is het enige dat er is.
Ja, hier ben ik het wel mee eens denk ik.
verwijder dit account.
pi_212706805
Ok, er is een verschil tussen de Bijbel en Harry Potter. De Bijbel is enger :P
  Moderator woensdag 6 maart 2024 @ 00:55:36 #163
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212710744
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 19:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Lekker makkelijk en goedkoop, 'het is een sekte'. Dat is echt pure laster.

En nee, de Davidians waren een aftakking onder invloed van een goeroe. De kerk heeft zich daarvan gedistantieerd.
Tis toch geen geheim dat dit een sekte is? Voor zover ik weet is dit gelijkwaardig aan jehova
As above, so below.
  woensdag 6 maart 2024 @ 07:16:47 #164
545 dop
:copyright: dop
pi_212711243
quote:
2s.gif Op woensdag 6 maart 2024 00:55 schreef Mijk het volgende:

[..]
Tis toch geen geheim dat dit een sekte is? Voor zover ik weet is dit gelijkwaardig aan jehova
dan weet je wellicht weinig over de Jehova.

Sekte is best een lastig woord.
Technisch gezien klopt het dat ze een sekte zijn, maar dat kun je voor zo ongeveer elke afsplitsing beweren.
Maar in sektes zoals de meeste van ons het woord tegenwoordig verstaan heerst een strenge hierarchie, en een absolute leider. dat lijkt bij de zda niet heel sterk te zijn.
Dus in dat opzicht geen sekte.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 8% gewijzigd door dop op 06-03-2024 07:43:47 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_212711505
quote:
2s.gif Op woensdag 6 maart 2024 00:55 schreef Mijk het volgende:

[..]
Het is geen sekte. Critici noemen het een sekte, dat is lekker makkelijk om niet inhoudelijk in te gaan op de kritiek die wij op andere kerken hebben. Als ZDA een sekte is, zijn Lutheranen, Calvinisten, Methodisten, elke moderne evangelische kerk met charismatisch leider enz. ook allemaal sekten.

Wij zijn geen sekte omdat de bijbel voor ons centraal staat, de hoogste autoriteit is. Niet één persoon en diens afwijkende leerstellingen.

Verder hebben wij een democratische bottom-up manier van functioneren. Er is geen paus of iets dergelijks (de RKK is de grootste sekte ter wereld in die zin, met een paus die letterlijk het geweten van alle onderdanen kan dicteren). In plaats daarvan werken wij via stemmen en representatieve organen. Eens in de zoveel jaar worden conferenties gehouden met afgevaardigden van de kerken om te debatteren en stemmen over kritieke kwesties. Naar het model van de vroege kerk in Jeruzalem.

De getuigen van Jehovah hebben hun eigen bijbel, een afwijkende versie van de King James. Die hebben ze zelf geschreven. Dat zou je daarom wel een sekte kunnen noemen, al voldoet het nog steeds niet aan de definitie van 'volgers van een persoon'. Qua functioneren zijn zij in de volksmond wel erg sektarisch. Er is weinig ruimte voor individueel denken. Hun bijbel bevestigt hun literatuur, en hun literatuur hun bijbel. Dus je wordt constant gevoed met het GvJ-geloofskader. En als je daarvan afwijkt, wordt je eruit geknikkerd.

Wij hebben zo'n kader niet. Iedereen kan de bijbel lezen, welke bijbel hij ook wil. Dat is niet altijd even handig en leidt soms tot conflicten en afsplitsingen. Maar dat moet je toelaten als je voor gewetensvrijheid bent, en dat zijn wij.

Wij geloven wel in de inspiratie van Ellen White als profeet voor de laatste dagen. Dat wil niet zeggen dat elk woord wat zij heeft geschreven net zoveel autoriteit heeft als de bijbel. Zij zei zelf dat zij een kleiner licht was, en de bijbel het grote licht. De geschriften van Ellen White hebben velen geholpen om de bijbel beter te begrijpen. Overigens was zij niet de enige die de dezelfde boodschappen kreeg in haar tijd. Zij was alleen de enige die de moed had om ze ook naar buiten te brengen. Wij zien Ellen White een beetje als de Mozes van de Israelieten en de Johannes de Doper in de tijd van Jezus: een profeet die noodzakelijk is om Gods volk voor te bereiden om het koninkrijk van God te betreden. In Mozes' tijd was dat het typische (dus symbolische) 'koninkrijk van God': het aardse Kanaän. Johannes de Doper kondigde de komst van de Messias aan. Zo ook met Ellen White: zij roept op tot bekering als voorbereiding op de tweede komst van Christus. Dit is volledig in lijn met wat de geschriften voorzeggen over de tijd waarin wij leven. Na 1000 jaar duisternis in de middeleeuwen en vervolgens honderden jaren aan splintergroepen binnen de kerk, moet voor de komst van Christus de Christelijke leer kristalhelder worden uiteengezet, inclusief de geboden en alle andere instructies die God aan Zijn kinderen heeft gegeven. Net zoals Mozes die de tien geboden en de rest van de wet ontving, en die Gods volk moest leren in de praktijk te brengen voordat zij Kanaän in konden. Zo ook met de eindtijd waarin Gods volk zich moet voorbereiden om het hemelse Kanaän in te gaan.

Degenen die ZDA een sekte noemen, zijn doorgaans evangelische kerken, pinkstergemeenten enzovoorts die er zelf allerlei buitenbijbelse doctrines op nahouden, vaak rechtstreeks overgenomen uit het Rooms-Katholicisme (zoals zondagsverering in plaats van sabbatsrust, apocalyptische interpretaties, de onsterfelijkheid van de ziel enz.). Deze groepen hebben inhoudelijk geen poot om op te staan. Het is te verwachten dat Gods kerk zal worden verketterd door degenen die claimen tot diezelfde kerk te behoren, maar tegelijkertijd Zijn woord geweld aandoen met hun onbijbelse doctrines. Zo'n discussie moet je dus inhoudelijk benaderen, en niet slechts op basis van beschuldigingen en kreten van de meerderheid.

[ Bericht 9% gewijzigd door Ali_Kannibali op 06-03-2024 08:33:58 ]
pi_212711744
Tja, een boek bij elkaar fantaseren en dan doen alsof dat het Woord van God is.

Mensen zijn wonderlijke wezens.
  Moderator woensdag 6 maart 2024 @ 08:39:48 #167
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212711897
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 08:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Het is geen sekte. Critici noemen het een sekte, dat is lekker makkelijk om niet inhoudelijk in te gaan op de kritiek die wij op andere kerken hebben. Als ZDA een sekte is, zijn Lutheranen, Calvinisten, Methodisten, elke moderne evangelische kerk met charismatisch leider enz. ook allemaal sekten.

Wij zijn geen sekte omdat de bijbel voor ons centraal staat, de hoogste autoriteit is. Niet één persoon en diens afwijkende leerstellingen.

Verder hebben wij een democratische bottom-up manier van functioneren. Er is geen paus of iets dergelijks (de RKK is de grootste sekte ter wereld in die zin, met een paus die letterlijk het geweten van alle onderdanen kan dicteren). In plaats daarvan werken wij via stemmen en representatieve organen. Eens in de zoveel jaar worden conferenties gehouden met afgevaardigden van de kerken om te debatteren en stemmen over kritieke kwesties. Naar het model van de vroege kerk in Jeruzalem.

De getuigen van Jehovah hebben hun eigen bijbel, een afwijkende versie van de King James. Die hebben ze zelf geschreven. Dat zou je daarom wel een sekte kunnen noemen, al voldoet het nog steeds niet aan de definitie van 'volgers van een persoon'. Qua functioneren zijn zij in de volksmond wel erg sektarisch. Er is weinig ruimte voor individueel denken. Hun bijbel bevestigt hun literatuur, en hun literatuur hun bijbel. Dus je wordt constant gevoed met het GvJ-geloofskader. En als je daarvan afwijkt, wordt je eruit geknikkerd.

Wij hebben zo'n kader niet. Iedereen kan de bijbel lezen, welke bijbel hij ook wil. Dat is niet altijd even handig en leidt soms tot conflicten en afsplitsingen. Maar dat moet je toelaten als je voor gewetensvrijheid bent, en dat zijn wij.

Wij geloven wel in de inspiratie van Ellen White als profeet voor de laatste dagen. Dat wil niet zeggen dat elk woord wat zij heeft geschreven net zoveel autoriteit heeft als de bijbel. Zij zei zelf dat zij een kleiner licht was, en de bijbel het grote licht. De geschriften van Ellen White hebben velen geholpen om de bijbel beter te begrijpen. Overigens was zij niet de enige die de dezelfde boodschappen kreeg in haar tijd. Zij was alleen de enige die de moed had om ze ook naar buiten te brengen. Wij zien Ellen White een beetje als de Mozes van de Israelieten en de Johannes de Doper in de tijd van Jezus: een profeet die noodzakelijk is om Gods volk voor te bereiden om het koninkrijk van God te betreden. In Mozes' tijd was dat het typische (dus symbolische) 'koninkrijk van God': het aardse Kanaän. Johannes de Doper kondigde de komst van de Messias aan. Zo ook met Ellen White: zij roept op tot bekering als voorbereiding op de tweede komst van Christus. Dit is volledig in lijn met wat de geschriften voorzeggen over de tijd waarin wij leven. Na 1000 jaar duisternis in de middeleeuwen en vervolgens honderden jaren aan splintergroepen binnen de kerk, moet voor de komst van Christus de Christelijke leer kristalhelder worden uiteengezet, inclusief de geboden en alle andere instructies die God aan Zijn kinderen heeft gegeven. Net zoals Mozes die de tien geboden en de rest van de wet ontving, en die Gods volk moest leren in de praktijk te brengen voordat zij Kanaän in konden. Zo ook met de eindtijd waarin Gods volk zich moet voorbereiden om het hemelse Kanaän in te gaan.

Degenen die ZDA een sekte noemen, zijn doorgaans evangelische kerken, pinkstergemeenten enzovoorts die er zelf allerlei buitenbijbelse doctrines op nahouden, vaak rechtstreeks overgenomen uit het Rooms-Katholicisme (zoals zondagsverering in plaats van sabbatsrust, apocalyptische interpretaties, de onsterfelijkheid van de ziel enz.). Deze groepen hebben inhoudelijk geen poot om op te staan. Het is te verwachten dat Gods kerk zal worden verketterd door degenen die claimen tot diezelfde kerk te behoren, maar tegelijkertijd Zijn woord geweld aandoen met hun onbijbelse doctrines. Zo'n discussie moet je dus inhoudelijk benaderen, en niet slechts op basis van beschuldigingen en kreten van de meerderheid.
Ja ok, dus eigenlijk ben je een Christen die in de zoveelste tak van de religie als enige gelijk heeft, of zit er ook wat in de protestante en katholieke kerk wat jij vind wat wel enig sense maakt? Want voor zover ik weet zit je dan met Holy trinity's en de paus en alles. Dus dan heb jij de enige tak gevonden die de waarheid spreekt eigenlijk?

En dat Gods kerk wordt verketterd is al even aan de gang, macht behouden met cloak, dat is niet nieuw ofzo, dat zie je in elke Abra religie heel sterk terug. "Als jij niet doet wat God wil.... dan............"
As above, so below.
pi_212711946
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 08:39 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja ok, dus eigenlijk ben je een Christen die in de zoveelste tak van de religie als enige gelijk heeft, of zit er ook wat in de protestante en katholieke kerk wat jij vind wat wel enig sense maakt? Want voor zover ik weet zit je dan met Holy trinity's en de paus en alles. Dus dan heb jij de enige tak gevonden die de waarheid spreekt eigenlijk?

En dat Gods kerk wordt verketterd is al even aan de gang, macht behouden met cloak, dat is niet nieuw ofzo, dat zie je in elke Abra religie heel sterk terug. "Als jij niet doet wat God wil.... dan............"
Als ik niet geloofde dat ZDA de tak is die de bijbel in zijn volledigheid het beste uitdraagt, zou ik er geen lid van zijn. Ik discussieer echter niet alleen hier op Fok, maar ook in andere Christelijke groepen, ben in veel kerken geweest, enzovoorts. Ik word dus constant blootgesteld aan hun leer en doctrines. En na 17 jaar heb ik nog nooit serieus hoeven te twijfelen aan deze overtuiging.

En wij hebben dus inderdaad kritiek op andere religies, de Rooms Katholieke Kerk en andere protestantse kerken. Die onderwijzen wat ons betreft allemaal onzalige leer en dienen zich daarvan te bekeren.

Daarom worden wij doorgaans verketterd door andere Christelijke stromingen. Men wil dat niet horen.

Er is niet voor niets al jaren een campagne bezig om iedereen met een letterlijke interpretatie van de bijbel te demoniseren als 'haatzaaiers' en dergelijke. Daar worden specifieke groepen mee getarget, waaronder wij.
  Moderator woensdag 6 maart 2024 @ 08:47:00 #169
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212711973
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 08:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Als ik niet geloofde dat ZDA de tak is die de bijbel in zijn volledigheid het beste uitdraagt, zou ik er geen lid van zijn. Ik discussieer echter niet alleen hier op Fok, maar ook in andere Christelijke groepen, ben in veel kerken geweest, enzovoorts. Ik word dus constant blootgesteld aan hun leer en doctrines. En na 17 jaar heb ik nog nooit serieus hoeven te twijfelen aan deze overtuiging.

En wij hebben dus inderdaad kritiek op andere religies, de Rooms Katholieke Kerk en andere protestantse kerken. Die onderwijzen wat ons betreft allemaal onzalige leer en dienen zich daarvan te bekeren.

Daarom worden wij doorgaans verketterd door andere Christelijke stromingen. Men wil dat niet horen.
Zou het ook kunnen dat sommige New Age figuren de bijbel juist in een moderner jasje uit te leggen omdat dat wellicht wat eenvoudiger is voor de moderne mens, die geen enkele kaas gegeten heeft van hoe boeken 2k jaar terug geschreven werden, of behoort dat tot onmogelijkheid?

Edit; ook begrjip ik niet hoe jij je egodeath met psychedelics niet parallel ziet aan die new age leren (en aan hindu/buddhism) en uiteindelijk ook aan de abra leren, want dan zou je toch weten dat dat niet "bewuste misleidingen zijn van...." Dat is imo meer een psychotisch iets dan wat ik benoem, want dat is de definitie van paranoia. Bewuste misleidingen.
As above, so below.
pi_212712025
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 08:47 schreef Mijk het volgende:

[..]
Zou het ook kunnen dat sommige New Age figuren de bijbel juist in een moderner jasje uit te leggen omdat dat wellicht wat eenvoudiger is voor de moderne mens, die geen enkele kaas gegeten heeft van hoe boeken 2k jaar terug geschreven werden, of behoort dat tot onmogelijkheid?
Nee, zij geven een draai aan de bijbel die niet houdbaar is als je de gehele schrift overweegt. Dat probeer ik hier constant duidelijk te maken: je kunt niet een vers hier en daar pakken omdat die toevallig ergens in de verte je persoonlijke overtuigingen ondersteunen. Om te weten wat de bijbel over een onderwerp zegt, moet je daarvoor alle relevante teksten in acht nemen. Je moet een methode hanteren om de tekst niet geweld aan te doen. En dan zie je al snel dat er niets overblijft van die alternatieve interpretaties.

In het verleden was ik er nog even van overtuigd door Jordan Maxwell (ook een New Age-goeroe, bevriend met gerenommeerd vrijmetselaar Manly P Hall, fan van Mme Blavatsky de 'peetmoeder' van de New Age) dat de bijbel eigenlijk draait om zonaanbidding. Dat Jezus simpelweg een symbool voor de zon was, en zelfs dat paddo's voorkwamen in de joodse religie. Dat soort dingen allemaal.

Maar had ik toen de bijbel ooit gelezen? Nee. Ik was blootgesteld aan enkele verzen die dergelijke ideeėn leken te ondersteunen. Maar na zorgvuldiger onderzoek bleken dat soort theorieźn simpelweg onhoudbaar.

Ik probeer hier juist de bijbel duidelijker te maken. Te laten zien dat de vele vooroordelen nergens op gebaseerd zijn. En ook dat die alternatieve interpretaties simpelweg niet consistent zijn met wat er daadwerkelijk geschreven staat.

Misschien ben ik daar wel heel slecht in. Maar ik doe mijn best.
  Moderator woensdag 6 maart 2024 @ 08:57:29 #171
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212712059
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 08:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Misschien ben ik daar wel heel slecht in. Maar ik doe mijn best.
Nouja, je zou kunnen komen met zo'n profetie waar je het over had ipv te verwijzen naar een BNW topic waar ook weinig te vinden is daarover. 2 daarvan, met --zoals je zelf zegt-- op t jaartal nauwkeurig "voorspeld", dan heb je wat meer aandacht dan op dit moment imo.

Zie ook mn edit vorige post.
As above, so below.
pi_212712166
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 08:47 schreef Mijk het volgende:

[..]

Edit; ook begrjip ik niet hoe jij je egodeath met psychedelics niet parallel ziet aan die new age leren (en aan hindu/buddhism) en uiteindelijk ook aan de abra leren, want dan zou je toch weten dat dat niet "bewuste misleidingen zijn van...." Dat is imo meer een psychotisch iets dan wat ik benoem, want dat is de definitie van paranoia. Bewuste misleidingen.
Sorry maar ik begrijp hier niet wat je wil zeggen. Bewuste misleidingen van wat?

Wat ik probeer te zeggen is dat je door middel van een alternatieve staat van bewustzijn je kritische denkvermogen uitschakelt. Daardoor word je een prooi van onzichtbare spirituele entiteiten die, net als de slang in Genesis, tot doel hebben om mensen op een dwaalspoor te zetten over God. Dat doen zij door je een ervaring te bieden waarin je ervan overtuigd raakt dat je zelf God bent, of in contact met God bent getreden (kies je variatie).

De bewuste misleiding is dus afkomstig van demonische krachten die wij niet met het blote oog kunnen waarnemen, maar die ons wel kunnen beļnvloeden.

Deze spelen een rol in ieders leven. Ze sporen mensen aan tot allerlei gedrag, inclusief geweld, criminaliteit, mishandeling, egoļsme, enzovoorts. Omdat wij spiritueel gezien gevangenen zijn en niet beschermd tegen deze kwade krachten.

Door jezelf in een alternatieve staat van bewustzijn te werken, krijgen deze entiteiten vrij spel.

Daarom zie je in veel heidense religies ook dat drugs een grote rol spelen, bijvoorbeeld om in contact te treden met de 'voorouders'. Dit zijn geen voorouders, maar demonen die zich voordoen als voorouders.
In voodoo spelen hypnotische ritmes een belangrijke rol, omdat je ook met die hypnotische ritmes in een andere staat van bewustzijn komt. Vervolgens kan de demoon bezit van je nemen.

Als je in een trip zit, merk je dit niet eens. Je denkt dat de ideeėn die je binnenkrijgt uit jezelf komen, of van 'god', het 'bewustzijn'. In werkelijkheid heb je een demoon binnengelaten die letterlijk invloed op jouw neuronen kan uitoefenen en gedachten in jouw bewustzijn kan fluisteren, zoals 'alle religies zijn verschillende paden naar dezelfde god'.

Die entiteiten proberen ons dus inderdaad bewust te misleiden.

Vervolgens ga jij als vrolijke tripper met je nieuwgevonden kennis en een gevoel van euforie en bevrijding alles wat je leert aan de buitenwereld vertellen. Want je wilt dat met iedereen delen.

Je bent dan zelf niet bewust aan het misleiden, want je hebt er geen benul van wat er nu eigenlijk is gebeurd, waar je ideeźn werkelijk vandaan komen.

Zoals ik al eerder zei, heb ik letterlijk tijdens een trip besloten om psychologie te gaan studeren, zodat ik deze vorm van therapie met anderen kon delen. Zo 100% ga ik voor mijn overtuigingen. Als ik echt ergens van overtuigd ben, ben ik bereid om daar mijn leven aan te wijden.

Had ik dan zelf bewust de intentie om anderen te misleiden? Nee natuurlijk niet. Ik wilde mensen helpen, zoals ik dacht dat ik zelf geholpen was. Ik dacht dat het iets goeds was voor mij, en daarom ook voor anderen. Ik was simpelweg onwetend.

De meeste mensen zitten in deze situatie, Men probeert goed te doen en zelfs god te dienen, maar het ontbreekt aan kennis.
pi_212712189
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 08:57 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nouja, je zou kunnen komen met zo'n profetie waar je het over had ipv te verwijzen naar een BNW topic waar ook weinig te vinden is daarover. 2 daarvan, met --zoals je zelf zegt-- op t jaartal nauwkeurig "voorspeld", dan heb je wat meer aandacht dan op dit moment imo.

Zie ook mn edit vorige post.
Doe nou niet zo koppig. Ik heb je gezegd dat als je daar vragen over hebt, je die in dat topic moet stellen. Dat heb je niet gedaan. Waarom niet?

Ik ga hier niet even 1 voorbeeld noemen zonder tekst en uitleg. Daar is de materie te complex voor en hij past ook niet in dit topic. Dat heb ik je al gezegd.
  Moderator woensdag 6 maart 2024 @ 09:09:43 #174
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212712234
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 09:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Sorry maar ik begrijp hier niet wat je wil zeggen. Bewuste misleidingen van wat?

Wat ik probeer te zeggen is dat je door middel van een alternatieve staat van bewustzijn je kritische denkvermogen uitschakelt. Daardoor word je een prooi van onzichtbare spirituele entiteiten die, net als de slang in Genesis, tot doel hebben om mensen op een dwaalspoor te zetten over God. Dat doen zij door je een ervaring te bieden waarin je ervan overtuigd raakt dat je zelf God bent, of in contact met God bent getreden (kies je variatie).

De bewuste misleiding is dus afkomstig van demonische krachten die wij niet met het blote oog kunnen waarnemen, maar die ons wel kunnen beļnvloeden.

Deze spelen een rol in ieders leven. Ze sporen mensen aan tot allerlei gedrag, inclusief geweld, criminaliteit, mishandeling, egoļsme, enzovoorts. Omdat wij spiritueel gezien gevangenen zijn en niet beschermd tegen deze kwade krachten.

Door jezelf in een alternatieve staat van bewustzijn te werken, krijgen deze entiteiten vrij spel.

Daarom zie je in veel heidense religies ook dat drugs een grote rol spelen, bijvoorbeeld om in contact te treden met de 'voorouders'. Dit zijn geen voorouders, maar demonen die zich voordoen als voorouders.
In voodoo spelen hypnotische ritmes een belangrijke rol, omdat je ook met die hypnotische ritmes in een andere staat van bewustzijn komt. Vervolgens kan de demoon bezit van je nemen.

Als je in een trip zit, merk je dit niet eens. Je denkt dat de ideeėn die je binnenkrijgt uit jezelf komen, of van 'god', het 'bewustzijn'. In werkelijkheid heb je een demoon binnengelaten die letterlijk invloed op jouw neuronen kan uitoefenen en gedachten in jouw bewustzijn kan fluisteren, zoals 'alle religies zijn verschillende paden naar dezelfde god'.

Die entiteiten proberen ons dus inderdaad bewust te misleiden.

Vervolgens ga jij als vrolijke tripper met je nieuwgevonden kennis en een gevoel van euforie en bevrijding alles wat je leert aan de buitenwereld vertellen. Want je wilt dat met iedereen delen.

Je bent dan zelf niet bewust aan het misleiden, want je hebt er geen benul van wat er nu eigenlijk is gebeurd, waar je ideeźn werkelijk vandaan komen.

Zoals ik al eerder zei, heb ik letterlijk tijdens een trip besloten om psychologie te gaan studeren, zodat ik deze vorm van therapie met anderen kon delen. Zo 100% ga ik voor mijn overtuigingen. Als ik echt ergens van overtuigd ben, ben ik bereid om daar mijn leven aan te wijden.

Had ik dan zelf bewust de intentie om anderen te misleiden? Nee natuurlijk niet. Ik wilde mensen helpen, zoals ik dacht dat ik zelf geholpen was. Ik dacht dat het iets goeds was voor mij, en daarom ook voor anderen. Ik was simpelweg onwetend.

De meeste mensen zitten in deze situatie, Men probeert goed te doen en zelfs god te dienen, maar het ontbreekt aan kennis.
Nouja, je had het over "bewuste misleidingen van New Age leren", om mensen te misleiden van God.

Ik begrijp niet, hoe je niet de parallel ziet tussen je psychedelic Egodeath die je zegt te hebben ervaren, en die new age leren, want die proberen dįt te leren. Dus is het dan een "bewuste misleiding" van jouw (andere) "hogere god", dan dat wat zij proberen te zeggen? Zij doelen gewoon op diezelfde egodeath, en is verre van een bewuste misleiding van eea.
As above, so below.
  Moderator woensdag 6 maart 2024 @ 09:10:31 #175
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212712245
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 09:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Doe nou niet zo koppig. Ik heb je gezegd dat als je daar vragen over hebt, je die in dat topic moet stellen. Dat heb je niet gedaan. Waarom niet?

Ik ga hier niet even 1 voorbeeld noemen zonder tekst en uitleg. Daar is de materie te complex voor en hij past ook niet in dit topic. Dat heb ik je al gezegd.
Omdat BNW, daarom niet. We zitten hier in een subforum over religies, als er zoveel profetien uitgekomen zijn op de jaartallen nauwkeurig, dan is er geen heel verhaal voor nodig. Dan is enkel nodig; "jezus zei dat we covid kregen in 2019", thats all.
As above, so below.
pi_212712249
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 09:09 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nouja, je had het over "bewuste misleidingen van New Age leren", om mensen te misleiden van God.

Ik begrijp niet, hoe je niet de parallel ziet tussen je psychedelic Egodeath die je zegt te hebben ervaren, en die new age leren, want die proberen dįt te leren. Dus is het dan een "bewuste misleiding" van jouw (andere) "hogere god", dan dat wat zij proberen te zeggen? Zij doelen gewoon op diezelfde egodeath, en is verre van een bewuste misleiding van eea.
Ik zeg toch letterlijk in dat topic dat egodood inderdaad de kern is van New Age leer?

Jij gelooft dat het geen misleiding is. Ik zeg dat het wel een misleiding is. Van demonische entiteiten die je in je bewustzijn binnenlaat.

Met misleiding bedoel ik niet dat er niks gebeurt. Er gebeurt wel wat, maar de conclusies die je aan zo'n egodood verbindt, brengen je wel degelijk op een dwaalspoor.
  Moderator woensdag 6 maart 2024 @ 09:12:09 #177
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212712262
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 09:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik zeg toch letterlijk in dat topic dat egodood inderdaad de kern is van New Age leer?

Jij gelooft dat het geen misleiding is. Ik zeg dat het wel een misleiding is. Van demonische entiteiten die je in je bewustzijn binnenlaat.
Ja ik geloof verder niet zo in buitenaardse zaken als demonische entiteiten, dat gaat teveel de harry potter sprookjes kant voor mij op. In mijn ogen is het de psyche, en enkel de psyche + het bewustzijn.

The only demons are fear and anger.
As above, so below.
pi_212712270
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 09:12 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja ik geloof verder niet zo in buitenaardse zaken als demonische entiteiten, dat gaat teveel de harry potter sprookjes kant voor mij op. In mijn ogen is het de psyche, en enkel de psyche + het bewustzijn.

The only demons are fear and anger.
En daar vergis je je dus lelijk in wat mij betreft.

'The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn't exist'.
  Moderator woensdag 6 maart 2024 @ 09:15:06 #179
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212712300
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 09:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
En daar vergis je je dus lelijk in wat mij betreft.

'The greatest trick the devil pulled was convince the world he doesn't exist'.
Ja prima, Satan == ego in mijn view, verdere duivelse zaken ben ik niet zo onder de indruk van, dat is weer het letterlijk nemen van het hele zaakje, not my cup of tea. Ik begrijp werkelijk waar niet hoe je vanaf een ego-death geinduceerd door psychedelics richting 7th advantist komt... maargoed, dat zal wel aan mij liggen. Het is imo een grote stap terug.
As above, so below.
pi_212712377
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 09:15 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja prima, Satan == ego in mijn view, verdere duivelse zaken ben ik niet zo onder de indruk van, dat is weer het letterlijk nemen van het hele zaakje, not my cup of tea. Ik begrijp werkelijk waar niet hoe je vanaf een ego-death geinduceerd door psychedelics richting 7th advantist komt... maargoed, dat zal wel aan mij liggen. Het is imo een grote stap terug.
Gods genade.

Als je je een beetje in verschillende religies en stromingen en dergelijke verdiept, zul je constant zien dat er contact is met bepaalde entiteiten. Denk aan bjiv. Mohammed die door de engel Gabriel zou zijn geļnspireerd. Blavatsky die in contact zou staan met meester Koot Hoomi. in de RKK heb je verschijningen van Maria. En zo kun je de hele geschiedenis afgaan en zien hoe grote stromingen praktisch allemaal worden beļnvloed of regelrecht zijn gesticht op basis van contact met bovennatuurlijke entiteiten. Ik snap dat dit nogal moeilijk te geloven is allemaal voor een westerling die hier totaal niet mee opgroeit, maar in de rest van de wereld is het bestaan van dit soort entiteiten gewoon algemeen aanvaard en je ziet hun invloed ook duidelijk in de loop van de geschiedenis. Er zijn dan ook hele boeken gewijd aan technieken, rituelen en dergelijke om ermee in contact te treden. Musici spreken erover als hun bron van inspiratie. En het gaat maar door. De vraag die je je dan moet stellen is: zijn zij werkelijk wie zij zeggen te zijn, of proberen ze mensen te misleiden. En wat mij betreft is het tweede het geval.
  Moderator woensdag 6 maart 2024 @ 09:22:34 #181
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212712399
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 09:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Gods genade.

Als je je een beetje in verschillende religies en stromingen en dergelijke verdiept, zul je constant zien dat er contact is met bepaalde entiteiten. Denk aan bjiv. Mohammed die door de engel Gabriel zou zijn geļnspireerd. Blavatsky die in contact zou staan met meester Koot Hoomi. in de RKK heb je verschijningen van Maria. En zo kun je de hele geschiedenis afgaan en zien hoe grote stromingen praktisch allemaal worden beļnvloed of regelrecht zijn gesticht op basis van contact met bovennatuurlijke entiteiten. Ik snap dat dit nogal moeilijk te geloven is allemaal voor een westerling die hier totaal niet mee opgroeit, maar in de rest van de wereld is het bestaan van dit soort entiteiten gewoon algemeen aanvaard en je ziet hun invloed ook duidelijk in de loop van de geschiedenis. Er zijn dan ook hele boeken gewijd aan technieken, rituelen en dergelijke om ermee in contact te treden. Musici spreken erover als hun bron van inspiratie. En het gaat maar door.
En die bovennatuurlijke kwade entiteiten zijn geschapen door God omdat? En hebben we hier ook passages van in de bijbel?
As above, so below.
pi_212712506
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 09:22 schreef Mijk het volgende:

[..]
En die bovennatuurlijke kwade entiteiten zijn geschapen door God omdat? En hebben we hier ook passages van in de bijbel?
Die entiteiten zijn voormalige engelen die zich, verleid door Satan, tegen God hebben gekeerd. Zij waren dus niet altijd kwaadaardig, maar geschapen als perfecte wezens, met vrije wil, net als wij.

Er zijn meerdere verzen hierover.

Judas 1:6 En de engelen die hun oorspronkelijke staat niet hebben bewaard, maar hun eigen woonplaats verlaten hebben, heeft Hij voor het oordeel van de grote dag met eeuwige boeien in de duisternis in verzekerde bewaring gesteld.

2 Petrus 2:4Want als God de engelen die gezondigd hebben, niet gespaard heeft, maar hen in de hel geworpen en overgegeven heeft aan de ketenen van de duisternis om tot het oordeel bewaard te worden;

Openbaringen 12:3En er verscheen een ander teken in de hemel. En zie: een grote vuurrode draak met zeven koppen en tien hoorns. En op zijn koppen zeven diademen.
4En zijn staart veegde het derde deel van de sterren van de hemel en wierp die op de aarde. En de draak stond voor de vrouw, die op het punt stond te baren, om haar Kind te verslinden, zodra zij Het gebaard zou hebben. (de sterren zijn een symbool voor de gevallen engelen).

Mattheus 25:41Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.

Met name het laatste vers is ontzettend belangrijk. Het vuur waarmee God straft is bedoeld voor de duivel en zijn engelen. Niet voor mensen! God wil dat niemand verloren gaat. De duivel en zijn engelen echter hebben hun kans op bekering in het verleden al verspeeld. Zij zullen worden vernietigd.

Mensen die dus ook worden vernietigd, worden dat omdat zij zich bij de duivel en zijn engelen hebben aangesloten. Niet op basis van een of ander willekeurig criterium. Maar het is Gods verlangen om iedereen te redden, het vuur is oorspronkelijk niet voor mensen bedoeld.
  Moderator woensdag 6 maart 2024 @ 09:31:18 #183
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212712546
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 09:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Die entiteiten zijn voormalige engelen die zich, verleid door Satan, tegen God hebben gekeerd. Zij waren dus niet altijd kwaadaardig.

Er zijn meerdere verzen hierover.

Judas 1:6 En de engelen die hun oorspronkelijke staat niet hebben bewaard, maar hun eigen woonplaats verlaten hebben, heeft Hij voor het oordeel van de grote dag met eeuwige boeien in de duisternis in verzekerde bewaring gesteld.

2 Petrus 2:4Want als God de engelen die gezondigd hebben, niet gespaard heeft, maar hen in de hel geworpen en overgegeven heeft aan de ketenen van de duisternis om tot het oordeel bewaard te worden;

Openbaringen 12:3En er verscheen een ander teken in de hemel. En zie: een grote vuurrode draak met zeven koppen en tien hoorns. En op zijn koppen zeven diademen.
4En zijn staart veegde het derde deel van de sterren van de hemel en wierp die op de aarde. En de draak stond voor de vrouw, die op het punt stond te baren, om haar Kind te verslinden, zodra zij Het gebaard zou hebben. (de sterren zijn een symbool voor de gevallen engelen).

Mattheus 25:41Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.

Met name het laatste vers is ontzettend belangrijk. Het vuur waarmee God straft is bedoeld voor de duivel en zijn engelen. Niet voor mensen! God wil dat niemand verloren gaat. De duivel en zijn engelen echter hebben hun kans op bekering in het verleden al verspeeld. Zij zullen worden vernietigd.

Mensen die dus ook worden vernietigd, worden dat omdat zij zich bij de duivel en zijn engelen hebben aangesloten. Niet op basis van een of ander willekeurig criterium. Maar het is Gods verlangen om iedereen te redden, het vuur is oorspronkelijk niet voor mensen bedoeld.
Ik ben dan altijd wel nieuwsgierig waarom God deze niet even direct uitschakelt dan, als z'n "kinderen" zo'n last daarvan hebben. De vredelievende heer zou daar toch korte metten mee maken, al het anderen zou ik onder rare fratsen gooien. Ook dit is weer zoiets wat gewoonweg onbestaanbaar is in een "god" zoals dit soort leren "hem" zien. Het maakt gewoon geen sense whatsoever.
As above, so below.
pi_212712802
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 09:31 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ik ben dan altijd wel nieuwsgierig waarom God deze niet even direct uitschakelt dan, als z'n "kinderen" zo'n last daarvan hebben. De vredelievende heer zou daar toch korte metten mee maken, al het anderen zou ik onder rare fratsen gooien. Ook dit is weer zoiets wat gewoonweg onbestaanbaar is in een "god" zoals dit soort leren "hem" zien. Het maakt gewoon geen sense whatsoever.
Het maakt wel sense, je begrijpt alleen de sense nog niet.

Deze discussie hebben we al eerder gevoerd in deze topicreeks, maar ik zal het nog een keer herhalen.

Met de val van Satan en de engelen is er een crisis ontstaan: Gods rechtmatige autoriteit is in twijfel getrokken door zijn eigen schepsels. Er wordt geclaimd dat Hij geen liefde is, maar een dictator. Satan beweert dat hij zelf net zo goed als god kan regeren.

Wat doe je dan als liefdevolle God. Je vernietigt die wezens onmiddellijk? Dat zou juist bewijzen dat de beschuldigen waar zijn, of niet? Zou het andere wezens, ook met vrije wil, er juist niet van overtuigen dat God inderdaad een tiran is die zijn tegenstanders simpelweg onmiddellijk vernietigt?

Dan zou de crisis niet worden opgelost.

In plaats daarvan schiep God de mens. Wij als mensen zijn in het evenbeeld van God gemaakt, zodat we kunnen ervaren wat het vergt om verantwoordelijk te zijn voor ander leven. Daarom kunnen wij kinderen krijgen en hebben wij de verantwoordelijk om voor de planeet te zorgen. Zo begrijpen wij dat als je het leven wilt bevorderen, er kaders en beperkingen nodig zijn. Liefde vereist dat.

Wij als mensen kunnen dus een veel intiemer begrip van God krijgen dan bijvoorbeeld de engelen, want engelen kunnen geen kinderen krijgen. Zij begrijpen niet wat het is om voor een wezen te zorgen dat volledig afhankelijk van jou is.

Het misverstand over Gods karakter lost God dus op door schepsels te creėren die beter dan ooit kunnen begrijpen waarom God noodzakelijk is om als God over al het leven te heersen: omdat God perfecte liefde is.

Die perfecte liefde blijkt uit Gods genade voor ons. God is immers bereid geweest om zich te vernederen tot een simpel mens en te sterven om ons leven te redden.

Op deze manier is het voor eens en voor altijd aangetoond dat de aanklacht tegen God dat hij een tiran is simpelweg onjuist is. Zo'n crisis waarin God niet meer door zijn eigen schepsels wordt vertrouwd, zal dus nooit meer voorkomen.

Pas wanneer Gods werk hier op aarde met ons mensen voltooid is, en ieders lot zal zijn verzegeld omdat het geen zin meer heeft om nog langer te wachten, zullen deze engelen en Satan worden vernietigd. Hun rol is dan uitgespeed, zij hebben geen recht van bestaan meer, en ook geen nut meer. Tot dan gebruikt God hen simpelweg voor zijn eigen doelen, namelijk om de mens te laten inzien dat het kwaad daadwerkelijk kwaad is, en een leven zonder hem niet de moeite waard is. Denk bijvoorbeeld aan het leven van Job, waarin God toestaat dat hij door de duivel wordt verleid, om hem uiteindelijk tot een groter begrip van Zichzelf te brengen.

Voor nu hebben zij dus nog een functie, maar het kwaad zal in de toekomst definitief zijn vernietigd. Niet op basis van Gods almacht, maar op basis van Gods genade voor ons, waardoor wij er vrijwillig voor hebben gekozen om het kwaad af te zweren en God te gehoorzamen in naastenliefde en trouw aan Hem.
  Moderator woensdag 6 maart 2024 @ 09:57:47 #185
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212712899
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 09:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Het maakt wel sense, je begrijpt alleen de sense nog niet.

Deze discussie hebben we al eerder gevoerd in deze topicreeks, maar ik zal het nog een keer herhalen.

Met de val van Satan en de engelen is er een crisis ontstaan: Gods rechtmatige autoriteit is in twijfel getrokken door zijn eigen schepsels. Er wordt geclaimd dat Hij geen liefde is, maar een dictator. Satan beweert dat hij zelf net zo goed als god kan regeren.

Wat doe je dan als liefdevolle God. Je vernietigt die wezens onmiddellijk? Dat zou juist bewijzen dat de beschuldigen waar zijn, of niet? Zou het andere wezens, ook met vrije wil, er juist niet van overtuigen dat God inderdaad een tiran is die zijn tegenstanders simpelweg onmiddellijk vernietigt?

Dan zou de crisis niet worden opgelost.

In plaats daarvan schiep God de mens. Wij als mensen zijn in het evenbeeld van God gemaakt, zodat we kunnen ervaren wat het vergt om verantwoordelijk te zijn voor ander leven. Daarom kunnen wij kinderen krijgen en hebben wij de verantwoordelijk om voor de planeet te zorgen. Zo begrijpen wij dat als je het leven wilt bevorderen, er kaders en beperkingen nodig zijn. Liefde vereist dat.

Wij als mensen kunnen dus een veel intiemer begrip van God krijgen dan bijvoorbeeld de engelen, want engelen kunnen geen kinderen krijgen. Zij begrijpen niet wat het is om voor een wezen te zorgen dat volledig afhankelijk van jou is.

Het misverstand over Gods karakter lost God dus op door schepsels te creėren die beter dan ooit kunnen begrijpen waarom God noodzakelijk is om als God over al het leven te heersen: omdat God perfecte liefde is.

Die perfecte liefde blijkt uit Gods genade voor ons. God is immers bereid geweest om zich te vernederen tot een simpel mens en te sterven om ons leven te redden.

Op deze manier is het voor eens en voor altijd aangetoond dat de aanklacht tegen God dat hij een tiran is simpelweg onjuist is. Zo'n crisis waarin God niet meer door zijn eigen schepsels wordt vertrouwd, zal dus nooit meer voorkomen.

Pas wanneer Gods werk hier op aarde met ons mensen voltooid is, en ieders lot zal zijn verzegeld omdat het geen zin meer heeft om nog langer te wachten, zullen deze engelen en Satan worden vernietigd. Hun rol is dan uitgespeed, zij hebben geen recht van bestaan meer, en ook geen nut meer. Tot dan gebruikt God hen simpelweg voor zijn eigen doelen, namelijk om de mens te laten inzien dat het kwaad daadwerkelijk kwaad is, en een leven zonder hem niet de moeite waard is. Denk bijvoorbeeld aan het leven van Job, waarin God toestaat dat hij door de duivel wordt verleid, om hem uiteindelijk tot een groter begrip van Zichzelf te brengen.

Voor nu hebben zij dus nog een functie, maar het kwaad zal in de toekomst definitief zijn vernietigd. Niet op basis van Gods almacht, maar op basis van Gods genade voor ons, waardoor wij er vrijwillig voor hebben gekozen om het kwaad af te zweren en God te gehoorzamen in naastenliefde en trouw aan Hem.
Geloof jij ook in het letterlijke Adam en Eva verhaal, met de pratende slang? Want dat doet dit wel laten lijken, als je spreekt over de gevallen engelen.

Verder, spreek je over "dan bevestigt dat de beschuldiging", ten eerste, wat kan God dat caren? Iets wat kwaad doet haal je eruit, zo simpel is het. In een bedrijf wordt een medewerker die tegen je in werkt ook ontslagen, gaan we dan ook die baas/directeur Tiran noemen? Ten 2e wordt het lot "toch wel bezegeld", dus dan is die bevestiging toch óók daar dat het tiranniek zou zijn. Ik weet niet wie al deze shit verzonnen heeft, maar dit is toch gewoon om de hete brei heen lullen, gewoon een verhaal erbij verzinnen omdat het dan past in het straatje, dat wat we wel vaker zien als complexe contradicties uit de bijbel uitgelegd moeten worden. Gewoon blijven draaien tot het klopt.
As above, so below.
pi_212712997
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 09:57 schreef Mijk het volgende:

[..]
Geloof jij ook in het letterlijke Adam en Eva verhaal, met de pratende slang? Want dat doet dit wel laten lijken, als je spreekt over de gevallen engelen.
Ik heb geen andere keuze dan dat te geloven ja.

De bijbel spreekt ook over een pratende ezel.

Engelen die verschijnen.

Een zee die splijt.

Wonderbaarlijke genezingen.

Iemand die uit de dood opstaat.

Je gelooft het totaalpakket, of je gelooft er niets van.

Wel een grappig verhaal misschien: ik heb een vriend uit Haļti die zelf een 'pratende slang' heeft gezien. Die geld kon spuwen. Huh?
In Haļti heb je allerlei voodoo-achtige religies. Daar zoekt men dus actief contact met het soort entiteiten wat ik hierboven noemde.
Die jongen is niet gek. Gewoon universitair opgeleid, goede baan. Maar dat zijn het soort dingen die mensen daar meemaken.
Ook Afrikanen zullen je allerlei verhalen kunnen vertellen over dit soort bovennatuurlijke dingen.
In het westen praktiseren we dat soort dingen niet, dus dan hoor je er ook nooit over.

quote:
Verder, spreek je over "dan bevestigt dat de beschuldiging", ten eerste, wat kan God dat caren? Iets wat kwaad doet haal je eruit, zo simpel is het. In een bedrijf wordt een medewerker die tegen je in werkt ook ontslagen, gaan we dan ook die baas/directeur Tiran noemen? Ten 2e wordt het lot "toch wel bezegeld", dus dan is die bevestiging toch óók daar dat het tiranniek zou zijn. Ik weet niet wie al deze shit verzonnen heeft, maar dit is toch gewoon om de hete brei heen lullen, gewoon een verhaal erbij verzinnen omdat het dan past in het straatje, dat wat we wel vaker zien als complexe contradicties uit de bijbel uitgelegd moeten worden. Gewoon blijven draaien tot het klopt.
Wat kan God dat caren? God wil een intieme relatie met zijn schepsels. Daar is vertrouwen voor nodig. God is liefde en geen tiran. Dus God is tot het uiterste van zijn liefde gegaan: sterven voor de schepsels die hem hebben verworpen.

Als God zijn liefde niet zou bewijzen, zou er altijd strijd en chaos zijn. Dan is het leven nooit zoals God het bedoeld heeft: vredig.

En nee, dit zijn geen verhaaltjes. Het is een samenvatting van wat de bijbel van Genesis tot Openbaringen onthult over dit universum.
pi_212713031
Het leven is altijd volgens God's bedoeling. Er gebeurt niks zonder dat God het wil.
  woensdag 6 maart 2024 @ 11:23:44 #188
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_212713874
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 10:10 schreef Libertarisch het volgende:
Het leven is altijd volgens God's bedoeling. Er gebeurt niks zonder dat God het wil.
Dus alles wat gebeurt is Gods wil.

Sjonge... :{

(hoe zat het ook weer met die vrije wil?)
  woensdag 6 maart 2024 @ 11:25:57 #189
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_212713898
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 10:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wel een grappig verhaal misschien: ik heb een vriend uit Haļti die zelf een 'pratende slang' heeft gezien. Die geld kon spuwen. Huh?
In Haļti heb je allerlei voodoo-achtige religies. Daar zoekt men dus actief contact met het soort entiteiten wat ik hierboven noemde.
Die jongen is niet gek. Gewoon universitair opgeleid, goede baan. Maar dat zijn het soort dingen die mensen daar meemaken.
Ook Afrikanen zullen je allerlei verhalen kunnen vertellen over dit soort bovennatuurlijke dingen.
In het westen praktiseren we dat soort dingen niet, dus dan hoor je er ook nooit over.
Het zijn ąltijd verhalen. Nooit live beelden van dit soort onmogelijkheden als pratende slangen.

Maar ja, als je goedgelovig bent....
pi_212713956
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 11:23 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Dus alles wat gebeurt is Gods wil.

Sjonge... :{

(hoe zat het ook weer met die vrije wil?)
Ja, God is het bewustzijn. Dus hoe bewuster je bent, hoe vrijer.
  Moderator woensdag 6 maart 2024 @ 12:56:11 #191
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212714965
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 10:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als God zijn liefde niet zou bewijzen, zou er altijd strijd en chaos zijn. Dan is het leven nooit zoals God het bedoeld heeft: vredig.
Was het niet beter om zijn liefde te bewijzen door niet zo'n achterlijke boom in Eden te zetten?
As above, so below.
  woensdag 6 maart 2024 @ 13:00:15 #192
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_212715032
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:56 schreef Mijk het volgende:

[..]
Was het niet beter om zijn liefde te bewijzen door niet zo'n achterlijke boom in Eden te zetten?
btw er IS strijd en chaos. Altijd al geweest ook.
  woensdag 6 maart 2024 @ 13:00:58 #193
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_212715040
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 11:31 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, God is het bewustzijn. Dus hoe bewuster je bent, hoe vrijer.
Jaaaa ja, duidelijk hoor.

(not :N )
pi_212715157
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:56 schreef Mijk het volgende:

[..]
Die boom was noodzakelijk om ze een keuze te geven.
pi_212715282
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 13:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Jaaaa ja, duidelijk hoor.

(not :N )
Het is toch duidelijk? Als je bewusteloos bent kun je niet kiezen, als je bewust bent wel. Een kat heeft minder te kiezen dan een mens. Het bewustzijn verschaft dus vrije wil.

Zonder bewustzijn is niets mogelijk, dus het bewustzijn is belangrijker dan welk soort god dan ook.
pi_212715326
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 13:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]
btw er IS strijd en chaos. Altijd al geweest ook.
Strijd en geweld is iets wat mongolen doen.
  woensdag 6 maart 2024 @ 14:17:00 #197
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_212716000
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 13:24 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Strijd en geweld is iets wat mongolen doen.
Gods wil in jouw optiek.
  woensdag 6 maart 2024 @ 14:18:02 #198
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_212716016
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 13:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het is toch duidelijk? Als je bewusteloos bent kun je niet kiezen, als je bewust bent wel. Een kat heeft minder te kiezen dan een mens. Het bewustzijn verschaft dus vrije wil.

Zonder bewustzijn is niets mogelijk, dus het bewustzijn is belangrijker dan welk soort god dan ook.
je dussen begrijp ik niet. Ook niet zoveel zin om daar verder op in te gaan.
pi_212716055
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 14:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]
je dussen begrijp ik niet. Ook niet zoveel zin om daar verder op in te gaan.
je kunt alleen vrije wil ontkennen als je jezelf de waanzin in denkt. Je kunt toch kiezen?

Zonder bewustzijn is er NIETS, het bewustzijn is dus het belangrijkste wat er is. het zo goed mogelijk begrijpen van bewustzijn zou een speerpunt moeten zijn voor elke cultuur
  woensdag 6 maart 2024 @ 14:21:24 #200
545 dop
:copyright: dop
pi_212716056
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 13:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Als ik dood ben , ben ik ook niet erg bewust, maar volgens jouw is er dan wel van alles mogelijk.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')