quote:Marianne (63) uren in de cel na foutje bij zelfscankassa
Na een foutje bij de zelfscankassa in de supermarkt in de cel belanden. Het klinkt als een nare droom, maar het overkwam Marianne Kuiper (63) en haar dochter Fauve (25) bij de Albert Heijn op het Stadionplein in Amsterdam.
Afgelopen februari gingen moeder en dochter een dagje inkopen doen voor een feest ter ere van het 25-jarig bestaan van het bedrijf van Marianne. Nog even snel de Albert Heijn in voor wat boodschappen voor het avondeten, dachten ze. "We waren doodmoe van de hele dag winkelen", vertelt Marianne.
Ze hadden toch meer producten verzameld dan gepland en in de vermoeidheid van de dag ging het mis bij de zelfscankassa. Een deel van de boodschappen moest zakelijk worden afgerekend en een deel privé en daarover ontstond enige verwarring tussen Marianne en haar dochter. "We waren ook in discussie over hoe we al die boodschappen gingen vervoeren", zegt Marianne. Marianne gaat op zoek naar een plastic tasje, terwijl Fauve verder gaat met scannen.
Als ze hebben afgerekend en de supermarkt willen verlaten, worden ze tegengehouden door de beveiliger. Die constateert dat een bakje druiven, het plastic tasje en een reep chocola niet op de bon staan. De zak sla daarentegen staat er twee keer op.
Ze moeten mee naar het kantoor van de supermarkt om de camerabeelden te bekijken. De supermarktmanager en de beveiliger zijn duidelijk: de vrouwen hebben gestolen. "Eerst hadden we nog bijna de slappe lach, zo belachelijk was de situatie. Op de beelden zagen we dat we de reep chocola voor de scanner hadden gehouden en daarna de sla", vertelt Marianne.
181 euro boete
De beveiliger stelde voor dat ze 181 euro boete zouden betalen. Deze boete voor winkeldiefstal is een vast bedrag dat in Nederland wordt opgelegd door SODA (Stichting Directe Aansprakelijkstelling aan Daders) en is bedoeld om de kosten te vergoeden die de winkel door de diefstal maakt. Maar Marianne weigert en de politie wordt erbij gehaald. "Ik zei: bel die maar, ik heb niets te verbergen", aldus Marianne.
Daarop werden de twee door agenten in aparte auto's afgevoerd naar het politiebureau voor verhoor. Al hun spullen werden daar afgepakt. Jas uit, vest uit, Fauve moest vanwege veiligheidsvoorschriften zelfs haar bh afgeven, en ze werden gefouilleerd. Daarna belandden ze allebei in een eigen cel, een vierkant hok met drie stenen muren en een voorkant van glas.
"Dus zat ik daar", verzucht Marianne. "Na een half uur heb ik op het belletje gedrukt, dat daar in de cel hing. Ik vroeg: wat is de bedoeling, hoe lang moet ik hier zitten. Ik raakte er wel echt van in de war." Ze heeft last van een verhoogde bloeddruk en voelde zich door de stress niet goed worden. Na lang wachten komt er eindelijk een arts en medicatie. "Dat ik zo lang moest wachten op een dokter vond ik wel heel heftig en toen raakte ik echt in paniek."
Na ruim vier uur op het politiebureau werden ze verhoord door twee rechercheurs en mochten ze om middernacht van de hulpofficier van justitie naar huis, in de stromende regen. Ze hebben in totaal zo'n zes uur op het politiebureau gezeten.
'Onterecht aangemerkt als verdachte'
Eenmaal thuis kwamen alle emoties eruit. "Mijn dochter heeft toen een enorme huilbui gehad en we hebben nog weken slecht geslapen", herinnert Marianne zich.
Een paar dagen na hun aanhouding ontvingen Marianne en Fauve beiden een brief van de officier van justitie met het definitieve oordeel dat ze 'ten onrechte aangemerkt zijn als verdachte' en dat zij verder niet vervolgd zullen worden.
Groeiend probleem
Winkeldiefstal is voor supermarkten al langer een groeiend probleem. Zo had bijvoorbeeld supermarktketen Jumbo vorig jaar een schadepost van 100 miljoen euro door mensen die wel kwamen winkelen, maar niet betaalden. Daarop kondigde het Brabantse familiebedrijf strengere controles aan en mocht je nog maar maximaal 15 producten bij de zelfscankassa's afrekenen.
De meeste spullen worden gestolen bij de zelfscankassa, vertelde Erik Hemmes, marktkenner van Retail Advies, eerder aan RTL. "Bij een kassa met personeel is het lastiger om iets mee te nemen."
https://www.rtl.nl/nieuws(...)je-bij-zelfscankassa
Tucht en orde, heel goed.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 17 oktober 2024 14:19 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Tucht en orde, heel goed.![]()
Een hoop boodschappen en dan vergeet je een bakkie druiven en een chocoladereep af te rekenen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zijn nu niet bepaald dure producten en dan had deze klant ook nog iets dubbel afgerekend.
Het totale 'diefstalbedrag' zal misschien een euro zijn.
Kassamedewerksters maken weleens een fout en dat zal ook zeker bij klanten zelf gebeuren als ze de zelfscan gebruiken.Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
Ja dat is dus wat er ook mis is met die "spelregels" van dat zelfscannen. Waar trek je de grens tussen legitiem iets vergeten en echt stelen? Je had als winkelier hier ook kunnen zeggen; goh, de hele kar wel en 2 laaggeprijsde artikelen niet? Die voeren we alsnog op en dan is het klaar.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 14:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Een hoop boodschappen en dan vergeet je een bakkie druiven en een chocoladereep af te rekenen.
Dat zijn nu niet bepaald dure producten en dan had deze klant ook nog iets dubbel afgerekend.
Het totale 'diefstalbedrag' zal misschien een euro zijn.
Daar gaat het dus regelmatig mis. In dit geval is het in mijn ogen duidelijk een geval van een fout door de klant ipv opzet, maar daar denkt die Amsterdamse eigenaar dus heel anders over.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 14:23 schreef ChrisCarter het volgende:
Ja dat is dus wat er ook mis is met die "spelregels" van dat zelfscannen. Waar trek je de grens tussen legitiem iets vergeten en echt stelen?
Een 63 jarig vrouwtje weten ze dan weer wel zo te behandelen. Maar ahmed van 16, tjah, die belt zn horde medehyena's op. En daar hebben ze geen zin in.quote:
de winkels zijn zelf schuldig door het afrekenen zo ingewikkeld te maken en zo makkelijk om iets mee te nemenquote:
Wat een bizar verhaal. Ik kan me zeer moeilijk voorstellen dat zowel de agenten als de supermarkt dit hebben laten escaleren, terwijl het duidelijk om een oprecht vergissing gaat. Helaas krijgen wij de kant van de supermarkt niet horen, en dat is jammer, want hun versie van het verhaal zal ongetwijfeld anders zijn dan die van de dames.quote:
Ja, het oordeel van de officier van justitie was dat ze niks verkeerds hebben gedaan, maar die moest daarvoor wel de camerabeelden bekijken en het verslag van het verhoor van de dames lezen.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 14:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wat een bizar verhaal. Ik kan me zeer moeilijk voorstellen dat zowel de agenten als de supermarkt dit hebben laten escaleren, terwijl het duidelijk om een oprecht vergissing gaat. Helaas krijgen wij de kant van de supermarkt niet horen, en dat is jammer, want hun versie van het verhaal zal ongetwijfeld anders zijn dan die van de dames.
Klapt er nogal op. Zou trouwens ook die beveiliger uitlachen met zijn boetevoorstel.quote:
Ten onrechte als verdachte? Juridisch gezien is het een feit dat ze hebben gestolen. Of ik moet wvs weer effe nacheckenquote:
Die kan ik makkelijk betalen. Net zoals Ahold makkelijk zijn belasting kan betalenquote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:17 schreef Loverboii het volgende:
[..]
sterkte, hoop dat je je volgende boodschappen kan betalen
In ieder geval niet hier getuige het feit dat de boel meteen geseponeerd is wegens ten onrechte als verdachte aangemerkt. Is ook logisch. Diefstal vereist een oogmerk. Je moet dat willens en wetens doen. Iets vergeten te scannen is geen diefstal.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 14:23 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Ja dat is dus wat er ook mis is met die "spelregels" van dat zelfscannen. Waar trek je de grens tussen legitiem iets vergeten en echt stelen? Je had als winkelier hier ook kunnen zeggen; goh, de hele kar wel en 2 laaggeprijsde artikelen niet? Die voeren we alsnog op en dan is het klaar.
Geen oogmerk op de wederrechtelijke toe-eigening. Gewoon een fout.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:17 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ten onrechte als verdachte? Juridisch gezien is het een feit dat ze hebben gestolen. Of ik moet wvs weer effe nachecken
En als het een asielzoeker was met een donkere huidskleur?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Geen oogmerk op de wederrechtelijke toe-eigening. Gewoon een fout.
De keren dat ik met de zelfscan bezig ben zeg ik altijd bedankt inderdaad of dankjewel. Voor de rest ben ik blij dat ik dit niet elke dag hoef te doen want ik raak gestresst van dat dingquote:Op vrijdag 18 oktober 2024 12:01 schreef Pisces29 het volgende:
Even iets kleins: waarom zeggen sommige vrouwen als ze klaar zijn met de herscan “alsjeblieft”.
Je maakt een bende van m’n tas, je bent lang bezig met 10 producten, er is altijd één product geplat. Moet ik dan dankjewel zeggen voor dit fijne moment?
Bedank de klant gewoon voor de medewerking.
Ze hebben totaal niet door in wat voor iets groter plaatje ze ontzettend lomp zijn. Ik heb er laatst eentje letterlijk op zijn vingers getikt, niet aankijken, iets in het Engels mompelen en dan aan mijn tas beginnen te trekken. Zo doen we dat niet.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 12:01 schreef Pisces29 het volgende:
Even iets kleins: waarom zeggen sommige vrouwen als ze klaar zijn met de herscan “alsjeblieft”.
Je maakt een bende van m’n tas, je bent lang bezig met 10 producten, er is altijd één product geplat. Moet ik dan dankjewel zeggen voor dit fijne moment?
Bedank de klant gewoon voor de medewerking.
Doe maar niet.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:17 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ten onrechte als verdachte? Juridisch gezien is het een feit dat ze hebben gestolen. Of ik moet wvs weer effe nachecken
Nog weken slecht geslapenquote:
Zo zo, stoer hoorquote:Op vrijdag 18 oktober 2024 12:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Ze hebben totaal niet door in wat voor iets groter plaatje ze ontzettend lomp zijn. Ik heb er laatst eentje letterlijk op zijn vingers getikt, niet aankijken, iets in het Engels mompelen en dan aan mijn tas beginnen te trekken. Zo doen we dat niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |