@Ali_Kannibali, dit is een reactie op je post uit een vorig deeltje.
quote:
Het is niet van belang in deze discussie, dat is wat ik zeg. Welke profeet of tekst in de Bijbel heeft het over het ‘hebben’ of ‘zijn’ van een ziel, of welke tekst heeft dat als onderwerp? Ik heb het dan niet over verzen waar je dit indirect of door gefilosofeer eruit kan halen. Het is onzinnig om in dat soort details te treden, terwijl de Bijbel er nergens uitdrukkelijk iets over zegt en het ook niet van belang is in deze discussie, want het “hebben” of “zijn” van een ziel doet niets af aan het punt die ik maakte. Je betrekt dit soort bijzaken er zelf bij en klaagt later vervolgens over dat de posts te lang worden.
quote:
[..]
Ja, nee, zo werkt dat dus niet. Alleen als je die teksten oppervlakkig leest, trek je de conclusie dat mensen toch een "onsterfelijke ziel" hebben. In het geval van Samuel was het namelijk niet Samuel die verscheen, maar een demoon die zich voordeed als Samuel.. Elia is nooit gestorven, die werd door God in de hemel opgenomen net als Enoch. En in Judas lezen we dat Mozes al uit de dood is opgestaan. Geen van die teksten onderbouwen je punt.
Uit niets in het verhaal van 1 Samuel blijkt dat het om een “demon” gaat. Er wordt ten eerste beschreven hoe Saul
zelf zeker wist dat het om Samuel ging. Ten tweede, het gegeven dat de geest Saul
berispt voor het niet gehoorzamen van God, het niet luisteren naar het bevel van God bevestigd ook dat het niet om een “demon” gaat. Die interpretatie vind ik in het licht van het verhaal dan ook onlogisch en ongeloofwaardig: Een “demon” die Saul berispt voor het niet gehoorzamen van God, voor het niet uitvoeren van Gods bevel en die een voorzegging van God bevestigd. Zelfs een demon die zich als een engel van licht voordoet zal enigszins kenmerken van misleiding in zijn woorden of gedrag vertonen, maar dit is totaal niet het geval bij deze geest, hij vertoont een compleet rechtschapen/vroom karakter (zoals dat van Samuel).
Dat lezen “we” in Judas niet. Wat daar staat heeft geen betrekking op deze discussie, en los daarvan is er geen bewijs elders in de Bijbel over “een geschil over het dode lichaam van Mozes”. Mozes
stierf (volgens de Bijbel), zijn lichaam werd
begraven (volgens de Bijbel), en
verschijnt eeuwen later naast Jezus (volgens de Bijbel). Conclusie: de ziel leeft voort na de dood. Dat is het punt die ik maakte.
quote:
[..]
Absoluut niet. Een spiegelbeel van jezelf heeft ook geen DNA van jezelf, of wel?
Als je dit soort teksten wilt gebruiken, moeten we eerst bepalen wat "in het evenbeeld van" nu eigenlijk betekent. Heeft dat wel automatisch betrekking op de fysieke aard van de mens, of op iets anders? Je kan daar niet zomaar in lezen wat je wilt.
Ik vind dat een kromme vergelijking: Er wordt niet gesproken over een spiegelbeeld, maar over het ‘
maken’ van de mens naar ‘
Ons beeld’. Een spiegelbeeld heeft geen leven op zichzelf, dat kan ‘heersen’ over vissen, vogels, vee en dieren, zoals in het vers staat. Hierbovenop zegt God later: “
de mens is geworden als één van Ons”. Dus het bevestigd wel degelijk mijn punt. Daarnaast, zoals ik eerder zei, ging het mij niet om die verzen afzonderlijk, maar om de boodschap die ze gezamenlijk uitdragen.
quote:
[..]
Dat is je eigen conclusie. Maar we mogen ons alleen baseren op wat de teksten er daadwerkelijk over zeggen. En die zeggen niet dat wij een stukje van "God in ons hebben". Die zeggen dat we stof zijn en tot stof wederkeren. Wat we wel lezen is dat Jezus Christus is gestorven voor de zonden van de mens om de mens wederom met God te verzoenen, zodat God weer in de mens kan leven. Dat betekent dus dat God niet meer in de mens leeft sinds de zondenval. Daarom sterven we ook, aangezien God het leven is.
Je insinueert met dat “
we stof zijn en tot stof wederkeren” dat we alleen lichaam/stof zijn en ontkent dat we een stukje van God in ons hebben, terwijl de Bijbel o.a. zegt:
“
het stof terugkeert naar de aarde zoals het was, en de geest terugkeert tot God, Die hem gegeven heeft.” (Prediker 12:7)
“
toen vormde de Heere God de mens uit het stof van de aardbodem en blies de levensadem in zijn neusgaten; zo werd de mens tot een levend wezen.” (Genesis 2:7)
“
U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn.” (1 Korintiërs 6:20)
Ik baseer me hierin dus ook op wat de teksten zeggen. Als God het leven is (zoals je hier stelt), en wij leven, hoe kun je dan zeggen dat God niet meer in de mens leeft na de zondeval? Hoe kunnen wij dan levend zijn? Het is God die Levend is en ons leven geeft (en neemt). “Wij sterven”, omdat wij leven, en zoals je zegt God is leven.
quote:
[..]
En wat is het koninkrijk van God?
Romeinen 14:17 Want het Koninkrijk van God bestaat niet uit eten en drinken, maar uit gerechtigheid en vrede en blijdschap in de Heilige Geest.
Hoe krijg je die Heilige Geest? Door opnieuw geboren te worden:
Johannes 3:5Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.
6 Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest.
7Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden.
8De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is.
Is dit 'koninkrijk van God' dus voor iedereen? Kan iedereen het binnengaan of is iedereen er automatisch deel van? Nee, dat zegt Jezus absoluut niet.
Dat je het niet specifiek zo in dat vers leest, wil niet zeggen dat andere verzen over hetzelfde onderwerp dat niet onthullen. Daarom moet je alle verzen over een onderwerp in acht nemen als je een leerstelling uit een vers wilt aflezen.
Het koninkrijk van God is de ontvangst van de Heilige Geest, waardoor we het eeuwige leven ontvangen en we God gehoorzamen. Dit leidt liefdevol, barmhartig en eerlijk gedrag, waardoor mensen in vrede en liefde met elkaar, met God en met de natuur leven. Dit is het koninkrijk van God. Het is niet iets dat buiten ons om ontstaat of wordt opgelegd, maar iets dat van binnenuit ontstaat door de geest van God die in ons leeft zodra we vergeving voor onze zonden ontvangen door geloof in Jezus Christus.
Dus je uitleg is: Toen de farizeeën (in Lucas 17) aan Jezus vroegen “
wanneer het Koninkrijk van God komt” vroegen ze naar de Heilige Geest? En toen Jezus antwoordde met: “
Het Koninkrijk van God is binnen in jullie”, bedoelde Jezus dat de Heilige Geest in de farizeeën zat? Want dit is het gevolg van je interpretatie uit je
vorige en deze post. De Heilige Geest zit in de farizeeën (die Jezus verwierpen) volgens jou, terwijl je aan de andere kant hier beweert dat je de Heilige Geest alleen krijgt als je herboren wordt. … Je zet jezelf hiermee behoorlijk klem en spreekt jezelf tegen.
Om je vraag te beantwoorden: Het ‘Koninkrijk van God’ is waar God is en heerst. Waarover Jezus tegen de farizeeën (die hem verwierpen) zei: “
Het Koninkrijk van God is binnen in jullie.” Waar is het “opnieuw geboren” worden hierin? Als het zelfs in de farizeeën zit die hem verwierpen. Dit onderbouwt mijn stelling, en ik hoef je niet eens te weerleggen hier, omdat je het zelf al doet.
De verzen in Johannes 3 haal je (weer) uit context, in vers 3 en 4 lees je hoe een farizeeër het herboren worden ‘letterlijk’ opvatte en Jezus legt dan in de opvolgende verzen uit dat het om een geestelijke geboorte gaat. De verzen die je hier citeert (5-8) gaat over ‘
hoe’ je er binnenkomt, en niet over ‘
waar’ het Koninkrijk van God is. Die antwoord krijg je wel in Lucas 17, waar Jezus aan de farizeeën uitlegt dat het Koninkrijk van God ‘
binnen in jullie’ is, dus ook in de farizeeën die hem verwierpen, en daarmee dus ook in iedereen. Dit idee wordt ook bevestigd door tal van andere verzen uit het OT en NT, waarvan ik eerder een aantal citeerde.
Je hebt het over “het in acht nemen van alle verzen over een onderwerp”, terwijl je niet eens rekening houdt met de context van de verzen die je citeert. Je laatste zin is een
stropop, want ik heb nooit beweert dat het iets is dat “
buiten ons om ontstaat of wordt opgelegd”, juist het tegenovergestelde. Je geeft nu hier zelf toe dat het “binnenuit” ontstaat. Draaikont.
quote:
[..]
Dat moet ik helemaal niet. Uit al je eigen uitspraken blijkt dat je van alles in de teksten leest dat er niet staat, op basis van een vooringenomen idee. Dat is bias.
Heb je hier nog een onderbouwing voor zoals ik zelf wel gaf (maar wat je weggeknipt hebt) of blijft het gewoon bij het kinderachtig alles omdraaien?
Laat ik het anders zeggen dan:
Het is een feit dat religieuzen, of het nu een stroming, kerkgenootschap of sekte is, op een bepaalde manier naar hun heilige teksten ‘
moeten’ kijken en interpreteren, vandaar ook dat ze van mening met elkaar verschillen en hierover elkaar af/aanvallen, eigen exegeses hebben en in sommige gevallen zelfs verschillende Bijbels hebben. Alleen al van hieruit gezien is het vanzelfsprekend dat je het zelf ook vanuit een bepaalde dogma bekijkt en niet neutraal.
quote:
[..]
Nee, dit is onzin. Ik heb me bij een kerkgenootschap aangesloten omdat dat kerkgenootschap onderwijst wat de bijbel onderwijst, niet andersom. Het volstaat niet om een hoofdstuk te lezen. Je moet alle verzen in de gehele bijbel over een onderwerp in acht nemen. De bijbel vormt één geheel, geen losse verzen of hoofdstukken of boeken die je afzonderlijk van elkaar kunt beschouwen.
Dat claimt vrijwel elke aanhanger van een kerkgenootschap, stroming of sekte: dat alleen zijn/haar stroming leert wat de Bijbel onderwijst. Dat je dat niet beseft zegt ook wat over hoe “neutraal” je hiernaar kijkt. Een neutraal iemand ziet het vanuit een vogelperspectief.
Ik ga niet bij elk vers die ik citeer de hele Bijbel lezen, terwijl je niet eens de context van de verzen die je plaatst leest. Wat betreft het in acht nemen van alle verzen: ik gaf al aan dat ik regelmatig de Bijbel lees en van elk vers die ik plaats het complete hoofdstuk, parallelle teksten hierover en vaak ook de oorspronkelijke tekst in het Hebreeuws of Grieks lees. Zelf doe je dat niet, want je geeft in een andere post aan dat je geen tijd hebt om alles te controleren.
quote:
[..]
Ja heel leuk allemaal, maar laten we gewoon naar de verzen kijken. Ik vind dit nogal een zwaktebod, want het is natuurlijk een drogreden dat ik als lid van een kerkgenootschap geen teksten kan analyseren of tot een betere conclusie kan komen dan iemand die dat niet is. De verzen die je aanhaalt ondersteunen je punt niet.
Je kijkt niet “gewoon” naar de verzen, dat is juist het probleem. Ga jij af op wat joden vertellen over de Torah, wat moslims vertellen over de Koran, wat katholieken vertellen over de Bijbel? Waarom zou ik dan afgaan op wat jij als zevendedagsadventist zegt over de Bijbel, terwijl je tot nu toe alleen met loze, tegenstrijdige en irrationele argumenten bent gekomen?
Ik heb geen bias, ik ben geen christen, jood, moslim, atheïst, agnost, hindoe, boeddhist, [vul in welk etiket dan ook]. Kan jij hetzelfde zeggen? Hierboven is al gebleken dat je zaken niet vanuit een vogelperspectief kan bekijken. Je blijft alleen maar herhalen dat de verzen mijn punt niet ondersteunen, zonder daar een onderbouwing voor te geven, waarmee je er een kinderachtige welles-nietes-discussie van maakt.
quote:
[..]
"Het redden waard zijn" is natuurlijk heel iets anders dan "een goddelijke vonk hebben".
De mensheid is inderdaad in het evenbeeld van God geschapen. Maar door de zondeval draagt de mensheid nu het evenbeeld van de duivel. Daarom noemen Johannes de Doper en Jezus de farizeeën ook "adderengebroedsel" en "kinderen van hun vader de duivel":
Johannes 8:41U doet de werken van uw vader. Zij zeiden dan tegen Hem: Wij zijn niet geboren uit hoererij; wij hebben één Vader, namelijk God.
42Jezus dan zei tegen hen: Als God uw Vader was, zou u Mij liefhebben; want Ik ben van God uitgegaan en gekomen. Want Ik ben ook niet uit Mijzelf gekomen, maar Hij heeft Mij gezonden.
43Waarom begrijpt u niet wat Ik zeg? Omdat u Mijn woord niet kunt horen.
44 U bent uit uw vader de duivel, en wilt de begeerten van uw vader doen; die was een mensenmoordenaar van het begin af, en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij vanuit wat van hemzelf is, want hij is een leugenaar en de vader van de leugen.
Dus toen Jezus zei dat het "koninkrijk van God in hen is", bedoelde hij daarmee niet dat ze er al deel van uitmaakten. Maar dat het koninkrijk zich niet buiten ons bevindt, maar in ons, als we er deel van uitmaken. Maar zij maakten er ngo geen deel van uit! Zij waren nog van hun 'vader de duivel' en 'moordenaars', wat uiteindelijk ook bleek uit het feit dat ze Jezus aan het kruis hebben gehangen.
Wie waren die Korinthiërs? Heidenen en satanisten? Of bekeerde gelovigen?
Paulus sprak tegen bekeerde gelovigen, niet tegen Jan en alleman. Als bekeerde gelovige ben je inderdaad de tempel van God, omdat je in de dood en wederopstanding deel uitmaakt van het spirituele lichaam van Jezus Christus, die de tempel van God is. En als gelovige word je onderdeel van dat lichaam. Zoals Paulus ook stelt dat wij de ledematen, ogen, oren enzovoorts van het lichaam van Jezus zijn.
Maar als je het evangelie verwerpt, niet in Jezus Christus gelooft, en je niet bekeert, behoor je niet tot het lichaam van Jezus en ben je ook niet de tempel van God.
1 Kointhiers 6:maar zal ook ons opwekken door Zijn kracht.
15Weet u niet dat uw lichamen leden zijn van Christus? Zal ik dan de leden van Christus nemen en die maken tot leden van een hoer? Volstrekt niet!
16Of weet u niet dat wie zich met een hoer verenigt, één lichaam met haar is? Want die twee, zegt Hij, zullen tot één vlees zijn.
17Wie zich echter met de Heere verenigt, is één geest met Hem.
18Vlucht weg van de hoererij. Elke zonde die een mens doet, is buiten het lichaam, maar wie hoererij bedrijft, zondigt tegen zijn eigen lichaam.
19Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?
20 U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn.
Deze verzen slaan dus nadrukkelijk op gelovige Christenen en niet op ieder mens, zoals heidense Romeinen die de Christenen vervolgen, folterden voor de leeuwen gooiden. Of waren dat ook leden van de tempel van God?
Het evangelie (en de rest van de bijbel) stelt zeer duidelijk dat de beloften en zegeningen van God conditioneel zijn. Geloof, gehoorzaamheid, bekering, trouw en dergelijke zijn allemaal condities die bepalen of we wel of niet in harmonie met God leven. Van nature zijn wij rebellen tegen God:
Jesaja 59:2Maar uw ongerechtigheden maken scheiding
tussen u en uw God,
uw zonden doen Zijn aangezicht voor u verborgen zijn,
zodat Hij u niet hoort.
Romeinen 3:9 Wij hebben immers zojuist én Joden én Grieken beschuldigd dat zij allen onder de zonde zijn, zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één, er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt. Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden.
Handelingen 5:30 De God van onze vaderen heeft Jezus opgewekt, Die u omgebracht hebt door Hem aan een kruishout te hangen.
31Deze Jezus heeft God door Zijn rechterhand verhoogd tot een Vorst en Zaligmaker, om Israël bekering te geven en vergeving van zonden.
32En wij zijn Zijn getuigen van deze dingen, en ook de Heilige Geest, Die God gegeven heeft aan hen die Hem gehoorzaam zijn.
Ondanks hoe Jezus en Johannes de Doper de farizeeën noemde (“kinderen van de duivel”), zei Jezus onomwonden dat
het Koninkrijk van God ook binnen in hen was, dat is juist mijn punt: dat die goddelijke vonk in iedereen zit, zelfs in de farizeeën die Jezus verwierpen. En Jezus noemde
Petrus, zijn eigen leerling die in hem geloofde, ‘
Satan’ (Mattheüs 16:23), niet eens “kind van de duivel”, maar de duivel zelf. Het is dus niet zo zwart/wit als je het stelt. Mensen kunnen zich gedragen als duivels, dat zegt niets over hun ‘essentie’.
Jezus is heel direct en zegt ronduit,
zonder voorwaarden te stellen (zoals je hier wel doet), tegen de farizeeën: “
Het Koninkrijk van God is binnen in jullie.” Hij zegt niet: “Het Koninkrijk van God is binnen in jullie, maar jullie maken er nog geen deel van uit.”, dat maak je er zelf van, dat voeg je er zelf toe, dat is niet wat Jezus zegt, hij stelt geen voorwaarden, hij is direct.
Wat betreft wat Paulus zegt in 1 Korintiërs: Ik merkte al eerder op dat je hierin een tegenstrijdige standpunt inneemt: Aan de ene kant beweer je dat er geen goddelijke vonk in mensen zit, maar aan de andere kant beweer je dat dat alleen voor gelovigen geldt vanwege deze verzen. Dit is tegenstrijdig. De verzen die ik eerder opsomde (en andere) laten dit voor alle mensen gelden.
Uit 1 Korintiërs 6:15-20 maak ik niet op dat het alleen voor gelovigen geldt, Paulus spreekt daar de gelovigen aan en wijst ze erop dat ze niet moeten zondigen omdat hun lichaam een tempel is van God. Dat wil niet zeggen dat het niet geldt voor ongelovigen, het heeft alleen geen zin dit aan ongelovigen te verkondigen, omdat ze niet in God geloven en dus ook niet erkennen dat God in hen woont. Vers 20 bevestigd overigens verder dat we niet alleen stof zijn zoals je eerder suggereerde, het spreekt van “
uw lichaam én uw geest die van God zijn”.
Om je vraag te beantwoorden: Ja, dat blijkt uit anderen verzen (zoals Lucas 17:21, Genesis, enz) en de tekst die je hier aanhaalt weerspreekt dat niet, Paulus ontkent het nergens voor ongelovigen daar. Vergeet hierbij ook niet dat Jezus groot geloof toekende aan een heidense vrouw en een heidense centurio. Dus als ik alle verzen hierover in ogenschouw neem: Ja, de verzen slaan op iedere mens, elk lichaam is een tempel van God. Daarom zegt Jezus ook: “
klop en er zal opengedaan worden”. Gods Huis is in je, ook al sta je erbuiten door zonden (waar ongeloof onder valt), ook al is er geen verbinding met je hart, klop op de deur en er zal opengedaan worden.
quote:
[..]
Jezus zei het volgende:
1Op Mark. 9:34; Luk. 9:46; 22:24dat moment kwamen de discipelen bij Jezus en zeiden: Wie is toch de belangrijkste in het Koninkrijk der hemelen?
2En Jezus riep een kind bij Zich en zette dat in hun midden.
3En Hij zei: Voorwaar, Ik zeg u: Matt. 19:14; 1 Kor. 14:20; 1 Petr. 2:2Als u zich niet verandert en wordt als de kinderen, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.
41 Petr. 5:6Wie zich dan zal vernederen als dit kind, die is de belangrijkste in het Koninkrijk der hemelen.
5Mark. 9:37; Luk. 9:48; Joh. 13:20En wie zo'n kind ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij.
Wat bedoelde Jezus hiermee?
Kinderen vertrouwen op hun ouders. Hebben hun ouders onvoorwaardelijk lief.
Jezus zei dat wij als kinderen van God op God moeten leren vertrouwen en onschuldig moeten zijn. Zoals kleine kinderen die niet aan hun ouders twijfelen en hun ouders gehoorzamen. Hoe kan dat? Door middel van de Heilige Geest die gelovigen ontvangen.
Dit is verder irrelevant voor het punt wat je wilde maken trouwens, maar wel een leuke tekst.
Daar heb je het al: “
Wat bedoelde Jezus hiermee?” Nu doe je zelf wat je eerder anderen verweet:
quote:
Op zondag 4 februari 2024 15:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:Het punt is dat men het niet wil geloven. Zelfs als zou er staan "ik ben God", zouden er nog mensen zijn die zeggen "ja maar zo
bedoelde hij dat niet, hij
bedoelde eigenlijk dat hij een mindere god is" of iets dergelijks.
Op deze manier kan je van elke tekst iets anders maken. Laten we het gewoon houden bij wat Jezus zegt. De tekst past niet in je narratief en bent dus weer genoodzaakt tot het “uitleggen” van wat Jezus “bedoelde”.
Je legde eerder foutief het ‘Koninkrijk van God’ (in Lucas 17:21) uit als de ‘Heilige Geest’ en stelde dat je die niet vanaf de geboorte gegeven wordt, terwijl Jezus hier duidelijk zegt dat het ‘
Koninkrijk van God’ aan
kleine kinderen toebehoort en dat wie niet als een kind wordt er niet in komt. Dit soort tegenstrijdigheden ontstaan omdat je
in de basis foute aannames/interpretaties doet en
daar verder op bouwt, waardoor je verhaal (naarmate de discussie vordert en naar andere verzen gekeken wordt) tegenstrijdiger, onlogischer en warriger wordt. Het was al fout om het Koninkrijk van God in Lucas 17:21 gelijk te stellen met de Heilige Geest, ook in de context van dat verhaal waar Jezus dit tegen de farizeeën zegt (zonder er voorwaarden aan te stellen).
Je kan die tekst wel wegzetten als een “leuke tekst” wat “irrelevant” is. Dat is het niet, want het legt de tegenstrijdigheid en onlogica in je uitleg bloot.
quote:
[..]
Je beschuldigt mij hier toch echt van wat je zelf doet: dingen in de tekst lezen die er niet staan op basis van een vooringenomen idee dat 'iedereen een goddelijke vonk heeft'.
Dit kan je blijven roepen, maar zonder logische en samenhangende onderbouwing is dit nergens op gestoeld. Je bent ook niet inhoudelijk ingegaan op mijn laatste post, waar je van wegliep.
En zoals ik eerder zei verlies ik er niks mee als de teksten niet zeggen dat er een goddelijke vonk in iedereen zit. De Bijbel is voor mij niet leidend. Echter verlies je als christen er wel iets mee als de Bijbel dat wel zegt, omdat het dan indruist tegen je leer en dus heb je een belangrijk motief om die teksten anders te lezen dan wat ze daadwerkelijk zeggen. Dat je als nota bene christen/zevendedagsadventist mij vooringenomen vindt is ironisch. Je komt daarmee niet bepaald serieus of oprecht over.