Enerzijds ben ik het met je eens, Jezus stelt zichzelf niet gelijk aan de Vader, dat is waar, dat zijn natuurlijk twee verschillende entiteiten. En inderdaad is het problematisch hoe dat zo gezegd wordt, Jezus is God, want dat kan gemakkelijk verkeerd begrepen worden.quote:Op donderdag 1 februari 2024 19:12 schreef Antideeltje het volgende:
[..]
Jezus zegt daar niet: “Ik ben God.” Als ik dat hoofdstuk lees dan zie ik dat Jezus steeds onderscheid maakt tussen zichzelf en God, zoals bijvoorbeeld hier:
“26 Veel zou ik over u kunnen zeggen tot uw veroordeling. Maar Hij die mij gezonden heeft, is waarachtig, en wat ik van Hem heb gehoord, dat zeg ik tot de wereld.”
“29 En Hij die mij gezonden heeft, is met mij; Hij heeft mij niet alleen gelaten, omdat ik altijd doe wat Hem behaagt.”
“40 Thans echter zoekt gij mij, een mens te doden, terwijl ik u de waarheid heb gezegd, die ik van God heb gehoord. Zoiets deed Abraham niet.”
54 Jezus antwoordde: Als ik mijzelf eer, betekent mijn eer niets; mijn Vader is het Die mij eert, van Wie u zegt dat Hij uw God is. 55 En u kent Hem niet, maar ik ken Hem; en als ik zeg dat ik Hem niet ken, ben ik, net als u, een leugenaar. Maar ik ken Hem en neem Zijn woord in acht.
Zo gaat het hele hoofdstuk door. Zo spreek je niet als je zelf God bent, dan maak je die onderscheidt niet.
God werkt ‘door’ Jezus en is ‘in’ hem, zoals God ook in anderen is en anderen ook in Hem. Er is sprake van een alomtegenwoordige en allesdoordringende God:
“Gelooft u niet dat ik in de Vader ben en de Vader in mij is? De woorden die ik tot u spreek, spreek ik niet uit mijzelf, maar de Vader, Die in mij blijft, Die doet de werken. Geloof mij, dat ik in de Vader ben en de Vader in mij is, en zo niet, geloof mij dan om de werken zelf. [...] Op die dag zult u inzien dat ik in mijn Vader ben, en u in mij, en ik in u.” (Johannes 14, 10-11/20)
In de verzen die je aanhaalt zegt Jezus dus nergens: “Ik ben God.” Door te zeggen dat hij vóór Abraham was geeft hij aan dat zijn ziel (afkomstig van God, zoals die van iedereen) eeuwig is en dus vóór Abraham bestond er al was. Het is dat sprankje van God dat in iedereen zit. Maar Jezus zegt hier niet: “Ik ben God.”, de onderscheid die hij steeds maakt in dat hele hoofdstuk tussen zichzelf en God bevestigd dat ook.
Ik ben wel benieuwd wat jouw reactie is op dit punt in het bijzonder, hoe je dat zou weerleggen:quote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:24 schreef Antideeltje het volgende:
De punten die je benoemt, waar je de conclusie uit trekt dat Jezus God is, zijn makkelijk te weerleggen op basis van de context, parallelle teksten, joodse traditie, logica, enz.
...
En zo kan ik doorgaan op de punten die je aanhaalt.
quote:Op donderdag 1 februari 2024 22:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
We lezen dat Thomas voor hem neerviel en Hem 'mijn Heer en mijn God' noemde. Jezus berispte hem daar niet voor. Als Jezus niet God was geweest, had hij dat zeer zeker wel gedaan.
Nee, dat bedoelt hij niet.quote:Op maandag 5 februari 2024 16:12 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, ik heb matteüs 10 er even op nageslagen. Wat Hij bedoelt, denk ik, is dat Hij de enige juiste weg naar God is. Hij is de weg, waarheid, en het leven. Mensen die wat anders geloven kunnen desnoods bestreden worden met het zwaard.
32Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.quote:
Denk je dat hij bedoelde dat zonen en vaders elkaar met een zwaard te lijf moeten gaan? Omdat de ene wel Jezus volgt en de ander niet?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 14:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
32Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.
33Maar zo wie Mij verloochend zal hebben voor de mensen, dien zal Ik ook verloochenen voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.
34Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
35Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
36En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
37Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.
Hij zegt letterlijk dat hij niet gekomen is om vrede te brengen, hoe interpreteer jij dat anders?
Je mag andersgelovigen vervolgen en doden om harmonie binnen het christendom te bewaren ter meerdere eer en glorie van de Heere. Dat denk ik.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 14:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Denk je dat hij bedoelde dat zonen en vaders elkaar met een zwaard te lijf moeten gaan? Omdat de ene wel Jezus volgt en de ander niet?
Wat denk je dat er met het zwaard wordt bedoeld als je dit leest:
Hebreeën 12:12Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart.
13 En er is geen schepsel onzichtbaar voor Hem, maar alles ligt naakt en ontbloot voor de ogen van Hem aan Wie wij rekenschap hebben af te leggen.
Efeze 6:16Neem bovenal het schild van het geloof op, waarmee u alle vurige pijlen van de boze zult kunnen uitblussen.
17 En neem de helm van de zaligheid en het zwaard van de Geest, dat is Gods Woord,
Openbaringen 1:13En te midden van de zeven kandelaren zag ik Iemand Die op de Zoon des mensen leek, gekleed in een gewaad tot op de voeten, en op de borst omgord met een gouden gordel;
14en Zijn hoofd en haar waren wit, als witte wol, als sneeuw, en Zijn ogen waren als een vuurvlam,
15en Zijn voeten waren als blinkend koper, gloeiend gemaakt in een oven, en Zijn stem klonkals het geluid van vele wateren.
16En Hij had zeven sterren in Zijn rechterhand en uit Zijn mond kwam een tweesnijdend scherp zwaard;
Het 'zwaard' van Jezus is Zijn Woord. Met Zijn woord zorgt Hij voor verdeling, omdat Hij de waarheid spreekt, maar niet iedereen ernaar luistert of het wil horen. Het gevolg daarvan is dat er tweedracht en vijandigheid ontstaat. Dat leidt vaak tot conflicten en zelfs vervolging. De rijen kruizen met Christenen eraan genageld, de vele Christenen die op de brandstapel zijn gegooid, vele andere vormen van vervolging, zijn daar voorbeelden van.
Het heeft dus niets te maken met dat je als gelovige niet-gelovigen moet aanvallen met een zwaard of ander wapen, maar dat het volgen van Jezus gegarandeerd zal leiden tot conflicten met degenen die Jezus niet volgen, en dat degenen die Jezus niet volgen vaak zullen terugvallen op vervolging en geweld. Zoals Jezus zelf ook werd gedood door degenen die Hem niet volgden en Hem haatten omdat hij de waarheid sprak waardoor hun hypocrisie aan het licht kwam, zal dat ook met Zijn volgelingen gebeuren.
Maar dat staat toch nergens geschreven.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 15:24 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je mag andersgelovigen vervolgen en doden om harmonie binnen het christendom te bewaren ter meerdere eer en glorie van de Heere. Dat denk ik.
Hij maakte zich zorgen om zijn vriend Petrus, hij wilde niet dat Petrus omkwam door het zwaard.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 15:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jezus zei letterlijk tegen Petrus dat hij zijn zwaard terug moest stoppen nadat hij iemands oor had afgehakt. Dat ging om de mensen die Jezus gingen oppakken.
De profetie moest in vervulling gebracht worden, God's plan moest voltooid worden.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 15:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
.
Als Jezus werkelijk had bedoeld wat jij zegt, had hij zich dan laten kruisigen denk je?
Hij had geen keus, hij had met geweld niet van de romeinen en joden kunnen winnen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 15:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jezus volgen betekent ook Jezus volgen in de dood. Jezus verzette zich niet tegen geweld, hij reageerde niet met geweld.
Ik geloof dat de RKK de boodschap van Jezus goed begrepen heeft. Waaronder het dogma van de hel en het goedkeuren van geweld in de vorm van bijvoorbeeld kruistochten en de inquisitie.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 15:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat jij beschrijft is de traditie van een kerk die zich in alle opzichten van de leer van Jezus heeft afgekeerd.
Dus als er letterlijk staat dat het "zwaard" het "woord van God" is, geloof je dat het toch een fysiek zwaard is?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 15:52 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hij maakte zich zorgen om zijn vriend Petrus, hij wilde niet dat Petrus omkwam door het zwaard.
[..]
De profetie moest in vervulling gebracht worden, God's plan moest voltooid worden.
[..]
Hij had geen keus, hij had met geweld niet van de romeinen en joden kunnen winnen.
[..]
Ik geloof dat de RKK de boodschap van Jezus goed begrepen heeft. Waaronder het dogma van de hel en het goedkeuren van geweld in de vorm van bijvoorbeeld kruistochten en de inquisitie.
Dat staat ergens anders, in de context van matteus wordt een letterlijk zwaard bedoeld.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus als er letterlijk staat dat het "zwaard" het "woord van God" is, geloof je dat het toch een fysiek zwaard is?
Waarom dan?
Waar maak je dat uit op dan, dat het om een letterlijk zwaard gaat terwijl overal een figuurlijk zwaard wordt bedoeld?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 16:01 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat staat ergens anders, in de context van matteus wordt een letterlijk zwaard bedoeld.
Als een man zegt: ''ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard'', dan neem ik dat liever letterlijk. Het past ook in de context van de rest van matteus, Het is vreemd om dat figuurlijk te maken op basis van andere bijbelteksten.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 16:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar maak je dat uit op dan, dat het om een letterlijk zwaard gaat terwijl overal een figuurlijk zwaard wordt bedoeld?
Je hoeft toch geen fysiek geweld te hebben voor een conflict tussen vader en zoon?
Uit welke andere leerstellingen van Jezus maak je op dat Hij wilde dat zijn volgelingen hun vader/zoon met een zwaard te lijf gingen? Zijn daar voorbeelden van in de bijbel?
Alle dominanties beweren dat ze in de Bijbel geloven en dat ze zich daarop baseren. Het ‘hebben’ of ‘zijn’ is hierin, in deze discussie, een semantisch woordspelletje. Er zijn genoeg teksten waaruit je kan opmaken dat je een ziel hebt/bent die voortbestaat na je dood, denk bijv. aan het verhaal van Saul die de geest van Samuel liet oproepen of Mozes en Elia die naast Jezus op de berg verschenen. Maar dit is weer een ander onderwerp, het ging om of Jezus zei dat hij God was en of iedereen een goddelijke vonk in zich heeft (“is”).quote:Op zondag 4 februari 2024 14:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat komt omdat ik geloof wat de bijbel zegt. Nergens staat dat de mens een (onsterfelijke) ziel "heeft", maar wel dat hij een levende ziel "is". De bijbel beschrijft een wederopstanding. Tussen je dood en de wederopstanding hang je niet ergens tussenin, tussen leven en dood. Dan ben je dood.
Daarmee trek je het nog breder en bevestigd het alsnog mijn punt.quote:[..]
"Naar ons evenbeeld" is wat anders dan "met een sprankje van onszelf".
Het ging mij om de boodschap die al deze verzen (en andere) bij elkaar genomen uitdragen. Het komt erop neer dat we iets van God in ons hebben. Als God alomtegenwoordig is, zoals zoveel verzen aangeven (zoals in de Psalmen zo mooi staat), dan ook in en buiten ons.quote:[..]
Ook deze tekst zegt niet dat alle mensen een "sprankje van God hebben".
Ik lees niets over de heilige geest in die tekst, het spreekt over het Koninkrijk van God dat binnen in ons zit. Jezus zegt het nota bene tegen de farizeeën die hem verwierpen.quote:[..]
Dit verwijst naar de Heilige Geest die ons word gegeven als we uit geloof worden gerechtvaardigd. Niet naar een fundamentele goddelijkheid in onszelf.
Ik kijk er niet biased naar, zoals bijv. iemand die in een bepaald kerkgenootschap zit er wel naar ‘moet’ kijken. Dat is een groot verschil. Ik lees en begrijp de teksten zoals het er staat met de context meegenomen. De Bijbel lees ik regelmatig en voordat ik een stuk tekst plaats lees ik vaak het complete hoofdstuk, en de betreffende tekst vaak ook in het Hebreeuws of Grieks. Ik hoef van de teksten niet iets anders te maken, of op een bepaalde manier te begrijpen omdat ik bijvoorbeeld een dogma volg. Als die teksten niet zeggen dat er een goddelijke vonk in ons zit (zoals je stelt), dan zeggen ze dat niet, ik verlies er niks mee als ze dat niet zeggen. Daartegenover verlies jij er wel iets mee als die teksten dat wel zeggen en zal je eerder geneigd zijn er iets anders van te maken wat aansluit bij de leer van je stroming of kerkgenootschap. Dat is het verschil tussen mij en jou. Mensen die een bepaalde stroming, een kerkgenootschap of sekte volgen beseffen vaak niet dat ze dezelfde houding aannemen als de farizeeën. Jezus botste vaak met de farizeeën, omdat ze vasthielden aan tradities en dogma’s, terwijl Jezus die vanuit een ander perspectief bekeek.quote:[..]
Geen enkel van deze verzen onderbouwt wat je stelt.
Ze zijn volledig uit hun context getrokken. Een vers zonder context is een pretext.
Veel belangrijker is om jezelf de vraag te stellen:quote:Als je zo'n tekst lees, moet je je een aantal vragen stellen:
Wie spreekt hier?
Tegen wie wordt hier gesproken?
Wat wordt er gezegd?
Wat is hier eerder al over gezegd?
Wat is hier later nog over gezegd?
Welke conclusies kunnen we trekken als we al die zaken in acht nemen?
Jezus spreekt daar idd. tegen zijn discipelen, die ook mensen zijn. Paulus zegt tegen mensen in Korinthe dat zij Gods tempel zijn waarin de Geest van God woont en waardoor God in ons midden woont. Toen Jezus zei: “Het Koninkrijk van God is binnen in jullie.” sprak hij tegen de farizeeën, die mensen waren, ook al waren het zijn tegenstanders die hem verwierpen. Een farizeeër, of een heiden, een satanist of atheïst is het redden waard, omdat ook zij kinderen van God zijn en een goddelijke vonk in zich hebben. Anders zouden ze het redden niet waard zijn.quote:In de bovenstaande teksten spreekt Jezus tegen wie? Tegen alle mensen die ooit zijn gemaakt? Of tegen zijn discipelen? Tegen zijn discipelen.
Geldt dus automatisch wat hij zegt voor iedereen? Zelfs voor een heiden, een satanist, een atheist? Nee.
Waarom niet? Omdat dat geen gelovigen zijn en geen volgers van Jezus. En zij dus ook niet dezelfde connectie met God hebben als de discipelen.
De bijbel is er zeer duidelijk over: "Van stof bent gij gemaakt, en tot stof zult gij wederkeren".
Jezus zei dat aan kleine kinderen het Koninkrijk van God toebehoort en dat wie niet als een kind wordt er beslist niet in komt, en dat wie een kind ontvangt die ontvangt hem en God.quote:De levensadem van God zijn we verloren door de zondeval.
De Heilige Geest wordt ons gegeven om ons daarvan te bevrijden.
Maar de Heilige Geest wordt niet aan iedereen vanaf zijn geboorte gegeven, of in zijn leven.
Nee, die wordt pas gegeven als je wordt gerechtvaardigd door je geloof en als je God trouw blijft:
“Behoorlijke manier van exegese” is i.i.g. niet als je de verzen bekijkt vanuit een bepaalde dogma, of zoals je in je volgende post doet, uit context haalt en aan wensdenken doet. Elke stroming, kerkgenootschap of sekte beweert als enige Jezus te volgen, hem te begrijpen en het juiste beeld van hem te hebben en haalt uit naar andere hokjes. Daar is niks unieks of waarachtigs aan. En wat betreft mystici: Jezus zou je zelfs een mysticus kunnen noemen.quote:Een paar losse verzen citeren die in de verte lijken te ondersteunen wat je wilt dat ze zeggen, is geen behoorlijke manier van exegese.
Wat Jezus zei heeft betrekking op degenen die voldoen aan de condities waardoor die uitspraken ook geldig worden.
Ze gelden dus alleen voor degenen die ook daadwerkelijk Jezus volgen. En dat doen mystici niet. Ja, een vorm van een Jezus, eentje die ze zelf hebben bedacht en die overeenkomt met hun eigen verlangens en ideeen, maar niet de geopenbaarde Jezus. Die stelt namelijk een hele reeks voorwaarden om jezelf Zijn discipel te kunnen noemen. En daar voldoet menigeen niet aan.
Dat zegt hij niet. Ik ben ook, en als ik niet ben zou ik niet bestaan. Dat Jezus er “ik ben God” mee ‘bedoelt’ is een conclusie die je er zelf uit trekt, ik zie die gevolgtrekking niet en vind het ook vergezocht. In dat hele hoofdstuk maakt Jezus steeds onderscheid tussen zichzelf en God. Als je God zelf bent dan doe je dat niet.quote:Op zondag 4 februari 2024 15:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hij zegt letterlijk "Ik ben", oftewel dat Hij Yahweh is.
Het punt is niet dat het er niet staat.
Het punt is dat men het niet wil geloven. Zelfs als zou er staan "ik ben God", zouden er nog mensen zijn die zeggen "ja maar zo bedoelde hij dat niet, hij bedoelde eigenlijk dat hij een mindere god is" of iets dergelijks. Dat doen de Getuigen van Jehovah bijvoorbeeld. Die zeggen: hij is god met een kleine letter "g"! Dus hij is een gecreeerd wezen. Alleen citeren ze dat uit hun eigen bijbelversie, een bewerkte King James-versie die verder niemand anders gebruikt. Dit is hoe mensen werken: ze geloven wat ze willen geloven. Niet wat ze moeten geloven.
Als God zich zou moeten onderwerpen aan de eisen van ongelovige mensen, zou Hij God niet zijn. Hij heeft gezegd wat Hij heeft gezegd, wat Hij heeft gezegd is duidelijk, en als je twijfelt, moet je simpelweg alles wat over een onderwerp is gezegd op een rijtje zetten en de enige mogelijke conclusie trekken. En dat is dat Jezus God is. Daarom staat er:
1In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
14 En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid.
15 Johannes getuigt van Hem en heeft geroepen: Híj was het van Wie ik zei: Deze Die na mij komt, is vóór mij geworden, want Hij was er eerder dan ik.
16En uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen, en wel genade op genade.
17 Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn er door Jezus Christus gekomen.
Het staat er dus letterlijk: Jezus Christus is "het Woord van God" en het Woord van God is "God".
Dit is wat ik bedoel met dat je een wirwar aan nieuwe aannames/argumenten moet verzinnen om dat weer recht te breien, waardoor er weer allerlei tegenstrijdigheden ontstaan. Je had het zelf over “geboren” worden uit een “vrouw”, nu maak je er “incarnatie” van (alsof je een hindoe bent), alsof dat iets aan het punt veranderd.quote:[..]
Maar Jezus is niet in die zin "geboren". Hij is geincarneerd. Dus heeft zichzelf tot een mens gemaakt. God in de gestalte van een mens. Maar daarvoor bestond Hij al eeuwig als God.
Je gaat hier op geen enkele manier in op de quote. Je reageert hier niet op de weerlegging van je argument dat “Jezus God is, omdat hij uit de hemel is gestuurd waar hij bij God woonde.” Engelen, Adam en Eva wonen/woonden ook in de hemel bij God, wat hen ook niet God maakt.quote:[..]
De tekst zegt dat het Woord van God vanaf het begin bij de Vader is geweest en alles heeft gemaakt dat gemaakt is.
Dat wil dus zeggen dat Hij zelf niet is gemaakt. Dus Hij is God.
Wat je moet begrijpen is dat Jezus in de evangelien sprak als iemand die er net zo uitziet als jij en ik. Dus mensen spraken tegen iemand die je buurman zou kunnen zijn. Hij maakte geleidelijk kenbaar wie Hij was. Dat Hij dus inderdaad door God was gezonden. Dat Hij de beloofde gezalfde was, degene die in de profetien was aangekondigd.
Hij vloog niet rond als een soort superman die boven alle natuurwetten en dergelijke staat. Hij was iemand bij wie je aan tafel kon schuiven om mee te eten, een gesprek mee voeren. Iemand die naar de WC moest, kleren aan moest trekken, zich moest wassen. Iemand die pijn kon voelen.
Dus in deze menselijke vorm van Jezus leek hij in alle opzichten simpelweg een mens. In die rol vertegenwoordigde Hij de mensheid voor God de Vader en onderwierp Hij zich aan God zoals de mensheid dat eigenlijk zou moeten doen: met zuivere gehoorzaamheid, trouw, liefde, onderwerping en geloof. Het was namelijk Jezus' taak om te doen wat geen enkel zondig mens kan: God perfect gehoorzamen en onschuldig blijven, opdat wij die onschuld zouden kunnen ontvangen in ruil voor onze schuld, die we aan Hem geven wanneer we onze zonden op hem opbiechten.
Snap je dit? Jezus Christus, die net zo goed God is als de Vader, speelde een specifieke menselijke rol in zijn gedaante als mens op aarde. Hij deed daarmee in zekere zin afstand van zijn goddelijkheid en verheven status. Hij koos er vrijwillig voor om zich tot het niveau van een mens te verlagen, onder de mensen te leven, en de mensheid op die manier te vertegenwoordigen binnen het goddelijke gerechtshof. Als onze advocaat die onze straf op zich neemt.
Hij speelde hier dus niet de rol van almachtige God en rechter over allen. Maar dat was Hij wel degelijk.
Jezus hoeft het niet te zeggen zoals ik het wil, maar zoals christenen het stellen: dat hij God is. Waar zegt hij dan dat hij God is? Nergens. Profeten zeggen dat ze profeten zijn. Aangezien Jezus gezien wordt als God lijkt het me niet meer dan redelijk dat hij dat ook ergens zegt. Maar uit alles blijkt het tegenovergestelde. Het gaat niet om of ik Jezus wel of niet zou geloven als hij dat zou zeggen: Hij zegt het niet, niet figuurlijk of letterlijk.quote:[..]
Ik vind dit dus onzin. Waarom zou hij dat per se zo moeten zeggen zoals jij wil? Omdat je het anders niet gelooft? Wat als je het dan nog niet gelooft? Zo kun je bezig blijven. Het staat er letterlijk. Als er zou hebben gestaan "Ik ben God" had je iets anders verzonnen om het te ontkennen.
Hier zegt hij ook niet dat hij God is. “Ik en de Vader zijn één”, is niet hetzelfde als “Ik ben de Vader/God”. Als ik zeg: “Ik en mijn vrouw zijn één”, is niet hetzelfde als “Ik ben mijn vrouw”.quote:Maar goed, nogmaals:
30 Ik en de Vader zijn Één.
31 De Joden dan pakten opnieuw stenen op om Hem te stenigen.
32Jezus antwoordde hun: Ik heb u vele goede werken van Mijn Vader laten zien. Vanwege welk van die werken stenigt u Mij?
33De Joden antwoordden Hem: Wij stenigen U niet vanwege een goed werk, maar vanwege godslastering, namelijk omdat U, Die een Mens bent, Uzelf God maakt.
Deze verzen heb ik eerder geciteerd, alleen in context, zie vers 20 dat hierop volgt:quote:Johannes 14:
8Filippus zei tegen Hem: Heere, laat ons de Vader zien en het is ons genoeg.
9Jezus zei tegen hem: Ben Ik zo'n lange tijd bij u, en kent u Mij niet, Filippus? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; en hoe kunt u dan zeggen: Laat ons de Vader zien?
10Gelooft u niet dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden die Ik tot u spreek, spreek Ik niet uit Mijzelf, maar de Vader, Die in Mij blijft, Die doet de werken.
11Geloof Mij, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is, en zo niet, geloof Mij dan om de werken zelf.
Wederom ook hier zegt Jezus niet “ik ben God” en maakt hij in dat hele hoofdstuk duidelijk onderscheidt tussen zichzelf en God, zoals hier:quote:Johannes 20:27
Daarna zei Hij tegen Thomas: Kom hier met uw vinger en bekijk Mijn handen, en kom hier met uw hand en steek die in Mijn zij; en wees niet ongelovig, maar gelovig.
28En Thomas antwoordde en zei tegen Hem: Mijn Heere en mijn God!
29Jezus zei tegen hem: Omdat u Mij gezien hebt, Thomas, hebt u geloofd; zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en toch zullen geloven.
Als Jezus niet God was geweest, had hij dan tegen Thomas gezegd wat Hij zei? Natuurlijk niet.
Maar er staat helemaal niet "het zwaard".quote:Op dinsdag 6 februari 2024 16:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als een man zegt: ''ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard'', dan neem ik dat liever letterlijk. Het past ook in de context van de rest van matteus, Het is vreemd om dat figuurlijk te maken op basis van andere bijbelteksten.
Als ik tegen jou zeg: ''ik ga je een klap voor je bek geven'', dan neem je dat ook letterlijk.
O? Want "hebben" en "zijn", daar zit totaal geen verschil in betekenis tussen? Lol.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 20:00 schreef Antideeltje het volgende:
[..]
Alle dominanties beweren dat ze in de Bijbel geloven en dat ze zich daarop baseren. Het ‘hebben’ of ‘zijn’ is hierin, in deze discussie, een semantisch woordspelletje.
Ja, nee, zo werkt dat dus niet. Alleen als je die teksten oppervlakkig leest, trek je de conclusie dat mensen toch een "onsterfelijke ziel" hebben. In het geval van Samuel was het namelijk niet Samuel die verscheen, maar een demoon die zich voordeed als Samuel.. Elia is nooit gestorven, die werd door God in de hemel opgenomen net als Enoch. En in Judas lezen we dat Mozes al uit de dood is opgestaan. Geen van die teksten onderbouwen je punt.quote:Er zijn genoeg teksten waaruit je kan opmaken dat je een ziel hebt/bent die voortbestaat na je dood, denk bijv. aan het verhaal van Saul die de geest van Samuel liet oproepen of Mozes en Elia die naast Jezus op de berg verschenen. Maar dit is weer een ander onderwerp, het ging om of Jezus zei dat hij God was en of iedereen een goddelijke vonk in zich heeft (“is”).
Absoluut niet. Een spiegelbeel van jezelf heeft ook geen DNA van jezelf, of wel?quote:Daarmee trek je het nog breder en bevestigd het alsnog mijn punt.
Dat is je eigen conclusie. Maar we mogen ons alleen baseren op wat de teksten er daadwerkelijk over zeggen. En die zeggen niet dat wij een stukje van "God in ons hebben". Die zeggen dat we stof zijn en tot stof wederkeren. Wat we wel lezen is dat Jezus Christus is gestorven voor de zonden van de mens om de mens wederom met God te verzoenen, zodat God weer in de mens kan leven. Dat betekent dus dat God niet meer in de mens leeft sinds de zondenval. Daarom sterven we ook, aangezien God het leven is.quote:Het ging mij om de boodschap die al deze verzen (en andere) bij elkaar genomen uitdragen. Het komt erop neer dat we iets van God in ons hebben. Als God alomtegenwoordig is, zoals zoveel verzen aangeven (zoals in de Psalmen zo mooi staat), dan ook in en buiten ons.
En wat is het koninkrijk van God?quote:Ik lees niets over de heilige geest in die tekst, het spreekt over het Koninkrijk van God dat binnen in ons zit. Jezus zegt het nota bene tegen de farizeeën die hem verwierpen.
Dat moet ik helemaal niet. Uit al je eigen uitspraken blijkt dat je van alles in de teksten leest dat er niet staat, op basis van een vooringenomen idee. Dat is bias.quote:Ik kijk er niet biased naar, zoals bijv. iemand die in een bepaald kerkgenootschap zit er wel naar ‘moet’ kijken.
Nee, dit is onzin. Ik heb me bij een kerkgenootschap aangesloten omdat dat kerkgenootschap onderwijst wat de bijbel onderwijst, niet andersom. Het volstaat niet om een hoofdstuk te lezen. Je moet alle verzen in de gehele bijbel over een onderwerp in acht nemen. De bijbel vormt één geheel, geen losse verzen of hoofdstukken of boeken die je afzonderlijk van elkaar kunt beschouwen.quote:Dat is een groot verschil. Ik lees en begrijp de teksten zoals het er staat met de context meegenomen. De Bijbel lees ik regelmatig en voordat ik een stuk tekst plaats lees ik vaak het complete hoofdstuk, en de betreffende tekst vaak ook in het Hebreeuws of Grieks. Ik hoef van de teksten niet iets anders te maken, of op een bepaalde manier te begrijpen omdat ik bijvoorbeeld een dogma volg. Als die teksten niet zeggen dat er een goddelijke vonk in ons zit (zoals je stelt), dan zeggen ze dat niet, ik verlies er niks mee als ze dat niet zeggen. Daartegenover verlies jij er wel iets mee als die teksten dat wel zeggen en zal je eerder geneigd zijn er iets anders van te maken wat aansluit bij de leer van je stroming of kerkgenootschap. Dat is het verschil tussen mij en jou. Mensen die een bepaalde stroming, een kerkgenootschap of sekte volgen beseffen vaak niet dat ze dezelfde houding aannemen als de farizeeën. Jezus botste vaak met de farizeeën, omdat ze vasthielden aan tradities en dogma’s, terwijl Jezus die vanuit een ander perspectief bekeek.
Ja heel leuk allemaal, maar laten we gewoon naar de verzen kijken. Ik vind dit nogal een zwaktebod, want het is natuurlijk een drogreden dat ik als lid van een kerkgenootschap geen teksten kan analyseren of tot een betere conclusie kan komen dan iemand die dat niet is. De verzen die je aanhaalt ondersteunen je punt niet.quote:Veel belangrijker is om jezelf de vraag te stellen:
Met welke bril kijk ik ernaar?
Want dat zal de antwoorden bepalen op al je vragen en die kleuren. Kijk je er neutraal naar, omdat je aan waarheidsvinding doet en open staat, of bekijk je het zoals de leer van je stroming het van je eist die verankerd/gesloten is? De eerste zal eerder de waarheid of de ware betekenis ‘vinden’ dan de tweede. De eerste benaderd het als een onbevangen kind waarover Jezus zei dat die het Koninkrijk van God zullen binnengaan en dat wie niet is als een kind er beslist niet in komt.
"Het redden waard zijn" is natuurlijk heel iets anders dan "een goddelijke vonk hebben".quote:Jezus spreekt daar idd. tegen zijn discipelen, die ook mensen zijn. Paulus zegt tegen mensen in Korinthe dat zij Gods tempel zijn waarin de Geest van God woont en waardoor God in ons midden woont. Toen Jezus zei: “Het Koninkrijk van God is binnen in jullie.” sprak hij tegen de farizeeën, die mensen waren, ook al waren het zijn tegenstanders die hem verwierpen. Een farizeeër, of een heiden, een satanist of atheïst is het redden waard, omdat ook zij kinderen van God zijn en een goddelijke vonk in zich hebben. Anders zouden ze het redden niet waard zijn.
Jezus zei het volgende:quote:Jezus zei dat aan kleine kinderen het Koninkrijk van God toebehoort en dat wie niet als een kind wordt er beslist niet in komt, en dat wie een kind ontvangt die ontvangt hem en God.
Je beschuldigt mij hier toch echt van wat je zelf doet: dingen in de tekst lezen die er niet staan op basis van een vooringenomen idee dat 'iedereen een goddelijke vonk heeft'.quote:[..]
“Behoorlijke manier van exegese” is i.i.g. niet als je de verzen bekijkt vanuit een bepaalde dogma, of zoals je in je volgende post doet, uit context haalt en aan wensdenken doet. Elke stroming, kerkgenootschap of sekte beweert als enige Jezus te volgen, hem te begrijpen en het juiste beeld van hem te hebben en haalt uit naar andere hokjes. Daar is niks unieks of waarachtigs aan. En wat betreft mystici: Jezus zou je zelfs een mysticus kunnen noemen.
Ik zie dat je niet vatbaar bent voor op teksten gebaseerde argumentatie. Ik ga hier dus verder ook niet meer op in, aangezien ik over het onderwerp heb gezegd wat ik erover te zeggen had. De tekst zegt letterlijk dat het Woord van God God is, en met het Woord van God wordt duidelijk naar Jezus verwezen. Lees het nog eens door zou ik zeggen. Als dit waar is, wijst dat op het feit dat je interpretatie van de teksten die er volgens jou op zouden wijzen dat Jezus niet God is, niet klopt. Dat je die teksten anders moet zien en er andere conclusies aan moet verbinden. Het probleem zit wat mij betreft in je eigen interpretaties, niet in de onduidelijkheid van de teksten. Die andere teksten heb ik ook al uitgelegd: Jezus was mens en God, God in een mensenlichaam, en sprak soms als mens, en soms als God.quote:
Wat bedoel jij met ''er staat niet het zwaard''?quote:Op woensdag 7 februari 2024 08:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar er staat helemaal niet "het zwaard".
Dat je Jezus verkeerd citeert. Hij zegt niet "het zwaard". Controleer het nog eens.quote:Op woensdag 7 februari 2024 11:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wat bedoel jij met ''er staat niet het zwaard''?
Je mag niet liegen van de almachtige God. Jij hebt al een enkele reis naar de hel verdiend.....quote:Op woensdag 7 februari 2024 14:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat je Jezus verkeerd citeert. Hij zegt niet "het zwaard". Controleer het nog eens.
Klets eens niet zo.quote:Op woensdag 7 februari 2024 14:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je mag niet liegen van de almachtige God. Jij hebt al een enkele reis naar de hel verdiend.....
Matthew 10:34-39 NIVquote:Op woensdag 7 februari 2024 14:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Klets eens niet zo.
Citeer het vers eens zoals het geschreven staat, niet zoals het in je voorstelling bestaat.
En "het zwaard" is volgens jou de vertaling van "a sword"? Spreek je een beetje Engels?quote:Op woensdag 7 februari 2024 14:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Matthew 10:34-39 NIV
34 “Do not suppose that I have come to bring peace to the earth. I did not come to bring peace, but a sword. 35 For I have come to turn “‘a man against his father, a daughter against her mother, a daughter-in-law against her mother-in-law — 36 a man’s enemies will be the members of his own household.’ 37 “Anyone who loves their father or mother more than me is not worthy of me; anyone who loves their son or daughter more than me is not worthy of me. 38 Whoever does not take up their cross and follow me is not worthy of me. 39 Whoever finds their life will lose it, and whoever loses their life for my sake will find it.
https://bibleportal.com/p(...)EhM8EJhoCC9UQAvD_BwE
Dat is dan geen goede vertaling, want het Griekse woordje heeft geen bepaald lidwoord en het is dus niet "het zwaard" maar "een zwaard".quote:Op woensdag 7 februari 2024 15:16 schreef Vincent_student het volgende:
In de nieuwe Nederlandse vertaling staat ook "het zwaard".
Ik ben met je eens dat je dit woord 'zwaard' ('machairan') waarschijnlijk symbolisch moet lezen, maar het ontbreken van het lidwoord maakt zo'n symbolische lezing niet waarschijnlijker dan een letterlijke lezing, lijkt me.quote:Op woensdag 7 februari 2024 15:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is dan geen goede vertaling, want het Griekse woordje heeft geen bepaald lidwoord en het is dus niet "het zwaard" maar "een zwaard".
"Het zwaard" is een specifiek zwaard, "een zwaard" kan op iets anders dan een specifiek en letterlijk zwaard duiden. Het is veel breder.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |