Je haalt hier van alles door elkaar.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 10:52 schreef Haushofer het volgende:
Ik had mezelf voorgenomen om niet meer te reageren omdat ik de religieuze discussies vruchtenloos vind, maar in het licht van een boek dat ik nu schrijf en research hiervoor doe kan ik het toch niet laten om op onderstaande posts een reactie te plaatsen.
[..]
Ik heb de ballen verstand van psychologie, en Jung en Freud komen op mij dikwijls ook nogal pseudowetenschappelijk over; eerlijk gezegd ken ik Jung vooral van Wolfgang Pauli's briefwisselingen. Maar in de statistiek en kansrekening heb ik wel degelijk een goede achtergrond, en deze reactie hierboven vind ik toch wel opmerkelijk. Want deze meme stipt de grootste crisis in jouw vakgebied op dit moment aan: de replicatiecrisis, iets wat blijkbaar volkomen aan jouw aandacht ontsnapt. Een crisis die werd aangestipt door Ioannidis zijn artikel Why Most Published Research Findings Are False (https://en.wikipedia.org/(...)h_Findings_Are_False). De manier waarop jij hier over statistiek spreekt, zoals hier,
[..]
doet mij vermoeden dat deze hele discussie rondom het gebruik van p-waarden en betrouwbaarheidsintervallen hevig onder vuur ligt volledig aan je voorbij is gegaan. Je kunt bijvoorbeeld in de boeken "Kan dat geen toeval zijn?" van Ronald Meester en Klaas Slooten, of "Bernoulli's Fallacy" van Aubrey Clayton, lezen waarom deze methodiek in verrassend veel gevallen onzinnige antwoorden geeft. Wat Ioannidis aanstipt, is vergelijkbaar met de beruchte ziektesten die als voorbeeld in de Bayesiaanse statistiek wordt gegeven: de betrouwbaarheid van een test an sich zegt weinig over de kans op ziekte gegeven een positieve testuitslag; je moet deze betrouwbaarheid afwegen tegen het algemene voorkomen op de ziekte. Op dezelfde manier garandeert een zeker onderscheidend vermogen en p-waarde van je toetsen niet dat je overwegend betrouwbare resultaten zult boeken in experimenten; deze kans hangt volgens de Bayesiaanse statistiek af van de a priori kansen dat je hypothesen waar zijn. Frequentisten kunnen geen kans aan zo'n hypothese hengelen, op dezelfde manier als dat je frequentistisch bijvoorbeeld geen kans kunt hengelen aan de hypothese "de gemiddelde lengte van een Nederlander ligt tussen 175 en 180 cm".
Wat ook meespeelt is dat veel onderzoekers uit de sociale wetenschappen statistiek wel toepassen, maar vaak niet goed begrijpen. Dat laten onderzoeken zien als https://link.springer.com/article/10.3758/s13423-013-0572-3. Vraag de gemiddelde student psychologie of sociologie wat een 95% betrouwbaarheidsinterval voor een stochast betekent, en ze zullen zeggen dat "de kans 95% is dat de daadwerkelijke waarde van de stochast in het betrouwbaarheidsinterval ligt". Dat is een denkfout die vergelijkbaar is met de prosecutor's fallacy die b.v. in de zaak Lucia de Berk speelde (voorwaardelijke kansen zijn niet symmetrisch).
De methodiek die studenten bij de sociale wetenschappen krijgen is frequentistisch, en is door lieden als Ronald Fisher opgezet in een poging om onderzoek "zoveel mogelijk objectief te maken". Maar het gebruik van p-waarden kent allerlei problemen, en die problemen worden steeds meer onderkend. Onder invloed van publicatiebias gebeurt er b.v. nogal wat p-hacking en gaan onderzoekers veel teveel vertrouwen leggen in hun verkregen p-waarden; precies wat die cartoon probeert over te brengen. Daarom proberen wiskundigen nu ook nieuwe methodiek te ontwikkelen die niet meer louter gebaseerd is op frequentisme (de statistische stroming die nu nog dominant is binnen de sociale wetenschappen); zie b.v. dit recente interview met Rianne de Heide,
https://www.nrc.nl/nieuws(...)de-e-waarde-a4189494
Kortom: er zijn behoorlijke problemen aangestipt in de statistische methodiek binnen 'jouw' vakgebied van de psychologie (en andere sociale wetenschappen), waardoor mogelijk een aanzienlijk deel van het wetenschappelijk onderzoek van de afgelopen decennia domweg niet significant is, ondanks de opgegeven p-waarden.
Dat is exact wat deze meme aangeeft. Nogmaals: ik vind het buitengewoon typisch dat jij deze meme blijkbaar niet kunt duiden ondanks jouw achtergrond in de psychologie (het verbaast me niet, omdat ik vermoed dat veel studenten uit de sociale wetenschappen domweg niet de wiskundige achtergrond hebben om de methodiek te doorgronden en bovendien de nadruk sterk ligt op louter toepassing en bovendien frequentisme; vraag een psychologiestudent bijvoorbeeld maar eens om op papier de t-distributie af te leiden). En wat ik minstens zo opmerkelijk vind: hier zijn gegronde redenen om sterk te twijfelen aan onderzoeksresultaten (in tegenstelling tot b.v. dateringsmethoden; zie bijvoorbeeld weer Meester en Slooten waarom resultaten uit de subatomaire fysica veel robuuster zijn als het om p-waarden gaat), en nu negeer je volledig de grootste hedendaagse crisis in o.a. jouw vakgebied en beweer je dat de statistische methoden "correct" zijn.
Schiet mij maar lek.
Als je daadwerkelijk geïnteresseerd bent in de wiskundige argumenten achter de replicatiecrisis, wat dit betekent voor de sociale wetenschappen, en hoe de zucht naar objectiviteit binnen de methodiek van o.a. Fisher, Pearson en Neyman tot deze crisis hebben geleid, dan raad ik je nogmaals Meester en Slooten aan. Van mij zul je het waarschijnlijk niet aannemen, maar misschien dat wiskundigen je kunnen overtuigen.
Ja then again; álle psychologie en psychiatrie is pseudowetenschap in de letterlijke zin van het woord; het doorstaat de wetenschappelijke methode niet, want dat is bewijs, shaktibewijs, keihard bewijs, en geen enkele psychologie/psychiatrie heeft keihard bewijs, het is allemaal "een beetje ongeveer".quote:Op dinsdag 27 februari 2024 15:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als jij moeite hebt met pseudowetenschappelijke claims van lieden als Mijk over jouw vakgebied, dan snap je ongetwijfeld ook waarom natuurwetenschappelijk opgeleiden moeite hebben met jouw creationistische pseudowetenschap.
Het is niet verwonderlijk dat Jung kwam met hetzelfde als waarmee Rumi kwam, omdat beide mystici waren. Praktisch elke mysticus heeft vergelijkbare ervaringen. Of dat nu vandaag is of 3000 jaar geleden. Of het nu boeddhisten zijn of katholieken of indianen. Omdat ze dezelfde bewustzijnsverandering doormaken in hun hersenen en daarin dus vergelijkbare dingen ervaren, met variaties op basis van onder andere sociaal-culturele invloeden.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 16:10 schreef Mijk het volgende:
Verder, vind ik het ook zeer opmerkelijk dat zelfs Rumi kwam met wat Jung de Shadow noemde, en alle trauma therapien die er op dit moment zijn een soort van aftreksel zijn van datzelfde shadowwork, maar er gesteld wordt dat Jung niet sterk was in psychologie maar meer mystiek deed en gewoon maar wat probeerde lol, het is gewoon een soort van cognitieve dissonantie zo lijkt wel. Ook de archetypes worden in het heden nóg steeds gebruikt, al is het met andere termen in een modern jasje... outdated.. beats me.
Zijn shadow theory was baanbrekend wat dit betreft. Still is.
Jij gebruikt termen heel anders dan gangbaar is, dus hier kan ik niet zoveel mee.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 15:55 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja then again; álle psychologie en psychiatrie is pseudowetenschap in de letterlijke zin van het woord; het doorstaat de wetenschappelijke methode niet, want dat is bewijs, shaktibewijs, keihard bewijs, en geen enkele psychologie/psychiatrie heeft keihard bewijs, het is allemaal "een beetje ongeveer".
Je zou nog kunnen stellen; "het is bewezen dat medicijn X, dit deel van de hersenen beinvloed", maar dan nog heeft het lang niet bij iedereen dezelfde psychische uitwerking; dus kun je adh daarvan stellen; pseudowetenschap.
Objectiveit is de enige manier om vast te stellen wat voor iedereen geldt en niet slechts voor jou.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 16:01 schreef Libertarisch het volgende:
Objectiviteit is de godsdienst van de moderne tijd
Google eens random Archetypes in de moderne psychiatrie... dan zie je vanzelf hoe Jung grondlegger was van die hele zooi.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 16:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is niet verwonderlijk dat Jung kwam met hetzelfde als waarmee Rumi kwam, omdat beide mystici waren. Praktisch elke mysticus heeft vergelijkbare ervaringen. Of dat nu vandaag is of 3000 jaar geleden. Of het nu boeddhisten zijn of katholieken of indianen. Omdat ze dezelfde bewustzijnsverandering doormaken in hun hersenen en daarin dus vergelijkbare dingen ervaren, met variaties op basis van onder andere sociaal-culturele invloeden.
Dat wil echter niet zeggen dat die zaken ook relevant zijn in de moderne psychologie die wetenschappelijk georiënteerd is, of dat ze daadwerkelijk behulpzaam zijn voor de diagnostische methode.
Wat heb jij er precies aan gehad? Waarom was jij niet tevreden met reguliere diagnostiek?
"alle trauma therapien die er op dit moment zijn een soort van aftreksel zijn van datzelfde shadowwork"
Heb je daar een bron voor?
Voor zover ik weet zijn de meest gangbare 'traumatherapieën' cognitieve gedragstherapieën.
Nee, je maakt objectiviteit te sterk. Je kunt geen uitspraken doen over de werkelijkheid zonder subjectiviteit.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 16:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Objectiveit is de enige manier om vast te stellen wat voor iedereen geldt en niet slechts voor jou.
Je kunt geen uitspraken over de werkelijkheid doen zonder objectiviteit.
Maar die meme ging over het feit dat p-waarden lang niet altijd een goede standaard zijn voor wetenschappelijk onderzoek binnen de sociale wetenschappen. Ik haal niks door elkaar; ik doe geen uitspraken over diagnoses, want daar heb ik geen kaas van gegeten.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 15:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je haalt hier van alles door elkaar.
Ik had het over het zo objectief mogelijk maken van de diagnose.
Dus de bias van de psycholoog wegnemen door middel van objectieve meetmethoden.
Het gaat hier niet om psychologen die in hun praktijk cliënten ontvangen, maar wetenschappers die onderzoek doen waarop diezelfde psychologen hun kennis vervolgens baseren.quote:Een psycholoog is in de praktijk niet constant statistische berekeningen aan het uitvoeren natuurlijk. Dus dat veel psychologen statistiek niet enorm goed beheersen, is niet verwonderlijk.
Nee, niet alleen; al die andere factoren komen er nog eens bovenop. Maar deze meme die jij lacherig wegschuift stipt cruciale problemen aan met de gehanteerde statistische methoden. Problemen die heel lang zijn onderkend.quote:Dus nee, de methode is niet perfect en alles wat je zegt kan ik beamen. Maar dit ligt niet per se zuiver aan de statistische methoden.
Nee, dan snap je de essentie van de replicatiecrisis niet; het ligt eraan dat we heel moeilijk kunnen inschatten hoeveel van onze hypothesen a priori juist zijn. Het is hetzelfde als dat je een hele betrouwbare test ontwikkelt voor een ziekte en heel zorgvuldig je tests afneemt zodat je denkt de valse positieven te kunnen minimaliseren; maar dat kan helemaal niet, want die hangt af van de base rate. Zelfs een erg betrouwbare test zal met een lage base rate veel valse positieven opleveren. En wat wordt er gevonden als onderzoek in de psychologie getracht wordt te repliceren? Juistem.quote:Het kan ook aan de kwaliteit van de onderzoek liggen, en ik vermoed dat dat juist het probleem is. Als je onderzoek niet valide is, of niet genoeg factoren meeneemt of iets dergelijks, kom je al gauw in de problemen.
En hoe leren psychologiestudenten dat: als je p-waarde laag genoeg is, dan kun je significante conclusies trekken. En dát is nou precies wat in die meme aan de kaak wordt gesteld. Zie weer de ziektetestanalogie hierboven.quote:Wat betreft die meme: wat mij betreft is dat een klassiek voorbeeld van een invalide test. Ze meten hoe verslavend een middel is op basis van een test die dat niet aantoont. Je kunt die test wel honderd keer herhalen en steeds hetzelfde resultaat krijgen, maar dan heb je dus inderdaad nog steeds geen betrouwbaar resultaat, omdat je iets heel anders hebt gemeten dan je in je hypothese beoogt of omdat je belangrijke factoren hebt genegeerd. Dit is een van de eerste dingen die je leert: je onderzoek moet valide en betrouwbaar zijn, oftewel meten wat je beoogt te meten en repliceerbaar.
Nou, dit is een reden waarom critici zo'n moeite hebben met Bayesiaanse statistiek: ze weten zich vaak geen raad met de priors en voelen zich ongemakkelijk bij het toekennen van deze kansen, omdat ze het gevoel hebben dat kansen iets zeggen over het systeem in kwestie i.p.v. de informatie die de persoon heeft die de kans uitspreekt. Ze menen dat je statistisch onderzoek volledig sluitend kunt krijgen door het 100% objectief te maken. En dat is nu juist wat aan de kaak wordt gesteld.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 16:01 schreef Libertarisch het volgende:
Objectiviteit is de godsdienst van de moderne tijd
Jij meent het beter te weten dan vele duizenden natuurwetenschappers die de consensus aanhouden omtrent evolutie, radiometrische datering, geologie, etc. Dat is precies het gedrag wat jij bekritiseert.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 15:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En wanneer heb ik gepretendeerd meer dan jou te weten van natuurkunde?
Is evolutie natuurkunde? Biologie? Geologie?
Statistiek heeft niks met gevoelens te maken toch?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 16:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, dit is een reden waarom critici zo'n moeite hebben met Bayesiaanse statistiek: ze weten zich vaak geen raad met de priors en voelen zich ongemakkelijk bij het toekennen van deze kansen, omdat ze het gevoel hebben dat kansen iets zeggen over het systeem in kwestie i.p.v. de informatie die de persoon heeft die de kans uitspreekt. Ze menen dat je statistisch onderzoek volledig sluitend kunt krijgen door het 100% objectief te maken. En dat is nu juist wat aan de kaak wordt gesteld.
Kansen zijn subjectief, en niet objectief. Of, zoals Bruni de Finetti het in zijn tekstboek uit 1974 provocatief stelde: kansen bestaan niet.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 16:50 schreef Libertarisch het volgende:
Statistiek heeft niks met gevoelens te maken toch?
We lopen hier wellicht tegen de beperkingen van taal op, maar kansen zijn wel degelijk objectief. In de zin dat een bepaalde kans evenveel op mij van toepassing is als op jou (het winnen van de loterij bijvoorbeeld). Het is niet afhankelijk van een bepaalde mening.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 16:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kansen zijn subjectief, en niet objectief. Of, zoals Bruni de Finetti het in zijn tekstboek uit 1974 provocatief stelde: kansen bestaan niet.
Stel dat maar eens tegenover al die vaasmodellen die je op de middelbare school hebt moeten zien te trotseren
Ja, misschien kun je dan uitleggen wat jij verstaat onder "de wetenschappelijke methode", goed, we spreken idd niet dezelfde taal, want zoals eerder benoemd; Shakti versus Shiva.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 16:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jij gebruikt termen heel anders dan gangbaar is, dus hier kan ik niet zoveel mee.
En de meerderheid heeft altijd gelijk?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 16:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jij meent het beter te weten dan vele duizenden natuurwetenschappers die de consensus aanhouden omtrent evolutie, radiometrische datering, geologie, etc. Dat is precies het gedrag wat jij bekritiseert.
Dat weet ik maar archetypes worden voor zover ik weet niet of nauwelijks gebruikt in moderne behandelmethoden. Omdat je ze niet nodig hebt.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 16:38 schreef Mijk het volgende:
[..]
Google eens random Archetypes in de moderne psychiatrie... dan zie je vanzelf hoe Jung grondlegger was van die hele zooi.
Waar helpt shadow work mee dan?quote:Denk je ook dat het toeval is dat "shadowwork" toevallig het (voornamelijk) verwerken was van trauma, maar dat nu de "moderne psychiatrie" INEENS dat wiel opnieuw heeft uitgevonden... hoe plausibel klinkt dat? Rumi wist ook gewoon goed hoe de psyche werkte, en dat is nodig om religies te bestuderen, zo lastig is die som niet. Daarom doorzagen beide heren ook hoe het werkte, en waarom het werkte.
Als je een frequentist bent. Bayesianen hebben een ander kansbegrip.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 16:55 schreef Libertarisch het volgende:
Kansen zijn wel degelijk objectief. In de zin dat een bepaalde kans evenveel op mij van toepassing is als op jou (het winnen van de loterij bijvoorbeeld). Het is niet afhankelijk van een bepaalde mening.
Als je het googled zie je legio resultaten van 2010++ die allemaal terug verwijzen naar de 12 van Jung, en Archetypen zijn énorm belangrijk , ze worden bijna overal gebruikt omdat het dus trekken zijn die in ieder mens voorkomen, ongelofelijk dat je dit niet weet. Het zijn gewoon algemene trekken uit de menselijke psyche, welke in IEDER mens zich voordoen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat weet ik maar archetypes worden voor zover ik weet niet of nauwelijks gebruikt in moderne behandelmethoden. Omdat je ze niet nodig hebt.
Jordan Peterson ofzo is daar geen referentie voor.
Ik begrijp dat het razend interessant en fascinerend is allemaal hoor.
Maar praktisch gezien zijn er gewoon veel effectievere methoden ontwikkeld.
[..]
Serieus? ik heb het al vaker gezegd; EMDR, Traumabehandeling, Schematherapie == Shadowwork , enkel in een modern jasje.quote:Waar helpt shadow work mee dan?
En welke onderzoeken tonen dat aan?
Misschien word het hier misschien ook wel duidelijk waarom ik je niet meer serieus kan nemen op dit gebied.quote:"Shadow work" is a concept rooted in Jungian psychology, which involves exploring and integrating the darker, unconscious aspects of the psyche. While the specific term "shadow work" might not be commonly used within mainstream psychiatry, the underlying principles of acknowledging and working with unconscious aspects of the mind are certainly present in various therapeutic modalities.
Modern psychiatry and psychology often employ techniques and approaches that can be seen as akin to shadow work, although they may be referred to using different terminology.
Ja, als we de realiteit sterk willen versimpelen kunnen we het reduceren tot objectivtieit. Zodra het wat complexer wordt heb je al met subjectiviteit te maken.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als je een frequentist bent. Bayesianen hebben een ander kansbegrip.
Bij situaties zoals loterijen, vaasmodellen en muntjes opgooien kunnen we op basis van frequenties nog sterk objectief kansen definiëren, maar als het bijvoorbeeld gaat om de kans "hoe waarschijnlijk is het dat Trump volgend jaar president wordt", dan zal dit sterk van je achtergrondkennis afhangen.
Dit is precies waarom vaasmodellen met de bijbehorende frequentistische kansen een vertekend beeld van kansen kunnen geven.
Het enige wat helpt op psychologisch gebied is meditatie.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:09 schreef Mijk het volgende:
[..]
Als je het googled zie je legio resultaten van 2010++ die allemaal terug verwijzen naar de 12 van Jung, en Archetypen zijn énorm belangrijk , ze worden bijna overal gebruikt omdat het dus trekken zijn die in ieder mens voorkomen, ongelofelijk dat je dit niet weet. Het zijn gewoon algemene trekken uit de menselijke psyche, welke in IEDER mens zich voordoen.
[..]
Serieus? ik heb het al vaker gezegd; EMDR, Traumabehandeling, Schematherapie == Shadowwork , enkel in een modern jasje.
Hier een brief summary van ChatGPT, omdat ik niet meer echt de kracht kan vinden om hier serieus op te gaan antwoorden... als je de gelijkenis niet ziet, en dat dus Jung hiermee als grondlegger kwam, ja dan kan ik verder weinig voor je doen.
[..]
Misschien word het hier misschien ook wel duidelijk waarom ik je niet meer serieus kan nemen op dit gebied.
En ook dát is "shadowwork".quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:17 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het enige wat helpt op psychologisch gebied is meditatie.
En ja, dit is een subjectieve mening
Nee, het is geen drogreden. Ik zeg nergens dat de meerderheid altijd gelijk heeft; ik heb je net een hele post gegeven omtrent de replicatiecrisis, dus blijkbaar heb je daarvan de clou niet meegekregen. Voor elk weldenkend mens zal het enorm zwaar meewegen dat vele duizenden experts die jarenlang gestudeerd hebben een compleet andere mening hebben dan jouw hobbymatig verkregen mening waarbij je nog geen fractie van de tijd hebt gespendeerd aan de onderwerpen als deze experts. Alleen een complete narcist zal denken het beter te weten.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 16:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En de meerderheid heeft altijd gelijk?
Dit is toch een enorme drogreden joh.
Als jij van geboorte af aan maar 1 kant van het verhaal te horen krijgt, is het niet verwonderlijk wat de consensus wordt.
En zo kun je nog tientallen redenen aangeven voor het bestaan van een 'consensus'.
Ik heb een goed stel hersens en ben gewoon in staat die dingen zelf te begrijpen en een afweging te maken over wat ik betrouwbaarder acht.
Luister vriend.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:09 schreef Mijk het volgende:
[..]
Als je het googled zie je legio resultaten van 2010++ die allemaal terug verwijzen naar de 12 van Jung, en Archetypen zijn énorm belangrijk , ze worden bijna overal gebruikt omdat het dus trekken zijn die in ieder mens voorkomen, ongelofelijk dat je dit niet weet. Het zijn gewoon algemene trekken uit de menselijke psyche, welke in IEDER mens zich voordoen.
Dit heeft toch niets met 'shadow work' te maken.quote:Serieus? ik heb het al vaker gezegd; EMDR, Traumabehandeling, Schematherapie , enkel in een modern jasje.
Zie mn edit. Good luck.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Luister vriend.
Je claimt van alles.
Ik vraag je om simpele bronnen.
Dan volstaat het niet 'google dit maar eens'. Het aantal google-resultaten is geen betrouwbare data. Je moet met iets concreters te komen.
[..]
Dit heeft toch niets met 'shadow work' te maken.
EMDR is controversieel.
Traumabehandeling, wat voor traumabehandeling?
Schematherapie is een reguliere methode op basis van gedragspatronen.
Ik stelde je hierboven nog een vraag: waarom was je niet tevreden over reguliere behandelmethoden?
Wat voor probleem heb je met DSM?
En hoeveel jaren heb jij gestudeerd om mij een narcist te noemen?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, het is geen drogreden. Ik zeg nergens dat de meerderheid altijd gelijk heeft; ik heb je net een hele post gegeven omtrent de replicatiecrisis, dus blijkbaar heb je daarvan de clou niet meegekregen. Voor elk weldenkend mens zal het enorm zwaar meewegen dat vele duizenden experts die jarenlang gestudeerd hebben een compleet andere mening hebben dan jouw hobbymatig verkregen mening waarbij je nog geen fractie van de tijd hebt gespendeerd aan de onderwerpen als deze experts. Alleen een complete narcist zal denken het beter te weten.
Ik had laatst nog een LinedIn contact die een mail had gestuurd naar Gerard 't Hooft die zijn eigen gebakken Theorie Van Alles had afgeschreven. Daar was hij nogal verbolgen over, waarover hij een YouTube video maakte waarin 't Hoofts reactie zijn vermoedens over de wetenschap natuurlijk alleen maar bevestigden. Narcisme ten top. Maar dit is precies wat creationisten ook doen.
Dus ja, misschien hebben creationisten ondanks hun narcisme gelijk. Maar gezien het niveau van de argumenten zou ik daar mijn geld niet op inzetten.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3951033/quote:
Ik heb toevallig wel ervaring met EMDR-sessies, en die werkten bij mij als een tierelier. Het was ook wel interessant als wetenschappelijk ingesteld iemand, want nadat ik het proces uitlegde aan mijn psycholoog stelde hij dat dit precies "volgens het boekje was gegaan". Ik had na een paar sessie's een behoorlijke vermindering van m'n klachten.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:24 schreef Mijk het volgende:
[..]
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3951033/
Echt jonge... nouja, ik ga er verder niet meer op in, Universitair diploma, nou, die lijkt wat outdated inmiddels.
Same here.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb toevallig wel ervaring met EMDR-sessies, en die werkten bij mij als een tierelier. Het was ook wel interessant als wetenschappelijk ingesteld iemand, want nadat ik het proces uitlegde aan mijn psycholoog stelde hij dat dit precies "volgens het boekje was gegaan". Ik had na een paar sessie's een behoorlijke vermindering van m'n klachten.
Maar moderne psychologie doet helemaal niet alsof het die concepten 'opnieuw heeft uitgevonden'.quote:
Dat kan ook placebo zijn geweest, of een self-fulfilling prophecy. Maar goed, als het helpt, des te beter, placebo of niet.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb toevallig wel ervaring met EMDR-sessies, en die werkten bij mij als een tierelier. Het was ook wel interessant als wetenschappelijk ingesteld iemand, want nadat ik het proces uitlegde aan mijn psycholoog stelde hij dat dit precies "volgens het boekje was gegaan". Ik had na een paar sessie's een behoorlijke vermindering van m'n klachten.
quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb toevallig wel ervaring met EMDR-sessies, en die werkten bij mij als een tierelier. Het was ook wel interessant als wetenschappelijk objectief ingesteld iemand, want nadat ik het proces uitlegde aan mijn psycholoog stelde hij dat dit precies "volgens het boekje was gegaan". Ik had na een paar sessie's een behoorlijke vermindering van m'n klachten.
Beetje zoals geloof in God en de onfeilbaarheid van het Woord?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat kan ook placebo zijn geweest, of een self-fulfilling prophecy.
Dat kan. Net zoals jouw geloof.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat kan ook placebo zijn geweest, of een self-fulfilling prophecy. Maar goed, als het helpt, des te beter, placebo of niet.
Nee, dat is niet het enige wat ik doe; ik heb je bijvoorbeeld een hele lange reactie gegeven omtrent de replicatiecrisis, waarvan jij de essentie niet of nauwelijks leek in te zien. En dat zet je dan nu weg als "Het enige wat je doet, is bluffen en drogredenen oprakelen." Dat is onzin, want ik onderbouw mijn stellingen; het staat je alleen niet aan, en dan geef je een computer says no reactie. Wat dat pseudowetenschappelijke creationisme van je betreft heb ik 20 jaar ervaring met tientallen crackpots en creationisten waar ik op terug kan vallen. Jij bent op basis van je wetenschappelijke uitspraken gewoon één van de velen, wat dat betreft.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En hoeveel jaren heb jij gestudeerd om mij een narcist te noemen?
Hoeveel tijd heb jij aan mijn zijde gezeten om te meten hoeveel tijd ik heb besteed aan een onderwerp?
Het enige wat je doet, is bluffen en drogredenen oprakelen.
Ik kan daar niks mee.
Dit heb ik al een keer of 4 uitgelegd hierboven, en nu kom je ineens terug op dat Jung wél invloed hierop had, eerder was het een Mysticus en deed maar wat en had niets met psychologie te maken, je debunkt hier jezelf.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nogmaals: wat zit jou dwars aan de DSM en aan de behandelingen die je hebt gehad?
Hangt ervan af wat je met God bedoelt. Geloof in God kan wetenschappelijker zijn dan materialisme.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:30 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Beetje zoals geloof in God en de onfeilbaarheid van het Woord?
En dat is relevant omdat?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat kan. Net zoals jouw geloof.
Je onderbouwt je stellingen niet wat betreft creatie. Het enige wat je roept is 'pseudowetenschap'. Ik kan mij een discussie over evolutie herinneren van lang geleden, maar verder heb ik je nooit meer inhoudelijk zien reageren op die dingen, ook niet in dit topic toen ik een aantal argumenten noemde. Dus ik begrijp die misplaatste arrogantie niet eerlijk gezegd. Kom eens met inhoud want dit is allemaal oninteressant.quote:Nee, dat is niet het enige wat ik doe; ik heb je bijvoorbeeld een hele lange reactie gegeven omtrent de replicatiecrisis, waarvan jij de essentie niet of nauwelijks leek in te zien. En dat zet je dan nu weg als "Het enige wat je doet, is bluffen en drogredenen oprakelen." Dat is onzin, want ik onderbouw mijn stellingen; het staat je alleen niet aan, en dan geef je een computer says no reactie. Wat dat pseudowetenschappelijke creationisme van je betreft heb ik 20 jaar ervaring met tientallen crackpots en creationisten waar ik op terug kan vallen. Jij bent op basis van je wetenschappelijke uitspraken gewoon één van de velen, wat dat betreft.
Niet leuk om te horen, dat snap ik. En het brengt ons inderdaad niks verder, dus we laten het hier maar weer bij.
?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:31 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dit heb ik al een keer of 4 uitgelegd hierboven
Dat heb ik helemaal niet zo categorisch gezegd. Net als Freud heeft Jung een grote invloed gehad in de ontwikkeling van de psychologie. Zo kwam hij ook met persoonlijkheidskenmerken die we vandaag de dag ook nog gebruiken. Maar dat wil niet zeggen dat als je tegenwoordig bij een psycholoog komt, je een Jungiaanse therapie kunt verwachten. Omdat de effectiviteit daarvan niet bewezen is en er betere methoden zijn ontwikkeld op basis empirische wetenschappelijke methoden.quote:, en nu kom je ineens terug op dat Jung wél invloed hierop had, eerder was het een Mysticus en deed maar wat en had niets met psychologie te maken, je debunkt hier jezelf.
Je gaf hierboven aan dat je geen zin hebt om bronnen te leveren voor de beweringen die je doet. Dat toont wat mij betreft wel aan hoe serieus je bent in je onderzoek.quote:En buiten hele deze psychologische farce die je aant houden bent, kom je ook met dat je religies letterlijk moet nemen, ook dat is echt een black flag om maar niet meer door te gaan met deze discussie, hier komen we niet uit. Keep cloaking, hopelijk brengt het je wat.
Hoeveel zin heeft het als ik weer dingen ga onderbouwen, zoals ik al de hele tijd doe?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
?
Sorry maar geen van je posts hebben die vragen beantwoord. Ik heb daar serieus geen antwoord op gezien. Zou je zo vriendelijk willen zijn om je antwoorden hieronder te plakken? Want ik kan ze niet vinden.
[..]
Dat heb ik helemaal niet zo categorisch gezegd. Net als Freud heeft Jung een grote invloed gehad in de ontwikkeling van de psychologie. Zo kwam hij ook met persoonlijkheidskenmerken die we vandaag de dag ook nog gebruiken. Maar dat wil niet zeggen dat als je tegenwoordig bij een psycholoog komt, je een Jungiaanse therapie kunt verwachten. Omdat de effectiviteit daarvan niet bewezen is en er betere methoden zijn ontwikkeld op basis empirische wetenschappelijke methoden.
Wat betreft die archetypen etc. was Jung inderdaad een mysticus. Heb je zijn verslagen van zijn ervaringen weleens gelezen? Dat zijn gewoon typisch mystieke ervaringen die je in veel religies en dergelijke ook tegenkomt. Maar in plaats van de figuren van Jung kom je dan Katholieke heiligen tegen of iets dergelijks, of Oosterse mystici. Dit valt buiten moderne empirische psychologische onderzoeks- en behandelingsmethoden en valt meer binnen het spectrum van de mystiek.
[..]
Je gaf hierboven aan dat je geen zin hebt om bronnen te leveren voor de beweringen die je doet. Dat toont wat mij betreft wel aan hoe serieus je bent in je onderzoek.
Nogmaals: de bottom line is dat ik heus wel je fascinatie met al deze dingen begrijpt.
Ik ken jouw problematiek niet, maar ik weet dat je een oplossing zoekt en die denk je te hebben gevonden.
Toch zou ik je, als medemens, broeder, gesprekspartner, willen waarschuwen dat er haken en ogen zitten aan waar je mee bezig bent, en dat je de gevolgen nu niet overziet van waar je je in hebt gestort. Dat zeg ik uit praktijkervaring.
Die literatuurstudie dateert van 10 jaar geleden. Sindsdien is er verder onderzoek gedaan ter verificatie en werd geconcludeerd dat die onderzoeken vaak niet goed waren opgezet. Verder is er nog steeds geen mechanisme vastgesteld waarom dit zou werken. Daarom is de kans groot dat het simpele feit dat je therapie krijgt of een placebo-effect de reden is waarom het effect heeft. Een placebo-effect kan enorm zijn. Als je mensen wijsmaakt dat ze drugs nemen terwijl je ze een suikertabletje geeft, kunnen ze zich letterlijk onder invloed van drugs voelen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:24 schreef Mijk het volgende:
[..]
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3951033/
Echt jonge... nouja, ik ga er verder niet meer op in, Universitair diploma, nou, die lijkt wat outdated inmiddels.
Welke psychologische therapie is wel 100% wetenschappelijk bewezen waardoor ze 100% weten hoe dat werkt in het brein? None. Lang niet elke therapie werkt ook voor iedereen. Wat wel overduidelijk is, is dat trauma verwerking (shadowwork) een belachelijke verlichting geeft bij mensen, maar ook dit is niet bewezen, ook EMDR is traumaverwerking.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 18:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die literatuurstudie dateert van 10 jaar geleden. Sindsdien is er verder onderzoek gedaan ter verificatie en werd geconcludeerd dat die onderzoeken vaak niet goed waren opgezet. Verder is er nog steeds geen mechanisme vastgesteld waarom dit zou werken. Daarom is de kans groot dat het simpele feit dat je therapie krijgt of een placebo-effect de reden is waarom het effect heeft. Een placebo-effect kan enorm zijn. Als je mensen wijsmaakt dat ze drugs nemen terwijl je ze een suikertabletje geeft, kunnen ze zich letterlijk onder invloed van drugs voelen.
Wat er dus precies 'werkt' aan deze therapie is vooralsnog onduidelijk en daarom is hij controversieel.
Dat is gewoon een feit.
Er is geen sprake van 100% wetenschappelijk bewezen. Waar men naar zoekt is voldoende bewijs dat de behandeling de oorzaak is van resultaten, en geen andere factoren, zoals een placebo-effect.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 18:05 schreef Mijk het volgende:
[..]
Welke psychologische therapie is wel 100% wetenschappelijk bewezen waardoor ze 100% weten hoe dat werkt in het brein? None. Lang niet elke therapie werkt ook voor iedereen. Wat wel overduidelijk is, is dat trauma verwerking (shadowwork) een belachelijke verlichting geeft bij mensen, maar ook dit is niet bewezen, ook EMDR is traumaverwerking.
quote:Op dinsdag 27 februari 2024 18:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En toch ben ik daar uiteindelijk op terug moeten komen, en heb ik mijn overtuigingen van toen volledig moeten herzien nadat ik meer informatie had verzameld, meer kennis had opgedaan. En daardoor ben ik uiteindelijk in de bjibel en Jezus Christus gaan geloven. Omdat Christus de liefde biedt die we allemaal zo hard nodig hebben.
Best vreemd dat een volwassen man een denkbeeldige vriend verzint omdat hij liefde nodig heeft.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 18:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En toch ben ik daar uiteindelijk op terug moeten komen, en heb ik mijn overtuigingen van toen volledig moeten herzien nadat ik meer informatie had verzameld, meer kennis had opgedaan. En daardoor ben ik uiteindelijk in de bjibel en Jezus Christus gaan geloven. Omdat Christus de liefde biedt die we allemaal zo hard nodig hebben.
Ja, dat heb ik er nog even aan toegevoegd voor de duidelijkheid.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 18:15 schreef Boekfreak het volgende:
@:Ali_Kannibali, in hoeverre bekijk je dit onderwerp vanuit je christelijk geloof? Ik bedoel in de zin van dat je hier tegen ageert (wat o.a. user Mijk zegt), omdat in jouw ogen wat het beste werkt het geloof en de Bijbel is?
Edit: Laat maar:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |