abonnement Unibet Coolblue
pi_212891986
In de nyt een interresant stukje over huisvesting in Parijs en dat de overheid daar 25% van het huizenaanbod bezitten en in de sociale huur hebben zitten. Maar ook dat een vrouw met kind erg blij is met een 2 kamer appartement.

How Does Paris Stay Paris? By Pouring Billions Into Public Housing
pi_212921386
Vandaag had ik een bezichtiging voor een woning... En in de 15-20 minuten dat ik er was heb ik gewoon 4 andere stellen binnen gezien :{ Dat voelde toch wel even raar.
pi_212921437
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 22:24 schreef Anton91 het volgende:
Vandaag had ik een bezichtiging voor een woning... En in de 15-20 minuten dat ik er was heb ik gewoon 4 andere stellen binnen gezien :{ Dat voelde toch wel even raar.
Efficient bezichtigen. Beeld je in dat je een makelaar 4 uur moest betalen voor 4 bezichtigingen. Is dit toch beter 😜
pi_212921632
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 22:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Efficient bezichtigen. Beeld je in dat je een makelaar 4 uur moest betalen voor 4 bezichtigingen. Is dit toch beter 😜
Vanuit de makelaar snap ik het wel, als het een gewilde woning is verkoopt die toch wel. Maar ik had toch wel een ander beeld bij het doen van een bezichtiging. De eerste woning waar ik een bezichtiging heb gedaan daar was ik alleen, de tweede woning intotaal twee geïnteresseerden en bij deze dus intotaal met vijf. Ik hoop niet dat die trend zich zo doorzet of dat dit voorlopig mijn laatste bezichtiging zal zijn :9
pi_212921799
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 22:37 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Vanuit de makelaar snap ik het wel, als het een gewilde woning is verkoopt die toch wel. Maar ik had toch wel een ander beeld bij het doen van een bezichtiging. De eerste woning waar ik een bezichtiging heb gedaan daar was ik alleen, de tweede woning intotaal twee geïnteresseerden en bij deze dus intotaal met vijf. Ik hoop niet dat die trend zich zo doorzet of dat dit voorlopig mijn laatste bezichtiging zal zijn :9
Je kan toch gewoon nog altijd rustig de tijd nemen om de woning?
pi_212923636
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 22:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je kan toch gewoon nog altijd rustig de tijd nemen om de woning?
Om de woning kan wel, maar binnen voelt het voor mij toch wel vreemd om met andere stellen rond te lopen die uitgebreide plannen bespreken over hoe of wat ze willen doen. Anyway, tijd om een bod uit te brengen.
pi_212923687
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 22:24 schreef Anton91 het volgende:
Vandaag had ik een bezichtiging voor een woning... En in de 15-20 minuten dat ik er was heb ik gewoon 4 andere stellen binnen gezien :{ Dat voelde toch wel even raar.
Toen ik in 2019 een huis zocht was het al steeds meer de gewoonte om hele groepen tegelijk uit te nodigen (en nee, dit was geen open dag). Ik kan me mijn eerste bezichtiging toen nog herinneren: we stonden met 30 man in een kleine huiskamer, makelaar klimt de trap op en roept over de hoofden "U kunt het huis bekijken en gelijk ook een bod doen. We geven geen garantie, maar we gaan er voor om er met de eerste bieder uit te komen. Het is nu half tien, in principe zouden we begin van de middag een deal moeten hebben."
Enorm efficiënt, maar ik stond 3 minuten later al buiten. Als je minder tijd krijgt om na te denken over de aanschaf van een huis dan over het kopen van een brood in de supermarkt, ben ik weg.

Later trouwens, via een rustige bezichtiging van een half uur met makelaar, een huis 1 straat verderop gekocht bij hetzelfde makelaarskantoor. Het kon dus ook normaal.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212923765
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 08:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Toen ik in 2019 een huis zocht was het al steeds meer de gewoonte om hele groepen tegelijk uit te nodigen (en nee, dit was geen open dag). Ik kan me mijn eerste bezichtiging toen nog herinneren: we stonden met 30 man in een kleine huiskamer, makelaar klimt de trap op en roept over de hoofden "U kunt het huis bekijken en gelijk ook een bod doen. We geven geen garantie, maar we gaan er voor om er met de eerste bieder uit te komen. Het is nu half tien, in principe zouden we begin van de middag een deal moeten hebben."
Enorm efficiënt, maar ik stond 3 minuten later al buiten. Als je minder tijd krijgt om na te denken over de aanschaf van een huis dan over het kopen van een brood in de supermarkt, ben ik weg.

Later trouwens, via een rustige bezichtiging van een half uur met makelaar, een huis 1 straat verderop gekocht bij hetzelfde makelaarskantoor. Het kon dus ook normaal.
Ja kan mij goed voorstellen dat je daar niet heel erg warm van werd maar gelukkig is het alsnog gelukt. De dag voor de bezichtiging kreeg ik ook een e-mail dat de woning aangeboden word met een inschrijfprocedure waar je eenmalig een eindbod kunt uitbrengen en volgende week gaat de verkopende partij op dinsdag een keuze maken. De makelaar zei ook dat ze gister en vandaag bezichtigingen zouden hebben, mensen dan maandag de hypotheek adviseur konden zien/spreken om vervolgens voor dinsdag 15u een bod uit te brengen.
pi_212924221
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 07:53 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Om de woning kan wel, maar binnen voelt het voor mij toch wel vreemd om met andere stellen rond te lopen die uitgebreide plannen bespreken over hoe of wat ze willen doen. Anyway, tijd om een bod uit te brengen.
"Te bekijken"

Sorry zin niet afgemaakt.
pi_212954303
En we stijgen weer vrolijk door. Nog steeds wel benieuwd waar het naartoe gaat nu de rentes nog altijd vrij hoog staan. (Vergeleken met de laatste 10 jaar)

Sowieso nieuwe all time high-prijzen dit jaar.

https://www.rodi.nl/dijke(...)ip-in-huizenprijzen-
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_212954875
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 14:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
En we stijgen weer vrolijk door. Nog steeds wel benieuwd waar het naartoe gaat nu de rentes nog altijd vrij hoog staan. (Vergeleken met de laatste 10 jaar)

Sowieso nieuwe all time high-prijzen dit jaar.

https://www.rodi.nl/dijke(...)ip-in-huizenprijzen-
Wat die BPD CEO al noemt in die link: er worden te weinig nieuwbouwhuizen opgeleverd in alle prijssectoren. Met als gevolg dat de doorstroming stokt. Voorlopig is er geen massale verkoopgolf te verwachten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212955400
Iemand een voorspelling wat er gebeurt wanneer de rente weer zakt? De verwachting is dat er dan meer huizen op de markt komen, maar ook meer kopers, dus stijging blijft voorlopig aanhouden?
Jesus saves but death prevails.
pi_212956405
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 16:23 schreef Shivo het volgende:
Iemand een voorspelling wat er gebeurt wanneer de rente weer zakt? De verwachting is dat er dan meer huizen op de markt komen, maar ook meer kopers, dus stijging blijft voorlopig aanhouden?
De voorspelling is nog meer stijgende huizenprijzen bij een dalende hypotheekrente. Daar is op dit moment niet tegenop te bouwen.

Het verschil tussen 4 procent en 2 procent hypotheekrente scheelt zo enorm in maandlasten dat het sowieso weer tot nog meer overbieden gaat leiden.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_212962798
Bij mij in de buurt wordt alweer overboden. Misschien dat mensen die een huis willen kopen, rekenden op een hoger rentetarief, wat gelukkig mee blijkt te vallen.

Maargoed dan moet je het geld wel hebben.

Als de rentes weer gaan stijgen, stijgen de maandpremies weer met lagere huizenprijzen als gevolg. Maargoed, ik begreep dat het in bijv Duitsland niet zo hard gaat. Al moet je daar veel meer doen om een huis te bemachtigen, zo dien je daar altijd 10-205 geld mee te nemen. Dit las ik vd week:
https://www.nu.nl/economie/6306192/huizen-zijn-hier-ongekend-duur-maar-in-duitsland-dalen-prijzen-harder-dan-ooit.html
pi_212962830
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 09:18 schreef skyv het volgende:
Bij mij in de buurt wordt alweer overboden. Misschien dat mensen die een huis willen kopen, rekenden op een hoger rentetarief, wat gelukkig mee blijkt te vallen.

Maargoed dan moet je het geld wel hebben.

Als de rentes weer gaan stijgen, stijgen de maandpremies weer met lagere huizenprijzen als gevolg. Maargoed, ik begreep dat het in bijv Duitsland niet zo hard gaat. Al moet je daar veel meer doen om een huis te bemachtigen, zo dien je daar altijd 10-205 geld mee te nemen. Dit las ik vd week:
https://www.nu.nl/economie/6306192/huizen-zijn-hier-ongekend-duur-maar-in-duitsland-dalen-prijzen-harder-dan-ooit.html
Opvallend, omdat juist in Duitsland ook wordt gewaarschuwd voor een enorm woningtekort: https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?id=57604

quote:
De deskundigen stellen dat de vooruitzichten voor Duitsland slechter zijn dan voor andere Europese landen. Alleen in Zweden wordt een sterkere daling van het aantal opgeleverde woningen verwacht. “Nieuwbouw van woningen is in Duitsland vaak niet meer mogelijk, voornamelijk door de sterk gestegen bouw- en financieringskosten”, stelt bouwdeskundige Ludwig Dorffmeister. Volgens hem wordt er op het politieke vlak ook nog te weinig gedaan om de bouw aan te jagen.
Wat ook weer bewijst dat het klopt dat stikstof niet het probleem is in de huizenbouw in Nederland, het gaat puur om geld.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212963925
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 09:24 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Dit is natuurlijk de kern. Het is een bewuste verkoopstrategie, met overbieden als logisch gevolg.
Dan is dus de vraag hoeveel er nou echt overboden is. Als een huis een waarde heeft van 500k, in de markt wordt gezet voor 475k, en er wordt 515k voor betaald, roept men dat er 40k is overboden.. maar is dat zo?
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_212963980
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 11:12 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Dan is dus de vraag hoeveel er nou echt overboden is. Als een huis een waarde heeft van 500k, in de markt wordt gezet voor 475k, en er wordt 515k voor betaald, roept men dat er 40k is overboden.. maar is dat zo?
Goeie vraag. Mijn idee zou dan zijn dat de waarde 515k is geweest. Waarde is wat de gek ervoor geeft.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212964035
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 11:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Goeie vraag. Mijn idee zou dan zijn dat de waarde 515k is geweest. Waarde is wat de gek ervoor geeft.
Ja lastig. Als er 1 gek is die er 600k voor betaald, en de rest wil 550k betalen.. is de waarde dan 600k?
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_212964062
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 11:23 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Ja lastig. Als er 1 gek is die er 600k voor betaald, en de rest wil 550k betalen.. is de waarde dan 600k?
Zou het niet weten. Waarde is dus subjectief en tijdsafhankelijk. Wat is dan de waarde van een taxatie?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212964071
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 11:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Zou het niet weten. Waarde is dus subjectief en tijdsafhankelijk. Wat is dan de waarde van een taxatie?
Tsja, zo'n taxatie is ook een wassen neus. Komt altijd het bedrag uit dat nodig is :')

Toevallig net meegemaakt, oude én nieuwe woning laten taxeren.. :')
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_212964654
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 11:28 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Tsja, zo'n taxatie is ook een wassen neus. Komt altijd het bedrag uit dat nodig is :')

Toevallig net meegemaakt, oude én nieuwe woning laten taxeren.. :')
Ja, die taxaties voor de hypotheek met bij het verzoek gelijk de benodigde prijs zijn echt onzinnig. Pure bezigheidstherapie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212965019
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 12:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, die taxaties voor de hypotheek met bij het verzoek gelijk de benodigde prijs zijn echt onzinnig. Pure bezigheidstherapie.
Nee hoor we moeten de doorgeschoten bureacratische regeltjes aanhouden en hiermee dus ook mensen werk verschaffen. :D
pi_213054452
Vraagje, ik heb een woning op het oog. Echter, deze woning en de andere woningen in het pand zijn van een verhuurder geweest. Er is een VVE maar deze lijkt niet actief (de eigenaar/verhuurder is vermoedelijk het enige lid). Er zijn geen documenten zoals onderhoudsplan, inspectors, rekeningen etc.

Mijn vraag: welke risico's loop ik als ik dit huis zou kopen? Ik zal een bouwkundige inspectie laten uitvoeren. De grootste risico's zitten mins inziens in fundering en dak omdat eventueel herstel duur is. Er zijn geen aanwijzingen voor scheuren en lekkages maar het is uiteraard iets om rekening mee te houden.
De prijs ligt schat ik 30-50k under de marktprijs. Daardoor kan ik een vergelijkbare buffer aanhouden omdat ik bij deze prijs niet al mijn spaargeld in het huis hoef te steken. Mochten er dus toch gebreken zijn dan kan ik circa 50k ophoesten zonder in financiele problemete Komen.

Er geldt een niet-bewoningsclausule, dwz eigenaar heeft er nooit gewoond en is niet op de hoogte van eventuele gebreken.

Hoe denken jullie hierover? Welke risico's loop ik als ik dit huis zou kopen?
"I can accept failure. I can not accept not trying."
pi_213057701
Je loopt iig het risico op veel moeite met het regelen van de hypotheek. Geldverstrekkers vereisen een actieve VVE. Dus als hij dat nu niet is moet jij aan gaan tonen dat hij dat wel wordt.
pi_213058940
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 21:43 schreef Schadenfreude het volgende:
Vraagje, ik heb een woning op het oog. Echter, deze woning en de andere woningen in het pand zijn van een verhuurder geweest. Er is een VVE maar deze lijkt niet actief (de eigenaar/verhuurder is vermoedelijk het enige lid). Er zijn geen documenten zoals onderhoudsplan, inspectors, rekeningen etc.

Mijn vraag: welke risico's loop ik als ik dit huis zou kopen? Ik zal een bouwkundige inspectie laten uitvoeren. De grootste risico's zitten mins inziens in fundering en dak omdat eventueel herstel duur is. Er zijn geen aanwijzingen voor scheuren en lekkages maar het is uiteraard iets om rekening mee te houden.
De prijs ligt schat ik 30-50k under de marktprijs. Daardoor kan ik een vergelijkbare buffer aanhouden omdat ik bij deze prijs niet al mijn spaargeld in het huis hoef te steken. Mochten er dus toch gebreken zijn dan kan ik circa 50k ophoesten zonder in financiele problemete Komen.

Er geldt een niet-bewoningsclausule, dwz eigenaar heeft er nooit gewoond en is niet op de hoogte van eventuele gebreken.

Hoe denken jullie hierover? Welke risico's loop ik als ik dit huis zou kopen?
Het risico dat noodzakelijk onderhoud niet wordt uitgevoerd. En dat je er tzt dus zelf voor kunt gaan lappen. Verder is het zonder actieve VVE lastig om wat af te spreken met mede-eigenaren.

Ik zou er niet aan beginnen.
pi_213060246
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 21:43 schreef Schadenfreude het volgende:
Vraagje, ik heb een woning op het oog. Echter, deze woning en de andere woningen in het pand zijn van een verhuurder geweest. Er is een VVE maar deze lijkt niet actief (de eigenaar/verhuurder is vermoedelijk het enige lid). Er zijn geen documenten zoals onderhoudsplan, inspectors, rekeningen etc.

Mijn vraag: welke risico's loop ik als ik dit huis zou kopen? Ik zal een bouwkundige inspectie laten uitvoeren. De grootste risico's zitten mins inziens in fundering en dak omdat eventueel herstel duur is. Er zijn geen aanwijzingen voor scheuren en lekkages maar het is uiteraard iets om rekening mee te houden.
De prijs ligt schat ik 30-50k under de marktprijs. Daardoor kan ik een vergelijkbare buffer aanhouden omdat ik bij deze prijs niet al mijn spaargeld in het huis hoef te steken. Mochten er dus toch gebreken zijn dan kan ik circa 50k ophoesten zonder in financiele problemete Komen.

Er geldt een niet-bewoningsclausule, dwz eigenaar heeft er nooit gewoond en is niet op de hoogte van eventuele gebreken.

Hoe denken jullie hierover? Welke risico's loop ik als ik dit huis zou kopen?
Er is een wettelijke plicht op (het organiseren van) een actieve VvE. Dat de verhuurder de enige eigenaar was (heeft ie nog een deel van de woningen?), maakt dat ie enig lid van de VvE was (is).

Het is dus even de vraag wie de andere VvE leden zijn/worden. Wat een risico is, is dat er 1 groot-lid in de VvE zit, die alle zaken doorduwt. Dus de nieuwe VvE verhoudingen zijn belangrijk. Verder wat je al zegt: de bouwkundige toestand thans.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 02-04-2024 13:56:07 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 7 april 2024 @ 17:27:42 #227
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_213127621
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 09:24 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Dit is natuurlijk de kern. Het is een bewuste verkoopstrategie, met overbieden als logisch gevolg.
ik ga nu mijn appartement verkopen en dit is ook de strategie bij mij. 'laag inzetten' zei de makelaar. Ben zeer benieuwd
pi_213171928
Weer fijne berichten over de woningmarkt vandaag. Echt benieuwd hoe lang deze eindeloos lijkende stijging doorgaat.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_213172182
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 17:27 schreef bitterbal het volgende:

[..]
ik ga nu mijn appartement verkopen en dit is ook de strategie bij mij. 'laag inzetten' zei de makelaar. Ben zeer benieuwd
En hoeveel bezichtigingen wil de makelaar inplannen? Mijn appartement staat sinds een paar dagen te koop, 19 bezichtigingen zijn er ingepland en er is nog wat meer interesse, maar nogmaar zo'n 7 plekken vrij.

Elk blok van een kwartier word dubbel ingepland.
pi_213172217
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2024 18:39 schreef Anton91 het volgende:

[..]
En hoeveel bezichtigingen wil de makelaar inplannen? Mijn appartement staat sinds een paar dagen te koop, 19 bezichtigingen zijn er ingepland en er is nog wat meer interesse, maar nogmaar zo'n 7 plekken vrij.

Elk blok van een kwartier word dubbel ingepland.
oh dat weet ik nog niet. Eergisteren zijn de foto's gemaakt.

Das best veel. Wie bepaald het aantal bezichtigingsmomenten? JIj of de makelaar?
pi_213172349
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2024 18:43 schreef bitterbal het volgende:

[..]
oh dat weet ik nog niet. Eergisteren zijn de foto's gemaakt.

Das best veel. Wie bepaald het aantal bezichtigingsmomenten? JIj of de makelaar?
Hopelijk zijn die goed gelukt!

Dat was de makelaar, op basis van beschikbaarheid. De gekozen momenten daar was ik wat minder blij mee, maar ik kan ook wel begrijpen dat de makelaar het druk heeft omdat ik mijn huis nu wil verkopen en niet over bijv. een maand. Ook omdat de woning die ik heb gekocht al vrij snel overgedragen word (1 juli).
pi_213176389
Ik vraag mij overigens nog af: Zou het verhogen van de NHG-grens én de overdrachtsbelasting-grens ook niet een hele grote rol spelen in de stijgingen van dit eerste kwartaal?

Je kunt nu tot 510000 euro een huis kopen zonder daarover overdrachtsbelasting te hoeven betalen als starter. Vind ik fors.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_213176667
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 08:00 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik vraag mij overigens nog af: Zou het verhogen van de NHG-grens én de overdrachtsbelasting-grens ook niet een hele grote rol spelen in de stijgingen van dit eerste kwartaal?

Je kunt nu tot 510000 euro een huis kopen zonder daarover overdrachtsbelasting te hoeven betalen als starter. Vind ik fors.
uiteindelijk, en daar blijf ik heilig van overtuigd, zal de overgrote meerderheid tegen de top van zijn budget blijven kopen.
als de adviseur tegen je zegt dat je 500K kan betalen, ga je binnen die range zoeken naar huizen. dan zegt de meerderheid niet, boh, ik kan 500k betalen, laten we zoeken naar een 300k huis.

dus iedere maatregelen die dat budget omhoog trekt zoals verlaagde rente, nhg garantie die omhoog gaat (wat de rente verlaagd) de overdrachtsbelasting weg (wat het budget dus verhoogt) zorgt voor een verhoging van de prijs.

dus ja, volledig mee eens.
uiteindelijk is de crux, er zijn te weinig huizen. veel veel te weinig huizen. de huizen die gebouwd worden zijn de huizen voor modale inkomens... en die modale inkomens worden dan gestimuleerd meer geld uit te geven.. and the circle continues.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_213176991
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 08:30 schreef freak1 het volgende:

uiteindelijk is de crux, er zijn te weinig huizen. veel veel te weinig huizen. de huizen die gebouwd worden zijn de huizen voor modale inkomens... en die modale inkomens worden dan gestimuleerd meer geld uit te geven.. and the circle continues.
Er zijn te veel mensen, veel veel te veel mensen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213177024
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 08:30 schreef freak1 het volgende:

[..]
uiteindelijk, en daar blijf ik heilig van overtuigd, zal de overgrote meerderheid tegen de top van zijn budget blijven kopen.
als de adviseur tegen je zegt dat je 500K kan betalen, ga je binnen die range zoeken naar huizen. dan zegt de meerderheid niet, boh, ik kan 500k betalen, laten we zoeken naar een 300k huis.

dus iedere maatregelen die dat budget omhoog trekt zoals verlaagde rente, nhg garantie die omhoog gaat (wat de rente verlaagd) de overdrachtsbelasting weg (wat het budget dus verhoogt) zorgt voor een verhoging van de prijs.

dus ja, volledig mee eens.
uiteindelijk is de crux, er zijn te weinig huizen. veel veel te weinig huizen. de huizen die gebouwd worden zijn de huizen voor modale inkomens... en die modale inkomens worden dan gestimuleerd meer geld uit te geven.. and the circle continues.
Klopt, maar met op het eerste gezicht gunstige voordelen voor starters (NHG en overdrachtsbelasting) drijf je dus de prijs alleen maar verder op.

Uiteindelijk valt de maximaal 10k aan bespaarde overdrachtsbelasting en misschien een half procent hypotheekrente aan NHG in het niet als je het vergelijkt met tienduizenden euro's aan prijsstijgingen. Het is dus een wassen neus.

En wat het extra lullig maakt is dat over 20 jaar het huizenprobleem wellicht is opgelost en dan heeft deze lichting instappers de absolute hoofdprijs betaalt voor een huis dat dan weer daalt in waarde.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_213177048
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 09:24 schreef blomke het volgende:

[..]
Er zijn te veel mensen, veel veel te veel mensen.
het een leidt tot het ander..

maar. en dit is het grote ding, dit hele ding heeft niets maar dan ook niets te maken met migratie. migratie zorgt voor grote druk op de sociale woningnood. niet op de koopwoningen.
zijn er teveel mensen? jazeker. een goede pandemie zonder vaccin zou goed zijn voor de mensheid. sowieso terug naar 15 miljoen in NL..
maargoed that';s neither here or there.

import en migratie zorgt voor nood bij sociale woningbouw. mensen die modaal verdienen zorgen voor nood in de reguliere koopwoningen..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_213177063
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 09:31 schreef freak1 het volgende:

[..]het een leidt tot het ander..

maar. en dit is het grote ding, dit hele ding heeft niets maar dan ook niets te maken met migratie. migratie zorgt voor grote druk op de sociale woningnood. niet op de koopwoningen.
zijn er teveel mensen? jazeker. een goede pandemie zonder vaccin zou goed zijn voor de mensheid. sowieso terug naar 15 miljoen in NL..
maargoed that';s neither here or there.

import en migratie zorgt voor nood bij sociale woningbouw. mensen die modaal verdienen zorgen voor nood in de reguliere koopwoningen..
Je geeft zelf al het vervolgantwoord: druk op de sociale woningbouw, dus waar wijken de mensen naar toe uit: naar de koopsector m.a.g. druk....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213177098
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 09:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Klopt, maar met op het eerste gezicht gunstige voordelen voor starters (NHG en overdrachtsbelasting) drijf je dus de prijs alleen maar verder op.

Uiteindelijk valt de maximaal 10k aan bespaarde overdrachtsbelasting en misschien een half procent hypotheekrente aan NHG in het niet als je het vergelijkt met tienduizenden euro's aan prijsstijgingen. Het is dus een wassen neus.

En wat het extra lullig maakt is dat over 20 jaar het huizenprobleem wellicht is opgelost en dan heeft deze lichting instappers de absolute hoofdprijs betaalt voor een huis dat dan weer daalt in waarde.
naja, je 2 paragraaf zorgt dus voor de 1e paragraaf.
met NHG bespaar je rond de 0.8 procent momenteel. op een huis van 435K, dat is een goede 4K in het handje. dan nog eens geen overdrachtsbelasting a 2 procent, dat is gewoon 13 a 14K meer te spenderen. dat is dus het allereerste wat er gaat gebeuren bij een bod op het huis, er word tonmiddelijke 13 a 14K meer geboden. klip en klaar.

mbt over 20 jaar, dat boeit geen moer. je bent verplicht je huis af te lossen dus over 20 jaar heb je 60 procent of meer afgelost, met een gemiddelde inflatie van 2 a 3 procent per jaar ben je altijd spekkoper..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_213177135
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 09:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Je geeft zelf al het vervolgantwoord: druk op de sociale woningbouw, dus waar wijken de mensen naar toe uit: naar de koopsector m.a.g. druk....
nee.
sociale huurwoning is max inkomen 48K bruto voor 1 persoon, 53K voor meerpersoonshuishouden.
daar krijg je een hypotheek voor van (meerpersoonshuishouden) max 225K. dit aangenomen dat je geen enkele andere financieele lening of wat dan ook hebt lopen.
succes met het kopen van een huis voor 222k..
een gemiddeld huis kost in NL boven de 450K.. onbereikbaar.
val je dus buiten de sociale huur dan wijk je niet uit naar de koopmarkt. tenminste, niet naar de koopmarkt waar de echte druk ligt.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_213177164
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 09:36 schreef freak1 het volgende:

[..]
naja, je 2 paragraaf zorgt dus voor de 1e paragraaf.
met NHG bespaar je rond de 0.8 procent momenteel. op een huis van 435K, dat is een goede 4K in het handje. dan nog eens geen overdrachtsbelasting a 2 procent, dat is gewoon 13 a 14K meer te spenderen. dat is dus het allereerste wat er gaat gebeuren bij een bod op het huis, er word tonmiddelijke 13 a 14K meer geboden. klip en klaar.

mbt over 20 jaar, dat boeit geen moer. je bent verplicht je huis af te lossen dus over 20 jaar heb je 60 procent of meer afgelost, met een gemiddelde inflatie van 2 a 3 procent per jaar ben je altijd spekkoper..
Dat is waar, met een hypotheek van 30 jaar begin je vanaf een jaar of 10 echt wel stevig af te lossen elk jaar. Als je nu maandlasten van rond de 2k hebt dan los je op een gegeven moment zo 25k per jaar af. Allemaal eigen vermogen.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_213177821
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 09:40 schreef freak1 het volgende:

sociale huurwoning is max inkomen 48K bruto voor 1 persoon, 53K voor meerpersoonshuishouden.
daar krijg je een hypotheek voor van (meerpersoonshuishouden) max 225K. dit aangenomen dat je geen enkele andere financieele lening of wat dan ook hebt lopen.
succes met het kopen van een huis voor 222k..
een gemiddeld huis kost in NL boven de 450K.. onbereikbaar.
val je dus buiten de sociale huur dan wijk je niet uit naar de koopmarkt. tenminste, niet naar de koopmarkt waar de echte druk ligt.
Je gaat ervan uit:

1) Dat mensen in een sociale huurwoning, allemaal onder die grens vallen, m.a.w. geen enkele inkomensgroei doormaken. Ken genoeg mensen in het onderwijs die laag zijn begonnen, doorgroeiden en met een riant salaris in een sociale huurwoning zitten en wel kunnen kopen,
2) Genoeg mensen met zo'n inkomen (< grens) die kapitalen hebben en dus wel een deel van de kosten zelf betalen en die hoge hypotheek niet nodig hebben en met een deel kunnen volstaan.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213179382
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 10:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Je gaat ervan uit:

1) Dat mensen in een sociale huurwoning, allemaal onder die grens vallen, m.a.w. geen enkele inkomensgroei doormaken. Ken genoeg mensen in het onderwijs die laag zijn begonnen, doorgroeiden en met een riant salaris in een sociale huurwoning zitten en wel kunnen kopen,
2) Genoeg mensen met zo'n inkomen (< grens) die kapitalen hebben en dus wel een deel van de kosten zelf betalen en die hoge hypotheek niet nodig hebben en met een deel kunnen volstaan.
1)dat zijn dat domme mensen aangezien die al per 2018 per maand max 100 euro extra huur per maand mogen betalen.. dus die verzwijgen dat voor de verhuurder, weten het verborgen te houden of wat dan ook.. maar de verhuurder kan ze met huurstijgingen, en die zijn best fors, zie https://www.huurcommissie(...)verhoging-beoordelen , ze snel stimuleren eruit te gaan.. schatting voor 2023 is dat het 20 procent is.. maar die mensen kunnen ook niet zomaar een nieuw huis kopen. dat riante salaris valt wel mee.. en vergeet niet, je hebt dus met 2 man, dubbel de maximale sociale huurgrens nodig om een gemiddeld huis in NL te kopen.. dus nee, niet genoeg mensen in sociale huur die even een huis kunnen kopen.
2) dat valt wel mee... in 2020 was het nog dat 66 procent van de starters die max 20K inbrachten, na 2022 was het gemiddeld 38K wat je moest hebben.. lees anders dit even : https://www.ad.nl/wonen/s(...)-voor-huis~a76da0ae/ .. de cijfers ondersteunen jhe verhaal niet.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_213181573
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2024 18:06 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Weer fijne berichten over de woningmarkt vandaag. Echt benieuwd hoe lang deze eindeloos lijkende stijging doorgaat.
Ik hoop nog zeker 2 jaar want ik wil mijn huis verkopen.
Overigens vraag ik mij steeds meer af of een makelaar wel nodig is het verkoopt toch vanzelf.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_213182050
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 16:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik hoop nog zeker 2 jaar want ik wil mijn huis verkopen.
Overigens vraag ik mij steeds meer af of een makelaar wel nodig is het verkoopt toch vanzelf.
ik denk dat je er vergif op kan innemen dat de woningmarkt de komende 10 jaar niet gaat inzakken. links of rechtsom, we hebben dit jaar 317.000 woningen te weinig.
het kabinet wilde 100.000 woningen per jaar bouwen (dus nog 3 jaar voor we de achterstand inlopen) maar krijgt er met pijn en moeite 70.000 uit.
ook neemt de woningnood ieder jaar verder toe met een 30.000 woningen.
de komende 10 jaar is er zeker geen woningoverschot.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_213194550
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 16:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik hoop nog zeker 2 jaar want ik wil mijn huis verkopen.
Overigens vraag ik mij steeds meer af of een makelaar wel nodig is het verkoopt toch vanzelf.
Waar ga je wonen dan of heb je al een nieuwe woning gekocht?
Je nieuwe woning stijgt ook mee in waarde lijkt mij zo :P
pi_213194660
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 08:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Toen ik in 2019 een huis zocht was het al steeds meer de gewoonte om hele groepen tegelijk uit te nodigen (en nee, dit was geen open dag). Ik kan me mijn eerste bezichtiging toen nog herinneren: we stonden met 30 man in een kleine huiskamer, makelaar klimt de trap op en roept over de hoofden "U kunt het huis bekijken en gelijk ook een bod doen. We geven geen garantie, maar we gaan er voor om er met de eerste bieder uit te komen. Het is nu half tien, in principe zouden we begin van de middag een deal moeten hebben."
Enorm efficiënt, maar ik stond 3 minuten later al buiten. Als je minder tijd krijgt om na te denken over de aanschaf van een huis dan over het kopen van een brood in de supermarkt, ben ik weg.

Later trouwens, via een rustige bezichtiging van een half uur met makelaar, een huis 1 straat verderop gekocht bij hetzelfde makelaarskantoor. Het kon dus ook normaal.
Ik kan me 2011 nog herinneren, wezen kijken bij een leuk appartement in een goede wijk, vraagprijs lag onder de woz waarde van 2010.
Klein beetje twijfel want de prijzen waren nog aan het zakken. Nog een keer wezen kijken, en toen zei de verkoper dat de vraagprijs wellicht wat te hoog was, aangezien we de enige geïnteresseerde waren. Dat trok ons over de streep, bod neergelegd 10% onder de vraagprijs en we hadden m.

Goede ouwe tijd ;)

Dat gezegd hebbende: als de werkeloosheid weer enorm toeneemt denk ik dat prijzen wel enorm kunnen zakken.
Anders niet.
  zaterdag 13 april 2024 @ 20:29:05 #247
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_213195331
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 19:57 schreef Sport_Life het volgende:

Dat gezegd hebbende: als de werkeloosheid weer enorm toeneemt denk ik dat prijzen wel enorm kunnen zakken.
Anders niet.
Dat lost het fundamentele tekort nog niet op, misschien gooit het zelfs de markt nog wel verder op slot doordat mensen niet meer willen verkopen in onzekere tijden. Het enige positieve effect op de vraag kan een vermindering van echtscheidingen zijn in tijden van crisis.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_213195448
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 16:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik hoop nog zeker 2 jaar want ik wil mijn huis verkopen.
Overigens vraag ik mij steeds meer af of een makelaar wel nodig is het verkoopt toch vanzelf.
Jawel, vraag genoeg. Edoch, een makelaar kan je ook werk uit handen nemen: de bezichtigingen, de onderhandelingen en de contracten. Overigens stevig betaald.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213195508
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 19:57 schreef Sport_Life het volgende:
.

Goede ouwe tijd ;)

Jaren '80 van de vorige eeuw waren de goeie ouwe tijd: kon je voor 1,5 ton in guldens een complete woning met tuin kopen. Wel met 6 - 9 % rente.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213195698
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 20:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Jaren '80 van de vorige eeuw waren de goeie ouwe tijd: kon je voor 1,5 ton in guldens een complete woning met tuin kopen. Wel met 6 - 9 % rente.
Mijn ouders lieten die tijd een woning bouwen, kon toen nog gewoon: stukje grond kopen en daar iets moois neerzetten. Onze verbouwing heeft in euro's net zoveel gekost als dat hele huis haha ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')