Maan is wat de rest van de klas doet, dus daar zit klassikale instructie bij. Maar die werkbladen maakt ze allemaal foutloos.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 12:25 schreef Nijna het volgende:
[..]
Denkt juf dat ze omdat ze hoogbegaafd is, alles maar gewoon weet ofzo?
Ik moet zeggen dat ze er toen bij onze oudste heel alert op waren dat ze wel de instructies meedeed, maar daarna ging ze dan verder met haar eigen werk. Met het idee dat ze dan dus niet dingen zou missen.
Maar ik zou wel benieuwd zijn wat zo'n juf dan verwacht.
En waarom ze dan gelijk teruggrijpt naar maan, want gaat juf dan wel instructie geven? Of verwacht juf dan alsnog dat ze het zo wel weet...? Succes met de afspraak en jammer dat het groot overleg pas over 3 weken is.
Dat is wat ze bij L in de klas ook doen is mij verteld. De eerste weken is voor groepsvorming en kennismaken met alle taken/vakken. In tussentijd kunnen de juffen dan kijken welke leerlijn bij het kind past en is er een startgesprek met kind en ouders.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 21:09 schreef Loj het volgende:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik altijd adviseer het eerste thema/hoofdstuk met de klas mee te laten doen. Juist om het werken in werkboekjes te leren. Dat is zo’n andere manier van werken.
En natuurlijk met een interessantere klaar opdracht en het verwoorden naar de leerling dat het te gemakkelijk is.
Dat zijn dingen die L meestal goed doet maar hij komt wel steeds vaker met spellingsvragen. Ik kan hem dat gewoon echt niet uitleggen want dyslectisch met 101 trucjes die ik hem niet wil leren. L kan beter de manier van school leren dus ik verwijs bij dat soort vragen naar groep 3. Ik hoop dan maar dat de juffen dat willen oppakken en niet zoals bij Tink afstraffen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het lijkt mij veel logischer om te zeggen: sla maar over wat je niet weet dan kijken we daar straks samen naar. Dan is er een instructie momentje voor de dingen die ze niet weet, kan ze daarna verder werken en dan pas nakijken.
[ Bericht 11% gewijzigd door Elleska op 30-08-2024 09:47:01 ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Venus in pocketformaat
© loveli
Dat is schoolafhankelijk. Oudste zat op een havo/vwo school waar ze gewoon een goed begeleidingsteam hadden, zowel voor ass, adhd als voor hb en dyslextie en links en rechts en zus en zo. Maakte niet uit welk niveau.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 10:45 schreef Hupje het volgende:
Lastig @:Tink89
Andere vraag: Heeft iemand ervaring met hb en niet naar vwo gaan? Zijn er voor havo ook voorzieningen/begeleiding of is dat alleen op vwo mogelijk? (Ik snap dat dat daarnaast school afhankelijk is)
Ik kan het nog niet zo goed vinden op de internetz.
Niet persoonlijk. Maar elke school heeft daarin zijn eigen aanpak denk ik. De school van C komt niet verder dan een stiltelokaal en heeft amper voorzieningen, ook niet op het VWO. (ze zijn wel goed met autisme, dyslexie etc). Bij een andere school konden Havo leerlingen vakken op vwo niveau doen, maar voor vwo-ers was er ook niet zoveel.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 10:45 schreef Hupje het volgende:
Lastig @:Tink89
Andere vraag: Heeft iemand ervaring met hb en niet naar vwo gaan? Zijn er voor havo ook voorzieningen/begeleiding of is dat alleen op vwo mogelijk? (Ik snap dat dat daarnaast school afhankelijk is)
Ik kan het nog niet zo goed vinden op de internetz.
Er is ook toch gewoon geen tijd meer voor fatsoenlijk schrijfonderwijs? Dus hoe moeten ze dat leren danquote:Op woensdag 4 september 2024 09:43 schreef Ninedarts het volgende:
Dat is lastig als de juffen niet op 1 lijn zitten, zeer verwarrend voor de kleine
Mijn zoon had dus huiswerk gekregen van Peers, een feitje over je brein op papier schrijven
Aan mij laten zien wat hij geschreven heeft maar hij schrijf heel slordig, een soort artsen schrift
Ik vertelde hem dat ik het niet kan lezen, zegt hij: ik kan het wel lezen
Ik heb het maar laten gaan, erin tegen gaan gaat niet lukken pff
Hebben jullie dat ook dat jullie kind heel slordig schrijft?? Terwijl mijn dochter heel mooi schrijft....
Het is hier ook een aandachtspuntje. De juf van vorig jaar (groep 5) heeft hier wel heel goed aan gewerkt met onze jongste. Hij mocht kiezen of hij blokletters wilde schrijven of schrijfletters. Hij koos zelf voor schrijfletters. Om te oefenen hebben ze dinosaurusnamen uitgekozen, want dat vindt hij leuk, interessant en uitdagend. Geen saaie woorden als boot, mus, etc. maar mosasaurus, velociraptor en triceratops. Dat sloeg heel goed aan en zijn handschrift is nu veel beter.quote:Op woensdag 4 september 2024 09:43 schreef Ninedarts het volgende:
Dat is lastig als de juffen niet op 1 lijn zitten, zeer verwarrend voor de kleine
Mijn zoon had dus huiswerk gekregen van Peers, een feitje over je brein op papier schrijven
Aan mij laten zien wat hij geschreven heeft maar hij schrijf heel slordig, een soort artsen schrift
Ik vertelde hem dat ik het niet kan lezen, zegt hij: ik kan het wel lezen
Ik heb het maar laten gaan, erin tegen gaan gaat niet lukken pff
Hebben jullie dat ook dat jullie kind heel slordig schrijft?? Terwijl mijn dochter heel mooi schrijft....
Dank je. Ik heb deze ook meteen even doorgestuurd naar mijn oudste. Dit zijn tips waar iedere onderwijs-student wat mee kanquote:Op woensdag 4 september 2024 11:27 schreef Phaidra het volgende:
@:Tink89 wat rot voor je dochter. Ik las gister dit artikel met tips voor onderwijs aan creatief begaafden. Daar staat met stip op 1 de relatie tussen leerkracht en leerling. Er moet vertrouwen zijn, anders komt een kind niet tot leren. Het lijkt me dat ze geen goede start heeft kunnen maken zo, en dat kan grote gevolgen hebben voor de rest van het schooljaar.
De overdracht en communicatie blijven lastig, merk ik. Helemaal vervelend als er dan ook nog 2 leerkrachten betrokken zijn. Goed dat je het direct aangeeft hoor! Hopelijk pakken ze het goed op.
Niks lastige moeder. Alles valt of staat met de manier van communiceren en de manier van juf 1 werkt duidelijk beter dan juf 2.quote:Op woensdag 4 september 2024 09:27 schreef Tink89 het volgende:
Klein irritatiepuntje vanochtend: Prul had gisteren eerst haar meesterwerkboek gemaakt en daarna het reguliere werk. Zoals we volgens mij zowel voor de zomervakantie als vorige week hadden afgesproken. Maar gisteren was juf A er. Zegt juf B (die uit bovenstaand verhaal): maar dat is niet de bedoeling van de methode hoor prul! Waarop prul stond te huilen omdat ze het volgens deze juf fout gedaan had. Ik ga de juffen even een berichtje sturen of ze hierover alsjeblieft met elkaar willen communiceren, want dit werkt zo niet. Dan maar een lastige moeder...
Hoezo is daar geen tijd voor?quote:Op woensdag 4 september 2024 11:07 schreef Troel het volgende:
[..]
Er is ook toch gewoon geen tijd meer voor fatsoenlijk schrijfonderwijs? Dus hoe moeten ze dat leren danHet is wel van belang dat je docent het kan lezen, anders haal je straks enkel onvoldoendes. Dus eventueel kijken naar alles in blokschrift, maar let op hoofdletters midden in het woord, want dat gaat bij Duits weer fout natuurlijk
En wat @:SaskiaR zegt: hersens gaan soms sneller dan handen.
Ik weet dat ik nog tot en met groep 8 schrijfopdrachten kreeg en netjes moest schrijven, dat heb ik bij mijn kinderen helemaal niet gezien (als ze al teksten maakten, dan ging dat op de computer en al na groep 4 mochten ze gewoon in blokletters schrijven). Ik had in ieder geval heel erg het gevoel dat ik tijdens mijn pabo meer schrijfopdrachten en schrijflessen heb moeten volgen dan mijn twee kinderen op de basisschool bij elkaar zeg maarquote:Op woensdag 4 september 2024 12:36 schreef Elleska het volgende:
[..]
Niks lastige moeder. Alles valt of staat met de manier van communiceren en de manier van juf 1 werkt duidelijk beter dan juf 2.
Zou juf 2 misschien iets hebben aan een faalangst communicatie uitleg?
------
Wij hebben tot nu toe een hele fijne start. Op dag 2 liepen we wel tegen iets aan maar juf 1 greep na schooltijd gaan direct het moment om dat rustig te bespreken zonder L erbij. Fijn gesprek waarbij we 1 lijn liggen en ze zou dat ook direct met juf 2 communiceren. Vanmorgen stond juf 2 voor de klas en zij was inderdaad op de hoogte dus![]()
We zitten hier nog in de wenweek dus nog geen zonlijn of andere verrijking.
[..]
Hoezo is daar geen tijd voor?
Ik zie bij groep 3 een hele leerlijn voor schrijfonderwijs. L kwam kwam gisteren heel enthousiast uit school dat ze morgen de letter K gaat leren schrijven.
In blokletters schrijft hij opzich leesbaar (niet netjes op het lijntje en er schiet nog wel eens een stokje te ver uit). De schrijfletters tussen de lijntjes moet hij nog leren dus ik ga nog zien hoe leesbaar zijn handschrift is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |