SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze zullen wel moetenquote:Op vrijdag 23 februari 2024 14:59 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Oekraïne in ieder geval niet
Neen, maar hoe lang houdt Oekraïne het vol? Ook geen 5 jaar, tenzij…quote:Op vrijdag 23 februari 2024 14:34 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat gaat een tijdlang goed maar geen 5 jaar.
Nogmaals, ik verwijs graag naar de gratis te beluisteren NRC-podcast vanaf zes minuten voor het einde.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 14:13 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dit is niet waar. Prijzen zijn flink gestegen in Rusland maar de salarissen van de gemiddelde Rus juist niet. Dat de Russische economie groeit door de oorlogsindustrie maakt nog niet dat de gemiddelde Rus er van profiteert.
Dat sovereign welfare fund heeft nog 1 a 2 jaar. En aflopend; want inflatie, goud firesale maakt dat iedereen je uitkleed.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 14:59 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Oekraïne in ieder geval niet
Als het moet houden ze het nog 20 jaar vol.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 15:04 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Neen, maar hoe lang houdt Oekraïne het vol? Ook geen 5 jaar, tenzij…
De wil kan best nog lang meegaan. Ze hebben we de middelen nodig.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 15:06 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Als het moet houden ze het nog 20 jaar vol.
Alles wat ze hebben, 800k ofzo heb ik ergens gelezen.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 15:09 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
De wil kan best nog lang meegaan. Ze hebben we de middelen nodig.
Ik heb eigenlijk gemist hoeveel artillerie munitie Denemarken nu in korte tijd die kant op gaat doen?
De middelen zijn wel een voorwaarde natuurlijk maar er wordt al vanaf het begin geroepen dat de middelen te weinig zijn en dat we meer moeten leveren. Maar ondertussen staan ze al 2 jaar hun mannetje. We geven ze net steeds genoeg.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 15:09 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
De wil kan best nog lang meegaan. Ze hebben we de middelen nodig.
Ik heb eigenlijk gemist hoeveel artillerie munitie Denemarken nu in korte tijd die kant op gaat doen?
Tjetjenie hield het 15 jaar uit, met 0 hulp van niemand.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 15:11 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De middelen zijn wel een voorwaarde natuurlijk maar er wordt al vanaf het begin geroepen dat de middelen te weinig zijn en dat we meer moeten leveren. Maar ondertussen staan ze al 2 jaar hun mannetje. We geven ze net steeds genoeg.
Dus, hoe verschrikkelijk het ook allemaal is. Oekraïne handhaaft zich voorlopig nog wel even.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 15:14 schreef ExTec het volgende:
[..]
Tjetjenie hield het 15 jaar uit, met 0 hulp van niemand.
En de VS is nu wel aan het aankloten, europa ook, maar bv munitie eerder gekocht/toegezegd in de VS vloeit er nog steeds naar toe. Dus niveau 0 hulp, zal het nooit worden.
Duh, Armenië is toch al fucked, dus wat maakt het ook uit wat ze nog roepen. Ze hebben verkeerd gegokt en nu verloren.....quote:Op vrijdag 23 februari 2024 15:24 schreef Ulx het volgende:
Armenië zegt dat de CSTO naar de hel kan lopen.
Quote dan even helemaal. Ik citeer een artikel uit 2014 en eentje uit 2024.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 14:07 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je post hier een artikel uit 2014.
Dit is flink recenter:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)de-sancties-a4190902
https://www.newsweek.com/(...)n-last-laugh-1782655
Ik ben op me werk en heb geen tijd om nu een podcast te luisteren. Een artikel kan ik nog snel lezen. Maar ik zal het van het weekend doen. Wat ik al zei in het andere artikel wat je postte was er al meer nuance maar dat voldeed blijkbaar niet aan de goede ideologie. Voor de rest heb ik nergens ooit ontkent dat er geen mensen zijn die flink verdienen aan deze oorlog want ik weet dat de salarissen voor het leger en de verschillende privélegers behoorlijk hoog liggen. Maar je kan niet je hele bevolking in het leger stoppen of spullen laten maken voor de oorlog.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 15:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nogmaals, ik verwijs graag naar de gratis te beluisteren NRC-podcast vanaf zes minuten voor het einde.
Lonen gemiddeld 17% gestegen bij een inflatie is 7%.
Ik vond het vooral vreemd dat je een artikel uit 2014 aanhaalde om een punt over de Russische economie van nu te maken. Die andere haalt Krista Georgieva aan, de baas van het IMF. Die doet ook vooral aan wensdenken, hoewel het wel klopt dat de Russische economie aan het doordraaien en oververhitten is.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 15:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Quote dan even helemaal. Ik citeer een artikel uit 2014 en eentje uit 2024.
Beetje geval half vol half leeg. Blijkbaar is -XOR- (nofiquote:Op vrijdag 23 februari 2024 15:38 schreef cabe0002 het volgende:
Rusland is fucked qua economie. Budgetuitgaven voor onderwijs en gezondheidszorg is in 2024 op hetzelfde niveau als 2023, ondanks de inflatie (!) Al het geld gaat naar defensie, maar levert op de lange termijn geen ruk op. Ja men is nu volop aan het werk in Rusland met hun oorlogseconomie, maar dat wordt gefinancierd uit de eigen reserves. Dan nog niet te spreken over de zogeheten braindrain en de impact die dat heeft op innovatie en technologie ontwikkeling.
Iedereen die zegt dat de sancties niet werken of dat Rusland niet zwaar (economisch) lijdt onder de oorlog moet je niet serieus nemen
Tel daarbij op dat olie en gas minder winstgevend zijn omdat ze met kortingen aan India en China verkocht moeten worden.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 15:38 schreef cabe0002 het volgende:
Rusland is fucked qua economie. Budgetuitgaven voor onderwijs en gezondheidszorg is in 2024 op hetzelfde niveau als 2023, ondanks de inflatie (!) Al het geld gaat naar defensie, maar levert op de lange termijn geen ruk op. Ja men is nu volop aan het werk in Rusland met hun oorlogseconomie, maar dat wordt gefinancierd uit de eigen reserves. Dan nog niet te spreken over de zogeheten braindrain en de impact die dat heeft op innovatie en technologie ontwikkeling.
Iedereen die zegt dat de sancties niet werken of dat Rusland niet zwaar (economisch) lijdt onder de oorlog moet je niet serieus nemen
Eens, ik heb het alleen nog maar over de uitgaven kant gehad, maar de inkomsten zijn minstens net zo dramatisch voor Rusland.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 16:26 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Tel daarbij op dat olie en gas minder winstgevend zijn omdat ze met kortingen aan India en China verkocht moeten worden.
En omdat de EU landen de komende jaren geen gas meer gaan kopen is de complete infrastructuur in Rusland nutteloos, vrijwel elke leiding gaat tenslotte naar het westen, dus snel opkrabbelen is er ook niet meer bij.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 16:26 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Tel daarbij op dat olie en gas minder winstgevend zijn omdat ze met kortingen aan India en China verkocht moeten worden.
Kort gezegd trekt Rusland nu een hoop geld uit voor het leger, maar verliezen ze economische kracht door de braindrain, de sancties en omdat olie en gas minder winstgevend zijn.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 16:41 schreef cabe0002 het volgende:
[..]
Eens, ik heb het alleen nog maar over de uitgaven kant gehad, maar de inkomsten zijn minstens net zo dramatisch voor Rusland.
Inkomsten uit olie en gas in 2023: ~100 miljard dollar. Een daling van 24% tov 2022 en een 65% daling tov 2021.![]()
En dit zijn dan nog de cijfers die vanuit Rusland zelf worden gepubliceerd: de werkelijke situatie zal wel nog slechter zijn.
Vanaf 7:33
Gelet op het verleden vrij lang. Zie landen als Nazi-Duitsland en Japan. Die werden nog kapot gebombardeerd en hielden het jaren vol.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 17:05 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Kort gezegd trekt Rusland nu een hoop geld uit voor het leger, maar verliezen ze economische kracht door de braindrain, de sancties en omdat olie en gas minder winstgevend zijn.
Dan zijn de volgende vragen of Rusland dit wel vol kan volhouden, hoe lang het nog duurt tot een mogelijk val, en hoe dit er dan uit gaat zien.
Ik ben ook wel benieuwd naar wat nu exact de huidige reserves zijn van Rusland, waar ze nu op zitten en tot wanneer ze alles nog rond gefinancierd krijgen. En verder nog natuurlijk wat de breaking point van de bevolking gaat zijn en wanneer, want zij betalen de uiteindelijk prijs voor dit alles.......quote:Op vrijdag 23 februari 2024 17:05 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Kort gezegd trekt Rusland nu een hoop geld uit voor het leger, maar verliezen ze economische kracht door de braindrain, de sancties en omdat olie en gas minder winstgevend zijn.
Dan zijn de volgende vragen of Rusland dit wel vol kan volhouden, hoe lang het nog duurt tot een mogelijk val, en hoe dit er dan uit gaat zien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |