Wat kun je in dat klimaat toch mooie tuinplanten neerzetten!quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:10 schreef dick_laurent het volgende:
Nou, eindelijk vandaag wat grote planten laten bezorgen voor tegen onze muur.
De kale witte muur stoorde mij al maanden, maar ja we hadden nog tig andere huisgerelateerde onkosten dus de planten werden noodgedwongen een beetje uitgesteld
Maar vandaag dus van dit:
[ afbeelding ]
Naar dit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zeer content mee
Ja en neequote:Op vrijdag 8 maart 2024 16:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat kun je in dat klimaat toch mooie tuinplanten neerzetten!
Klinkt het goed?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 17:17 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb wat planten besteld en had deze mooie dagen graag lekker in de tuin willen werken, maar nu was het weer goed en was ik ziek. Hopelijk kan ik dit weekend nog wat doen.
Ik heb een heel mooi meerstemmig krentenboompje gekocht en twee klimhortensia’s. Verder nog een vlinderstruik (blijf ik groot fan van) en wat potjes met kruipend kornoelje en een boerenjasmijn.
Dat is voorlopig even het nieuwe goed. Verder ga ik wat verplaatsen en rigoureus wat weghalen.
Dat zou leuk zijnquote:
Leuke aankopen! En beterschap. Zonde om dit weekend niet te kunnen tuinieren.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 17:17 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb wat planten besteld en had deze mooie dagen graag lekker in de tuin willen werken, maar nu was het weer goed en was ik ziek. Hopelijk kan ik dit weekend nog wat doen.
Ik heb een heel mooi meerstemmig krentenboompje gekocht en twee klimhortensia’s. Verder nog een vlinderstruik (blijf ik groot fan van) en wat potjes met kruipend kornoelje en een boerenjasmijn.
Dat is voorlopig even het nieuwe goed. Verder ga ik wat verplaatsen en rigoureus wat weghalen.
Heel slim!quote:Op vrijdag 8 maart 2024 17:14 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ja en nee
Het is hier wel een vd droogste gebieden van Europa. Gelukkig zijn er genoeg 'evergreen' planten die op het droge warme klimaat gecultiveerd zijn en het dus prima doen op veel zon en weinig water. Daar hebben we de meeste van onze planten ook op uitgezocht.
De tuincentra verkopen hier namelijk ook allerlei mooie kleurrijke bloemplanten, maar ja... dan moet je echt een irrigatiesysteem hebben want die moeten (zeker in de lange zomer) minimaal 3X per week bewaterd worden. Dat is ons helaas teveel gedoe.
Maar ach, dit is prima, ben hier ook blij mee
quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:13 schreef Donna het volgende:
Mijn vlinderstruik is nog mini mini. Knip ik dan de bloemen eruit?
Vlinderstruiknieuws van Romke van de Kaa:quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:40 schreef Elleska het volgende:
Vlinderstruiken kan je tot vlak boven de grond knippen. Daar kan je niet veel fout mee doen.
quote:Wie vlinders in zijn of haar tuin wil, plant vaak een vlinderstruik. Om deze struik enigzins in toom te houden, kun je hem snoeien en dat is nu het beste moment. Daarmee verleng je ook nog eens de levensduur van de struik. Tuinexpert Romke van de Kaa legt uit hoe je dat het beste aanpakt.
De vlinderstruik is razend populair. Soms bekruipt mij de gedachte dat die populariteit iets te maken heeft met de teloorgang van de biodiversiteit in ons verloederde landschap. De tuin is de laatste vluchtheuvel voor veel insecten. En als we alle tuinen bij elkaar optellen beheren we met zijn allen toch een flink natuurgebied.
En wat doe je om insecten te helpen? Juist – je hangt een insectenherberg aan de muur en je plant een vlinderstruik. De vlinderstruik – Buddleja is de officiële naam – heeft bloemen boordevol nectar waaraan vooral vlinders zich kunnen laven. Dat vlinders ook eitjes leggen waaruit rupsen worden geboren zien we soms gemakshalve over het hoofd.
Hoe snoei je een vlinderstruik?
Nadat de tuineigenaar een paar jaar van zijn struik en van zijn vlinders heeft genoten, dringt zich onherroepelijk de vraag op: moet die struik niet eens worden gesnoeid, en zo ja, hoe en wanneer doe je dat?
Een vuistregel luidt: snoeien doe je na de bloei. Maar aan die regel heb je niet veel. De forsythia snoei je straks als hij is uitgebloeid, dat is duidelijk, maar als je over een paar weken de rozen gaat snoeien dan is dat eerder voor de bloei dan na de bloei. Ja – een half jaar na de bloei is ook na de bloei, maar als je zo gaat redeneren kun je die vuistregel wel overboord gooien. En hetzelfde geldt voor de vlinderstruik. Die snoei je nu terwijl hij in oktober al was uitgebloeid.
Toch blijft die regel van kracht. Want rozen en vlinderstruiken zou je best direct na de bloei kunnen snoeien, ware het niet dat die struiken schade kunnen lijden als het vervolgens flink gaat vriezen. Daarom stel je de snoei uit tot het voorjaar. Hetzelfde geldt voor fruitbomen waarvan we de snoei uitstellen totdat de oogst binnen is.
Zover knip je de vlinderstruik terug
Goed, veel vrieskou hebben we nu niet meer in het verschiet, dus de tijd voor de uitgestelde snoei van de vlinderstruik is aangebroken. En die snoei is zo simpel als wat: je knipt alle takken terug tot zo’n 30 cm boven de grond. Als die takken dik zijn, gebruik je een takkenschaar in plaats van een snoeischaar. Zijn ze heel dik, dan is een snoeizaagje handig.
Toppen zorgt voor meer bloempluimen
In juni heeft de gesnoeide vlinderstruik een woud van lange, buigzame scheuten gemaakt. Wie het onderste uit de kan wil, kan die lange scheuten dan toppen. Daardoor zullen die zich vertakken, waardoor je nog meer bloempluimen krijgt.
Wat gebeurt er als je de snoei overslaat? Niets; een ongesnoeide struik zal ook bloeien. En een stuk groter worden dan wanneer hij niet was gekortwiekt. Maar snoeien kun je ook zien als verjongen. Vlinderstruiken groeien snel, maar worden niet oud. Door de struik geregeld te verjongen kun je zijn leven rekken. Het is niet zo dat jouw vlinderstruik hierdoor het eeuwige leven krijgt, maar vijf tot tien jaar winst is wel haalbaar.
Zo'n leuk klusjequote:Op zaterdag 9 maart 2024 19:40 schreef Tuindier het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb vandaag voortuinplantjes uitgezet, en ook al een deel geplant. Wordt morgen vervolgd. Foto is trouwens genomen vanaf de oprit.
Onze Tinus bloeit ook heeeeeel langquote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:33 schreef Claudia_x het volgende:
Nooit meer "wat is deze" vragen, @:seven.![]()
Dit is een viburnum tinus, zou ik zeggen.
De mijne zal nu wel uitgebloeid zijnquote:
Zeg Blues…hoe is het met de postzegel voor het huis?quote:Op zondag 10 maart 2024 00:03 schreef Blues het volgende:
Onze Tinus wel!
En ik wil 'm wild hebben/laten, dus hier niet zo'n nette ouderwetse gesnoeid struik
Amandelboompje loopt uit, rest nog in winterrust.quote:Op zondag 10 maart 2024 00:22 schreef AnneX het volgende:
Zeg Blues…hoe is het met de postzegel voor het huis?
Slangen zullen baby egeltjes ongetwijfeld eten. Maar wel super interessant eigenlijk dat je blijkbaar slangen hebt! Ik zou eigenlijk niet goed weten wat zij graag willen in hun leefomgeving. Weet je ook welke soort slang?quote:Op zondag 10 maart 2024 08:36 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb geen idee wat er in mijn tuin woont. Hoopte altijd op een egel in de takkenril, maar toen ik ooit 2x op 1 dag en slang (2 verschillende) een pad zag verschalken, vroeg ik me wel af of slangen en egels lekker samen gaan. De slangen leken in of naast de ril te wonen.
Had me aangemeld voor een wildcamera ivm onderzoek hier in de omgeving maar om redenen weer afgemeld toen ik m eindelijk zou krijgen, ik kan nu niet beloven dat ik de beelden netjes zou uploaden steeds. Dus het blijft helaas een mysterie
Ik heb van @sigme geleerd dat de bodem vanzelf een beetje verzuurt en dat mos gedijt op wat zuurdere grond. Kalk strooien helpt daartegen. Dus ik ga zelf vandaag ff kalk halen want ik heb heel veel mos in de tuin (niet alleen gazon).quote:Op zondag 10 maart 2024 08:35 schreef Mickytjuh het volgende:
Ik ga hier ook maar eens posten.
Tijdens carnaval heeft mijn buurman de voortuin aangepakt, had hij zin in.
Ik heb de week daarna de achtertuin opgeruimd, mijn VAM-vat omgezet en de al bruikbare compost in de tuin gemengd.
De boeren hortensia is gesnoeid, het gras bemest. Ook is de klimop weer een beetje in toom, de taxus weer strak gesnoeid en is het wachten tot de Acer in de voortuin in het blad komt.
Mijn boom in de achtertuin komt pas tegen de zomervakantie in het blad.
En nu zoek ik het juiste moment om het mos te verwijderen, te verticuteren en te zaaien.
Waar denk je dat dat door komt? Weinig zon? Blad op het gazon? Meer vocht?quote:
Dat mag je vinden. Zelf vind ik mijn gazon er onverzorgd uitzien met mos erin. Mos groeit al op zoveel andere plekken...quote:Op zondag 10 maart 2024 09:06 schreef Claudia_x het volgende:
Ik snap de moshaat niet. Ik heb geen enkel probleem met een gazon vol mos. Sterker nog, het liefst had ik een volledig mosgazon!
Ik strooi nooit met kalk en mijn observatie is dat mos vooral groeit op plekken waar weinig zon komt. Als je een schaduwgazon hebt en graag gras wil, zou ik in ieder geval graszaad kopen voor schaduw.
Ik heb het vaker gezegd: ik verticuteer ook niet. Waarom zou ik? Er leven talloze regenwormen in m’n tuin. En m’n gazon ziet er best puik uit, al zeg ik het zelf. Het enige wat ik doe is maaien, maaien en nog eens maaien. Hoe braver ik dat doe, hoe mooier groen het gazon is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |