Ah, heel ander verhaal. Mijn grasbloei vind ik in de winter net zo tof als in de herfst als eigenlijk de nietbloei in de zomer, die lat ligt niet zo hoog.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Lampenpoetsersgras ging heel laat bloeien, zo laat dat ik er nauwelijks van heb kunnen genieten. Dat was eigenlijk een verloren jaar. Voor sommige andere siergrassen maakt het dan weer niet zoveel uit, vedergras bijvoorbeeld.
Ik zag hetquote:Op woensdag 6 maart 2024 20:26 schreef Seven. het volgende:
De weersvoorspellingen zijn echt heel goed voor de komende 1,5 week.
Maar weer verder met ruimen van de tuin en redden wat er nog te redden valt komend weekend.
Nicequote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:10 schreef dick_laurent het volgende:
Nou, eindelijk vandaag wat grote planten laten bezorgen voor tegen onze muur.
De kale witte muur stoorde mij al maanden, maar ja we hadden nog tig andere huisgerelateerde onkosten dus de planten werden noodgedwongen een beetje uitgesteld
Maar vandaag dus van dit:
[ afbeelding ]
Naar dit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zeer content mee
Ziet er stukken levendiger uit zoquote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:10 schreef dick_laurent het volgende:
De kale witte muur stoorde mij al maanden, maar ja we hadden nog tig andere huisgerelateerde onkosten dus de planten werden noodgedwongen een beetje uitgesteld
[ afbeelding ]
Naar dit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zeer content mee
Wat kun je in dat klimaat toch mooie tuinplanten neerzetten!quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:10 schreef dick_laurent het volgende:
[ afbeelding ]
Naar dit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zeer content mee
Ja en neequote:Op vrijdag 8 maart 2024 16:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat kun je in dat klimaat toch mooie tuinplanten neerzetten!
Klinkt het goed?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 17:17 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb wat planten besteld en had deze mooie dagen graag lekker in de tuin willen werken, maar nu was het weer goed en was ik ziek. Hopelijk kan ik dit weekend nog wat doen.
Ik heb een heel mooi meerstemmig krentenboompje gekocht en twee klimhortensia’s. Verder nog een vlinderstruik (blijf ik groot fan van) en wat potjes met kruipend kornoelje en een boerenjasmijn.
Dat is voorlopig even het nieuwe goed. Verder ga ik wat verplaatsen en rigoureus wat weghalen.
Dat zou leuk zijnquote:
Leuke aankopen! En beterschap. Zonde om dit weekend niet te kunnen tuinieren.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 17:17 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb wat planten besteld en had deze mooie dagen graag lekker in de tuin willen werken, maar nu was het weer goed en was ik ziek. Hopelijk kan ik dit weekend nog wat doen.
Ik heb een heel mooi meerstemmig krentenboompje gekocht en twee klimhortensia’s. Verder nog een vlinderstruik (blijf ik groot fan van) en wat potjes met kruipend kornoelje en een boerenjasmijn.
Dat is voorlopig even het nieuwe goed. Verder ga ik wat verplaatsen en rigoureus wat weghalen.
Heel slim!quote:Op vrijdag 8 maart 2024 17:14 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ja en nee
Het is hier wel een vd droogste gebieden van Europa. Gelukkig zijn er genoeg 'evergreen' planten die op het droge warme klimaat gecultiveerd zijn en het dus prima doen op veel zon en weinig water. Daar hebben we de meeste van onze planten ook op uitgezocht.
De tuincentra verkopen hier namelijk ook allerlei mooie kleurrijke bloemplanten, maar ja... dan moet je echt een irrigatiesysteem hebben want die moeten (zeker in de lange zomer) minimaal 3X per week bewaterd worden. Dat is ons helaas teveel gedoe.
Maar ach, dit is prima, ben hier ook blij mee
quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:13 schreef Donna het volgende:
Mijn vlinderstruik is nog mini mini. Knip ik dan de bloemen eruit?
Vlinderstruiknieuws van Romke van de Kaa:quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:40 schreef Elleska het volgende:
Vlinderstruiken kan je tot vlak boven de grond knippen. Daar kan je niet veel fout mee doen.
quote:Wie vlinders in zijn of haar tuin wil, plant vaak een vlinderstruik. Om deze struik enigzins in toom te houden, kun je hem snoeien en dat is nu het beste moment. Daarmee verleng je ook nog eens de levensduur van de struik. Tuinexpert Romke van de Kaa legt uit hoe je dat het beste aanpakt.
De vlinderstruik is razend populair. Soms bekruipt mij de gedachte dat die populariteit iets te maken heeft met de teloorgang van de biodiversiteit in ons verloederde landschap. De tuin is de laatste vluchtheuvel voor veel insecten. En als we alle tuinen bij elkaar optellen beheren we met zijn allen toch een flink natuurgebied.
En wat doe je om insecten te helpen? Juist – je hangt een insectenherberg aan de muur en je plant een vlinderstruik. De vlinderstruik – Buddleja is de officiële naam – heeft bloemen boordevol nectar waaraan vooral vlinders zich kunnen laven. Dat vlinders ook eitjes leggen waaruit rupsen worden geboren zien we soms gemakshalve over het hoofd.
Hoe snoei je een vlinderstruik?
Nadat de tuineigenaar een paar jaar van zijn struik en van zijn vlinders heeft genoten, dringt zich onherroepelijk de vraag op: moet die struik niet eens worden gesnoeid, en zo ja, hoe en wanneer doe je dat?
Een vuistregel luidt: snoeien doe je na de bloei. Maar aan die regel heb je niet veel. De forsythia snoei je straks als hij is uitgebloeid, dat is duidelijk, maar als je over een paar weken de rozen gaat snoeien dan is dat eerder voor de bloei dan na de bloei. Ja – een half jaar na de bloei is ook na de bloei, maar als je zo gaat redeneren kun je die vuistregel wel overboord gooien. En hetzelfde geldt voor de vlinderstruik. Die snoei je nu terwijl hij in oktober al was uitgebloeid.
Toch blijft die regel van kracht. Want rozen en vlinderstruiken zou je best direct na de bloei kunnen snoeien, ware het niet dat die struiken schade kunnen lijden als het vervolgens flink gaat vriezen. Daarom stel je de snoei uit tot het voorjaar. Hetzelfde geldt voor fruitbomen waarvan we de snoei uitstellen totdat de oogst binnen is.
Zover knip je de vlinderstruik terug
Goed, veel vrieskou hebben we nu niet meer in het verschiet, dus de tijd voor de uitgestelde snoei van de vlinderstruik is aangebroken. En die snoei is zo simpel als wat: je knipt alle takken terug tot zo’n 30 cm boven de grond. Als die takken dik zijn, gebruik je een takkenschaar in plaats van een snoeischaar. Zijn ze heel dik, dan is een snoeizaagje handig.
Toppen zorgt voor meer bloempluimen
In juni heeft de gesnoeide vlinderstruik een woud van lange, buigzame scheuten gemaakt. Wie het onderste uit de kan wil, kan die lange scheuten dan toppen. Daardoor zullen die zich vertakken, waardoor je nog meer bloempluimen krijgt.
Wat gebeurt er als je de snoei overslaat? Niets; een ongesnoeide struik zal ook bloeien. En een stuk groter worden dan wanneer hij niet was gekortwiekt. Maar snoeien kun je ook zien als verjongen. Vlinderstruiken groeien snel, maar worden niet oud. Door de struik geregeld te verjongen kun je zijn leven rekken. Het is niet zo dat jouw vlinderstruik hierdoor het eeuwige leven krijgt, maar vijf tot tien jaar winst is wel haalbaar.
Zo'n leuk klusjequote:Op zaterdag 9 maart 2024 19:40 schreef Tuindier het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb vandaag voortuinplantjes uitgezet, en ook al een deel geplant. Wordt morgen vervolgd. Foto is trouwens genomen vanaf de oprit.
Onze Tinus bloeit ook heeeeeel langquote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:33 schreef Claudia_x het volgende:
Nooit meer "wat is deze" vragen, @:seven.![]()
Dit is een viburnum tinus, zou ik zeggen.
De mijne zal nu wel uitgebloeid zijnquote:
Zeg Blues…hoe is het met de postzegel voor het huis?quote:Op zondag 10 maart 2024 00:03 schreef Blues het volgende:
Onze Tinus wel!
En ik wil 'm wild hebben/laten, dus hier niet zo'n nette ouderwetse gesnoeid struik
Amandelboompje loopt uit, rest nog in winterrust.quote:Op zondag 10 maart 2024 00:22 schreef AnneX het volgende:
Zeg Blues…hoe is het met de postzegel voor het huis?
Slangen zullen baby egeltjes ongetwijfeld eten. Maar wel super interessant eigenlijk dat je blijkbaar slangen hebt! Ik zou eigenlijk niet goed weten wat zij graag willen in hun leefomgeving. Weet je ook welke soort slang?quote:Op zondag 10 maart 2024 08:36 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb geen idee wat er in mijn tuin woont. Hoopte altijd op een egel in de takkenril, maar toen ik ooit 2x op 1 dag en slang (2 verschillende) een pad zag verschalken, vroeg ik me wel af of slangen en egels lekker samen gaan. De slangen leken in of naast de ril te wonen.
Had me aangemeld voor een wildcamera ivm onderzoek hier in de omgeving maar om redenen weer afgemeld toen ik m eindelijk zou krijgen, ik kan nu niet beloven dat ik de beelden netjes zou uploaden steeds. Dus het blijft helaas een mysterie
Ik heb van @sigme geleerd dat de bodem vanzelf een beetje verzuurt en dat mos gedijt op wat zuurdere grond. Kalk strooien helpt daartegen. Dus ik ga zelf vandaag ff kalk halen want ik heb heel veel mos in de tuin (niet alleen gazon).quote:Op zondag 10 maart 2024 08:35 schreef Mickytjuh het volgende:
Ik ga hier ook maar eens posten.
Tijdens carnaval heeft mijn buurman de voortuin aangepakt, had hij zin in.
Ik heb de week daarna de achtertuin opgeruimd, mijn VAM-vat omgezet en de al bruikbare compost in de tuin gemengd.
De boeren hortensia is gesnoeid, het gras bemest. Ook is de klimop weer een beetje in toom, de taxus weer strak gesnoeid en is het wachten tot de Acer in de voortuin in het blad komt.
Mijn boom in de achtertuin komt pas tegen de zomervakantie in het blad.
En nu zoek ik het juiste moment om het mos te verwijderen, te verticuteren en te zaaien.
Waar denk je dat dat door komt? Weinig zon? Blad op het gazon? Meer vocht?quote:
Dat mag je vinden. Zelf vind ik mijn gazon er onverzorgd uitzien met mos erin. Mos groeit al op zoveel andere plekken...quote:Op zondag 10 maart 2024 09:06 schreef Claudia_x het volgende:
Ik snap de moshaat niet. Ik heb geen enkel probleem met een gazon vol mos. Sterker nog, het liefst had ik een volledig mosgazon!
Ik strooi nooit met kalk en mijn observatie is dat mos vooral groeit op plekken waar weinig zon komt. Als je een schaduwgazon hebt en graag gras wil, zou ik in ieder geval graszaad kopen voor schaduw.
Ik heb het vaker gezegd: ik verticuteer ook niet. Waarom zou ik? Er leven talloze regenwormen in m’n tuin. En m’n gazon ziet er best puik uit, al zeg ik het zelf. Het enige wat ik doe is maaien, maaien en nog eens maaien. Hoe braver ik dat doe, hoe mooier groen het gazon is.
quote:Op zondag 10 maart 2024 09:06 schreef Claudia_x het volgende:
Ik snap de moshaat niet. Ik heb geen enkel probleem met een gazon vol mos. Sterker nog, het liefst had ik een volledig mosgazon!
Ik strooi nooit met kalk en mijn observatie is dat mos vooral groeit op plekken waar weinig zon komt. Als je een schaduwgazon hebt en graag gras wil, zou ik in ieder geval graszaad kopen voor schaduw.
Ik heb het vaker gezegd: ik verticuteer ook niet. Waarom zou ik? Er leven talloze regenwormen in m’n tuin. En m’n gazon ziet er best puik uit, al zeg ik het zelf. Het enige wat ik doe is maaien, maaien en nog eens maaien. Hoe braver ik dat doe, hoe mooier groen het gazon is.
Hier geen moshaat, maar de hoeveelheid is wel een indicatie dat de grond hier verzuurd is. Na 40 jaar is de zandgrond hier nogal verarmd dus ik ga dit jaar wel voor een flinke verbeterslag qua grondverbetering. We hadden ook aanzienlijke hoeveelheid diepe schaduw door alle laurier en dat is nu ook verbeterd.quote:Op zondag 10 maart 2024 09:06 schreef Claudia_x het volgende:
Is dat handig met de plannen om de schuur te verbouwen?quote:Op zondag 10 maart 2024 08:31 schreef Seven. het volgende:
Vleermuizenkastje laat ik denk ik ophangen door m'n man aan de achterkant van de schuur.
Je zou een bodemtest kunnen doen. Hier weet ik dat de grond niet verzuurd is en groeit ook mos. Meten is weten. Het zou mij niet verbazen als je mos hebt doordat je tuin schaduwrijk was. Nu is er een nieuwe situatie ontstaan.quote:Op zondag 10 maart 2024 09:52 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hier geen moshaat, maar de hoeveelheid is wel een indicatie dat de grond hier verzuurd is. Na 40 jaar is de zandgrond hier nogal verarmd dus ik ga dit jaar wel voor een flinke verbeterslag qua grondverbetering. We hadden ook aanzienlijke hoeveelheid diepe schaduw door alle laurier en dat is nu ook verbeterd.
Precies.quote:Op zondag 10 maart 2024 10:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
....
Wat mij tegenstaat, is dat er een industrie rondom tuinieren is ontstaan die er baat bij heeft dat we bekalken, verticuteren, bemesten en weet ik veel wat doen. En voor ons voelt het goed om iets te doen. Als je eerst niets doet en kijkt wat er gebeurt, dan heb je in ieder geval een soort nulmeting. Nou ja, dat is mijn aanpak. Een ieder moet natuurlijk zelf weten wat te doen.
Ik heb tot nog toe niet gemerkt dat besmesten of het bewerken van de grond nodig was. Er is één duidelijke uitzondering: mijn camellia. Die doet het veel beter als ik één keer per jaar wat toevoeg waardoor de grond zuurder wordt. Zowel in mijn vorige als in mijn huidige tuin heb ik gezien dat dat werkt. Het blad werd ineens donkerdergroen en in m'n vorige tuin kreeg de camellia na lange tijd niet te hebben gebloeid weer bloemen.quote:Op zondag 10 maart 2024 11:07 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Precies.
Ik heb een klein stukje gras, ongeveer 30m² wat ik me dus wel enigszins mee bemoei met Kalken, mesten, verticuteren.
De rest krijgt zijn eigen compost terug, en voor de hortensia s wil ik nog wel eens iets bemesten, maar 1 keer per ja as r en niet de "voorgeschreven" drie keer per jaar. Echt totaal niet nodig als je gewoon de bladeren in de winter laat liggen en je de compost van weggewaaid blad er begin tuinseizoen door de grond mengt.
Er zijn meer mensen die wolfsmelk hebben, maar ik heb ze inderdaad ook. Ik zit nu op drie verschillende soorten en ik heb er nog één in bestelling. Die ga ik binnenkort in de kop van Noord-Holland bij een sympathieke kwekerij ophalen.quote:Op zondag 10 maart 2024 11:11 schreef Blues het volgende:
Wil nog wel een wolfsmelk, afgelopen week liepen we bij het AVL en zag er een heleboel bij de ingang. Prachtig zijn die. En ik heb ze hier 'geleerd' ! Wie heeft ze ook alweer, @:Claudia_X ?
Ik wilde ze na onze vakantieweek aank. week bestellen. Heb je nog een tip?quote:Op zondag 10 maart 2024 11:16 schreef Claudia_x het volgende:
Er zijn meer mensen die wolfsmelk hebben, maar ik heb ze inderdaad ook. Ik zit nu op drie verschillende soorten en ik heb er nog één in bestelling. Die ga ik binnenkort in de kop van Noord-Holland bij een sympathieke kwekerij ophalen.
Een stomme reden trouwens om zo'n mooie plant te spotten.quote:Op zondag 10 maart 2024 11:17 schreef Blues het volgende:
[..]
Ik wilde ze na onze vakantieweek aank. week bestellen. Heb je nog een tip?
Het is vooral als je ervoor staat nog meer naar links. Als je van de P naar dat overdekte stuk loopt.quote:Op zondag 10 maart 2024 11:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een stomme reden trouwens om zo'n mooie plant te spotten.Ze hebben wel iets gemaakt van de ingang:
[ afbeelding ]
Ik zou de keuze voor wolfsmelk af laten hangen van de omstandigheden. Ik heb er zelf twee die van zon houden, de euphorbia characias wulfenii en een roodbladige, euphorbia amygdaloides 'Purpurea'. Ik heb er ook een die van van natte voeten houdt, een moerasvariant (euphorbia palustris). Die verdraagt schaduw beter, al staat die bij mij ook in de volle zon.
De characias vind ik het indrukwekkendst; die wordt best fors en ik vind 'em iets exotisch hebben.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De roodbladige:
[ afbeelding ]
Hier achter de akelei in volle bloei:
[ afbeelding ]
Van moeraswolfsmelk heb ik geen goede foto:
[ afbeelding ]
Ik heb een euphorbia griffithii 'Dixter' besteld omdat die oranje bloemen heeft. Plaatje van het internet:
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dank voor foto's en info
De characias staat bij het AVL.
quote:Op zondag 10 maart 2024 11:35 schreef BE het volgende:
Wanneer kan ik nieuwe planten neer gaan zetten? Ik dacht nog niet ivm ‘maart roert zijn staart’ en het feit dat ik laatst op mijn kop kreeg toen ik heel blij meldde in de tuin aan de slag te zijn. ‘Ja maar, de kleine beestjes dan!!!’
*noudanweetjehetnietmeer…
Welkom.quote:Op zondag 10 maart 2024 11:33 schreef Lonaa het volgende:
*meld
Sinds kort trotse bezitter van een hele grote tuin waar het grootste deel van de basis ligt. Terrassen, borders, afdakken, paden. Er ligt nog 1 stuk braak a 50m2.
Qua beplanting is het heel heel schaars. We zitten in de oriëntatie en uitzoekfase. Hoe werkt het eigenlijk, wat gaat waar werken, wat vinden we mooi, hoe willen we het inrichten.
Veel werk maar wèl heel leuk
Je zou voor de gein het onderhoud van de borders kunnen verdelen en in je eigen border(s) wél mulch kunnen gebruiken. Dan zijn ze vast snel overtuigd.quote:Op zondag 10 maart 2024 11:34 schreef Lonaa het volgende:
Also moet ik vooral mijn schoonvader en ook vriend nog wel een beetje overtuigen dat meer bedekte bodem (dus ook blad!!) = minder onkruid.
Dit is precies wat ik gezegd heb ja.quote:Op zondag 10 maart 2024 11:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je zou voor de gein het onderhoud van de borders kunnen verdelen en in je eigen border(s) wél mulch kunnen gebruiken. Dan zijn ze vast snel overtuigd.Als ik het allemaal opnieuw kon doen, dan was ik er meteen mee begonnen.
Ringquote:Op zondag 10 maart 2024 08:41 schreef Seven. het volgende:
[..]
Slangen zullen baby egeltjes ongetwijfeld eten. Maar wel super interessant eigenlijk dat je blijkbaar slangen hebt! Ik zou eigenlijk niet goed weten wat zij graag willen in hun leefomgeving. Weet je ook welke soort slang?
Mosquote:Op zondag 10 maart 2024 08:46 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik heb van @:Sigme geleerd dat de bodem vanzelf een beetje verzuurt en dat mos gedijt op wat zuurdere grond. Kalk strooien helpt daartegen. Dus ik ga zelf vandaag ff kalk halen want ik heb heel veel mos in de tuin (niet alleen gazon).
En ik wil de vers aangeplante border bemesten maar aan de andere kant: ik heb al het bladafval van vorig jaar tegen het hek geharkt. Daar is nog best veel van over dus misschien tijd om dat naar de border te harken na het kalken.
Jij gaat veel doen en wil volgens mij ook wel weten wat je doet.quote:Op zondag 10 maart 2024 09:52 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hier geen moshaat, maar de hoeveelheid is wel een indicatie dat de grond hier verzuurd is. Na 40 jaar is de zandgrond hier nogal verarmd dus ik ga dit jaar wel voor een flinke verbeterslag qua grondverbetering. We hadden ook aanzienlijke hoeveelheid diepe schaduw door alle laurier en dat is nu ook verbeterd.
Hier ook maar isoleren doen we uiteindelijk van binnenuit. Een vleermuizenkastje maakt het niet moeilijker gelukkig.quote:Op zondag 10 maart 2024 10:41 schreef Elleska het volgende:
[..]
Is dat handig met de plannen om de schuur te verbouwen?
Hier in de buurt is er veel gezeik met vergunningsplichtige dingen en vleermuizen.
Als je grond kunt zien, dan krijg je sowieso onkruid. Als zij blad of iets dergelijks niet zien zitten, dan kun je natuurlijk een lans breken voor bodembedekkersquote:Op zondag 10 maart 2024 11:34 schreef Lonaa het volgende:
Also moet ik vooral mijn schoonvader en ook vriend nog wel een beetje overtuigen dat meer bedekte bodem (dus ook blad!!) = minder onkruid.
Goeie tip, keep 'em coming.quote:Op zondag 10 maart 2024 12:46 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Jij gaat veel doen en wil volgens mij ook wel weten wat je doet.
Misschien vind jij de garden professors ook wel tof.
Hehe, ik had kattenstaart op m'n plantenlijstje staan, denk dat ik die maar ga schrappen danquote:Op zondag 10 maart 2024 12:57 schreef BE het volgende:
Het gaat om deze enorme lap grond overigens:
[ afbeelding ]
Vorig jaar heb ik via sprinklr wat plantjes besteld, dat paarse ding in het midden, dat witje erachter en rechts voorin staat een zonnehoedje (? Zo’n kleine zonnebloem). Ergens staat een hosta maar die ben ik kwijt en wat meer achterin nog een lupine waarvan ik niet weet of hij nog terug gaat komen. Oh, en een stokroos, maar die is niet stuk te krijgen.
Grootste probleem is dat de hele tuin 1 groot wortelbed lijkt te zijn en dat ik de boel het liefst af liet graven (ook vanwegekattenstaart
) maar we wonen aan een slootje middenin een rijtje van 5 zonder achterom, dus een graafmachientje gaat niet lukken.
Ik ga dit topic gebruiken als stok achter de deur om er nu eindelijk echt iets van te maken, die postzegel.
quote:Compost is al zover omgevormd dat het materiaal geschikt is om in te zaaien. Bokashi, te vergelijken met zuurkool, spreekt het bo- demleven aan. Maar ook ondergewerkte groenbemesters dienen als voedsel voor het bodemleven. Mogelijk wordt bokashi door fermentatie wat sneller opgenomen door het bodemleven.
quote:Op zondag 10 maart 2024 11:11 schreef Blues het volgende:
Wil nog wel een wolfsmelk, afgelopen week liepen we bij het AVL en zag er een heleboel bij de ingang. Prachtig zijn die. En ik heb ze hier 'geleerd' ! Wie heeft ze ook alweer, @:Claudia_X ?
Jou kan ik gewoon opdracht geven. Lees garden professors. Word slimmer. Overtuig W. Winquote:Op zondag 10 maart 2024 11:33 schreef Lonaa het volgende:
*meld
Sinds kort trotse bezitter van een hele grote tuin waar het grootste deel van de basis ligt. Terrassen, borders, afdakken, paden. Er ligt nog 1 stuk braak a 50m2.
Qua beplanting is het heel heel schaars. We zitten in de oriëntatie en uitzoekfase. Hoe werkt het eigenlijk, wat gaat waar werken, wat vinden we mooi, hoe willen we het inrichten.
Veel werk maar wèl heel leuk
Nee, bedoel de onkruid-variant, heermoes. Dat heet toch ook kattenstaart?quote:Op zondag 10 maart 2024 13:05 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hehe, ik had kattenstaart op m'n plantenlijstje staan, denk dat ik die maar ga schrappen dan.
Je stukje grond wordt vast gezellig dit jaar.
Nou, ik zou je dus de garden professors willen tippenquote:
Paardenstaart is de gangbaardere naam, maar kattenstaart kan ook zie ik netquote:Op zondag 10 maart 2024 13:23 schreef BE het volgende:
[..]
Nee, bedoel de onkruid-variant, heermoes. Dat heet toch ook kattenstaart?
Ik heb ChatGPT gevraagd een ode aan mos te schrijven in sonnetvorm:quote:Op zondag 10 maart 2024 12:16 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Mos![]()
Zacht, tig soorten, mooi, goed voor water vasthouden.
Mos
Dat komt echt wel goed! Hoeveel zon staat er op deze plek? Ik zou:quote:Op zondag 10 maart 2024 12:57 schreef BE het volgende:
Het gaat om deze enorme lap grond overigens:
[ afbeelding ]
Vorig jaar heb ik via sprinklr wat plantjes besteld, dat paarse ding in het midden, dat witje erachter en rechts voorin staat een zonnehoedje (? Zo’n kleine zonnebloem). Ergens staat een hosta maar die ben ik kwijt en wat meer achterin nog een lupine waarvan ik niet weet of hij nog terug gaat komen. Oh, en een stokroos, maar die is niet stuk te krijgen.
Grootste probleem is dat de hele tuin 1 groot wortelbed lijkt te zijn en dat ik de boel het liefst af liet graven (ook vanwegekattenstaart
) maar we wonen aan een slootje middenin een rijtje van 5 zonder achterom, dus een graafmachientje gaat niet lukken.
Ik ga dit topic gebruiken als stok achter de deur om er nu eindelijk echt iets van te maken, die postzegel.
Kweenie.. ik bedoel op het plaatje van Claudia meer terug en links. Daar staan ze.quote:Op zondag 10 maart 2024 13:19 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Hebben die twee ingangen of kijk ik gewoon niet?
quote:Op zondag 10 maart 2024 14:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb ChatGPT gevraagd een ode aan mos te schrijven in sonnetvorm:
In schaduwrijk domein, waar zacht licht fluistert,
Ontspruit het mos, een wonder der natuur,
Een tapijt van groen, zo fijn als fluweel,
Verborgen schat, zo nederig en puur.
Op stille plekken, waar de stilte zingt,
Verankert het zich op de grond met pracht,
Een oase van rust, waar rusteloosheid zwicht,
En tijd vertraagt in zijn verrukkelijke kracht.
Met tederheid omarmt het oude stenen,
Verweven in hun eeuwige grijze gloed,
Een teken van leven tussen harde kou.
O, mos, bescheiden prins van het woud,
Jouw schoonheid spreekt van eeuwigheid en trouw,
Een symfonie van leven, zacht en goed.
Dat mag dus niet van dequote:Op zondag 10 maart 2024 14:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat komt echt wel goed! Hoeveel zon staat er op deze plek? Ik zou:
- mulch gebruiken;
- eventueel de truc met karton toepassen (zie het YouTube-kanaal van Charles Dowding, uit de OP);
Ja ik bedoel dat ik al die bloembakken op het plaatje van Claudia nog nooit heb gezien. Maar ik denk dat ik altijd onder die overkapping door loop. Dan zie je ook niet veel. Zal volgende week eens kijken.quote:Op zondag 10 maart 2024 14:49 schreef Blues het volgende:
[..]
Kweenie.. ik bedoel op het plaatje van Claudia meer terug en links. Daar staan ze.
Wij lopen vanaf parkeergarage(zo volquote:Op zondag 10 maart 2024 14:54 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ja ik bedoel dat ik al die bloembakken op het plaatje van Claudia nog nooit heb gezien. Maar ik denk dat ik altijd onder die overkapping door loop. Dan zie je ook niet veel. Zal volgende week eens kijken.
Misschien
Meteen naar boven. Totaal leeg.quote:Op zondag 10 maart 2024 14:58 schreef Blues het volgende:
[..]
Wij lopen vanaf parkeergarage(zo vol) via dat zebrapad richting de overkapping.
Dan meteen naar links kijken. Leidt ook meteen wat af die wolfjes![]()
Wat ik van anderen begreep kunnen vleermuizen op het terrein al een probleem zijn bij het verkrijgen van een bouwvergunning. Men is nogal aan het doorslaan in regeltjes.quote:Op zondag 10 maart 2024 12:51 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hier ook maar isoleren doen we uiteindelijk van binnenuit. Een vleermuizenkastje maakt het niet moeilijker gelukkig.
Edit: mijn man maakt zich hier ook zorgen over, de dakpannen moeten er nog af ivm asbest. En blijkbaar hebben de fledermausen hier in de buurt al wel een onderkomen (zou me niks verbazen als dat in onze spouwmuur is trouwens).
Ik weet dat het niet van de professoren 'mag', maar ik trek me er niets van aan en experimenteer in de tuin met diverse methoden om paardenstaart eronder te krijgen. Mulchen is helaas niet overal een optie (bloemenweide, vijveroever) en je moet toch wat, tenzij je graag wil dat elke border een paardenstaartweide wordt.quote:Op zondag 10 maart 2024 14:53 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat mag dus niet van deprofessors
![]()
![]()
Sheet mulching ontneemt je bodemleven zuurstofVoor je zegt "maar toen ik onder het karton keek zag ik allemaal wormen": dat komt omdat die arme zieltjes naar adem snakkend de bodem uit komen snellen, op zoek naar een hapje lucht. Wormen hoor je niet te zien. Die horen gangen en tunnels te graven in je grond, zodat je water lekker erin loopt en daar blijft staan en je plantjes voorziet en je schimmels hydreert.
karton
Bah
![]()
En nu zie ik pas dat je daarna ook nogplastic
zegt
![]()
![]()
Ik ga even in een hoekje huilen hoor.
Psssst @:BE 6 inches verse houtsnippers (dus geen schors) doen de truc ook. Maar dan metliehiefde
![]()
Nou is onze aanbouw en verbouwing voorlopig vergunningsvrij maar ik heb toch geluisterd naar jou (en mijn man). Ik heb me ingehouden en alleen een egelhuisje gekocht.quote:Op zondag 10 maart 2024 15:47 schreef Elleska het volgende:
[..]
Wat ik van anderen begreep kunnen vleermuizen op het terrein al een probleem zijn bij het verkrijgen van een bouwvergunning. Men is nogal aan het doorslaan in regeltjes.
Als ze bij jullie ook zo streng zijn dan is het misschien beter om ze niet extra te lokken totdat jullie aanbouw klaar is.
Nu heb ik zelf geen plastic in mijn bloemenweide gelegd, maar de vorige bewoners wel (tien lagen landbouwplastic zelfs) en de bloemen doen het er inderdaad geweldig op. Dat doen ze ook in de Volgermeerpolder.quote:Op zondag 10 maart 2024 16:18 schreef Vanyel het volgende:
Plastic doet het beter in de bloemenweide dan mulch?
Mijn weggemulcht gazon heeft meer bloemen dan wat dan ook in mijn tuin, op de klaproosvlakte na
Ieder zijn keus uiteraard, maar als je karton of plastic aanraadt, is het imo wel goed om daarbij te vermelden dat het de gezondheid van je bodem niet ten goede komt. Maakt de afweging aan de andere kant wat evenwichtiger
Het anekdotische bewijs en het onderzoek van Dowding zijn mij wél wat waard. In mijn eigen tuin vind ik het ook fijn om een onderzoekende houding te hebben. Het staat jou vrij om anderen er hier op te wijzen dat ik bodemlevengenocide pleeg.quote:Hi Linda. Many thanks for replying to my comment. I think labelling as ‘anecdotal’ anything not published in a peer-reviewed, reputable journal suggests evidence other than that is irrelevant. You say there is ‘nothing’ to support the use of cardboard so I guess you may subscribe to that view.
Of course unpublished data is not irrelevant. It is frequently cited in peer-reviewed papers (personal communication etc.). I would agree with you if you said anecdotal evidence was less-reliable, but irrelevant, no. I’m sure we can all think of many instances from our daily lives where we can reliably predict the outcome of events whilst relying entirely on our experience without a peer-reviewed paper in sight. You may dismiss the experience on which we rely as ‘anecdotal’ and therefore irrelevant but if you do you may end up dismissively applying the word ‘anecdotal’ to such a vast range of useful knowledge and experience as to make the word useless.
I had the great privilege of visiting Dowding’s garden last year. I think he’s a very good gardener and careful about how he conducts his ‘tests’. He has a great deal of experience commercially and recreationally. He does not to claim his tests are ‘scientific’ although I thought he controlled most of the obvious variables well. My observations were that his cardboard method is no worse than a no-cardboard method if health and vigour of produce are the dependent variables of interest. The data he reports indicates there is no difference in wet-weight yield between the cardboard and no-cardboard plots. I think your thesis is that using cardboard is detrimental or less preferable than wood chip mulch. You publish a graph showing CO2 diffusion rates through various media. But you don’t explain the relevance of the observed rates of diffusion to subsequent plant growth or productivity. Is there a correlation with growth/productivity and, if so, is there causality? Do you not think that since there are no peer-reviewed papers on the subject of cardboard as a mulch then it would be difficult to draw any conclusion about its effectiveness? The answer seems to be we don’t know about cardboard one way or another. I’ve always found it useful to bear in mind the cautionary aphorism, “Absence of evidence is not evidence of absence”. One can be for wood chip but also be for cardboard. Both may be effective and/or more or less suitable than the other in different circumstances. One has been shown to be an effective mulch, empirically. For the other we have only ‘anecdotal’ evidence so we can say nothing definitively but what evidence we do have provides a guide in the development of an hypothesis. It surprises me that those interested in evaluating wood chip as a mulching product do not also include waste cardboard in their assessment (almost zero cost), if only to clear up the point.
Bloemenweides schijnen het goed te doen op schrale grond. Het succes van je weide klinkt alsof het plastic deed wat je zou verwachten als je de professors volgtquote:Op zondag 10 maart 2024 17:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nu heb ik zelf geen plastic in mijn bloemenweide gelegd, maar de vorige bewoners wel (tien lagen landbouwplastic zelfs) en de bloemen doen het er inderdaad geweldig op. Dat doen ze ook in de Volgermeerpolder.
Ik wel. Agree to disagree, daar gaan we het toch niet over eens worden.quote:Ik vind de stukken van de Garden Professors (samengebracht in The cardboard controversy) niet zo overtuigend.
Ik heb zelf ook karton gebruikt, vroegah toen ik nog alleen Dowding kende en niet de professors. Daarna ben ik overgestapt op houtsnippers waar ik eerder karton zou hebben gebruikt. Omdat ik het karton verhaal dus wel overtuigend vond qua bodemleven. En om dit soort dingen, uit de link die jij postquote:Het anekdotische bewijs en het onderzoek van Dowding zijn mij wél wat waard. In mijn eigen tuin vind ik het ook fijn om een onderzoekende houding te hebben. Het staat jou vrij om anderen er hier op te wijzen dat ik bodemlevengenocide pleeg.
Over de houtsnippers ben ik duizend meer tevreden dan over het karton. Het ziet er beter uit, ik zie meer beestjes, ik zie meer schimmels, er groeien geen onkruidwortels in vast, mijn onder de snippers liggende bollen bleken erdoorheen te kunnen piepen en nu het aan het vergaan is ziet het er nog steeds goed uit en niet als zompig afval.quote:Another update on cardboard in your garden: A recent paper reports on PFAs (aka “forever chemicals”) in various products used for poultry bedding (among other things). Cardboard was one of the worst. The article is behind a paywall but I have access to it and was able to find the table shown here. So if you need yet another argument to NOT use cardboard as a mulch (like in “lasagna gardening), maybe “keep forever chemicals out of your garden” will do it.
quote:Op zondag 10 maart 2024 14:53 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat mag dus niet van deprofessors
![]()
![]()
Sheet mulching ontneemt je bodemleven zuurstofVoor je zegt "maar toen ik onder het karton keek zag ik allemaal wormen": dat komt omdat die arme zieltjes naar adem snakkend de bodem uit komen snellen, op zoek naar een hapje lucht. Wormen hoor je niet te zien. Die horen gangen en tunnels te graven in je grond, zodat je water lekker erin loopt en daar blijft staan en je plantjes voorziet en je schimmels hydreert.
karton
Bah
![]()
En nu zie ik pas dat je daarna ook nogplastic
zegt
![]()
![]()
Ik ga even in een hoekje huilen hoor.
Psssst @:BE 6 inches verse houtsnippers (dus geen schors) doen de truc ook. Maar dan metliehiefde
![]()
Ja, ik vond die reacties een wetenschapper onwaardig. Nu heb ik wetenschap hoog zitten, dus ik lees de blogs met veel plezier. Maar ik houd niet van wetenschap die stellig is op basis van enkele studies, wetenschap die de beperkingen van laboratoriumonderzoek niet onderkent of wetenschap die bevindingen niet in een context plaatst. De stukken over mulch en het aanplanten van bomen vind ik erg goed: veel studies en duidelijke voorbeelden uit de praktijk. En er hangt ook niet een grimmige sfeer om die blogposts.quote:Op zondag 10 maart 2024 18:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
Dit topic![]()
Ik las vanochtend al het meest recente artikel van Linda Chalker-Scott en mij viel wederom haar bijna aanvallende houding op in de comments.
Ik ben niet heel blij met het feit dat er in karton ook al PFAS zitIk meng toiletrollen, groentezakjes, bezorgzakken en kranten vaak door mijn compost.
zit hem dat niet deels in het verschil tussen moestuin en siertuin?quote:Op zondag 10 maart 2024 17:36 schreef Vanyel het volgende:
Over de houtsnippers ben ik duizend meer tevreden dan over het karton. Het ziet er beter uit, ik zie meer beestjes, ik zie meer schimmels, er groeien geen onkruidwortels in vast, mijn onder de snippers liggende bollen bleken erdoorheen te kunnen piepen en nu het aan het vergaan is ziet het er nog steeds goed uit en niet als zompig afval.
Ik doe allebei, zowel moes als sier.quote:Op zondag 10 maart 2024 20:47 schreef Elleska het volgende:
[..]
zit hem dat niet deels in het verschil tussen moestuin en siertuin?
Houtsnippers vind ik in de siertuin echt perfect werken maar niet in de zaaibedden van de moestuin. Als ik nu een nieuwe moestuin moest starten zou ik weer de grond afdekken met karton en compost want dat werkte super goed. Al zou ik met de kennis van nu wel kritischer zijn op de herkomst van het karton.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |