quote:
Op vrijdag 16 februari 2024 20:59 schreef Harrie het volgende:[..]
hou je wel in de gaten dat de pilaren waar je die balk op gaat bevestigen ook nog aan behoorlijk wat eisen moeten voldoen al dan niet onder de vloer met elkaar verbonden moeten worden om de kracht goed te verdelen blah blah heb een keer een berekening gezien voor een ogenschijnlijk eenvoudige vervanging van een draagmuur maar dat viel niet mee nie

Het verwijderen van de draagmuren ga ik niet zelf doen. Daarvoor moeten eerst berekeningen gemaakt worden (stempelplan, dikte balken, fundering, etc.) en is vergunningsplichtig. Hier gaan ze waarschijnlijk een soort raamwerk inzetten, dus stalen pilaren tot de vloer met fundering (mits deze niet sterk genoeg is) en dan stalen tussenbalken. De liggers zullen wel HEA of HEB200 balken worden. Ik heb 5cm verlaagd plafond, dus komen ze nog 15cm naar beneden (zoals getekend). De overige zaken wil ik zelf afhandelen.
Ik heb ook een uitbouw aangevraagd zoals hieronder (of zelfs helemaal doortrekken tot de garage). Dat kwam op ¤30k. Vond ik teveel voor de gewonnen ruimte. En daarbij lever ik tuin in, wat ik niet wil