De oorlog tussen Hamas en Isral is een escalatie van het Isralisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Isralische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecordineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Isral, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Isralische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Isral doorbraken en aanslagen pleegden op Isralische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Isralische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Isralische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Isralische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Isralische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Isralisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Isral en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Isral, reageerde Isral met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Isral als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Isral spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israli's werden gevacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Isral ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Isral. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Isral [af]. Het Hof zag het potentile risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Isral aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Isral binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..] Je bent niet helemaal bij de tijd. Netanyahu heeft juist bijzonder weinig interesse in de gijzelaars.
nee dat is niet waaar , maar HAMAS dood staat voorop
boven alles
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Tjah, zoals ik al eerder zei: UNWRA is niet echt actief meer in haar hulpverleningsgebieden. Al een lange tijd voordat zij in opspraak kwam was ze zelden meer aanwezig op de ophaal locaties omdat mensen zagen dat ze Hamas hielpen ophalen van de spullen, inclusief het afschieten van mensen die te dichtbij kwamen smeken om ook een pakketje voedsel en water.
UNWRA is rijp voor stopzetting en UNHCR moet het overnemen en wel nu. Ook dat gezeur over wat de Verenigde Naties wil met zometeen het zoveelste "we zijn echt wel minder radicaal, kom met ons praten" praatje van Fatah/Hamas is wel klaar.
Tijd voor een 'UNFIL avant la lettre' in het Gazagebied en CisJordani. Kennelijk kan Nethanyahu zijn warmongering niet voor zich houden en kennelijk kan het meerendeel van de Arabische bevolking evengoed niet een goede leider kiezen.
Dan maar kamelen tellen samen en kahwa drinken samen.
Het lijkt me lastig een land te vinden dat genoeg troepen kan en wil leveren die ook daadwerkelijk geaccepteerd zouden worden door beide partijen voor een zinnige VN missie in Gaza
En dan zullen we de kwaliteit van die soldaten nog maar in het midden houden
Op vrijdag 16 februari 2024 11:55 schreef sp3c het volgende: Het lijkt me lastig een land te vinden dat genoeg troepen kan en wil leveren die ook daadwerkelijk geaccepteerd zouden worden door beide partijen voor een zinnige VN missie in Gaza
En dan zullen we de kwaliteit van die soldaten nog maar in het midden houden
Geen idee, de Ieren misschien? Die premier is misschien wel zo gek genoeg om haar VN toezegging uit te breiden naar dat gebied. Die zitten toch al met 800+ man 300 km verderop.
Of India met 1200 +/- man? Zijn bekend met groepen als Hezbollah ook nog? Mwah, als de nood te groot is gaat de Verenigde Naties toch wel overstag denk ik zo.
[ Bericht 2% gewijzigd door HannahVrede op 16-02-2024 12:06:40 ]
Twitter-tag werkt weer niet. Beelden van Hamas-leden die wat rammen uitdelen bij een schuilplaats. Eerste tweet is duiding volgens een bekende pro-Isral bron, de tweede (de originele bron lijkt het) in het Arabisch waar ik weinig chocola van kan maken.
Het lijkt erop dat Hamas de controle steeds meer kwijtraakt is mijn punt.
Egypte wil groot vluchtelingenkamp opzetten nabij grens Gaza Met het oog op een aangekondigd grondoffensief van het Isralische leger op de stad Rafah in de Gazastrook gaat Egypte een kamp bouwen voor Palestijnse vluchtelingen.
Volgens een bericht in de media bouwt Egypte een enorm opvangkamp in de woestijn, omringd door hoge betonnen muren, uit angst voor een massale uittocht uit de Gazastrook als Isral in Rafah gaat oprukken.
Het kamp, gelegen nabij de grens met de Gazastrook in de Egyptische Sina-woestijn, zou meer dan 100.000 mensen in tenten kunnen huisvesten, meldde de Amerikaanse krant 'Wall Street Journal', onder verwijzing naar Egyptische functionarissen en veiligheidsanalisten.
Wekenlang probeert Egypte de veiligheid langs de grens met Gaza te verhogen met behulp van soldaten, hekken en gepantserde voertuigen. Dit om een stormloop van wanhopige Palestijnen naar het Sina-schiereiland te voorkomen. .
Het geplande kamp maakt deel uit van een noodplan voor het geval een groot aantal Palestijnen de grens weet over te komen. Veel vluchtelingen in Rafah Volgens de VN wonen er ongeveer 1,3 miljoen mensen in Rafah.
De meesten vluchtten daar vr de oorlog al uit andere delen van de Gazastrook naar toe, sommigen op bevel van het Isralische leger. In het geval van een grote toestroom van Palestijnen uit Gaza zou Egypte idealiter proberen het aantal vluchtelingen te beperken tot ongeveer 50.000 tot 60.000, hoewel het nieuwe woestijnkamp van ongeveer 20 vierkante kilometer ruimte zou bieden aan ruim 100.000 vluchtelingen, aldus de krant.
Er werd gezegd dat het geplande kamp ver van Egyptische nederzettingen zou komen te liggen. Een groot aantal tenten is er al naartoe gebracht, maar nog niet opgezet, zo citeerde de krant Egyptische functionarissen.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
[..] Geen idee, de Ieren misschien? Die premier is misschien wel zo gek genoeg om haar VN toezegging uit te breiden naar dat gebied. Die zitten toch al met 800+ man 300 km verderop.
Of India met 1200 +/- man? Zijn bekend met groepen als Hezbollah ook nog? Mwah, als de nood te groot is gaat de Verenigde Naties toch wel overstag denk ik zo.
dat laatste is niet mijn ervaring al staat er natuurlijk wel een schijnwerper op dit gebied dus als beide partijen akkoord gaan met het ontplooien van zo'n vredesmacht dan is de resolutie snel geregeld maar met 1200 Indiers en 800 ieren (niet neutraal volgens Israel vrees ik?) ben je nog lang niet
UNPROFOR beschikt op dit moment al over 11.000 manschappen, en daar gebeurt niet echt veel meer
[..] dat laatste is niet mijn ervaring al staat er natuurlijk wel een schijnwerper op dit gebied dus als beide partijen akkoord gaan met het ontplooien van zo'n vredesmacht dan is de resolutie snel geregeld maar met 1200 Indiers en 800 ieren (niet neutraal volgens Israel vrees ik?) ben je nog lang niet
UNPROFOR beschikt op dit moment al over 11.000 manschappen, en daar gebeurt niet echt veel meer
Oh, ik dacht dat de UNPROFOR na de IFOR 'uitgeresoluteerd' waren? Dat in tegenstelling tot de nog aangaande resolutie 1701, die volgensmij elk jaar nog mankracht heeft en verlengd wordt.
Maar ik heb niet zo een vertrouwen in de Verenigde Naties eerlijk gezegd. Iets met ervaring en noodzaak, danwel bias en vertekening/wenselijkheid in oorlogssituaties (of zelfs oorlogsindustrie). Voor de mensen van een land zitten ze er in elk geval naar mijn mening niet.
[..] Oh, ik dacht dat de UNPROFOR na de IFOR 'uitgeresoluteerd' waren? Dat in tegenstelling tot de nog aangaande resolutie 1701, die volgensmij elk jaar nog mankracht heeft en verlengd wordt.
Maar ik heb niet zo een vertrouwen in de Verenigde Naties eerlijk gezegd. Iets met ervaring en noodzaak, danwel bias en vertekening/wenselijkheid in oorlogssituaties (of zelfs oorlogsindustrie). Voor de mensen van een land zitten ze er in elk geval naar mijn mening niet.
Ja, UNIFIL vergelijking van nu gaat dan ook over de functie van haar doen in Libanon (destijds ingang res. 1701, maar zeker nu) dat het kamelen tellen is en 'kahwa' drinken - dat was eigen ook mijn metafoor... Niets doen met de Ieren, Indiaanse en de Indonezen... Op n Nederlandse verdwaalde blokkentrekker na dan.
Ja, UNIFIL vergelijking van nu gaat dan ook over de functie van haar doen in Libanon (destijds ingang res. 1701, maar zeker nu) dat het kamelen tellen is en 'kahwa' drinken - dat was eigen ook mijn metafoor... Niets doen met de Ieren, Indiaanse en de Indonezen... Op n Nederlandse verdwaalde blokkentrekker na dan.
ja dit soort missies zijn ook niet echt geschikt voor actieve conflicten, bovendien willen we als VN altijd neutraal in het conflict staan terwijl je eigenlijk een keer een kant moet kiezen
dat kan prima door te stellen ´nu is het klaar´ en dan degene die nog niet klaar is terug zijn hok in trappen maar zonder de Amerikanen gaat dat niet lukken atm
Je zou het misschien niet zeggen maar dit is ergens in Utrecht
twitter
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
[..] Tjah, zoals ik al eerder zei: UNWRA is niet echt actief meer in haar hulpverleningsgebieden. Al een lange tijd voordat zij in opspraak kwam was ze zelden meer aanwezig op de ophaal locaties omdat mensen zagen dat ze Hamas hielpen ophalen van de spullen, inclusief het afschieten van mensen die te dichtbij kwamen smeken om ook een pakketje voedsel en water.
UNWRA is rijp voor stopzetting en UNHCR moet het overnemen en wel nu. Ook dat gezeur over wat de Verenigde Naties wil met zometeen het zoveelste "we zijn echt wel minder radicaal, kom met ons praten" praatje van Fatah/Hamas is wel klaar.
Dat even van INRWA overnemen gaat nog niet helemaal best
[..] Genoeg van die antisemieten dus weer op de been.
Hoe durf je
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
[..] Dat even van INRWA overnemen gaat nog niet helemaal best [ twitter ]
Er zijn ook protest-blokkades geweest, wellicht heeft dat er iets mee te maken.
twitter
Met daaruit:
quote:
But over the past couple of weeks, a small movement has emerged in Israel that is intent on stopping aid from reaching Gaza. At the Kerem Shalom border crossing, they've thrown themselves in front of trucks. For three days in a row one week, they managed to stop all trucks from crossing. When the Israeli government ordered the military to clear the roads, protesters moved north to the port of Ashdod, where they blockaded other trucks.
On a recent Monday, they gathered once again across the border from Gaza.
"The people don't want this aid to get to Gaza, because it doesn't help anything," said Rachel Touitou, 32. "We want this war to end and we want Hamas to be gone."
Maar er kunnen natuurlijk talloze redenen zijn: gebrek aan brandstof, personeelstekort, wegen die gebombardeerd zijn, veilgheid etc etc ...
[ Bericht 6% gewijzigd door Kijkertje op 16-02-2024 18:46:57 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
Het zijn lijkt me meer HAMAS mensen, die met grof geweld geinfilltreerd zijn in de UNRWA
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
Maar er kunnen natuurlijk talloze redenen zijn: gebrek aan brandstof, personeelstekort, wegen die gebombardeerd zijn, veilgheid etc etc ...
Ondertussen wijst onder ander de VN naar Isral dat door Isral honderdduizenden Palestijnen lijden onder een hongersnood. Het is niet zo’n best verhaal als aan de grens er blijkbaar wel goederen klaar liggen, dan is het misschien niet alleen Isral?
[..] Ondertussen wijst onder ander de VN naar Isral dat door Isral honderdduizenden Palestijnen lijden onder een hongersnood. Het is niet zo’n best verhaal als aan de grens er blijkbaar wel goederen klaar liggen, dan is het misschien niet alleen Isral?
Misschien ook wel. Leuk om het onmiddelijk op het bordje van UNRWA te willen schuiven maar voorlopig is er veel te weinig informatie over de redenen dat het stagneert. Speculeren heb je weinig aan.
Het ging hier over goederen in Kerem Shalom. Dat ligt in Israel.