abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212521570
Bij mij scheelt het rond de 4 cent vorige zondag, tussen 12u en 18u, maar 18u was ook meteen het duurste uurtje van de dag ook
pi_212526266
Essent verlaagt mijn tarief van 38.5 naar 33.8 cent per kWh per 1 april.
pi_212528184
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:11 schreef investeerdertje het volgende:
Essent verlaagt mijn tarief van 38.5 naar 33.8 cent per kWh per 1 april.
Nog steeds meer dan net na de oorlog.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_212528258
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 19:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nog steeds meer dan net na de oorlog.
En veel meer dan na de tweede wereldoorlog.
pi_212528456
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 19:57 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En veel meer dan na de tweede wereldoorlog.
Altijd blijven lachen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_212528474
Ik zit op +- 23ct per kwh.

Aansluiting:
Stroom
Contractduur:
02-07-2021 - 02-07-2024

Variabel bij de ANWB lijkt ook op 26 cent per Kwh te staan?

[ Bericht 43% gewijzigd door ludovico op 21-02-2024 20:17:23 ]
pi_212535923
Hoe zit het eigenlijk met overstappen en saldering? Ik overweeg om over te stappen (variabel contract) maar ik sta nu in de min betreft electra verbruik. Afrekening is normaal in oktober, op dit moment heb ik een stuk meer verbruikt dan opgewekt wat normaal recht getrokken wordt door de zomer periode.

Als ik nu overstap, krijg ik dan een laatste afrekening van mijn huidige leverancier waardoor ik flink moet bij betalen? En kan ik dan beter wachten tot augustus/september om over te stappen?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_212536506
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 12:52 schreef boegschroef het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met overstappen en saldering? Ik overweeg om over te stappen (variabel contract) maar ik sta nu in de min betreft electra verbruik. Afrekening is normaal in oktober, op dit moment heb ik een stuk meer verbruikt dan opgewekt wat normaal recht getrokken wordt door de zomer periode.

Als ik nu overstap, krijg ik dan een laatste afrekening van mijn huidige leverancier waardoor ik flink moet bij betalen? En kan ik dan beter wachten tot augustus/september om over te stappen?
Ja, dan moet je inderdaad bij betalen en begin je bij de nieuwe leverancier met een schone lei. Het moment van je jaarafrekening is dan ook een ander moment geworden.

Of je het wel of niet moet doen moet je zelf weten. Afgezien dat het nu geld kost maakt het je uit op welk moment je de afrekening krijgt? Het verschil is dat je met oktober altijd moet inhalen wat je verbruikt hebt en rond deze tijd dat je eerst opwekt en dan pas gaat gebruiken.
  Moderator donderdag 22 februari 2024 @ 13:46:26 #162
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212536588
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 12:52 schreef boegschroef het volgende:

Dan moet je betalen ja. Ik had begin deze maand het omgekeerde. Ik stond in de plus, als je het zo wil zeggen, met andere woorden, ik had juli afgelopen jaar t/m januari meer terug geleverd dan ik afgenomen had en (deels daardoor) had ik ook geen opzegboete (omdat ik dus voor einde contract weg ging, na een half jaar), dus ik kreeg geld terug, en dat heb ik ook gekregen. Jij hebt het omgekeerde, dus jij zult dan inderdaad moeten bijbetalen.

In theorie kan het zijn dat dat handiger is maar tegen die tijd zullen alle partijen wel iets van kosten rekenen voor terugleveren, terwijl je nu nog de kans hebt om dat in ieder geval voor een jaartje nog tegen te houden. De vraag wordt dan is wat je aan kosten zou moeten betalen hoger is dan wat je nu zou moeten afrekenen omdat je meer hebt afgenomen dan je hebt terug geleverd.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_212539250
Voor de mensen die nog op zoek zijn naar een lang, vast contract. 3 jaar essent kan je nog afsluiten bij de Essent medewerkers in de Mediamarkt
pi_212592230
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 18:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is niet waar, dat heb je wel degelijk, dat weten we beiden

Er zijn geen onduidelijkheden. Ik snap ook niet hoe je daar bij komt. Je moet je registreren. Je kunt niet terugleveren zonder dat er er een installatie staat geregistreerd op je adres, en je kunt ook niet een energiecontract afsluiten zonder op te geven dat je panelen hebt en dan niét door de mand vallen, want het feit dát je terug levert betekent dat je panelen hebt, iets wat je hebt achter gehouden bij het afsluiten.

Dan heb je nog helemaal niets te maken met kwartieren en wat al niet meer. Je kunt niet struisvogelen. Je kunt niet verbergen dat je panelen hebt.

Om kosten in rekening te gaan brengen betekent dat het modelcontract aangepast moet worden want NU mogen er geen extra kosten gerekend worden.

Dat kan makkelijk. Je wordt gevraagd je verbruik te schatten niet of je panelen hebt of niet.
Je kunt prima panelen hebben zonder terug te leveren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator maandag 26 februari 2024 @ 09:34:08 #165
16180 crew  CoolGuy
pi_212592451
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2024 09:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat kan makkelijk. Je wordt gevraagd je verbruik te schatten niet of je panelen hebt of niet.
Er wordt wél gevraagd of je panelen hebt.
pi_212592483
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2024 09:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Er wordt wél gevraagd of je panelen hebt.
Nee hoor. Niet toen ik mijn contract afsloot in augustus.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_212592507
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2024 09:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Mja iedereen die standaard panelen heeft zonder allerlei 'rare fratsen', levert per definitie terug.
pi_212592569
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2024 09:39 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Mja iedereen die standaard panelen heeft zonder allerlei 'rare fratsen', levert per definitie terug.
Oh mee eens hoor. Zakelijk hoed dat trouwens niet en stel dat je maar 2 schaampanelen hebt dan hoeft het ook niet.
pi_212592599
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2024 09:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Oh mee eens hoor. Zakelijk hoed dat trouwens niet en stel dat je maar 2 schaampanelen hebt dan hoeft het ook niet.
Denk dat je met twee schaampanelen op een mooie mei dag om 14 uur nog steeds regelmatig teruglevert. Je verbruik zal dan echt niet altijd 600+ watt zijn.
pi_212603852
Het huidige aanbod van mijn energiemaatschappij Van de Bron (vdb)
1 jarig contract:
De leverprijs per kWh voor normaaltarief is ¤ 0,27777 en voor daltarief ¤ 0,25184. Deze is berekend door het leveringstarief per telwerk en de energiebelasting bij elkaar op te tellen.
3 jarig contract:
De leverprijs per kWh voor normaaltarief is ¤ 0,28197 en voor daltarief ¤ 0,25760. Deze is berekend door het leveringstarief per telwerk en de energiebelasting bij elkaar op te tellen.

Al komt daar nog wel kosten bij voor het hebben van zonnepanelen (wat voor mij 4 euro per maand is). Het geschatte maandbedrag is 40 euro volgens vdb inclusief alles.

Dit betaal ik nu voor mijn variabel contract bij vdb:
Variabel nu:
De totale leveringsprijs voor elektriciteit is 0,35362 voor normaal tarief en 0,30805 voor daltarief.

En per 1 april wordt het dit (variabel is steeds 3 maanden vaste tarieven bij vdb)
Variabel per 1 april:
De leverprijs per kWh voor normaaltarief ¤ 0,28695 en voor daltarief ¤ 0,27409. De totaalprijs is berekend door het leveringstarief per telwerk en de energiebelasting bij elkaar op te tellen.

Ben nog aan het dubben op welk punt ik nu een 3 jarig contract moet nemen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Delenlill op 27-02-2024 00:25:44 ]
  Moderator dinsdag 27 februari 2024 @ 00:33:43 #171
236264 crew  capricia
pi_212603891
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 00:20 schreef Delenlill het volgende:
Het huidige aanbod van mijn energiemaatschappij Van de Bron (vdb)
1 jarig contract:
De leverprijs per kWh voor normaaltarief is ¤ 0,27777 en voor daltarief ¤ 0,25184. Deze is berekend door het leveringstarief per telwerk en de energiebelasting bij elkaar op te tellen.
3 jarig contract:
De leverprijs per kWh voor normaaltarief is ¤ 0,28197 en voor daltarief ¤ 0,25760. Deze is berekend door het leveringstarief per telwerk en de energiebelasting bij elkaar op te tellen.

Al komt daar nog wel kosten bij voor het hebben van zonnepanelen (wat voor mij 4 euro per maand is). Het geschatte maandbedrag is 40 euro volgens vdb inclusief alles.

Dit betaal ik nu voor mijn variabel contract bij vdb:
Variabel nu:
De totale leveringsprijs voor elektriciteit is 0,35362 voor normaal tarief en 0,30805 voor daltarief.

En per 1 april wordt het dit (variabel is steeds 3 maanden vaste tarieven bij vdb)
Variabel per 1 april:
De leverprijs per kWh voor normaaltarief ¤ 0,28695 en voor daltarief ¤ 0,27409. De totaalprijs is berekend door het leveringstarief per telwerk en de energiebelasting bij elkaar op te tellen.

Ik vind het altijd moeilijk om op dit soort dingen te reageren. De kWh tarieven zijn bijv niet zo belangrijk als je ongeveer evenveel opwekt als je verbruikt.

En staat die terugleverboete dan ook voor 3 jaar vast?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212603895
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 00:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik vind het altijd moeilijk om op dit soort dingen te reageren. De kWh tarieven zijn bijv niet zo belangrijk als je ongeveer evenveel opwekt als je verbruikt.

Het is geen boete. Het is een heffing, contractueel aangegaan, honderd procent een eigen keuze.
  Moderator dinsdag 27 februari 2024 @ 00:37:34 #173
236264 crew  capricia
pi_212603898
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 00:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het is geen boete. Het is een heffing, contractueel aangegaan, honderd procent een eigen keuze.
Oh ja, een 'heffing'. :D
Nou ja, je snapt mijn strekking.

Als je ongeveer even veel verbruikt als wat je opwekt, dan maken die kWh tarieven niet zo veel uit.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212603900
quote:

Dat blijft altijd moeilijk en vooral een gevoelskwestie.

De enige manier waarbij je het zeker goed zal doen is als je een glazen bol zou hebben…

Achteraf weet je pas of je wel of niet de juiste keuze hebt gemaakt.
pi_212603905
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 00:33 schreef capricia het volgende:

[..]

Het is meer een heffing voor het hebben van zonnepanelen. En het hangt ervan af van hoeveel je terugleverd hoe hoog deze is:
https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten

Ik zit zelf onder de 1000 kWh per jaar. Maar als ik meer zonnepanelen zou krijgen binnen het 3 jarig contract, en dus in een hogere schaal zou komen bijvoorbeeld, dan zou dit wel omhoog gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Delenlill op 27-02-2024 00:46:36 ]
pi_212603910
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 00:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Oh ja, een 'heffing'. :D
Nou ja, je snapt mijn strekking.

Als je ongeveer even veel verbruikt als wat je opwekt, dan maken die kWh tarieven niet zo veel uit.
Ook dat hangt er van af volgens mij. terugleveren moet per jaar afgestreept worden volgens mij. Maar er zijn energieleveranciers (vooral dynamische) Die dit niet per jaar doen. En dan zou het negatief kunnen uitpakken. Daar de kWh tarieven in de winter by hun vaak hoger liggen dan in de zomer.
  Moderator dinsdag 27 februari 2024 @ 00:44:39 #177
236264 crew  capricia
pi_212603913
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 00:40 schreef Delenlill het volgende:

[..]
Het is meer een heffing voor het hebben van zonnepanelen. En het hangt ervan af van hoeveel je terugleverd hoe hoog deze is:
https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten

Ik zit zelf onder de 1000 kWh per jaar. Maar als ik meer zonnepanelen zou krijgen binnen het 3 jarig contract, in in een hogere schaal zou komen, bijvoorbeeld dan zou dit wel omhoog gaan.
Is die staffel in- of exclusief salderen?

Want als je 1000 kWh overschot hebt, kun je dan niet beter naar een modelcontract?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212603926
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 00:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Is die staffel in- of exclusief salderen?

Want als je 1000 kWh overschot hebt, kun je dan niet beter naar een modelcontract?
Blijven mijn zonnepanelen rendabel?
Zonnepanelen blijven een goede en groene investering. Je wekt zelf groene energie op, waardoor je minder hoeft af te nemen bij een energieleverancier én je helpt de energietransitie vooruit. Financieel blijft het ook aantrekkelijk:

Je ontvangt een mooie vergoeding voor je teruglevering. Hiervoor geldt de salderingsregeling of ontvang je een terugleververgoeding. Hoe dit precies werkt, kun je hier lezen.

Door je vaste terugleveringskosten af te trekken van je opbrengsten, weet je wat je onderaan de streep overhoudt aan je zonnepanelen. Hieronder zie je een rekenvoorbeeld wanneer je 2000 kWh verbruikt en 2500 kWh teruglevert:

Geen idee of dit is wat je bedoelt over salderen. Maar ik verwacht dat de schaal waar je inkomt het totaal teruggeleverde aantal kWh is (dus inclusief salderen). In deze voorbeeld dus 2500 wat schaal 3 is:

En ik ben geen expert op zonnepanelen/teruglevering/saldering. Dus of een modelcontract gunstiger zou zijn in bepaalde omstandigheden zou ik je niet kunnen vertellen.

Sterker nog ik haal regelmatig teruglevering en salderen door elkaar als ik naar dit voorbeeld kijk.
  Moderator dinsdag 27 februari 2024 @ 00:55:26 #179
236264 crew  capricia
pi_212603932
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 00:50 schreef Delenlill het volgende:

[..]
Zonnepanelen blijven een goede en groene investering. Je wekt zelf groene energie op, waardoor je minder hoeft af te nemen bij een energieleverancier én je helpt de energietransitie vooruit. Financieel blijft het ook aantrekkelijk:

Je ontvangt een mooie vergoeding voor je teruglevering. Hiervoor geldt de salderingsregeling of ontvang je een terugleververgoeding. Hoe dit precies werkt, kun je hier lezen.

Door je vaste terugleveringskosten af te trekken van je opbrengsten, weet je wat je onderaan de streep overhoudt aan je zonnepanelen. Hieronder zie je een rekenvoorbeeld wanneer je 2000 kWh verbruikt en 2500 kWh teruglevert:
[ afbeelding ]

Geen idee of dit is wat je bedoelt over salderen. Maar ik verwacht dat de schaal waar je inkomt het totaal teruggeleverde aantal kWh is (dus inclusief salderen). In deze voorbeeld dus 2500 wat schaal 3 is:

[ afbeelding ]

En ik ben geen expert op zonnepanelen/teruglevering/saldering. Dus of een modelcontract gunstiger zou zijn in bepaalde omstandigheden zou ik je niet kunnen vertellen.
Thanks.

Hoeveel wek jij dan eigenlijk ongeveer op in een jaar?
En hoeveel kWh verbruik je per jaar?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212603949
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 00:55 schreef capricia het volgende:

[..]
Thanks.

Hoeveel wek jij dan eigenlijk ongeveer op in een jaar?
En hoeveel kWh verbruik je per jaar?
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:16 schreef Delenlill het volgende:

Al is dat wel een schatting inderdaad met de door mij opgegeven geschat verbruik/terug levering. En ik ben al klant dus die korting is niet op mij van toepassing. Dus laten we zeggen ¤45 per maand is de indicatie. (vorig jaar was mijn totaal netto verbruik 2200 kWh. (bruto 2700. dus terug levering was 500). Maar tijdens storm Polly waren 2 van mijn zonnepanelen van het dak gewaaid, en de verhuurder heeft deze pas weer hersteld in iets van september. Dus heb de halve zomer gemist.

Stroom (normaal): 1500 kWh
Stroom (dal): 1500 kWh
Zonnepanelen (normaal): 540 kWh
Zonnepanelen (dal): 180 kWh
Nettoverbruik (normaal): 960 kWh
Nettoverbruik (dal): 1320 kWh

En dit is een ruime schatting die ik gemaakt heb. Al zijn de zonnepanelen mogelijk iets te krap ingeschat. Ik zit er pas een jaar in en het is nieuwbouw ik ben de eerste bewoner. Dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
Dit was een ruwe schatting die ik gemaakt had.
pi_212603990
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 00:50 schreef Delenlill het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Sterker nog ik haal regelmatig teruglevering en salderen door elkaar als ik naar dit voorbeeld kijk.
De heffing is excl salderen volgens mij bij de meeste leveranciers. De terugleverheffing is dus iets anders dan de terugleververgoeding.
pi_212605747
Dat gaat dus betekenen dat iedereen net zoveel blijft produceren totdat ergens in oktober de volgende staffel dreigt overschreden te worden. Op dat moment gaan dan de panelen uit want de opbrengst is dan minimaal voor de rest van het jaar en dus kan het nooit uit om slechts een stukje in de volgende staffel te komen.

Als de afrekeningsdatum in de zomer is dan is de datum van uitzetten iets lastiger in te schatten maar het idee is het zelfde natuurlijk.

Een batterij kan dus alleen maar uit als je daardoor net in een lagere staffel kan blijven. Anders is het echt weggegooid geld.

Had iemand al eens opgemerkt dat het afwijzen van die salderingswet eigenlijk een kortzichtig plan was?
  Moderator dinsdag 27 februari 2024 @ 10:58:08 #183
16180 crew  CoolGuy
pi_212605846
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 01:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De heffing is excl salderen volgens mij bij de meeste leveranciers. De terugleverheffing is dus iets anders dan de terugleververgoeding.
Ja, het gaat om wat je bruto het net op stuurt, niet wat er overblijft nadat je gesaldeerd hebt. Met andere woorden, als jij 5000 kwh het net op stuurt, maar je hebt 3000 kwh uit het net getrokken dan is die heffing dus over die 5000, en NIET over de 2000 die overblijft na saldering.

Dat is hoe ik het altijd begrepen heb. Anders gezegd, het gaat om wat je panelen produceren - je DIRECTE eigen verbruik.
pi_212606149
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 10:46 schreef qajariaq het volgende:
Had iemand al eens opgemerkt dat het afwijzen van die salderingswet eigenlijk een kortzichtig plan was?
En bewijst dat de overheid inherent onbetrouwbaar is
pi_212606217
quote:
Ja lastig is dat. Ik lees steeds dat vaste contracten nu goedkoper zijn dan variabel, maar dat zou betekenen dat de aanbieders verwachten dat de prijs gaat dalen (dus willen ze contracten/prijzen vastzetten). Dus dan beter wachten. Maar ja, dan betaal je wel elke maand teveel...
pi_212606569
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 11:33 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En bewijst dat de overheid inherent onbetrouwbaar is
Wel dat de nu gekozen volksvertegenwoordigers iets te weinig naar de gevolgen kijken en te veel populair willen doen.

De overheid is gelukkig meer dan een verzameling politici die herkozen willen worden.
pi_212606798
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 12:09 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Wel dat de nu gekozen volksvertegenwoordigers iets te weinig naar de gevolgen kijken en te veel populair willen doen.

De overheid is gelukkig meer dan een verzameling politici die herkozen willen worden.
De uitgestelde uitstel van de uitgestelde afbouw is weer uitgesteld.

Op alinea 2 zijn genoeg momenten aan te wijzen waarop de overheid het ook blijkt te zijn. Varierend van de belastingdienst tot defensie, uwv tot ... Maar je moet uitkijken dat je zo een uitspraak niet ziet als een aanval op de individuele ambtenaar. Dat is het namelijk niet.
  dinsdag 27 februari 2024 @ 13:41:00 #188
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212607360
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 01:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Yep het gaat straks om het woord "terugleveren" en hoe dat in het contract op welk moment over welke periode vastgesteld gaat (en ook kan) worden.
Ik wil mij voorstellen dat energieleveranciers een andere berekening hanteren voor het "vergoeden" en het in rekening brengen van "heffen".

Ik vermoed ook dat het steeds lastiger zal gaan worden om met zonnepanelen, langere contracten* dan momenteel een jaar af te sluiten. Zover ik "energievergelijk" lees, zou dit alleen nog bij: Vattenfall, Greenchoice, Clean-energy en Delta*.
* Bij de laatste blijkt iemand met panelen overigens ook alleen maar een jaarcontract te kunnen afsluiten.

NB: de bedrijven die kosten voor een "teruglevering" in rekening (gaan) brengen, doen dit nu nog op basis van een staffel. Ik wil mij voorstellen - ook "eerlijker" - dat een heffing tzt wordt omgevormd tot het daadwerkelijk aantal van de meter.
Lijkt mij niet echt wenselijk dat particulieren hun paneelinstallatie zelf gaan "uitzetten" als een staffelgrens in zicht komt. Of zij dit "willen" of "zullen" doen, zal samenhangen of het huishouden saldeert; en in geval van een surplus, de totale vergoeding die van de heffing(kosten) compenseert.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 27 februari 2024 @ 20:38:59 #189
862 Arcee
Look closer
pi_212612751
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 11:41 schreef Piles het volgende:

[..]
Ja lastig is dat. Ik lees steeds dat vaste contracten nu goedkoper zijn dan variabel, maar dat zou betekenen dat de aanbieders verwachten dat de prijs gaat dalen (dus willen ze contracten/prijzen vastzetten). Dus dan beter wachten. Maar ja, dan betaal je wel elke maand teveel...
Het is toch triest dat we als brave burgers hier over na moeten denken? Je wilt toch niet de hele dag alle plussen en minnen van alle energievariabelen door moeten rekenen? 8)7

Energie is een basisbehoefte. Laat dat niet over aan private partijen zoals die puur administratieve energiemaatschappijen die verder geen reet toevoegen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_212612915
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 20:38 schreef Arcee het volgende:

[..]
Het is toch triest dat we als brave burgers hier over na moeten denken? Je wilt toch niet de hele dag alle plussen en minnen van alle energievariabelen door moeten rekenen? 8)7

Energie is een basisbehoefte. Laat dat niet over aan private partijen zoals die puur administratieve energiemaatschappijen die verder geen reet toevoegen.
En het inkopen enzo en ook een aantal die ook werkelijk opwekken.

Maar het hoeft ook niet. Je kan ook gewoon afsluiten en dan ben je klaar.
pi_212619565
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 11:41 schreef Piles het volgende:

[..]
Dat over het verwachten dat de prijs verder gaat dalen zat ik ook aan te denken. Afgelopen vrijdag werd ik gebeld door mijn leverancier Vattenfall voor een aanbod voor een vast contract (hadden ze nog nooit eerder gedaan). Toen ik aangaf daar nu geen interesse in te hebben, was de vraag wanneer ze dan terug mochten bellen. Ze wilden blijkbaar wel heel graag een vast contract aan me slijten. Het tarief voor het aanbod was weer net iets lager dan ik de week ervoor in mijn account gecheckt had, wat weer lager was dat dat van een maand geleden. Aanbod 23/2 was ¤0,249986 enkel tarief, 16/2 was dit ¤0,251623 en 24/1 was het ¤0,259152. Dit is inclusief 25% Blijven loont korting.
De laatste wijziging van het variabele tarief dateert alweer van 1 november, het zou misschien kunnen zijn dat dit binnenkort ook wordt verlaagd.
pi_212619701
Om de zoveel tijd check ik hoe hoog mijn opzegboete zou zijn bij mij leverancier (budget energie). Ik was in de veronderstelling dat deze eigenlijk steeds lager zou worden maar hij wordt steeds hoger. Kan iemand mij dit verklaren?
pi_212620460
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 14:30 schreef Intint het volgende:
Om de zoveel tijd check ik hoe hoog mijn opzegboete zou zijn bij mij leverancier (budget energie). Ik was in de veronderstelling dat deze eigenlijk steeds lager zou worden maar hij wordt steeds hoger. Kan iemand mij dit verklaren?
Is het tarief-verschil groter geworden?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212620691
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2024 15:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Is het tarief-verschil groter geworden?
Wat bedoel je precies? Het tarief-verschil tussen de tarieven die op mijn contract staan en?
pi_212620751
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 16:21 schreef Intint het volgende:

[..]
Wat bedoel je precies? Het tarief-verschil tussen de tarieven die op mijn contract staan en?
Ja.
Tussen je contract en wat hun tarief nu zou zijn.
Daar wordt mee gerekend qua boete. Dus hoe lager de huidige tarieven, hoe hoger je boete.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 28 februari 2024 @ 16:28:08 #196
16180 crew  CoolGuy
pi_212620756
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 16:21 schreef Intint het volgende:

[..]
...het referentieproduct waar ze mee vergelijken. Als dat product minder is gaan kosten is het gat naar jouw prijs dus groter geworden en dus zou je opzegboete hoger worden.
pi_212625836
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2024 16:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja.
Tussen je contract en wat hun tarief nu zou zijn.
Daar wordt mee gerekend qua boete. Dus hoe lager de huidige tarieven, hoe hoger je boete.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 16:28 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
...het referentieproduct waar ze mee vergelijken. Als dat product minder is gaan kosten is het gat naar jouw prijs dus groter geworden en dus zou je opzegboete hoger worden.
Thanks! Ik zie nu dat eik zelfs met een opstapboete van net over de 200 euro nog steeds ongeveer 150 euro goedkoper uit ben om over te stappen naar energiedirect...
pi_212627296
Hoe reken jij dat precies uit? Ik ga verhuizen naar gasloos appartement, maar mijn huidige contract loopt nog 3 maanden met gas erbij inbegrepen
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 28 februari 2024 @ 23:21:23 #199
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_212627460
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 22:59 schreef henkklaas1994 het volgende:
Hoe reken jij dat precies uit? Ik ga verhuizen naar gasloos appartement, maar mijn huidige contract loopt nog 3 maanden met gas erbij inbegrepen
bij verhuizen als je je huidige elektracontract wel mee neemt maar er gewoon geen gasaansluiting is om het gascontract mee te nemen zul je geen boete krijgen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator donderdag 29 februari 2024 @ 09:53:37 #200
16180 crew  CoolGuy
pi_212629512
quote:
99s.gif Op woensdag 28 februari 2024 23:21 schreef Nizno het volgende:

[..]
bij verhuizen als je je huidige elektracontract wel mee neemt maar er gewoon geen gasaansluiting is om het gascontract mee te nemen zul je geen boete krijgen.
Dit is correct. Ik had een vast contract voor elektra & gas toen ik in 2021 verhuisde naar dit huis, waar geen gasaansluiting is. Toen heb ik alleen het elektra gedeelte van mijn contract meegenomen naar dit huis, en er was géén boete.
pi_212630130
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 09:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit is correct. Ik had een vast contract voor elektra & gas toen ik in 2021 verhuisde naar dit huis, waar geen gasaansluiting is. Toen heb ik alleen het elektra gedeelte van mijn contract meegenomen naar dit huis, en er was géén boete.
Maar aangezien je warmtepomp hebt en deze echt gigantisch veel stroom kost, ga je toch echt de volle mep betalen? Omdat je contract niet ingesteld staat op hoog stroomverbruik. Ik krijg in ieder geval een warmtepomp met vloerverwarming.
  Moderator donderdag 29 februari 2024 @ 10:50:29 #202
16180 crew  CoolGuy
pi_212630199
quote:
1s.gif Op donderdag 29 februari 2024 10:46 schreef henkklaas1994 het volgende:

[..]
Maar aangezien je warmtepomp hebt en deze echt gigantisch veel stroom kost, ga je toch echt de volle mep betalen? Omdat je contract niet ingesteld staat op hoog stroomverbruik. Ik krijg in ieder geval een warmtepomp met vloerverwarming.
Nee? Ik weet niet wat je wil zeggen. Het feit dat je meer verbruikt uiteindelijk dan opgegeven toen je je contract afsloot betekent niet dat je ineens per kwh meer gaat betalen?

Edit: ik weet niet wat jij gigantisch veel stroom vindt. Laatste jaar in oude huis was 3800 kWh. Eerste jaar in nieuwe huis was 4800 kWh. 2e volle jaar in nieuwe huis was 4300 kWh. Maar daarvoor heb ik dan geen gas meer, en die 4800 en 4300 kWh zijn voor het gehele huis, niet alleen voor de warmtepomp.
pi_212630268
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 10:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee? Ik weet niet wat je wil zeggen. Het feit dat je meer verbruikt uiteindelijk dan opgegeven toen je je contract afsloot betekent niet dat je ineens per kwh meer gaat betalen?

Edit: ik weet niet wat jij gigantisch veel stroom vindt. Laatste jaar in oude huis was 3800 kWh. Eerste jaar in nieuwe huis was 4800 kWh. 2e volle jaar in nieuwe huis was 4300 kWh. Maar daarvoor heb ik dan geen gas meer, en die 4800 en 4300 kWh zijn voor het gehele huis, niet alleen voor de warmtepomp.
Is het niet dat als je contract op bijvoorbeeld 2500kWh (zoals bij mij) staat ingesteld, dat je een hogere tarief betaald voor de stroom boven de 2500kWh? Anders heb ik het fout haha!
  Moderator donderdag 29 februari 2024 @ 10:58:01 #204
16180 crew  CoolGuy
pi_212630288
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 10:56 schreef henkklaas1994 het volgende:

[..]
Is het niet dat als je contract op bijvoorbeeld 2500kWh (zoals bij mij) staat ingesteld, dat je een hogere tarief betaald voor de stroom boven de 2500kWh? Anders heb ik het fout haha!
Nee. Tenminste, dat was bij mij toen niet. Je geeft een verwacht verbruik op. Dat verbruik veranderde, doordat ik dat huis verkocht en een ander huis kocht. Dus in plaats van dat ik 3800 kWh x 21ct moest betalen betaalde ik toen in theorie 4800 kWh x 21ct. Het is niet zo dat die 1000 extra kWh ineens tegen een hoger tarief wordt afgerekend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')