als ze in juli 3 jaar heeft afgesloten gaat het geld kosten om die te ontbinden.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:56 schreef MevrouwCactus het volgende:
Kunnen jullie meedenken?
Mijn moeder gaat verhuizen. Ze gaat van een groot huis naar een appartement (gasloos). Ze is alleen en verbruikt vrij weinig. In het nieuwe appartement is een warmtepomp (geloof ik, ik dacht geen stadsverwarming, maar vrijdag ga ik mee kijken) voor de verwarming. Energielabel is A of B. We weten niet wat de stookkosten waren van de vorige bewoners, want die zijn overleden/dement, dus we kunnen niets navragen helaas. Ik gok dat het niet zo hoog is.
Ze heeft nu een driejarig contract bij Eneco, in juli afgesloten. Dat kan ze meenemen, maar ik weet niet of dat de beste keuze is. Ik denk zelf bijvoorbeeld dat een dynamisch contract (Frank Energy?) goedkoper zal zijn voor haar. Denk ik goed, of heb ik te weinig gegevens om een keuze te maken?
Waarom heeft ze in juli voor 3 jaar bij Eneco afgesloten? Waarschijnlijk omdat ze van zekerheid houdt?quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:56 schreef MevrouwCactus het volgende:
Kunnen jullie meedenken?
Mijn moeder gaat verhuizen. Ze gaat van een groot huis naar een appartement (gasloos). Ze is alleen en verbruikt vrij weinig. In het nieuwe appartement is een warmtepomp (geloof ik, ik dacht geen stadsverwarming, maar vrijdag ga ik mee kijken) voor de verwarming. Energielabel is A of B. We weten niet wat de stookkosten waren van de vorige bewoners, want die zijn overleden/dement, dus we kunnen niets navragen helaas. Ik gok dat het niet zo hoog is.
Ze heeft nu een driejarig contract bij Eneco, in juli afgesloten. Dat kan ze meenemen, maar ik weet niet of dat de beste keuze is. Ik denk zelf bijvoorbeeld dat een dynamisch contract (Frank Energy?) goedkoper zal zijn voor haar. Denk ik goed, of heb ik te weinig gegevens om een keuze te maken?
Ze gaat verhuizen, dan mag ze toch overstappen? Of moet ze het contract dan meenemen?quote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:02 schreef Nizno het volgende:
[..]
als ze in juli 3 jaar heeft afgesloten gaat het geld kosten om die te ontbinden.
tenzij haar tarieven lager zijn dan de huidige tarieven.
Ze heeft toen een contract voor 3 jaar afgesloten omdat ze vond dat het tarief toen prima was en haar 3 jaar lang de zekerheid bood dat ze het kon betalen. Ze wist toen ook dat ze in oktober zonnepanelen ging krijgen (sociale huurwoning) en een hybride boiler enzo. We hebben toen vooral naar de gasprijs gekeken.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarom heeft ze in juli voor 3 jaar bij Eneco afgesloten? Waarschijnlijk omdat ze van zekerheid houdt?
Op jaarbasis gaan de verschillen bij dit type verbruik hooguit tientjeswerk worden. Als ze dan liever zekerheid en een grote aanbieder heeft, zodat ze zich 3 jaar geen zorgen hoeft te maken, kan dat best meer waard zijn.
Nee, verhuizen is geen goede reden voor verbreken van het contract, dan moet je alsnog betalen. Samen gaan wonen is dat trouwens wel.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:08 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ze gaat verhuizen, dan mag ze toch overstappen? Of moet ze het contract dan meenemen?
Ah, dan is het antwoord dus erg simpelquote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, verhuizen is geen goede reden voor verbreken van het contract, dan moet je alsnog betalen. Samen gaan wonen is dat trouwens wel.
Bij Eneco kan je ook een dynamisch contract afsluiten. Mede gezien het feit dat het nieuwe appartement gasloos is (waarom geen PV-panelen??), is dat extra interessant.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:56 schreef MevrouwCactus het volgende:
Kunnen jullie meedenken?
Dan moet ze dus uitzoeken wat de afkoopboete wordt van het 3 jaar vast contractquote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij Eneco kan je ook een dynamisch contract afsluiten. Mede gezien het feit dat het nieuwe appartement gasloos is (waarom geen PV-panelen??), is dat extra interessant.
Waarom geen panelen: dit complex komt nog niet in aanmerking voor renovatie (ook sociale huur). Helaas.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij Eneco kan je ook een dynamisch contract afsluiten. Mede gezien het feit dat het nieuwe appartement gasloos is (waarom geen PV-panelen??), is dat extra interessant.
Ik ga vanmiddag eens met haar kijkenquote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:59 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dan moet ze dus uitzoeken wat de afkoopboete wordt van het 3 jaar vast contract
Bij Eneco kun je dat gewoon via de chatbot navragen. Wel zo handig.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 12:20 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ik ga vanmiddag eens met haar kijken
Ideaal.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 12:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Bij Eneco kun je dat gewoon via de chatbot navragen. Wel zo handig.
Gewoon even naar Eneco bellen en voorstellen dat je overstapt naar dynamisch. Of dat zonder boete kan. Haar gascontract eindigt ook (?)quote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:59 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dan moet ze dus uitzoeken wat de afkoopboete wordt van het 3 jaar vast contract
als een energieproduct bij de verhuizing niet leverbaar is op het nieuwe adres stopt deze zonder boete.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 13:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Gewoon even naar Eneco bellen en voorstellen dat je overstapt naar dynamisch. Of dat zonder boete kan. Haar gascontract eindigt ook (?)
Wat is Eneco toch een fijne energieleverancier.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 13:53 schreef Nizno het volgende:
[..]
als een energieproduct bij de verhuizing niet leverbaar is op het nieuwe adres stopt deze zonder boete.
https://www.eneco.nl/klan(...)huis-seniorenwoning/
ze noemen hier dan wel seniorenwoning zonder gas, maar goed dat geldt ook voor reguliere woningen
?quote:Op zaterdag 10 februari 2024 13:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is Eneco toch een fijne energieleverancier.
Is dat juridisch houdbaar?quote:Op zaterdag 10 februari 2024 12:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Bij Eneco kun je dat gewoon via de chatbot navragen. Wel zo handig.
Geen idee, maar waarom niet?quote:
Lijkt mij niet. Het zelfde geldt voor de helpdesk.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 15:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen idee, maar waarom niet?
Een schermafdruk lijkt me makkelijker als bewijs dan al die verschillende antwoorden die je vaak via de 'helpdesk' krijgt.
Hij pakt je contract er bij. En stelt voor om de berekening van je opzegboete etc ook naar je te mailen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 15:47 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Lijkt mij niet. Het zelfde geldt voor de helpdesk.
Volgens mij is enkel het contract juridisch houdbaar. Of een schriftelijke bevestiging.
Ik zou er igg voorzichtig mee zijn.
Een schriftelijke bevestiging verandert de zaak.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 15:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Hij pakt je contract er bij. En stelt voor om de berekening van je opzegboete etc ook naar je te mailen.
de hoogte van een opzegboete wordt een indicatie voor genoemd. Op de werkelijk dag van opzegging kan dit bedrag sowieso anders zijn. Omdat een opzegboete afhankelijk is van de marktprijs op de dag van opzeggen en de overgebleven energie die voor je 'gereserveerd' isquote:Op zaterdag 10 februari 2024 15:52 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Een schriftelijke bevestiging verandert de zaak.
quote:Berekening opzegboete
Je opzegboete wordt berekend door het verschil tussen je contracttarief en het referentietarief te vermenigvuldigen met je resterende verbruik. Dalen de tarieven flink, en loopt je vaste contract nog lang? Dan is de opzegboete hoger dan als de tarieven iets zijn gedaald en je contract nog maar even loopt.
Op de dag dat je opzegt, maken we een schatting van je opzegboete. De definitieve opzegboete zie je terug op je eindnota. Het is mogelijk dat de definitieve boete afwijkt van de schatting. Dat komt omdat pas op de eindnota duidelijk is hoeveel energie je precies hebt verbruikt.
Logisch, zekerheid en rust is vaak meer waard dan een paar tientjes.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 16:04 schreef MevrouwCactus het volgende:
Met moeder erover gehad, ze gaat haar contract meenemen. Ze wil niets weten van dat nieuwerwetse dynamische contract gedoe
Alles wat die chatbot schrijft is al schriftelijk.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 15:52 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Een schriftelijke bevestiging verandert de zaak.
Het is oneerlijk, hoe ook verpakt en laat staan wanstaltig dat er hier een voordeel (als iemands verdienmodel) moet zijn.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 16:49 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Eerlijker is om maximaal een aantal jaren te mogen salderen.
Dan hebben mensen die later instappen ook hun voordeel.
Je hebt ook echt geen flauw idee van hoe het gaat in het bedrijfsleven/energiewereld??quote:Op zaterdag 10 februari 2024 18:07 schreef Vallon het volgende:
Beter is zijn dat de overheid simpelweg de energieopwekking overlaat aan bedrijven met de plicht dat zij qua beleid moeten zorgen dat zuszoveel procent aantoonbaar, in kader afbouw fossiel, wordt opgewe(r)kt uit zon en wind.
De energiemaatschappij kunnen dan - waar dat zinnig is - consumenten vragen of zij hun afdakje willen verhuren om dan panelen neer te leggen. Er is dan geen relatie tussen gebruik en iemands verbruik.
Voor dat gebruik van iemands "privé ruimte of oppervlakte" wordt dan een vergoeding als pacht betaalt. Dat anderen zonder die ruimte daarvan geen "voordeel" hebben is dan de wet van zij die de gelegenheid hebben en ook willen bieden.
Hij heeft het niet over de realistische wereld, maar in zijn ogen de ideaalwereldquote:Op zaterdag 10 februari 2024 20:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Je hebt ook echt geen flauw idee van hoe het gaat in het bedrijfsleven/energiewereld??
Ja, er zijn eerder al wat experimenten geweest met Marxisme, die zijn nooit zo goed geslaagd eigenlijk. Solidariteit is prima maar je moet ook ruimte laten voor eigen initiatief natuurlijk.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 22:25 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hij heeft het niet over de realistische wereld, maar in zijn ogen de ideaalwereld
1 jarig contract: De leverprijs per kWh voor normaaltarief is ¤ 0,28891 en voor daltarief ¤ 0,26757quote:Op maandag 18 december 2023 07:31 schreef Delenlill het volgende:
Ik heb een nieuwe aanbieding gekregen van mijn energie aanbieder. En nu begint het toch wel te kriebelen. Tot zover heb ik mij weten te beheersen met het afsluiten van een vast contract. Maar dit zijn bijna vooroorlogse prijzen. Ik zit op ongeveer 3000 kWh per jaar aan elektriciteitsverbruik, en ik lever nog zo'n 600 kWh terug. En ja, ik zit voor meer dan 50 procent in het dal tarief met mijn energie verbruik.
1 jaar:
De leverprijs per kWh voor normaaltarief is ¤ 0,30963 en voor daltarief ¤ 0,27213. Deze is berekend door het leveringstarief per telwerk, de energiebelasting en de Opslag Duurzame Energie bij elkaar op te tellen.
3 jaar:
De leverprijs per kWh voor normaaltarief is ¤ 0,31306 en voor daltarief ¤ 0,27762. Deze is berekend door het leveringstarief per telwerk, de energiebelasting en de Opslag Duurzame Energie bij elkaar op te tellen.
Zouden jullie deze aanbieding nemen, of zouden jullie toch nog even geduld hebben? En zouden jullie voor de 1 jarig contract gaan of die voor 3 jaar? De prijzen maken per kWh niet veel uit tussen beide. In de prijzen is al rekening gehouden met de belasting verlaging van 2 cent per kWh van volgend jaar zie ik.
Ik zit vast op 0,30099 piek en 0,23178 bij Engie sinds begin deze maand. Als ik daar nu kijk zijn de prijzenquote:Op maandag 12 februari 2024 14:10 schreef Delenlill het volgende:
[..]
1 jarig contract: De leverprijs per kWh voor normaaltarief is ¤ 0,28891 en voor daltarief ¤ 0,26757
3 jarig contract: De leverprijs per kWh voor normaaltarief is ¤ 0,28511 en voor daltarief ¤ 0,26767.
Nieuwe aanbieding gekregen. Nog steeds niet zeker of ik hem nu ga nemen of niet.
Ik heb nu nog een variabel contract met deze tarieven:
De totale leveringsprijs voor elektriciteit is 0,33079 per kWh voor enkeltarief, 0,35362 voor normaal tarief en 0,30805 voor daltarief.
Al zie ik wel dat ik 120 - 180 euro per jaar kan besparen als ik het nu vast zet.
quote:Normaaltarief per kWh
Tarief per kWh (Staffel 1 [0 - 10.000 kWh])
¤ 0,36214 per kWh
Daltarief per kWh
Tarief per kWh (Staffel 1 [0 - 10.000 kWh])
¤ 0,28961 per kWh
Als ik nu kijk naar de prijzen voor Van de Bron (mijn energie leverancier) bij overstappen.nl zijn die dezelfde als de aanbieding die zij mij persoonlijk gedaan hebben. Alleen krijg je als nieuwe klant 50 euro korting.quote:Op maandag 12 februari 2024 14:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik zit vast op 0,30099 piek en 0,23178 bij Engie sinds begin deze maand. Als ik daar nu kijk zijn de prijzen
[..]
Correct, mijn verbruik zit vooral in de daluren. Momenteel, met salderen, maakt het allemaal niet uit, maar, dat salderen zal op enig moment er toch echt af gaan, én de waarschijnlijkheid dat er hier ergens komende zomer een EV zal staan is wel groot.quote:Op maandag 12 februari 2024 14:46 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Als ik nu kijk naar de prijzen voor Van de Bron (mijn energie leverancier) bij overstappen.nl zijn die dezelfde als de aanbieding die zij mij persoonlijk gedaan hebben. Alleen krijg je als nieuwe klant 50 euro korting.
De prijzen die jij nu hebt zit een hele grote swing in tussen piek en dal zie ik. Die zou zeker voordeliger kunnen zijn bij een hoog dal verbruik. (ik zit zo ongeveer op 60% dal en 40% piek)
Beste aanbieding op overstappen is Frank Energie. Maar dat is een dynamisch contract.
Stroom (normaaltarief) per kWh
¤ 0,25265
Stroom (daltarief) per kWh
¤ 0,25265
En die hebben dus geen piek/dal tarief. Het bovengenoemde tarief is dan een gemiddelde van de dag. Dus geen zekerheid. En niet zo'n groot verschil op het ogenblik dat ik het risico wil nemen. (mijn huidge variabele tarieven worden elke 3 maanden aangepast, ben bijna halverwege nu).
Dat is inderdaad een leuk cadeautje dan. En dat maakt die swing zeker de moeite waard.quote:Op maandag 12 februari 2024 14:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Correct, mijn verbruik zit vooral in de daluren. Momenteel, met salderen, maakt het allemaal niet uit, maar, dat salderen zal op enig moment er toch echt af gaan, én de waarschijnlijkheid dat er hier ergens komende zomer een EV zal staan is wel groot.
Op dat moment zal de opwek van de panelen sowieso niet meer toereikend zijn voor mijn hele verbruik, máár, aangezien de auto zakelijk lease is wordt elke kWh die in de auto gaat (dus ook die vanaf het dak) betaald door mijn werkgever. Maar aangezien ik het hoogste tarief op mag geven is elke kWh vanaf het dak 30ct waard en elke kWh die ik in de nacht in de auto stop ook, terwijl die maar 23ct kost.
Oftewel, het prijsverschil komt mij wel goed uit.
Overigens vind ik het alsnog rare prijzen, want ik vulde die tool in, en deze prijzen kwamen er uit. Ik had ook bij Pure Energie gekeken, en die hadden 1 tarief en dat was iets van 26ct dacht ik. Maar zowel bij Engie als bij PE, als ik nu kijk, zijn de tarieven een stuk hoger dan toen ik dit afsloot 6 weken geleden ofzo.
Nee, ik was klant bij Eneco. Ik was vóór ik klant werd bij Eneco wel al klant bij Engie.quote:Op maandag 12 februari 2024 15:04 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een leuk cadeautje dan. En dat maakt die swing zeker de moeite waard.
Was je al al klant toen je die aanbieding aanvaarde? Of ben je nieuwe klant geworden?
Dit is Pure energie voor mij op overstappen, beide een jaarcontract:
¤ 0,27909
¤ 0,27663
Engie:
¤ 0,36214
¤ 0,28962
De aanbieding die ik bij Van de Bron nu heb (waar ik al klant ben) is goedkoper dan Engie. En scheelt nauwelijks met die van Pure. Gemiddeld genomen (als ik het recht door het midden doe, dus 50/50) is Van de bron zelfs 0,00147 goedkoperquote:Op maandag 12 februari 2024 15:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, ik was klant bij Eneco. Ik was vóór ik klant werd bij Eneco wel al klant bij Engie.
Tja, bij die tarieven zou ik naar Pure Energie gaan, van die 2.
Want je kunt wel Engie doen, maar je verbruik zit vooral in de daluren zeg je, en zelfs in de daluren is Engie grofweg 1,3ct duurder dan Pure Energie.
Bij VDB betaal je toch ook een terugleverboete? Heb je dat ook mee gerekend?quote:Op maandag 12 februari 2024 15:41 schreef Delenlill het volgende:
[..]
De aanbieding die ik bij Van de Bron nu heb (waar ik al klant ben) is goedkoper dan Engie. En scheelt nauwelijks met die van Pure. Gemiddeld genomen (als ik het recht door het midden doe, dus 50/50) is Van de bron zelfs 0,00147 goedkoper
Dus de vraag is of ik hun aanbieding van 3 jaar zal nemen. Of dat ik variabel blijf met de hoop dat de prijs nog verder omlaag gaat in de aankomende maanden.
Het blijft een gok. Maar niet echt een dure. (tenzij de prijzen echt flink gaan zakken of stijgen natuurlijk).
Al is het met de maandprijs die ik nu heb niet echt een grote gok.
Dat is voor mij 13 cent per dag/4 euro per maand. Dus dat is te overzien. Ik zit in de 5-1000 kWh per jaar range. Heb maar 3 panelen.quote:Op maandag 12 februari 2024 15:43 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Bij VDB betaal je toch ook een terugleverboete? Heb je dat ook mee gerekend?
Maar ik bedoel, heb je dat mee gerekend op het totaal? Want het is leuk dat ze iets lagere tarieven hebben (naja..nauwelijks, maar toch, lager) en dat is leuk, maar als je daar vervolgens weer 13ct per dag bij op moet tellen dan kan het zijn dat de uitkomst anders wordt.quote:Op maandag 12 februari 2024 15:54 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Dat is voor mij 13 cent per dag/4 euro per maand. Dus dat is te overzien. Ik zit in de 5-1000 kWh per jaar range. Heb maar 3 panelen.
Dat is zo. Ik zit op gemiddeld zo'n 8 KWh per dag aan verbruik, dus bij de kWh prijs komt dan tussen de 1 - 2 cent boven op. Zo had ik het inderdaad nog niet berekend.quote:Op maandag 12 februari 2024 15:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar ik bedoel, heb je dat mee gerekend op het totaal? Want het is leuk dat ze iets lagere tarieven hebben (naja..nauwelijks, maar toch, lager) en dat is leuk, maar als je daar vervolgens weer 13ct per dag bij op moet tellen dan kan het zijn dat de uitkomst anders wordt.
Ja, dus wat je eigenlijk moet doen (als ik het goed begrijp) is je vult je verbruik(en) in, daar komt een prijs uit. Daar staat ook een totaalbedrag bij wat je dus op jaarbasis aan energie kwijt bent.quote:Op maandag 12 februari 2024 16:08 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Dat is zo. Ik zit op gemiddeld zo'n 8 KWh per dag aan verbruik, dus bij de kWh prijs komt dan tussen de 1 - 2 cent boven op. Zo had ik het inderdaad nog niet berekend.
https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskostenquote:Op maandag 12 februari 2024 16:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dus wat je eigenlijk moet doen (als ik het goed begrijp) is je vult je verbruik(en) in, daar komt een prijs uit. Daar staat ook een totaalbedrag bij wat je dus op jaarbasis aan energie kwijt bent.
Als ik je goed begrijp is dus bij VDB de kWh prijs een pietsje lager, maar, je moet wel 13ct per dag mee rekenen. Ik weet niet hoe je aan die 13ct per dag komt, maar goed, ik ga er vanuit dat dat bedrag klopt.
Oftewel, bij de totaalprijs van VDB (ik doe hier de aanname dat die 13ct per dag daar niét bijzitten) voor een jaar energie moet je dus 365 x 13ct optellen oftewel, daar komt dan 47,45 bij.
Dus, dan krijg je <totaalbedrag VDB> (nogmaals, aanname = dat bij het totaalbedrag die 13ct pd daar niet bij zitten) + 47,45 = totaalbedrag. Dat zet je vervolgens af tegen <totaalbedrag alternatieve aanbieder die géén boete heeft>.
De lagere is dan goedkoper. In theorie.
Volgens mij maakt het niet uit winter/zomer. Jij levert per jaar X terug. X valt in een bepaalde schaal. Ik snap prima dat dat afhankelijk is van weersomstandigheden etc, maar je moet ergens vanuit gaan, dus als jij standaard in schaal 1 valt, dan krijg je er dus 13ct per dag, oftewel 4 euro per maand bij.quote:Op maandag 12 februari 2024 16:19 schreef Delenlill het volgende:
[..]
https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten
[ afbeelding ]
Die 13 cent per dag/4 euro per maand heb ik hier vandaan gehaald.
3000 kWh per jaar gebruik ik. Dat is gemiddeld 8.2 kWh per dag.
Deel ik die 13 cent door 8.2 dan kom ik op 1.6 cent boven op de kWh prijs. Die terugkeer boete zit inderdaad niet bij de prijs in begrepen als ik het goed heb. (maar dat kan ik controleren in mijn huidge prijs)
Dat is gemiddeld. In de winter gebruik ik natuurlijk meer per dag dan in de zomer.
https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskostenquote:Nieuw op de energierekening: Vaste terugleveringskosten
Heb je een vast contract afgesloten na 14 augustus 2023 en heb je zonnepanelen? Dan staat ook de kostenpost Vaste terugleveringskosten op je energierekening. Dit is een vast bedrag per dag dat je als klant betaalt voor het terugleveren van zonne-energie. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het aantal kWh zonnestroom die je teruglevert.
En deze zit al wel bij het aanbod in die ik gekregen heb. Maar dan al doorberekend in de voorschot prijs die zij mij aanbieden. Wat 45 euro per maand is. Maar ja dit zegt niet veel natuurlijk. Het is slechts een schatting. De jaarafrekening laat de daadwerkelijke prijs zien.quote:Wat zijn vaste terugleveringskosten?
Vaste terugleveringskosten is een nieuwe prijscomponent op de energierekening van Vandebron-klanten. Het is een vast bedrag per dag dat je als klant betaalt voor het terugleveren van zonne-energie. Dat gebeurt op het moment dat je meer stroom opwekt dan je op dat moment in huis nodig hebt.
De hoogte van het bedrag per dag is afhankelijk van het aantal kWh dat je jaarlijks teruglevert. Voor de meeste klanten met zonnepanelen zal het om ¤10,- tot ¤20,- per maand minder voordeel gaan. Dit wordt verwerkt in het termijnbedrag. Klanten zonder zonnepanelen betalen geen vaste terugleveringskosten.
Ja, daarom zeg ik, je moet uit gaan van een bepaald verbruik. Dat verbruik is altijd een schatting. Je moet ook een schatting maken van hoeveel je opwekt/terug levert.quote:Op maandag 12 februari 2024 16:53 schreef Delenlill het volgende:
Ik heb het even uitgezocht. Die terugleveringskosten zit niet bij de kWh prijs in. Maar wordt op de maandelijkse energierekening in rekening gebracht.
https://vandebron.nl/blog/opbouw-energierekening
[..]
https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten
[..]
En deze zit al wel bij het aanbod in die ik gekregen heb. Maar dan al doorberekend in de voorschot prijs die zij mij aanbieden. Wat 45 euro per maand is. Maar ja dit zegt niet veel natuurlijk. Het is slechts een schatting. De jaarafrekening laat de daadwerkelijke prijs zien.
Dat terugrekenen naar kWh prijs deed ik om het te kunnen vergelijken met die andere kWh prijzen van van andere aanbieders.quote:Op maandag 12 februari 2024 16:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Volgens mij maakt het niet uit winter/zomer. Jij levert per jaar X terug. X valt in een bepaalde schaal. Ik snap prima dat dat afhankelijk is van weersomstandigheden etc, maar je moet ergens vanuit gaan, dus als jij standaard in schaal 1 valt, dan krijg je er dus 13ct per dag, oftewel 4 euro per maand bij.
Jij rekent het terug naar kWh, maar in principe maakt dat niet uit. Je neemt het aanbod dat VDB je doet en daar tel je dus 12x 4 euro bij op. Dat is de aanname, want als het een geweldig jaar is qua zon is het misschien wel schaal 2 (goed dat is wat overdreven, maar je snapt me).
Je moet rekenen op een heel jaar. Een heel jaar kost jou X dal x kWh prijs + Y normaal x kWh prijs + 48 euro (12x 4). Dat zet je af tegen een aanbod van een andere toko met of zonder die boete, en dan reken je uit waar je op een jaar gezien het minste geld aan kwijt bent.
Of mis ik iets dat je zo gefocust bent op dat gemiddelde / wat het per kWh extra kost?
Je rekent te moeilijk, denk ikquote:Op maandag 12 februari 2024 17:00 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Dat terugrekenen naar kWh prijs deed ik om het te kunnen vergelijken met die andere kWh prijzen van van andere aanbieders.
Het is inderdaad niet helemaal een goede vergelijking omdat de vaste leveringskosten ook per aanbieder anders kunnen zijn. En die zit volgens mij ook niet mij de kWh prijs in. Dus ook die zou je moeten doorrekenen naar de kWh prijs om een echt goede vergelijking te krijgen. Dus dan zou de jaarlijkse totale kosten ook prima kunnen zijn om de goedkoopste te vinden.
Ik denk waarschijnlijk iets te moeilijk op het ogenblik.
Dat doet Van de Bron wel zie ik. de terugleveringskosten op overstappen.nl al in de berekening gooien.quote:Op maandag 12 februari 2024 17:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je rekent te moeilijk, denk ik
De aanbiedingen op die vergelijkingssites rekenen (denk ik) niet de boetes mee. Oftewel, het is een beetje misleidend, want die boete kost jouw X per jaar. Dat moet je dus bij het totaalbedrag dat zo'n site je voorschotelt optellen, want dat totaalbedrag is het bedrag wat energie je voor een heel jaar kost.
De hoogste verliest.
Al is dat wel een schatting inderdaad met de door mij opgegeven geschat verbruik/terug levering. En ik ben al klant dus die korting is niet op mij van toepassing. Dus laten we zeggen ¤45 per maand is de indicatie. (vorig jaar was mijn totaal netto verbruik 2200 kWh. (bruto 2700. dus terug levering was 500). Maar tijdens storm Polly waren 2 van mijn zonnepanelen van het dak gewaaid, en de verhuurder heeft deze pas weer hersteld in iets van september. Dus heb de halve zomer gemist.quote:Stroom (normaaltarief) per kWh: ¤ 0,28511
Stroom (daltarief) per kWh: ¤ 0,26767
Vaste leveringskosten stroom p/j: ¤ 72,00
Vaste terugleveringskosten stroom p/j: ¤ 47,97
Samenvatting totale kosten
(incl. netbeheerkosten & incl. btw)
Leveringskosten stroom: ¤ 115,65
Netbeheerkosten stroom: ¤ 425,88
Totale kosten: ¤ 541,53
Korting: ¤ -50,00
prijs per jaar: ¤ 491,53
¤40,96 per maand
| Forum Opties | |