abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212401904
Ik heb het even uitgezocht. Die terugleveringskosten zit niet bij de kWh prijs in. Maar wordt op de maandelijkse energierekening in rekening gebracht.

https://vandebron.nl/blog/opbouw-energierekening
quote:
Nieuw op de energierekening: Vaste terugleveringskosten
Heb je een vast contract afgesloten na 14 augustus 2023 en heb je zonnepanelen? Dan staat ook de kostenpost Vaste terugleveringskosten op je energierekening. Dit is een vast bedrag per dag dat je als klant betaalt voor het terugleveren van zonne-energie. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het aantal kWh zonnestroom die je teruglevert.
https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten
quote:
Wat zijn vaste terugleveringskosten?
Vaste terugleveringskosten is een nieuwe prijscomponent op de energierekening van Vandebron-klanten. Het is een vast bedrag per dag dat je als klant betaalt voor het terugleveren van zonne-energie. Dat gebeurt op het moment dat je meer stroom opwekt dan je op dat moment in huis nodig hebt.

De hoogte van het bedrag per dag is afhankelijk van het aantal kWh dat je jaarlijks teruglevert. Voor de meeste klanten met zonnepanelen zal het om ¤10,- tot ¤20,- per maand minder voordeel gaan. Dit wordt verwerkt in het termijnbedrag. Klanten zonder zonnepanelen betalen geen vaste terugleveringskosten.
En deze zit al wel bij het aanbod in die ik gekregen heb. Maar dan al doorberekend in de voorschot prijs die zij mij aanbieden. Wat 45 euro per maand is. Maar ja dit zegt niet veel natuurlijk. Het is slechts een schatting. De jaarafrekening laat de daadwerkelijke prijs zien.
  Moderator maandag 12 februari 2024 @ 16:58:28 #296
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212401994
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 16:53 schreef Delenlill het volgende:
Ik heb het even uitgezocht. Die terugleveringskosten zit niet bij de kWh prijs in. Maar wordt op de maandelijkse energierekening in rekening gebracht.

https://vandebron.nl/blog/opbouw-energierekening
[..]
https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten
[..]
En deze zit al wel bij het aanbod in die ik gekregen heb. Maar dan al doorberekend in de voorschot prijs die zij mij aanbieden. Wat 45 euro per maand is. Maar ja dit zegt niet veel natuurlijk. Het is slechts een schatting. De jaarafrekening laat de daadwerkelijke prijs zien.
Ja, daarom zeg ik, je moet uit gaan van een bepaald verbruik. Dat verbruik is altijd een schatting. Je moet ook een schatting maken van hoeveel je opwekt/terug levert.

Dus wil je appels met appels vergelijken dan neem je het tarief x het verbruik in kWhs + alle extra kosten. Bij VDB zitten daar nóg extra kosten bij, en dat is die 'boete'. Die komt er daar dus bij.

Dus inderdaad wel handig om te berekenen wat je aan kosten kwijt bent op een jaar bij VDB zónder die boete, en bij een leverancier sowieso zonder een boete, en vervolgens zet je die tegen elkaar af. Dan tel je er bij VDB die boete bij op. Blijft die dan goedkoper, prima, wordt de ander dan goedkoper, ook prima.

Tenzij je zegt ik heb geen boodschap aan die 48 euro per jaar, dat kan, dan hoef je je er helemaal niet druk over te maken. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_212402040
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 16:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Volgens mij maakt het niet uit winter/zomer. Jij levert per jaar X terug. X valt in een bepaalde schaal. Ik snap prima dat dat afhankelijk is van weersomstandigheden etc, maar je moet ergens vanuit gaan, dus als jij standaard in schaal 1 valt, dan krijg je er dus 13ct per dag, oftewel 4 euro per maand bij.

Jij rekent het terug naar kWh, maar in principe maakt dat niet uit. Je neemt het aanbod dat VDB je doet en daar tel je dus 12x 4 euro bij op. Dat is de aanname, want als het een geweldig jaar is qua zon is het misschien wel schaal 2 (goed dat is wat overdreven, maar je snapt me).

Je moet rekenen op een heel jaar. Een heel jaar kost jou X dal x kWh prijs + Y normaal x kWh prijs + 48 euro (12x 4). Dat zet je af tegen een aanbod van een andere toko met of zonder die boete, en dan reken je uit waar je op een jaar gezien het minste geld aan kwijt bent.

Of mis ik iets dat je zo gefocust bent op dat gemiddelde / wat het per kWh extra kost?
Dat terugrekenen naar kWh prijs deed ik om het te kunnen vergelijken met die andere kWh prijzen van van andere aanbieders.

Het is inderdaad niet helemaal een goede vergelijking omdat de vaste leveringskosten ook per aanbieder anders kunnen zijn. En die zit volgens mij ook niet mij de kWh prijs in. Dus ook die zou je moeten doorrekenen naar de kWh prijs om een echt goede vergelijking te krijgen. Dus dan zou de jaarlijkse totale kosten ook prima kunnen zijn om de goedkoopste te vinden.

Ik denk waarschijnlijk iets te moeilijk op het ogenblik.
  Moderator maandag 12 februari 2024 @ 17:02:31 #298
16180 crew  CoolGuy
pi_212402063
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:00 schreef Delenlill het volgende:

[..]
Dat terugrekenen naar kWh prijs deed ik om het te kunnen vergelijken met die andere kWh prijzen van van andere aanbieders.

Het is inderdaad niet helemaal een goede vergelijking omdat de vaste leveringskosten ook per aanbieder anders kunnen zijn. En die zit volgens mij ook niet mij de kWh prijs in. Dus ook die zou je moeten doorrekenen naar de kWh prijs om een echt goede vergelijking te krijgen. Dus dan zou de jaarlijkse totale kosten ook prima kunnen zijn om de goedkoopste te vinden.

Ik denk waarschijnlijk iets te moeilijk op het ogenblik.
Je rekent te moeilijk, denk ik :P

De aanbiedingen op die vergelijkingssites rekenen (denk ik) niet de boetes mee. Oftewel, het is een beetje misleidend, want die boete kost jouw X per jaar. Dat moet je dus bij het totaalbedrag dat zo'n site je voorschotelt optellen, want dat totaalbedrag is het bedrag wat energie je voor een heel jaar kost.

De hoogste verliest.
pi_212402221
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Je rekent te moeilijk, denk ik :P

De aanbiedingen op die vergelijkingssites rekenen (denk ik) niet de boetes mee. Oftewel, het is een beetje misleidend, want die boete kost jouw X per jaar. Dat moet je dus bij het totaalbedrag dat zo'n site je voorschotelt optellen, want dat totaalbedrag is het bedrag wat energie je voor een heel jaar kost.

De hoogste verliest.
Dat doet Van de Bron wel zie ik. de terugleveringskosten op overstappen.nl al in de berekening gooien.

quote:
Stroom (normaaltarief) per kWh: ¤ 0,28511
Stroom (daltarief) per kWh: ¤ 0,26767
Vaste leveringskosten stroom p/j: ¤ 72,00
Vaste terugleveringskosten stroom p/j: ¤ 47,97

Samenvatting totale kosten
(incl. netbeheerkosten & incl. btw)
Leveringskosten stroom: ¤ 115,65
Netbeheerkosten stroom: ¤ 425,88
Totale kosten: ¤ 541,53
Korting: ¤ -50,00
prijs per jaar: ¤ 491,53

¤40,96 per maand
Al is dat wel een schatting inderdaad met de door mij opgegeven geschat verbruik/terug levering. En ik ben al klant dus die korting is niet op mij van toepassing. Dus laten we zeggen ¤45 per maand is de indicatie. (vorig jaar was mijn totaal netto verbruik 2200 kWh. (bruto 2700. dus terug levering was 500). Maar tijdens storm Polly waren 2 van mijn zonnepanelen van het dak gewaaid, en de verhuurder heeft deze pas weer hersteld in iets van september. Dus heb de halve zomer gemist.

Stroom (normaal): 1500 kWh
Stroom (dal): 1500 kWh
Zonnepanelen (normaal): 540 kWh
Zonnepanelen (dal): 180 kWh
Nettoverbruik (normaal): 960 kWh
Nettoverbruik (dal): 1320 kWh

En dit is een ruime schatting die ik gemaakt heb. Al zijn de zonnepanelen mogelijk iets te krap ingeschat. Ik zit er pas een jaar in en het is nieuwbouw ik ben de eerste bewoner. Dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

[ Bericht 1% gewijzigd door Delenlill op 12-02-2024 17:35:25 ]
pi_212402278
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 16:58 schreef CoolGuy het volgende:
48 euro per jaar
Nulletje vergeten?
  Moderator maandag 12 februari 2024 @ 18:58:18 #301
16180 crew  CoolGuy
pi_212403273
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:21 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Nulletje vergeten?
Nee, hij heeft het over 13ct per dag / 4 euro per maand. 4 euro per maand x 12 = 48 euro per jaar volgens mij, of reken ik nou helemaal verkeerd?

[ Bericht 0% gewijzigd door CoolGuy op 12-02-2024 19:23:42 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')