als ze in juli 3 jaar heeft afgesloten gaat het geld kosten om die te ontbinden.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:56 schreef MevrouwCactus het volgende:
Kunnen jullie meedenken?
Mijn moeder gaat verhuizen. Ze gaat van een groot huis naar een appartement (gasloos). Ze is alleen en verbruikt vrij weinig. In het nieuwe appartement is een warmtepomp (geloof ik, ik dacht geen stadsverwarming, maar vrijdag ga ik mee kijken) voor de verwarming. Energielabel is A of B. We weten niet wat de stookkosten waren van de vorige bewoners, want die zijn overleden/dement, dus we kunnen niets navragen helaas. Ik gok dat het niet zo hoog is.
Ze heeft nu een driejarig contract bij Eneco, in juli afgesloten. Dat kan ze meenemen, maar ik weet niet of dat de beste keuze is. Ik denk zelf bijvoorbeeld dat een dynamisch contract (Frank Energy?) goedkoper zal zijn voor haar. Denk ik goed, of heb ik te weinig gegevens om een keuze te maken?
Waarom heeft ze in juli voor 3 jaar bij Eneco afgesloten? Waarschijnlijk omdat ze van zekerheid houdt?quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:56 schreef MevrouwCactus het volgende:
Kunnen jullie meedenken?
Mijn moeder gaat verhuizen. Ze gaat van een groot huis naar een appartement (gasloos). Ze is alleen en verbruikt vrij weinig. In het nieuwe appartement is een warmtepomp (geloof ik, ik dacht geen stadsverwarming, maar vrijdag ga ik mee kijken) voor de verwarming. Energielabel is A of B. We weten niet wat de stookkosten waren van de vorige bewoners, want die zijn overleden/dement, dus we kunnen niets navragen helaas. Ik gok dat het niet zo hoog is.
Ze heeft nu een driejarig contract bij Eneco, in juli afgesloten. Dat kan ze meenemen, maar ik weet niet of dat de beste keuze is. Ik denk zelf bijvoorbeeld dat een dynamisch contract (Frank Energy?) goedkoper zal zijn voor haar. Denk ik goed, of heb ik te weinig gegevens om een keuze te maken?
Ze gaat verhuizen, dan mag ze toch overstappen? Of moet ze het contract dan meenemen?quote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:02 schreef Nizno het volgende:
[..]
als ze in juli 3 jaar heeft afgesloten gaat het geld kosten om die te ontbinden.
tenzij haar tarieven lager zijn dan de huidige tarieven.
Ze heeft toen een contract voor 3 jaar afgesloten omdat ze vond dat het tarief toen prima was en haar 3 jaar lang de zekerheid bood dat ze het kon betalen. Ze wist toen ook dat ze in oktober zonnepanelen ging krijgen (sociale huurwoning) en een hybride boiler enzo. We hebben toen vooral naar de gasprijs gekeken.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarom heeft ze in juli voor 3 jaar bij Eneco afgesloten? Waarschijnlijk omdat ze van zekerheid houdt?
Op jaarbasis gaan de verschillen bij dit type verbruik hooguit tientjeswerk worden. Als ze dan liever zekerheid en een grote aanbieder heeft, zodat ze zich 3 jaar geen zorgen hoeft te maken, kan dat best meer waard zijn.
Nee, verhuizen is geen goede reden voor verbreken van het contract, dan moet je alsnog betalen. Samen gaan wonen is dat trouwens wel.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:08 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ze gaat verhuizen, dan mag ze toch overstappen? Of moet ze het contract dan meenemen?
Ah, dan is het antwoord dus erg simpelquote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, verhuizen is geen goede reden voor verbreken van het contract, dan moet je alsnog betalen. Samen gaan wonen is dat trouwens wel.
Bij Eneco kan je ook een dynamisch contract afsluiten. Mede gezien het feit dat het nieuwe appartement gasloos is (waarom geen PV-panelen??), is dat extra interessant.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:56 schreef MevrouwCactus het volgende:
Kunnen jullie meedenken?
Dan moet ze dus uitzoeken wat de afkoopboete wordt van het 3 jaar vast contractquote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij Eneco kan je ook een dynamisch contract afsluiten. Mede gezien het feit dat het nieuwe appartement gasloos is (waarom geen PV-panelen??), is dat extra interessant.
Waarom geen panelen: dit complex komt nog niet in aanmerking voor renovatie (ook sociale huur). Helaas.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij Eneco kan je ook een dynamisch contract afsluiten. Mede gezien het feit dat het nieuwe appartement gasloos is (waarom geen PV-panelen??), is dat extra interessant.
Ik ga vanmiddag eens met haar kijkenquote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:59 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dan moet ze dus uitzoeken wat de afkoopboete wordt van het 3 jaar vast contract
Bij Eneco kun je dat gewoon via de chatbot navragen. Wel zo handig.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 12:20 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ik ga vanmiddag eens met haar kijken
Ideaal.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 12:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Bij Eneco kun je dat gewoon via de chatbot navragen. Wel zo handig.
Gewoon even naar Eneco bellen en voorstellen dat je overstapt naar dynamisch. Of dat zonder boete kan. Haar gascontract eindigt ook (?)quote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:59 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dan moet ze dus uitzoeken wat de afkoopboete wordt van het 3 jaar vast contract
als een energieproduct bij de verhuizing niet leverbaar is op het nieuwe adres stopt deze zonder boete.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 13:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Gewoon even naar Eneco bellen en voorstellen dat je overstapt naar dynamisch. Of dat zonder boete kan. Haar gascontract eindigt ook (?)
Wat is Eneco toch een fijne energieleverancier.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 13:53 schreef Nizno het volgende:
[..]
als een energieproduct bij de verhuizing niet leverbaar is op het nieuwe adres stopt deze zonder boete.
https://www.eneco.nl/klan(...)huis-seniorenwoning/
ze noemen hier dan wel seniorenwoning zonder gas, maar goed dat geldt ook voor reguliere woningen
?quote:Op zaterdag 10 februari 2024 13:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is Eneco toch een fijne energieleverancier.
Is dat juridisch houdbaar?quote:Op zaterdag 10 februari 2024 12:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Bij Eneco kun je dat gewoon via de chatbot navragen. Wel zo handig.
Geen idee, maar waarom niet?quote:
Lijkt mij niet. Het zelfde geldt voor de helpdesk.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 15:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen idee, maar waarom niet?
Een schermafdruk lijkt me makkelijker als bewijs dan al die verschillende antwoorden die je vaak via de 'helpdesk' krijgt.
Hij pakt je contract er bij. En stelt voor om de berekening van je opzegboete etc ook naar je te mailen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 15:47 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Lijkt mij niet. Het zelfde geldt voor de helpdesk.
Volgens mij is enkel het contract juridisch houdbaar. Of een schriftelijke bevestiging.
Ik zou er igg voorzichtig mee zijn.
Een schriftelijke bevestiging verandert de zaak.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 15:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Hij pakt je contract er bij. En stelt voor om de berekening van je opzegboete etc ook naar je te mailen.
de hoogte van een opzegboete wordt een indicatie voor genoemd. Op de werkelijk dag van opzegging kan dit bedrag sowieso anders zijn. Omdat een opzegboete afhankelijk is van de marktprijs op de dag van opzeggen en de overgebleven energie die voor je 'gereserveerd' isquote:Op zaterdag 10 februari 2024 15:52 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Een schriftelijke bevestiging verandert de zaak.
quote:Berekening opzegboete
Je opzegboete wordt berekend door het verschil tussen je contracttarief en het referentietarief te vermenigvuldigen met je resterende verbruik. Dalen de tarieven flink, en loopt je vaste contract nog lang? Dan is de opzegboete hoger dan als de tarieven iets zijn gedaald en je contract nog maar even loopt.
Op de dag dat je opzegt, maken we een schatting van je opzegboete. De definitieve opzegboete zie je terug op je eindnota. Het is mogelijk dat de definitieve boete afwijkt van de schatting. Dat komt omdat pas op de eindnota duidelijk is hoeveel energie je precies hebt verbruikt.
Logisch, zekerheid en rust is vaak meer waard dan een paar tientjes.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 16:04 schreef MevrouwCactus het volgende:
Met moeder erover gehad, ze gaat haar contract meenemen. Ze wil niets weten van dat nieuwerwetse dynamische contract gedoe
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |