abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212416047
Je bent duidelijk niet bekend met dynamische tarieven. Vorig jaar ruim 300 uren met gratis stroom gehad. En daarnaast nog honderden uren met stroom voor 1 of 2 cent.

Tja, niet mijn schuld dat je je mogelijkheden niet gebruikt
Maar dan is er ook geen reden om jezelf een slachtofferrol aan te meten.

Naast de dynamische energiecontracten hebben de energieleveranciers met ouderwetse contracten natuurlijk ook gewoon gemiddeld lagere inkooptarieven omdat er door de vele zonnestroom op jaarbasis gewoon meer aanbod is aan elektriciteit. En iedereen weet dat dat tot lagere inkoopprijzen leidt.
Sterker nog: al die groene stroom dempt zelfs de gasprijzen. Want de groene stroom in Nederland zorgt vooral voor een verminderde elektriciteitsproductie in gascentrales waardoor we in tijden van gas-schaarste miljoenen kuubs gas minder hebben gebruikt dan wanneer particulieren geen zonnepanelen zouden hebben.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 20:40:58 #27
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212416378
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:21 schreef Ivo1985 het volgende:
Je bent duidelijk niet bekend met dynamische tarieven. Vorig jaar ruim 300 uren met gratis stroom gehad. En daarnaast nog honderden uren met stroom voor 1 of 2 cent.

Tja, niet mijn schuld dat je je mogelijkheden niet gebruikt
Maar dan is er ook geen reden om jezelf een slachtofferrol aan te meten.

Naast de dynamische energiecontracten hebben de energieleveranciers met ouderwetse contracten natuurlijk ook gewoon gemiddeld lagere inkooptarieven omdat er door de vele zonnestroom op jaarbasis gewoon meer aanbod is aan elektriciteit. En iedereen weet dat dat tot lagere inkoopprijzen leidt.
Sterker nog: al die groene stroom dempt zelfs de gasprijzen. Want de groene stroom in Nederland zorgt vooral voor een verminderde elektriciteitsproductie in gascentrales waardoor we in tijden van gas-schaarste miljoenen kuubs gas minder hebben gebruikt dan wanneer particulieren geen zonnepanelen zouden hebben.
Komisch iemand verantwoordelijk stellen omdat die ergens geen gebruik van heeft gemaakt, laat staan kan maken.
Ik ben verder zeker geen slachtoffer omdat ik een valselijk gebruikt systeem ter discussie stel.

Doet mij denken aan mijn beurstijd waar het usance was om mensen die niet belegden en dan geen winsten pakten, voor gek te verklaren. Mooi om te zien hoe die boilerrooms (uit)werkten.
Heb al wat jaartjes dynamisch en in mijn grafiek was er vorig jaar bij elkaar 7 uur lang van 0ct of lager.

Probleem twee van salderen is dat dit inclusief "belasting" verloopt en dan de daarbij misgelopen verdiensten voor de overheid, links- of rechtsom toch ergens weer vandaan moet worden gecompenseerd.
Probleem drie met leverende zonnepanelen (en ook gasloos/EV's)in oa. wijken is dat overal en nergens de stroomnetwerken moeten worden aangepast om zo het heen en weer (lever)gedoe mogelijk te maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 13-02-2024 20:49:39 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_212417895
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 18:46 schreef capricia het volgende:

[..]
Thanks man! ^O^
Het is dus de wet
[..]
. En gaat enkel over het afbouwen van die salderingsregeling.
Niet een of andere groter geheel wat nu niet doorgaat. Je weet wel, een heel pakket met nieuwe wetten die een hele transitie moeten regelen of zo.
Dat vroeg ik me af. :)
Voor de toekomst. Laat je niet verleiden tot het afgaan op wetstitels. Soms staat er wel eens iets anders bij in. Is geen rare praktijk, maar de titel dekt zeker bij wijzigings wetten niet altijd de lading.
pi_212417995
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 22:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Voor de toekomst. Laat je niet verleiden tot het afgaan op wetstitels. Soms staat er wel eens iets anders bij in. Is geen rare praktijk, maar de titel dekt zeker bij wijzigings wetten niet altijd de lading.
Eens ja.
Slimme opmerking.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212420614
quote:
18s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:15 schreef Vallon het volgende:
Iemand die niet saldeert kan die zg gratis stroom verder ook niet opsparen in een boekhouding om in de winter te gebruiken. Dat gezegd hebbend, zie ik trucjes dat men met (verboden) apparaatjes via een buurman gaat (bij)salderen (door converters om te bouwen).

Het lijkt me redelijk zeldzaam als iemand geen panelen kan plaatsen en de buurman zelfs te veel heeft. Tot zover die truuk.

Verder denk ik dat als je werkelijk geen panelen kwijt kan dat je dan het beste af bent met een dynamisch contract. Dan heb je in de zomer ook vrijwel gratis stroom dus heb je zonder verdere investering al de helft van het voordeel. Tevens ben je bij veel wind dan in de winter ook voordeliger. Als maar voldoende mensen dynamisch gaan dan vlakt het voordeel van eigen panelen wel weer uit.

Maar ik had een andere salderingsregeling wel eleganter gevonden, dus alleen belastingen salderen en niet de kale prijs danwel b.v. de eerste vijf jaar na aansluiten mogen salderen. Maar goed, de kiezer heeft gesproken zeggen ze dan.
pi_212422024
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 10:09 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het lijkt me redelijk zeldzaam als iemand geen panelen kan plaatsen en de buurman zelfs te veel heeft. Tot zover die truuk.

Verder denk ik dat als je werkelijk geen panelen kwijt kan dat je dan het beste af bent met een dynamisch contract. Dan heb je in de zomer ook vrijwel gratis stroom dus heb je zonder verdere investering al de helft van het voordeel. Tevens ben je bij veel wind dan in de winter ook voordeliger. Als maar voldoende mensen dynamisch gaan dan vlakt het voordeel van eigen panelen wel weer uit.

Maar ik had een andere salderingsregeling wel eleganter gevonden, dus alleen belastingen salderen en niet de kale prijs danwel b.v. de eerste vijf jaar na aansluiten mogen salderen. Maar goed, de kiezer heeft gesproken zeggen ze dan.
Helaas heeft de kiezer deze keer weer gestemd zonder partijprogrammas te lezen
pi_212426552
quote:

[..]

Een dynamisch contract is leuk als je een flinke financiële tegenvaller kan opvangen.
Dat is voor veel mensen niet weggelegd.
Vaak de mensen die niet de (financiële) mogelijkheid hebben om zonnepanelen te leggen.

De kiezer heeft niet gesproken, het voorstel van de afbouw was al door de Tweede Kamer.
Geef dan een royale eenmalige subsidie, de salderingsregeling is een gedrocht.
pi_212426820
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 17:56 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Een dynamisch contract is leuk als je een flinke financiële tegenvaller kan opvangen.
Dat is voor veel mensen niet weggelegd.
Vaak de mensen die niet de (financiële) mogelijkheid hebben om zonnepanelen te leggen.

De kiezer heeft niet gesproken, het voorstel van de afbouw was al door de Tweede Kamer.
Geef dan een royale eenmalige subsidie, de salderingsregeling is een gedrocht.
De eerste kamer heeft tegenwoordig een eigen politieke agenda. En laten we eerlijk zijn, de meerderheid daar heeft (ook voor de tweede kamer) het gewoon in hun programma
  woensdag 14 februari 2024 @ 22:52:25 #34
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212430300
quote:

[..]

"In welke wereld leven die mensen" lijk je hier te zeggen. De kiezer heeft hier niet gesproken maar partijen wenste hun achterban zich een wortelend voordeel niet te laten ontnemen.

Los daarvan hanteer je het "gratis stroom" argument in de zomer als zg voordeel.
Waarvoor zou dat door en voor wie dan nodig zijn om dan waar gebruik te gaan worden ?
Om de airco of sauna aan te zetten, de EV nog een keer op te laden die het huishouden 3hoogachter zonder panelen meestal niet eens heeft ?

Genoeg mensen die wonen in een appartement, in de binnenstad, in een huis/situatie die dat constructief niet aan kan (denk ook aan meterkast/dak/infra/installatie/netcongestie etc.etc.), huurders die dat niet zelf mogen en anderen die het simpelweg niet kunnen betalen en niet eens weten hoe ze de energierekening van de verwarming moeten gaan afbetalen.
Los daarvan is het ridicuul dat mensen die een zelfgekunstelde "voordeel" moeten kunnen hebben, daarvoor dan wel eerst zelf flink moeten "investeren". Ik geeft toe dat ¤10K dokken voor mij ook geen probleem is maar snap meer dan dat ¤10 tekort elders, de betrokkenen tot waanzin kan brengen.

Als panelen dat zo win-win lucratief zou zijn, zou ik denken dat er bosjes bedrijven moeten zijn die de panelen gratis overal op een dak gaan leggen en eigenaren daarvan dan 10% geven van de win-win (who's fucked?) opbrengst.
Als ik weet dat ik na 4 jaar TVT op iets dat 20-25jaar meegaat, er dus dik aan ga verdienen, heb ik niet lang nodig om 100K uit te trekken.

Kernprobleem van salderen is dat die uit gaat van een volstrekt vals beginsel dat een elektriciteitsnetwerk fysisch gebruikt kan worden als energiespaarpot. Het systeem werkt omdat er letters op papier zijn gezet die zeggen dat het kan.

Verder is het issue dat energieleveranciers wettelijk verplicht worden to salderen en dus andere manier moeten zien te vinden om de disbalanskosten daarvan te (laten) betalen. Nu is het - al jaren - nog zo dat niet-saldeerders dat betalen en ik verzeker de goegemeente dat de terugleverboete - aan saldeerders - volop in zwang zal raken.

Probleem drie is dat salderen inclusief de belasting is en men dus vrij belasting, energie kan gaan gebruiken.
Dat gemis aan staatsinkomsten zal hoe dan ook ergens tot uiting gaan komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 14-02-2024 23:05:37 (zucht.... sneltypen op een tablet.) ]
  woensdag 14 februari 2024 @ 22:52:42 #35
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212430304
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 18:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De eerste kamer heeft tegenwoordig een eigen politieke agenda. En laten we eerlijk zijn, de meerderheid daar heeft (ook voor de tweede kamer) het gewoon in hun programma
Strikt ghnomen heeft EK het recht weggestemd op grond dat "mensen" anders geen zekerheid meer hebben en dan door afbouw van wettelijk gewaarborgd salderen anders aan willekeur zouden worden overgeleverd.

Iemand zal 10 jaar geleden maar panelen hebben neergezet om te horen dat het over 7 jaar naar nul wordt afgebouwd. Dat is niet te verkopen... toch ?

Dat de EK deze koers gebruiken om de wens van de TK te nek om te kunnen draaien, is dan weer puur politiek ingegeven. Maar goed, het gebeurd tegenwoordig wel vaker dat de één elders op andermans beleidsstoel gaat zitten. Niet omdat het moet maar omdat het kan.

[ Bericht 70% gewijzigd door Vallon op 14-02-2024 23:03:34 ]
  Moderator woensdag 14 februari 2024 @ 23:15:56 #36
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212430537
Jajaja panelen zijn oneerlijk etc etc maar het gaat hier om tarieven. :P
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 14 februari 2024 @ 23:25:56 #37
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212430620
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 23:15 schreef CoolGuy het volgende:
Jajaja panelen zijn oneerlijk etc etc maar het gaat hier om tarieven. :P
Eensch en verbied dan ook dat mensen gaan kakelen over salderen op andermans kosten want zodra men gaat roepen dat "eerlijk" of "normaal" is als onderdeel van energietarieven, krijg je (van mij) die discussies.
pi_212431456
quote:
18s.gif Op woensdag 14 februari 2024 23:25 schreef Vallon het volgende:

[..]
Eensch en verbied dan ook dat mensen gaan kakelen over salderen op andermans kosten want zodra men gaat roepen dat "eerlijk" of "normaal" is als onderdeel van energietarieven, krijg je (van mij) die discussies.

Salderen is bij veel mensen voorlopig nog een onderdeel van de prijsopbouw dus daar kan je niet omheen en dat staat er los van of je het hier nu wel of niet mee eens bent.
pi_212432475
quote:

[..]
Geen idee of het zeldzaam is maar in onze wijk hebben een aantal woningen een afwijkend dak vanwege een rechte gevel. Gevolg: ik heb 4 dakdelen in 3 windrichtingen aan de zuidkant. De buren hebben 1 dakdeel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zij panelen. Ik niet. 2 partijen laten komen maar die beginnen er niet aan. Panelen op maat laten maken maar dat is duur én vanwege de dakconstructie liggen er altijd wel één of 2 delen in de schaduw.
pi_212432511
Sws zijn er huurders die het niet mogen van hun verhuurder. En mensen in een (huur)appartement die het niet kunnen.

Het is gewoon niet zo dat iedereen wel panelen kan plaatsen. Tevens heeft niet iedereen er geld voor.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212432522
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 09:10 schreef alpeko het volgende:

[..]
Geen idee of het zeldzaam is maar in onze wijk hebben een aantal woningen een afwijkend dak vanwege een rechte gevel. Gevolg: ik heb 4 dakdelen in 3 windrichtingen aan de zuidkant. De buren hebben 1 dakdeel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zij panelen. Ik niet. 2 partijen laten komen maar die beginnen er niet aan. Panelen op maat laten maken maar dat is duur én vanwege de dakconstructie liggen er altijd wel één of 2 delen in de schaduw.
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 09:13 schreef capricia het volgende:
Sws zijn er huurders die het niet mogen van hun verhuurder. En mensen in een (huur)appartement die het niet kunnen.

Het is gewoon niet zo dat iedereen wel panelen kan plaatsen. Tevens heeft niet iedereen er geld voor.
Dit heeft dus niks te maken met de energietarieven.
pi_212432527
quote:
14s.gif Op donderdag 15 februari 2024 09:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Dit heeft dus niks te maken met de energietarieven.
Het hele salderen niet natuurlijk.
pi_212432534
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 09:16 schreef alpeko het volgende:

[..]
Indirect ook niet?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212432552
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_212432618
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 09:16 schreef alpeko het volgende:

[..]
Gedeeltelijk wel aangezien dit invloed heeft of kan hebben op de tarieven welke de energie maatschappijen in rekening brengen.
pi_212432765
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:04 schreef Elan het volgende:
Vermoed dat ze de rekening gewoon doorschuiven naar de mensen zonder zonnepanelen, die betalen nu ook al voor het salderen.
Wat voor hun een extra motivatie is om alsnog overstag te gaan omdat het anders pleurisduur gaat uitpakken.

Wat eigenlijk goed nieuws is voor de verdere verduurzaming.
Wordt gewoon dokken voor zonnepaneelhouders

https://www.ad.nl/binnenl(...)an-betalen~afe6e140/

Vattenfall en Eneco zijn er al mee bezig. Dan blijft er niet veel meer over natuurlijk. Zit zelf bij Greenchoice maar die blijven echt niet achter omdat ze deels in handen zijn van Eneco.
pi_212433114
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 09:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Indirect ook niet?
Tuurlijk. Het drijft de prijs op.
pi_212433515
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 09:37 schreef Ericr het volgende:

[..]
Wordt gewoon dokken voor zonnepaneelhouders

https://www.ad.nl/binnenl(...)an-betalen~afe6e140/

Vattenfall en Eneco zijn er al mee bezig. Dan blijft er niet veel meer over natuurlijk. Zit zelf bij Greenchoice maar die blijven echt niet achter omdat ze deels in handen zijn van Eneco.
Je kan altijd nog een modelcontract nemen.
  Moderator donderdag 15 februari 2024 @ 10:53:23 #49
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212433783
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 10:37 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Want bij een modelcontract gelden die terugleverkosten niet? Serieuze vraag. Daarbij geldt het niet?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_212434779
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 10:37 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En jezelf in de voet schieten als de prijzen ook maar iets omhoog gaan. Hoe dan ook duurder dan meeste andere contracten. Ook al is stroom nu wel iets goedkoper dan jaarcontracten van vorig jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')