abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Official ESF Kreviewer woensdag 7 februari 2024 @ 11:18:16 #1
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_212329997

Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over *O*

In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?

Ook dat kan ! Graag zelfs !

Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd.
Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag
Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp.
Dat is 4,5 kWp aan vermogen

De formule is kWh/kWp

23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER
Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:
SPOILER
Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
pi_212331631
Ben benieuwd wat ze gaan besluiten. Ik heb onze zonnepanelen nog geen jaar liggen dus nog even wat profijt ervan hebben zou wel fijn zijn.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_212331684
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 13:47 schreef Kiid het volgende:
Ben benieuwd wat ze gaan besluiten. Ik heb onze zonnepanelen nog geen jaar liggen dus nog even wat profijt ervan hebben zou wel fijn zijn.
Heb je sowieso wel😅

Overigens valt de opbrengst hier voor februari tegen
pi_212331824
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 20:25 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan heb je de EK vandaag gemist.
Daar was het argument juist dat de kleinere luyden er gebruik van moeten kunnen blijven maken.
Snap ik :P
Maar van mij zou dat mogen, gunstig voor mij :P
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_212331831
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 13:59 schreef bambino het volgende:

[..]
_O- op die fiets.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Official ESF Kreviewer woensdag 7 februari 2024 @ 15:19:12 #6
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_212332735
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 13:59 schreef bambino het volgende:

[..]
Hey B,

Ik heb een vraagje. Ik heb nu 10 panelen liggen van 365kW met iq7+.
Is het zomaar mogelijk om hier een uitbreiding op te doen? Ik heb fysieke ruimte voor nog wel 6 tot 8 panelen, maar heb geen idee of je dat op de huidige infrastructuur kan, zeg maar.
pi_212333209
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 13:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Heb je sowieso wel😅

Overigens valt de opbrengst hier voor februari tegen
Mij niet. Deze maand 46,4 kwh opgewekt en 29,9 kwh direct verbruikt. Totale verbruik is 193kwh.

Valt me niks tegen voor een druilerige februari.
pi_212333587
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2024 15:58 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Mij niet. Deze maand 46,4 kwh opgewekt en 29,9 kwh direct verbruikt. Totale verbruik is 193kwh.

Valt me niks tegen voor een druilerige februari.
En hoe was het vorig jaar
pi_212333809
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 16:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En hoe was het vorig jaar
Toen had ik nog geen warmtepomp.
pi_212333991
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 16:43 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Toen had ik nog geen warmtepomp.
En wat heeft dat te maken met je zonnepanelen? Wekken die nu meer op? Want dan moet ik nodig mijn warmtepomp laten vervangen
pi_212334126
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 16:55 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En wat heeft dat te maken met je zonnepanelen? Wekken die nu meer op? Want dan moet ik nodig mijn warmtepomp laten vervangen
Wat je opwekt is/wordt niet interessant, de toekomst is zoveel mogelijk direct verbruik. Een warmtepomp /boiler faciliteert dat.

Je kunt beter 250kwh opwekken waarvan 200kwh direct verbruik, dan 10.000kwh en 0 direct verbruik.

In de zomer sturen we maandelijks >1000kwh het net op , dat kost straks geld om kwijt te raken (met dynamische tarieven).. De opbrengst in de winter is veel meer waard.

Ik denk dat (dynamische) tarieven straks in de zomer negatief zijn en in de winter relatief hoog.
Variabele tarieven zijn niet interessant als Jetten ervoor zorgt dat leveranciers 80% moeten vergoeden, dan gaat de prijs sky high..

[ Bericht 5% gewijzigd door Sport_Life op 07-02-2024 17:09:00 ]
pi_212334263
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2024 17:02 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Wat je opwekt is/wordt niet interessant, de toekomst is zoveel mogelijk direct verbruik. Een warmtepomp /boiler faciliteert dat.

Je kunt beter 250kwh opwekken waarvan 200kwh direct verbruik, dan 10.000kwh en 0 direct verbruik.
Je begrijpt dat je reactie voor exact nul procent aansluit bij mijn opmerking?

De opbrengst valt tegen. Wat jouw eigen gebruik is, is niet relevant voor de opbrengst.
pi_212334323
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 17:09 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

De opbrengst valt tegen. Wat jouw eigen gebruik is, is niet relevant voor de opbrengst.
Eigen verbruik is uiteraard niet relevant of van invloed op de opbrengst van je panelen in kWh.

Maar zodra salderen wordt afgebouwd, is het wel relevant voor het financiële rendement van je panelen.

Vooral de maanden oktober, februari, maart en april verwarm je de woning meestal nog wel terwijl de opbrengst ook nog best aardig kan zijn. Alleen december en januari zijn vaak niet zo interessant qua opbrengst.
pi_212334743
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 17:09 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je begrijpt dat je reactie voor exact nul procent aansluit bij mijn opmerking?

Ik leg de link van opbrengst met het verbruik, zonder verbruik is de opbrengst ook zinloos. In ieder geval op lange termijn.

We zijn gewend aan 100% salderen en enorm hoge TLV, dat is straks allemaal niet meer .

Dus opbrengst is niet relevant, direct verbruik wel.
pi_212335275
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 17:44 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ik leg de link van opbrengst met het verbruik, zonder verbruik is de opbrengst ook zinloos. In ieder geval op lange termijn.
opbrengst is altijd nuttig. Altijd. En van november tot februari al helemaal.
quote:
We zijn gewend aan 100% salderen en enorm hoge TLV, dat is straks allemaal niet meer .
als ik het over 100% salderen had, dan had ik het niet over februari gehad, of wel? Een hoge TLV heb ik niet en boeit mij ook niet. Ik ben een consument, geen energie ondernemer. Anders had ik alles wel op zuid liggen.
quote:
Dus opbrengst is niet relevant, direct verbruik wel.
Het is februari.
Warmtepompen staan te loeien.
Natuurlijk is opbrengst relevant. Ik vind het schokkend dat jij maar zo een laag eigen verbruik hebt.

De opbrengst valt tegen en bij een opbrengst als vorig jaar had ik procentueel net zo veel eigen verbruik gehad, maar een lagere net afname.

Opbrengst boeit.
pi_212344224
quote:
5s.gif Op woensdag 7 februari 2024 15:19 schreef Kreator het volgende:

[..]
Hey B,

Ik heb een vraagje. Ik heb nu 10 panelen liggen van 365kW met iq7+.
Is het zomaar mogelijk om hier een uitbreiding op te doen? Ik heb fysieke ruimte voor nog wel 6 tot 8 panelen, maar heb geen idee of je dat op de huidige infrastructuur kan, zeg maar.
Ik weet het niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat iq8 en iq7 niet samen in 1 systeem mogen.
Je moet waarschijnlijk een 2e string maken, met nieuw relay, en in je Envoy dus ook dat relay toevoegen.

Op die manier kan je onbeperkt uitbreiden eigenlijk.
  donderdag 8 februari 2024 @ 20:41:05 #17
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_212351962
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 11:49 schreef bambino het volgende:

[..]
Ik weet het niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat iq8 en iq7 niet samen in 1 systeem mogen.
Je moet waarschijnlijk een 2e string maken, met nieuw relay, en in je Envoy dus ook dat relay toevoegen.

Je kan de iq7 en iq8 niet op dezelfde Gateway gebruiken, dus iq8 op eigen gateway aansluiten

“De IQ8 en IQ7 zijn niet te combineren in één systeem. Dit komt door het communicatieprotocol dat de IQ Gateway gebruikt om te communiceren met de IQ8. Deze verschilt van het protocol dat wordt gebruikt met eerdere generaties Enphase micro-omvormers.”
pi_212357187
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 11:49 schreef bambino het volgende:

[..]

Zie reactie hier boven.
Blijkbaar kan het dus niet. Moet je nieuwe Envoy erbij kopen.

Dus dan kun je beter weer IQ7 kopen, is nog wel te koop.

Domme move van Enphase om dat niet mogelijk te maken.
pi_212372829
Vraagje: bij een 3fasen aansluiting: maakt het nog uit hoe de volgorde van de 3 fasen is? Je hebt nl. links- en rechtsdraaiende velden. Komt dat vanuit de omvormer gelijk goed?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 12:33:02 #20
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_212410326
Zoals het er al naar uit zag, kunnen we nog even doorgaan met salderen:

quote:
De gunstige salderingsregeling voor eigenaren van zonnepanelen blijft voorlopig bestaan. Een wetsvoorstel om de regeling vanaf 2025 stapsgewijs af te bouwen krijgt geen meerderheid in de Eerste Kamer. De twee grootste fracties, BBB en GroenLinks-PvdA, laten weten tegen te gaan stemmen.
https://www.ad.nl/binnenl(...)oor-afbouw~a6ea2650/
  dinsdag 13 februari 2024 @ 12:44:51 #21
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_212410414
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 12:33 schreef MadMaster het volgende:
Zoals het er al naar uit zag, kunnen we nog even doorgaan met salderen:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)oor-afbouw~a6ea2650/
Mijn portemonnee is wel blij, maar ik vind het een hele domme beslissing. Het toont duidelijk weer de kortzichtigheid van de politiek als het gaat om de energietransitie.

Nu is de tijd rijp om condensatie capaciteit in het netwerk toe te gaan passen, een decentrale korte termijn opslag die de grilligheid van wind en zon kan opvangen. Niet om nog meer fluctuatie in het netwerk te subsidiëren.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_212410525
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 12:44 schreef zalkc het volgende:

[..]
Mijn portemonnee is wel blij, maar ik vind het een hele domme beslissing. Het toont duidelijk weer de kortzichtigheid van de politiek als het gaat om de energietransitie.

Nu is de tijd rijp om condensatie capaciteit in het netwerk toe te gaan passen, een decentrale korte termijn opslag die de grilligheid van wind en zon kan opvangen. Niet om nog meer fluctuatie in het netwerk te subsidiëren.
Wat zijn eigenlijk de ideeën van de PVV, de grootste partij, over de energietransitie?

Volgens mij is er geen energietransitie meer als het aan hun ligt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212410590
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 12:54 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat zijn eigenlijk de ideeën van de PVV, de grootste partij, over de energietransitie?

Volgens mij is er geen energietransitie meer als het aan hun ligt.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 13:00:58 #24
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_212410619
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 12:54 schreef capricia het volgende:

[..]
quote:
PVV
“De Klimaatwet, het Klimaatakkoord en alle andere klimaatmaatregelen gaan direct door de shredder. Geen miljardenverspilling aan zinloze klimaathobby’s, maar meer geld voor onze mensen”, aldus de PVV in zijn verkiezingsprogramma.

De partij wil daarom het Klimaatfonds schrappen, de SDE++ en andere klimaatsubsidies schrappen, geen zonneparken en de verlaging van de energiebelasting en de btw op energie. De salderingsregeling wil de PVV dan weer wel in stand houden.
quote:
• Kolen- en gascentrales blijven open
• Nieuwe kerncentrales bijbouwen
• Geen Gronings gas, maar meer en snellere gas- en oliewinning op de Noordzee, géén export van Nederlands gas
• Langetermijncontracten voor de import van (vloeibaar) gas afsluiten
• Stoppen met de miljarden verslindende reductie van CO2
• Terugtrekken uit het VN-Klimaatakkoord; Klimaatwet intrekken
• Klimaatfonds schrappen, wel extra geld voor dijkverhoging en Ruimte voor de Rivier
• SDE++ en andere klimaatsubsidies schrappen
• Geen windturbines, geen zonneparken
• Geen biomassa
• Verlagen van de energiebelasting
• Verlagen van de btw op energie
• Geen vliegtaks, geen vleestaks
• Snellere schadeafhandeling en versterking van huizen in Groningen
• Salderingsregeling zonnepanelen in stand houden
Niet echt een goed doordacht plan, of je de energietransitie koppelt aan het klimaat of niet, je zult wel wat moeten gaan doen. De olie en gas raakt vanzelf op en we blijven afhankelijk van obscure regimes op die manier. Zelfs zonder klimaat als argument is het gewoon noodzakelijk lijkt me.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_212410662
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 13:00 schreef zalkc het volgende:

[..]
[..]
[..]
Niet echt een goed doordacht plan, of je de energietransitie koppelt aan het klimaat of niet, je zult wel wat moeten gaan doen. De olie en gas raakt vanzelf op en we blijven afhankelijk van obscure regimes op die manier. Zelfs zonder klimaat als argument is het gewoon noodzakelijk lijkt me.
Kerncentrales, lees ik. Wel jammer dat er geen financiële onderbouwing is. :')
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')