Een van de kenmerken van een volkspartij is dat het mensen uit zowel het links als rechtse kamp aantrekt. Geert heeft zijn partij afgelopen verkiezingen echt geprofileerd als een volkspartij. Ik zie 'm nog wel wat zeteltjes afsnoepen aan de linker en middenkant van het spectrum bij eventueel nieuwe verkiezingen. Zeker nu blijkt dat Geert zich prima kan gedragen.quote:Op woensdag 7 februari 2024 09:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zeker, maar de rek is er nu ook wel een beetje uit. Veel groter gaat die rechts-conservatieve vleugel niet worden. De peilingen laat zien dat de rechtse partijen vooral zetels aan het uitwisselen zijn.
Wilders heeft al volop zetels weggesnoept bij de middenpartijen, daarom wordt de PVV ook op 50 zetels gepeild. Maar inmiddels valt er weinig meer te halen bij het andere kamp. De SP is nagenoeg leeggevreten en mensen die op D66, PvdD of GL/PvdA hebben gestemd gaan niet massaal overstappen naar de PVV.quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:08 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Een van de kenmerken van een volkspartij is dat het mensen uit zowel het links als rechtse kamp aantrekt. Geert heeft zijn partij afgelopen verkiezingen echt geprofileerd als een volkspartij. Ik zie 'm nog wel wat zeteltjes afsnoepen aan de linker en middenkant van het spectrum bij eventueel nieuwe verkiezingen. Zeker nu blijkt dat Geert zich prima kan gedragen.
Maakt zijn onderhandelingspositie wel een stuk sterker. Een midden-kabinet met NSC en VVD aan de rechterkant wordt dan minder een optie als die zetels naar de PVV zijn gegaan.quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wilders heeft al volop zetels weggesnoept bij de middenpartijen, daarom wordt de PVV ook op 50 zetels gepeild. Maar inmiddels valt er weinig meer te halen bij het andere kamp. De SP is nagenoeg leeggevreten en mensen die op D66, PvdD of GL/PvdA hebben gestemd gaan niet massaal overstappen naar de PVV.
De PVV groeit door zetels weg te snoepen bij de VVD, NSC, BBB, JA21 en FvD. Dat is leuk voor Wilders, maar het verandert weinig aan de verhoudingen en coalitiemogelijkheden.
Dat soort wetmatigheden hoeven zeker niet altijd op te gaan. Ik kan me hier nog discussies herinneren waarbij mensen er vanuit gingen dat de PVV zo rond de 25 zetels zou scoren. Dit omdat rechtse partijen, LPF, Trots op Nederland, PVV nog nooit veel verder gekomen waren dan dat aantal. En voila, het werden er 37.quote:Op woensdag 7 februari 2024 09:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zeker, maar de rek is er nu ook wel een beetje uit. Veel groter gaat die rechts-conservatieve vleugel niet worden. De peilingen laat zien dat de rechtse partijen vooral zetels aan het uitwisselen zijn.
Een coalitie met 76 zetels heeft voldoende draagkracht en een mandaat. Dus als Timmermans erin slaagt om een meerderheidscoalitie bij elkaar te krijgen (wat ik betwijfel), dan kan hij gaan regeren.quote:
Sure.quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat soort wetmatigheden hoeven zeker niet altijd op te gaan. Ik kan me hier nog discussies herinneren waarbij mensen er vanuit gingen dat de PVV zo rond de 25 zetels zou scoren. Dit omdat rechtse partijen, LPF, Trots op Nederland, PVV nog nooit veel verder gekomen waren dan dat aantal. En voila, het werden er 37.
Is dat zo? 20 zetels voor NSC is toch behoorlijk veel?quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Sure.
Maar om die 37 (en 50 in de peilingen) te halen moest hij vooral z'n politieke concurrenten leegvreten. VVD, BBB en NSC scoorden een stuk lager dan vooraf werd gedacht.
NSC werd eerder nog gepeild op 40 zetels. Zo bezien viel de uitslag ietwat voor Omtzigt en co. Er werd zelfs verwacht dat hij de grootste zou worden.quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Is dat zo? 20 zetels voor NSC is toch behoorlijk veel?
Bovendien hebben PvdA/GroenLinks en D66 ook lager gescoord dan vooraf gehoopt/gedacht.
Ik denk ook dat het lastig wordt. Omtzigt heeft niet bepaald een duidelijk verhaal. Ik vat hem zo op. Er zijn financiën die Plasterk en de ministeries niet doorgegeven hebben. En er zijn lijken in de kast, dus wil Omtzigt niet verder.quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:27 schreef Zoddie het volgende:
Denk niet dat NSC nog veel stemmen zou krijgen in het herverkiezing.
De coalitiemogelijkheden met de PVV ja. De coalitiemogelijkheden zonder de PVV worden dan een stuk kleiner als de PVV de andere rechtse partijen leegvreet.quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
NSC werd eerder nog gepeild op 40 zetels. Zo bezien viel de uitslag ietwat voor Omtzigt en co. Er werd zelfs verwacht dat hij de grootste zou worden.
En ja, 'links' scoorde slechter dan gedacht. Daarom stel ik ook dat de rek er zo'n beetje uit is voor de PVV en haar 'rechtse' kameraden. Er vallen niet gek veel zetels meer weg te halen bij de linkse partijen, die moet de PVV stelen van haar beoogde partners. Onderaan de streep blijven de verhoudingen daardoor grotendeels hetzelfde, en dus ook de coalitiemogelijkheden.
Tenzij je denkt dat de PVV straks ook nog GL/PvdA en D66 leeg gaat vreten en afstevent op 75+ zetels. Maar dat lijkt mij wat stug.
Jammer dat dat niet de hoofdmoot is op dit moment.quote:Op woensdag 7 februari 2024 09:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat zijn alleen geen lijken in de kast.
Ik ben ook heel erg benieuwd hiernaar. De gesprekken laten klappen op 'oh er komen wel veel zorgbehoevende ouderen bij de komende jaren..' zou wel intensquote:Op woensdag 7 februari 2024 10:37 schreef Rnie het volgende:
[..]
Jammer dat dat niet de hoofdmoot is op dit moment.
We zien gewoon nogal wat golfbewegingen waarin iemand naar voren geschoven wordt en als nieuwe premier gezien wordt. Dat zag je met Fortuyn, Wouter Bos, Verdonk, Marijnissen, Baudet, Omtzigt. Maar allemaal werden ze het niet. Je moet kennelijk pieken op het juiste moment, en dat heeft Wilders nu gedaan.quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
NSC werd eerder nog gepeild op 40 zetels. Zo bezien viel de uitslag ietwat voor Omtzigt en co. Er werd zelfs verwacht dat hij de grootste zou worden.
Mooi stropop. Ik zeg nergens dat PVV 75+ zetels gaat halen. Wel dat er nog ruimte is om te groeien. Om te beginnen kan PVV nu NSC leeg gaan eten.quote:En ja, 'links' scoorde slechter dan gedacht. Daarom stel ik ook dat de rek er zo'n beetje uit is voor de PVV en haar 'rechtse' kameraden. Er vallen niet gek veel zetels meer weg te halen bij de linkse partijen, die moet de PVV stelen van haar beoogde partners. Onderaan de streep blijven de verhoudingen daardoor grotendeels hetzelfde, en dus ook de coalitiemogelijkheden.
Tenzij je denkt dat de PVV straks ook nog GL/PvdA en D66 leeg gaat vreten en afstevent op 75+ zetels. Maar dat lijkt mij wat stug.
Wim-lex terug als alleenheerser?quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
Schaf die hele poppenkast in Den Haag gewoon lekker af.
Er zijn natuurlijk helemaal geen lijken in de kast, er zijn weer wat documenten op tafel gekomen die naar de zin van Pieter te laat zijn gedeeld, waar volgens dezelfde Pieter allerlei verschrikkelijke zaken uit blijken. Dat is zijn hele modus operandi in de Kamer geweest - toegegeven: hij had één keer ook daadwerkelijk gelijk - en dat is nu niet anders.quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:37 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk ook dat het lastig wordt. Omtzigt heeft niet bepaald een duidelijk verhaal. Ik vat hem zo op. Er zijn financiën die Plasterk en de ministeries niet doorgegeven hebben. En er zijn lijken in de kast, dus wil Omtzigt niet verder.
Maar wordt dat dan beter als hij uit de formatie stapt? Denkt hij dat andere partijen dan betere oplossingen hebben?
Als Omtzigt zou zeggen dat ze er op fundamentele punten niet uitkwamen, dan was dat dat. Het is bizar dat er aan dit zorgwekkende argument niet of nauwelijks aandacht wordt besteed.quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:38 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ik ben ook heel erg benieuwd hiernaar. De gesprekken laten klappen op 'oh er komen wel veel zorgbehoevende ouderen bij de komende jaren..' zou wel intenszijn. Dus ik vraag me af welke verborgen monsterschulden ze ergens onder in een laatje hebben gevonden.
Mensen die op nsc hebben gestemd zie ik niet zo snel op pvv stellen, eigenlijk.quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
We zien gewoon nogal wat golfbewegingen waarin iemand naar voren geschoven wordt en als nieuwe premier gezien wordt. Dat zag je met Fortuyn, Wouter Bos, Verdonk, Marijnissen, Baudet, Omtzigt. Maar allemaal werden ze het niet. Je moet kennelijk pieken op het juiste moment, en dat heeft Wilders nu gedaan.
[..]
Mooi stropop. Ik zeg nergens dat PVV 75+ zetels gaat halen. Wel dat er nog ruimte is om te groeien. Om te beginnen kan PVV nu NSC leeg gaan eten.
En dan zijn er maar twee opties als Omtzigt uit de formatie stapt, wat ik hem overigens niet eens duidelijk heb horen zeggen.quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk helemaal geen lijken in de kast, er zijn weer wat documenten op tafel gekomen die naar de zin van Pieter te laat zijn gedeeld, waar volgens dezelfde Pieter allerlei verschrikkelijke zaken uit blijken. Dat is zijn hele modus operandi in de Kamer geweest - toegegeven: hij had één keer ook daadwerkelijk gelijk - en dat is nu niet anders.
Nergens gaat het over het gebrek aan capabele bewindslieden, een gebrek aan richtingsovereenstemming met PVV en BBB, de rechtsstatelijkheid die op één stond - nee, het gaat over 20 éénentwintig! documenten van departementen die Pieter in een middag heeft gescand en heeft geconcludeerd dat het land blijkbaar te kapot is om te repareren.
Ergens anders werd dit mogelijk genoemd als een zorgwekkend financieel punt:quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:45 schreef Rnie het volgende:
[..]
Als Omtzigt zou zeggen dat ze er op fundamentele punten niet uitkwamen, dan was dat dat. Het is bizar dat er aan dit zorgwekkende argument niet of nauwelijks aandacht wordt besteed.
Baudet lult maar wat. NSC bestaat natuurlijk voornamelijk uit linkse CDA'ers en ChristenUnie-mensen.quote:
Zou me niks verbazen als uit de stukken blijkt dat we arbeidsmigratie in financiele zin hartstikke hard nodig hebben met de pensionerende & steeds ouder wordende boomers in het heden&toekomst. Dat zou een boodschap zijn die impopulair is en dus niet zo gauw uitgesproken zou worden door veel politici die nog zetels willen houden, maar waar verstandige politici uiteraard wel rekening mee houden.quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk helemaal geen lijken in de kast, er zijn weer wat documenten op tafel gekomen die naar de zin van Pieter te laat zijn gedeeld, waar volgens dezelfde Pieter allerlei verschrikkelijke zaken uit blijken. Dat is zijn hele modus operandi in de Kamer geweest - toegegeven: hij had één keer ook daadwerkelijk gelijk - en dat is nu niet anders.
Nergens gaat het over het gebrek aan capabele bewindslieden, een gebrek aan richtingsovereenstemming met PVV en BBB, de rechtsstatelijkheid die op één stond - nee, het gaat over 20 éénentwintig! documenten van departementen die Pieter in een middag heeft gescand en heeft geconcludeerd dat het land blijkbaar te kapot is om te repareren.
Ja, en dat is dus ook wat ik al meerdere posts stel. De PVV kan blijven groeien door haar beoogde coalitiepartners leeg te eten.quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
We zien gewoon nogal wat golfbewegingen waarin iemand naar voren geschoven wordt en als nieuwe premier gezien wordt. Dat zag je met Fortuyn, Wouter Bos, Verdonk, Marijnissen, Baudet, Omtzigt. Maar allemaal werden ze het niet. Je moet kennelijk pieken op het juiste moment, en dat heeft Wilders nu gedaan.
[..]
Mooi stropop. Ik zeg nergens dat PVV 75+ zetels gaat halen. Wel dat er nog ruimte is om te groeien. Om te beginnen kan PVV nu NSC leeg gaan eten.
Gezien de huidige arbeidskrapte, en de babyboomers die met pensioen gaan, niet gek gedacht.quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:52 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Zou me niks verbazen als uit de stukken blijkt dat we arbeidsmigratie in financiele zin hartstikke hard nodig hebben met de pensionerende & steeds ouder wordende boomers in het heden/vooruitzicht. Dat zou een boodschap zijn die impopulair is en dus niet zo gauw uitgesproken zou worden door veel politici die nog zetels willen houden, maar waar verstandige politici uiteraard wel rekening mee houden.
Sure. De impasse wordt dan groter.quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:37 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
De coalitiemogelijkheden met de PVV ja. De coalitiemogelijkheden zonder de PVV worden dan een stuk kleiner als de PVV de andere rechtse partijen leegvreet.
Deels zie ik ook wel dat zetels vooral van soortgelijke partijen komen. Maar voor PVV zou het al een enorme winst zijn als de meerderheid verschuift van PVV, VVD, NSC en BBB naar PVV, VVD en BBB (zonder NSC dus).quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, en dat is dus ook wat ik al meerdere posts stel. De PVV kan blijven groeien door haar beoogde coalitiepartners leeg te eten.
Maar dat verandert dus weinig aan de verhoudingen. De PVV blijft afhankelijk van dezelfde partijen voor de vorming van een kabinet.
Daarom schiet je weinig op met nieuwe verkiezing. De PVV groeit door en moet vervolgens weer met dezelfde partijen om tafel, waarna je dus weer op dezelfde obstakels stuit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |