Netanyahu en Zelenskyy zijn juist uitgesproken nationalistisch ingesteld.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:16 schreef EdvandeBerg het volgende:
Milei lijkt het geweldig te doen. Alleen vind ik de warme banden met globalistenknechten Benjamin Netanyahu (van wie Milei wordt beweerd verwant te zijn) en Voldemort Zelensky erg merkwaardig.
Dat laatste zou eerder verklaren waarom Milei een lichtend voorbeeld voor Trump is en Trump zich als fanboy gedraagt. Ik snap niet wat de charme van Trump voor Milei is, met die idiote importtarieven bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:40 schreef dimmak het volgende:
[..]
Dat laatste wordt nog even aangestipt in het stuk van de FT. Amerika heeft het meeste zeggenschap bij het IMF en laat hij daar nou graag nog wat willen lenen.Daarnaast hebben ze op sommige gebieden wel wat raakvlakken (kijk bijv. naar DOGE).
Daar is toch niks geks aan? De banden tussen libertariërs, anarchisten-kapitalisten en extreemrechts zijn altijd zeer nauw geweest. Ron Paul doet het ook prima bij de Trumpies.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]Ik vind het eerder merkwaardig dat hij idolaat van Trump lijkt.
Als anarcho-kapitalist vind ik dat inderdaad zeer vreemd. Conservatieven hebben immers niet veel op met persoonlijke vrijheden en echt kapitalistisch zijn ze ook niet.quote:Op woensdag 11 december 2024 14:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Daar is toch niks geks aan? De banden tussen libertariërs, anarchisten-kapitalisten en extreemrechts zijn altijd zeer nauw geweest. Ron Paul doet het ook prima bij de Trumpies.
quote:Milei wird im Schnellverfahren auch Italiener
Viele Menschen warten lange Jahre darauf - der argentinische Präsident Milei erhält sie im Schnellverfahren: die italienische Staatsbürgerschaft. Die Verleihung durch Ministerpräsidentin Meloni stößt auf Kritik.Argentiniens Präsident Javier Milei hat die italienische Staatsbürgerschaft erhalten. Die Regierung in Rom habe dem Politiker, der italienische Vorfahren hat, die Staatsbürgerschaft erteilt, melden mehrere Medien übereinstimmend. Auch Mileis Schwester Karina erhielt laut der italienischen Nachrichtenagentur Ansa die Staatsbürgerschaft - nach einer Bearbeitung der Anträge im Schnellverfahren.
Derzeit müssen ausländische Staatsbürger zehn Jahre in Italien leben, bevor sie eine Einbürgerung beantragen können. In Italien geborene Kinder ausländischer Eltern können die Staatsbürgerschaft erst mit 18 Jahren beantragen. Oppositionsparteien und Organisationen wie Oxfam Italia plädierten bereits dafür, die Zehnjahresfrist auf fünf Jahre zu verkürzen, um mit Staaten wie Großbritannien, Frankreich und Deutschland gleichzuziehen.
agree to disagree.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 18:31 schreef HowardRoark het volgende:
Uitstekend, men is goed bezig in Argentinië.
[ x ]
Hoi Flipsen.quote:
Persoonlijk mag ik niet klagenquote:Op zaterdag 25 januari 2025 19:28 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Hoi Flipsen.
Hoe gaat het nu daaro?
Mooi, ga ik tzt lezen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:21 schreef flipsen het volgende:
[..]
Persoonlijk mag ik niet klagenHoud verder het TRV forum in de gaten, binnenkort komt er een reisverslag van een FOK!´er
(die zit as we speak nu in het vliegtuig terug naar huis)
Dat snapte ik ook welquote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:42 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Mooi, ga ik tzt lezen.![]()
Bedoelde eigenlijk meer algemeen met de economie enzo.
Chinese $ die ongemerkt binnensluipen (en stiekem de boel overnemen)?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 22:07 schreef flipsen het volgende:
[..]
Dat snapte ik ook welTja, het kachelt rustig door. Ik snap nog steeds niet hoe de gemiddelde Argentijn hier kan leven eerlijk gezegd, ook niet na 20 jaar hier wonen en getrouwd zijn met een Argentijnse, het lijkt wel tovenarij.
Een schaduw economie sowieso, ik gok dat zo´n 75% van de mensen (deels) zwart betaald krijgt hier.quote:Op zondag 26 januari 2025 09:13 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Chinese $ die ongemerkt binnensluipen (en stiekem de boel overnemen)?
Of de grote schaduw economie?
Dat lijkt me een optimale uitgangspositie voor een ultra-rechts beleid zoals Millei beoogt. Het kan echter ff duren voordat er voldoende dollars in omloop zijn zodat de peso-pers naar de schroothoop kan. Hoe sneller des te beter, want die peso-pers is de box van Pandorra gebleken in Argentiniequote:Op zondag 26 januari 2025 10:05 schreef flipsen het volgende:
[..]
Een schaduw economie sowieso, ik gok dat zo´n 75% van de mensen (deels) zwart betaald krijgt hier.
Belangrijk is het afschaffen van de peso en het vernietigen van de peso-persen omdat men anders in Argentinie in rap tempo deze God van de Mammon opnieuw gaat aanbidden en weer niet in staat zal zijn uit het moeras te geraken.quote:Op zondag 26 januari 2025 12:42 schreef Nyamuk het volgende:
Prachtig land dat Argentinië. Eerst grondig saneren van linkse saboteurs.
Natuurlijk niet, "Wir haben es nicht gewusst" en door.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 06:55 schreef Basp1 het volgende:
Argentina president faces impeachment calls over crypto crash
Eens afwachten of ze in Argentinië wel zulke pump en dump taferelen bestraffen.
Natuurlijk niet. Rechtse wappies zullen ook voor hem blijven klappen.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 06:55 schreef Basp1 het volgende:
Domme lul..quote:Op dinsdag 18 februari 2025 06:55 schreef Basp1 het volgende:
Gewoon als president zijnde een grote pump & dump opzetten op je eigen volkquote:
Kun jij me uitleggen wat dit betekent?quote:Op dinsdag 18 februari 2025 06:55 schreef Basp1 het volgende:
Ik bedoel die Engelse zin.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 20:11 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Kun jij me uitleggen wat dit betekent?
Pump and dump? De prijs van iets waar je zelf een aandeel in hebt opdrijven en daarna snel van de hand doen.quote:
Hoi Monolith, ik bedoel die zin waar impeachment in staat. Staat daar nou dat Milei misschien afgezet wordt of zoiets…?quote:Op dinsdag 18 februari 2025 20:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Pump and dump? De prijs van iets waar je zelf een aandeel in hebt opdrijven en daarna snel van de hand doen.
Crypto zijn wat dat betreft natuurlijk het ideale piramidespel.
Dat staat letterlijk in de link:quote:Op dinsdag 18 februari 2025 21:10 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Hoi Monolith, ik bedoel die zin waar impeachment in staat. Staat daar nou dat Milei misschien afgezet wordt of zoiets…?
Dank je, ik ga ook de link lezen.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 21:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat staat letterlijk in de link:
"Some opposition members of Congress say they plan to start proceedings to impeach Milei. Meanwhile, lawyers filed complaints of fraud in Argentina's criminal court on Sunday."
Het is maar net welke bronnen je gelooft, volgens mij. Ik zal straks eens kijken.quote:Op woensdag 12 maart 2025 17:26 schreef Digi2 het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Argentina Pulls off the IMPOSSIBLE in just 1 year - Economy BOOMING
Dat nu steeds meer argentijnen aan de armoede ontsnappen is denk ik wel het opmerkelijkste, zelf had ik verwacht dat, dat veel langer zou gaan duren
De barrabravas zijn weer bezig. Voetbalhooligans, maar iets georganiseerder, gevaarlijker en hebben wel wat "macht" in de politiek. Gelukkig geen klanten in Buenos Aires op het moment, volgende week pasquote:
Hij is libertarier. Weer zo'n radicale ideologie dat uit de Engelstalige wereld is ontsprongen net zoals het andere kankergezwel neoliberalisme. Ik neem aan dat Milei ook flink heeft gesneden in het aantal agenten want als je gaat snoeien in het overheidsapparaat dan kunnen die de dans niet ontspringen. Toch.quote:
Pensioenfondsen zijn eerder een reden om voor te gaan rellen als ze je opgedrongen worden.quote:
De inflatie daalt flink in Argentinie, maar een jaarlijkse inflatie van 28.6% waar men eind dit jaar op denkt uit te komen vind ik nog veel. Het ziet ernaar uit dat men de hyperinlatie nu achter zich kan laten.quote:Argentina inflation cools in May to lowest in over five years
Argentina's monthly inflation rate cooled to its lowest level in more than five years in May, official data showed on Thursday, adding momentum to President Javier Milei's drive to rid the country of chronically soaring prices.
Prices during the month rose just 1.5% from the month before, national statistics agency INDEC said, well below the 2.0% estimate from analysts polled by Reuters.
Monthly inflation has not been so low since May 2020, when much of the economy was paralyzed by pandemic lockdowns.
Thursday's monthly inflation data is the lowest yet for libertarian Milei, whose economic policies have helped bring down triple-digit inflation and inspire confidence in investors and the International Monetary Fund, which recently approved a $20 billion loan package.
"Everything is going according to plan," said Finance Secretary Pablo Quirno on X.
In the 12 months through May prices rose 43.5%, slowing from the previous month's 47.3% rate and below the 44.2% rate predicted by analysts.
Analysts polled by the central bank see annual inflation falling to 28.6% by the year's end.
Alle buitenlandse investeerders staan nu natuurlijk te springen om iets in Argentinië te gaan doenquote:
https://grok.com/share/c2(...)cc-983f-a36e2347c649quote:Op woensdag 25 juni 2025 11:38 schreef flipsen het volgende:
[..]
Alle buitenlandse investeerders staan nu natuurlijk te springen om iets in Argentinië te gaan doen
Maar er zullen er vast bij zitten ja, die zich niet even verdiepen in de (recente) historie van het land...
Er wordt vooral flink ingezet op Vaca Muerta (shale oil and gas) en inderdaad op lithium mijnen. Lekker millieuvriendelijkquote:Op donderdag 26 juni 2025 09:21 schreef dimmak het volgende:
[..]
https://grok.com/share/c2(...)cc-983f-a36e2347c649
Nog steeds even sceptisch als Argentijn? Of begin je langzaamaan wel sommige lichtpuntjes te zien?
Ik hoop uiteraard dat die cijfers kloppen. Maar in de jaren 2005-2020 ongeveer was de inflatie volgens de officiele cijfers ook een heel stuk lager dan dat hij echt wasquote:
Je hoort eigenlijk nooit wat over buitenlanden behalve de VS. Of er moeten Nederlanders bij betrokken zijn. Vertraging op vliegvelden haalt het nieuws meestal wel, want ffing belangrijk.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 10:38 schreef RotatoR het volgende:
Bijzonder hoe weinig we in de Nederlandse media horen over Milei nu zijn beleid lijkt te werken.
Goeie docu, zowaar helemaal gekeken.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 10:16 schreef Digi2 het volgende:
Argentinien im Teufelskreis: Bringt Milei die Wende?
Bekijk deze YouTube-video
Als het al komt, dan verwacht ik eerder een negative twist aan het verhaal. Iets als 'De hervormingen van Milei lijken Argentinië te hebben gestabiliseerd en veel mensen zijn er op vooruitgegaan. Maar dat gaat niet voor iedereen op. Wij spraken met enkele mensen die achterblijven in het Argentinië van Milei...'quote:Op zaterdag 28 juni 2025 10:38 schreef RotatoR het volgende:
Bijzonder hoe weinig we in de Nederlandse media horen over Milei nu zijn beleid lijkt te werken.
Die negatieve twist hebben ze vooral aan het begin wel proberen te geven. Maar nu hij successen lijkt te boeken hoor je het niet.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 14:04 schreef flyguy het volgende:
[..]
Als het al komt, dan verwacht ik eerder een negative twist aan het verhaal. Iets als 'De hervormingen van Milei lijken Argentinië te hebben gestabiliseerd en veel mensen zijn er op vooruitgegaan. Maar dat gaat niet voor iedereen op. Wij spraken met enkele mensen die achterblijven in het Argentinië van Milei...'
Want iets positiefs over een dergelijke kapitalistische liberaal kan natuurlijk niet.
Ohja die extreemrechtse gek aldus de MSM.quote:Op maandag 7 juli 2025 18:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Economische situatie in Argentinië na de recente hervormingen
De Argentijnse economie vertoont tekenen van herstel na jaren van crisis, dankzij strikte hervormingen en bezuinigingen onder president Milei. Inflatie en begroting zijn onder controle gebracht, lonen stijgen en het IMF voorziet groei.
Huidige economische ontwikkelingen
Begrotingsoverschot:
Voor het eerst in veertien jaar heeft Argentinië een begrotingsoverschot gerealiseerd. Dit is het gevolg van een streng bezuinigingsbeleid onder president Milei, die drastisch heeft gesneden in overheidsuitgaven. Het overschot bedraagt ongeveer 0,3% van het bbp voor 2024, wat neerkomt op zo’n 1,6 miljard euro.
Inflatie:
De inflatie is fors gedaald. Waar deze eind 2023 nog ruim boven de 200% lag, wordt voor 2025 een inflatie van 28,6% verwacht. In januari 2025 werd zelfs het laagste maandelijkse cijfer in vier jaar gemeten (2,2%). Dit is nog steeds hoog, maar een duidelijke verbetering ten opzichte van voorgaande jaren.
Lonen en koopkracht:
De reële lonen van formele werknemers zijn gestegen naar het hoogste niveau in zeven jaar. Dit herstel volgt op jaren van dalende koopkracht tussen 2017 en 2023.
Economische groei:
Na een krimp van 1,7% in 2024 als gevolg van zware bezuinigingen, voorspelt het IMF een economische groei van 5,5% in 2025 en 4,5% in 2026. Dit herstel wordt mede toegeschreven aan het beëindigen van prijscontroles, importbeperkingen en een kunstmatig lage wisselkoers.
Internationale steun:
Het IMF heeft een financieringsdeal gesloten met Argentinië en verstrekt miljardensteun, mede dankzij het nieuwe beleid en het loslaten van de vaste koppeling van de peso aan de dollar.
Verder lezen?
https://www.vrt.be/vrtnws(...)verschot-sinds-2010/
https://www.financialinve(...)tussen-in-argentinie https://nl.marketscreener(...)-voor-2025-50172275/
https://www.360magazine.n(...)e-punt-in-vier-jaar/
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ier-milei-pensioenen
https://pal.be/2025/01/ec(...)se-bananenrepubliek/
Tja, keihard snijden in de overheid zelf past niet in het narratief wat goed is.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 10:38 schreef RotatoR het volgende:
Mwa, we werden ook doodgegooid met Musk/DOGEquote:Op maandag 7 juli 2025 18:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Tja, keihard snijden in de overheid zelf past niet in het narratief wat goed is.
Wat was het alternatief in Argentinië?quote:Op maandag 7 juli 2025 19:03 schreef Gehenna het volgende:
Goh, keihard snijden in de overheid levert op korte termijn economische winst op. Daar kan toch niemand verbaasd over doen?
De interessante vraag is vooral hoe dit op de langere termijn uitpakt en dan vooral voor de lokale Henk en Ingrid.
Bankroet #47 en weer aankloppen bij het IMF. Oh wacht, dat deed Milei natuurlijk ook...quote:Op maandag 7 juli 2025 19:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat was het alternatief in Argentinië?
Dat is sowieso altijd een beetje het probleem dat ik ervaar met cijfers over economische groei. Heb zelf ook geen achtergrond in dat vakgebied maar het komt vaak een beetje over als zand in de ogen van het electoraat, in de zin van " kijk deze cijfers gaan omhoog dus we hebben het allemaal beter dan voorheen". Het BNP van Nederland lijkt ook alsmaar te stijgen maar heb ik het als modale Jan Lul dan nu ook merkbaar beter dan 10 jaar geleden? Meh, niet echt?quote:Op maandag 7 juli 2025 19:03 schreef Gehenna het volgende:
en dan vooral voor de lokale Henk en Ingrid.
Je moet het dan ook corrigeren voor gini, inflatie en bevolkingsgroei.quote:Op maandag 7 juli 2025 19:50 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dat is sowieso altijd een beetje het probleem dat ik ervaar met cijfers over economische groei. Heb zelf ook geen achtergrond in dat vakgebied maar het komt vaak een beetje over als zand in de ogen van het electoraat, in de zin van " kijk deze cijfers gaan omhoog dus we hebben het allemaal beter dan voorheen". Het BNP van Nederland lijkt ook alsmaar te stijgen maar heb ik het als modale Jan Lul dan nu ook merkbaar beter dan 10 jaar geleden? Meh, niet echt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |