Je kunt toch niet ontkennen dan Lubbers er goed heeft gedaan om mensen met ruchtpijntjes en hoofdpijntjes weer te laten werken hequote:Op donderdag 1 februari 2024 11:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waar haal je het toch allemaal vandaan man.
Stellen dat de SP in de vroege jaren '80 over een paradijs sprak is ongeveer net zo lachwekkend als stellen dat de onstlagrechtversoepeling van Rutte eigenlijk een versteviging ervan was.quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Met de SP hadden we nog een PTT gehad waarin monteurs met een leren petje op hun hoofd de router kwamen aansluiten. Maandelijks op rekening betalen.
1 GB ¤12
3 GB ¤29
15 GB ¤88
Meer dan twee tv\'s op een adres zal ook wel voor moeilijkheden zorgen.
In elk geval werden er geen aandeelhouders rijk, dat dan weer wel.
Ja, Ik was erbij toen Lubbers zijn "dit land is ziek" speech hield in 1990. Dit wilde toen nog steeds veel mensen niet weten maar de juiste mensen luisterden wel. Helaas werd er niet geluisterd naar Brinkman toen deze zijn speech hield over de AOW problematiek, wat NL de eerste regering bracht zonder het CDA. Dit had natuurlijk weer veel voordelen met Abortus, Euthanasie wetgeving, en het openstellen van het huwelijk voor mensen van hetzelfde geslacht.quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat ook speelt is dat de spirit wat veranderd is. Dat gesprek met die zestiger waar ik het eerder over had gaf me wel een mooi inzicht daarin. Veertig jaar geleden was het met de ondernemingszin en het innoverend denken onder de bevolking heel treurig gesteld. Die lamlendige sfeer is er niet meer geweest. Dat is niet direct aan een wet of beleidsnota op te hangen. Maar ik denk wel dat die omwenteling de economie verstevigd heeft en dat de zienswijze van de kabinetten Lubbers/Kok/Balkenende daar aan heeft bijgedragen.
Ontslagrecht wijziging is goedkoper geworden voor werkgever, maar moeilijker om iemand te ontslaan. Lijkt elkaar op te heffen.quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Stellen dat de SP in de vroege jaren '80 over een paradijs sprak is ongeveer net zo lachwekkend als stellen dat de onstlagrechtversoepeling van Rutte eigenlijk een versteving ervan was.
Precies, en alleen daarom al zouden ze Nederland in 1982 nooit een hemel op aarde genoemd hebben.quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ontslagrecht wijziging is goedkoper geworden voor werkgever, maar moeilijker om iemand te ontslaan. Lijkt elkaar op te heffen.
Je ontkent toch niet dat de SP economisch behoorlijk conservatief is (of tegen reactionair aan). Zeker in de jaren 80, toen vonden ze MAO nog prima gozer.
Wat daar nu nog in zit is echt voor minsten 95% echt wel arbeidsongeschikt. Sterker: ook wat in de bijstand zit is bijna volledig arbeidsongeschikt en zou eigenlijk jn de WIA moeten zitten. Denken dat je daar nog mensen vandaan kunt halen is echt het ontkennen van de werkelijkheid.quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:17 schreef phpmystyle het volgende:
Zouden in NL de geesten weer rijp zijn om eens goed te kijken in de bakken van gemeente, uwv (WIA en WA-jong) om toch eens te checken of er wel degelijk mensen (hetzij met aanpassing) te laten participeren? Hebben we ook minder arbeidsmigranten nodig.
Het was dan ook zeker toen een partei met DDR tendensen.quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik kan me nog herinneren dat de SP mensen de partij uitflikkerden als deze bereid waren een wethouders post aan te nemen, en een paar jaar later de SP fans die heel erg boos werden en dit ontkenden als je ze daar aan herinnerde. Lokale politiek is vaak ons kent ons, en daar kwam het voor dat een bewogen SP lid die zich al jaren inzette voor armoedebestrijding of zoiets dan de kans kreeg om daar in een gemeente wat aan te gaan doen als wethouder. Dit werd door het gestaalde kader echter niet toegestaan. Daar was men heel erg tegen.
Maar zoveel mensen ziek? Dat kan toch bijna niet?quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat daar nu nog in zit is echt voor minsten 95% echt wel arbeidsongeschikt. Sterker: ook wat in de bijstand zit is bijna volledig arbeidsongeschikt en zou eigenlijk jn de WIA moeten zitten. Denken dat je daar nog mensen vandaan kunt halen is echt het ontkennen van de werkelijkheid.
Dit is mogelijk, zelf ben ik ook afgekeurd maar ik werk nog een paar uurtjes part time, maar ik werk ook bij een bedrijf waar ze er goed rekening mee houden, ik vrees dat dit voor veel werkgevers en arbeidsongeschikten zoals Hanca zegt geen optie meer isquote:Op donderdag 1 februari 2024 11:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar zoveel mensen ziek? Dat kan toch bijna niet?
En bovendien ontken ik ook niet dat sommigen van hen ziek zijn, maar ook met ziekte kun je mensen laten participeren.
En nee, dit is geen rechtse borrelbuik wens hoor. Mensen laten werken is vaak ook beter voor henzelf. Geeft voldoening en geluk, en rimte en houvast. Als ik 10 miljoen kreeg zou ik ook niet helemaal stoppen of gaan hobby'en.
Jawel. Soms ziek door de druk (depressies e.d.) of door de zeer ongezonde leefomstandigheden (luchtvervuiling, maar ook vervuild voedsel), maar meestal gewoon door ouderdom.quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar zoveel mensen ziek? Dat kan toch bijna niet?
Depressies gaan over, luchtvervuiling wordt elk jaar minder, we hebben in NL ongeveer het beste voedsel ter wereld. Voor zware beroepen kan ik begrijpen dat je de 67 niet haalt, zou ook een regeling voor moeten zij. Hoewel die is er al, maar is dikwijls onvoldoende.quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jawel. Soms ziek door de druk (depressies e.d.) of door de zeer ongezonde leefomstandigheden (luchtvervuiling, maar ook vervuild voedsel), maar meestal gewoon door ouderdom.
Verreweg het grootste deel wat nu in de WIA zit, was 15-20 jaar geleden al met de VUT. Het grootste deel van de mensen in de WIA is 55+, dat is gewoon een bijwerking van het afschaffen van de VUT en het verhogen van de pensioenleeftijd (die trouwens onvermijdelijk waren en an sich goed, maar dan moet je de hogere WIA kosten dus wel accepteren).
Ik heb de autobiografie van Wolfgang Leonhard gelezen, een van de mensen die met Ulbricht de DDR oprichten. Het geeft een heel interessant inzicht in hoe dat gebeurde. Er waren mensen die oprecht sociaal bewogen waren en er waren de apparatchiks, de hardliners als Ulbrecht. De eerste delfden al heel snel het onderspits en werden of opzij geschoven, of gehoorzaam gemaakt.quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het was dan ook zeker toen een partei met DDR tendensen.
God vergeeft maar jij (de PvdA) niet?quote:Probleem is dat sinds de PvdA in bed heeft gelegen met de VVD er op links geen andere keus is.
"U komt op een wachtlijst, als er iemand overlijdt of toch plots kan werken, wordt u geïnformeerd"quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:25 schreef Janneke141 het volgende:
Ik zou gewoon een maximum op het aantal arbeidsongeschikten zetten. Als het met asielzoekers kan, dan lukt het met gehandicapten ook wel.
Mocht de PvdA weer de partij worden die het ooit was stem ik er zeker op.quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik heb de autobiografie van Wolfgang Leonhard gelezen, een van de mensen die met Ulbricht de DDR oprichten. Het geeft een heel interessant inzicht in hoe dat gebeurde. Er waren mensen die oprecht sociaal bewogen waren en er waren de apparatchiks, de hardliners als Ulbrecht. De eerste delfden al heel snel het onderspits en werden of opzij geschoven, of gehoorzaam gemaakt.
Is een aanrader om te lezen, een van de beste biografieën die ik gelezen heb
[..]
God vergeeft maar jij (de PvdA) niet?
Groen Links?
En vergeet de afschrikkende werking niet.quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
"U komt op een wachtlijst, als er iemand overlijdt of toch plots kan werken, wordt u geïnformeerd"
PvdA zal eerst moeten biechten..quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik heb de autobiografie van Wolfgang Leonhard gelezen, een van de mensen die met Ulbricht de DDR oprichten. Het geeft een heel interessant inzicht in hoe dat gebeurde. Er waren mensen die oprecht sociaal bewogen waren en er waren de apparatchiks, de hardliners als Ulbrecht. De eerste delfden al heel snel het onderspits en werden of opzij geschoven, of gehoorzaam gemaakt.
Is een aanrader om te lezen, een van de beste biografieën die ik gelezen heb
[..]
God vergeeft maar jij (de PvdA) niet?
Groen Links?
quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
PvdA zal eerst moeten biechten..
In omringende landen is het niet minder. Hoe kom je daarbij?quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Depressies gaan over, luchtvervuiling wordt elk jaar minder, we hebben in NL ongeveer het beste voedsel ter wereld. Voor zware beroepen kan ik begrijpen dat je de 67 niet haalt, zou ook een regeling voor moeten zij. Hoewel die is er al, maar is dikwijls onvoldoende.
En niemand ontkent dat mensen ziek zijn en nietm eer kunnen werken, maar in omringende landen is dat echt minder. En er is ook niks mis met een mentaliteit dat iemand zijn eigen boontjes moet doppen.
Dat is al 100x gebeurd.quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
PvdA zal eerst moeten biechten..
Ik moet hier in D tot 67 werken en tendens is stijgend.quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Depressies gaan over, luchtvervuiling wordt elk jaar minder, we hebben in NL ongeveer het beste voedsel ter wereld. Voor zware beroepen kan ik begrijpen dat je de 67 niet haalt, zou ook een regeling voor moeten zij. Hoewel die is er al, maar is dikwijls onvoldoende.
En niemand ontkent dat mensen ziek zijn en nietm eer kunnen werken, maar in omringende landen is dat echt minder. En er is ook niks mis met een mentaliteit dat iemand zijn eigen boontjes moet doppen.
Als het gaat om ziek zijn de ranklist hoe NL het doet (19), maar eigenlijk beter omdat in deze ranking rekening wordt gehouden dat het meer kan zijn als dat contractueel is overgeengekomen. Gevoelsmatig zal dat niet vaak zo zijn..quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
In omringende landen is het niet minder. Hoe kom je daarbij?
En de groei in de WIA is echt 1-op-1 te herleiden naar het afschaffen van de VUT en het verhogen van de pensioenleeftijd. Er zijn nou eenmaal heel veel beroepen waarin de 67 lastig haalbaar is. En in Nederland hebben bijvoorbeeld alleen al 400.000 mensen een hartinfarct of beroerte gehad. De helft daarvan is onder de 75. De gemiddelde leeftijd voor een hartstilstand is zelfs 67.
Hoe hoger je de pensioenleeftijd dus legt, des te meer zulke mensen dus in de WIA komen in plaats van dat ze gewoon gepensioneerd zijn.
Dan moet je na het verhogen van de pensioenleeftijd niet klagen over de toegenomen WIA, dat was een effect dat altijd meegenomen is in de discussies over de pensioenleeftijd.
Uit gesprekken met mensen die die tijd als volwassene hebben meegemaakt.quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waar haal je het toch allemaal vandaan man.
Er is veel geld nodig om extra woningen te bouwen, zowel voor woningbouwverenigingen als particuliere investeringen.quote:Op donderdag 1 februari 2024 12:23 schreef Origami94 het volgende:
Wel fijn dat Wilders tegen de wet betaalbare huur is net zoals de VVD. De PVV is gewoon de VVD, wat ervoor zorgt dat ze dus in feite 61 zetels hebben. Oh ja en dan heb je ook nog het CDA 2.0
Nou de SP houdt er een retoriek op na die daar op wijst. Nu nog Sarah Beckerman:quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies, en alleen daarom al zouden ze Nederland in 1982 nooit een hemel op aarde genoemd hebben.
"40 jaar neoliberale afbraak". Dat wekt de schijn dat de samenleving ongeveer niet beter kon dan in 1982, en dat het daarna alles alleen maar slechter is geworden door de boze neoliberalen. Dat is gewoon geschiedsvervalsing.quote:Ik wil winnen. Na 40 jaar neoliberale afbraak die de ongelijkheid in ons land heeft vergroot is het hoog tijd voor een radicale omslag. We moeten samen de macht terug pakken. In de zorg. In de buurt. Op de werkvloer.
Abortus is trouwens niet van Paars maar van Van Agt I. Daar mag de VVD de kudo's voor hebben, zelfs al schoot hun senaatsfractie dat enkele jaren eerder nog af.quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ja, Ik was erbij toen Lubbers zijn "dit land is ziek" speech hield in 1990. Dit wilde toen nog steeds veel mensen niet weten maar de juiste mensen luisterden wel. Helaas werd er niet geluisterd naar Brinkman toen deze zijn speech hield over de AOW problematiek, wat NL de eerste regering bracht zonder het CDA. Dit had natuurlijk weer veel voordelen met Abortus, Euthanasie wetgeving, en het openstellen van het huwelijk voor mensen van hetzelfde geslacht.
Homohuwelijk en het openstellen van het burgerlijk huwelijk voor gelijk geslacht zijn 2 verschillende dingen.quote:Op donderdag 1 februari 2024 12:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Abortus is trouwens niet van Paars maar van Van Agt I. Daar mag de VVD de kudo's voor hebben, zelfs al schoot hun senaatsfractie dat enkele jaren eerder nog af.
Euthanasie zou denk ik na een hoop getrek, geduw, gezeur en vertraging ook wel met het CDA geregeld zijn. Homohuwelijk weet ik dan weer niet. Dat is namelijk wel een echte Nederlandse uitvinding.
Nee, zoiets wordt eens per zoveel jaar om politieke redenen opnieuw geprobeerd. Maar dat kost vooral heel veel energie en levert heel weinig op. Veel van die mensen daar is van alles mis mee. Die moet je zeker helpen. Maar je moet er ook zeker niet teveel van verwachten.quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:17 schreef phpmystyle het volgende:
Zouden in NL de geesten weer rijp zijn om eens goed te kijken in de bakken van gemeente, uwv (WIA en WA-jong) om toch eens te checken of er wel degelijk mensen (hetzij met aanpassing) te laten participeren? Hebben we ook minder arbeidsmigranten nodig.
De Wassenaarakkoorden en het poldermodel als bron van alle ellende?quote:Op donderdag 1 februari 2024 12:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou de SP houdt er een retoriek op na die daar op wijst. Nu nog Sarah Beckerman:
https://www.sp.nl/onze-mensen/tweede-kamer/sandra-beckerman
[..]
"40 jaar neoliberale afbraak". Dat wekt de schijn dat de samenleving ongeveer niet beter kon dan in 1982, en dat het daarna alles alleen maar slechter is geworden door de boze neoliberalen. Dat is gewoon geschiedsvervalsing.
Ja of mensen die gewoon gezond waren maar boventallig. En door een dealtje tussen werkgevers en vakbonden dan met een soort vervroegd pensioen in de WAO konden.quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je kunt toch niet ontkennen dan Lubbers er goed heeft gedaan om mensen met ruchtpijntjes en hoofdpijntjes weer te laten werken he
Nou ja, als je geen ambitie wil tonen op dit thema zie ik niet hoe vooral links oost-blokse migranten wil voorkomen omdat we het werk zelf gaan uitvoeren.quote:Op donderdag 1 februari 2024 12:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, zoiets wordt eens per zoveel jaar om politieke redenen opnieuw geprobeerd. Maar dat kost vooral heel veel energie en levert heel weinig op. Veel van die mensen daar is van alles mis mee. Die moet je zeker helpen. Maar je moet er ook zeker niet teveel van verwachten.
Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje een mentaliteitsprobleem bij mensen en bedrijven. Ken mensen met een zware lichamelijk handicap die in principe volledig afgekeurd zouden zijn maar gewoon willen werken en dat ook doen. Anderzijds ken ik ook "Ik heb een heel zwaar leven" miepen die zwelgen in zielig zijn en nog nooit gewerkt hebben en daar ook nog nooit moeite voor gedaan hebben. Ik heb in heel veel bedrijven als externe rondgelopen, de meesten daarvan zoooooo sociaal bewogen en mooie lulverhaal folders, maar daar nog nooit een collega in een rolstoel tegen gekomen.quote:Op donderdag 1 februari 2024 12:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, zoiets wordt eens per zoveel jaar om politieke redenen opnieuw geprobeerd. Maar dat kost vooral heel veel energie en levert heel weinig op. Veel van die mensen daar is van alles mis mee. Die moet je zeker helpen. Maar je moet er ook zeker niet teveel van verwachten.
Yup, en das ook niet goed nee.quote:Op donderdag 1 februari 2024 13:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja of mensen die gewoon gezond waren maar boventallig. En door een dealtje tussen werkgevers en vakbonden dan met een soort vervroegd pensioen in de WAO konden.
Welke ellende? Er is in NL nog steeds een voorbeeldig sociaal stelsel dat ook nog betaalbaar is gebleven. Als er niet was ingegrepen onder Lubbers en daarna, was het volledig failliet gegaanquote:Op donderdag 1 februari 2024 13:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De Wassenaarakkoorden en het poldermodel als bron van alle ellende?
Klopt en de politiek niet te vergeten die op deze manier de werkloosheidcijfers kon drukken.quote:Op donderdag 1 februari 2024 13:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja of mensen die gewoon gezond waren maar boventallig. En door een dealtje tussen werkgevers en vakbonden dan met een soort vervroegd pensioen in de WAO konden.
Sowieso die eeuwige zelfbeklag over beleid van 30 jaar geleden met die uitgekauwde retoriek over een toespraakje (ideologische veren).quote:
Ik wil de werkgever wel eens zien die de voorkeur geeft aan iemand die jaren lang arbeidsongeschikt verklaard geweest is boven een werknemer uit een ander Europees land.quote:Op donderdag 1 februari 2024 13:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nou ja, als je geen ambitie wil tonen op dit thema zie ik niet hoe vooral links oost-blokse migranten wil voorkomen omdat we het werk zelf gaan uitvoeren.
Ja, alles dat sindsdien gebeurt is dat is nog meer ellende volgens de SP.quote:Op donderdag 1 februari 2024 13:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De Wassenaarakkoorden en het poldermodel als bron van alle ellende?
Tja dat is een gevolg van dat je van mensen dan niet makkelijk afkan als het niet gaat.quote:Op donderdag 1 februari 2024 13:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik wil de werkgever wel eens zien die de voorkeur geeft aan iemand die jaren lang arbeidsongeschikt verklaard geweest is boven een werknemer uit een ander Eiuropees land.
Terecht punt. Daar moet een werkgever toe verleid worden -of gedwongen, zelfde woord-, maar dan moet de werkgever wel een markt hebben om uit te vissen.quote:Op donderdag 1 februari 2024 13:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik wil de werkgever wel eens zien die de voorkeur geeft aan iemand die jaren lang arbeidsongeschikt verklaard geweest is boven een werknemer uit een ander Europees land.
Nee, de ondernemer moet er geen extra risico mee hebbenquote:Op donderdag 1 februari 2024 13:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Terecht punt. Daar moet een werkgever toe verleid worden -of gedwongen, zelfde woord-, maar dan moet de werkgever wel een markt hebben om uit te vissen.
Oh, rechts gaat werkgevers dwingen?quote:Op donderdag 1 februari 2024 13:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Terecht punt. Daar moet een werkgever toe verleid worden -of gedwongen, zelfde woord-, maar dan moet de werkgever wel een markt hebben om uit te vissen.
Dat was niet goed, maar daar is echt allang geen sprake meer van. Best kans dat een nieuwe keuringsronde meer kost aan uren door keuringsartsen e.d. dan dat het gaat opleveren aan mensen met een nieuwe baan.quote:Op donderdag 1 februari 2024 13:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat heeft dit met asielzoekers te maken?quote:Op donderdag 1 februari 2024 12:44 schreef phpmystyle het volgende:
E
[..]
Er is veel geld nodig om extra woningen te bouwen, zowel voor woningbouwverenigingen als particuliere investeringen.
Er komen een hoop asielzoekers bij, dus dat betekent dat de portemonnee getrokken moet worden door de mensen die in het huurysteem zitten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |