abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 januari 2024 @ 12:42:59 #51
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_212223483
Getverdemme, wil je me nou vertellen dat domme mensen slechte keuzes maken :o
Laffe huichelaar
  dinsdag 30 januari 2024 @ 12:43:36 #52
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_212223491
Snel, laat iemand die vanuit de ivoren toren neerkijkt op dat domme gepeupel hun keuzes voor ze maken
Laffe huichelaar
  dinsdag 30 januari 2024 @ 12:45:35 #53
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_212223501
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 11:24 schreef probeer het volgende:

[..]
Wat een liberale onzin weer, om louter op eigen verantwoordelijkheid te wijzen.

Ja, een groot deel heb je natuurlijk zelf in de hand. En een ander groot deel valt volledig buiten je controle, en is helaas wel vaak gelinkt aan socio-economische status.

Ga die onzin eens in bv IJmuiden slijten zeg.
Het gezondheidsrisico van wonen in IJmuiden is nihil ten opzichte van roken, drinken of overgewicht.
The End Times are wild
  dinsdag 30 januari 2024 @ 12:47:22 #54
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212223512
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 12:43 schreef timmmmm het volgende:
Snel, laat iemand die vanuit de ivoren toren neerkijkt op dat domme gepeupel hun keuzes voor ze maken
Vadertje staat weet wat goed voor u is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 30 januari 2024 @ 12:49:16 #55
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_212223524
quote:

[..]

Ja, een groot deel heb je natuurlijk zelf in de hand. En een ander groot deel valt volledig buiten je controle, en is helaas wel vaak gelinkt aan socio-economische status.

Ja maar je kan toch verhuizen.

Oh er zijn wachtlijsten van 20 jaar? Er zijn te weinig huizen? Je hebt het geld er niet voor? Dat wist ik niet!
  dinsdag 30 januari 2024 @ 12:49:46 #56
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_212223529
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 11:36 schreef probeer het volgende:
Gaat de link tussen gezondheid en levensstijl bij sommigen nou echt niet verder dan 'wat je zelf in je mond stopt', vervolgens de logica volgend dat zolang een mens vrij is om zelf te kiezen wat je lichamelijk consumeert, men dus volledig verantwoordelijk is voor diens eigen gezondheid?
Nee. Laag opgeleide en arme mensen hebben ook minder zelfcontrole. Alleen dat al is vaak de reden dat ze arm zijn.
En dat je noodgedwongen dik wordt van armoede is de meest belachelijke spin. Net alsof twee zakken chips goedkoper zijn dan één!
The End Times are wild
  dinsdag 30 januari 2024 @ 12:52:00 #57
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212223550
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 12:33 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Bij rechts? Dit sentiment leeft toch voornamelijk alleen aan de linkerkant van het politieke spectrum.

Ik vond de reacties hier al opmerkelijk, maar dat zal komen omdat velen bij het woord 'lager opgeleiden' al snel denken aan een stereotype blanke tokkie die PVV stemt, maar in veel gevallen zal het ook gaan om mensen met een migratieachtergrond.

En als dat de strekking van dit artikel was geweest, dus 'gezondheidskloof tussen autochtonen en allochtonen', dan waren de reacties echt wel anders geweest. Weinig doet het immers in progressieve kringen zo goed als het infantiliseren van migranten en/of niet-blanken. Dat zien we iedere keer opnieuw als het gaat over kwesties zoals werk, onderwijs, criminaliteit of integratie.
Nee bij rechts kunnen we er ook nooit wat aan doen dat hun leven miserabel is. Het ligt ook altijd aan de asielzoekers/WEF/Woke en vul maar in.
  dinsdag 30 januari 2024 @ 13:00:27 #58
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212223629
Me dunkt dat een strater die op zijn 16e is begonnen met werken eerder versleten en op is dan eoa Jiskefet lullo die tot zijn 30e heeft lopen feesten om aansluitend de rest van zijn werkzame leven te slijten in zijn arbo technisch verantwoorde kantoor waar de muis het zwaarste is wat hij moet tillen...
pi_212223773
Ik zie hier louter posts over roken en fastfood. Zou het misschien kunnen zijn dat de laagste 20% inkomens ook simpelweg meer stress ervaren, (mede) doordat ze de moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen, met ziekte en lagere levensverwachting tot gevolg?
pi_212223828
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 12:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee bij rechts kunnen we er ook nooit wat aan doen dat hun leven miserabel is. Het ligt ook altijd aan de asielzoekers/WEF/Woke en vul maar in.
Ik denk niet dat kritiek op woke-isme of de enorme influx aan migranten iets te maken heeft met het wel of niet hebben van een 'miserabel' leven. Dit betreft namelijk kwesties die op de gehele samenleving een negatieve uitwerking hebben.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 30 januari 2024 @ 13:29:04 #61
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_212223849
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 13:00 schreef AchJa het volgende:
Me dunkt dat een strater die op zijn 16e is begonnen met werken eerder versleten en op is dan eoa Jiskefet lullo die tot zijn 30e heeft lopen feesten om aansluitend de rest van zijn werkzame leven te slijten in zijn arbo technisch verantwoorde kantoor waar de muis het zwaarste is wat hij moet tillen...
Op de bouw is de arbo natuurlijk ook ingevoerd. Ik weet niet of een zittend beroep nu zoveel gezonder is dan veel (laagopgeleide) beroepen waarbij je meer beweegt. Stratenmaker zal ondanks de arbo nog steeds niet optimaal zijn, maar ik denk dat veel praktische beroepen an sich gewoon gezonder zijn dan juist in die kantoorstoel hangen.

quote:
The Longevity Benefit of a Physically Demanding Job
Men who had physically strenuous jobs lived, on average, about a year longer than those who were deskbound.
https://www.nytimes.com/2(...)-disease-cancer.html
The End Times are wild
pi_212223866
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 12:49 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee. Laag opgeleide en arme mensen hebben ook minder zelfcontrole. Alleen dat al is vaak de reden dat ze arm zijn.
En dat je noodgedwongen dik wordt van armoede is de meest belachelijke spin. Net alsof twee zakken chips goedkoper zijn dan één!
Neen, mensen met een laag inkomen krijgen niet snel een goede plek om te wonen.
  dinsdag 30 januari 2024 @ 13:35:43 #63
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212223896
quote:

[..]

Zeker iets als stress (bijvoorbeeld om baan/financiele zekerheid) leidt bij iedereen tot een eerder maken van keuzes die instant behoeftebevredigend zijn ipv handelen met het oog op de lange termijn. De onderklasse verkeert gewoon vaker in die stressomstandigheden.

Ook een hoogopgeleide met goede baan gaat ongezondere keuzes maken als hij in de penarie zit.

Zie ook dit onderzoek:

https://www.cell.com/neuron/fulltext/S0896-6273(15)00627-3

[ Bericht 7% gewijzigd door -XOR- op 30-01-2024 13:44:14 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_212223899
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 13:18 schreef VanKuikeren het volgende:
Ik zie hier louter posts over roken en fastfood. Zou het misschien kunnen zijn dat de laagste 20% inkomens ook simpelweg meer stress ervaren, (mede) doordat ze de moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen, met ziekte en lagere levensverwachting tot gevolg?
Hmm, stress zou wellicht kunnen. Maar zou dat de verklaring zijn van deze grote verschillen in levensverwachting? Roken, drinken, ongezond eten en weinig bewegen zullen hier denk ik eerder doorslaggevend zijn en daar heb je zelf controle over.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 30 januari 2024 @ 13:50:06 #65
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_212224024
Dit lijkt mij de schuld van de PVV.
pi_212224707
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 12:49 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dit klopt, alleen is er sprake van een vicieuze circel. Zo zie je dat arme mensen moeilijker lange termijn voordelen kunnen overzien en hierdoor sneller cognitief eerder dus 2 zakken chips kopen ipv een bakje verse aarbeien. wat evolutionaire logisch is aangezien chips meer verzadeging van honger geeft.

Zelfde fenomeen zie je met aankopen van 'luxe' spullen. Een stel (1) wat makkelijk 1,5k per maand spaart, moet al ruim 4 jaar die doorgezakte bank echt eens vervangen, maar wachten nog even of het stel (2) wat 7k verdient geen cent op de spaarekening, maar begin van de maand maar gelijk even een bank gekocht, dan maar even geen nieuwe kleding / uiteten en geen weekend Madris en Londen V.S. een een stel (3) wat met moeite 200 euro per maand spaart door te weinig inkomen, eindelijk na een jaar die bank kan kopen waar ze zo hard voorgespaard hebben.

In al die voorbeelden, vraagt het van arme stel dus het meeste om goede keuzes te maken en moeten zij alles echt op alles zetten. Mensen met een hoger inkomen, vergeten dit fenomeen en denken dat dus door karakter komt: dan stel je de aanschaf toch gewoon uit (oplossing stel 1) of dan neem je toch genoegen met een wat mindere bank (oplosing stel 2).

Maar het moeilijk langetermijn voordelen kunen zien en verlies van controle opzelfgedrag zie je dus ook ontstaan bij mensen die altijd Dit goed deden tot het moment ze in armoede terrecht komen.
pi_212224747
Ah, het wekelijkse naar beneden schoppen topic is er weer :P

OT: Ik denk dat er nog best wel wat te zeggen valt voor het terughalen van tandarts zorg in de basisverzekering en het afschaffen van eigen risico.

Als je chronisch ziek bent is dat vaak een hele klap en ik ken veel mensen helaas die de tandarts mijden omdat het te duur is.
Overigens zou fysio en diëtist ook geen slechte zijn voor standaard in het basis pakket. :P
Twiddel
pi_212224772
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 15:01 schreef summer2bird het volgende:
Ah, het wekelijkse naar beneden schoppen topic is er weer :P

OT: Ik denk dat er nog best wel wat te zeggen valt voor het terughalen van tandarts zorg in de basisverzekering en het afschaffen van eigen risico.

Als je chronisch ziek bent is dat vaak een hele klap en ik ken veel mensen helaas die de tandarts mijden omdat het te duur is.
Overigens zou fysio en diëtist ook geen slechte zijn voor standaard in het basis pakket. :P
Misschien kunnen de indicaties voor fysio vergoeding uit de basisverzekering uitgebreid worden, maar niet teveel. Dat wordt anders gewoon een melkkoe met heel veel mensen die naar de fysio gaan alsof het een uitje is.

Tandarts eens, eigen risico mwah, diëtist geen idee.
pi_212225092
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 13:36 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Hmm, stress zou wellicht kunnen. Maar zou dat de verklaring zijn van deze grote verschillen in levensverwachting? Roken, drinken, ongezond eten en weinig bewegen zullen hier denk ik eerder doorslaggevend zijn en daar heb je zelf controle over.
Maar als de mensen met een laag inkomen dezelfde goede plek zouden hebben als de rijken om op te groeien dan zouden ze ook veel gezonder kunnen leven.
pi_212226916
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 08:52 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Hoezo onrechtvaardig? Mensen zijn er toch zelf bij?

Daarnaast; een lagere BTW op groente en fruit schijnt heel moeilijk te zijn. Pak dat dan aan.
[..]
Uit een ander onderzoek;
[..]
https://www.nu.nl/gezondh(...)ager-opgeleiden.html

En nu?
Maar wel makkelijk om een suiker tax bij te voegen.

Overheid liegt , bedriegt als het hun uit komt.
  dinsdag 30 januari 2024 @ 18:22:18 #71
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212226928
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 18:20 schreef suijkerbuijk het volgende:

Overheid liegt , bedriegt als het hun uit komt.
Jij liegt en bedriegt ook in al je topics.
pi_212227082
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 18:22 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Jij liegt en bedriegt ook in al je topics.
Dat heet een vergissing
En als ik een topic open staat de link er bij en word alles neer gezet.
Niks verzwegen.
Dat een bron fouten kan hebben ligt niet aan mij.
pi_212228742
dikke mensen lagen ook massaal in de ziekenhuizen met corona en om dit op te lossen moesten we allemaal de frikandel van Hugo inspuiten volgens deze dikke mensen
pi_212233417
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 13:29 schreef LXIV het volgende:

[..]
Op de bouw is de arbo natuurlijk ook ingevoerd. Ik weet niet of een zittend beroep nu zoveel gezonder is dan veel (laagopgeleide) beroepen waarbij je meer beweegt. Stratenmaker zal ondanks de arbo nog steeds niet optimaal zijn, maar ik denk dat veel praktische beroepen an sich gewoon gezonder zijn dan juist in die kantoorstoel hangen.
[..]

Bewegen is uitstekend, en dan ook het probleem niet. Een stratenmaker beweegt helemaal niet zoveel. Hij/zij zit constant op zijn/haar knieën.
pi_212233435
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 15:40 schreef torentje het volgende:

[..]
Maar als de mensen met een laag inkomen dezelfde goede plek zouden hebben als de rijken om op te groeien dan zouden ze ook veel gezonder kunnen leven.
Krijgen we dit weer.. :')
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')