abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 januari 2024 @ 20:14:48 #201
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_212217735
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 20:13 schreef HannahVrede het volgende:
Dit is echt instap-level 'conflict in het Midden-Oosten' bespreking, vind ik.
_O-
I fought the war, but the war won't stop, for the love of god.
I fought the war, but the war won.
pi_212217778
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 17:08 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Dat je het geen genocide vindt is n ding, maar dat je het zelfs geen onderdrukking vindt geeft al aan hoe ver je van de realiteit af staat.
Het voegt vrij weinig toe dat jij, ik, Jantje of Pietje op deze forum iets omschrijft als genocide of niet.

Het ICJ inclusief rechters uit Isral, de VS als Duitsland hebben kenbaar gemaakt dat er een serieuze dreiging is op genocide, als dit nu al niet het geval is. Isral wordt opgeroepen om er alles aan te doen om het te voorkomen en dan met name de nodige hulpgoederen door te laten.

Waarop Isral in samenspraak met de VS als reactie op het ICJ deze lastercampagne hebben opgestart om Israls genocide te versnellen. Ze zeggen met andere woorden dat ze helemaal niks zullen doen met de uitspraak en dat de internationale rechtsorde alleen als tool gebruikt zal worden door de bondgenoten van de VS en niet tegen de bondgenoten van de VS.

Velen hebben het over een post-hypocrisie period van het westen. Dat ze udsy niet eens doen alsof ze niet hypocriet zijn, maar het duidelijk kenbaar maken.

Westerse landen als Spanje, Noorwegen, Belgi of Ierland hebben kennelijk wel het zelfvertrouwen om autonoom beslissingen te nemen, maar dat geldt dus niet voor ons land.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_212218054
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 20:06 schreef Oud_student het volgende:
80 tot 90% van de Palestijnen staan achter de Hamas. Waarom moeten wij (= westerse democratieen) deze mensen helpen? Ligt hier niet een mooie taak voor Iran en de golfstaten (die bulken van het geld) ?
Die regio hun eigen problemen laten oplossen is wat anders dan actief terrorisme (Isral) ondersteunen he.
Het Westen ondersteunt Isral actief, zowel in woord als financieel en materieel.

En dat de Palestijnen achter Hamas gaan staan heeft ook weer een lange historie van onderdrukking (bezetting, moorden en verkrachtingen) door kolonisten/Isral.
  maandag 29 januari 2024 @ 20:40:14 #204
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_212218187
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 19:59 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Ik vind niet dat Isral moet buigen voor terreur, ik vind dat ze heel anders op terreur moeten reageren (meer beheersing, meer precisie, meer gericht op de leiders van Hamas) en daarnaast ook beleid- en gedrachtsverandering richting de Palestijnen. Dat is niet buigen, dat is juist verstandig en moreel.

En ik heb geen bepaalde voorkeur of aantrekking tot Palestijnen. Ik zie wel het krachtsverschil tussen Isral en de Palestijnen en dat de terreur en het antisemitisme van Palestijnen deels to maken hebben met hoe Isral de Palestijnen behandelt. Het praat het niet goed maar het maakt het wel begrijpelijk. Isral = good guys en Palestijnen = evil is een onjuist naratief en het faciliteert en vergoeilijkt de misdaden die Isral pleegt.
Tja, je brengt het nu een stuk genuanceerder dan je in eerdere bijdrages hier deed.

Ten tweede, als het doel van een volk de totale vernietiging van een ander land en een ander volk betreft, is het erg duidelijk waar je mee te maken hebt en dat is gewoon een groep primitieve barbaren. Hoe zij vervolgens in sommige gevallen worden behandeld, komt voort uit hun eigen gedrag en motieven.

Jij wilt die motieven goedpraten of begrijpen, dat zeg je hier ook letterlijk. Het terreur en antisemitisme is (deels) 'begrijpelijk'. Nee, dat is het niet. En dat moet net zolang worden bestreden tot de Palestijnen ermee stoppen. En als zij daarmee hun eigen graf graven (in figuurlijke of letterlijke zin) dan doet niemand hen dat aan behalve zij zelf. Er zou voor zulke ongeciviliseerde mensen geen enkele vorm van sympathie of 'begrip' moeten zijn.

De conclusie is dus dat 'Isral = good guys en Palestijnen = evil' wl het juiste narratief betreft. Dit is de realiteit en dat is het ook altijd al geweest. Je kunt teruggaan tot in de jaren 20 van de vorige eeuw, waar Arabieren besloten Joodse nederzettingen aan te vallen omdat er naar hun inziens te veel Joden naar de regio kwamen, wat de Islamtische hegemonie in gevaar bracht. Het was pas nadien dat de Joden besloten om Haganah op te richten en terug te vechten.

De situatie is en blijft dat als de Palestijnen morgen hun wapens neerleggen er vrede is, doet Isral dit is er geen Isral meer.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_212218636
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 17:40 schreef HannahVrede het volgende:

Maar enfin, lang verhaal maar kort voor je: er is niet de wens om een systemische doodsverklaring te tekenen door de Isralische meerderheid tegen Palestijnse mensen/Arabische Israli.
Hamas daarintegen ligt (laten we het zo maar zeggen *ahum* politiek).... Ehhh... anders... :{
De Palestijnen in Isral en Arabische Israli spelen een marginale rol en dit conflict is al veel ouder dan dat Hamas aan de macht is. Deze samenvatting van je slaat nergens op en heeft niks met de kern te maken.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_212218879
Crucially, the court expressly concluded, by an overwhelming majority, that Palestinians in Gaza face a “real and imminent risk” of genocide. This puts other countries on notice that they have an international legal duty to take steps to prevent genocide in Gaza in accordance with the court’s order.

As the court stated in a 2007 ruling when Bosnia accused Serbia of genocide, countries that are parties to the Genocide Convention have an obligation to prevent and a corresponding duty to act “the instant that the state learns of, or should normally have learned of, the existence of a serious risk that genocide will be committed.”

Both Canada and the U.S. have construed the court’s decision narrowly, suggesting it merely reiterates Israel’s right of self-defence and obligation to comply with international humanitarian law.

This is a legally indefensible reading of the court’s ruling.

U.S. President Joe Biden’s administration says it believes the court’s decision is consistent with existing American policy on Israel and that it continues to view South Africa’s case as “meritless.”

twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_212218882
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 20:02 schreef Ulx het volgende:

[..]
Deden ze in 2005 in Gaza. Wat was het resultaat?
Er was meer nodig dan alleen dat, dat begrijp je ook wel.

quote:
7s.gif Op maandag 29 januari 2024 20:07 schreef ExTec het volgende:

[..]
Had je deze gezien?

Heb je nog een concrete, werkbare invulling voor israel voor dit alles, anders dan dat ze vriendelijk aan iedereen gaan vragen of ze soms hamas strijders zijn?
Dus is de boel verwoesten en 20k+ burgerdoden het enige antwoord? Ik dacht dat Isral zo'n geweldige intel had en het meest morele leger ter wereld was? In Libanon, Syri etc. kan Isral het gek genoeg wel terwijl de terroristen daar ook niet herkenbaar rondlopen.
pi_212219074
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 21:14 schreef egayalS het volgende:
Crucially, the court expressly concluded
No, they didn't. :D
quote:
, by an overwhelming majority,
... by precisely zero people involved...
quote:
that Palestinians in Gaza face a “real and imminent risk” of genocide.
Nope, that's what others made of it. Others with a mindset of questionable nature. :Y
quote:
This puts other countries on notice that they have an international legal duty to take steps to prevent genocide in Gaza in accordance with the court’s order.

As the court stated in a 2007 ruling when Bosnia accused Serbia of genocide, countries that are parties to the Genocide Convention have an obligation to prevent and a corresponding duty to act “the instant that the state learns of, or should normally have learned of, the existence of a serious risk that genocide will be committed.”

Both Canada and the U.S. have construed the court’s decision narrowly, suggesting it merely reiterates Israel’s right of self-defence and obligation to comply with international humanitarian law.

This is a legally indefensible reading of the court’s ruling.

U.S. President Joe Biden’s administration says it believes the court’s decision is consistent with existing American policy on Israel and that it continues to view South Africa’s case as “meritless.”

[ twitter ]
:D Jullie tegenstanders moeten dus eerst de uitspraak al vervormen om het tot iets acceptabels te laten klinken. Het ICJ heeft namelijk niets gezegd over genocide, alleen over burgerslachtoffers.

En gijzelaars, maar dat kan jou niet schelen.

Daarna moeten jullie drover nog een sausje gieten, namelijk dat het andere landen op alert zouden moeten zetten om genocide te voorkomen.

En natuurlijk is er dan de propaganda van Isral en Amerika, die het UNRWA zelf in het verleden dingen lieten doen, zodat ze die dingen nu mooi naar buiten konden brengen! :Y
Waarschijnlijk belden de Mossad of CIA die mensen een paar jaar geleden, "doe dit even, want dan kunnen we dit over een paar jaar gebruiken in een rechtszaak over een oorlog waarvan we nog niet weten dat ie gaat uitbreken." _O-

Moeilijke tijden, haters. Moeilijke tijden. ;(

[ Bericht 2% gewijzigd door Cuendillar op 29-01-2024 21:51:51 ]
Intolerant voor intolerantie
pi_212219131
quote:
7s.gif Op maandag 29 januari 2024 13:51 schreef ExTec het volgende:
Een foto van een 'onschuldige palestijn', die heulemaal niks met hamas te maken heeft.

[ twitter ]
Bron van de foto
twitter
-Rabia Al-Basri
pi_212219168
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 17:15 schreef Dauthi het volgende:

[..]
Oh, werkelijk, of zou men zich onder een dekmantel van fatsoen verschuilen, zoals zoveel extremisten doen?

Sinds 7 oktober komen steeds meer jodenhaters uit de kast, en vaak mensen die zich voordoen als fatsoenlijk.
Wat veel Jodenhaters gemeen hebben met de “goede kant” is dat ze allebei geen onderscheid maken tussen Joden en Isral
  maandag 29 januari 2024 @ 21:36:22 #211
6484 ExTec
pi_212219170
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 21:33 schreef egayalS het volgende:

[..]
Bron van de foto [ twitter ]
Maar natuurlijk tranen met tuiten als een IDF soldaat z'n tavor afdrukt op een burger, omdat hij het verschil niet ziet :')
  maandag 29 januari 2024 @ 21:49:06 #212
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_212219318
twitter

De stemming zit er nog goed in in Gaza zo te zien tijdens de raketaanval van vandaag.
pi_212219383
Dystopisch wat er gaande is

twitter
twitter
-Rabia Al-Basri
pi_212219390
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 21:03 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
De Palestijnen in Isral en Arabische Israli spelen een marginale rol en dit conflict is al veel ouder dan dat Hamas aan de macht is. Deze samenvatting van je slaat nergens op en heeft niks met de kern te maken.
Het is dan ook geen samenvatting... Daarnaast vind ik op een bevolking van 9,3 miljoen 2,1 miljoen Arabische Israli en Arabisch sprekende Israli niet ene marginaal - laat het dan op zijn minst niet onbeduidend zijn in de oplossing tot vrede.

Verder denk ik goed te weten wat de opbouw is geweest en ervaar ik elke dag dat discriminatie zeker wel plaatsvindt - maar ik denk dat het duidelijk moet worden dat het grijze gebied waarin veel gesproken wordt hier op Fok! natuurlijk in het "echte leven" niet zo op gaat.

Mensen zeggen hier dingen als: 'regio zelf oplossen' of ook veel gegeneraliseerde praat. Maar ik zeg er wel bij Ronald, ik val (net als heel veel users hier) gewoon steeds in herhaling in uitleg en ik kan niet blijven quoten natuurlijk!

Dus als je de uitleg die ik eerder wl qua samenvatting gaf en mijn beleving en blik er op: kijk dan even in mijn (actieve) lijst en als je een zoektocht doet op een term als 'Filisti' of 'geopolitiek' of beter gezegd 'handvest' (!) dan komen we vast een heel eind, wat denk jij? :)

[ Bericht 1% gewijzigd door HannahVrede op 30-01-2024 08:10:39 ]
  maandag 29 januari 2024 @ 21:58:57 #215
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_212219415
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 21:55 schreef egayalS het volgende:

[ twitter ][ twitter ]
Zijn alle gijzelaars al onvoorwaardelijk vrijgelaten volgens de order van het ICJ? Die wel heel expliciet en letterlijk gegeven is, in tegenstelling tot je Twitter diarree?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_212219423
Yup

twitter
-Rabia Al-Basri
pi_212219428
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 21:55 schreef egayalS het volgende:

[ twitter ][ twitter ]
JA MAAR ISRALLL :')
pi_212219497
An Orgy of Jewish Supremacy and Antidemocratic Euphoria, Encouraged by Netanyahu

U.S. President Joe Biden should remember the scenes from Sunday's far-right conference calling for resettlement of Gaza the next time he talks to Benjamin Netanyahu about a reconfigured Middle East
...
What you saw was messianic ecstasy and religious fervor in a position of power.

What you saw was not merely a theocratic-fascist strain in Israeli society and politics but almost half of Mr. Netanyahu's coalition (27 lawmakers), including five ministers in his government.

Attendees at the conference calling for the resettlement of Gaza and North Samaria, in Jerusalem on Sunday, with a map of the Gaza Strip in the background.

Attendees at the conference calling for the resettlement of Gaza and North Samaria, in Jerusalem on Sunday, with a map of the Gaza Strip in the background.Credit: Olivier Fitoussi
This strain of religious-nationalistic Jewish supremacy has been normalized, legitimized, mainstreamed and encouraged by Netanyahu.

What you saw was not some wishful-thinking, abstract idea of resettling Gaza with Jews, but a cry for the expulsion and displacement of Palestinians. What you saw was more about the West Bank – biblical Judea and Samaria – than it is about Gaza.

Lastly, what you saw was not just the far-right elements in Netanyahu's government trying to make a point by demonstrating that they completely control him politically. This is him. Unadulterated, unhinged Netanyahu, trying to distance himself far from the debacle of the October 7 massacre.

twitter
-Rabia Al-Basri
pi_212219503
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 22:11 schreef egayalS het volgende:
An Orgy of Jewish Supremacy and Antidemocratic Euphoria, Encouraged by Netanyahu

quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 22:00 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
JA MAAR ISRALLL :')
  maandag 29 januari 2024 @ 22:17:59 #220
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_212219536
twitter

Achter de schermen wordt blijkbaar wel hard gewerkt aan een nieuwe deal voor de overgebleven gijzelaars.
pi_212219550
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 21:15 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
[..]
Dus is de boel verwoesten en 20k+ burgerdoden het enige antwoord? Ik dacht dat Isral zo'n geweldige intel had en het meest morele leger ter wereld was? In Libanon, Syri etc. kan Isral het gek genoeg wel terwijl de terroristen daar ook niet herkenbaar rondlopen.
Elke burgerdoden die onschulig is, is eentje teveel en er is veel te veel leed en pijn, zorgen, verdriet, discriminatie, verlies et cetera.

Ik wil graag hier een context plaatsen voor de specifieke situatie voor Gazanen, dus Palestijnse mensen die wonen in Gaza:

De Gazastrook is zo groot als anderhalf keer gemeente Amsterdam en er woonden +/- 2,2 miljoen mensen. Er bevonden zich in Gaza verschillende steden en dorpen, waaronder vluchtelingendorpen. Langs de grens een aantal kleinere dorpen, waarvan een heel aantal ervan forenzen voor werk in Isral, zij hadden een vergunning.

Het is een dichtbevolkt gebied met dubbele bouw / niet zozeer hoogbouw maar veelal wel dicht bebouwde flats en (illegale)opbouw daarop. Mensen in de steden woonden en werkten in gesloten buurten met best grote sociaal-emotionele controle: familie, vrienden - zeker als zij Hamas stemden werd er van jou dat evengoed verwacht. Stemde je niet in die buurt voor dezelfde partij als jouw familie of buurt, dan kon dat wel eens resulteren in - geen boodschappen meer kunnen doen, geen zorg meer ontvangen, geen scholing voor je kinderen et cetera.

Oftwel, een stukje land waar de sociale cohesie groot en drukkend was (en is).

De informatie die Isral in de jaren heeft vergaard zijn op verschillende manieren verworven: niet alleen via militaire kanalen maar zeker ook wel via vrijwillige overdracht of in sommige gevallen betaalde overdracht uit de buurten zelf. Deze informatie is natuurlijk in alle gevallen een zaak om te controleren en zeker als er actieve oorlog is ontstaan in een gebied, zo dichtbevolkt als deze - is essentile informatie zonder bias essentieel. Natuurlijk is dat een utopie, dat gaat helaas niet.

Als Isral de situatie had willen aanvaren in een geval van volledige genocide, had hij kunnen kiezen voor 7/8 specifieke doelaanvallen met ondersteuning van zogenaamde 'carpetbombing' waardoor het gehele gebied weggevaagd kon worden. Let wel, de reden voor de autoriteiten in Gaza om het van tunnels te voorzien is denk ik ook om deze redenen aangelegd - het was tenslotte best een reel scenario voor een complete oorlogescalatie.

Echter, dat is niet gebeurd. Er zijn stappen gezet voor verplaatsingen / verjaging en opvang in een safezone (wat vaker gebeurd in oorlogen) en zodoende kon worden ingezet op volledige ontmanteling van doelen die niet volledig konden worden uitgesloten als dekmantel (zie bijvoorbeeld de verhalen over ziekenhuizen en UNRWA locaties voor dekmantel / compounds.)

Dus, 23.000+ doden: verschrikkelijk, werkelijk - geen oorlog kan dit goed praten dat zoveel mensen het leven lieten - maar gezien de omstandigheden is het bijzonder te noemen dat er niet meerdere doden zijn gevallen! Want dat had ik het geval van volledige escalatie natuurlijk zeer gemakkelijk kunnen gebeuren.. (Helaas!)
-

Dus, een zeer onterende conclusie en veel te kort om er geen long-read of college van te maken (gemengd met mijn gevoel) - het hebben van 23.000 doden in een dichtbevolkt gebied van anderhalf keer Amsterdam aan oppervlakte en 2,2+ miljoen mensen vind ik erg bijzonder.

Het meest verdrietige vind ik wel om te horen (als we de kanalen mogen geloven) dat het voornamelijk vrouwen en kinderen zijn die omkwamen. Zij als schild, zij als troef, zij als onschuldigen hadden nit in deze oorlog gestort mogen worden.

- Desalniettemin, wederom sirenes - kennelijk begrijpt Hamas de taak van politieke autoriteit in vrede en democratie niet zo goed. -

[ Bericht 0% gewijzigd door HannahVrede op 29-01-2024 22:25:42 ]
  maandag 29 januari 2024 @ 22:30:29 #222
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212219629
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 21:59 schreef egayalS het volgende:
Yup

[ twitter ]
Waar zijn de gijzelaars van hamas dan?

En hey, cuendillar en ik wachten nog steeds op antwoord van je.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 29 januari 2024 @ 22:31:12 #223
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_212219636
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 21:15 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
[..]
Ja en elk kopstuk dat neergelegd wordt, daar zit een operatie achter van maanden waarbij handenvol mensen betrokken zijn. Het is dus echt niet haalbaar om Hamas, tienduizenden actieve leden, uit te schakelen op die manier, helemaal niet als ze nog slagkracht genoeg hebben om -ik noem maar een paar dingen- raketsalvo's af te vuren en brandschattend door het hek te komen zetten. De tijd dringt te zeer, zo'n insteek gaat veel te langzaam.

Er is een beeld ontstaan dat Isral ergens een drone aanzet en dat er dan iemand doodgaat met de precisie van een laserstraal, maar zo werkt het echt niet.
  maandag 29 januari 2024 @ 22:54:21 #224
6484 ExTec
pi_212219840
People of the darkness be like: f*ck het volk. Wij blijven gewoon lekker matten.

twitter
pi_212220036
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 22:31 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja en elk kopstuk dat neergelegd wordt, daar zit een operatie achter van maanden waarbij handenvol mensen betrokken zijn. Het is dus echt niet haalbaar om Hamas, tienduizenden actieve leden, uit te schakelen op die manier, helemaal niet als ze nog slagkracht genoeg hebben om -ik noem maar een paar dingen- raketsalvo's af te vuren en brandschattend door het hek te komen zetten. De tijd dringt te zeer, zo'n insteek gaat veel te langzaam.

Er is een beeld ontstaan dat Isral ergens een drone aanzet en dat er dan iemand doodgaat met de precisie van een laserstraal, maar zo werkt het echt niet.
Die tijd is er zeker wel. Zo gevaarlijk en urgent is die dreiging niet. Afgezonderd van 7 oktober (een aanval die uitermate lang en zorgvuldig gepland was en mogelijk werd gemaakt door het negeren van signalen, negeren van intel en onderbezetting aan IDF kant) is Hamas een relatief tandeloze tijger. Die raketsalvo's vanuit Gaza maken amper slachtoffers.
  maandag 29 januari 2024 @ 23:28:52 #226
6484 ExTec
pi_212220060
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 23:23 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Die raketsalvo's vanuit Gaza maken amper slachtoffers.
Precies, gewoon niet moeilijk over doen, die paar slachtoffers.

Moet kunnen.
pi_212220104
quote:
13s.gif Op maandag 29 januari 2024 23:28 schreef ExTec het volgende:

[..]

Moet kunnen.
Echt he, deze oorlog heeft hl veel duidelijk gemaakt in Europa.
pi_212220111
quote:
13s.gif Op maandag 29 januari 2024 23:28 schreef ExTec het volgende:

[..]

Moet kunnen.
Vergelijk de aantallen eens aan beide kanten en zie het verschil. Tuurlijk is elk slachtoffer er n teveel maar het gigantische verschil is gewoon niet te rechtvaardigen, ook niet onder de noemer "we hebben geen tijd".
pi_212220124
quote:
7s.gif Op maandag 29 januari 2024 22:54 schreef ExTec het volgende:
People of the darkness be like: f*ck het volk. Wij blijven gewoon lekker matten.

[ twitter ]
Lekkere framing van een random X'er. Hier wat genuanceerder van serieuzere media:

quote:
Hamas wil compleet staakt-het-vuren met Isral
Hamas wil onderhandelen over een compleet staakt-het-vuren met Isral. Het gaat daarbij niet om een tijdelijke wapenstilstand. Dat heeft een hoge functionaris van de Palestijnse organisatie maandagavond gezegd.

"We willen praten over een volledig staakt-het-vuren en niet over een tijdelijke wapenstilstand", benadrukte de Hamas-functionaris Taher al-Nounou maandagavond na gesprekken in de Franse hoofdstad Parijs. Aan die onderhandelingen nemen vertegenwoordigers van de VS, Isral, Egypte en Qatar deel. "Zodra de gevechten zijn gestopt, kunnen we de rest van de details bespreken, inclusief de vrijlating van de honderd Isralische gijzelaars die nog steeds in Gaza worden vastgehouden."

Qatar, dat sinds het uitbreken van de oorlog tussen Hamas en Isral, regelmatig optreedt als bemiddelaar, had maandag ook al constructieve gesprekken met Isral, de Verenigde Staten en Egypte. De premier van Qatar, Mohammed bin Abdulrahman Al Thani, zei tegen nieuwszender NBC dat er tijdens onderhandelingen "opmerkelijke vooruitgang" is geboekt. Volgens Qatar ligt er een voorstel op tafel voor een pauze in de gevechten met Isral en voor de vrijlating van gijzelaars.
https://www.demorgen.be/s(...)nstilstand~ba7f8873/
pi_212220133
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 23:39 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Vergelijk de aantallen eens aan beide kanten en zie het verschil. Tuurlijk is elk slachtoffer er n teveel maar het gigantische verschil is gewoon niet te rechtvaardigen, ook niet onder de noemer "we hebben geen tijd".
Meer tijd nemen om burgerslachtoffers te voorkomen vind ik geen rare verwachting. Ik vind de cijfers duizelingwekkend. Tegelijkertijd lijkt het me wel dat je de creativiteit en kundigheid van Hamas om zwakheden binnen de IDF te signaleren wel wat onderschat.

Overigens ook precies de reden waarom ik denk dat deze grondoorlog geen einde zal maken aan Hamas.
Incelfrikandel
  maandag 29 januari 2024 @ 23:47:03 #231
6484 ExTec
pi_212220144
quote:
Vergelijk de aantallen eens aan beide kanten en zie het verschil.
Leg mij eens uit waarom israel zou malen om een "gelijk opgaande bodycount" ofzo?

quote:
Tuurlijk is elk slachtoffer er n teveel maar het gigantische verschil is gewoon niet te rechtvaardigen, ook niet onder de noemer "we hebben geen tijd".

En voor de rest: succes met israel uitleggen dat ze die verdere burger doden maar over hun kant moeten laten gaan, omdat anders de zolderkamer fokkertjes in NL traantjes in hun ogen krijgen van al die ontroerende palywood filmpjes.
  maandag 29 januari 2024 @ 23:55:03 #232
6484 ExTec
pi_212220180
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 23:43 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Lekkere framing van een random X'er. Hier wat genuanceerder van serieuzere media:
[..]
https://www.demorgen.be/s(...)nstilstand~ba7f8873/
Dat vuilnis heeft gewoon niks te willen - snap je het zo? Ben jij in de illusie dat er 2 gelijkwaardige partijen zijn ofzo?

En de grootheidswaanzin van de zakkenvullers, die ten onrechte denken dat ze wel wat te eisen hebben,

Gaat weer heel veel tranentrekkende palywood filmpjes opleveren voor je, dus pak ze er alvast maar bij:

pi_212220467
quote:
Blinken: situatie lang niet zo gevaarlijk geweest
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-75059616

Volgens de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Antony Blinken, is de situatie in het Midden-Oosten lange tijd niet zo gevaarlijk geweest als nu. Dat zei hij op een persconferentie met Jens Stoltenberg, de secretaris-generaal van de NAVO.

"Ik denk dat we in de hele regio sinds zeker 1974, en misschien zelfs daarvoor, geen situatie meer hebben meegemaakt die zo gevaarlijk is als nu", zei Blinken. In 1973 viel een alliantie van Arabische landen onder leiding van Egypte en Syri onverwachts Isral binnen. De oorlog duurde uiteindelijk negentien dagen.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_212220486
  dinsdag 30 januari 2024 @ 07:09:01 #235
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_212220690
quote:

[..]
Oorlog is geen wedstrijdje bij de F-jes waar je een scheidsrechter hebt die de scores niet al te ver uit elkaar laat lopen om het leuk te houden voor beide teams.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_212220719
Collegereeks Hogeschool Utrecht over Holocaust gaat na week vertraging door
https://nos.nl/artikel/25(...)week-vertraging-door
  dinsdag 30 januari 2024 @ 07:37:30 #237
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_212220801

twitter

UNRWA is door en door verrot, en of Kaag op de hoogte was, is inmiddels ook niet echt meer een vraag. Het is meerde vraag hoe diep dat woekerende gezwel van pure Jodenhaat zit ingevreten in de gevestigde progressief linkse partijen in Nederland en de EU.

Allemaal volledig doorlichten, ook en zeker de universiteiten, ofwel broeinesten van antisemitisch extremisme.
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_212221025
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 21:03 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Ik wil het toch dan nog eens vragen: wat is volgens jou dan de kern?

Zelf heb ik geen mogelijkheid om een korte samenvatting te geven van mijn hele bijbelse aan uitleg van vorige topics, maar wellicht kun jij tot een kern komen van dat wat je bedoeld?

Verder vind ik op een bevolking van 9,3 miljoen ruim 2,1 miljoen Arabisch sprekende personen (alles is staatsbepaald drie-dubbel uitgevoerd in Ivriet, Arabisch en Engels) waarvan de meeste een Palestijnse achtergrond hebben nu niet bepaald marginaal - al is het maar dat het niet onbeduidend hoeft te zijn in de oplossing tot vrede en een samenleving, zoals gewenst door velen. Maar kennelijk zie jij dat anders en heb je andere ervaringen: ik ben benieuwd eigenlijk? :)
pi_212221128
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 22:20 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Elke burgerdoden die onschulig is, is eentje teveel en er is veel te veel leed en pijn, zorgen, verdriet, discriminatie, verlies et cetera.

Ik wil graag hier een context plaatsen voor de specifieke situatie voor Gazanen, dus Palestijnse mensen die wonen in Gaza:

De Gazastrook is zo groot als anderhalf keer gemeente Amsterdam en er woonden +/- 2,2 miljoen mensen. Er bevonden zich in Gaza verschillende steden en dorpen, waaronder vluchtelingendorpen. Langs de grens een aantal kleinere dorpen, waarvan een heel aantal ervan forenzen voor werk in Isral, zij hadden een vergunning.

Het is een dichtbevolkt gebied met dubbele bouw / niet zozeer hoogbouw maar veelal wel dicht bebouwde flats en (illegale)opbouw daarop. Mensen in de steden woonden en werkten in gesloten buurten met best grote sociaal-emotionele controle: familie, vrienden - zeker als zij Hamas stemden werd er van jou dat evengoed verwacht. Stemde je niet in die buurt voor dezelfde partij als jouw familie of buurt, dan kon dat wel eens resulteren in - geen boodschappen meer kunnen doen, geen zorg meer ontvangen, geen scholing voor je kinderen et cetera.

Oftwel, een stukje land waar de sociale cohesie groot en drukkend was (en is).

De informatie die Isral in de jaren heeft vergaard zijn op verschillende manieren verworven: niet alleen via militaire kanalen maar zeker ook wel via vrijwillige overdracht of in sommige gevallen betaalde overdracht uit de buurten zelf. Deze informatie is natuurlijk in alle gevallen een zaak om te controleren en zeker als er actieve oorlog is ontstaan in een gebied, zo dichtbevolkt als deze - is essentile informatie zonder bias essentieel. Natuurlijk is dat een utopie, dat gaat helaas niet.

Als Isral de situatie had willen aanvaren in een geval van volledige genocide, had hij kunnen kiezen voor 7/8 specifieke doelaanvallen met ondersteuning van zogenaamde 'carpetbombing' waardoor het gehele gebied weggevaagd kon worden. Let wel, de reden voor de autoriteiten in Gaza om het van tunnels te voorzien is denk ik ook om deze redenen aangelegd - het was tenslotte best een reel scenario voor een complete oorlogescalatie.

Echter, dat is niet gebeurd. Er zijn stappen gezet voor verplaatsingen / verjaging en opvang in een safezone (wat vaker gebeurd in oorlogen) en zodoende kon worden ingezet op volledige ontmanteling van doelen die niet volledig konden worden uitgesloten als dekmantel (zie bijvoorbeeld de verhalen over ziekenhuizen en UNRWA locaties voor dekmantel / compounds.)

Dus, 23.000+ doden: verschrikkelijk, werkelijk - geen oorlog kan dit goed praten dat zoveel mensen het leven lieten - maar gezien de omstandigheden is het bijzonder te noemen dat er niet meerdere doden zijn gevallen! Want dat had ik het geval van volledige escalatie natuurlijk zeer gemakkelijk kunnen gebeuren.. (Helaas!)
-

Dus, een zeer onterende conclusie en veel te kort om er geen long-read of college van te maken (gemengd met mijn gevoel) - het hebben van 23.000 doden in een dichtbevolkt gebied van anderhalf keer Amsterdam aan oppervlakte en 2,2+ miljoen mensen vind ik erg bijzonder.

Het meest verdrietige vind ik wel om te horen (als we de kanalen mogen geloven) dat het voornamelijk vrouwen en kinderen zijn die omkwamen. Zij als schild, zij als troef, zij als onschuldigen hadden nit in deze oorlog gestort mogen worden.

- Desalniettemin, wederom sirenes - kennelijk begrijpt Hamas de taak van politieke autoriteit in vrede en democratie niet zo goed. -
Oh en Ronald, had je mijn reactie op jouw verhaal hier ook gelezen?

Ook dit is geen samenvatting hoor, slechts een kleine poging tot mijn waarnemen te omschrijven zonder een (zwaar filosofisch en herhalend) gesprek te voeren over dit 'conflict'.

Ik bagetaliseer niets, zoals je kan begrijpen vanuit mijn positie, maar ik ageer wel tegen simplistische rede voornamelijk gevoerd vanuit hoog oplopende emotionele binding aan een onderwerp - waardoor verwijten komen die niet als redelijk worden gezien, althans; als je een discussie wil kunnen voeren (maar ik denk dat sommigen hier daar niet naar opzoek zijn en voornamelijk afschuw willen laten blijken en dat in volle emotie.)
  dinsdag 30 januari 2024 @ 08:39:58 #240
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_212221297
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 23:23 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Die tijd is er zeker wel. Zo gevaarlijk en urgent is die dreiging niet.
Ja nee, nu niet meer, juist omdat Isral inmiddels (naar schatting) 60% van de strijders van Hamas en een groot deel van het materiaal zoals lanceerinstallaties en overige militaire infrastructuur heeft vernietigd.
quote:
Afgezonderd van 7 oktober (een aanval die uitermate lang en zorgvuldig gepland was en mogelijk werd gemaakt door het negeren van signalen, negeren van intel en onderbezetting aan IDF kant) is Hamas een relatief tandeloze tijger. Die raketsalvo's vanuit Gaza maken amper slachtoffers.
Inmiddels niet meer nee, want ze hebben bijna geen lanceerinstallaties meer. Tevens hebben ze nog steeds tienduizenden actieve leden en zou het dus een paar eeuwen duren om die allemaal af te jagen. Is dat realistisch? Nee he?

Komen we op een ander punt, namelijk het nut van een operatie half afronden. In dit geval is dit er niet. Je kunt Hamas niet verzwakken en dan de boel de boel laten want dat is precies wat er, weliswaar in mindere mate, de afgelopen decennia is gebeurd. Dat is net als het weghalen van een halve tumor in de wetenschap dat alles weer terug groeit en verder uitzaait. Als ze nu stoppen, dan heeft Hamas over een aantal jaar weer wel de slagkracht om zo toe te slaan dat het een stuk meer dan "amper slachtoffers" kan maken.

Betekent dit dat ik het helemaal prima vindt dat er iets van 20k burgerslachtoffers zijn gevallen met alle ellende van dien? Natuurlijk niet. Ik zou ook liever iets meer precisie en minder gesloop uit wraak zien met lachende soldaten die de explosie opdragen aan hun jarige kind of die door ondergoed in een veroverd huis gaan. Ik zie alleen weinig realistisch perspectief op een andere oplossing om Hamas van het speelveld te halen en al helemaal niet wat jij voorstelt.
pi_212221529
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 12:21 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Wellicht heb je gelijk dat het zelfs daar niet genocide is, al is wel bekend dat er specifieker op bevolkingsgroep en afkomst wordt gemoord. Specifiek uitgeroeid - van wat ik heb begrepen uit de nieuwsbulletins die wij krijgen als lid van internationale hulporganisaties lijkt mij (maar dat zeg ik geheel voorbarig) de situatie in Soedan echt vele malen schrijnender.

Voorbeelden te over van dorpen volledig uitgemoord met kinderen nog op de moeders rug of aan de borst... Met alle wil van de wereld de kwaadheid en corruptie ook te bespreken die in oorlog plaatsvindt - zie ik dat in dit hele gebied waar ik werkzaam ben, niet gebeuren.
Op welke manier zie je bovenstaande niet in Gaza dan? daar zie je toch ook beelden van dode kinderen, in de moeders/vaders handen?
pi_212221610
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 08:39 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja nee, nu niet meer, juist omdat Isral inmiddels (naar schatting) 60% van de strijders van Hamas en een groot deel van het materiaal zoals lanceerinstallaties en overige militaire infrastructuur heeft vernietigd.
[..]
Inmiddels niet meer nee, want ze hebben bijna geen lanceerinstallaties meer. Tevens hebben ze nog steeds tienduizenden actieve leden en zou het dus een paar eeuwen duren om die allemaal af te jagen. Is dat realistisch? Nee he?

Komen we op een ander punt, namelijk het nut van een operatie half afronden. In dit geval is dit er niet. Je kunt Hamas niet verzwakken en dan de boel de boel laten want dat is precies wat er, weliswaar in mindere mate, de afgelopen decennia is gebeurd. Dat is net als het weghalen van een halve tumor in de wetenschap dat alles weer terug groeit en verder uitzaait. Als ze nu stoppen, dan heeft Hamas over een aantal jaar weer wel de slagkracht om zo toe te slaan dat het een stuk meer dan "amper slachtoffers" kan maken.

Betekent dit dat ik het helemaal prima vindt dat er iets van 20k burgerslachtoffers zijn gevallen met alle ellende van dien? Natuurlijk niet. Ik zou ook liever iets meer precisie en minder gesloop uit wraak zien met lachende soldaten die de explosie opdragen aan hun jarige kind of die door ondergoed in een veroverd huis gaan. Ik zie alleen weinig realistisch perspectief op een andere oplossing om Hamas van het speelveld te halen en al helemaal niet wat jij voorstelt.
Onder druk van voornamelijk de VS wordt anders nu gewerkt aan een deal met Hamas. Logisch, want deze asymmetrische oorlog lijkt weer eens nergens naartoe te gaan. Netanyahu heeft op zijn minst even een adempauze nodig.
  dinsdag 30 januari 2024 @ 09:31:39 #243
6484 ExTec
pi_212221622
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 09:29 schreef theunderdog het volgende:
Onder druk van voornamelijk de VS wordt anders nu gewerkt aan een deal met Hamas.
Vertel?

We kunnen lezen dat qatar en egypte het net geprobeerd hadden, maar De Almachtige VS gaat het nog een keer proberen....?
pi_212221647
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 12:42 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Ik hoop oprecht dat gezien gaat worden dat Kaag niet geschikt is voor deze functie en dat zo snel mogelijk moet worden uitgeweken/uitgekeken naar iemand met gn (voormalige) binding met het gebied maar expertise heeft in opbouw na trauma zoals in bijvoorbeeld Japan of Peru of iets dergelijks..

Werkelijk, dat niet gekeken is naar haar vorige "betrouwbaarheid" in een internationale positie is mij echt een raadsel...
Dat komt omdat Kaag juist wel goed bekend staat. Althans, als diplomaat.
pi_212221731
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 17:18 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
De organisaties waarvoor ik werk hebben vast en zeker ook smetplekken; als mensen mij daar op aanspreken of zelfs verantwoordelijk houden, dan zou ik met ze in gesprek gaan en verdiepen op die punten waar dat nodig is. Als ik er achter zou komen dat directe collega's van mij zich bezig hielden met terroristische activiteiten zou ik ze voor de integriteitcommissie slepen en nog net niet zelf een rechtszaak starten om ze veroordeeld te krijgen!

Los daarvan: er zijn nog geen van zulke meldingen binnengekomen voor de organisaties waarvoor ik werk, gelukkig maar.

Alleen in het geval van het UNRWA is er een ander probleem omhoog gekomen - de aanklacht hier luid niet alleen het steunen van bepaald gedachtengoed en daarvoor bijvoorbeeld fondsen gebruiken (wat op zichzelf natuurlijk al verwerpelijk zou moeten zijn) dit gaat op het plegen van ernstige misdaden tegen de menselijkheid, met de dood tot gevolg. Dit zijn beschuldigen dat, voor welke organisatie dan ook je ook werkt, natuurlijk vervolgingsonderzoek moet plaatsvinden - des te meer omdat nu blijkt dat er geld, middelen, gebieden/objecten gebruikt zijn die bestemd waren voor de organisatie.

Dus: ik zou het niet erg vinden om te horen dat er onderzoek wordt ingesteld naar n van de organisaties waarvoor ik werk, als blijkt dat er ernstige misstanden zijn gepleegd met fondsen en medewerkers (op hoge posities nog wel). Ik zou zelfs proberen intern meer druk te geven en de 13000 anderen (bij wijze van dan, voor argumentatie nu) aansporen dat zelfde te doen..
Punt is meer: zou jij het redelijk vinden als de gehele organisatie waarin je werkt flinke gevolgen gaat ondervinden, als een minderheid aan mensen die er werken banden hadden met een terreur-organisatie?

Nederland, Britten, Italie, Amerika, Finland (en wie nog meer?) kiezen voor collectieve bestraffing. Kan heel goed zijn dat dat wel terecht is, maar ben benieuwd..
pi_212221809
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 23:45 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Meer tijd nemen om burgerslachtoffers te voorkomen vind ik geen rare verwachting. Ik vind de cijfers duizelingwekkend. Tegelijkertijd lijkt het me wel dat je de creativiteit en kundigheid van Hamas om zwakheden binnen de IDF te signaleren wel wat onderschat.

Overigens ook precies de reden waarom ik denk dat deze grondoorlog geen einde zal maken aan Hamas.
De cijfers qua burgerdoden in Gaza zijn op het eerste gezicht inderdaad duizelingwekkend. Alleen, is dat het ook daadwerkelijk in deze context?

Bedoel: Gaza is zo dichtbevolkt, Hamas heeft overal tunnels. Het is bijna niet te bestrijden zonder veel burgerslachtoffers te maken. Ik vind dat buitengewoon tragisch, al is het alleen al omdat ik er vanuit blijf gaan dat de meeste Gazanen mensen zijn zoals jij en ik. Die in vrede en veiligheid willen leven.

Het is alleen wel zo dat hun lot in handen is van Hamas, en na 7 oktober heeft Hamas tegen de Gazanen gezegd: er was een staakt het vuren, nu is jullie lot bloed. Veel bloed.
pi_212221904
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 09:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Op welke manier zie je bovenstaande niet in Gaza dan? daar zie je toch ook beelden van dode kinderen, in de moeders/vaders handen?
Ik zie vreselijke dingen, inderdaad en ook kinderen in de handen van ouders en andersom. Dat verdient ook de hoogste mate van veroordeling - alleen wie de schuld treft zal een discussiepunt blijven, vrees is.

Of het genocide is wordt bepaald door de juridische grondslag voor de term genocide. Op dit moment is daar geen uitspraak over gedaan en als ik die juridische termen volg dan zie ik genocide hier ook niet plaats vinden. Het meerendeel van de Palestijnse bevolking woont namelijk buiten Gaza.
pi_212221915
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 10:02 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Ik zie vreselijke dingen, inderdaad en ook kinderen in de handen van ouders en andersom. Dat verdient ook de hoogste mate van veroordeling - alleen wie de schuld treft zal een discussiepunt blijven, vrees is.

Of het genocide is wordt bepaald door de juridische grondslag voor de term genocide. Op dit moment is daar geen uitspraak over gedaan en als ik die juridische termen volg dan zie ik genocide hier ook niet plaats vinden. Het meerendeel van de Palestijnse bevolking woont namelijk buiten Gaza.
Ja, dat weet ik. Maar die uitspraak is toch eveneens niet gedaan omtrent Sudan?
pi_212221926
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 09:46 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Punt is meer: zou jij het redelijk vinden als de gehele organisatie waarin je werkt flinke gevolgen gaat ondervinden, als een minderheid aan mensen die er werken banden hadden met een terreur-organisatie?

Nederland, Britten, Italie, Amerika, Finland (en wie nog meer?) kiezen voor collectieve bestraffing. Kan heel goed zijn dat dat wel terecht is, maar ben benieuwd..
Ikzelf zou het redelijk vinden dat de organisatie wordt stopgezet danwel ernstig hervormd als blijkt dat zij (doelbewust) terrorisme heeft gesteund. Juist omdat het een teken is dat het op de (waarschijnlijk) management-laag helemaal mis is gegaan en we niet verder kunnen op dezelfde voet, inderdaad.

In het geval van hulporganisaties die buitenlandse / internationale fondsen ontvangen, ben ik al helemaal voor een zeer zwaar onderzoek en bijpassend zware maatregel.
pi_212221934
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 10:03 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja, dat weet ik. Maar die uitspraak is toch eveneens niet gedaan omtrent Sudan?
Op dat punt heb ik je al geantwoord. :) (Namelijk dat dit inderdaad mogelijk het geval zal zijn en jij gelijk had.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')