Precies, gewoon niet moeilijk over doen, die paar slachtoffers.quote:Op maandag 29 januari 2024 23:23 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Die raketsalvo's vanuit Gaza maken amper slachtoffers.
Echt he, deze oorlog heeft héél veel duidelijk gemaakt in Europa.quote:Op maandag 29 januari 2024 23:28 schreef ExTec het volgende:
[..]
Precies, gewoon niet moeilijk over doen, die paar slachtoffers.
Moet kunnen.
Vergelijk de aantallen eens aan beide kanten en zie het verschil. Tuurlijk is elk slachtoffer er één teveel maar het gigantische verschil is gewoon niet te rechtvaardigen, ook niet onder de noemer "we hebben geen tijd".quote:Op maandag 29 januari 2024 23:28 schreef ExTec het volgende:
[..]
Precies, gewoon niet moeilijk over doen, die paar slachtoffers.
Moet kunnen.
Lekkere framing van een random X'er. Hier wat genuanceerder van serieuzere media:quote:Op maandag 29 januari 2024 22:54 schreef ExTec het volgende:
People of the darkness be like: f*ck het volk. Wij blijven gewoon lekker matten.
[ twitter ]
https://www.demorgen.be/s(...)nstilstand~ba7f8873/quote:Hamas wil compleet staakt-het-vuren met Israël
Hamas wil onderhandelen over een compleet staakt-het-vuren met Israël. Het gaat daarbij niet om een tijdelijke wapenstilstand. Dat heeft een hoge functionaris van de Palestijnse organisatie maandagavond gezegd.
"We willen praten over een volledig staakt-het-vuren en niet over een tijdelijke wapenstilstand", benadrukte de Hamas-functionaris Taher al-Nounou maandagavond na gesprekken in de Franse hoofdstad Parijs. Aan die onderhandelingen nemen vertegenwoordigers van de VS, Israël, Egypte en Qatar deel. "Zodra de gevechten zijn gestopt, kunnen we de rest van de details bespreken, inclusief de vrijlating van de honderd Israëlische gijzelaars die nog steeds in Gaza worden vastgehouden."
Qatar, dat sinds het uitbreken van de oorlog tussen Hamas en Israël, regelmatig optreedt als bemiddelaar, had maandag ook al constructieve gesprekken met Israël, de Verenigde Staten en Egypte. De premier van Qatar, Mohammed bin Abdulrahman Al Thani, zei tegen nieuwszender NBC dat er tijdens onderhandelingen "opmerkelijke vooruitgang" is geboekt. Volgens Qatar ligt er een voorstel op tafel voor een pauze in de gevechten met Israël en voor de vrijlating van gijzelaars.
Meer tijd nemen om burgerslachtoffers te voorkomen vind ik geen rare verwachting. Ik vind de cijfers duizelingwekkend. Tegelijkertijd lijkt het me wel dat je de creativiteit en kundigheid van Hamas om zwakheden binnen de IDF te signaleren wel wat onderschat.quote:Op maandag 29 januari 2024 23:39 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Vergelijk de aantallen eens aan beide kanten en zie het verschil. Tuurlijk is elk slachtoffer er één teveel maar het gigantische verschil is gewoon niet te rechtvaardigen, ook niet onder de noemer "we hebben geen tijd".
Leg mij eens uit waarom israel zou malen om een "gelijk opgaande bodycount" ofzo?quote:Op maandag 29 januari 2024 23:39 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Vergelijk de aantallen eens aan beide kanten en zie het verschil.
quote:Tuurlijk is elk slachtoffer er één teveel maar het gigantische verschil is gewoon niet te rechtvaardigen, ook niet onder de noemer "we hebben geen tijd".
Dat vuilnis heeft gewoon niks te willen - snap je het zo? Ben jij in de illusie dat er 2 gelijkwaardige partijen zijn ofzo?quote:Op maandag 29 januari 2024 23:43 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Lekkere framing van een random X'er. Hier wat genuanceerder van serieuzere media:
[..]
https://www.demorgen.be/s(...)nstilstand~ba7f8873/
quote:Blinken: situatie lang niet zo gevaarlijk geweest
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-75059616
Volgens de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Antony Blinken, is de situatie in het Midden-Oosten lange tijd niet zo gevaarlijk geweest als nu. Dat zei hij op een persconferentie met Jens Stoltenberg, de secretaris-generaal van de NAVO.
"Ik denk dat we in de hele regio sinds zeker 1974, en misschien zelfs daarvoor, geen situatie meer hebben meegemaakt die zo gevaarlijk is als nu", zei Blinken. In 1973 viel een alliantie van Arabische landen onder leiding van Egypte en Syrië onverwachts Israël binnen. De oorlog duurde uiteindelijk negentien dagen.
Oorlog is geen wedstrijdje bij de F-jes waar je een scheidsrechter hebt die de scores niet al te ver uit elkaar laat lopen om het leuk te houden voor beide teams.quote:Op maandag 29 januari 2024 23:39 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Vergelijk de aantallen eens aan beide kanten en zie het verschil. Tuurlijk is elk slachtoffer er één teveel maar het gigantische verschil is gewoon niet te rechtvaardigen, ook niet onder de noemer "we hebben geen tijd".
Ik wil het toch dan nog eens vragen: wat is volgens jou dan de kern?quote:Op maandag 29 januari 2024 21:03 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
De Palestijnen in Israël en Arabische Israëli spelen een marginale rol en dit conflict is al veel ouder dan dat Hamas aan de macht is. Deze samenvatting van je slaat nergens op en heeft niks met de kern te maken.
Oh en Ronald, had je mijn reactie op jouw verhaal hier ook gelezen?quote:Op maandag 29 januari 2024 22:20 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Elke burgerdoden die onschulig is, is eentje teveel en er is veel te veel leed en pijn, zorgen, verdriet, discriminatie, verlies et cetera.
Ik wil graag hier een context plaatsen voor de specifieke situatie voor Gazanen, dus Palestijnse mensen die wonen in Gaza:
De Gazastrook is zo groot als anderhalf keer gemeente Amsterdam en er woonden +/- 2,2 miljoen mensen. Er bevonden zich in Gaza verschillende steden en dorpen, waaronder vluchtelingendorpen. Langs de grens een aantal kleinere dorpen, waarvan een heel aantal ervan forenzen voor werk in Israël, zij hadden een vergunning.
Het is een dichtbevolkt gebied met dubbele bouw / niet zozeer hoogbouw maar veelal wel dicht bebouwde flats en (illegale)opbouw daarop. Mensen in de steden woonden en werkten in gesloten buurten met best grote sociaal-emotionele controle: familie, vrienden - zeker als zij Hamas stemden werd er van jou dat evengoed verwacht. Stemde je niet in die buurt voor dezelfde partij als jouw familie of buurt, dan kon dat wel eens resulteren in - geen boodschappen meer kunnen doen, geen zorg meer ontvangen, geen scholing voor je kinderen et cetera.
Oftwel, een stukje land waar de sociale cohesie groot en drukkend was (en is).
De informatie die Israël in de jaren heeft vergaard zijn op verschillende manieren verworven: niet alleen via militaire kanalen maar zeker ook wel via vrijwillige overdracht of in sommige gevallen betaalde overdracht uit de buurten zelf. Deze informatie is natuurlijk in alle gevallen een zaak om te controleren en zeker als er actieve oorlog is ontstaan in een gebied, zo dichtbevolkt als deze - is essentiële informatie zonder bias essentieel. Natuurlijk is dat een utopie, dat gaat helaas niet.
Als Israël de situatie had willen aanvaren in een geval van volledige genocide, had hij kunnen kiezen voor 7/8 specifieke doelaanvallen met ondersteuning van zogenaamde 'carpetbombing' waardoor het gehele gebied weggevaagd kon worden. Let wel, de reden voor de autoriteiten in Gaza om het van tunnels te voorzien is denk ik ook om deze redenen aangelegd - het was tenslotte best een reëel scenario voor een complete oorlogescalatie.
Echter, dat is niet gebeurd. Er zijn stappen gezet voor verplaatsingen / verjaging en opvang in een safezone (wat vaker gebeurd in oorlogen) en zodoende kon worden ingezet op volledige ontmanteling van doelen die niet volledig konden worden uitgesloten als dekmantel (zie bijvoorbeeld de verhalen over ziekenhuizen en UNRWA locaties voor dekmantel / compounds.)
Dus, 23.000+ doden: verschrikkelijk, werkelijk - geen oorlog kan dit goed praten dat zoveel mensen het leven lieten - maar gezien de omstandigheden is het bijzonder te noemen dat er niet meerdere doden zijn gevallen! Want dat had ik het geval van volledige escalatie natuurlijk zeer gemakkelijk kunnen gebeuren.. (Helaas!)
-
Dus, een zeer onterende conclusie en veel te kort om er geen long-read of college van te maken (gemengd met mijn gevoel) - het hebben van 23.000 doden in een dichtbevolkt gebied van anderhalf keer Amsterdam aan oppervlakte en 2,2+ miljoen mensen vind ik erg bijzonder.
Het meest verdrietige vind ik wel om te horen (als we de kanalen mogen geloven) dat het voornamelijk vrouwen en kinderen zijn die omkwamen. Zij als schild, zij als troef, zij als onschuldigen hadden nóóit in deze oorlog gestort mogen worden.
- Desalniettemin, wederom sirenes - kennelijk begrijpt Hamas de taak van politieke autoriteit in vrede en democratie niet zo goed. -
Ja nee, nu niet meer, juist omdat Israël inmiddels (naar schatting) 60% van de strijders van Hamas en een groot deel van het materiaal zoals lanceerinstallaties en overige militaire infrastructuur heeft vernietigd.quote:Op maandag 29 januari 2024 23:23 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Die tijd is er zeker wel. Zo gevaarlijk en urgent is die dreiging niet.
Inmiddels niet meer nee, want ze hebben bijna geen lanceerinstallaties meer. Tevens hebben ze nog steeds tienduizenden actieve leden en zou het dus een paar eeuwen duren om die allemaal af te jagen. Is dat realistisch? Nee he?quote:Afgezonderd van 7 oktober (een aanval die uitermate lang en zorgvuldig gepland was en mogelijk werd gemaakt door het negeren van signalen, negeren van intel en onderbezetting aan IDF kant) is Hamas een relatief tandeloze tijger. Die raketsalvo's vanuit Gaza maken amper slachtoffers.
Op welke manier zie je bovenstaande niet in Gaza dan? daar zie je toch ook beelden van dode kinderen, in de moeders/vaders handen?quote:Op maandag 29 januari 2024 12:21 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Wellicht heb je gelijk dat het zelfs daar niet genocide is, al is wel bekend dat er specifieker op bevolkingsgroep en afkomst wordt gemoord. Specifiek uitgeroeid - van wat ik heb begrepen uit de nieuwsbulletins die wij krijgen als lid van internationale hulporganisaties lijkt mij (maar dat zeg ik geheel voorbarig) de situatie in Soedan echt vele malen schrijnender.
Voorbeelden te over van dorpen volledig uitgemoord met kinderen nog op de moeders rug of aan de borst... Met alle wil van de wereld de kwaadheid en corruptie ook te bespreken die in oorlog plaatsvindt - zie ik dat in dit hele gebied waar ik werkzaam ben, niet gebeuren.
Onder druk van voornamelijk de VS wordt anders nu gewerkt aan een deal met Hamas. Logisch, want deze asymmetrische oorlog lijkt weer eens nergens naartoe te gaan. Netanyahu heeft op zijn minst even een adempauze nodig.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 08:39 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja nee, nu niet meer, juist omdat Israël inmiddels (naar schatting) 60% van de strijders van Hamas en een groot deel van het materiaal zoals lanceerinstallaties en overige militaire infrastructuur heeft vernietigd.
[..]
Inmiddels niet meer nee, want ze hebben bijna geen lanceerinstallaties meer. Tevens hebben ze nog steeds tienduizenden actieve leden en zou het dus een paar eeuwen duren om die allemaal af te jagen. Is dat realistisch? Nee he?
Komen we op een ander punt, namelijk het nut van een operatie half afronden. In dit geval is dit er niet. Je kunt Hamas niet verzwakken en dan de boel de boel laten want dat is precies wat er, weliswaar in mindere mate, de afgelopen decennia is gebeurd. Dat is net als het weghalen van een halve tumor in de wetenschap dat alles weer terug groeit en verder uitzaait. Als ze nu stoppen, dan heeft Hamas over een aantal jaar weer wel de slagkracht om zo toe te slaan dat het een stuk meer dan "amper slachtoffers" kan maken.
Betekent dit dat ik het helemaal prima vindt dat er iets van 20k burgerslachtoffers zijn gevallen met alle ellende van dien? Natuurlijk niet. Ik zou ook liever iets meer precisie en minder gesloop uit wraak zien met lachende soldaten die de explosie opdragen aan hun jarige kind of die door ondergoed in een veroverd huis gaan. Ik zie alleen weinig realistisch perspectief op een andere oplossing om Hamas van het speelveld te halen en al helemaal niet wat jij voorstelt.
Vertel?quote:Op dinsdag 30 januari 2024 09:29 schreef theunderdog het volgende:
Onder druk van voornamelijk de VS wordt anders nu gewerkt aan een deal met Hamas.
Dat komt omdat Kaag juist wel goed bekend staat. Althans, als diplomaat.quote:Op maandag 29 januari 2024 12:42 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Ik hoop oprecht dat gezien gaat worden dat Kaag niet geschikt is voor deze functie en dat zo snel mogelijk moet worden uitgeweken/uitgekeken naar iemand met géén (voormalige) binding met het gebied maar expertise heeft in opbouw na trauma zoals in bijvoorbeeld Japan of Peru of iets dergelijks..
Werkelijk, dat niet gekeken is naar haar vorige "betrouwbaarheid" in een internationale positie is mij echt een raadsel...
Punt is meer: zou jij het redelijk vinden als de gehele organisatie waarin je werkt flinke gevolgen gaat ondervinden, als een minderheid aan mensen die er werken banden hadden met een terreur-organisatie?quote:Op maandag 29 januari 2024 17:18 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
De organisaties waarvoor ik werk hebben vast en zeker ook smetplekken; als mensen mij daar op aanspreken of zelfs verantwoordelijk houden, dan zou ik met ze in gesprek gaan en verdiepen op die punten waar dat nodig is. Als ik er achter zou komen dat directe collega's van mij zich bezig hielden met terroristische activiteiten zou ik ze voor de integriteitcommissie slepen en nog net niet zelf een rechtszaak starten om ze veroordeeld te krijgen!
Los daarvan: er zijn nog geen van zulke meldingen binnengekomen voor de organisaties waarvoor ik werk, gelukkig maar.
Alleen in het geval van het UNRWA is er een ander probleem omhoog gekomen - de aanklacht hier luid niet alleen het steunen van bepaald gedachtengoed en daarvoor bijvoorbeeld fondsen gebruiken (wat op zichzelf natuurlijk al verwerpelijk zou moeten zijn) dit gaat op het plegen van ernstige misdaden tegen de menselijkheid, met de dood tot gevolg. Dit zijn beschuldigen dat, voor welke organisatie dan ook je ook werkt, natuurlijk vervolgingsonderzoek moet plaatsvinden - des te meer omdat nu blijkt dat er geld, middelen, gebieden/objecten gebruikt zijn die bestemd waren voor de organisatie.
Dus: ik zou het niet erg vinden om te horen dat er onderzoek wordt ingesteld naar één van de organisaties waarvoor ik werk, als blijkt dat er ernstige misstanden zijn gepleegd met fondsen en medewerkers (op hoge posities nog wel). Ik zou zelfs proberen intern meer druk te geven en de 13000 anderen (bij wijze van dan, voor argumentatie nu) aansporen dat zelfde te doen..
De cijfers qua burgerdoden in Gaza zijn op het eerste gezicht inderdaad duizelingwekkend. Alleen, is dat het ook daadwerkelijk in deze context?quote:Op maandag 29 januari 2024 23:45 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Meer tijd nemen om burgerslachtoffers te voorkomen vind ik geen rare verwachting. Ik vind de cijfers duizelingwekkend. Tegelijkertijd lijkt het me wel dat je de creativiteit en kundigheid van Hamas om zwakheden binnen de IDF te signaleren wel wat onderschat.
Overigens ook precies de reden waarom ik denk dat deze grondoorlog geen einde zal maken aan Hamas.
Ik zie vreselijke dingen, inderdaad en ook kinderen in de handen van ouders en andersom. Dat verdient ook de hoogste mate van veroordeling - alleen wie de schuld treft zal een discussiepunt blijven, vrees is.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 09:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Op welke manier zie je bovenstaande niet in Gaza dan? daar zie je toch ook beelden van dode kinderen, in de moeders/vaders handen?
Ja, dat weet ik. Maar die uitspraak is toch eveneens niet gedaan omtrent Sudan?quote:Op dinsdag 30 januari 2024 10:02 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Ik zie vreselijke dingen, inderdaad en ook kinderen in de handen van ouders en andersom. Dat verdient ook de hoogste mate van veroordeling - alleen wie de schuld treft zal een discussiepunt blijven, vrees is.
Of het genocide is wordt bepaald door de juridische grondslag voor de term genocide. Op dit moment is daar geen uitspraak over gedaan en als ik die juridische termen volg dan zie ik genocide hier ook niet plaats vinden. Het meerendeel van de Palestijnse bevolking woont namelijk buiten Gaza.
Ikzelf zou het redelijk vinden dat de organisatie wordt stopgezet danwel ernstig hervormd als blijkt dat zij (doelbewust) terrorisme heeft gesteund. Juist omdat het een teken is dat het op de (waarschijnlijk) management-laag helemaal mis is gegaan en we niet verder kunnen op dezelfde voet, inderdaad.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 09:46 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Punt is meer: zou jij het redelijk vinden als de gehele organisatie waarin je werkt flinke gevolgen gaat ondervinden, als een minderheid aan mensen die er werken banden hadden met een terreur-organisatie?
Nederland, Britten, Italie, Amerika, Finland (en wie nog meer?) kiezen voor collectieve bestraffing. Kan heel goed zijn dat dat wel terecht is, maar ben benieuwd..
Op dat punt heb ik je al geantwoord.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 10:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik. Maar die uitspraak is toch eveneens niet gedaan omtrent Sudan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |