Ik kan o.b.v. van functietitel niet beoordelen of je in de praktijk ook die werkzaamheden uitvoert die daarbij horen. Maar als controller zou ik niet <5 k willen zitten, zeker niet in het bedrijfsleven waar de werkweek dikwijls 36 uur is en geen 13e. Sowieso lijkt over het algemeen genomen het bedrijfsleven minder goed te betalen dan de overheid.quote:Op dinsdag 10 september 2024 10:05 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ik vind het salaris niet verkeerd op zich. Daarvoor moet je bij mijn werkgever de Finance manager zijn (en dan krijg je er overigens ook een auto bij). Zelf verdien ik zo'n 4k als controller (al is mijn functietitel Assistent Finance manager, maar mijn werkzaamheden zijn puur controlling) maar ik heb mijn hbo niet afgemaakt. Wel al bijna 10 jaar werkervaring (waarvan overigens ruim 6 jaar ervaring is als crediteurenadministrateur).
Ik had eens wat rondgebeld, en sommige bureaus (gerenommeerde) gaven aan dat de markt wel afgekoeld was in het N-O. Tarieven die reëel zijn zouden zo rond de ¤80 moeten liggen. Voor minder zou ik het ook niet willen doen. Maar voor een kick-off is een ¤65 prima. Het draait ook niet alleen maar om de ¤ Bovendien kan ik het mij ook niet permitteren om te veel noten op mijn gezang te hebben, mijn netwerk is niet groot, en ik heb geen c.v. waaruit interim opdrachten ervaring blijkt.quote:Op dinsdag 10 september 2024 10:56 schreef nostra het volgende:
[..]
De markt voor financials is nog steeds uitermate goed, ook voor hbo'ers, en met de handhavingsvoornemens van de belastingdienst heb je ook niet zo snel te maken. Je moet wel goed je netwerk opbouwen aan tussenpersonen die de mooie klussen hebben, dat kan per organisatie al enorm verschillen: de één wil een halve financieel directeur voor 60 euro per uur, de ander zet je weg voor een omkaderde klus bij NN voor 120. De tweedelijns recruiters hebben geen idee waarin ze bemiddelen, als ze hun fee (en dus bonus) maar pakken. Schrijf jezelf gewoon eens in bij een Robert Half, ga een gesprekje aan, kijk op freelance.nl (vaak kom je dan niet aan de functie waarop je reageert, maar hebben ze ergens anders in een la iets liggen).
Ik vond het zelf alleen uiteindelijk niets; die variëiteit is er zeker, maar de gemeenschappelijke factor is wel dat het altijd een grote bende is. Te weinig personeel, incompetent personeel, politieke spelletjes, reorganisaties... je bouwt helemaal niets op, maar blust brandjes. Wel voor een hele hoop euro's in vergelijking met vast.
Als je begint zou ik ook niet te hoog inzetten, ga gewoon ergens controllertje spelen voor 65 per uur en dan stroom je vanzelf wel door. Je moet even die interim-ervaring op je cv hebben om echt ergens binnen te komen. En: je bent altijd zo goed als je laatste klus - dat is een voordeel en een nadeel.
Collega testerquote:Op donderdag 26 september 2024 12:38 schreef SEMTEX het volgende:
Wat willen we weten?
01: Bedrijfstak: Engineering
02: Functie: Verification tester / project support functie
03: Opleiding: HBO Propedeuse
04: Leeftijd: 44
05: Aantal uren per week dat je werkt: 5
06: Aantal vakantiedagen: 25 + 5 personal development dagen (die mogen niet grenzen aan een vakantiedag)
07: 13e maand: alleen als het mijn bedrijf goed gaatafgelopen jaar was dat het geval.
08: Bruto maand salaris: 4106,-
09: Netto maand salaris: 3176,-
10: Overuren betaald: ja
11: Werkervaring: Als (software) tester 5 jaar, ik heb eerst veel IT en change management gedaan en heb veel certificaten bij mijn detacheerder gedaan (daar ben ik al anderhalf jaar weg, want daar verdiende ik een stuk minder).
12: Goodies: thuiswerkvergoeding, telefoonvergoeding, representatievergoeding. Vergoeding van prive werkplek, sportschoolabo, prive fiets.
13: Tevreden?: Ja
14: (Door)Groei mogelijkheden: als ik wil wel (bijv. richting project manager), maar ik hou van de stabiliteit van mijn huidige functie, slechts een kwartier fietsen van mijn werk afwonen, veel flexibiliteit om mijn eigen werk in te plannen, dus ik vind het goed zo. Als ik de deur van mijn werk dichttrek, is het klaar en dat vind ik heerlijk zo
Ik ga zorgen voor minimaal 2 opdrachtgevers per jaar. Dat is dit jaar nog 1quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:52 schreef phpmystyle het volgende:
@:lezers die interim opdrachten doen
Hoe gaan jullie om met de wet DBA die vanaf '25 wordt gehandhaafd? Veel tijdelijke opdrachten in de finance, zorg, advies kun je mijn inziens aanmerken als een normale arbeidsrelatie.
500k winst, winst uitgekeerd of jouw aandeel in de winstuitkering?quote:Op zaterdag 28 september 2024 12:58 schreef SauronKing het volgende:
Wat willen we weten?
01: Bedrijfstak: Finance/Trading
02: Functie: Quant Researcher
03: Opleiding: WO Master natuurkunde
04: Leeftijd: 26
05: Aantal uren per week dat je werkt: contract zegt 40, klok zegt 45-50
06: Aantal vakantiedagen: 25 + 10 nederlandse "vrije" dagen die je soms wel en soms niet vrij hebt (denk kerst, nieuwjaar) (en dan ergens anders op kan nemen)
07: 13e maand: Niet in de strikte zin, winstdeling per jaar verschillend (~500k over dit jaar)
08: Bruto maand salaris: 7716 (100k)
09: Netto maand salaris: 4862
10: Overuren betaald: Nee
11: Werkervaring: Niks hiervoor eigenlijk, nu al even bezig in sector
12: Goodies: Thuiswerkplek-budget, OV kaart, eten op werk (ontbijt, lunch, avondeten), massage op werk, sportschool abbo. (Downsides: GEEN pensioenopbouw via werkgever). Mogelijkheid om aandelen in BV te kopen als je echt goed presteert (~15-20% rendement)
13: Tevreden?: Kan niet klagen
14: (Door)Groei mogelijkheden: Meer ervaring krijgen, senior quant worden, beetje jobhoppen? Uiteindelijk is groei en salaris heel erg afhankelijk van de situatie. Als ik lui word kan ik ook doorgroeien naar alleen maar slapen op mn 30e (of reizen)
Mijn aandeelquote:Op zaterdag 28 september 2024 16:48 schreef baskick het volgende:
[..]
500k winst, winst uitgekeerd of jouw aandeel in de winstuitkering?
Tjee, wow. Lekker, hoor.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:24 schreef SauronKing het volgende:
[..]
Mijn aandeel
Nee niet optiver, maar wel vergelijkbaar
Het aantal opdrachtgevers is toch totaal irrelevant voor de wet DBA?quote:Op donderdag 26 september 2024 13:12 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik ga zorgen voor minimaal 2 opdrachtgevers per jaar. Dat is dit jaar nog 1
Het is den beetje vaag omschreven maar afhankelijkheid zit er wel in. Als je 2 jaar bij 1 opdrachtgever zit ben je natuurlijk afhankelijker daarvan dan als je er 3 hebt. Dan heb je in ieder geval een beter verhaal richting belastingdienst.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 17:17 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Het aantal opdrachtgevers is toch totaal irrelevant voor de wet DBA?
Zoals ik het begrijp, is het aantal opdrachtgevers vooral van belang voor of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent en dus recht op zelfstandigenaftrek etc hebt. De wet DBA hanteert een andere definitie en gaat over de arbeidsverhoudingen: stuurt de opdrachtgever jou aan, heb je een duidelijk omschreven prestatieverplichting of alleen een inspanningsverplichting, ben je ingebed in de organisatie (bijv. een e-mailadres of toegangspas) etc. Bij de wet DBA kan het dus per opdracht verschillen of je ondernemer of werknemer bent. En het kan zo zijn dat je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent maar niet voor de wet DBA of vice versa.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 19:18 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Het is den beetje vaag omschreven maar afhankelijkheid zit er wel in. Als je 2 jaar bij 1 opdrachtgever zit ben je natuurlijk afhankelijker daarvan dan als je er 3 hebt. Dan heb je in ieder geval een beter verhaal richting belastingdienst.
Geen idee hoe dat allemaal gecontroleerd wordt etc
Ik begin steeds beter te begrijpen, waarom ze bij bepaalde beroepsgroepen moeite hebben om personeel te krijgenquote:Op zaterdag 2 november 2024 09:40 schreef Ridocar het volgende:
01: Bedrijfstak: Netbeheer
02: Functie: Monteur
03: Opleiding: mbo3 laag- en middenspanning
04: Leeftijd: 46
05: Aantal uren per week dat je werkt: 40
06: Aantal vakantiedagen: 30
07: 13e maand: ja
08: Bruto maand salaris: 3k
09: Netto maand salaris: 2,5k
10: Overuren betaald: ja
11: Werkervaring: zo'n 6,5 jaar in een vergelijkbare functie. Bij huidige werkgever 3 maanden.
12: Goodies: Laptop, tablet, telefoon,
13: Tevreden?: Ja. In tegenstelling tot de vorige werkgever doe ik nu de leuke en spannende dingen. Werkdruk is veel lager, maar als je nodig bent moet je er wel staan (Voorbeeld: stroomstoring in Zundert afgelopen week, toen was het alle hens aan dek)
14: (Door)Groei mogelijkheden: The sky is the limit, maar momenteel ambieer ik nog niets. Voorlopig nog als monteur aan de slag.
Het is geen vetpot, maar ik zit nog in de interne opleiding. Als ik los mag wordt het een stuk meer.quote:Op zaterdag 2 november 2024 11:08 schreef GM78 het volgende:
[..]
Ik begin steeds beter te begrijpen, waarom ze bij bepaalde beroepsgroepen moeite hebben om personeel te krijgen
Maar dan nog steeds de helft van een marketingmanager of communicatieadviseurquote:Op zaterdag 2 november 2024 14:44 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Het is geen vetpot, maar ik zit nog in de interne opleiding. Als ik los mag wordt het een stuk meer.
En ja, de kennis is er wel, maar ze zijn hier een stuk strenger dan de aannemer, dus begin ik onderaan. Ik zal mezelf eerst moeten bewijzen.
Eens, nog steeds geldt: hoge opleiding=hoog salaris, ongeacht of het beroep zwaar, schaars of gevaarlijk is. Bij mij is alledrie van toepassing.quote:Op zaterdag 2 november 2024 14:56 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Maar dan nog steeds de helft van een marketingmanager of communicatieadviseur
Volgens mij klopt je bruto-netto verhouding niet. ¤600 verschil lijkt mij onmogelijk.quote:Op woensdag 13 november 2024 20:46 schreef Daboman het volgende:
01: Bedrijfstak: kwaliteit
02: Functie: kwaliteitsmedewerker (de precieze naam zeg ik liever niet ivm herkenbaarheid)
03: Opleiding: b.sc aangevuld met vakinhoudelijke cursussen
04: Leeftijd: 39
05: Aantal uren per week dat je werkt: 40
06: Aantal vakantiedagen: 20. Ik kan 10 bijkopen.
07: 13e maand: ja, hier bovenop nog een bonus van 5%
08: Bruto maand salaris: 4650
09: Netto maand salaris: 4050
10: Overuren betaald: tijd voor tijd
11: Werkervaring: 13 jaar in de branche, 9 jaar in dit type functie.
12: Goodies: Hoog IKB. Door de manier waarop ik het laat uitbetalen en door een hoge reiskostenvergoeding is de bruto-netto verhouding heel erg vertekend. Daarnaast allerlei extra potjes, voor studie, sport, etc en een opvallend goede pensioenregeling.
13: Tevreden?: Ik ben recent overgestapt omdat ik niet meer tevreden was met mijn vorige salaris ten opzichte van wat ik er voor deed en wat collega's kregen. Ik voelde me daardoor enorm ondergewaardeerd. Ik heb nog wel in m'n vorige functie een promotie gekregen maar dat was echt een druppel op een gloeiende plaat en 4 maanden na mijn promotie kwam ineens deze overstap mogelijkheid. Ik ben in totaal ongeveer 20% erop vooruitgegaan ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar en daar moet de bonus nog bij. Mijn nieuwe functie vind ik net zo leuk. Ik hoor het mijn manager nog zeggen "minder doen voor meer geld!". Op dit moment verleen ik nog steun op basis van m'n expertise aan m'n vorige afdeling.
14: (Door)Groei mogelijkheden: inhoudelijk is er meer dan genoeg ruimte. Qua RSP kan ik ook nog wel een behoorlijk eind vooruit, maar qua schalen zit er waarschijnlijk niet heel veel meer in.
Zie punt 12.quote:Op woensdag 13 november 2024 21:39 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Volgens mij klopt je bruto-netto verhouding niet. ¤600 verschil lijkt mij onmogelijk.
Ja, zo krijg ik mijn nettoloon per maand ook hoger...quote:Op woensdag 13 november 2024 21:42 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zie punt 12.
Hierom heeft maandloon vergelijken weinig nut, jaarloon meer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |